Fremsat den 20. november 2015 af
Beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner
(Ændret minimumskrav til
mentorindsats, sammenlægning af rammer for mentor og aktiv
indsats m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 807 af 1. juli 2015, som
ændret ved § 35 i lov nr. 994 af 30. august 2015 og
§ 2 i lov nr. 1000 af 30. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 93, 2. pkt., og i § 96 c, 2. pkt., ændres
»ugentlig kontakt« til: »kontakt en gang hver
anden uge«.
2. I
§ 118, stk. 1, ændres
»jf. stk. 5,« til: »jf. stk. 6,«.
3. § 118,
stk. 4, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes
udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for personer
omfattet af § 2, nr. 2, og personer omfattet af § 2, nr.
12, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate.
Stk. 5. Inden
for et rådighedsbeløb, jf. stk. 6, refunderer staten
50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter
kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3, 8-10, 12 og 13,
og § 31 b, stk. 2.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
4. I
118, stk. 5, der bliver stk. 6,
ændres »jf. stk. 6,« til: »jf. stk.
7,«.
5. I
§ 118 a, stk. 1, ændres
»som nævnt i stk. 2,« til: », jf. stk.
3,«.
6. I
§ 118 a indsættes efter stk.
1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 3, refunderer
staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte
efter kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale
om mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 4-7.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
7. § 121
a ophæves.
§ 2
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni
2013, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 790 af 28. juni
2013, § 7 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8 i lov nr.
1610 af 26. december 2013, § 11 i lov nr. 720 af 25. juni
2014, § 6 i lov nr. 1486 af 23. december 2014, § 30 i lov
nr. 174 af 24. februar 2015 og senest ved § 14 i lov nr. 1000
af 30. august 2015, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5, ændres
»kontanthjælps-,« til:
»kontanthjælpsmodtagere (ved aktivering efter kapitel
10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun
refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme lov),
aktivering af«, efter »modtagere af
uddannelseshjælp« indsættes: »(ved
aktivering efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, dog kun refusionsberettigede udgifter,
jf. § 118 i samme lov)«, og efter »jobrettet
uddannelse,« indsættes: »refusionsberettigede
udgifter til mentorstøtte, jf. § 118 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats,«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. Lovens §
1, nr. 1, finder ikke anvendelse på tilbud om
mentorstøtte, der er bevilget før den 1. januar 2016.
For sådanne tilbud finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | 2.1. | Ændret
minimumskrav til mentorindsats | 2.1.1. | Gældende
ret | 2.1.2. | Den foreslåede
ordning og ministeriets overvejelser | 2.2. | Afskaffelse af
refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering
til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate | 2.2.1. | Gældende
ret | 2.2.2. | Den foreslåede
ordning og ministeriets overvejelser | 2.3. | Sammenlægning
af rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye
ramme | 2.3.1. | Gældende
ret | 2.3.2. | Den foreslåede
ordning og ministeriets overvejelser | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 3.1. | Ændret
minimumskrav til mentorindsats | 3.2. | Afskaffelse af
refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering
til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate | 3.3. | Sammenlægning
af rammer for mentor og indsats samt reduktion af den nye
ramme | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Der bruges årligt omkring 4 mia. kr. på aktive
indsatser til dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere i
beskæftigelsessystemet, herunder mentorstøtte.
Det indgår i finanslovsaftalen for 2016, at der skal ske
en målretning af indsatsen, der tilvejebringer en offentlig
besparelse på 400 mio. kr. Samtidig understøttes et
mere virksomhedsrettet fokus i indsatsen.
Målretningen skal ses i lyset af, at der generelt er
positive effekter af en virksomhedsrettet indsats, mens der ikke er
dokumentation for generelle positive effekter af øvrig
vejledning og opkvalificering.
Elementerne i lovforslaget er følgende:
Ændret minimumskrav til mentorindsats. Minimumskravet til
mentorindsatsen for udsatte kontanthjælpsmodtagere lempes.
Der er i dag et krav om, at personer, som får
mentorstøtte, fordi de ikke kan deltage i andre aktive
tilbud, skal have kontakt til mentor minimum én gang hver
uge. Det foreslås, at dette minimumskrav ændres til
én gang hver anden uge. Dermed reduceres intensiteten i
kravet om ret og pligt til mentor for målgruppen, mens
proceskravet til kommunernes tilrettelæggelse af
mentorindsatsen lempes.
Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig vejledning
og opkvalificering til jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate. Den statslige refusion af kommunernes
driftsudgifter til øvrig vejledning og opkvalificering
afskaffes for jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere,
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
integrationsydelsesmodtagere uden for integrationsprogrammet. I dag
medfinansierer staten 50 pct. af kommunernes driftsudgifter til
øvrig vejledning og opkvalificering efter 2 års
hjælp inden for et rådighedsbeløb. Forslaget vil
mindske incitamentet til iværksættelse af øvrig
vejledning og opkvalificering, og dermed styrkes kommunernes fokus
på virksomhedsrettede tilbud.
Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt
reduktion af den nye ramme. Den særskilte ramme for refusion
af kommunernes udgifter til mentorstøtte foreslås
ophævet. I stedet foreslås refusionen af kommunernes
mentorudgifter omfattet af de to rådighedsbeløb for
kommunernes driftsudgifter til aktivering. Det vil
understøtte, at kommunerne i højere grad prioriterer
indsatser, der er afstemt efter lokale forhold og den enkeltes
behov.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændret minimumskrav til
mentorindsats
2.1.1. Gældende ret
Efter § 93 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som blev indført i forbindelse med
kontanthjælpsreformen, har aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, der på grund af personlige
forhold ikke aktuelt kan deltage i tilbud om vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik og nytteindsats, eller
ansættelse med løntilskud, ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte. Det samme er efter § 96 c tilfældet
for aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, som på
grund af personlige forhold ikke aktuelt kan deltage i de
nævnte tilbud.
Ifølge disse to bestemmelser gælder dette
også for aktivitetsparate integrationsydelsesmodtagere, som
ikke er omfattet af integrationsprogrammet efter integrationsloven,
og som dermed er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Efter disse gældende regler skal tilbuddet om
mentorstøtte gives for en periode på 6 måneder,
og der skal som minimum være ugentlig kontakt mellem mentor
og personen. Tilbud om mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis
personen i stedet kan påbegynde et tilbud om vejledning og
opkvalificering, virksomhedspraktik og nytteindsats, eller
ansættelse med løntilskud.
2.1.2. Den
foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås at ændre de gældende bestemmelser
i lovens §§ 93 og 96 c, således at
minimumskontakten til mentor for personer, som ikke kan deltage i
andre aktive tilbud, lempes fra, at der skal være kontakt
mellem mentor og personen minimum én gang om ugen til et
krav om kontakt minimum én gang hver anden uge.
Med forslaget gøres tilbud om mentorstøtte mere
fleksibelt. Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at tilbyde
yderligere mentorstøtte, hvis de vurderer, at det er
hensigtsmæssigt. Kommunerne får med forslaget
større frihed til at tilrettelægge kontakten med
udgangspunkt i den enkeltes behov for mentorstøtte.
2.2. Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig
vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate
2.2.1. Gældende ret
Efter § 118, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats refunderer staten inden for et
rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter for
dagpengemodtagere, kontanthjælpsmodtagere, ledige
selvforsørgende og uddannelseshjælpsmodtagere, samt
integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af loven, når
udgiften blandt andet angår tilbud om vejledning og
opkvalificering efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling.
Der ydes dog efter lovens § 118, stk. 3, ikke refusion for
en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, om
ordinær uddannelse (uddannelser, der har hjemmel i lov, som
udbydes generelt, og som umiddelbart er rettet mod
beskæftigelse på arbejdsmarkedet) til jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i de første 9
måneder på kontanthjælp, uddannelseshjælp
eller integrationsydelse fra første henvendelse til kommunen
om hjælp. Tilbud efter § 32 a om læse-, skrive-,
regne- eller ordblindekursus m.v. er dog omfattet af § 118,
stk. 1.
Der ydes efter lovens § 118, stk. 4, heller ikke refusion
for en kommunes udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2,
om øvrig vejledning og opkvalificering (uddannelser og
kurser, der ikke er omfattet af nr. 1, samt særligt
tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder
praktik under uddannelsesforløbet, danskundervisning og
korte vejlednings- og afklaringsforløb) til jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af
loven, i de første 24 måneder på
kontanthjælp, uddannelseshjælp eller integrationsydelse
fra første henvendelse til kommunen om hjælp.
2.2.2. Den
foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås at ændre de gældende regler i
lovens § 118, stk. 4, om refusionen af udgifter til
øvrig vejledning og opkvalificering for jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, således at
refusionen afskaffes helt for disse målgrupper.
Kommunerne vil fortsat kunne hjemtage refusion for deres
udgifter til ordinær uddannelse efter de hidtil
gældende regler.
Der er i dag omkring 1.900 jobparate
kontanthjælpsmodtagere og knap 500 åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der er
fuldtidsaktiverede i øvrig vejledning og
opkvalificering.
Jobparate og åbenlyst uddannelsesparate er de grupper
under kontanthjælpssystemet, der forventes hurtigst muligt at
komme enten i job eller uddannelse. Undersøgelser peger
på, at virksomhedsrettede indsatser, som f.eks.
virksomhedspraktik i lovens kapitel 11, har bedst effekt i forhold
til at få ledige i beskæftigelse. Samtidig har en
effektanalyse af nytteindsatsen udarbejdet af
Beskæftigelsesministeriet vist, at afgangsraten fra
uddannelseshjælp mere end fordobles, når åbenlyst
uddannelsesparate deltager i og gennemfører en
nytteindsats.
Med forslaget vil kommunernes incitament til at anvende andre
tilbudstyper end øvrig vejledning og opkvalificering,
herunder særligt virksomhedsrettede tilbud, blive øget
relativt set. Jobcentrene vil fortsat have mulighed for at give
øvrig vejledning og opkvalificering i de situationer, hvor
det vurderes hensigtsmæssigt, selv om det sker uden
refusion.
2.3. Sammenlægning af rammer for mentor og indsats
samt reduktion af den nye ramme
2.3.1. Gældende ret
Efter § 121 a, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats ydes der inden for en udmeldt ramme 50
pct. statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer efter
lovens kapitel 9 b til personer, der er omfattet af
målgrupperne i § 2, nr. 3-10 og 12-13, når de
får tilbud om mentorstøtte med henblik på at
fremme, at de kan opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud,
ordinær uddannelse, ansættelse i fleksjob eller
ordinær ansættelse. Målgrupperne omfatter
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, revalidender,
sygedagpengemodtagere, førtidspensionister,
fleksjobvisiterede og personer i fleksjob, nyuddannede
handicappede, personer under 18 år, som har behov for en
uddannelses- og beskæftigelsesrettet indsats, ledige
selvforsørgende, uddannelsesparate og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
loven. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en periode
på op til 6 måneder med mulighed for
forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter
til mentorer efter § 31 b, stk. 2, til alle personer, der er
omfattet af én af lovens målgrupper i § 2, som
udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har ret til
mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og for en
periode på mindst 6 måneder i alt. Målgrupperne i
§ 2 er - ud over de i afsnittet ovenfor nævnte -
dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere,
jobparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af loven,
og personer, der modtager ressourceforløbsydelse.
Efter § 121 a, stk. 2, udmelder
beskæftigelsesministeren hvert år en ramme for udgifter
til tilbud om mentorstøtte til hver kommune på
baggrund af årets finanslov. Der bliver således udmeldt
en øvre ramme for, hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på
baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme på
baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter § 118, stk. 1-4, refunderer staten inden for et
rådighedsbeløb som udgangspunkt 50 pct. af en kommunes
driftsudgifter til aktivering m.m. for personer, der er omfattet af
lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13, dvs. dagpengemodtagere,
jobparate og aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, ledige
selvforsørgende, uddannelsesparate og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere og integrationsydelsesmodtagere,
der er omfattet af loven.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den
gældende § 118, stk. 5, som antallet af personer, der er
omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 12 og 13, herunder personer,
der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud
efter kapitel 12 eller 6 ugers jobrettet uddannelse efter kapitel 8
a, men ikke personer, der deltager i tilbud om
uddannelsesløft efter § 33 a og uddannelse inden for
den regionale uddannelsespulje efter § 33 b, ganget med
driftsloftet i form af et beløb i hele kroner, som
fastsættes på årets finanslov.
Beskæftigelsesministeren offentliggør senest den 1.
juli et foreløbigt driftsloft for det kommende
finansår.
Efter § 118, stk. 6, offentliggør
Beskæftigelsesministeriet endvidere en opgørelse over
det antal bruttoledige helårspersoner omfattet af § 2,
nr. 1-3, 12 og 13, som kommunen skal lægge til grund for
beregningen af rådighedsbeløbet.
Efter § 118 a, stk. 1, refunderer staten inden for et
rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter til
aktivering m.m. for personer, der er omfattet af § 2, nr. 4,
(revalidender inkl. forrevalidender), personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 5, (sygedagpengemodtagere), hvis personen er
visiteret til kategori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og
3, i lov om sygedagpenge, og personer, der er omfattet af § 2,
nr. 7, (fleksjobvisiterede), og som modtager ledighedsydelse efter
§ 74 i lov om aktiv socialpolitik.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den
gældende § 118 a, stk. 2, som antallet af personer, der
er omfattet af § 2, nr. 4 og 5, (revalidender og
sygedagpengemodtagere) herunder personer, der deltager i tilbud om
ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, og
personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, (fleksjobvisiterede),
og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om aktiv
socialpolitik eller deltager i 6 ugers jobrettet uddannelse efter
§ 73 b, jf. stk. 3, ganget med driftsloftet i form af et
beløb i hele kroner, som fastsættes endeligt på
årets finanslov. Beskæftigelsesministeren
offentliggør senest den 1. juli et foreløbigt
driftsloft for det kommende finansår.
Efter § 118 a, stk. 3, offentliggør
Beskæftigelsesministeriet en opgørelse over det antal
bruttoledige helårspersoner omfattet af § 2, nr. 4, 5 og
7, som kommunen skal lægge til grund for beregningen af
rådighedsbeløbet.
Der er således to forskellige rådighedsbeløb
for refusion af udgifter til aktivering m.m. til de to forskellige
grupperinger i henholdsvis §§ 118 og 118 a.
2.3.2. Den
foreslåede ordning og ministeriets overvejelser
Det foreslås, at den særlige mentorramme i §
121 a afskaffes, og at kommunerne i stedet vil skulle hjemtage
refusion af deres udgifter til mentorstøtte inden for de to
rådighedsbeløb for refusion af udgifter til aktivering
m.m. til de to forskellige grupperinger i henholdsvis §§
118 og 118 a. Det foreslås samtidig, at driftsloftet over
aktiveringsudgifterne til ledighedsafhængige målgrupper
reduceres svarende til en forventet reduktion af bruttoudgifterne
med 146 mio. kr. årligt.
Det foreslås således, at den gældende §
121 a om, at der inden for en udmeldt ramme ydes 50 pct.
statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer efter lovens
kapitel 9 b til visse af lovens målgrupper,
ophæves.
Det foreslås endvidere at flytte refusionen af udgifter
til mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2,
nr. 3, 8-10, 12 og 13, dvs. aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, nyuddannede handicappede, personer
under 18 år, som har behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesrettet indsats, ledige selvforsørgende,
uddannelsesparate og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt personer, der er
omfattet af § 31 b, stk. 2, ind under
rådighedsbeløbet for refusion af udgifterne til
aktivering m.m. i § 118.
Forslaget betyder, at staten inden for
rådighedsbeløbet refunderer 50 pct. af en kommunes
udgifter til mentorudgifter til de nævnte målgrupper.
Der foreslås ingen ændringer i måden,
hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende
§ 118, stk. 5, opgøres. Driftsloftet vil blive
forhøjet som følge af, at udgifterne til refusion af
mentorudgifterne flyttes ind under rådighedsbeløbet,
og reduceret som følge af den foreslåede
rammereduktion. Der henvises i øvrigt til afsnit 3 om de
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
Det foreslås endvidere, at udgifter til
mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr.
4-7, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion
af udgifterne til aktivering m.m. i § 118 a, således at
staten inden for rådighedsbeløbet refunderer 50 pct.
af en kommunes udgifter til mentorudgifter til målgrupperne.
Der foreslås ingen ændringer i måden,
hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende
§ 118 a, stk. 2, opgøres. Driftsloftet vil blive
forhøjet som følge af, at udgifterne til refusion af
mentorudgifterne flyttes ind under
rådighedsbeløbet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Budgetreguleringen af mentorstøtte og indsats for
kontanthjælpsmodtagere indeholder tre delelementer: 1)
Ændret minimumskrav til mentorindsats, 2) Afskaffelse af
refusion af udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering
til jobparate og åbenlyst uddannelsesparate og 3)
Sammenlægning af rammer for mentor og indsats samt reduktion
af den nye ramme.
Forslaget skønnes årligt at indebære samlede
offentlige mindreudgifter for staten og kommunerne på 400
mio. kr., jf. tabel 1. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne. Lovforslaget har herudover ingen
administrative konsekvenser for det offentlige.
De økonomiske og administrative konsekvenser af
lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Tabel
1. Samlede økonomiske
konsekvenser i alt | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Lovforslaget i
alt | -400 | -400 | -400 | -400 | Stat | -257 | -254 | -254 | -254 | Kommune | -143 | -146 | -146 | -146 | Heraf
DUT | -258 | -256 | -255 | -255 | Heraf
budgetgaranti | 116 | 110 | 109 | 109 | Anm. : Der er
mindre afvigelser mellem summerne og de enkelte beløb
grundet afrunding. |
|
3.1. Ændret minimumskrav til
mentorindsats
Minimumskravet til mentorindsatsen for udsatte
kontanthjælpsmodtagere lempes. Kravet om kontakt mellem
mentor og aktivitetsparate kontant- og
uddannelseshjælpmodtagere og aktivitetsparate
integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, der på grund af personlige
forhold ikke er i stand til at deltage i øvrige tilbud efter
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, ændres fra at
være mindst én gang om ugen til et krav om kontakt
mindst en gang hver anden uge.
Forslaget skønnes at indebære mindreudgifter
på 110 mio. kr. årligt. Grundet den skitserede
overgangsbestemmelse i 2016 i § 3 om, at aftaler om ret og
pligt til mentorstøtte, som kommunerne har indgået med
personer før 1. januar 2016, fortsætter med
uændret intensitet i den resterende del af den aftalte (op
til) 6 måneders periode, skønnes der at være
afløbsudgifter i 2016 på 20 mio. kr. Den
skønnede besparelse i 2016 udgør derfor 90 mio.
kr.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske
konsekvenser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel
2. Ændret minimumskrav til
mentorindsats | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Lovforslaget i
alt | -90 | -110 | -110 | -110 | Stat | -45 | -55 | -55 | -55 | Kommune | -45 | -55 | -55 | -55 | Heraf
DUT | -45 | -45 | -45 | -45 | |
|
3.2. Afskaffelse af refusion af udgifter til øvrig
vejledning og opkvalificering til jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate
Den statslige refusion af driftsudgifter ved aktivering i
øvrige vejledning og opkvalificeringsforløb, jf.
§ 32, stk. 1, nr. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, afskaffes for jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpmodtagere, samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere uden for
integrationsprogrammet. I dag medfinansierer staten 50 pct. af
kommunernes driftsudgifter til øvrig vejledning og
opkvalificering efter 2 års hjælp inden for et
rådighedsbeløb.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske
konsekvenser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel
3. Afskaffelse af refusion af
udgifter til øvrig vejledning og opkvalificering til
jobparate og åbenlyst uddannelsesparate | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Lovforslaget i
alt | -144 | -144 | -144 | -144 | Stat | -103 | -103 | -103 | -103 | Kommune | -41 | -41 | -41 | -41 | Heraf
DUT | 102 | 102 | 102 | 102 | Heraf
budgetgaranti | -143 | -143 | -143 | -143 |
|
3.3. Sammenlægning af rammer for mentor og indsats
samt reduktion af den nye
ramme
Med henblik på at målrette aktiveringsindsatsen
yderligere, foreslås mentorrammen lagt sammen med
bevillingerne til driftsudgifter ved aktivering under
rådighedsbeløb. Derudover reduceres den del af
driftsudgifterne ved aktivering, som vedrører de
konjunkturafhængige målgrupper, med 146 mio. kr. Som
følge af at mentorudgifterne indgår, øges
driftslofterne, mens reduktionen af driftsudgifterne samtidigt
også reducerer driftsloftet vedrørende de
konjunkturafhængige målgrupper, og dermed
rådighedsbeløbene indenfor hvilken kommunerne kan
få 50 pct. refusion af deres udgifter. Grundet
overgangsbestemmelsen for mentorstøtte i 2016, jf. afsnit
3.1., reduceres driftsudgifterne med yderligere 20 mio. kr. i
2016.
Den del af kommunernes mentorudgifter, der er omfattet af
reglerne om statslig refusion, foreslås omfattet af
budgetgarantien.
I nedenstående tabel fremgår de økonomiske
konsekvenser af forslaget fordelt på stat og kommuner.
Tabel
4. Sammenlægning af rammer for
mentor og indsats samt reduktion af
den nye ramme | Mio. kr. 2016-priser | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Lovforslaget i
alt | -166 | -146 | -146 | -146 | Stat | -109 | -96 | -96 | -96 | Kommune | -57 | -50 | -50 | -50 | Heraf
DUT | -315 | -303 | -302 | -302 | Heraf
budgetgaranti | 259 | 253 | 253 | 253 | Anm. : Der er
mindre afvigelser mellem summerne og de enkelte beløb
grundet afrundning |
|
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Lovforslaget sendes i høring i perioden fra den 20.
november 2015 til 25. november 2015 hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Akademikerne, Ankestyrelsen, Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag, Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsskadeforeningen AVS, ATP, Beskæftigelsesrådet
(BER), Centralorganisationernes Fællesudvalg - CFU, Dansk
Erhverv, Danske Handicaporganisationer - DH, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Vejlederforening, Danske
Erhvervsskoler - Lederne, Danske Regioner, Datatilsynet, Den
Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
Centrale Handicapråd, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, Forsikring
& Pension, Frie Funktionærer, Frivilligrådet,
Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes
Brancheforening, KA Pleje, KL, Kooperationen, Landsforeningen af
Fleks- og Skånejobbere - LAFS, Landsforeningen af
nuværende og tidligere Psykiatribrugere (LAP),
Landsforeningen for Arbejdsskadede (LFA), Landsforeningen for
førtidspensionister, Lederforum, Lægeforeningen,
Produktionsskoleforening, Pension Danmark, Psykiatrifonden,
Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede uddannelser, Rådet for
Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND,
Statsforvaltningerne, Sundhedskartellet, VEU-rådet.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2016: 257 mio. kr. 2017: 254 mio. kr. 2018: 254 mio. kr. 2019: 254 mio. kr. Kommuner 2016: 143 mio. kr. 2017: 146 mio. kr. 2018: 146 mio. kr. 2019: 146 mio. kr. | Stat: 2016: 0 mio. kr. 2017: 0 mio. kr. 2018: 0 mio. kr. 2019: 0 mio.kr. Kommuner 2016: 0 mio. kr. 2017: 0 mio. kr. 2018: 0 mio. kr. 2019: 0 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende regler i lovens § 93 om ret og pligt
til første tilbud har aktivitetsparate kontanthjælps-
og integrationsydelsesmodtagere - bortset fra kontanthjælps-
og integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
integrationsprogrammet efter integrationsloven - som i perioder
på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud
efter §§ 92 og 94, ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte. Tilbud efter §§ 92 og 94 er tilbud
om enten vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik og
nytteindsats eller ansættelse med løntilskud.
Tilbuddet om mentorstøtte skal gives for en periode
på 6 måneder, og der skal som minimum være
ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Efter gældende regler i lovens § 96 c, skal
aktivitetsparate uddannelseshjælps- og
integrationsydelsesmodtagere - bortset fra uddannelseshjælps-
og integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
integrationsprogrammet efter integrationsloven - som i perioder
på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud som
nævnt i § 96 b, have tilbud om mentorstøtte efter
kapitel 9 b, indtil personen kan deltage i tilbud efter § 96
b. Tilbud om mentorstøtte skal gives for en periode på
6 måneder, og der skal som minimum være ugentlig
kontakt mellem mentor og personen.
Mentorstøtten skal hjælpe og støtte personen
med henblik på, at personens livssituation stabiliseres i en
sådan grad, at pågældende bliver i stand til at
deltage i den relevante indsats. For så vidt angår
målgrupperne i lovens § 93 skal der være tale om
en arbejdsrettet indsats og for så vidt angår
målgrupperne i § 96 c skal der være tale om en
uddannelsesrettet indsats. Mentoren skal løbende
mødes med personen, f.eks. hjemme hos personen eller i
forbindelse med en aktivitet e.l. Kontakten kan også, hvis
særlige omstændigheder taler herfor, ske på anden
vis, f.eks. telefonisk. For at sikre, at formålet med
mentorstøtten opfyldes, er det dog vigtigt, at der
løbende er så konkret kontakt, at der opbygges en
støttende relation mellem mentor og personen.
Det foreslås at ændre minimumskravet i § 93 til
tilbud om mentorstøtte til aktivitetsparate
kontanthjælps- og integrationsydelsesmodtagere under lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, der på grund af
personlige forhold ikke er i stand til at deltage i øvrige
tilbud, således at der som minimum skal være kontakt
mellem mentor og personen én gang hver anden uge i stedet
for som i dag minimum én gang om ugen.
Det foreslås ligeledes at ændre minimumskravet i
§ 96 c til tilbud om mentorstøtte til aktivitetsparate
uddannelseshjælps- og integrationsydelsesmodtagere under lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, der på grund af
personlige forhold ikke er i stand til at deltage i øvrige
tilbud, således at der som minimum skal være kontakt
mellem mentor og personen én gang hver anden uge i stedet
for som i dag minimum én gang om ugen.
Da der er tale om et minimumskrav, vil jobcentrene fortsat have
mulighed for at tilbyde yderligere mentorstøtte, hvis de
vurderer, at det er hensigtsmæssigt. Kommunerne får med
forslaget større frihed til at tilrettelægge kontakten
med udgangspunkt i den enkeltes behov for mentorstøtte.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i punkt 2.1.
Til nr. 2
Den gældende § 118, stk. 1, indeholder en henvisning
til § 118, stk. 5, om opgørelse af
rådighedsbeløbet. Da der med den foreslåede
ændring i § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 5,
så det gældende stk. 5 bliver stk. 6, foreslås
den gældende henvisning til stk. 5 ændret til en
henvisning til stk. 6. Der er tale om en teknisk
konsekvensændring.
Til nr. 3
Forslaget til § 118, stk. 4
Efter gældende regler i § 118, stk. 1, refunderer
staten inden for et rådighedsbeløb 50 pct. af en
kommunes udgifter for personer, der er omfattet af lovens § 2,
nr. 1-3, 10, 12 og 13, når udgiften blandt andet angår
tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10, herunder
deltagerbetaling.
Efter gældende regler i § 118, stk. 3, yder staten
dog ikke refusion for en kommunes udgifter til tilbud efter §
32, stk. 1, nr. 1, såkaldt ordinære uddannelser,
bortset fra tilbud om læse-, skrive-, regne- og
ordblindekurser og realkompetencevurdering efter § 32 a, til
jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate
og åbenlyst uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere,
som er omfattet af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, i
de første 9 måneder på kontanthjælp,
uddannelseshjælp eller integrationsydelse fra første
henvendelse til kommunen om hjælp.
Derudover yder staten efter gældende regler i § 118,
stk. 4, ikke refusion for en kommunes udgifter til tilbud efter
§ 32, stk. 1, nr. 2, såkaldt øvrig vejledning og
opkvalificering, herunder bl.a. særligt tilrettelagte
projekter, til jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
samt jobparate og åbenlyst uddannelsesparate
integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, i de første 24 måneder
på kontanthjælp, uddannelseshjælp eller
integrationsydelse fra første henvendelse til kommunen om
hjælp.
Det foreslås at nyaffatte § 118, stk. 4,
således, at der slet ikke ydes refusion af kommunernes
udgifter til tilbud om øvrig vejledning og opkvalificering
efter gældende lovs § 32, stk. 1, nr. 2, for jobparate
kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt jobparate og åbenlyst
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, som er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Definitionen af jobparate kontanthjælpsmodtagere og
åbenlyst udannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
fremgår af § 2 i bekendtgørelse om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Det fremgår heraf, at en person
er jobparat, hvis personen vurderes at være i stand til at
påtage sig et ordinært arbejde, som gør
pågældende i stand til at forsørge sig selv
inden for tre måneder, og at en person er åbenlyst
uddannelsesparat, hvis personen vurderes ikke at have nogen
barrierer i forhold til at kunne påbegynde uddannelse
på ordinære vilkår.
Med forslaget målrettes tilbuddene til disse
målgrupper mod virksomhedsrettede tilbud, hvor effekten af
indsatsen er størst i forhold til at få
målgrupperne i job eller uddannelse. Jobcentrene vil fortsat
have mulighed for at give øvrig vejledning og
opkvalificering i de situationer, hvor det vurderes
hensigtsmæssigt, selvom det sker uden refusion.
Det bemærkes, at kommunerne efter forslaget fortsat vil
kunne hjemtage refusion for ordinær uddannelse efter lovens
§ 32, stk. 1, nr. 1, jf. de gældende refusionsregler i
lovens § 118, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i punkt 2.2.
Forslaget til § 118, stk. 5
Efter gældende regler i § 121 a ydes der inden for en
udmeldt ramme 50 pct. statsrefusion af kommunernes udgifter til
mentorer efter lovens kapitel 9 b til personer, der ved
indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet af
lovens § 2, nr. 3-10 og 12-13, når de får tilbud
om mentorstøtte med henblik på at fremme, at de kan
opnå eller fastholde aktiviteter, tilbud, ordinær
uddannelse, ansættelse i fleksjob eller ordinær
ansættelse. Tilbud om mentorstøtte kan gives for en
periode på op til 6 måneder med mulighed for
forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct. statsrefusion inden for den udmeldte
ramme af kommunernes udgifter til mentorer efter § 31 b, stk.
2, til alle personer, der er omfattet af en af lovens
målgrupper i § 2, og som udskrives fra psykiatrisk
indlæggelse, og som har ret til mentor i op til 3
måneder forud for udskrivelsen og for en periode på
mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme
for udgifter til tilbud om mentorstøtte til hver kommune
på baggrund af årets finanslov. Der bliver
således udmeldt en øvre refusionsramme, for hvor store
udgifter kommunerne kan hjemtage refusion for. Der bliver til brug
for kommunernes budgetlægning udmeldt en foreløbig
ramme på baggrund af forslag til finanslov og en endelig
ramme på baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i § 118, stk. 1-4, refunderer
staten inden for et rådighedsbeløb, som udgangspunkt
50 pct. af en kommunes driftsudgifter til aktivering m.m. for
personer, der er omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 10, 12 og
13.
Rådighedsbeløbet opgøres efter den
gældende § 118, stk. 5, som antallet af personer, der er
omfattet af lovens § 2, nr. 1-3, 12 og 13, herunder personer,
der deltager i tilbud om ansættelse med løntilskud
efter kapitel 12 eller 6 ugers jobrettet uddannelse efter kapitel 8
a, men ikke personer, der deltager i tilbud om
uddannelsesløft efter § 33 a og uddannelse inden for
den regionale uddannelsespulje efter 33 b, ganget med driftsloftet
i form af et beløb i hele kroner, som fastsættes
på årets finanslov. Beskæftigelsesministeren
offentliggør senest den 1. juli et foreløbigt
driftsloft for det kommende finansår.
Efter gældende regler i § 118, stk. 6,
offentliggør Beskæftigelsesministeriet endvidere en
opgørelse over det antal bruttoledige helårspersoner
omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, som kommunen skal
lægge til grund for beregningen af
rådighedsbeløbet.
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 5 i § 118,
hvorefter udgifter til mentorstøtte til personer, der er
omfattet af § 2, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk.
2, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion af
driftsudgifterne til aktivering m.m. i § 118, således at
staten inden for rådighedsbeløbet refunderer 50 pct.
af en kommunes udgifter til mentorstøtte og driftsudgifter
til aktivering m.m. til de nævnte målgrupper. De
nævnte målgrupper omfatter aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere, nyuddannede handicappede, personer
under 18 år, som har behov for en uddannelses- og
beskæftigelsesrettet indsats, ledige selvforsørgende,
uddannelsesparate og aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere samt aktivitetsparate og
uddannelsesparate integrationsydelsesmodtagere, der er omfattet af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt personer omfattet
af målgrupperne i lovens § 2, som udskrives fra
psykiatrisk indlæggelse, og som har ret til tilbud om
mentorstøtte i op til 3 måneder forud for udskrivelsen
og for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Der foreslås ingen ændringer i måden,
hvorpå rådighedsbeløbet efter den gældende
§ 118, stk. 5, som med forslaget bliver til stk. 6,
opgøres.
Driftsloftet vil blive forhøjet som følge af, at
udgifterne til refusion af mentorudgifterne flyttes ind under
rådighedsbeløbet, og reduceret som følge af den
foreslåede rammereduktion. Der henvises i øvrigt til
de økonomiske bemærkninger.
Det er fortsat sådan, at hvis den ledige skifter
målgruppe, herunder f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen
kunne opretholde den indgåede aftale om mentorstøtte
for den resterende aftaleperiode og modtage refusion også for
denne periode. Således har kommunen mulighed for efter behov
at lade mentoren følge personen videre i f.eks.
ordinær beskæftigelse eller uddannelse med refusion, og
således at personen sikres støtte og hjælp i
overgangsperioden.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslagets §
1, nr. 7, hvorefter den gældende § 121 a foreslås
ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i punkt 2.3.
Til nr. 4
Den gældende § 118, stk. 5, indeholder en henvisning
til § 118, stk. 6. Da der med den foreslåede
ændring i § 1, nr. 3, indsættes et nyt stk. 5,
så det gældende stk. 5 bliver stk. 6, foreslås
den gældende henvisning til stk. 6 ændret til en
henvisning til stk. 7. Der er tale om en teknisk
konsekvensændring.
Til nr. 5
Den gældende § 118 a,
stk. 1, indeholder en henvisning til § 118 a , stk. 2, om
opgørelse af rådighedsbeløbet. Da der med den
foreslåede ændring i § 1, nr. 5, indsættes
et nyt stk. 2, så det gældende stk. 2 bliver stk. 3,
foreslås den gældende henvisning til stk. 2
ændret til en henvisning til stk. 3. Der er tale om en
teknisk konsekvensændring.
Til nr. 6
Efter gældende regler i
§ 121 a ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct.
statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer efter lovens
kapitel 9 b til personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af lovens § 2, nr. 3-10 og
12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med
henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde
aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i
fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om
mentorstøtte kan gives for en periode på op til 6
måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct.
statsrefusion inden for den udmeldte ramme af kommunernes udgifter
til mentorstøtte efter § 31 b, stk. 2, til alle
personer, der er omfattet af en af lovens målgrupper i §
2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har
ret til mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og
for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren
udmelder hvert år en ramme for udgifter til tilbud om
mentorstøtte til hver kommune på baggrund af
årets finanslov. Der bliver således udmeldt en
øvre refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på
baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme på
baggrund af den vedtagne finanslov.
Efter gældende regler i
§ 118 a, stk. 1, refunderer staten inden for et
rådighedsbeløb 50 pct. af en kommunes udgifter til
aktivering m.m. for personer, der er omfattet af lovens § 2,
nr. 4, personer, der er omfattet af § 2, nr. 5, hvis personen
er visiteret til kategori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2
og 3, i lov om sygedagpenge, og personer, der er omfattet af §
2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i lov om
aktiv socialpolitik.
Rådighedsbeløbet
opgøres efter den gældende § 118 a, stk. 2, som
antallet af personer, der er omfattet af § 2, nr. 4 og 5,
herunder personer, der deltager i tilbud om ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12, og personer, der er omfattet af
§ 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse efter § 74 i
lov om aktiv socialpolitik eller deltager i 6 ugers jobrettet
uddannelse efter § 73 b, jf. stk. 3, ganget med driftsloftet i
form af et beløb i hele kroner, som fastsættes
endeligt på årets finanslov.
Beskæftigelsesministeren offentliggør senest den 1.
juli et foreløbigt driftsloft for det kommende
finansår.
Efter gældende regler i
§ 118 a, stk. 3, offentliggør
Beskæftigelsesministeriet en opgørelse over det antal
bruttoledige helårspersoner omfattet af § 2, nr. 4, 5 og
7, som kommunen skal lægge til grund for beregningen af
rådighedsbeløbet.
Det foreslås at
indsætte et nyt stk. 2 i § 118 a, hvorefter udgifter til
mentorstøtte til personer, der er omfattet af § 2, nr.
4-7, flyttes ind under rådighedsbeløbet for refusion
af driftsudgifterne til aktivering m.m. i § 118 a,
således at staten inden for rådighedsbeløbet
refunderer 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorudgifter til
målgrupperne. De nævnte målgrupper omfatter
revalidender, sygedagpengemodtagere, førtidspensionister og
fleksjobvisiterede.
Der foreslås ingen
ændringer i måden, hvorpå
rådighedsbeløbet efter den gældende § 118
a, stk. 2, som med forslaget bliver stk. 3, opgøres.
Driftsloftet vil blive
forhøjet som følge af, at udgifterne til refusion af
mentorudgifterne med forslaget flyttes ind under
rådighedsbeløbet. Der henvises i øvrigt til de
økonomiske bemærkninger.
Det er fortsat sådan, at hvis personen skifter
målgruppe, herunder f.eks. kommer i arbejde, vil kommunen
kunne opretholde den indgåede aftale om mentorstøtte
for den resterende aftaleperiode og modtage refusion også for
denne periode. Således har kommunen mulighed for efter behov
at lade mentoren følge personen videre i f.eks.
ordinær beskæftigelse eller uddannelse med refusion, og
således at personen sikres støtte og hjælp i
overgangsperioden.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 7, hvorefter den
gældende § 121 a foreslås ophævet.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i punkt 2.3.
Til nr. 7
Efter gældende regler i
§ 121 a ydes der inden for en udmeldt ramme 50 pct.
statsrefusion af kommunernes udgifter til mentorer efter lovens
kapitel 9 b til personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af lovens § 2, nr. 3-10 og
12-13, når de får tilbud om mentorstøtte med
henblik på at fremme, at de kan opnå eller fastholde
aktiviteter, tilbud, ordinær uddannelse, ansættelse i
fleksjob eller ordinær ansættelse. Tilbud om
mentorstøtte kan gives for en periode på op til 6
måneder med mulighed for forlængelse.
Der ydes ligeledes 50 pct.
statsrefusion inden for den udmeldte ramme af kommunernes udgifter
til mentorstøtte efter § 31 b, stk. 2, til alle
personer, der er omfattet af en af lovens målgrupper i §
2, og som udskrives fra psykiatrisk indlæggelse, og som har
ret til mentor i op til 3 måneder forud for udskrivelsen og
for en periode på mindst 6 måneder i alt.
Beskæftigelsesministeren
udmelder hvert år en ramme for udgifter til tilbud om
mentorstøtte til hver kommune på baggrund af
årets finanslov. Der bliver således udmeldt en
øvre refusionsramme for, hvor store udgifter kommunerne kan
hjemtage refusion for. Der bliver til brug for kommunernes
budgetlægning udmeldt en foreløbig ramme på
baggrund af forslag til finanslov og en endelig ramme på
baggrund af den vedtagne finanslov.
Det foreslås, at § 121 a
ophæves.
I stedet for refusion inden for en
mentorramme foreslås refusion af udgifterne til
mentorstøtte til de målgrupper, som kommunerne i dag
får refusion for efter § 121 a, lagt ind under de to
rådighedsbeløb for refusion af udgifter til aktivering
m.m. i henholdsvis § 118 og § 118 a.
Refusion af udgifter til mentor til
målgrupperne i lovens § 1, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og
§ 31 b, stk. 2, foreslås lagt ind under
rådighedsbeløbet i § 118.
Refusion af udgifter til mentor til
målgrupperne i lovens § 1, nr. 4-7, foreslås lagt
ind under rådighedsbeløbet i § 118 a.
Forslaget skal således ses i
sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 3 og 6.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i punkt 2.3.
Til §
2
Den kommunale budgetgaranti indebærer, at kommunerne under
ét kompenseres for udviklingen i de kommunale udgifter
på visse områder, herunder udgifter til kontant- og
uddannelseshjælp. Kompensationen sker via en regulering af
bloktilskuddet.
Efter gældende regler i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner er kommunernes mentorudgifter ikke
omfattet af budgetgarantien.
Efter gældende regler i § 14 i samme lov gælder
budgetgarantien for kommunernes driftsudgifter ved aktivering af
modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, sygedagpenge og
ledighedsydelse samt revalidender, hvor udgifterne er omfattet af
statens regler om refusion.
For kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere betyder det, at
der er refusion og dermed budgetgaranti af kommunernes
driftsudgifter ved aktivering af alle aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere omfattet af § 2, nr. 3, i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, og alle uddannelses- og
aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere omfattet af
§ 2, nr. 12 og 13, i samme lov, bortset fra de åbenlyst
uddannelsesparate.
For jobparate kontanthjælpsmodtagere omfattet af § 2,
nr. 2, og åbenlyst uddannelsesparate uddannelsesmodtagere
(del af målgruppe i § 2, nr. 12) ydes der ikke refusion
af kommunernes driftsudgifter ved aktivering efter § 32, stk.
1, nr. 1, såkaldt ordinær uddannelse, de første
9 måneder på kontanthjælp eller
uddannelseshjælp fra første henvendelse til kommunen
om hjælp. Der ydes heller ikke refusion for disse
målgrupper af kommunernes driftsudgifter ved aktivering efter
§ 32, stk. 1, nr. 2, såkaldt øvrig vejledning og
opkvalificering, de første 24 måneder på
kontanthjælp eller uddannelseshjælp fra første
henvendelse til kommunen om hjælp. Disse
ikke-refusionsberettigede udgifter er ikke budgetgaranterede.
Det foreslås, at refusionsberettigede udgifter til
mentorstøtte indsættes i § 14, stk. 2, nr. 5, og
mentorudgifter omfattes dermed af den kommunale
budgetgarantiordning. Det er en følge af den
foreslåede ændring i § 1, nr. 3 og 6, hvorefter
kommunernes mentorudgifter foreslås lagt sammen med
bevillingerne til refusion af kommunernes driftsudgifter ved
aktivering. De af kommunernes driftsudgifter ved aktivering af
kontant- og uddannelseshjælpsmodtagere, som er omfattet af
statens regler om refusion, er også omfattet af
budgetgarantien.
Derudover foreslås det, at det kommer til at fremgå
af § 14, stk. 2, nr. 5, i udligningsloven, at alene
kommunernes refusionsberettigede driftsudgifter ved aktivering af
kontanthjælpsmodtagere efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats er omfattet af budgetgarantien. Det er
en følge af den foreslåede ændring i § 1,
nr. 3, om, at der ikke ydes refusion af kommunernes driftsudgifter
ved aktivering af jobparate kontanthjælpsmodtagere efter
§ 32, stk. 1, nr. 2. Hidtil har kommunernes driftsudgifter ved
aktivering af denne målgruppe efter 24 måneder
været omfattet af budgetgarantien, men med den
foreslåede ændring er der ikke længere en 24
måneders regel. Der er dog fortsat en 9 måneders regel,
således at kommunernes driftsudgifter ved aktivering af de
jobparate kontanthjælpsmodtagere efter § 32, stk. 1, nr.
1, er budgetgaranterede efter de første 9 måneder
på kontanthjælp. Med disse komplekse refusionsregler
findes der derfor behov for at indsætte denne
præcisering om, at alene refusionsberettigede udgifter er
omfattet af budgetgarantien.
Endelig foreslås der tilsvarende ændring
vedrørende uddannelseshjælpsmodtagere. Dvs. at det
kommer til at fremgå af § 14, stk. 2, nr. 5, i
udligningsloven, at alene kommunernes refusionsberettigede
driftsudgifter ved aktivering af uddannelseshjælpsmodtagere
efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er
omfattet af budgetgarantien. Den foreslåede ændring i
§ 1, nr. 3, omfatter nemlig også aktivering af
åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere
efter § 32, stk. 1, nr. 2. For denne målgruppe har der
således også været en 24 måneder regel for
refusion, og dermed budgetgaranti, der med den foreslåede
ændring ophører. Tilsvarende er der fortsat en 9
måneders regel ved aktivering af de åbenlyst
uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere efter § 32,
stk. 1, nr. 1. For denne målgruppe er der således samme
behov for en præcisering af, hvilke udgifter der er omfattet
af budgetgarantien.
Til §
3
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Det foreslås i stk. 2, at
§ 93, 2. pkt., og § 96 c, 2. pkt., i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 1, har virkning for nye aftaler om ret og pligt til
mentorstøtte, der indgås mellem jobcentret og personen
efter lovens ikrafttræden den 1. januar 2016.
Allerede indgåede aftaler om ret og pligt til
mentorstøtte, som kommunerne har indgået med personer
før den 1. januar 2016, fortsætter i den resterende
del af 6-månedersperioden med kontakt mellem mentor og
personen mininum én gang om ugen. Kommunernes refusion af
udgifter til mentorstøtte omfattes dog, jf. stk. 1, af de
nye refusionregler som affattet ved denne lovs § 1, nr. 3 og
6.
Skal personen efter afslutning af 6-månedersperioden med
ret og pligt til mentorstøtte have et nyt tilbud om ret og
pligt til mentorstøtte, skal der som minimum være
kontakt én gang hver anden uge mellem mentor og personen i
overensstemmelse med dette forslags lempelse af krav om ret og
pligt til mentor, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 1 | | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 807
af 1. juli 2015, som ændret ved § 35 i lov nr. 994
af 30. august 2015 og § 2 i lov nr. 1000 af 30. august
2015, foretages følgende ændringer: | | | | | § 93. En
person, der er omfattet af § 2, nr. 3, og som i perioder
på grund af personlige forhold ikke aktuelt kan deltage i
tilbud efter § 92, har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan deltage
i tilbud efter § 92. Tilbud om mentorstøtte skal gives
for en periode på 6 måneder, og der skal som minimum
være ugentlig kontakt mellem mentor og personen. Tilbud om
mentorstøtte kan kun afbrydes, hvis personen i stedet kan
påbegynde et tilbud efter § 92. Kan personen efter de 6
måneder fortsat ikke deltage i tilbud efter § 92, skal
der gives et nyt tilbud om mentorstøtte. | | 1. I § 93, 2. pkt., og i § 96 c, 2. pkt., ændres
»ugentlig kontakt« til: »kontakt en gang hver
anden uge«. | § 96 c. En
person, der er omfattet af § 2, nr. 13, og som i perioder
på grund af personlige forhold ikke kan deltage i tilbud
efter § 96 b, har ret og pligt til tilbud om
mentorstøtte efter kapitel 9 b, indtil personen kan deltage
i tilbud efter § 96 b. Tilbud om mentorstøtte skal
gives for en periode på 6 måneder, og der skal som
minimum være ugentlig kontakt mellem mentor og personen.
Tilbuddet kan kun afbrydes, hvis personen i stedet kan
påbegynde et tilbud efter § 96 b. Kan personen efter de
6 måneder fortsat ikke deltage i tilbud efter § 96 b,
skal der gives et nyt tilbud om mentorstøtte. | | | | | | | § 118.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 5, refunderer
staten 50 pct. af en kommunes udgifter for personer, der er
omfattet af § 2, nr. 1-3, 10, 12 og 13, når udgiften
angår | | 2. I § 118, stk. 1, ændres »jf.
stk. 5,« til: »jf. stk. 6,«. | | | | | 1) | tilbud efter kapitel 10, herunder deltagerbetaling, jf. dog stk. 2-4 og
§§ 122 a og 122 b | | | 2) | undervisningsmaterialer efter §§
76 og 77 | | | 3) | udgifter i forbindelse med
partnerskabsaftaler efter § 81 a, | | | 4) | godtgørelse efter § 83, | | | 5) | 6 ugers selvvalgt uddannelse,
deltagerbetaling og kost og logi efter kapitel 8 a og | | | 6) | opkvalificering efter § 99 til
personer, der ansættes uden løntilskud | | | Stk. 2. Der
ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes udgifter
til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for personer omfattet af
§ 2, nr. 1. | | | Stk. 3. Der
ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes udgifter
til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 1, men dog udgifter til
tilbud efter § 32 a for personer omfattet af | | | 1) | § 2, nr. 2, i de første 9
måneder på kontanthjælp fra første
henvendelse til kommunen om hjælp og | | | 2) | § 2, nr. 12, som vurderes
åbenlyst uddannelsesparate i de første 9 måneder
på uddannelseshjælp fra første henvendelse om
hjælp til kommunen. Stk. 4. Der
ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes udgifter
til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for personer omfattet
af | | 3. § 118, stk. 4, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Der ydes ikke refusion efter stk. 1, nr. 1, for en kommunes
udgifter til tilbud efter § 32, stk. 1, nr. 2, for personer
omfattet af § 2, nr. 2, og personer omfattet af § 2, nr. 12, som vurderes
åbenlyst uddannelsesparate. | 1) | § 2, nr. 2, i de første 24
måneder på kontanthjælp fra første
henvendelse til kommunen om hjælp og | | | 2) | § 2, nr. 12, som vurderes
åbenlyst uddannelsesparate i de første 24
måneder på uddannelseshjælp fra første
henvendelse om hjælp til kommunen. | | | | | | | Stk. 5.
Rådighedsbeløbet opgøres som antallet af
personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, 12 og 13, herunder
personer, der deltager i tilbud efter kapitel 12 eller 6 ugers
jobrettet uddannelse efter kapitel 8 a, men ikke personer, der
deltager i tilbud efter §§ 33 a og 33 b, jf. stk. 6,
ganget med driftsloftet i form af et beløb i hele kroner,
som fastsættes på årets finanslov.
Beskæftigelsesministeren offentliggør senest den 1.
juli et foreløbigt driftsloft for det kommende
finansår. | | Stk. 5. Inden
for et rådighedsbeløb, jf. stk. 6, refunderer staten
50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter
kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af aftale om mentorstøtte er omfattet
af § 2, nr. 3, 8-10, 12 og 13, og § 31 b, stk.
2.« Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7. 4. I 118, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres
»jf. stk. 6,« til: »jf. stk. 7,«. | Stk. 6. .
. | | | | | | § 118 a.
Inden for et rådighedsbeløb som nævnt i stk. 2
refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter for personer, der
er omfattet af § 2, nr. 4, personer, der er omfattet af §
2, nr. 5, hvis personen er visiteret til kategori 2 eller 3, jf.
§ 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om sygedagpenge, og personer,
der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse
efter § 74 i lov om aktiv socialpolitik, når udgiften
angår | | 5. § 118 a, stk. 1, ændres »som
nævnt i stk. 2,« til: », jf. stk.
3,«. | 1) | tilbud efter kapitel 10, herunder
deltagerbetaling, | | | 2) | 6 ugers jobrettet uddannelse,
deltagerbetaling og kost og logi efter § 73 b, | | | 3) | undervisningsmaterialer efter §§
76 og 77, | | | 4) | udgifter i forbindelse med
partnerskabsaftaler efter § 81 a, | | | 5) | godtgørelse efter § 83
og | | | 6) | opkvalificering efter § 99 til
personer, der ansættes uden løntilskud. | | | | | | 6. I § 118 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2.
Inden for et rådighedsbeløb, jf. stk. 3, refunderer
staten 50 pct. af en kommunes udgifter til mentorstøtte
efter kapitel 9 b for personer, der ved indgåelse af
aftale om mentorstøtte er omfattet af
§ 2, nr. 4-7.« Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4. | | | | | § 121 a.
Inden for en udmeldt ramme, jf. stk. 2, refunderer staten 50 pct.
af en kommunes udgifter til mentorstøtte efter kapital 9 b
for personer, der ved indgåelse af aftale om
mentorstøtte er omfattet af § 2, nr. 3-10, 12 og 13, og
§ 31 b, stk. 2. | | 7. § 121 a ophæves. | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udmelder hvert år en ramme til
hver kommune på baggrund af årets finanslov. | | | | | | § 2 | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 790 af 28.
juni 2013, § 7 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8 i lov
nr. 1610 af 26. december 2013, § 11 i lov nr. 720 af 25. juni
2014, § 6 i lov nr. 1486 af 23. december 2014, § 30 i lov
nr. 174 af 24. februar 2015 og senest ved § 14 i lov nr. 1000 af
30. august 2015, foretages følgende ændringer: | | | | | §
14. . . | | | 1) 2) 3) 4) 5) 6) | Stk. 2.
Tilskuddet fastsættes som summen af det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer, regulering for den forventede pris- og
lønudvikling i den kommunale sektor fra det foregående
år til tilskudsåret, kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret, kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den statslige regulering af
kommunernes virksomhed i tilskudsåret, kommunale mer- eller mindreudgifter som
følge af udviklingen i kommunernes reale udgifter til
kontanthjælp, integrationsydelse, ledighedsydelse,
ressourceforløbsydelse (som led i et ressourceforløb
eller jobafklaringsforløb), aktivering af
kontanthjælps-, integrationsydelses-, ledighedsydelses- og
ressourceforløbsmodtagere, revalidering, udgifter til
uddannelseshjælp, aktivitetstillæg og udgifter til
aktivering af modtagere af uddannelseshjælp, driftsudgifter
til aktivering af sygedagpengemodtagere, som er visiteret til
kategori 2 eller 3, jf. § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, i lov om
sygedagpenge, modtagere af den midlertidige arbejdsmarkedsydelse og
forsikrede ledige samt driftsudgifter i forbindelse med jobrettet
uddannelse, jobrotationsydelse, kommunale udgifter til
danskundervisning til udlændinge og undervisning i danske
samfundsforhold og dansk kultur og historie samt
kontanthjælp, integrationsydelse og aktivering efter
integrationslovens kapitel 4-5, kommunale udgifter til den
særlige uddannelsesydelse og driftsudgifter til finansiering
af uddannelse, aktivering samt udgifterne til befordring for
personer, der er omfattet af lov om uddannelsesordning for ledige,
som har opbrugt deres dagpengeret, kommunale udgifter til
kontantydelse efter lov om kontantydelse og udgifter til aktivering
og befordring til modtagere af kontantydelse, førtidspension
og erhvervsgrunduddannelse i tilskudsåret og beløb i henhold til § 7 i lov
om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af den kommunale skatteudskrivning. | | 1. I § 14, stk. 2, nr. 5, ændres
»kontanthjælps-,« til:
»kontanthjælpsmodtagere (ved aktivering efter kapitel
10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, dog kun
refusionsberettigede udgifter, jf. § 118 i samme lov),
aktivering af«, efter »modtagere af
uddannelseshjælp« indsættes: »(ved
aktivering efter kapitel 10 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, dog kun refusionsberettigede udgifter,
jf. § 118 i samme lov)«, og efter »jobrettet
uddannelse,« indsættes: »refusionsberettigede
udgifter til mentorstøtte, jf. § 118 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats,«. | | | | § 3 | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 2. Lovens
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse på tilbud om
mentorstøtte, der er bevilget før den 1. januar 2016.
For sådanne tilbud finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|