Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 26. maj 2016
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 10
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2015 og var til 1. behandling den 4. december 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring, og Skatteministeriet
sendte den 21. november 2015 dette udkast til udvalget, jf. L 71 -
bilag 1. Den 3. december 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Carlsbergfondet,
danske fonde,
Frivilligrådet,
ISOBRO Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation og
KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Carlsbergfondet og
Frivilligrådet mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til skatteministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
den 9. december 2015. Skatteministeren har efterfølgende
fremsendt det talepapir, der lå til grund for besvarelsen,
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret 32 spørgsmål
og forventes at besvare det sidste spørgsmål inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at det er helt meningsløst at lempe
arveafgiften (boafgiften) for rige virksomhedsarvinger, da det vil
bidrage til at øge den i forvejen stigende ulighed i
Danmark. Generationsskifteproblemer kan og bør løses
på anden vis. SF mener, at det giver langt mere mening at
understøtte fondes uddeling af penge til almennyttige
formål - selv om der kunne være brug for at se
på, om de formål, der tilgodeses, nu også altid
er almennyttige.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) vil stemme hverken for
eller imod lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget ser positivt på, at man skærper de meget
økonomisk gunstige forhold for fonde. EL og ALT er dog meget
uenige i, at disse penge skal bruges til at finansiere, at bo- og
gaveafgiften ved overdragelse af erhvervsvirksomheder
nedsættes fra 15 pct. til 5 pct. i 2020. EL og ALT vil ikke
stemme for lovforslaget, da provenuet anvendes til et forkert
formål, men vil dog gerne støtte, at der kommer 200
mio. kr. ind i statskassen i provenu, som et andet politisk flertal
vil kunne bruge på noget andet fremover. Derfor stemmer EL og
ALT hverken for eller imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af
fondsbeskatningsloven
(Nedsættelse af fondes generelle
konsolideringsfradrag og ophævelse af det særlige
konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt konfirmeret
fundats)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3, 4, 6 og 7]
Til § 1
2) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
3, stk. 3, 7. pkt., ændres »§ 5, stk. 1 og
2« til: »hensættelser til konsolidering af
fondskapitalen, der ikke overstiger 25 pct. af de i
indkomståret foretagne uddelinger til almenvelgørende
eller på anden måde almennyttige formål, jf.
§ 4, stk. 1«.«
[Justering vedrørende
opfyldelse af uddelingskravet ved anvendelse af
realisationsprincippet på visse porteføljeaktier]
3) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
5, stk. 1, 2. pkt., ændres »25 pct.« til:
»4 pct.««
[Den foreslåede
ophævelse af det generelle konsolideringsfradrag udgår
af lovforslaget, idet fradraget i stedet foreslås nedsat til
4 pct.]
4) Nr. 3
affattes således:
»3. § 5, stk. 2, ophæves.
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og
3.«
[Ophævelse af det
særlige konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt
konfirmeret fundats]
5)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. I
den efter § 3 opgjorte indkomst kan fonde som nævnt i
§ 1, stk. 1, nr. 1 og 4, der den 20. november 2015 er omfattet
af en aftale indgået i henhold til artikel 10, stk. 7, i
overenskomst af 23. september 1996 mellem de nordiske lande til
undgåelse af dobbeltbeskatning vedrørende skatter
på indkomst og formue, jf. lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem de nordiske lande, foretage
fradrag for hensættelser til konsolidering af fondskapitalen.
Fradraget kan ikke overstige 25 pct. af de i indkomståret
foretagne uddelinger til almenvelgørende eller på
anden måde almennyttige formål, jf. § 4, stk.
1.««
[Konsolideringsfradrag for fonde
omfattet af visse skatteaftaler indgået efter den nordiske
dobbeltbeskatningsoveren?skomst]
Til § 2
6)
Paragraffen udgår.
[Den foreslåede
ophævelse af overførselsreglen og
konsekvensændringer i tilknytning hertil udgår af
lovforslaget]
Til § 3
7)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Til § 4
8) I
stk. 1 ændres »1. januar
2016« til: »1. juli 2016«.
[Ændring af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt]
9) Stk.
2 affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for indkomstår, der påbegyndes den
1. januar 2016 eller senere, jf. dog stk. 3. For tidligere
indkomstår vil fradrag for hensættelser til
konsolidering, der foretages efter fondsbeskatningslovens § 5,
stk. 1, som affattet ved lovbekendtgørelse nr. 961 af 17.
august 2015, kun kunne foretages på grundlag af uddelinger,
der er foretaget til og med den 19. november 2015. For det sidste
indkomstår, der ikke omfattes af 1. pkt., vil fradrag for
hensættelser til konsolidering som nævnt i 2. pkt. dog
kunne foretages på grundlag af uddelinger, der er foretaget i
indkomståret 2014.«
[Justering af virkningstidspunktet
som følge af ændringsforslag nr. 4]
10) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 3, har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. juli 2016 eller senere.«
[Virkningstidspunkt for
ophævelse af det særlige konsolideringsfradrag for
fonde med kongeligt konfirmeret fundats]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel foreslås
ændret som følge af ændringsforslag nr. 3,
hvorefter den foreslåede ophævelse af det generelle
konsolideringsfradrag udgår af lovforslaget, idet fradraget i
stedet foreslås nedsat, ændringsforslag nr. 4,
hvorefter det særlige konsolideringsfradrag for fonde med
kongeligt konfirmeret fundats foreslås ophævet, og
ændringsforslag nr. 6 og 7, hvorefter de foreslåede
ændringer i selskabsskatteloven og fusionsskatteloven
udgår af lovforslaget.
Til nr. 2
Efter gældende regler skal fonde, der
ønsker at anvende realisationsprincippet ved
opgørelsen af gevinst og tab på
porteføljeaktier, der er optaget til handel på et
reguleret marked eller en multilateral handelsfacilitet, opfylde
uddelingskravet i fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 6.
pkt.
Uddelingskravet indebærer, at en fond
skal uddele summen af sin skattepligtige indkomst (før
fradrag for uddelinger og hensættelser) og sin skattefri
indkomst. Ved vurderingen af, om uddelingskravet er opfyldt,
medregnes efter gældende regler bl.a. fondens
fradragsberettigede hensættelser til konsolidering af
fondskapitalen, jf. fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 7.
pkt. Det betyder, at hensættelser, der udløser det
generelle konsolideringsfradrag efter § 5, stk. 1, medregnes
ved vurderingen, dvs. hensættelser, der ikke overstiger 25
pct. af de almennyttige uddelinger. Desuden medregnes
hensættelser, der foretages efter krav herom i kongeligt
konfirmeret fundats, og som udløser det særlige
konsolideringsfradrag i § 5, stk. 2. Medregningen af
sidstnævnte hensættelser er ikke maksimeret efter
gældende regler.
Lovforslaget som fremsat indebærer,
at hensættelser til konsolidering af fondskapitalen, der
efter gældende regler udløser det generelle
konsolideringsfradrag på 25 pct. af de almennyttige
uddelinger, ikke fremover kan medregnes ved vurderingen af, om
uddelingskravet er opfyldt. Baggrunden er, at det generelle
konsolideringsfradrag foreslås ophævet i lovforslaget
som fremsat. Samtidig følger det af lovforslaget som
fremsat, at hensættelser til konsolidering af fondskapitalen,
der foretages i henhold til krav herom i kongeligt konfirmeret
fundats, og som udløser det særlige
konsolideringsfradrag efter gældende regler, fortsat kan
medregnes ved vurderingen af, om uddelingskravet er opfyldt.
Der foreslås en ændring af
fondsbeskatningslovens § 3, stk. 3, 7. pkt., som følge
af ændringsforslag nr. 3 om en delvis opretholdelse af det
generelle konsolideringsfradrag og ændringsforslag nr. 4 om
en ophævelse af det særlige konsolideringsfradrag for
fonde med kongeligt konfirmeret fundats.
Ændringsforslaget indebærer, at
alle hensættelser til konsolidering af fondskapitalen -
uanset om hensættelserne udløser fradrag eller sker
med beskattede midler - fremover kan medregnes ved vurderingen af,
om uddelingskravet er opfyldt, i det omfang hensættelserne
ikke overstiger 25 pct. af de almennyttige uddelinger. Det betyder,
at både hensættelser, der fremover udløser
konsolideringsfradrag svarende til 4 pct. af de almennyttige
uddelinger, jf. ændringsforslag nr. 3, og hensættelser
til konsolidering, der sker med beskattede midler - herunder
hensættelser, der sker efter krav herom i kongeligt
konfirmeret fundats, jf. ændringsforslag nr. 4 - kan
medregnes ved vurderingen af, om uddelingskravet er opfyldt, hvis
hensættelserne ikke overstiger 25 pct. af de almennyttige
uddelinger.
Til nr. 3
I lovforslaget som fremsat foreslås
en ophævelse af det generelle konsolideringsfradrag, der er
baseret på fondenes almennyttige uddelinger, jf. § 1,
nr. 2, i lovforslaget.
Det foreslås, at ophævelsen af
konsolideringsfradraget udgår af lovforslaget, og at
fradraget i stedet nedsættes fra 25 pct. af de almennyttige
uddelinger til 4 pct. af disse uddelinger.
Baggrunden for ændringsforslaget
svarer til baggrunden for ændringsforslag nr. 6.
Som det er beskrevet i bemærkningerne
til ændringsforslag nr. 6, har partierne bag
finanslovsaftalen for 2016 forudsat, at det samlede merprovenu ved
en ophævelse af konsolideringsfradraget og af
overførselsreglen for selskaber, der ejes af fonde og visse
foreninger, ville være 200 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd. Det er også beskrevet, at den del af
merprovenuet, der vedrører en ophævelse af
overførselsreglen, har vist sig at være
væsentlig større end det, der var lagt til grund ved
indgåelsen af finanslovsaftalen, og ved ændringsforslag
nr. 6 foreslås det derfor, at ophævelsen af
overførselsreglen udgår af forslaget.
Regeringen har efter fremsættelsen af
lovforslaget foretaget en konsolidering af provenuskønnet
ved en ophævelse af konsolideringsfradraget. Dette har givet
anledning til en opjustering af det umiddelbare merprovenu fra 150
mio. kr., der blev oplyst i svaret på spørgsmål
7 til lovforslaget, til 295 mio. kr. Dette svarer til en
opjustering af merprovenuet efter tilbageløb fra 120 mio.
kr. til 235 mio. kr. Da partierne bag finanslovsaftalen som
beskrevet har forudsat, at lovforslaget i alt vil indebære et
merprovenu på 200 mio. kr. efter tilbageløb,
foreslås det derfor, at konsolideringsfradraget i stedet for
at ophæves nedsættes til 4 pct. Derved bliver
merprovenuet 200 mio. kr. som forudsat i finanslovsaftalen.
I lyset af dette forløb, og idet
provenuskønnet er forbundet med betydelig usikkerhed, vil
der i 1. halvår 2018 blive gennemført en evaluering
af, om nedsættelsen af konsolideringsfradraget har
medført et merprovenu, der overstiger det aftalte merprovenu
på 200 mio. kr. årligt efter tilbageløb.
Såfremt evalueringen viser, at den varige provenuvirkning
afviger fra det aftalte, vil der blive taget initiativ til en
justering af satsen med henblik på, at den varige virkning
på de offentlige finanser ikke bliver højere eller
mindre end det med aftalepartierne aftalte niveau.
Til nr. 4
Efter den gældende regel i
fondsbeskatningslovens § 5, stk. 2, kan fonde omfattet af
lovens § 1, stk. 1, nr. 1 og 4, i stedet for det generelle
konsolideringsfradrag efter § 5, stk. 1, foretage fradrag for
andre hensættelser til konsolidering, hvis
hensættelserne sker i henhold til krav herom i kongeligt
konfirmeret fundats. Det er en betingelse, at formålet med
hensættelsen fremgår af fundatsen.
Det foreslås, at dette særlige
konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt konfirmeret fundats
ophæves.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at fradraget vil kunne indebære statsstøtte, der er
uforenelig med EU-retten, hvis hensættelserne sker af hensyn
til fondenes erhvervsmæssige aktiviteter.
Efter en ophævelse af fradraget vil
de berørte fonde fortsat have det generelle
konsolideringsfradrag, der med ændringsforslag nr. 3 fremover
beregnes som 4 pct. af de almennyttige uddelinger.
Til nr. 5
Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
giver i artikel 10, stk. 7, mulighed for, at to stater, der er
omfattet af overenskomsten, kan aftale, at udbytte, som tilfalder
en navngiven institution med almennyttigt formål, der er
fritaget for beskatning af udbytte i sin hjemstat, skal være
fritaget for skat af udbytte til den anden stat.
Denne hjemmel er udnyttet i flere aftaler
mellem skattemyndighederne i Danmark og Sverige. Aftalerne
indebærer, at flere fonde, der er hjemmehørende i
Danmark, ikke skal betale skat til Sverige af udbytte
vedrørende deres aktier i svenske selskaber. Denne
skattefrihed er efter aftalerne betinget af, at fondenes
skattepligtige indkomst i Danmark efter fradrag for uddelinger og
hensættelser er nul eller negativ, og at fondene ikke betaler
dansk skat. Det er også en betingelse, at mindst 80 pct. af
fondenes skattepligtige indtægter over en 5-årig
periode anvendes til almennyttige formål.
Den foreslåede ophævelse af
konsolideringsfradraget indebærer, at det vil udløse
dansk skat, hvis en fond fremover hensætter midler til
konsolidering af fondsformuen. For de fonde, der er omfattet af de
nævnte skatteaftaler, betyder dette, at betingelserne for
skattefritagelsen af udbytteindtægterne i Sverige ikke
længere vil være opfyldt, og at fondene derfor vil
være skattepligtige til Sverige af samtlige deres udbytter
fra svenske selskaber.
Dette har ikke været hensigten med
forslaget om at ophæve konsolideringsfradraget. Det
foreslås derfor, at fonde, der på tidspunktet for
fremsættelsen af lovforslaget er omfattet af en sådan
skatteaftale, fortsat kan fradrage hensættelser til
konsolidering af fondskapitalen med op til 25 pct. af de i
indkomståret foretagne almennyttige uddelinger.
Til nr. 6
I lovforslaget som fremsat foreslås
en ophævelse af overførselsreglen i
selskabsskattelovens § 3, stk. 4, jf. § 2, nr. 2, i
lovforslaget. Der er i tilknytning hertil foreslået en
række konsekvensændringer i selskabsskatteloven, jf.
§ 2, nr. 1 og 3-6, i lovforslaget som fremsat.
Det foreslås, at ophævelsen af
overførselsreglen og konsekvensændringerne i
tilknytning hertil udgår af lovforslaget.
Baggrunden for ændringsforslaget er,
at partierne bag finanslovsaftalen for 2016 ved indgåelsen af
aftalen har forudsat, at merprovenuet ved den foreslåede
ophævelse af fondes konsolideringsfradrag og
overførselsreglen for selskaber, der ejes af fonde og visse
foreninger, ville være 200 mio. kr. efter tilbageløb
og adfærd.
Det har dog efter fremsættelsen af
lovforslaget vist sig, at anvendelsen af overførselsreglen -
målt på de overførte og fratrukne beløb -
er mangedoblet i perioden 2007-2014. I 2007 overførte og
fratrak de fonds- eller foreningsejede selskaber således ca.
850 mio. kr., mens de overførte og fratrukne beløb i
2014 udgjorde ca. 7 mia. kr.
Den kraftige vækst i anvendelsen af
overførselsreglen betyder, at finansieringsbidraget fra en
ophævelse af reglen vil være væsentlig
større end de 150 mio. kr. årligt i umiddelbart
merprovenu, der er lagt til grund ved indgåelsen af
finanslovsaftalen. Et så stort finansieringsfradrag fra
fondene falder uden for den indgåede finanslovsaftale, og det
foreslås derfor, at ophævelsen af
overførselsreglen udgår af forslaget.
Til nr. 7
I lovforslaget som fremsat foreslås
en konsekvensændring i fusionsskatteloven som følge af
forslaget om en ophævelse af overførselsreglen i
selskabsskattelovens § 3, stk. 4.
Da ændringsforslag nr. 6
indebærer, at ophævelsen af overførselsreglen
skal udgå af lovforslaget, foreslås
konsekvensændringerne i fusionsskatteloven også at
udgå af forslaget.
Til nr. 8
I lovforslaget som fremsat er
ikrafttrædelsestidspunktet for de ændrede regler
fastsat til den 1. januar 2016. Da denne dato er passeret,
foreslås det, at ikrafttrædelsestidspunktet
ændres til den 1. juli 2016.
Til nr. 9
I § 4, stk. 2, i lovforslaget som
fremsat fastsættes virkningstidspunktet for de
foreslåede ændringer, herunder den ophævelse af
det generelle konsolideringsfradrag, der er foreslået i
lovforslaget som fremsat.
Det foreslås, at bestemmelsen
justeres, bl.a. som følge af ændringsforslag nr. 4,
hvor det særlige konsolideringsfradrag for fonde med
kongeligt konfirmeret fundats foreslås ophævet.
Det foreslås nærmere, at
ændringerne - herunder nedsættelsen af det generelle
konsolideringsfradrag til 4 pct. - får virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. januar 2016 eller
senere, jf. forslaget til § 4, stk. 2, 1. pkt. Ved
ændringsforslag nr. 10 foreslås det dog samtidig, at
den foreslåede ophævelse af det særlige
konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt konfirmeret fundats,
jf. ændringsforslag nr. 4, får virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller
senere.
For indkomstår, der begynder
tidligere end den 1. januar 2016, indebærer forslaget til
§ 4, stk. 2, 2. pkt., at det generelle konsolideringsfradrag,
der er baseret på fondenes almennyttige uddelinger, beregnes
på grundlag af de almennyttige uddelinger, der er foretaget
til og med den 19. november 2015. Bestemmelsen svarer
indholdsmæssigt til § 4, stk. 2, 2. pkt., i lovforslaget
som fremsat, idet ændringsforslaget alene afgrænser
bestemmelsens anvendelsesområde til at omfatte det generelle
konsolideringsfradrag. Der gælder således ingen
begrænsninger i adgangen til at tage det særlige
konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt konfirmeret fundats
for indkomstår, der begynder tidligere end den 1. juli
2016.
Forslaget til § 4, stk. 2, 3. pkt.,
indebærer, at det generelle konsolideringsfradrag for det
sidste af disse tidligere indkomstår, der begynder tidligere
end den 1. januar 2016 - som alternativ til at blive opgjort
på grundlag af de almennyttige uddelinger, der er foretaget
til og med den 19. november 2015 - kan vælges opgjort
på grundlag af de almennyttige uddelinger, der er foretaget i
indkomståret 2014. Bestemmelsen svarer indholdsmæssigt
til ændringsforslag nr. 7, der er trukket tilbage, idet
anvendelsesområdet dog ved nærværende
ændringsforslag begrænses til at omfatte det generelle
konsolideringsfradrag.
Til nr. 10
Den foreslåede ophævelse af det
særlige konsolideringsfradrag for fonde med kongeligt
konfirmeret fundats foreslås tillagt virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2016 eller
senere.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Erling Bonnesen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Merete Riisager (LA) nfmd. Ole Birk Olesen (LA) Brian
Mikkelsen (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S) fmd. Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Anne Paulin
(S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Martin Lidegaard (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 71
Bilagsnr. | Titel | 1 | Lovudkast: Forslag til Lov om
ændring af fondsbeskatningsloven, lov om indkomstbeskatning
af aktieselskaber m.v. og fusionsskatteloven (Afskaffelse af fondes
konsolideringsfradrag og overførselsreglen for fonde
m.v.) | 2 | Henvendelse af 25/11-15 fra danske
fonde | 3 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 30/11-15 fra
Frivilligrådet vedrørende foretræde | 5 | Henvendelse af 3/12-15 fra ISOBRO
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation | 6 | Høringsnotat og høringssvar,
fra skatteministeren | 7 | Henvendelse af 26/11-15 fra
Carlsbergfondet | 8 | Henvendelse af 7/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 9 | Henvendelse af 8/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 10 | Henvendelse af 9/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 11 | Henvendelse af 9/12-15 fra
Frivilligrådet | 12 | Henvendelse af 10/12-15 fra
Carlsbergfondet | 13 | 1. udkast til betænkning | 14 | Henvendelse af 12/12-15 fra
Carlsbergfondet | 15 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 16 | Henvendelse af 15/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 17 | 2. udkast til betænkning | 18 | Henvendelse af 16/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 19 | Henvendelse af 16/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 20 | Henvendelse af 18/12-15 fra KPMG Acor
Tax | 21 | Meddelelse om udskudt
betænkningsafgivelse | 22 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren | 23 | 3. udkast til betænkning | 24 | Henvendelse af 26/5-16 fra KPMG Acor
Tax |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 71
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/11-15 fra danske fonde, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om at oplyse, hvorvidt regeringen vil
revidere Skatteministeriets hidtidige provenuskøn på
baggrund af artiklen »Staten scorer kassen på
fondsindgreb« bragt på Altinget den 24/11-15, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/11-15 fra Frivilligrådet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/12-15 fra ISOBRO Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 26/11-15 fra Carlsbergfondet, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 7/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om at oversende et
beløbsmæssigt estimat for, hvor meget mindre fondene
forventes at uddele til almennyttige og almenvelgørende
formål som følge af lovforslaget, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm. om at tilsende talepapir fra
samrådet den 9/12-15, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/12-15 fra Frivilligrådet, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/12-15 vedrørende materiale anvendt ved foretræde
fra Carlsbergfondet, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor stor en del af provenuet, som
lovforslaget forventes at indbringe, der vil komme fra fonde, der
alene har et almennyttigt formål, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om at bekræfte, at ministeren
ultimo 2016 vil tage initiativ til at opgøre og evaluere
effekten af ændringen af konsolideringsreglen og informere
udvalget om resultaterne heraf, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm., om regeringen vil forpligte sig til
enten at tilpasse loven til det forventede provenu eller anvende
det overskydende provenu på bevillinger til forskning,
kulturområdet, socialt arbejde, klima- og miljøtiltag,
såfremt provenuet bliver større end forudsat i
lovforslaget og Aftale om finanslov 2016, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at redegøre for den model
for overdragelse af virksomheden til almennyttige fonde uden
beskatning, der er anført i afsnittet »Samspil«
i høringssvaret fra danske fonde (bilag 2), til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om det kan bekræftes, at
Skatterådet har afgivet bindende svar, der bekræfter
det i høringssvaret fra danske fonde anførte om
overdra?gelse fra holdingselskaber, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, i hvilket omfang SKAT de senere
år har kontrolleret, at betingelserne for beskatning af
udbytte til almennyttige fonde opfylder betingelserne i
selskabsskattelovens § 3, stk. 4, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm., om det betydelige fejlskøn,
der er foretaget i lovforslaget over merprovenuet, er udtryk for,
at SKAT ikke har føling med udviklingen i de store
almennyttige erhvervsdrivende fonde, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. tilbagetaget | 21 | Spm. tilbagetaget | 22 | Spm. tilbagetaget | 23 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 12/12-15 fra Carlsbergfondet, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvor stor en del af lovforslagets
provenu, der forventes at stamme fra fonde med et rent almennyttigt
formål, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
15/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 26 | Spm. om at udarbejde et revideret
skøn af det provenu, som lovforslaget nu forventes at
indbringe som følge af de af skatteministeren stillede
ændringsforslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om ministeren finder det
nuværende konsolideringsniveau i fonde med rent almennyttige
formål, og som således alene uddeler til
almenvelgørende eller på anden måde almennyttige
formål, for højt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. om at kommentere analysen fra Danske
Revisorer, som beskrives i artiklen »Står
kulturministeren på mål for kulturen? «, bragt i
Jyllands-Posten den 11. december 2015, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at sende notat med
beregningsgrundlaget for svaret på spørgsmål 7
vedrørende forudsætningerne for provenuantagelsen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvilken årlig stigning i
uddelingsniveauet fra 2013 til 2016, der er indarbejdet i
Skatteministeriets skøn over provenuet for 2016, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det nuværende konsolideringsniveau generelt er på
niveau med et enkelt års uddeling, og hvad ministerens
holdning er til konsolideringsniveauet i forhold til de
årlige uddelinger, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
såfremt en fond med et rent almennyttigt formål, og som
således alene uddeler til almenvelgørende eller
på anden måde almennyttige formål, fremover vil
minimere skattebetaling med henblik på at kunne uddele mest
muligt til almennyttige formål, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/12-15 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
26/5-16 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
71
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om de negative
konsekvenser, som lovforslaget vil få for aktiviteter inden
for forskning, uddannelse, byggeri, kunst og kultur, miljø,
klima, sundhed og sociale formål, til skatteministeren | B | Samrådsspm. om den kritik, der siden
fremsættelsen af lovforslaget har lydt fra en række
fonde, om provenuberegningerne af lovforslagets elementer, til
skatteministeren |
|