Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 29. marts 2016
Forslag
til
Lov om kollektiv forvaltning af ophavsret1)
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
m.v.
Anvendelsesområde
§ 1. Denne lov finder med
undtagelse af kapitel 7 anvendelse på alle kollektiv
forvaltnings-organisationer, der er etableret i Danmark.
Stk. 2. Kapitel
7 finder anvendelse på kollektiv forvaltnings-organisationer,
der er etableret i Danmark, og som forvalter rettigheder til
musikværker med henblik på onlineanvendelse på et
multiterritorialt grundlag.
Stk. 3. De
relevante bestemmelser i denne lov finder anvendelse på
enheder, der er etableret i Danmark, og som direkte eller indirekte
ejes eller helt eller delvis kontrolleres af en kollektiv
forvaltnings-organisation, forudsat at sådanne enheder
udfører aktiviteter, som, i tilfælde af at de blev
udført af en kollektiv forvaltnings-organisation, ville
være omfattet af denne lov.
Stk. 4.
§§ 19 og 21, § 22, nr. 1-3 og 5-7, og §§
38 og 39 finder anvendelse på alle uafhængige
forvaltningsorganisationer, der er etableret i Danmark.
Stk. 5. Stk.
1-3, 6 og 7 finder tilsvarende anvendelse på alle kollektiv
forvaltnings-organisationer, der er etableret uden for Det
Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, men som
er aktive i Danmark, og stk. 4 finder tilsvarende anvendelse
på alle uafhængige forvaltningsorganisationer, der er
etableret uden for Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde, men som er aktive i Danmark.
Stk. 6.
Træffer en kollektiv forvaltnings-organisation i sine
vedtægter beslutning om, at en medlemsorganisation skal
fordele skyldige beløb til rettighedshaverne, jf. § 24,
finder bestemmelserne i kapitel 3 og § 18, stk. 4, § 19,
stk. 3, og §§ 38 og 39 anvendelse på
medlemsorganisationen. Medlemsorganisationen skal i den forbindelse
sikre, at rettighedshaverne får mulighed for at træffe
beslutning om anvendelsen af rettighedsvederlagene på de
områder, som er nævnt i § 6, stk. 5, nr. 1-6.
Stk. 7.
Træffer en kollektiv forvaltnings-organisation i sine
vedtægter beslutning om, at en medlemsorganisation skal
udarbejde en gennemsigtighedsrapport, jf. § 24, finder §
23 og §§ 38 og 39 anvendelse på
medlemsorganisationen. Medlemsorganisationen skal i den forbindelse
sikre, at rettighedshaverne får mulighed for at godkende
gennemsigtighedsrapporten.
Definitioner
§ 2. I denne lov forstås
ved:
1) Kollektiv forvaltnings-organisation: Enhver
organisation, som er bemyndiget ved lov eller ved overdragelse,
licens eller anden kontraktmæssig aftale til at forvalte
ophavsrettigheder for mere end én rettighedshaver til
kollektiv gavn for disse rettighedshavere som sit eneste eller
primære formål, og som opfylder et eller begge af
følgende kriterier:
a) Den er ejet
eller kontrolleret af sine medlemmer.
b) Den er
organiseret uden økonomisk vinding for øje.
2) Uafhængig forvaltningsorganisation:
Enhver organisation, som er bemyndiget ved lov eller ved
overdragelse, licens eller anden kontraktmæssig aftale til at
forvalte ophavsrettigheder for mere end én rettighedshaver
til kollektiv gavn for disse rettighedshavere som eneste eller
primære formål, og som hverken er ejet eller
kontrolleret, direkte eller indirekte, helt eller delvis af
rettighedshavere og er organiseret med økonomisk vinding for
øje.
3) Rettighedshaver: Enhver person eller enhed,
der ikke er en kollektiv forvaltningsorganisation, som er indehaver
af en ophavsrettighed, eller som i henhold til en aftale om
udnyttelse af rettigheder eller ved lov er berettiget til en andel
af rettighedsvederlaget.
4) Medlem: En rettighedshaver eller en enhed,
der repræsenterer rettighedshavere, der opfylder kravene for
medlemskab af en kollektiv forvaltnings-organisation og er blevet
optaget som medlem af denne.
5) Generalforsamling: Det organ i en kollektiv
forvaltnings-organisation, hvori medlemmerne deltager og
udøver deres stemmerettigheder, uanset organisationens
retlige form.
6) Rettighedsvederlag: Vederlag, der
opkræves af en kollektiv forvaltnings-organisation på
vegne af rettighedshaverne, uanset om de hidrører fra en
eneret, en ret til vederlag eller en ret til kompensation.
7) Administrationsomkostninger: Det
beløb, som en kollektiv forvaltnings-organisation
opkræver eller trækker fra rettighedsvederlaget eller
fra indtægter, der hidrører fra investering af
rettighedsvederlag, til at dække omkostningerne ved
forvaltningen af ophavsrettigheder.
8) Repræsentationsaftale: Enhver aftale
mellem kollektiv forvaltnings-organisationer, hvormed en kollektiv
forvaltnings-organisation giver en anden kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at forvalte de
rettigheder, den repræsenterer, herunder en aftale, der er
indgået i henhold til §§ 30-33.
9) Bruger: Enhver person eller enhed, der
udfører handlinger, der kræver rettighedshaveres
samtykke, vederlag til rettighedshaverne eller betaling af
kompensation til rettighedshaverne, og som ikke handler som
forbruger.
10) Repertoire: De værker i henhold til
§ 2 i lov om ophavsret, som en kollektiv
forvaltnings-organisation forvalter rettighederne til.
11) Multiterritorial licens: En licens, som inden
for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde
omfatter mere end én medlemsstats geografiske
område.
12) Onlinemusikrettighed: Rettigheder til et
musikværk i henhold til § 2 i lov om ophavsret, som er
nødvendige for levering af en onlinetjeneste.
13) Ophavsrettighed: De rettigheder, der er
omfattet af § 2 i lov om ophavsret, og de
nærtstående rettigheder, der er omfattet af kapitel 5 i
lov om ophavsret.
14) Værk: De værker, der beskyttes
efter lov om ophavsret, og de frembringelser, der beskyttes efter
§§ 65-71 i lov om ophavsret.
15) Musikværk: De musikværker, der
beskyttes efter lov om ophavsret.
Kapitel 2
Repræsentation af
rettighedshavere og medlemskab og organisation af kollektiv
forvaltnings-organisationer
Rettighedshavernes
rettigheder
§ 3. En rettighedshaver kan
give en kollektiv forvaltnings-organisation efter eget valg
bemyndigelse til at forvalte rettigheder, kategorier af rettigheder
eller typer af værker i geografiske områder efter eget
valg. Kollektiv forvaltnings-organisationen er forpligtet til at
forvalte disse rettigheder, kategorier af rettigheder eller typer
af værker, medmindre den har objektive grunde til at
nægte forvaltningen eller forvaltningen af disse rettigheder
ikke henhører under dens aktivitet.
Stk. 2. I de
tilfælde, hvor en rettighedshaver giver en kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at forvalte vedkommendes
rettigheder, skal rettighedshaveren give en specifik og
dokumenterbar bemyndigelse for hver rettighed eller kategori af
rettigheder eller type af værker, som den
pågældende giver kollektiv forvaltnings-organisationen
bemyndigelse til at forvalte.
Stk. 3. En
rettighedshaver kan udstede licenser for ikkekommercielle
anvendelser af enhver rettighed, kategori af rettigheder eller type
af værker. En kollektiv forvaltnings-organisation, der har
fået bemyndigelse fra rettighedshaveren, jf. stk. 1, kan
fastsætte betingelser for udøvelsen af denne ret.
Stk. 4. En
rettighedshaver kan opsige en bemyndigelse til at forvalte
rettigheder, kategorier af rettigheder eller typer af værker,
som rettighedshaveren har givet til en kollektiv
forvaltnings-organisation, og kan fra en forvaltnings-organisation
tilbagetrække enhver rettighed, kategori af rettigheder eller
typer af værker for geografiske områder af eget valg,
såfremt der gives et rimeligt varsel på højst 6
måneder. Kollektiv forvaltnings-organisationen kan dog
beslutte, at en sådan opsigelse eller tilbagetrækning
først får virkning ved udgangen af kollektiv
forvaltnings-organisationens regnskabsår.
Stk. 5. Er der
beløb, som tilfalder en rettighedshaver for en udnyttelse,
som fandt sted, inden opsigelsen af en bemyndigelse eller
tilbagetrækningen af rettigheder fik virkning, eller i
henhold til en licens, der er udstedt, før opsigelsen eller
tilbagetrækningen fik virkning, bevarer rettighedshaveren
sine rettigheder i henhold til §§ 14-16, 19, 21, 29 og
36.
Stk. 6. En
kollektiv forvaltnings-organisation må ikke begrænse
anvendelsen af de rettigheder, der er omhandlet i stk. 4 og 5, ved
at kræve som betingelse, at forvaltning af rettigheder eller
kategorier af rettigheder eller typer af værker, der er
omfattet af opsigelsen eller tilbagetrækningen, overdrages
til en anden kollektiv forvaltnings-organisation. Dette
gælder dog ikke i tilfælde, hvor der er obligatorisk
kollektiv forvaltning.
Stk. 7. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal underrette
rettighedshavere om deres rettigheder i henhold til stk. 1-6 og om
alle betingelser tilknyttet den rettighed, der følger af
stk. 3, før organisationen opnår bemyndigelse fra
rettighedshaverne til forvaltning af rettigheder eller kategorier
af rettigheder eller typer af værker.
Stk. 8. De i
stk. 1-6 nævnte rettigheder såvel som alle betingelser
tilknyttet den rettighed, der følger af stk. 3, skal
fremgå af en kollektiv forvaltnings-organisations
vedtægter eller medlemskabsbetingelser.
Stk. 9. Stk. 1-8
har ikke betydning for udstrækningen af bestemmelserne i lov
om ophavsret vedrørende aftalelicens eller obligatorisk
kollektiv forvaltning.
Kollektiv
forvaltnings-organisationernes medlemsregler
§ 4. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal optage rettighedshavere og de
enheder, der repræsenterer rettighedshavere, som medlemmer,
hvis de opfylder kravene for medlemskab, der skal være
baseret på objektive, gennemsigtige og ikkediskriminerende
kriterier. Disse medlemskabskrav skal fremgå af
kollektiv forvaltnings-organisationens vedtægter eller
medlemskabsbetingelser og gøres offentligt
tilgængelige. Afviser en kollektiv forvaltnings-organisation
at acceptere en anmodning om medlemskab, skal den give den
anmodende part en begrundelse for sin beslutning.
Stk. 2. En
kollektiv forvaltnings-organisations vedtægter skal indeholde
passende og effektive mekanismer for alle medlemmernes deltagelse i
organisationens beslutningsproces. Har en kollektiv
forvaltnings-organisation forskellige kategorier af medlemmer, skal
kategorierne være repræsenteret retfærdigt og
afbalanceret i organisationens beslutningsproces.
Stk. 3. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal give sine medlemmer
mulighed for at kommunikere med den elektronisk, herunder med
henblik på udøvelsen af deres medlemsrettigheder.
Stk. 4. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal opbevare fortegnelser over
sine medlemmer og skal ajourføre disse fortegnelser.
Rettigheder for
rettighedshavere, som ikke er medlemmer af kollektiv
forvaltnings-organisationen
§ 5. § 4, stk. 3, §
21, § 31, stk. 1, og § 36 finder anvendelse på en
kollektiv forvaltnings-organisation i forhold til rettighedshavere,
som ikke er medlemmer af den, men som har en direkte juridisk
forbindelse med den ved lov eller ved overdragelse, licens eller
anden kontraktmæssig aftale.
Generalforsamling
§ 6. Der skal mindst en gang
om året indkaldes til og afholdes generalforsamling for
medlemmerne.
Stk. 2.
Generalforsamlingen skal godkende ændringer af kollektiv
forvaltnings-organisationens vedtægter og
medlemskabsbetingelser, hvis disse betingelser ikke er omfattet af
vedtægterne.
Stk. 3.
Generalforsamlingen skal træffe beslutning om
udnævnelse og afskedigelse af bestyrelsesmedlemmer og
direktører, overvåge deres generelle
præstationer og godkende deres vederlag og andre fordele, jf.
dog stk. 4.
Stk. 4. Har en
kollektiv forvaltnings-organisation en bestyrelse, der varetager
den overordnede og strategiske ledelse, og en direktion, der
forestår den daglige ledelse, skal generalforsamlingen ikke
udnævne eller afskedige medlemmer af direktionen eller
godkende deres aflønning eller andre fordele, såfremt
disse beføjelser tilkommer bestyrelsen.
Stk. 5. I
overensstemmelse med de bestemmelser, der er fastsat i kapitel 3,
skal generalforsamlingen mindst træffe beslutning om
1) den generelle
politik for fordeling af skyldige beløb til
rettighedshavere,
2) den generelle
politik for anvendelse af ufordelbare midler,
3) den generelle
investeringspolitik for rettighedsvederlag og eventuelle
indtægter fra investering af rettighedsvederlag,
4) den generelle
politik for fradrag i rettighedsvederlag og eventuelle
indtægter fra investering af rettighedsvederlag,
5) anvendelse af
ufordelbare midler,
6)
risikostyringspolitik,
7) godkendelse
af erhvervelse, salg og belåning af fast ejendom,
8) godkendelse
af fusioner og alliancer, oprettelse af datterselskaber og
erhvervelse af andre enheder eller aktier eller rettigheder i andre
enheder,
9) godkendelse
af optagelse af lån, ydelse af lån eller
sikkerhedsstillelse for lån,
10)
udnævnelse og afskedigelse af revisor og
11) godkendelse
af den årlige gennemsigtighedsrapport, der er omhandlet i
§ 23.
Stk. 6.
Generalforsamlingen kan ved en beslutning eller en bestemmelse i
vedtægterne uddelegere de i stk. 5, nr. 6-9, anførte
beføjelser til det organ, der varetager tilsynsfunktionen,
jf. § 8.
§ 7. Alle medlemmer af
kollektiv forvaltnings-organisati?onen skal have ret til at
deltage i og stemme på generalforsamlingen. En kollektiv
forvaltnings-organisation kan dog fastsætte
begrænsninger i medlemmernes ret til at deltage i og
udøve deres stemmeret på generalforsamlingen på
grundlag af et eller begge af følgende kriterier, forudsat
at disse kriterier er fastsat og anvendt på en rimelig og
forholdsmæssig måde:
1)
Medlemskabsvarighed og
2)
størrelsen af de beløb, der er modtaget af, eller som
tilfalder et medlem.
Stk. 2. De i
stk. 1, nr. 1 og 2, fastsatte kriterier skal fremgå af
kollektiv forvaltnings-organisationens vedtægter eller
medlemskabsbetingelser og gøres offentligt
tilgængelige i overensstemmelse med §§ 20 og
22.
Stk. 3. Alle
medlemmer af en kollektiv forvaltnings-organisation kan udpege en
hvilken som helst anden person eller enhed som fuldmagtshaver til
at deltage i og stemme på generalforsamlingen på deres
vegne, forudsat at denne udnævnelse ikke medfører en
interessekonflikt.
Stk. 4. Uanset
bestemmelsen i stk. 3 kan en kollektiv forvaltnings-organisation
fastsætte begrænsninger for udpegningen af
fuldmagtshavere og udøvelse af stemmerettigheder for de
medlemmer, de repræsenterer. Begrænsningerne må
ikke gribe ind i medlemmernes mulighed for at deltage i kollektiv
forvaltnings-organisationens beslutningsproces på
behørig og effektiv vis. Begrænsningerne skal
fremgå af kollektiv forvaltnings-organisationens
vedtægter eller medlemskabsbetingelser og gøres
offentligt tilgængelige i overensstemmelse med §§
20 og 22.
Stk. 5. En
fuldmagt er gyldig for en enkelt generalforsamling.
Tilsynsfunktion
§ 8. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal have en tilsynsfunktion, der
løbende overvåger de aktiviteter og udførelsen
af de opgaver, som varetages af personer med ansvar for den daglige
ledelse af organisationens aktiviteter. I organisationer, hvor
bestyrelsen udpeges af medlemmerne på en generalforsamling,
jf. § 6, stk. 3, kan bestyrelsen varetage
tilsynsfunktionen.
Stk. 2. Har en
kollektiv forvaltnings-organisation forskellige kategorier af
medlemmer, skal der være en retfærdig og afbalanceret
repræsentation af de forskellige kategorier af medlemmer af
kollektiv forvaltnings-organisationen i det organ, der varetager
tilsynsfunktionen.
Stk. 3. Enhver
af de personer, der varetager tilsynsfunkti?onen, skal hvert
år afgive en individuel erklæring om
interessekonflikter til generalforsamlingen, som indeholder de
oplysninger, som fremgår af § 9, stk. 3.
Stk. 4. Det
organ, der varetager tilsynsfunktionen, skal mødes
regelmæssigt og mindst udøve de beføjelser, det
har fået delegeret af generalforsamlingen, og have
beføjelserne til at overvåge de aktiviteter og
udføre de opgaver, som varetages af personer, der er
omhandlet i § 9.
Stk. 5. Det
organ, der varetager tilsynsfunktionen, skal mindst en gang om
året aflægge beretning om udøvelsen af tilsynet
for generalforsamlingen.
Forpligtelser for de
personer, som er ansvarlige for den daglige ledelse af kollektiv
forvaltnings-organisationen
§ 9. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal tage alle nødvendige
forholdsregler for, at de personer, der forestår den daglige
ledelse, gør dette på en forsvarlig og passende
måde ved anvendelse af fornuftige administrative og
regnskabsmæssige procedurer og interne kontrolmekanismer.
Stk. 2.
Kollektiv forvaltnings-organisationer skal indføre og
anvende procedurer for at undgå interessekonflikter. Kan
sådanne konflikter ikke undgås, skal kollektiv
forvaltnings-organisationen indføre og anvende procedurer
til at identificere, forvalte, overvåge og oplyse om faktiske
eller potentielle interessekonflikter med henblik på at
forhindre konflikterne i at skade de kollektive interesser for de
rettighedshavere, som organisationen repræsenterer.
Stk. 3.
Procedurer efter stk. 2 skal omfatte en individuel årlig
erklæring til generalforsamlingen fra hver af de personer,
der er omfattet af stk. 1. Erklæringen skal indeholde
følgende oplysninger:
1) Alle
interesser i kollektiv forvaltnings-organisationen,
2) alle vederlag
modtaget i det foregående regnskabsår fra kollektiv
forvaltnings-organisationen,
3) alle
beløb modtaget i det foregående regnskabsår som
rettighedshaver fra kollektiv forvaltnings-organisationen og
4) enhver
faktisk eller potentiel konflikt mellem personlige interesser og
kollektiv forvaltnings-organisationens interesser eller mellem
forpligtelser over for kollektiv forvaltnings-organisationen og
eventuelle forpligtelser over for enhver anden fysisk eller
juridisk person.
Kapitel 3
Forvaltning af rettighedsvederlag
Generelt
§ 10. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal udvise omhu ved opkrævning,
fordeling og anden forvaltning af rettighedsvederlag.
Adskillelse af
rettighedsvederlag m.v. i regnskab
§ 11. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal i sine regnskaber holde
rettighedsvederlag og eventuelle indtægter fra investeringer
af rettighedsvederlag adskilt fra øvrige indtægter og
andre aktiver.
Anvendelse af
rettighedsvederlag
§ 12. En kollektiv
forvaltnings-organisation må ikke anvende rettighedsvederlag
eller indtægter fra investeringer af rettighedsvederlag til
andet end fordeling til rettighedshaverne, medmindre den kan
fratrække eller modregne administrationsomkostninger eller
på anden måde anvende rettighedsvederlag eller
indtægter fra investeringer af rettighedsvederlag, jf. §
6, stk. 5.
Investering af
rettighedsvederlag
§ 13. Investerer en kollektiv
forvaltnings-organisation rettighedsvederlag eller indtægter
opnået ved investering af rettighedsvederlag, skal det ske
på en sådan måde, at interesserne hos de
rettighedshavere, som den repræsenterer, varetages bedst
muligt. Investeringen skal være i overensstemmelse med den
generelle investerings- og risikostyringspolitik som omhandlet i
§ 6, stk. 5, nr. 3 og 6, og ske under hensyn til
følgende regler:
1) Findes der en
potentiel interessekonflikt, skal kollektiv
forvaltnings-organisationen sikre, at investeringerne foretages
udelukkende i rettighedshavernes interesse.
2) Aktiverne
skal investeres således, at der skabes sikkerhed, kvalitet,
likviditet og rentabilitet i hele
investeringsporteføljen.
3) Aktiverne
skal spredes på passende vis for at undgå
uforholdsmæssig afhængighed af et bestemt aktiv og
koncentrationer af risici i porteføljen som helhed.
Fradrag i
rettighedsvederlag
§ 14. Før en
rettighedshaver bemyndiger en kollektiv forvaltnings-organisation
til at forvalte sine rettigheder, skal kollektiv
forvaltnings-organisationen oplyse rettighedshaveren om
administrationsomkostninger og andre fradrag fra
rettighedsvederlaget og andre indtægter opnået ved
investering af rettighedsvederlag.
Stk. 2. Fradrag
skal stå i et rimeligt forhold til kollektiv
forvaltnings-organisationens ydelser til rettighedshaverne og skal
beregnes ud fra objektive kriterier.
Stk. 3.
Administrationsomkostninger må ikke overstige de begrundede
og dokumenterede omkostninger, som afholdes af kollektiv
forvaltnings-organisationen i forbindelse med forvaltning af
rettigheder.
Stk. 4. Anvender
en kollektiv forvaltnings-organisation midler til sociale,
kulturelle eller uddannelsesmæssige formål, der
finansieres gennem fradrag i rettighedsvederlagene eller i
indtægter fra investering af rettighedsvederlag, skal
anvendelse ske på grundlag af rimelige kriterier.
Fordeling af
beløb, der tilfalder rettighedshavere
§ 15. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal fordele skyldige beløb til
rettighedshaverne regelmæssigt, omhyggeligt og
nøjagtigt og i overensstemmelse med den generelle
fordelingspolitik, jf. § 6, stk. 5, nr. 1.
Stk. 2. Skyldige
beløb skal fordeles hurtigst muligt og senest 9
måneder efter udgangen af det regnskabsår, hvor
rettighedsvederlaget er opkrævet, medmindre der er objektive
grunde, som forhindrer overholdelse af fristen.
§ 16. Kan de beløb, der
tilfalder rettighedshaverne, ikke fordeles inden for fristen i
§ 15, stk. 2, skal en kollektiv forvaltnings-organisation
bogføre beløbene særskilt.
Stk. 2.
Kollektiv forvaltnings-organisationen træffer alle
nødvendige foranstaltninger i overensstemmelse med § 15
til at identificere og lokalisere rettighedshaverne.
Stk. 3.
Kollektiv forvaltnings-organisationen skal senest 3 måneder
efter udløbet af fristen i § 15, stk. 2, oplyse om
værker, for hvilke en eller flere rettighedshavere ikke er
blevet identificeret eller lokaliseret, til de rettighedshavere,
som den repræsenterer, eller dens medlemsorganisationer og
alle kollektiv forvaltnings-organisationer, som den har
indgået repræsentationsaftaler med.
Stk. 4. I det
omfang oplysningerne er tilgængelige for kollektiv
forvaltnings-organisationen, omfatter de oplysninger, der er
nævnt i stk. 3, titlen på værket, navnet på
ophavsmanden, navnet på forlæggeren eller producenten
og alle andre relevante tilgængelige oplysninger, der kan
bidrage til at identificere rettighedshaveren.
Stk. 5.
Kollektiv forvaltnings-organisationen skal i forbindelse med
identificeringen og lokaliseringen af rettighedshaverne, jf. stk.
2, kontrollere de medlemsfortegnelser, der er omhandlet i § 4,
stk. 4, og andre umiddelbart tilgængelige fortegnelser.
Stk. 6.
Fører de foranstaltninger, der er nævnt i stk. 2-5,
ikke til identifikation eller lokalisering af rettighedshaveren,
skal kollektiv forvaltnings-organisationen stille de oplysninger,
der er nævnt i stk. 4, til rådighed for offentligheden
senest 1 år efter udløbet af 3-månedersperioden,
jf. stk. 3.
Stk. 7. Kan de
beløb, der tilfalder rettighedshaverne, ikke fordeles senest
3 år fra udgangen af det regnskabsår, hvori de
pågældende beløb blev opkrævet, og har
kollektiv forvaltnings-organisationen truffet alle
nødvendige foranstaltninger for at identificere og
lokalisere rettighedshaverne, jf. stk. 2-6, skal beløbene
klassificeres som ufordelbare midler.
Stk. 8.
Generalforsamlingen i en kollektiv forvaltnings-or?ganisation
træffer afgørelse om anvendelsen af ufordelbare
midler.
Kapitel 4
Forvaltning af rettigheder på
vegne af andre kollektiv forvaltnings-organisationer
§ 17. En kollektiv
forvaltnings-organisation må ikke diskriminere
rettighedshavere, hvis rettigheder den forvalter i henhold til en
repræsentationsaftale.
§ 18. En kollektiv
forvaltnings-organisation må ikke foretage andre fradrag end
administrationsomkostninger fra de rettighedsvederlag, der
hidrører fra de rettigheder, den forvalter på grundlag
af en repræsentationsaftale, eller fra nogen anden
indtægt hidrørende fra investering af disse
rettighedsvederlag, medmindre den anden kollektiv
forvaltnings-organisation, der er part i
repræsentationsaftalen, har givet sit udtrykkelige samtykke
til sådanne fradrag.
Stk. 2.
Kollektiv forvaltnings-organisationen skal regelmæssigt,
omhyggeligt og nøjagtigt fordele de skyldige beløb
til andre kollektiv forvaltnings-organisationer.
Stk. 3.
Kollektiv forvaltnings-organisationen skal foretage fordelingen til
de andre kollektiv forvaltnings-organisationer hurtigst muligt og
senest 9 måneder efter udgangen af det regnskabsår,
hvor rettighedsvederlaget er opkrævet, medmindre objektive
grunde forhindrer overholdelse af fristen.
Stk. 4.
Kollektiv forvaltnings-organisationen, der modtager det skyldige
beløb fra en anden kollektiv forvaltnings-organisation, skal
viderefordele dette hurtigst muligt og senest 6 måneder efter
modtagelsen, medmindre objektive grunde forhindrer kollektiv
forvaltnings-organisationen i at overholde denne frist.
Kapitel 5
Gennemsigtighed og rapportering
Oplysninger til
rettighedshavere om forvaltning af deres rettigheder
§ 19. En kollektiv
forvaltnings-organisation, der selv tildeler rettighedsvederlag
eller fordeler skyldige beløb til rettighedshavere, skal
mindst en gang om året stille mindst de følgende
oplysninger til rådighed for hver rettighedshaver, som den
har tildelt rettighedsvederlag eller fordelt skyldige beløb
til:
1) Alle
kontaktoplysninger, som rettighedshaveren har givet kollektiv
forvaltnings-organisationen tilladelse til at anvende for at
identificere og lokalisere rettighedshaveren,
2) de
rettighedsvederlag, der er tildelt rettighedshaveren,
3) de
beløb, som kollektiv forvaltnings-organisationen har fordelt
til rettighedshaveren pr. kategori af forvaltede rettigheder og pr.
type anvendelse,
4) den periode,
hvori den anvendelse, for hvilken der tildeltes og fordeltes
beløb til rettighedshaveren, fandt sted, medmindre der er
objektive grunde relateret til indberetning fra brugere, som
forhindrer kollektiv forvaltnings-organisationen i at give disse
oplysninger,
5) fradrag for
administrationsomkostninger,
6) fradrag, der
er foretaget til andre formål end
administrationsomkostninger, og
7) ethvert
rettighedsvederlag tildelt rettighedshaveren, der er
udestående for enhver periode.
Stk. 2.
Såfremt en kollektiv forvaltnings-organisation tildeler
rettighedsvederlag og har medlemsorganisationer, der er ansvarlige
for fordelingen af rettighedsvederlag til rettighedshavere, jf.
§ 24, skal kollektiv forvaltnings-organisationen give de i
stk. 1 anførte oplysninger til disse medlemsorganisationer,
såfremt de ikke allerede råder over dem.
Stk. 3.
Medlemsorganisationerne skal mindst en gang om året stille de
i stk. 1 anførte oplysninger til rådighed for hver
rettighedshaver, som de har tildelt rettighedsvederlag eller
foretaget fordeling til i den periode, som oplysningerne
vedrører.
Oplysninger til andre
kollektiv forvaltnings-organisationer om forvaltning af rettigheder
i henhold til repræsentationsaftaler
§ 20. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal mindst en gang om året stille
følgende oplysninger til rådighed elektronisk for
andre kollektiv forvaltnings-organisationer, på hvis vegne
den forvalter rettigheder i henhold til en
repræsentati?onsaftale:
1) De
rettighedsvederlag, der er tildelt, og de skyldige beløb,
der er fordelt af kollektiv forvaltnings-organisationen pr.
kategori af forvaltede rettigheder og pr. type anvendelse for de
rettigheder, den forvalter i henhold til
repræsentationsaftalen, og eventuelle tildelte
rettighedsvederlag, der er udestående for enhver periode,
2) fradrag for
administrationsomkostninger,
3) fradrag til
ethvert andet formål end administrationsomkostninger, jf.
§ 18,
4) oplysninger
om alle licenser, som der er givet tilladelse til eller afslag
på vedrørende værker, som er omfattet af
repræsentationsaftalen, og
5) beslutninger
vedtaget på generalforsamlingen, i det omfang disse
beslutninger er af relevans for forvaltningen af rettigheder i
henhold til repræsentationsaftalen.
Oplysninger til
rettighedshavere, andre kollektiv forvaltnings-organisationer og
brugere efter anmodning
§ 21. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal som svar efter en begrundet
anmodning stille oplysninger om de værker, den
repræsenterer, de rettigheder, den forvalter, direkte eller
under repræsentationsaftaler, og de geografiske
områder, der er omfattet, eller, hvor sådanne
værker på grund af kollektiv
forvaltnings-organisationens aktivitetsfelt ikke kan bestemmes, de
typer af værker, den repræsenterer, de rettigheder, den
forvalter, og de geografiske områder, der er omfattet, til
rådighed for enhver kollektiv forvaltnings-organisation,
på hvis vegne den forvalter rettigheder i henhold til en
repræsentationsaftale, for enhver rettighedshaver og for
enhver bruger.
Stk. 2.
Tilrådighedsstillelse af oplysninger efter stk. 1 skal ske
elektronisk og uden unødig forsinkelse.
Offentliggørelse
af oplysninger
§ 22. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal på sin hjemmeside
offentliggøre og ajourføre følgende
oplysninger:
1) Sine
vedtægter,
2) sine
medlemskabsvilkår og betingelserne for opsigelse af
bemyndigelsen til at forvalte rettigheder, hvis de ikke
fremgår af vedtægterne,
3)
standardlicensaftaler og gældende standardtariffer,
4) listen over
de personer, der forestår den daglige ledelse, jf. §
9,
5) sin generelle
politik for fordeling af skyldige beløb til
rettighedshavere,
6) sin generelle
politik for administrationsomkostninger,
7) sin generelle
politik for andre fradrag fra rettighedsvederlag end
administrationsomkostninger,
8) en liste over
de repræsentationsaftaler, den har indgået, og navnene
på de kollektiv forvaltnings-organisati?oner, den har
indgået disse repræsentationsaftaler med,
9) sin generelle
politik for anvendelsen af ufordelbare midler og
10) de
tilgængelige klagemuligheder og
tvistbilæggelsesordninger.
Årlig
gennemsigtighedsrapport
§ 23. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal udarbejde og offentliggøre en
årlig gennemsigtighedsrapport for hvert regnskabsår
senest 8 måneder efter afslutningen af det
pågældende regnskabsår.
Stk. 2.
Kollektiv forvaltnings-organisationen offentliggør på
sin hjemmeside den årlige gennemsigtighedsrapport, som skal
forblive offentligt tilgængelig på hjemmesiden i mindst
5 år.
Stk. 3. Den
årlige gennemsigtighedsrapport skal indeholde de i bilag 1
fastsatte oplysninger.
Stk. 4.
Gennemsigtighedsrapporten skal indeholde en delrapport om
anvendelsen af de fradrag, der foretages med henblik på
sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige formål.
Delrapporten skal mindst indeholde de oplysninger, der er
anført i bilag 1, punkt 3.
Stk. 5. De
regnskabsmæssige oplysninger i den årlige
gennemsigtighedsrapport skal revideres af en eller flere revisorer,
der er godkendt hertil i henhold til revisorloven.
Stk. 6.
Revisionspåtegningen inklusive eventuelle forbehold i
tilknytning hertil skal gengives ubeskåret i
gennemsigtighedsrapporten.
Stk. 7. Stk. 1-6
finder tilsvarende anvendelse på en kollektiv
forvaltnings-organisations medlemsorganisationer, i det omfang
medlemsorganisationerne er ansvarlige for udarbejdelse af
gennemsigtighedsrapporten, jf. § 24.
Gennemsigtighedsrapporter, som udarbejdes af
medlemsorganisationerne, skal offentliggøres i mindst 5
år på medlemsorganisationens hjemmeside, medmindre
medlemsorganisationen ikke har en hjemmeside, og på kollektiv
forvaltnings-organisationens hjemmeside.
Kapitel 6
Ansvarsfordeling mellem kollektiv
forvaltnings-organisationer og deres medlemsorganisationer
§ 24. Kollektiv
forvaltnings-organisationer, hvis medlemmer består af
organisationer, der repræsenterer rettighedshavere, kan i
sine vedtægter træffe beslutning om, at fordelingen af
skyldige beløb til rettighedshaverne, jf. §§ 15 og
16 og § 18, stk. 4, og udarbejdelse af
gennemsigtighedsrapport, jf. § 23, varetages af dens
medlemsorganisationer.
Kapitel 7
Kollektiv
forvaltnings-organisationers udstedelse af multiterritoriale
licenser for onlinemusikrettigheder
Kapacitet til at behandle
multiterritoriale licenser
§ 25. En kollektiv
forvaltnings-organisation, som udsteder multiterritoriale licenser
for onlinemusikrettigheder, skal have tilstrækkelig kapacitet
til på en effektiv og gennemsigtig måde at foretage
elektronisk behandling af data, der er nødvendige for
forvaltningen af sådanne licenser.
Stk. 2. Med
henblik på at opfylde forpligtelserne i stk. 1 skal en
kollektiv forvaltnings-organisation mindst
1) have
kapacitet til nøjagtigt at identificere musikværker,
som kollektiv forvaltnings-organisationen er bemyndiget til at
repræsentere,
2) have
kapacitet til nøjagtigt og med hensyn til hvert relevant
geografisk område at definere rettigheder og
rettighedshaverne hertil for hvert musikværk, som kollektiv
forvaltnings-organisationen er bemyndiget til at
repræsentere,
3) anvende
unikke identifikationskoder med henblik på at identificere
rettighedshavere og musikværker og
4) anvende
passende midler med henblik på at identificere og rettidigt
og effektivt udrede uoverensstemmelser i dataene fra andre
kollektiv forvaltnings-organisationer, der udsteder
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder.
Gennemsigtighed i
multiterritoriale repertoireoplysninger
§ 26. En kollektiv
forvaltnings-organisation, som udsteder multiterritoriale licenser
for onlinemusikrettigheder, skal efter en begrundet anmodning
elektronisk give onlinetjenesteudbydere, de rettighedshavere, hvis
rettigheder den repræsenterer, og andre kollektiv
forvaltnings-organisationer ajourførte oplysninger, der
gør det muligt at identificere det onlinemusikrepertoire,
den repræsenterer. De ajourførte oplysninger skal
omfatte de repræsenterede musikværker, de
repræsenterede rettigheder og de omfattede geografiske
områder.
Nøjagtighed af
multiterritoriale repertoireoplysninger
§ 27. En kollektiv
forvaltnings-organisation, som udsteder multiterritoriale licenser
for onlinemusikrettigheder, skal indføre ordninger, der
gør det muligt for rettighedshavere, andre kollektive
forvaltnings-organisationer og onlinetjenesteudbydere at
gøre indsigelse mod indholdet af de data, der er omfattet af
§ 25, stk. 2, eller oplysninger omfattet af § 26. Er
kravet tilstrækkeligt dokumenteret, skal kollektiv
forvaltnings-organisationen sikre, at de pågældende
data eller oplysninger korrigeres uden unødig
forsinkelse.
Stk. 2. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal give rettighedshavere,
hvis musikværker indgår i organisationens
musikrepertoire, og rettighedshavere, der har bemyndiget den til at
forvalte deres onlinemusikrettigheder i overensstemmelse med §
34, mulighed for i elektronisk form at tilsende organisationen
oplysninger vedrørende deres musikværker, deres
rettigheder til disse værker og de geografiske områder,
som er omfattet af bemyndigelsen. Kollektiv
forvaltnings-organisationen skal i den forbindelse så vidt
muligt tage hensyn til frivillige branchestandarder eller praksis
vedrørende udveksling af data, der er udarbejdet på
internationalt plan eller EU-plan.
Stk. 3. Giver en
kollektiv forvaltnings-organisation en anden kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at udstede
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder i henhold til
§§ 30-33, finder bestemmelsen i stk. 2 tilsvarende
anvendelse på den bemyndigede organisation i forhold til de
rettighedshavere, hvis musikværker indgår i den
bemyndigende kollektiv forvaltnings-organisations eget repertoire,
medmindre de to kollektiv forvaltnings-organisati?oner aftaler
andet.
Nøjagtig og
rettidig rapportering og fakturering
§ 28. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal overvåge den måde,
hvorpå onlinetjenesteudbydere, til hvilke den har udstedt en
multiterritorial licens for onlinemusikrettigheder, anvender disse
rettigheder.
Stk. 2. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal tilbyde
onlinetjenesteudbydere mulighed for elektronisk at rapportere om
den faktiske anvendelse af onlinemusikrettigheder, og
onlinetjenesteudbydere skal rapportere nøjagtigt om den
faktiske anvendelse af disse værker. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal tilbyde anvendelse af mindst en
rapporteringsmetode, der tager hensyn til frivillige
branchestandarder eller praksis, som er udviklet på
internationalt plan eller EU-plan, for elektronisk udveksling af
sådanne data. En kollektiv forvaltnings-organisation kan
nægte at acceptere rapportering i onlinetjenesteudbyderens
eget format, hvis organisationen giver mulighed for rapportering i
henhold til en branchestandard for elektronisk dataudveksling.
Stk. 3. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal foretage elektronisk
fakturering af onlinetjenesteudbyderen, og den skal tilbyde at
anvende mindst et format, hvor der tages hensyn til frivillige
branchestandarder eller praksis, der er udviklet på
internationalt plan eller EU-plan. Fakturaen skal identificere de
værker og rettigheder, for hvilke der gives licens, på
grundlag af dataene omhandlet i listen af betingelser i § 25,
stk. 2, og de tilsvarende faktiske anvendelser, i det omfang det er
muligt på grundlag af de oplysninger, der fremlægges af
onlinetjenesteudbyderen, og det format, der anvendes til at give
disse oplysninger. Onlinetjenesteudbyderen kan ikke nægte at
modtage fakturaen på grund af dennes format, hvis kollektiv
forvaltnings-organisationen anvender en branchestandard.
Stk. 4. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal fakturere
onlinetjenesteudbyderen nøjagtigt og uden forsinkelse, efter
at den faktiske anvendelse af onlinerettigheder til det
pågældende musikværk er rapporteret. Dette
gælder ikke i tilfælde, hvor det ikke er muligt af
grunde, der kan tilskrives onlinetjenesteudbyderen.
Stk. 5. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal indføre passende
ordninger, der giver onlinetjenesteudbyderen mulighed for at
anfægte fakturaens rigtighed.
Nøjagtig og
rettidig betaling til rettighedshavere
§ 29. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal nøjagtigt og uden
forsinkelse, efter at den faktiske anvendelse af værkerne er
rapporteret, fordele de skyldige beløb til rettighedshavere,
medmindre dette ikke er muligt af årsager, der kan tilskrives
onlinetjenesteudbyderen.
Stk. 2. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal give følgende
oplysninger til en rettighedshaver sammen med enhver fordeling af
skyldige beløb, som den foretager i medfør af stk.
1:
1) Den periode,
hvori anvendelserne fandt sted, og for hvilke rettighedshaveren
skal have fordelt et beløb, og de geografiske områder,
hvor anvendelserne fandt sted,
2) de
rettighedsvederlag, der er opkrævet, de fradrag, der er
foretaget, og de beløb, der er fordelt af kollektiv
forvaltnings-organisationen for hver onlinerettighed til ethvert
musikværk, som rettighedshaveren har givet kollektiv
forvaltnings-organisationen bemyndigelse til at repræsentere,
og
3) de
rettighedsvederlag, der er opkrævet for rettighedshaveren, de
fradrag, der er foretaget, og de beløb, der er fordelt af
kollektiv forvaltnings-organisationen for hver
onlinetjenesteudbyder.
Stk. 3. Giver en
kollektiv forvaltnings-organisation en anden kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at udstede
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder i henhold til
§§ 30-33, skal den bemyndigede kollektiv
forvaltnings-organisation fordele de i stk. 1 omhandlede
beløb nøjagtigt og uden forsinkelse og give de i stk.
2 omhandlede oplysninger til den bemyndigende kollektiv
forvaltnings-organisation. Den bemyndigende kollektiv
forvaltnings-organisation er ansvarlig for den efterfølgende
fordeling af sådanne beløb og skal sikre, at
oplysningerne, der er nævnt i stk. 2, meddeles
rettighedshaverne, medmindre kollektiv
forvaltnings-organisationerne aftaler andet.
Ikkeeksklusivitet
§ 30. Giver en kollektiv
forvaltnings-organisation en anden kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at udstede
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder i sit eget
musikrepertoire, skal denne være af ikkeeksklusiv
karakter.
Oplysning om
væsentlige vilkår
§ 31. En kollektiv
forvaltnings-organisation, der giver en anden kollektiv
forvaltnings-organisation bemyndigelse til at udstede
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder i sit eget
musikrepertoire, skal oplyse sine medlemmer om de
væsentligste vilkår i repræsentationsaftalen.
Stk. 2. Den
bemyndigede kollektiv forvaltnings-organisation skal oplyse den
bemyndigende kollektiv forvaltnings-organisation om de
væsentligste vilkår for udstedelse af licenser for
sidstnævntes onlinerettigheder.
Forpligtelse til at
repræsentere en anden kollektiv forvaltnings-organisation med
henblik på multiterritorial licensering
§ 32. Anmoder en kollektiv
forvaltnings-organisation, der ikke udsteder eller tilbyder at
udstede multiterritoriale licenser for onlinemusikrettighederne i
sit eget musikrepertoire, en anden kollektiv
forvaltnings-organisation om at indgå en
repræsentationsaftale med henblik på at
repræsentere disse rettigheder, er den anmodede kollektiv
forvaltnings-organisation forpligtet til at acceptere denne
anmodning, såfremt den allerede udsteder eller tilbyder at
udstede multiterritoriale licenser for samme kategori af
onlinemusikrettigheder til en eller flere andre kollektiv
forvaltnings-organisationers repertoire.
Stk. 2. Den
anmodede kollektiv forvaltnings-organisation er forpligtet til uden
unødig forsinkelse at svare skriftligt på
forespørgslen fra den anmodende kollektiv
forvaltnings-organisation.
§ 33. En bemyndiget kollektiv
forvaltnings-organisation, jf. § 32, skal forvalte det
repertoire, der repræsenteres af den bemyndigende kollektiv
forvaltnings-organisation, på de samme betingelser, som den
anvender i forvaltningen af sit eget repertoire.
Stk. 2. En
bemyndiget kollektiv forvaltnings-organisation skal inkludere det
repertoire, som den repræsenterer for den bemyndigende
kollektiv forvaltnings-organisation, i alle de tilbud, som den
retter til onlinetjenesteudbydere.
Stk. 3.
Administrationsomkostninger for den ydelse, som den bemyndigede
kollektiv forvaltnings-organisation leverer til den bemyndigende
kollektiv forvaltnings-organisation, må ikke overstige de
rimelige omkostninger, der afholdes af den bemyndigede kollektiv
forvaltnings-organisation.
Stk. 4. En
bemyndigende kollektiv forvaltnings-organisati?on skal give den
bemyndigede kollektiv forvaltnings-organisation de oplysninger om
sit eget musikrepertoire, der er nødvendige for udstedelsen
af multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder. Er
oplysningerne utilstrækkelige eller i en form, som ikke
tillader den anmodede kollektiv forvaltnings-organisation at
opfylde kravene i dette kapitel, kan den bemyndigede organisation
kræve betaling af de rimelige omkostninger, der er afholdt
til at opfylde sådanne krav, eller til at udelukke
sådanne værker, for hvilke oplysninger er
utilstrækkelige eller ikke kan anvendes.
Adgang til
multiterritorial licensering
§ 34. En rettighedshaver kan
tilbagetrække onlinemusikrettighederne til
multiterritorial licensering fra en kollektiv
forvaltnings-organisation, som rettighedshaveren har bemyndiget til
at repræsentere disse rettigheder, hvis kollektiv
forvaltnings-organisationen ikke udsteder eller tilbyder at udstede
multiterritoriale licenser for onlinemusikrettigheder eller ikke
giver en anden kollektiv forvaltnings-organisation mulighed for at
repræsentere disse rettigheder til dette formål.
Rettighedshaveren kan vælge at lade kollektiv
forvaltnings-organisationen beholde onlinemusikrettigheder med
henblik på licensering i enkeltlande.
Undtagelse for
onlinemusikrettigheder, der er nødvendige for radio- og
fjernsynsudsendelser
§ 35. Bestemmelserne i dette
kapitel finder ikke anvendelse på en kollektiv
forvaltnings-organisation, der på grundlag af frivillig
sammenlægning af de krævede rettigheder udsteder en
multiterritorial licens for onlinemusikrettigheder, som er
nødvendig, for at radio- og fjernsynsforetagender kan
overføre deres radio- og fjernsynsudsendelser for almenheden
samtidig med eller efter udsendelsernes primære udsendelse.
1. pkt. finder også anvendelse for ethvert andet
onlinemateriale, der er produceret af eller for et radio- eller
fjernsynsforetagende, og som er accessorisk til den primære
udsendelse af radio- eller fjernsynsudsendelserne.
Kapitel 8
Håndhævelsesforanstaltninger, tilsyn og sanktioner
Klageprocedurer
§ 36. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal give sine medlemmer og kollektiv
forvaltnings-organisationer, på hvis vegne den forvalter
rettigheder i medfør af en
repræsentati?onsaftale, adgang til effektive og hurtige
procedurer for behandling af klager.
Stk. 2. Klager
efter stk. 1 skal besvares skriftligt. Afvisning af klager skal
begrundes.
Ophavsretslicensnævnet
§ 37. Tvister mellem en
kollektiv forvaltnings-organisati?on og en faktisk eller
potentiel onlinetjenesteudbyder om anvendelsen af §§
26-28, tvister mellem en kollektiv forvaltnings-organisation og en
eller flere rettighedshavere om anvendelsen af §§ 26-34
og tvister mellem en kollektiv forvaltnings-organisation og en
anden kollektiv forvaltnings-organisation om anvendelsen af
§§ 26-33 kan indbringes for Ophavsretslicensnævnet,
jf. § 47, stk. 1, i lov om ophavsret.
Tilsyn
§ 38. Kulturministeren
fører tilsyn med kollektiv forvaltnings-organisationer
omfattet af denne lov på de områder, der ikke
henhører under Ophavsretslicensnævnets kompetence.
Stk. 2. Anmoder
kulturministeren en kollektiv forvaltnings-organisation om
oplysninger om dens virksomhed, skal kollektiv
forvaltnings-organisationen udlevere de i anmodningen angivne
oplysninger inden for rimelig tid.
Stk. 3.
Bestemmelserne i stk. 1 og 2 finder tilsvarende anvendelse på
en kollektiv forvaltnings-organisations medlemsorganisationer, i
det omfang medlemsorganisationerne er omfattet af denne lov, jf.
§ 1, stk. 6 og 7.
Stk. 4.
Kulturministeren kan ved grove eller gentagne overtrædelser
af denne lovs bestemmelser helt eller delvis ophæve en
godkendelse meddelt i medfør af § 38, stk. 5, §
39, stk. 3, § 50, stk. 4, § 66 b, stk. 3, § 68, stk.
2, eller § 75 a i lov om ophavsret.
Straf
§ 39. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der
1) undlader at
udlevere oplysninger efter § 38, stk. 2, eller
2)
overtræder § 4, stk. 4, § 6, stk. 1-5, § 8,
stk. 1, 3 og 5, § 9, stk. 3, §§ 11 og 12, § 14,
stk. 1, § 15, stk. 2, § 16, stk. 1 og 3-6, § 18,
stk. 1, 3 og 4, eller §§ 19-23.
Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på en
kollektiv forvaltnings-organisations medlemsorganisationer, i det
omfang medlemsorganisationerne er omfattet af denne lov, jf. §
1, stk. 6 og 7.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 9
Ikrafttræden, ændringer i
anden lovgivning, overgangsbestemmelser og territorial
gyldighed
§ 40. Loven træder i
kraft den 10. april 2016, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§ 34 træder i kraft den 10. april 2017.
Stk. 3. Lovens
§ 42, nr. 3, finder ikke anvendelse i forhold til rettigheder,
som er erhvervet før lovens ikrafttræden.
§ 41. En kollektiv
forvaltnings-organisation skal senest den 10. oktober 2016
underrette de rettighedshavere, som på tidspunktet for lovens
ikrafttræden allerede har givet organisationen bemyndigelse
til at forvalte rettigheder, jf. § 3, stk. 1, om deres
rettigheder, der følger af § 3, stk. 1-6, såvel
som alle betingelser tilknyttet den rettighed, der følger af
§ 3, stk. 3.
§ 42. I lov
om ophavsret, jf. lovbekendtgørelse nr. 1144 af 23. oktober
2014, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende 1991, nr. L
122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF af 19.
november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, side 61, Rådets
direktiv 93/83/EØF af 27. september 1993, EF-Tidende 1993,
nr. L 248, side 15, Rådets direktiv 93/98/EØF af 29.
oktober 1993, EF-Tidende 1993, nr. L 290, side 9,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/9/EF af 11. marts
1996, EF-Tidende 1996, nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001, nr. L 272, side
32, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af 29.
april 2004, EU-Tidende 2004, nr. L 157, side 45, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/552/EØF af 3. oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332,
side 27, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober 2012, EU-Tidende
2012, nr. L 299, side 5, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014, EU-Tidende
2014, nr. L 84, side 72.«
2. I
§ 47, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 51, stk. 2,«:
»§ 52 a, stk. 8, § 52 b, stk. 4,«.
3.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Forbindelser mellem kollektiv
forvaltnings-organisationer og aftalemæssige brugere
Licensering
§ 52 a. Kollektiv
forvaltnings-organisationer og brugere skal forhandle om
licensering af rettigheder i god tro og skal i den forbindelse give
hinanden alle nødvendige oplysninger.
Stk. 2.
Licensbetingelser skal være baseret på objektive og
ikkediskriminerende kriterier. Kollektiv
forvaltnings-organisationer er i forbindelse med licensering af
rettigheder ikke forpligtet til at anvende licensbetingelser aftalt
med en bruger som præcedens for andre onlinetjenester,
når den pågældende bruger leverer en ny type
onlinetjeneste, som har været tilgængelig for
offentligheden i Den Europæiske Union i mindre end 3
år.
Stk. 3.
Kollektiv forvaltnings-organisationer skal oplyse brugerne om
kriterierne for fastsættelsen af tariffer for enerettigheder
og retten til vederlag.
Stk. 4.
Rettighedshavere skal modtage et passende vederlag for anvendelsen
af rettighederne.
Stk. 5.
Kollektiv forvaltnings-organisationer skal besvare anmodninger fra
brugere uden unødig forsinkelse. Når kollektiv
forvaltnings-organisationen har modtaget alle relevante
oplysninger, skal den uden unødig forsinkelse enten tilbyde
en licens eller give brugeren en begrundet meddelelse om, at den
ikke agter at udstede en licens.
Stk. 6. En
kollektiv forvaltnings-organisation skal gøre det muligt for
brugerne at kommunikere med organisationen elektronisk.
Stk. 7.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på alle
uafhængige forvaltningsorganisationer, der er etableret i
Danmark.
Stk. 8. Tvister
mellem en kollektiv forvaltnings-organisati?on, som udsteder eller
tilbyder at udstede multiterritoriale licenser for
onlinemusikrettigheder, og en faktisk eller potentiel
onlinetjenesteudbyder om anvendelsen af stk. 1-6 kan indbringes for
Ophavsretslicensnævnet, såfremt tvisten vedrører
en multiterritorial licens for onlinemusikrettigheder.
Brugernes
forpligtelser
§ 52 b. En bruger skal give en
kollektiv forvaltnings-organisation alle relevante oplysninger,
brugeren råder over, om anvendelsen af de rettigheder,
kollektiv forvaltnings-organisationen repræsenterer, og som
er nødvendige for opkrævningen af rettighedsvederlag
og fordelingen af skyldige beløb til rettighedshaverne.
Stk. 2. Aftaler
en bruger og en kollektiv forvaltnings-organisation ikke,
hvornår oplysningerne i stk. 1 skal gives, skal brugeren give
kollektiv forvaltnings-organisationen oplysninger inden for rimelig
tid efter anvendelsen af rettighederne.
Stk. 3. Aftaler
en bruger og en kollektiv forvaltnings-organisation ikke, i hvilket
format oplysningerne i stk. 1 skal gives, skal brugeren anvende det
format for rapportering, som stilles til rådighed af
kollektiv forvaltnings-organisationen, medmindre kravet om
anvendelse af dette format ikke er rimeligt.
Stk. 4.
Opstår der spørgsmål om udstrækningen af
brugerens oplysningsforpligtelse efter stk. 1-3, kan hver af
parterne forelægge spørgsmålet for
Ophavsretslicensnævnet, jf. § 47.«
§ 43. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
1. Oplysninger, der skal afgives i den i § 23 omhandlede
årlige gennemsigtighedsrapport:
a) årsregnskab med en balance eller en
formueopgørelse, en opgørelse over indtægter og
udgifter i regnskabsåret og en
pengestrømsopgørelse
b) en aktivitetsrapport for det forløbne
regnskabsår
c) oplysninger om afvisninger af at udstede en
licens, jf. § 52 a, stk. 5, i lov om ophavsret
d) en beskrivelse af kollektiv
forvaltnings-organisationens juridiske og forvaltningsmæssige
struktur
e) oplysninger om alle enheder, som direkte eller
indirekte, helt eller delvis, er ejet eller kontrolleret af
kollektiv forvaltnings-organisationen
f) oplysninger om det samlede vederlag til de i
§ 8, stk. 3, og § 9 omhandlede personer i det
foregående år og andre fordele, der ydes dem
g) de i punkt 2 i dette bilag omhandlede
finansielle oplysninger
h) en delrapport om anvendelsen af alle fradrag,
der foretages med henblik på sociale, kulturelle og
uddannelsesmæssige ydelser, indeholdende de i punkt 3 i dette
bilag omhandlede oplysninger.
2. Finansielle oplysninger, der skal afgives i den årlige
gennemsigtighedsrapport:
a) finansielle oplysninger om rettighedsvederlag
pr. kategori af forvaltede rettigheder og pr. anvendelsestype
(f.eks. fjernsyn, online, offentlig fremførelse), herunder
oplysninger om indtægter hidrørende fra investering af
rettighedsvederlag og anvendelsen af sådanne indtægter
(hvorvidt de fordeles til rettighedshaverne eller andre kollektiv
forvaltnings-organisationer eller bruges på anden vis)
b) finansielle oplysninger om udgifterne til
forvaltning af rettigheder og andre tjenester, som kollektiv
forvaltnings-organisationen yder rettighedshavere, med en
fuldstændig beskrivelse af mindst følgende
elementer:
i) alle driftsomkostninger og finansielle
omkostninger med en fordeling pr. kategori af forvaltede
rettigheder og i tilfælde, hvor der er tale om indirekte
omkostninger, der ikke kan henføres til en eller flere
kategorier af rettigheder, en redegørelse for den anvendte
metode til fordeling af sådanne indirekte omkostninger
ii) driftsomkostninger og finansielle omkostninger
med en fordeling pr. kategori af forvaltede rettigheder og i
tilfælde, hvor der er tale om indirekte omkostninger, der
ikke kan henføres til en eller flere kategorier af
rettigheder, en redegørelse for den anvendte metode til
fordeling af sådanne indirekte omkostninger udelukkende med
hensyn til forvaltning af rettigheder, herunder
administrationsomkostninger, der fratrækkes eller modregnes
rettighedsvederlag eller enhver indtægt hidrørende fra
investering af rettighedsvederlag i overensstemmelse med § 12
og § 14, stk. 1-3
iii) driftsomkostninger og finansielle omkostninger
med hensyn til andre tjenester end forvaltning af rettigheder, men
omfattende sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige
ydelser
iv) midler anvendt til dækning af
omkostninger
v) fradrag i rettighedsvederlag med en fordeling
pr. kategori af forvaltede rettigheder og pr. anvendelsestype og
formålet med fradraget, f.eks. omkostninger i forbindelse med
forvaltning af rettigheder eller sociale, kulturelle eller
uddannelsesmæssige tjenesteydelser
vi) omkostningerne til forvaltning af rettigheder
og andre tjenester, som kollektiv forvaltnings-organisationen yder
rettighedshavere, i procent af rettighedsvederlagene i det
pågældende regnskabsår, pr. kategori af
forvaltede rettigheder, og i tilfælde, hvor der er tale om
indirekte omkostninger, der ikke kan henføres til en eller
flere kategorier af rettigheder, en redegørelse for den
anvendte metode til fordeling af sådanne indirekte
omkostninger
c) finansielle oplysninger om skyldige beløb
til rettighedshavere med en fuldstændig beskrivelse af mindst
følgende elementer:
i) det samlede beløb tildelt til
rettighedshavere med en fordeling pr. kategori af forvaltede
rettigheder og anvendelsestype
ii) det samlede beløb betalt til
rettighedshavere med en fordeling pr. kategori af forvaltede
rettigheder og anvendelsestype
iii) betalingshyppigheden med en fordeling pr.
kategori af forvaltede rettigheder og pr. anvendelsestype
iv) det samlede beløb, der er
opkrævet, men endnu ikke tildelt til rettighedshavere, med en
fordeling pr. kategori af forvaltede rettigheder og anvendelsestype
og angivelse af det regnskabsår, i hvilket beløbene er
opkrævet
v) det samlede beløb, der er tildelt, men
endnu ikke fordelt til rettighedshavere, med en fordeling pr.
kategori af forvaltede rettigheder og anvendelsestype og angivelse
af det regnskabsår, i hvilket beløbene er
opkrævet
vi) grundene til forsinkelsen, hvis en kollektiv
forvaltnings-organisation ikke har foretaget fordeling og betaling
inden for den frist, der er fastsat i § 15
vii) de samlede beløb, der ikke kan
fordeles, sammen med en redegørelse for anvendelsen af disse
beløb
d) oplysninger om forbindelser med andre kollektiv
forvaltnings-organisationer med en beskrivelse af mindst
følgende elementer:
i) beløb modtaget fra andre kollektiv
forvaltnings-organisationer og betalt til andre kollektiv
forvaltnings-organisationer med en fordeling pr. kategori af
rettigheder, pr. anvendelsestype og pr. organisation
ii) administrationsomkostninger og andre fradrag
fra skyldige rettighedsvederlag til andre kollektiv
forvaltnings-organisationer med en fordeling pr. kategori af
rettigheder, pr. anvendelsestype og pr. organisation
iii) administrationsomkostninger og andre fradrag
fra beløb betalt af andre kollektiv
forvaltnings-organisationer med en fordeling pr. kategori af
rettigheder og pr. organisation
iv) beløb fordelt direkte til
rettighedshavere fra andre kollektiv forvaltnings-organisationer
med en fordeling pr. kategori af rettigheder og pr.
organisation.
3. Oplysninger, der skal afgives i den delrapport, der er
omhandlet i § 23, stk. 4:
a) fradrag, der foretages med henblik på
sociale, kulturelle og uddannelsesmæssige ydelser i
regnskabsåret, med en fordeling pr. type formål og for
hver type formål med en fordeling pr. kategori af forvaltede
rettigheder og pr. anvendelsestype
b) en forklaring af brugen af disse beløb
med en opdeling pr. type formål, herunder omkostningerne
forbundet med forvaltning af fradrag, der foretages med henblik
på at finansiere sociale, kulturelle eller
uddannelsesmæssige ydelser, samt de særskilte
beløb, der anvendes til sociale, kulturelle og
uddannelsesmæssige ydelser.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/26/EU af 26.
februar 2014 om kollektiv forvaltning af ophavsret og
beslægtede rettigheder samt multiterritoriale licenser for
rettigheder til musikværker med henblik på
onlineanvendelse i det indre marked, EU-Tidende 2014, nr. L 84,
side 72.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets
direktiv 91/250/EØF af 14. maj 1991, EF-Tidende 1991, nr. L
122, side 42, Rådets direktiv 92/100/EØF af 19.
november 1992, EF-Tidende 1992, nr. L 346, side 61, Rådets
direktiv 93/83/EØF af 27. september 1993, EF-Tidende 1993,
nr. L 248, side 15, Rådets direktiv 93/98/EØF af 29.
oktober 1993, EF-Tidende 1993, nr. L 290, side 9,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/9/EF af 11. marts
1996, EF-Tidende 1996, nr. L 77, side 20, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2001/29/EF af 22. maj 2001, EF-Tidende 2001,
nr. L 167, side 10, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2001/84/EF af 27. september 2001, EF-Tidende 2001, nr. L 272, side
32, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/48/EF af 29.
april 2004, EU-Tidende 2004, nr. L 157, side 45, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12.
december 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 36, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/65/EF af 11.
december 2007 om ændring af Rådets direktiv
89/552/EØF af 3. oktober 1989, EU-Tidende 2007, nr. L 332,
side 27, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2011/77/EU af 27. september 2011 om ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF,
EU-Tidende 2011, nr. L 265, side 1, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/28/EU af 25. oktober 2012, EU-Tidende
2012, nr. L 299, side 5, og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/26/EU af 26. februar 2014, EU-Tidende
2014, nr. L 84, side 72.