Fremsat den 11. november 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk
indfødsret
(Ophævelse af erklæringsadgangen
for unge født og opvokset i Danmark m.v.)
§ 1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
bl.a. ved lov nr. 730 af 25. juni 2014 og senest ved lov nr. 534 af
29. april 2015, foretages følgende ændringer:
1. § 3
A ophæves.
2. I
§ 4 A, stk. 1, 1. pkt., og § 12, stk. 4, ændres
»§§ 3-4« til: »§§ 3 og
4«.
3. I
§ 4 A, stk. 2, 1. pkt., og § 5, 1. pkt., ændres
»§§ 3, 3 A eller 4« til: »§§
3 eller 4«.
§ 2
I lov nr. 1496 af 23. december 2014 om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret) foretages følgende ændring:
1. I
§ 4 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af stk. 1, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2016.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på erklæringer, der er afgivet over for
Statsforvaltningen før lovens ikrafttræden. For
sådanne erklæringer finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | | 2.1. | Grundlovens § 44 | | 2.2. | De gældende
erklæringsbestemmelser | | | 2.2.1. | Erklæringsbestemmelser i
indfødsretsloven | | | 2.2.2. | Erklæringsbestemmelser i lov om
dobbelt statsborgerskab | | 2.3. | Børns erhvervelse af
indfødsret som bipersoner i erklærings- og
naturalisationssager | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Ophævelse af
indfødsretslovens § 3 A | | 3.2. | Ændring af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab | 4. | Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgere | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 11. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1. Indledning og
baggrund
1.1. Det fremgår af
regeringsgrundlaget fra juni 2015, "Sammen for fremtiden", at
regeringen bl.a. vil stille nye og skærpede krav til
udlændinge, der ønsker at erhverve dansk
indfødsret.
Det er regeringens grundlæggende opfattelse, at tildeling
af indfødsret er af stor betydning både for den
enkelte ansøger og for det danske samfund, og at der derfor
skal stilles høje krav, der sikrer, at kun personer, som
reelt er integrerede og har vist, at de vil Danmark, tildeles
indfødsret.
Regeringen finder ikke, at erklæringsadgangen i
indfødsretslovens § 3 A, som blev etableret ved lov nr.
730 af 25. juni 2014, hvorefter unge udlændinge, der er
født og opvokset i Danmark, kan erhverve dansk
indfødsret ved over for Statsforvaltningen at afgive en
erklæring herom, i tilstrækkelig grad sikrer, at
personer, som i dag erhverver dansk indfødsret i
medfør af bestemmelsen, reelt er integrerede i det danske
samfund.
På den baggrund foreslås det, at
indfødsretslovens § 3 A ophæves, således at
unge udlændinge, som er født og opvokset i Danmark,
vil være henvist til at søge om dansk
indfødsret ved naturalisation. De unge udlændinge vil
i den forbindelse blive stillet over for de almindelige betingelser
for erhvervelse af dansk indfødsret ved naturalisation,
herunder de til enhver tid gældende betingelser om
danskkundskaber og kendskab til det danske samfund, som er en
forudsætning for at blive optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse.
Lovforslaget har således til formål at sikre, at
dansk indfødsret i højere grad tildeles personer, som
reelt er integrerede i det danske samfund.
Indfødsretslovens erklæringsordning vil med
lovforslaget fremover alene omfatte statsborgere i andre nordiske
lande og tidligere danske statsborgere, og dermed vil flere
ansøgere blive henvist til at søge om dansk
indfødsret ved naturalisation.
1.2. Ved lov nr. 1496 af 23.
december 2014 om ændring af lov om dansk indfødsret
(Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om
dansk indfødsret) - herefter lov om dobbelt statsborgerskab
- blev der i tilknytning til indførelsen af fuld adgang til
dobbelt statsborgerskab etableret to tidsbegrænsede
overgangsordninger, hvorefter visse tidligere danske statsborgere
og visse personer, der er optaget på en lov om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater, kan erhverve dansk
indfødsret ved at afgive en skriftlig erklæring herom
over for Statsforvaltningen, jf. lovens §§ 3 og 4.
Erhverver en person, der er optaget på en lov om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning, dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab, tilkommer
indfødsretten ikke den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, selvom dette vil være tilfældet
for så vidt angår den oprindelige naturalisationssag,
hvis den pågældende bliver løst fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater inden for den
lovfastsatte løsningsfrist.
Hvis en person derimod erhverver dansk indfødsret ved
erklæring i medfør af indfødsretslovens
bestemmelser herom eller som tidligere dansk statsborger efter
§ 3, stk. 1, i lov om dobbelt statsborgerskab, tilkommer
indfødsretten som udgangspunkt også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn.
Det foreslås på den baggrund, at
indfødsretten, hvis en person erhverver dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab, også tilkommer
den pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre
det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være
omfattet af erhvervelsen af indfødsret. Det vil være
en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret sammen med den erklærende, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn vil det tillige være en betingelse, at
adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
2. Gældende
ret
2.1. Grundlovens
§ 44
Efter grundlovens § 44, stk. 1, kan ingen udlænding
få indfødsret uden ved lov (naturalisation).
Bestemmelsen indebærer et delegationsforbud, og det kan
således ikke overlades til administrative myndigheder eller
domstolene at træffe afgørelse om tildeling af dansk
indfødsret til udenlandske statsborgere og statsløse
personer.
Grundlovens § 44, stk. 1, er ikke til hinder for, at der
ved lov fastsættes bestemmelse om, at dansk indfødsret
automatisk opnås, når visse faste kendsgerninger er til
stede. Således er der f.eks. i den gældende
indfødsretslov fastsat regler om, i hvilke tilfælde
dansk indfødsret erhverves ved fødslen, jf. § 1,
ved forældrenes efterfølgende indgåelse af
ægteskab, jf. § 2, og ved adoption, jf. § 2 A.
Grundlovens § 44, stk. 1, anses heller ikke for at
være til hinder for fastsættelse af bestemmelser om, at
udlændinge kan erhverve dansk indfødsret ved at
erklære, at nogle bestemte i lovens fastsatte betingelser er
opfyldt. Sådanne bestemmelser om erhvervelse af dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring fremgår af
henholdsvis indfødsretslovens §§ 3, 3 A og 4 og
§§ 3 og 4 i lov om dobbelt statsborgerskab. Der henvises
til pkt. 2.2. nedenfor.
Myndighederne træffer således ikke afgørelse
om tildeling af dansk indfødsret, men har blot til opgave at
konstatere, at den pågældende opfylder de betingelser,
som er fastsat i loven.
Såfremt betingelserne for at afgive erklæring ikke
er til stede, kan dansk indfødsret kun tildeles ved, at den
pågældende optages på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse (naturalisation).
Lovforslag om indfødsrets meddelelse fremsættes i
praksis to gange årligt af udlændinge-, integrations-
og boligministeren. Udformningen af lovforslagene sker på
baggrund af retningslinjer fastlagt i en politisk aftale. Ved
aftalen tilkendegiver et flertal i Folketinget, hvilke betingelser
personer, der optages på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse, skal opfylde.
I den forbindelse fastlægger partierne sædvanligvis
også, under hvilke betingelser sager vil skulle
forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg med
henblik på udvalgets stillingtagen til, om der i den enkelte
sag bør meddeles dispensation fra de almindelige
naturalisationsbestemmelser, som ansøgeren ikke måtte
opfylde. Den pågældende vil i givet fald blive optaget
på et lovforslag om indfødsrets meddelelse.
Personer, der er optaget på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, vil således enten opfylde
kravene i den gældende politiske aftale eller være
meddelt dispensation af Folketingets Indfødsretsudvalg.
De gældende retningslinjer er fastlagt i aftale af 5.
oktober 2015 om indfødsret, jf. cirkulæreskrivelse nr.
10873 af 13. oktober 2015 om naturalisation.
2.2. De
gældende erklæringsbestemmelser
2.2.1. Erklæringsbestemmelser i
indfødsretsloven
2.2.1.1. De gældende
bestemmelser i indfødsretsloven om erhvervelse af dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring fremgår af
lovens §§ 3, 3 A og 4, hvorefter nordiske statsborgere,
unge født og opvokset i Danmark samt tidligere danske
statsborgere under visse betingelser kan erhverve dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring herom.
2.2.1.2. Efter
indfødsretslovens § 3, stk. 1, erhverver den, der er
statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og opfylder
betingelserne i bestemmelsens stk. 2 eller 3, dansk
indfødsret ved at afgive skriftlig erklæring herom
over for Statsforvaltningen, Rigsombudsmanden på
Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 2, kan
erklæring afgives af personer, der er fyldt 18 år, men
endnu ikke 23 år, på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, er ustraffede og ikke er
idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og ikke
er sigtede for en straffelovsovertrædelse. I denne
forbindelse sidestilles bopæl i et andet nordisk land med
bopæl her i riget, dog kun i det omfang bopælstiden i
det andet nordiske land ligger mindst 5 år forud for
erklæringens afgivelse og før den erklærendes
fyldte 16. år, jf. § 3, stk. 4.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
3, stk. 3, at erklæring kan afgives af personer, der har
erhvervet statsborgerret i Finland, Island, Norge eller Sverige
på anden måde end ved naturalisation, er fyldt 18
år, har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år
og ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf
eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.
Efter indfødsretslovens § 3, stk. 5, kan personer,
som på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke
kan erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf.
§ 3, stk. 2, afgive ny erklæring inden for 1 år
efter, at der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om
den pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den
pågældende ikke findes skyldig i
lovovertrædelsen.
2.2.1.3. Efter
indfødsretslovens § 3 A, stk. 1, erhverver en
udlænding, der er født her i riget og opfylder
betingelserne i bestemmelsens stk. 2, dansk indfødsret ved
at afgive skriftlig erklæring herom over for
Statsforvaltningen.
Erklæring kan efter indfødsretslovens § 3 A,
stk. 2, afgives af personer, der har aflagt folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18 år,
ikke er fyldt 19 år, på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 12 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, ikke er idømt eller meddelt
en række nærmere fastsatte sanktioner og ikke er
sigtede for en lovovertrædelse.
Kravet i § 3 A, stk. 2, om, at den erklærende skal
have aflagt folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10.
klasse med et samlet karaktergennemsnit på mindst 02 eller
være fyldt 18 år, finder ikke anvendelse for personer,
der er fyldt 15 år, og som ved lægeerklæring
dokumenterer at have en langvarig nedsættelse af
funktionsevnen, som påvirker evnen til eller muligheden for
at gennemføre ét eller flere af folkeskolens
afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse, jf. § 3 A,
stk. 3.
Efter indfødsretslovens § 3 A, stk. 4, kan personer,
som på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke
kan erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf.
§ 3 A, stk. 2, afgive ny erklæring inden for 1 år
efter, at der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om
den pågældende forinden er fyldt 19 år, hvis den
pågældende ved afgørelsen ikke er blevet
idømt en sanktion omfattet af stk. 2 eller meddelt
tiltalefrafald eller advarsel efter stk. 2.
2.2.1.4. Det følger af
indfødsretslovens § 4, stk. 1, at har nogen, som ved
fødslen har erhvervet dansk indfødsret, og som har
boet her i riget indtil det fyldte 18. år, mistet
indfødsretten, generhverver han, såfremt han har haft
bopæl her i de sidste 2 år, indfødsretten ved at
afgive skriftlig erklæring herom over for Statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland. For så vidt angår
kravet i § 4, stk. 1, om, at den erklærende skal have
boet her i riget indtil det fyldte 18. år, ligestilles
bopæl i et andet nordisk land indtil det fyldte 12. år
med bopæl her i riget, jf. § 4, stk. 3.
Det følger endvidere af indfødsretslovens §
4, stk. 2, at den, der har mistet dansk indfødsret og
derefter vedblivende har været statsborger i et nordisk land,
generhverver indfødsretten, når han efter at have
taget bopæl her i riget over for Statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland afgiver skriftlig
erklæring herom.
2.2.2. Erklæringsbestemmelser i lov om dobbelt
statsborgerskab
2.2.2.1. I lov om dobbelt
statsborgerskab blev der i tilknytning til indførelsen af
fuld adgang til dobbelt statsborgerskab etableret to
tidsbegrænsede overgangsordninger, hvorefter visse tidligere
danske statsborgere og visse personer, der er optaget på en
lov om indfødsrets meddelelse med krav om løsning,
kan erhverve dansk indfødsret ved at afgive en skriftlig
erklæring herom over for Statsforvaltningen, jf. lovens
§§ 3 og 4.
2.2.2.2. Det følger af §
3, stk. 1, i lov om dobbelt statsborgerskab, at tidligere danske
statsborgere, der har fortabt deres danske indfødsret i
medfør af § 7 i lov om dansk indfødsret og
opfylder betingelserne i § 3, stk. 2 og 3, i lov om dobbelt
statsborgerskab, erhverver dansk indfødsret ved inden for 5
år fra lovens ikrafttræden over for Statsforvaltningen
at afgive skriftlig erklæring herom.
I følge § 3, stk. 2, i lov om dobbelt
statsborgerskab kan erklæring efter stk. 1 afgives af
tidligere danske statsborgere, der ikke er idømt en
ubetinget frihedsstraf i perioden mellem fortabelsen af den danske
indfødsret og afgivelse af erklæring.
For tidligere danske statsborgere over 22 år, der er
født i udlandet, er det i tilfælde, hvor der ikke ved
det fyldte 22. år er truffet afgørelse i medfør
af § 8 i lov om dansk indfødsret, endvidere en
betingelse, at de pågældende inden det fyldte 22.
år har haft bopæl her i riget eller har haft ophold her
i riget af sammenlagt mindst 1 års varighed, jf. § 3,
stk. 3, i lov om dobbelt statsborgerskab.
2.2.2.3. Det følger endvidere
af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab, at personer, der er
optaget på lov nr. 1224 af 18. december 2012 om
indfødsrets meddelelse eller senere love om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater, og som ikke er
blevet løst, erhverver dansk indfødsret ved inden for
2 år fra lovens ikrafttræden over for
Statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring herom.
2.3. Børns
erhvervelse af indfødsret som bipersoner i erklærings-
og naturalisationssager
2.3.1. Erhverver en person dansk
indfødsret omfatter indfødsretten i visse
tilfælde også den pågældendes børn,
herunder adoptivbørn.
2.3.2. Det følger
således af indfødsretslovens § 5, stk. 1, at hvis
en person erhverver indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af §§ 3, 3 A eller 4,
tilkommer indfødsretten også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret.
2.3.3. Det følger endvidere
af indfødsretslovens § 6, stk. 2, at reglerne i
indfødsretslovens § 5 tilsvarende finder anvendelse,
hvis den, der naturaliseres har børn, herunder
adoptivbørn.
2.3.4. Herudover følger det
af § 3, stk. 4, i lov om dobbelt statsborgerskab, at
indfødsretten, hvis en tidligere dansk statsborger erhverver
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af § 3, stk. 1, også tilkommer den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret efter
bestemmelsen, at den erklærende har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift og
under 18 år. For et adoptivbarn er det tillige en betingelse,
at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Ophævelse af indfødsretslovens § 3
A
Regeringen lægger vægt på, at kun personer,
som reelt er integrerede i det danske samfund og har vist, at de
vil Danmark, tildeles dansk indfødsret.
Efter den nugældende erklæringsadgang i
indfødsretslovens § 3 A stilles der i relation til den
unge udlændings danskkundskaber og kendskab til danske
samfundsforhold alene krav om, at den unge har aflagt folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02, og såfremt den unge er
fyldt 18 år erhverver den unge dansk indfødsret i
henhold til bestemmelsen, selvom den pågældende ikke
har aflagt folkeskolens afsluttende prøver, dog forudsat at
bestemmelsens øvrige betingelser er opfyldt.
Regeringen finder ikke, at ovenstående krav
vedrørende danskkundskaber og kendskab til danske
samfundsforhold i tilstrækkelig grad sikrer, at unge
udlændinge, som i dag tildeles dansk indfødsret i
medfør af indfødsretslovens § 3 A, reelt er
integrerede i det danske samfund.
Det bemærkes i tilknytning hertil, at der ikke over for
denne gruppe af unge udlændinge stilles krav om
danskkundskaber på et vist niveau og kendskab til det danske
samfund.
På denne baggrund foreslås det at ophæve
adgangen til at erhverve dansk indfødsret i medfør af
den nugældende bestemmelse i indfødsretslovens §
3 A. Indfødsretslovens erklæringsordning vil herefter
alene omfatte nordiske statsborgere og tidligere danske
statsborgere, jf. indfødsretslovens §§ 3 og 4. Der
henvises til pkt. 2.2.1. ovenfor.
Personer, som ikke længere vil være omfattet af
erklæringsordningen, vil være henvist til at
søge om dansk indfødsret ved naturalisation og skal
dermed bl.a. opfylde de krav i relation til danskkundskaber og
kendskab til danske samfundsforhold, som er en betingelse for at
blive optaget på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse.
3.2. Ændring
af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab
3.2.1. Formålet med lov om
dobbelt statsborgerskab var at indføre fuld adgang til
dobbelt statsborgerskab.
På den baggrund indførte man bl.a.
overgangsordningen i § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab,
hvorefter personer, der er optaget på lov nr. 1224 af 18.
december 2012 om indfødsrets meddelelse eller senere love om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater, og som ikke er
blevet løst, erhverver dansk indfødsret ved inden for
2 år fra lovens ikrafttræden over for
Statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring herom.
Som nævnt under pkt. 2.3. ovenfor tilkommer
indfødsretten, hvis en person erhverver dansk
indfødsret ved naturalisation eller erklæring i
medfør af indfødsretslovens §§ 3, 3 A og 4
samt § 3, stk. 1, i lov om dobbelt statsborgerskab, som
udgangspunkt også den pågældendes børn,
herunder adoptivbørn, jf. indfødsretslovens § 5,
jf. § 6, stk. 2, og § 3, stk. 4, i lov om dobbelt
statsborgerskab.
Erhverver en person derimod dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring i medfør af § 4 i lov om
dobbelt statsborgerskab, tilkommer indfødsretten ikke den
pågældendes børn, herunder adoptivbørn,
selvom dette vil være tilfældet for så vidt
angår den oprindelige naturalisationssag, hvis den
pågældende bliver løst inden for den
lovfastsatte løsningsfrist.
Regeringen finder ikke, at det er hensigtsmæssigt og
rimeligt, at personer omfattet af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab skal vælge mellem enten at lade sig
løse inden for den lovfastsatte løsningsfrist med
henblik på at få eventuelle børn omfattet af
indfødsretten eller at erhverve dansk indfødsret ved
erklæring i medfør af § 4 uden krav om
løsning med den konsekvens, at indfødsretten ikke vil
tilkomme den pågældendes børn, herunder
adoptivbørn.
Børn af personer omfattet af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab bør ligestilles med børn af personer,
der erhverver dansk indfødsret i medfør af de
øvrige erklæringsbestemmelser eller ved
naturalisation.
Det foreslås på den baggrund, at
indfødsretten, hvis en person erhverver dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab, også tilkommer
den pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre
den pågældende udtrykkeligt angiver, at et barn ikke
skal være omfattet af erhvervelsen af indfødsret. Det
er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret sammen med den erklærende, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn vil det tillige være en betingelse, at
adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
3.2.2. Med den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1 (forslag til § 4,
stk. 2, i lov om dobbelt statsborgerskab), sikres det fremadrettet,
at indfødsretten, når en person erhverver dansk
indfødsret i medfør af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab, som udgangspunkt også omfatter den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn.
Den foreslåede bestemmelse omfatter imidlertid ikke
børn af personer, som indtil bestemmelsens
ikrafttræden afgiver erklæring i henhold til § 4 i
lov om dobbelt statsborgerskab. Dette skyldes, at en
erklærende, som på tidspunktet for erklæringens
afgivelse opfylder betingelserne i § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab, erhverver dansk indfødsret med virkning fra
erklæringstidspunktet.
For også at imødekomme disse børn finder
regeringen, at der også for dem skal etableres en
hensigtsmæssig og rimelig ordning, hvorefter de kan erhverve
dansk indfødsret.
På den baggrund vil en ansøgning om dansk
indfødsret ved naturalisation fra en person, der ikke har
erhvervet dansk indfødsret som følge af, at den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1, ikke
er trådt i kraft på tidspunktet, hvor den
pågældendes forælder eller adoptivforælder
i medfør af § 4 i lov om dobbelt statsborgerskab
indgiver erklæring, blive forelagt for Folketingets
Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets
stillingtagen til, om der skal meddeles ansøgeren
dispensation fra de almindelige naturalisationsbetingelser.
Det vil i den forbindelse være en forudsætning for
at kunne ansøge om dansk indfødsret ved
naturalisation med henblik på forelæggelse for
Folketingets Indfødsretsudvalg, at barnet, herunder
adoptivbarnet, på tidspunktet for forælderens
erhvervelse af dansk indfødsret i medfør af § 4
i lov om dobbelt statsborgerskab opfyldte betingelserne i den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 2, nr. 1
(forslag til § 4, stk. 2, i lov om dobbelt
statsborgerskab).
Det er regeringens hensigt, at ordningen skal gælde for
ansøgninger om dansk indfødsret ved naturalisation
indgivet af en person omfattet af den ovennævnte personkreds,
i en periode på 12 måneder fra ikrafttrædelsen af
den foreslåede ændring i lov om dobbelt
statsborgerskab. Det er regeringens vurdering, at en periode
på 12 måneder er tilstrækkelig til, at de
pågældende kan orienteres om ordningen og nå at
indgive en ansøgning.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 1 (forslag til
§ 4, stk. 2, i lov om dobbelt satsborgerskab), og
bemærkningerne hertil.
4. Forholdet til
Danmarks internationale forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser, herunder Den europæiske
konvention af 6. november 1997 om statsborgerret.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre færre
erklæringssager i Statsforvaltningen. Sagerne forventes
fremadrettet indgivet i Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet som naturalisationssager. Lovforslaget forventes
på den baggrund samlet set at medføre yderligere
sagsbehandling, idet sagsbehandlingen af naturalisationssager er
tungere end for erklæringssager. Merudgifterne forbundet med
den yderligere sagsbehandling udgør ca. 2,5 mio. kr.
årligt. Merudgifterne afholdes inden for Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets ramme.
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgere
Den foreslåede ophævelse af indfødsretslovens
§ 3 A vil bevirke, at unge udlændinge, som er
født og opvokset i Danmark, ikke fremover vil kunne erhverve
dansk indfødsret ved afgivelse af erklæring. De unge
udlændinge vil således på lige fod med andre
udlændinge være henvist til at søge om dansk
indfødsret ved naturalisation.
Lovforslaget indebærer endvidere, at børn vil kunne
erhverve dansk indfødsret i forbindelse med en
forælders afgivelse af erklæring i medfør af
§ 4 i lov om dobbelt statsborgerskab. Disse børn vil
således ikke længere være henvist til at
ansøge om dansk indfødsret ved naturalisation.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. oktober 2015
til den 27. oktober 2015 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening, Danske
Advokater, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Katolske Kirke i
Danmark, Det Centrale Handicapråd, DIGNITY - Dansk Institut
mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Finansrådet, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
HK/Danmark, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Knud Vilby (på vegne af Fredsfonden),
Landsforeningen Adoption og Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark, Ledernes
Hovedorganisation, Lærernes Centralorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Politiforbundet i Danmark, Præsidenterne for
Østre og Vestre Landsret, Red Barnet, RCT - Rehabiliterings-
og Forskningscentret for Torturofre, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigspolitiet, Rotary Denmark, Røde Kors Asylkontoret,
Røde Kors Landskontoret, Rådet for Etniske
Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen,
samtlige byretter, SOS mod Racisme, Statsborger.dk,
Statsforvaltningen, Sydslesvigsk Forening, Sydslesvigudvalget,
Uddannelsesforbundet, Uddannelsesstyrelsen, UNHCR, Ægteskab
uden Grænser og 3F.
11. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifter forbundet med yderligere
sagsbehandling på ca. 2,5 mio. kr. årligt, der afholdes
inden for Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
ramme. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Yderligere sagsbehandling som følge
af, at sagerne vil blive indgivet og behandlet som
naturalisationssager i stedet for erklæringssager. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Visse børn erhverver dansk
indfødsret i forbindelse med en forælders afgivelse af
erklæring om erhvervelse af dansk indfødsret. Disse
børn vil således ikke længere være henvist
til at søge om dansk indfødsret ved
naturalisation. | Unge udlændinge, der er født
og opvokset i Danmark, vil være henvist til at søge
dansk indfødsret ved naturalisation. Disse personer vil
således ikke længere kunne erhverve dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring herom. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter den gældende bestemmelse i indfødsretslovens
§ 3 A erhverver en udlænding, der er født i riget
og opfylder de i bestemmelsen nærmere fastsatte betingelser,
dansk indfødsret ved at afgive skriftlig erklæring
herom over for Statsforvaltningen.
Med henblik på at sikre, at udlændinge, der tildeles
dansk indfødsret, reelt er integrerede og har vist, at de
vil Danmark, foreslås bestemmelsen i indfødsretslovens
§ 3 A ophævet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Efter den gældende bestemmelse i § 4 A, stk. 1, kan
erklæring om erhvervelse af indfødsret i medfør
af §§ 3, 3 A og 4 alene afgives af personer, som på
tidspunktet for erklæringens afgivelse har lovligt ophold her
i riget. Erklæring kan dog ikke afgives, hvis der verserer en
sag mod den pågældende, hvor der af anklagemyndigheden
er nedlagt påstand om udvisning, eller hvor
anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har
fastsat, at den pågældende udvises.
Den foreslåede ændring af § 4 A, stk. 1, er en
konsekvensændring af den foreslåede ophævelse af
bestemmelsen i § 3 A. Bestemmelsen i § 4 A, stk. 1, vil
herefter alene omfatte erklæringer afgivet i henhold til
indfødsretslovens §§ 3 og 4.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 12,
stk. 4, at til brug for konstateringen af, om en person kan
erhverve dansk indfødsret ved erklæring efter
§§ 3, 3 A og 4, kan den myndighed, der modtager
erklæringen, indhente oplysninger, også i elektronisk
form, fra Det Centrale Kriminalregister.
Den foreslåede ændring af § 12, stk. 4, er en
konsekvensændring af den foreslåede ophævelse af
bestemmelsen i § 3 A. Bestemmelsen i § 12, stk. 4, vil
herefter alene omfatte erklæringer afgivet i henhold til
indfødsretslovens §§ 3 og 4.
Til nr.
3
Efter den gældende bestemmelse i § 4 A, stk. 2,
afvises en erklæring afgivet efter lovens §§ 3, 3 A
eller 4 af den myndighed, som erklæringen er fremsat over
for, hvis myndigheden ikke finder, at betingelserne for at erhverve
dansk indfødsret ved erklæring er opfyldt. Afvisning
af en erklæring kan påklages til Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet.
Den foreslåede ændring af § 4 A, stk. 2, er en
konsekvensændring af den foreslåede ophævelse af
bestemmelsen i § 3 A. Bestemmelsen i § 4 A, stk. 2, vil
herefter alene omfatte erklæringer afgivet i henhold til
indfødsretslovens §§ 3 eller 4.
Det følger af den gældende bestemmelse i
indfødsretslovens § 5, at erhverver en person
indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør
af §§ 3, 3 A eller 4, tilkommer indfødsretten
også den pågældendes barn, herunder adoptivbarn,
medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal
være omfattet af erhvervelsen af indfødsret. Det er en
forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret, at den erklærende har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift, under
18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det tillige
en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
Den foreslåede ændring af indfødsretslovens
§ 5, er en konsekvensændring af den foreslåede
ophævelse af bestemmelsen i § 3 A. Bestemmelsen i §
5 vil herefter alene omfatte erklæringer afgivet i henhold
til indfødsretslovens §§ 3 eller 4.
Til §
2
Med den foreslåede bestemmelse i § 2 indføres
der mulighed for, at indfødsretten, hvis en person erhverver
dansk indfødsret i medfør af § 4 i lov nr. 1496
af 23. december 2014 om ændring af lov om dansk
indfødsret (Accept af dobbelt statsborgerskab og betaling af
gebyr i sager om dansk indfødsret) - herefter lov om dobbelt
statsborgerskab - også tilkommer den pågældendes
barn, herunder adoptivbarn.
Det følger således af den foreslåede
bestemmelse, at hvis en person erhverver dansk indfødsret
ved afgivelse af erklæring i medfør af § 4 i lov
om dobbelt statsborgerskab, tilkommer indfødsretten
også den pågældendes barn, herunder adoptivbarn,
medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal
være omfattet af erhvervelsen af indfødsret.
Det følger endvidere af den foreslåede bestemmelse,
at det er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk
indfødsret, at den erklærende har del i
forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift, under
18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det tillige
en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret. Disse
betingelser svarer til bestemmelsen om børns erhvervelse af
dansk indfødsret som bipersoner i indfødsretslovens
§ 5 og i det væsentlige til § 3, stk. 4, i lov om
dobbelt statsborgerskab.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3. og 3.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Stk. 1 fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. marts 2016.
Det fremgår af stk. 2, at
loven ikke finder anvendelse på erklæringer, der er
afgivet over for Statsforvaltningen før lovens
ikrafttræden.
Erklæringer, som er afgivet over for Statsforvaltningen i
medfør af den gældende bestemmelse i
indfødsretslovens § 3 A før lovens
ikrafttræden, men som endnu ikke er færdigbehandlet
på tidspunktet for lovens ikrafttræden, behandles
således efter reglerne i den nugældende bestemmelse i
indfødsretslovens § 3 A.
Ligeledes behandles erklæringer, som er afgivet over for
Statsforvaltningen i medfør af § 4 i lov om dobbelt
statsborgerskab før lovens ikrafttræden, men som endnu
ikke er færdigbehandlet på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, efter den nugældende bestemmelse i §
4. Disse erklæringer vil således ikke omfatte den
erklærendes børn, herunder adoptivbørn, selvom
erklæringen færdigbehandles efter lovens
ikrafttræden.
Som det nærmere er beskrevet i pkt. 3.2.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger, vil regeringen for at
imødekomme disse børn, herunder adoptivbørn,
til personer, som har afgivet erklæring inden lovens
ikrafttræden, etablere en særlig ordning, hvorefter de
pågældende børn kan erhverve dansk
indfødsret ved naturalisation.
Til §
4
Den foreslåede § 4 indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvist kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
bl.a. ved lov nr. 730 af 25. juni 2014 og senest ved lov nr. 534 af
29. april 2015, foretages følgende ændringer: | | | | § 3 A. En
udlænding, der er født her i riget og opfylder
betingelserne i stk. 2, erhverver dansk indfødsret ved over
for statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring
herom. | | 1. § 3 A ophæves. | Stk. 2.
Erklæring kan afgives af personer, der | | | 1) har aflagt folkeskolens afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18
år, | | | 2) ikke er fyldt 19 år, | | | 3) på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, | | | 4) har haft bopæl her i riget i sammenlagt
mindst 12 år, heraf sammenlagt mindst 5 år inden for de
sidste 6 år, | | | 5) ikke er idømt | | | a) bøde på 3.000 kr. og
derover, | | | b) 20 dagbøder og derover for
overtrædelse af straffeloven, | | | c) bøde for spirituskørsel, | | | d) bøde for overtrædelse af lov om
euforiserende stoffer, | | | e) bøde for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13, | | | f) betinget eller ubetinget frihedsstraf,
eller | | | g) forvaring, anbringelses- eller behandlingsdom
eller ungdomssanktion, | | | 6) ikke er meddelt tiltalefrafald med
vilkår, jf. retsplejelovens § 723, | | | 7) ikke er meddelt advarsel efter lov om
euforiserende stoffer, og | | | 8) ikke er sigtede for en
lovovertrædelse. | | | Stk. 3. Stk. 2,
nr. 1, finder ikke anvendelse for personer, der er fyldt 15
år, og som ved lægeerklæring, jf. bilag 1,
dokumenterer at have en langvarig nedsættelse af
funktionsevnen, som påvirker evnen til eller muligheden for
at gennemføre ét eller flere af folkeskolens
afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse. | | | Stk. 4.
Personer, som på grund af en sigtelse for en
lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk indfødsret ved
erklæring, jf. stk. 2, nr. 8, kan afgive ny erklæring
inden for 1 år efter, at der er truffet endelig
afgørelse i sagen, selv om den pågældende
forinden er fyldt 19 år, hvis den pågældende ved
afgørelsen ikke er blevet idømt en sanktion omfattet
af stk. 2, nr. 5, eller meddelt tiltalefrafald eller advarsel efter
stk. 2, nr. 6 og 7. | | | | | | § 4 A.
Erklæring om erhvervelse af indfødsret i medfør
af §§ 3-4 kan alene afgives af personer, som på
tidspunktet for erklæringens afgivelse har lovligt ophold her
i riget. Erklæring kan dog ikke afgives, hvis der verserer en
sag mod den pågældende, hvor der af anklagemyndigheden
er nedlagt påstand om udvisning, eller hvor
anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har
fastsat, at den pågældende udvises. | | 2. I § 4 A, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§§ 3-4« til: »§§ 3 og
4«. | Stk. 2. En
erklæring afgivet efter lovens §§ 3, 3 A eller 4
afvises af den myndighed, som erklæringen er fremsat over
for, hvis myndigheden ikke finder, at betingelserne for at erhverve
dansk indfødsret ved erklæring er opfyldt. Afvisning
af en erklæring kan påklages til Ministeriet for
Flygtninge, Indvandrere og Integration. | | 3. I §
4 A, stk. 2, 1. pkt., ændres
»§§ 3, 3 A eller 4« til: »§§
3 eller 4«. | | | | § 5.
Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af §§ 3, 3 A eller 4,
tilkommer indfødsretten også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 år og bosat her i riget. For
et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret. | | 3. I § 5, 1. pkt., ændres
»§§ 3, 3 A eller 4« til: »§§
3 eller 4«. | | | | § 12. Ved
indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation for ansøgere, der er fyldt 18 år, og
ved indgivelse af ansøgning om bevis for eller bevarelse af
dansk indfødsret betales et gebyr på 1.200 kr. Ved
afgivelse af erklæring om dansk indfødsret betales et
gebyr på 1.100 kr. Der betales ikke gebyr for børn,
der er omfattet af forældres erklæring eller
ansøgning om dansk indfødsret, jf. § 5 og §
6, stk. 2. Der betales kun gebyr en gang for ansøgning om
naturalisation, en gang for ansøgning om bevis for dansk
indfødsret, en gang for ansøgning om bevarelse af
dansk indfødsret og en gang for afgivelse af erklæring
om dansk indfødsret. Det påhviler ansøgeren og
den erklærende at dokumentere, at eventuelle gebyrer
tidligere er betalt. Gebyrerne betales ikke tilbage, hvis
ansøgningen ikke imødekommes, eller hvis
erklæringen afvises. | | | Stk. 2-3.
(Udelades) | | | Stk. 4. Til brug
for konstateringen af, om en person kan erhverve dansk
indfødsret ved erklæring efter §§ 3-4, kan
den myndighed, der modtager erklæringen, indhente
oplysninger, også i elektronisk form, fra Det Centrale
Kriminalregister. | | 2. I
§ 12, stk. 4, ændres
»§§ 3-4« til: »§§ 3 og
4«. | Stk. 5-8.
(Udelades) | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1496 af 23. december 2014 om
ændring af lov om dansk indfødsret (Accept af dobbelt
statsborgerskab og betaling af gebyr i sager om dansk
indfødsret) foretages følgende ændring: | | | | § 4. Den, der
er optaget på lov nr. 1224 af 18. december 2012 om
indfødsrets meddelelse eller senere love om
indfødsrets meddelelse med krav om løsning fra
statsborgerretlige forhold til fremmede stater, og som ikke er
blevet løst, erhverver dansk indfødsret ved inden for
2 år fra lovens ikrafttræden, jf. § 2, over for
statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring herom. | | | | | | | | 1. I § 4 indsættes som stk. 2: | | | »Stk.
2. Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af stk. 1, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. marts 2016. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på erklæringer, der er
afgivet over for Statsforvaltningen før lovens
ikrafttræden. For sådanne erklæringer finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|