Fremsat den 12. november 2015 af
miljø- og fødevareministeren
Forslag
til
Lov om ophævelse af lov om randzoner
§ 1
Lov om randzoner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 894 af 15. juli 2014, ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ophævelse af lov om randzoner (herefter
randzoneloven), som en del af den fødevare- og
landbrugspakke, som er indeholdt i regeringsgrundlaget "Sammen for
fremtiden" fra juni 2015.
Af regeringsgrundlaget "Sammen for fremtiden"
fremgår, at natur og miljø skal gives videre til de
kommende generationer i god stand, men at det er en
forudsætning herfor, at der skabes vækst, job og
velfærd. Herudover skal de miljøpolitiske mål
opnås på den samfundsøkonomisk mest effektive
måde, således at der opnås mest miljø for
pengene.
2. Baggrunden for
lovforslaget
For at leve op til Danmarks forpligtelser i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF
af 23. oktober 2000 (herefter vandrammedirektivet) og Rådets
direktiv 1992/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planter (herefter habitatdirektivet)
samt Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af
30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle (herefter
fuglebeskyttelsesdirektivet), blev der bl.a. for at realisere
vandrammedirektivets målsætninger om at sikre et
vandmiljø af god kvalitet den 16. juni 2009 indgået
aftale mellem V, K og DF om Grøn Vækst (herefter
Grøn Vækst). Aftalen indebar bl.a., at der skulle
udlægges op til 50.000 hektar dyrknings-, sprøjte- og
gødningsfrie randzoner på landsplan på op til 10
meter langs alle åbne vandløb i landzone og for
søer med et overfladeareal på mere end 100 m2 i
landzone. Lov om randzoner blev vedtaget af Folketinget den 26. maj
2011, jf. lov nr. 591 af 14. juni 2011.
Den 11. juni 2012 blev der vedtaget to
ændringer til lov om randzoner, jf. lov nr. 563 af 18. juni
2012 om ændring af lov om randzoner. Med ændringerne
blev muligheden for at etablere flerårige
energiafgrøder i randzonen fjernet, og offentligheden fik
adgang til at færdes i randzonerne, hvis disse fremstod
udyrkede i naturbeskyttelseslovens forstand. Den tilpassede lov om
randzoner blev ved bekendtgørelse sat i kraft 1. september
2012.
Med henblik på at sikre en
bæredygtig udvikling i det danske råvaregrundlag samt
styrke landbrugets og fødevaresektorens konkurrenceevne
indgik S, RV, V, DF, LA og K den 2. april 2014 aftale om
Vækstplan for Fødevarer. Aftalen indebar en halvering
af det planlagte randzoneareal til ca. 25.000 hektarer randzoner
på landsplan. Som opfølgning på aftalen
fremsattes et lovforslag med henblik på ændring af
randzoneloven. Af lovforslagets bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2013-14, A, L 199 som fremsat, side 3,
fremgår, at en væsentlig del af baggrunden for
lovforslaget var, at den oprindelige formulering af randzoneloven
for så vidt angår hvilke vandløb og søer,
der udløste krav om randzoner efter loven, ikke var
tilstrækkelig klar. For at afhjælpe jordbrugernes tvivl
blev lovens anvendelsesområde tilpasset, således at den
kom til at omfatte vandløb og søer over 100 m2 i landzone, som efter anden specifikt
angivet lovgivning allerede er udpeget eller beskyttet på
grund af deres miljø-, natur- eller samfundsmæssige
værdi, jf. lov nr. 726 af 26. juni 2014 om ændring af
lov om randzoner.
Randzoneloven er udtryk for den hidtidige
generelle reguleringsmodel, hvor der stilles de samme krav
uafhængigt af lokale forhold. Det er regeringens hensigt at
fokusere den fremtidige miljøindsats i de områder af
landet, hvor udfordringerne er størst. Det vil give en mere
effektiv miljøindsats samtidig med, at
råvaregrundlaget kan øges til gavn for vækst og
beskæftigelse i landdistrikterne.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Efter randzonelovens § 1, stk. 1,
må der ikke foretages gødskning og anden
jordforbedring, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning i en randzone på indtil 10 m fra bredden af
de åbne vandløb og søer med et overfladeareal
på mere end 100 m2, der er
klassificeret som offentlige efter § 9 i lov om
vandløb, beskyttet efter § 3 i lov om naturbeskyttelse,
omfattet af kravet om 2 meter bræmmer i § 69, stk. 1, i
lov om vandløb, eller for hvilke der er fastsat
miljømål i de statslige vandplaner vedtaget i
medfør af miljømålsloven eller
bekendtgørelser om miljømål udstedt i
medfør af lov om vandplanlægning.
Arealer, der anvendes til skov, have, park
eller dambrugsaktiviteter er ikke omfattet af randzonelovens §
1, stk. 1, jf. randzonelovens § 1, stk. 2. Endvidere
gælder forbuddene i randzonelovens § 1, stk. 1, efter
randzonelovens § 1, stk. 3, ikke for de vandløb i de
syd- og sønderjyske marskområder eller områder
med marsklignende strukturer, som angivet på det
randzonearealkort, der fremgår af NaturErhvervstyrelsens
hjemmeside, jf. § 2 i bekendtgørelsen nr. 904 af 30.
juli 2014 om randzoner (herefter randzonebekendtgørelsen).
Endelig finder randzonelovens § 1, stk. 1, ikke anvendelse for
de arealer, der ligger inden for de 2 meter bræmmer, der
gælder efter § 69 i lov om vandløb, jf.
randzonelovens § 3.
Bredden på randzonen er ved
randzonebekendtgørelsen i medfør af randzonelovens
§ 1, stk. 4, fastsat til 9 meter.
Der henvises til, at bekendtgørelse nr.
894 af 15. juli 2014 af lov om randzoner, er optrykt som bilag til
lovforslaget.
For at øge råvaregrundlaget til
gavn for vækst og beskæftigelse i landdistrikterne,
foreslås randzoneloven ophævet.
Randzoneloven indgår i opfyldelsen af
målsætningerne i en række af natur- og
miljødirektiverne, særligt vandrammedirektivet.
Grundlaget for den danske vandindsats er under revision.
Kvælstofeffekten af ophævelsen af
randzoneloven forventes at blive modsvaret af effekterne af andre
initiativer i den såkaldte baseline 2021. Baseline 2021
omfatter effekter af bl.a. vådområdeindsatser i henhold
til det gældende landdistriktsprogram, den tekniske justering
af kvælstofnormsystemet, etablering af energiafgrøder,
miljøgodkendelser af husdyrbrug, udvikling af slet i stedet
for afgræsning, udvikling i udbytter m.v. Desuden
indgår kvælstofsideeffekterne af spildevandsindsatsen i
vandplanerne. Estimeringen af baselineeffekten er foretaget af
Aarhus Universitet.
På baggrund af den nuværende viden
om baseline forventes den samlede effekt af baseline på
landsplan at overstige mertilførslen af kvælstof som
følge af lovforslaget. Regeringen vil i forbindelse med
fremlæggelsen af en landbrugs- og fødevarepakke
foreslå en samlet håndtering af
kvælstofreguleringen, hvor effekterne af de kommende
lempelser af reguleringen, herunder en opdateret vurdering af
baselinefremskrivningen, suppleres med de nødvendige
miljøkompenserende foranstaltninger inden for de enkelte
vandområder.
Fosforeffekten af ophævelsen af
randzoneloven forventes at blive modsvaret af effekten ved den
planlagte etablering af fosforvådområder og
spildevandsindsatsen som følge af vandplanerne
2009-2015.
Den enkelte landbruger kan vælge
på frivilligt grundlag at bibeholde sine udlagte randzoner og
anvende disse til opfyldelse af krav med et
miljømæssigt sigte, hvis den pågældende
finder, at det er driftsmæssigt hensigtsmæssigt. De
udlagte randzoner vil således efter ophævelsen af loven
fortsat kunne indgå som miljøfokusområder, som
en del af de grønne krav i reglerne om direkte betalinger
til landbrugere på de betingelser, der gælder efter
disse regler, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 1307/2013 af 17. december 2013 og bekendtgørelse
nr. 1544 af 16. december 2014 om direkte støtte til
landbrugere efter grundbetalingsordningen m.v., med senere
ændringer (herefter Grundbetalingsordningen). Herudover er
det hensigten, at randzoner skal kunne benyttes som alternativ til
efterafgrøder, som er fastsat ved bekendtgørelse nr.
828 af 3. juli 2015 om plantedække og om dyrkningsrelaterede
tiltag, med senere ændringer, i medfør af §§
18-19 i lov om jordbrugets anvendelse af gødning og om
plantedække, jf. lovbekendtgørelse nr. 500 af 12. maj
2013.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ophævelsen af randzoneloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, har som udgangspunkt mindre positive
økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
i form af besparelser i forhold til kontrol og sagsbehandling.
Derudover er det hensigten, som det
fremgår ovenfor af afsnit 3, at de udlagte randzoner efter
ophævelsen af loven fortsat vil kunne indgå som
miljøfokusområder som en del af de grønne krav
i Grundbetalingsordningen, og benyttes som alternativ til
efterafgrøder. Der vil derfor fortsat være udgifter
forbundet med de udlagte randzoner, som opretholdes på
frivilligt grundlag. De evt. økonomiske og administrative
konsekvenser ved ophævelsen af randzoneloven lader sig derfor
kun vanskeligt vurdere endeligt, da disse vil afhænge af hvor
mange jordbrugere, der vælger at bibeholde randzonerne
på frivilligt grundlag.
Regeringen vil i forbindelse med
fremlæggelsen af en landbrugs- og fødevarepakke
foreslå en samlet håndtering af
kvælstofreguleringen, hvor effekterne af de kommende
lempelser af reguleringen, herunder en opdateret vurdering af
baselinefremskrivningen, suppleres med de nødvendige
miljøkompenserende foranstaltninger inden for de enkelte
vandområder.
Der vil kunne være knyttet offentlige
udgifter til at gennemføre sådanne eventuelle
yderligere miljøkompenserende foranstaltninger ved
ophævelsen af loven for at sikre målopfyldelse i de
berørte vand- og havområder.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ophævelsen af randzoneloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, vurderes samlet set at være
positiv i forhold til de økonomiske konsekvenser for
erhvervet, da der med forslaget vil være op til ca. 25.000
hektar landbrugsjord, som igen kan tages i dyrkning, og som dermed
også kan indgå i bedriftens opfyldelse af
harmonireglerne fastsat i bekendtgørelse nr. 594 af 4. maj
2015 om erhvervsmæssigt dyrehold, husdyrgødning,
ensilage m.v. (herefter
husdyrgødningsbekendtgørelsen).
De erhvervsøkonomiske omkostninger ved
randzonerne er i 2014 estimeret til ca. 68 mio. kr. om året,
når der ikke tages højde for evt. økonomisk de
minimis kompensation og værdien af, at randzonerne kan
anvendes til opfyldelse af kravet om miljøfokusarealer (MFO)
under Grundbetalingsordningen. Med de senere års stigende
kornpriser kan det dog ikke udelukkes, at omkostningerne for
erhvervet har været større end hidtil antaget. Baseret
på omkostningseffektiviteten i DCA Rapport nr. 52 af december
2014 om virkemidler til realisering af 2. generations vandplaner og
målrettet arealregulering (herefter Virkemiddelkatalog 2014)
(Aarhus Universitet/Københavns Universitet) udgør
erhvervets aktuelle omkostninger til de generelle randzoner
således ca. 50-100 mio. kr.
Ophævelsen af randzoneloven vurderes at
være positiv i forhold til de administrative konsekvenser for
erhvervet. Forslaget har i udkast været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER). TER vurderer, at
lovforslaget medfører administrative lettelser for
erhvervslivet, der består i, at det med ophævelsen af
randzoneloven ikke længere er nødvendigt for
landbrugerne at søge om dispensation fra kravet om
randzoner. TER vurderer, at de administrative lettelser ikke
overstiger 4 mio. kr. på samfundsniveau årligt, og de
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
6. Konsekvenser
på samfundsniveau
Det vurderes, at når landbrugsbedrifter
får mere jord til rådighed til dyrkning og udbringning
af husdyrgødning, vil det alt andet lige medføre, at
produktionen og dermed afkast af kapital og arbejdskraft i sektoren
øges. Det vurderes, at forslaget vil give et positivt, men
mindre bidrag (>0 mio. kr.) til strukturelt BNP i 2020.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
I forbindelse med lov nr. 726 af 25. juni 2014
om ændringen af randzoneloven, jf. Folketingstidende 2013-14,
tillæg A, L 199 som fremsat, side 8, blev det på
baggrund af Aarhus Universitets rapport nr. 31, december 2013, om
udviklingen i kvælstofudvaskningen og
næringsstofoverskud fra dansk landbrug for perioden 2007-2011
estimeret, at den negative effekt af tilpasningen af lovens
anvendelsesområde medførte en halvering af lovens
effekter, herunder en faktisk negativ virkning i
kvælstofeffekt på op til 1.100 ton.
Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at ophævelsen af
randzoneloven vil medføre en øget
kvælstoftilførsel til vandmiljøet på op
til ca. 1.100 tons årligt, jf. Aarhus Universitets rapport
nr. 31, december 2013. Nationalt Center for Miljø og Energi
(DCE) og Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug (DCA),
Aarhus Universitet, anfører i et opfølgende notat af
1. september 2015, at vurderingen af effekten på 1.100 tons
årligt anses for usikker, og er baseret på
ekspertskøn uden væsentligt datagrundlag. Idet de
1.100 tons er estimatet af den maksimale effekt, har Miljø-
og Fødevareministeriet anmodet forskningsinstitutionerne om
også at estimere den nedre grænse for effekten.
Kvælstofeffekten af ophævelsen af
randzoneloven forventes at blive modsvaret af effekterne af andre
initiativer i den såkaldte baseline 2021. Baseline 2021
omfatter effekter af bl.a. vådområdeindsatser i henhold
til det gældende landdistriktsprogram, den tekniske justering
af kvælstofnormsystemet, etablering af energiafgrøder,
miljøgodkendelser af husdyrbrug, udvikling af slet i stedet
for afgræsning, udvikling i udbytter m.v. Desuden
indgår kvælstofsideeffekterne af spildevandsindsatsen i
vandplanerne.
På baggrund af den nuværende viden
om baseline forventes den samlede effekt af baseline på
landsplan at overstige mertilførslen af kvælstof som
følge af lovforslaget. Estimeringen af baselineeffekten er
foretaget af Aarhus Universitet, som aktuelt er ved at foretage en
fornyet vurdering heraf.
Regeringen vil i forbindelse med
fremlæggelsen af en landbrugs- og fødevarepakke
foreslå en samlet håndtering af
kvælstofreguleringen, hvor effekterne af de kommende
lempelser af reguleringen, herunder en opdateret vurdering af
baselinefremskrivningen, suppleres med de nødvendige
miljøkompenserende foranstaltninger inden for de enkelte
vandområder.
Det bemærkes, at det
tværministerielle kvælstofudvalg under
Finansministeriets ledelse, der blev nedsat af den tidligere
regering som opfølgning på udkastet til vandplaner,
der blev sendt i høring i 2014, har fået til opgave at
foretage en samlet vurdering af, om beregningen af
kvælstofindsatsbehovet skal revurderes. Udvalget ser
derudover på de usikkerheder, der er forbundet med
opgørelse af indsatsbehovet og effekterne af forskellige
virkemidler.
Der vil desuden være en øget
tilførsel af fosfor til vandmiljøet på ca. 3-19
tons årligt, jf. teknisk rapport Fastsættelse af
baseline 2021, Aarhus Universitet, 2014. Denne fosforeffekt
vurderes at ville blive modsvaret af effekten ved den planlagte
etablering af fosforvådområder og spildevandsindsatsen
som følge af vandplanerne 2009-2015. Den øgede
tilførsel er begrænset sammenlignet med den samlede
fosforbelastning på vandmiljøet, der i 2013 er opgjort
til 2.300 tons fosfor. Effekten vurderes generelt som marginal i
forhold til påvirkningen af kystvande, og i det omfang det
vurderes nødvendigt at fastholde en indsats i forhold til
søer, vil kommunerne i forbindelse med
miljøgodkendelsen af husdyrbrug kunne stille konkrete
vilkår, der ligeledes vil kunne medvirke til at
imødegå en øget fosfortilførsel.
Merbelastningen ligger inden for de
år-til-år-variationer, der er i fosfortilførslen
til vandmiljøet.
Det vurderes ikke at have konsekvenser for
grundvandet at ophæve randzoneloven.
Det følger desuden af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni
2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategirammedirektivet), at Danmark skal opnå god
miljøtilstand i havmiljøet senest i 2020. De
kompenserende tiltag for kvælstof og fosfor, der skal sikre
målopfyldelse efter vandrammedirektivet, skal samtidig
bidrage til at opfylde Danmarks forpligtelser efter
havstrategirammedirektivet.
Randzoneloven indebar en ekstensivering af ca.
25.000 ha landbrugsjord, som bl.a. ville have understøttet
bedre vilkår for vilde planter og dyr i det åbne land.
Ved ophævelse af randzoneloven vil op til 25.000 ha natur
ikke blive etableret som forudsat, og den forudsete effekt af
randzonerne som grønne korridorer vil blive mindsket som
konsekvens af ophævelse af loven. Dog vil ca. 7.000 ha af
randzonearealerne efter lovens ophævelse fortsat være
beskyttet natur efter naturbeskyttelseslovens § 3. Hertil
kommer, at randzonerne fortsat anvendes som et frivilligt
virkemiddel, jf. afsnit 3.
Randzonerne var forudsat at skulle reducere
næringsstofbelastning af vandområder og reducere
pesticidbelastningen på planter og dyr i vandmiljøet
som følge af brug af pesticider, bl.a. ved at fungere som
bufferzoner omkring beskyttede naturtyper, søer og
vandløb, der er omfattet af naturbeskyttelseslovens §
3. Ophævelse af loven kan have betydning for
vandområdernes funktion som naturtyper og som levested for
arter, bl.a. i akvatiske Natura 2000-områder i det omfang,
der ikke iværksættes en supplerende indsats, eller der
ikke udlægges frivillige randzoner i samme omfang som hidtil.
Det bemærkes dog, at når der ansøges om
godkendelse af et pesticid, udføres der en grundig
risikovurdering i forhold til mulige effekter på vandlevende
dyr og planter. Hvis et pesticid vurderes at kunne udgøre en
mulig risiko for vandmiljøet, fastsættes der
risikobegrænsende foranstaltninger som f.eks. afstandskrav
eller nedsat dosering for at begrænse risikoen. Hvis det
vurderes, at risikoen er så stor, at der ikke kan
fastsættes realistiske begrænsninger, godkendes
pesticidet ikke. Ophævelsen af randzoneloven vurderes derfor
at have mindre betydning for pesticidbelastningen på planter
og dyr i vandmiljøet som følge af brug af
pesticider.
Ophævelsen af randzoneloven har på
baggrund af angivelserne i Virkemiddelkatalog 2014 en negativ
klimaeffekt på 56.000-125.000 ton CO2-ækvivalenter
(inkl. gødskningseffekt) afhængig af fordelingen
mellem mineralsk og organisk jord (dvs. en øget udledning af
drivhusgasser) og medfører desuden en mindre stigning i
brugen af pesticider.
9. Forholdet til
EU-retten
Randzoneloven blev vedtaget bl.a. med henblik
på at bidrage til opfyldelsen af vandrammedirektivets
målsætning om god økologisk tilstand i
vandmiljøet. Randzonerne indgår som en supplerende
foranstaltning i indsatsprogrammerne i de statslige vandplaner til
opnåelse af målsætningen, jf.
vandrammedirektivets artikel 11, stk. 4.
Det følger af vandrammedirektivets
artikel 4, stk. 1, litra a), nr. i), at medlemsstaterne skal
iværksætte de nødvendige foranstaltninger med
henblik på at forebygge forringelse af tilstanden for alle
overfladevandområder. Ifølge EU-Domstolens
præjudicielle afgørelse i sag C-461/13, Bund für
Umwelt und Naturschutz Deutschland eV, præmis 70, "[…]
foreligger [der] en forringelse af tilstanden af et
overfladevandområde, når mindst et af
kvalitetselementerne i vandrammedirektivets bilag V falder et
niveau, selv om denne forringelse ikke fører til, at hele
overfladevandområdet rykker en klasse ned. Hvis det
pågældende kvalitetselement som omhandlet i bilaget
allerede befinder sig i den laveste klasse, udgør enhver
forringelse af dette element imidlertid en forringelse af
tilstanden for et overfladevandområde i den forstand, hvori
dette udtryk er anvendt i artikel 4, stk. 1, litra a), nr. i)".
Det følger endvidere af
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 1, litra a), nr. ii) og iii),
at medlemsstaterne beskytter, forbedrer og restaurerer alle
overfladevandområder med henblik på som udgangspunkt at
opnå en god tilstand 15 år efter datoen for
vandrammedirektivets ikrafttræden, hvilket vil sige den 22.
december 2015, og senest i 2027.
Forpligtelsen til at forbedre alle
vandområder forudsætter, at der træffes de
nødvendige foranstaltninger med henblik på at opfylde
målet om en god tilstand (for kunstige eller stærkt
modificerede vandløb mindst et godt økologisk
potentiale). Indsatsen kan under anvendelse af direktivets
undtagelsesbestemmelse i artikel 4, stk. 4, om
fristforlængelse, under visse betingelser fordeles over flere
af vandrammedirektivets planperioder. Fristforlængelsen
forudsættes efter bestemmelsen at ske med henblik på
gradvis opfyldelse af målene. I vandområder, hvor der
ikke er målopfyldelse, skal der således i hver af
vandrammedirektivets planperioder fastsættes et
indsatsprogram, som tilsikrer en vis forbedring af tilstanden,
herunder skal eventuelle forudsete forringelser inden for
tilstandsklassen, som følge af øget menneskelig
påvirkning, neutraliseres. Direktivet indeholder ikke
udtrykkelige bestemmelser om i hvilken takt, den gradvise fremdrift
mod opfyldelse af målet skal ske. Det afgørende er, at
der løbende sker forbedringer, som resulterer i, at
målet nås senest på tidspunktet for
udløbet af den forlængede frist. I en række
vandområder forventes fristen udskudt til 2027.
Det er som nævnt ovenfor under pkt. 8
Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at den
forventede merudledning af kvælstof og fosfor som
følge af ophævelsen af randzoneloven modsvares af
henholdsvis effekterne af andre initiativer i den såkaldte
baseline 2021 og af effekten ved den planlagte etablering af
fosforvådområder og spildevandsindsatsen som
følge af vandplanerne 2009-2015. På den baggrund er
det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at
ophævelsen af randzoneloven kan ske inden for rammerne af
forpligtelsen til at forebygge forringelse af tilstanden for alle
overfladevandområder, jf. vandrammedirektivets artikel 4,
stk. 1, litra a), nr. i), som fortolket af EU-Domstolen i sag
C-461/13, jf. ovenfor.
I relation til forpligtelsen i
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 1, litra a), nr. ii) og iii),
til at beskytte, forbedre og restaurere alle
overfladevandområder skal Miljø- og
Fødevareministeriet bemærke, at forpligtelsen vil
skulle opfyldes ved andre eksisterende og fremtidige
initiativer.
Som nævnt ovenfor under pkt. 8 vil
regeringen i forbindelse med fremlæggelse af en landbrugs- og
fødevarepakke foreslå en samlet håndtering af
kvælstofreguleringen, hvor effekterne af de kommende
lempelser af reguleringen, herunder en opdateret vurdering af
baselinefremskrivningen, suppleres med de nødvendige
miljøkompenserende foranstaltninger inden for de enkelte
vandområder.
Randzoneloven bidrager som nævnt ovenfor
under henholdsvis pkt. 2 og 8 desuden til Danmarks opfyldelse af
målsætningerne i havstrategirammedirektivet og de
såkaldte Natura 2000-direktiver (habitatdirektivet og
fuglebeskyttelsesdirektivet).
Havstrategirammedirektivet har ifølge
artikel 1 til formål at skabe en ramme, inden for hvilken
medlemsstaterne skal træffe de fornødne
foranstaltninger til at opnå eller opretholde en god
miljøtilstand i havmiljøet senest i år 2020. De
landbaserede kilder til udledning af næringsstoffer til
havmiljøet i de åbne havområder reguleres via
vandområdeplanerne, og indsatserne i vandområdeplanerne
skal således fastsættes med henblik på også
at opfylde målsætningerne i
havstrategirammedirektivet.
Habitatdirektivet har ifølge artikel 2,
stk. 2, overordnet set til formål at sikre eller genoprette
gunstig bevaringsstatus for arter og naturtyper, omfattet af
direktivet. Et vigtigt redskab hertil er pligten til udpegning og
beskyttelse af et sammenhængende europæisk
økologisk net af særlige bevaringsområder under
betegnelsen "Natura 2000", jf. direktivets artikel 3.
Ifølge habitatdirektivets artikel 6,
stk. 2, skal medlemsstaterne træffe passende foranstaltninger
for at undgå forringelser for de naturtyper og arter, som
indgår i Natura 2000-netværket. Kravet gælder
også i forhold til næringsstoffer, der måtte
forringe vandområder i netværket.
Habitatdirektivet stiller ikke krav til,
hvordan belastningen skal bringes ned til et niveau, der svarer til
direktivforpligtelserne. Det er dog et krav, at myndighederne
løbende arbejder henimod, at de beskyttede arter og
naturtyper opnår gunstig bevaringsstatus, og som led heri
træffer passende foranstaltninger for at undgå
forringelser. Udledningen af næringsstoffer medvirker til at
hindre opnåelse af gunstig bevaringsstatus.
I en række Natura 2000-områder er
der således på linje med, hvad der gælder efter
vandrammedirektivet, behov for at reducere udledningen af
næringsstoffer for at medvirke til at nå gunstig
bevaringsstatus, mens der i andre områder for at undgå
forringelser er behov for at sikre, at belastningen ikke
forøges. 80 % af det danske landareal ligger i oplandet til
marine Natura 2000-områder.
Randzonerne ville derudover have
understøttet forbedring af levesteder for vilde dyr og
planter, herunder arter, som er generelt beskyttet efter
habitatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet bl.a. bilag
IV-arter og agerlandsfugle.
Af de grunde, der er nævnt ovenfor under
dette pkt. i relation til forpligtelserne efter
vandrammedirektivet, er det Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at ophævelsen af
randzonerne vil kunne ske inden for rammerne af forpligtelserne
efter havstrategiramme-, habitat- og
fuglebeskyttelsesdirektiverne.
Ifølge artikel 11, stk. 1, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en
bæredygtig anvendelse af pesticider, skal medlemsstaterne
sørge for, at der vedtages passende foranstaltninger til
beskyttelse af vandmiljøet og drikkevandsforsyningerne mod
pesticiders virkninger. Disse foranstaltninger omfatter bl.a.
begrænsende foranstaltninger, der mindsker risikoen for
forurening uden for det sprøjtede område som
følge af aerosolspredning, afdræning og
afstrømning. Disse skal omfatte oprettelse af randzoner af
en passende størrelse til beskyttelse af vandorganismer uden
for målgruppen og beskyttelseszoner for overfladevand og
grundvand, der er udlagt til drikkevandsindvinding, hvor pesticider
ikke må udbringes eller opbevares, jf. artikel 11, stk. 2,
litra c.
Der er ikke i direktivet fastsat konkrete
regler for i hvilken udstrækning, medlemsstaterne skal
etablere randzoner, og der er således ikke opstillet krav til
f.eks. størrelsen på det samlede randzoneareal eller
bredden af randzonen. Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at en ophævelse af
randzoneloven kan ske inden for rammerne af forpligtelserne efter
direktiv 2009/128/EF, da der fortsat vil være krav om 2 meter
brede dyrkningsfrie bræmmer efter § 69 i lov om
vandløb, jf. lovbekendtgørelse nr. 1208 af 30.
september 2013, med senere ændringer, og krav om
boringsnære beskyttelseszoner efter § 21 b i lov om
miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 879 af
26. juni 2010, som ændret ved lov nr. 553 af 1. juni 2011.
Det forventes desuden, at der vil blive udlagt randzoner på
frivilligt grundlag, da randzoner efter lovens ophævelse
fortsat vil kunne indgå som miljøfokusområder,
som en del af de grønne krav i Grundbetalingsordningen,
eller vil kunne benyttes som alternativ til efterafgrøder,
som er fastsat ved bekendtgørelse nr. 828 af 3. juli 2015 om
plantedække og om dyrkningsrelaterede tiltag, med senere
ændringer, i medfør af §§ 18-19 i lov om
jordbrugets anvendelse af gødning og om plantedække,
jf. lovbekendtgørelse nr. 500 af 12. maj 2013.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 18. september 2015 til den 16. oktober 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Agri Nord,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bornholms Landbrug,
Brancheudvalget for Biogas, Brancheudvalget for frø,
Bæredygtigt Landbrug, Centrovice, DAKOFO, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Fiskeriforening Producent Organisation,
Danmarks Jægerforbund, Danmarks Landboungdom, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Botanisk Forening,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv,
Dansk Gartneri, Dansk Kartoffelproducentforening, Dansk Land- og
Strandjagt, Dansk Landbrug Sydhavsøerne, Dansk
Miljøteknologi, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening,
Dansk Svineproduktion, Dansk Vand-og Spildevandsforening (DANVA),
Danske Advokater, Danske Biavleres Landsforening, Danske
Juletræer, Danske Kartofler, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Regioner, Danske Vandløb, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Det
Danske Fjerkræråd, Det Natur- og Biovidenskabelige
Fakultet (Københavns Universitet), Det Økologiske
Råd, DI, Djursland Landboforening, Dronningeavlerforeningen
af 1921, Ejendomsforeningen Danmark, ErhvervsBiavlerne,
Finansrådet, Foreningen af Danske Handelsmøller,
Foreningen af Vandværker i Danmark, Foreningen for
Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Reduceret jordbearbejdning i
Danmark, Frie bønder - levende land, Friluftsrådet,
Frøsektionen, Gefion, Greenpeace, Heden og Fjorden,
Hedeselskabet, Institut for Fødevare- og
Ressourceøkonomi (Københavns Universitet), Jysk
Landbrugsrådgivning, KL, Kolding-Herreds Landbrugsforening,
Kødbranchens Fællesråd, Landbo Limfjord,
Landboforening Midtjylland, Landbo Nord, Landbo Syd, Landbo Thy,
Landbrug og Fødevarer, Landbrugets Kartoffelfond,
Landbrugsrådgivning Syd, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen Dansk Fåreavl,
Landsforeningen Praktisk Økologi, Lemvigegnens
Landboforening, LHN, LMO, Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug (Aarhus Universitet), Nationalt Center for Miljø og
Energi (Aarhus Universitet), NF Plus, NOAH, Odsherreds
Landboforening, Patriotisk Selskab, Plantning & Landskab,
Landsforeningen, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Rådgivningscenter Nord, Sammenslutningen af Danske
Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af danske Sortsejere, Science
and Technology (Aarhus Universitet), SEGES, Skov og Landskab,
Skovdyrkerne, SvineRådgivningen, Sønderjysk
Landboforening, Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Vestjysk
Landboforening, Økologisk landsforening og Østdansk
Landbrugsrådgivning.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Positive | Der vil kunne være knyttet udgifter
til at gennemføre en kompenserende samt yderligere indsats
for at sikre målopfyldelse i de berørte vand- og
havområder. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Postitive | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | 50-100 mio. kr. | Der vil kunne være knyttet udgifter
til at gennemføre en kompenserende samt yderligere indsats
for at sikre målopfyldelse i de berørte vand- og
havområder. | Konsekvenser på samfundsniveau | Mindre, positivt bidrag (>0 mio. kr.)
til strukturelt BNP i 2020 | - | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Positive | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Op til 1.100 ton kvælstofudvaskning
til vandmiljøet. Forøget fosfor-udvaskning til
vandmiljøet på op til 3-19 ton. Ca. 25.000 ha natur etableres ikke som
forudsat. Øget udledning af drivhusgasser
på 56.000-125.000 ton CO2-ækvivalenter per år. Mindre stigning i forbruget af pesticider,
som følge af større landbrugsareal. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Det er Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at den forventede
merudledning af kvælstof og fosfor som følge af
ophævelsen af randzoneloven på landsplan modsvares af
henholdsvis effekterne af andre initiativer i den såkaldte
baseline 2021 og af effekten ved den planlagte etablering af
fosforvådområder og spildevandsindsatsen som
følge af vandplanerne 2009-2015. På den baggrund er
det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at
ophævelsen af randzoneloven kan ske inden for rammerne af
forpligtelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme
for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF af 17. juni 2008 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategirammedirektivet), Rådets direktiv
1992/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (habitatdirektivet) og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om
beskyttelse af vilde fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet). Det er desuden Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering, at ophævelsen af
randzoneloven kan ske inden for rammerne af forpligtelserne i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/128/EF af 21.
oktober 2009 om en ramme for Fællesskabets indsats for en
bæredygtig anvendelse af pesticider. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter randzonelovens § 1, stk. 1,
må der ikke foretages gødskning og anden
jordforbedring, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning i en randzone på indtil 10 m fra bredden af
de åbne vandløb og søer med et overfladeareal
på mere end 100 m2, der er
klassificeret som offentlige efter § 9 i lov om
vandløb, beskyttet efter § 3 i lov om naturbeskyttelse,
omfattet af kravet om 2 meter bræmmer i § 69, stk. 1, i
lov om vandløb, eller for hvilke der er fastsat
miljømål i de statslige vandplaner vedtaget i
medfør af miljømålsloven eller
bekendtgørelser om miljømål udstedt i
medfør af lov om vandplanlægning.
Det foreslås, at lov om randzoner
ophæves. jf. lovforslagets § 1, nr. 1.
Kvælstofeffekten af ophævelsen af
randzoneloven forventes at blive modsvaret af effekterne af andre
initiativer i den såkaldte baseline 2021. På baggrund
af den nuværende viden om baseline forventes den samlede
effekt af baseline på landsplan at overstige
mertilførslen af kvælstof som følge af
lovforslaget. I forbindelse med fremlæggelse af en landbrugs-
og fødevarepakke vil regeringen foreslå en samlet
håndtering af kvælstofreguleringen, hvor effekterne af
de kommende lempelser af reguleringen, herunder en opdateret
vurdering af baselinefremskrivningen, suppleres med de
nødvendige miljøkompenserende foranstaltninger
indenfor de enkelte vandområder.
Fosforeffekten af ophævelsen af
randzoneloven forventes at blive modsvaret af effekten ved den
planlagte etablering af fosforvådområder og
spildevandsindsatsen som følge af vandplanerne
2009-2015.
De udlagte randzoner vil efter
ophævelsen af loven fortsat kunne indgå som
miljøfokusområder, som en del af de grønne krav
i Grundbetalingsordningen), eller vil kunne benyttes som alternativ
til efterafgrøder, som er fastsat ved bekendtgørelse
nr. 828 af 3. juli 2015 om plantedække og om
dyrkningsrelaterede tiltag, med senere ændringer, i
medfør af §§ 18-19 i lov om jordbrugets anvendelse
af gødning og om plantedække, jf.
lovbekendtgørelse nr. 500 af 12. maj 2013.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 8 og 9.
Randzoneloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 894 af 15. juli 2014, er optrykt som bilag til
lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at ophævelse af
randzoneloven træder i kraft hurtigst muligt, hvilket vil
sige dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bilag 1
Bekendtgørelse nr. 894 af 15. juli
2014 af lov om randzoner
Herved bekendtgøres lov nr. 591 af 14.
juni 2011 om randzoner med de ændringer, der følger af
lov nr. 563 af 18. juni 2012 og § 1 i lov nr. 726 af 25. juni
2014.
Den bekendtgjorte lovtekst vedrørende
§ 1, stk. 1 og 2, § 5, stk. 2, § 6 b, § 6 c,
§ 8 a, § 9, stk. 2, og § 10, stk. 1, træder i
kraft den 1. august 2014, jf. § 3, stk. 2, i lov nr. 726 af
25. juni 2014 om ændring af lov om randzoner og
miljømålsloven (Anvendelsesområde og fornyet
høring over vandplanforslag m.v.).
§ 1. Der
må i landzone ikke foretages gødskning og anden
jordforbedring, sprøjtning, dyrkning eller anden
jordbearbejdning i en randzone på indtil 10 m, jf. stk. 4,
fra bredden af de åbne vandløb og søer med et
overfladeareal på mere end 100 m2,
1) der er klassificeret som offentlige efter
§ 9 i lov om vandløb,
2) der er beskyttet efter § 3 i lov om
naturbeskyttelse,
3) der er omfattet af kravet om
2-meterbræmmer i § 69, stk. 1, i lov om vandløb,
eller
4) for hvilke der er fastsat
miljømål i
a) de statslige vandplaner vedtaget i
medfør af miljømålsloven eller
b) bekendtgørelser om
miljømål udstedt i medfør af lov om
vandplanlægning.
Stk. 2. Stk. 1
gælder ikke for arealer, der anvendes til skov, have, park
eller dambrugsaktiviteter.
Stk. 3. Forbuddene
i stk. 1 gælder endvidere ikke for ikkemålsatte
vandløb beliggende i marskområder m.v. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
nærmere regler om, hvilke områder der er omfattet af 1.
pkt.
Stk. 4. Ministeren
fastsætter regler om bredden af randzonen.
§ 2. I
randzonerne må der uanset § 1, stk. 1, ske dyrkning af
vedvarende græs, hvis dyrkningen foregår uden
anvendelse af gødskning og sprøjtning, og hvis det i
øvrigt ikke er i strid med anden lovgivning.
Stk. 2. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
regler om, i hvilket omfang der kan ske omlægning af
vedvarende græs, jf. stk. 1.
§ 3. § 1,
stk. 1, finder ikke anvendelse for de arealer, der ligger inden for
de 2-meter-bræmmer, der gælder efter § 69 i lov om
vandløb.
§ 4. Bredden af
den i § 1 nævnte randzone beregnes fra vandløbets
eller søens øverste kant. Ved den øverste kant
forstås overgangen fra det skrånende terræn mod
vandløbet eller søen til det flade terræn, der
normalt kan jordbearbejdes.
Stk. 2. Hvor der
ikke er en identificerbar øverste kant, beregnes randzonens
bredde fra overgangen mellem bevoksning af vand- og sumpplanter og
egentlige landplanter.
§ 5. Omfatter
det samlede areal af randzoner beregnet efter denne lov mere end 5
pct. af en bedrifts samlede areal på tidspunktet for lovens
ikrafttræden, meddeler ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri efter ansøgning tilladelse til en
forholdsmæssig reduktion af bredden af randzonen på den
pågældende bedrift, således at det samlede areal
af randzoner kommer til at udgøre 5 pct., jf. dog stk. 2.
Ansøgning skal ske inden en tidsfrist, der fastsættes
af ministeren.
Stk. 2.
Forøges det samlede areal af randzoner på en bedrift
som følge af en ændring af denne lov, så
randzonearealet kommer til at udgøre mere end 5 pct. af
bedriftens samlede areal på tidspunktet for
ændringslovens ikrafttræden, meddeler ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri efter ansøgning
tilladelse til en forholdsmæssig reduktion af bredden af
randzonen på den pågældende bedrift,
således at det samlede areal af randzoner kommer til at
udgøre 5 pct. af bedriftens samlede areal. Ansøgning
skal ske inden en tidsfrist, der fastsættes af
ministeren.
Stk. 3. En
forholdsmæssig reduktion efter stk. 1 og 2 af bredden af
randzonen på en bedrift forbliver gældende uanset
efterfølgende ændringer af bedriften, herunder ved hel
eller delvis overdragelse eller bortforpagtning af bedriften eller
ved en udvidelse heraf.
Stk. 4. Ved en
bedrift forstås i denne lov en driftsenhed, der anvendes til
jordbrugsmæssige formål, og som drives af samme fysiske
eller juridiske person. Bedriften kan bestå af en eller flere
ejendomme samt tilforpagtede arealer.
§ 6. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan dispensere fra §
1, stk. 1, når særlige grunde taler for det.
§ 6 a.
Randzonerne er åbne for færdsel til fods og ophold,
hvis der er lovlig adgang dertil, jf. kapitel 4 i lov om
naturbeskyttelse.
Stk. 2. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fravige bestemmelsen
i stk. 1, når særlige forhold taler for det.
§ 6 b.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og fra
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri om forhold,
som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør heraf, skal foregå digitalt.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om digital kommunikation,
herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige
digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3. En digital
meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
§ 6 c. Hvor det
efter denne lov eller regler udstedt i medfør heraf er et
krav, at et dokument, som er udstedt af andre end ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri, skal være
underskrevet, kan dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik,
der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
dokumentet, jf. dog stk. 2. Sådanne dokumenter sidestilles
med dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 2. Ministeren
kan fastsætte nærmere regler om opfyldelse af
underskriftskravet, jf. stk. 1.
§ 7. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri har til enhver tid mod
behørig legitimation og uden retskendelse adgang til
offentlige eller private ejendomme, dog ikke bygninger, med henblik
på at kontrollere overholdelsen af lovens regler eller regler
fastsat i medfør af loven.
Stk. 2. Politiet
yder om nødvendigt bistand hertil. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter aftale med
justitsministeren fastsætte nærmere regler herom.
Stk. 3. Ministeren
kan fastsætte regler om kontrol og tilsyn med, at loven og de
i medfør af loven fastsatte regler overholdes.
§ 8. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri eller den, ministeren
bemyndiger dertil, kan hos andre offentlige myndigheder indhente de
oplysninger, der er nødvendige for at kontrollere
overholdelsen af loven og de regler, der er udstedt i medfør
af loven, bl.a. med henblik på registersamkøring og
sammenstilling af oplysninger i kontroløjemed.
§ 8 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan meddele
den, der er ansvarlig for bedriften, påbud om at bringe
arealer, der er omfattet af § 1, stk. 1, i en tilstand, der er
i overensstemmelse hermed.
§ 9. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan efter forhandling med
vedkommende minister eller kommunale organisation fastsætte
regler om en anden offentlig myndigheds eller institutions
varetagelse af opgaver efter loven. Ministeren kan i forbindelse
hermed fastsætte regler om adgangen til at klage over
myndighedens eller institutionens afgørelser, herunder om,
at klage ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed, og
om myndighedens eller institutionens adgang til at genoptage en
sag, efter at der er indgivet klage.
Stk. 2.
Henlægger ministeren sine beføjelser efter loven til
en myndighed under ministeriet, kan ministeren fastsætte
regler om adgangen til at klage over myndighedens
afgørelser, herunder om, at klage ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at
genoptage en sag, efter at der er indgivet klage. Ministeren kan i
den forbindelse endvidere fastsætte regler om indgivelse af
klager, herunder om formkrav hertil.
§ 10. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der
1) overtræder § 1, stk. 1,
eller
2) undlader at efterkomme et påbud efter
§ 8 a.
Stk. 2. I
forskrifter fastsat i medfør af § 2, stk. 2, kan der
fastsættes straf i form af bøde for overtrædelse
af forskrifterne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 11.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. 1)
Stk. 2. Ministeren
kan i den forbindelse fastsætte overgangsregler for
afgrøder, der er etableret før lovens
ikrafttræden.
§ 12.
(Ophævet)
§ 13. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Lov nr. 563 af 18. juni 2012 om ændring
af lov om randzoner (Energiafgrøder og offentlig adgang),
som vedrører § 2, § 6 a, § 11, stk. 2, og
§ 12, indeholder følgende ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelse:
§ 2
Stk. 1. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. 2)
Stk. 2. Ministeren
kan i den forbindelse fastsætte overgangsregler for
flerårige energiafgrøder, der er etableret før
lovens ikrafttræden.
Lov nr. 726 af 25. juni 2014 om ændring
af lov om randzoner og miljømålsloven
(Anvendelsesområde og fornyet høring over
vandplanforslag m.v.), som vedrører § 1, stk. 1 og 2,
§ 5, stk. 2, § 6 b, § 6 c, § 8 a, § 9,
stk. 2, og § 10, stk. 1, indeholder følgende
ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser:
§ 3
Stk. 1.
(Udeladt)
Stk. 2. § 1
træder i kraft den 1. august 2014.
§ 4
Stk. 1. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte en
ordning, hvorefter det i en overgangsperiode vil være tilladt
at høste afgrøder, såvel enårige som
flerårige, der er etableret i randzonen langs vandløb,
der ikke før den 1. august 2014 var omfattet af
randzoneloven, men som bliver omfattet af loven efter denne
dato.
Stk. 2. Lovens
§ 1 finder ikke anvendelse på ansøgninger om
forholdsmæssig reduktion af randzonebredden, som er indsendt,
men endnu ikke afsluttet på tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
¬Officielle
noter
1) Loven er trådt i kraft 1. september
2012, jf. bekendtgørelse nr. 867 af 29. august 2012.
2) Loven er trådt i kraft 1. september
2012, jf. bekendtgørelse nr. 867 af 29. august 2012.