Fremsat den 16. december 2015 af
beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om lige løn
til mænd og kvinder
(Kønsopdelt lønstatistik)
§ 1
I lov om lige løn til mænd og
kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008,
som ændret ved lov nr. 513 af 26. maj 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 5, ændres
»tilsvarende forpligtelser og rettigheder« til:
»en tilsvarende forpligtelse«.
2. I
§ 3, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 5 a, stk. 2 og stk. 4-6,« til: »§ 5
a, stk. 1-2,«.
3. I
§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »til virksomheden for hele eller dele af
virksomheden« til: »for det foregående år
for hele eller dele af virksomheden til brug for information og
høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem
mænd og kvinder på virksomheden«,
»lønmodtagere svarende til mindst ti
fuldtidsbeskæftigede« ændres til: »mindst
35 lønmodtagere«, og »tre mænd og tre
kvinder« ændres til: »10 af hvert køn med
samme arbejdsfunktion, jf. stk. 3«.
4. I
§ 5 a, stk. 1, 3. pkt.,
udgår: »jf. stk. 4,«.
5. I
§ 5 a, stk. 2, indsættes
efter »En virksomhed skal«: »inden den 31.
december hvert år selv«, »et
kalenderår« ændres til: »det
foregående år til brug for information og høring
af lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og
kvinder«, »det pågældende år«
ændres til: »det foregående år«,
»lønmodtagere svarende til mindst ti
fuldtidsbeskæftigede« ændres til: »mindst
35 lønmodtagere«, og »tre mænd og tre
kvinder« ændres til: »10 af hvert køn med
samme arbejdsfunktion, jf. stk. 3«.
6. I
§ 5 a, stk. 2, nr. 1, ændres
»ikke har overholdt« til: »ikke har pligt til at
indberette lønoplysninger eller ikke har overholdt«,
indsættes efter »jf. lov om Danmarks Statistik,«:
»dog ikke virksomheder i brancherne landbrug, jagt, skovbrug
og fiskeri,« og »arbejdsgiverorganisation«
ændres til: »arbejdsgiverorganisation,«.
7. § 5 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kønsopdelt lønstatistik efter stk. 1-2 skal omfatte
alle lønmodtagere i virksomheden, der aflønnes efter
arbejdet tid, og skal vise lønforskellen mellem mænd
og kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter den 6-cifrede
DISCO-kode eller et tilsvarende klassifikationssystem, når
der er mindst 10 personer af hvert køn i gruppen. Grupperne
skal opgøres på almindelige lønmodtagere,
ledere, elever eller unge under 18 år. Kønsopdelt
lønstatistik udarbejdes for en periode på 12
måneder.«
8. § 5 a,
stk. 4-7, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 4.
Udarbejder virksomheden selv kønsopdelt lønstatistik,
jf. stk. 3, har virksomheden pligt til overfor virksomhedens
lønmodtagere at redegøre for statistikkens udformning
og for det anvendte lønbegreb.
Stk. 5. Hvis den
kønsopdelte lønstatistik af hensyn til virksomhedens
legitime interesser er modtaget som fortrolig, må
oplysningerne ikke videregives til uvedkommende.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 6.
9. I
§ 5 a, stk. 8, 1. pkt., der bliver
stk. 6, 1. pkt., ændres »stk. 2-6« til:
»stk. 2-4«.
10. I
§ 6 b, stk. 1, ændres
»§ 5 a, stk. 2, 4, 6 eller 7« til: »§ 5
a, stk. 1, 2 eller 5«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. februar 2016.
Stk. 2.
Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes efter lovens
ikrafttræden første gang af Danmarks Statistik eller
en arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse på gældende kollektive aftaler og
overenskomster, når disse kollektive aftaler og
overenskomster indeholder en forpligtelse til som minimum at
udarbejde kønsopdelt lønstatistik i henhold til
forpligtelsen i § 5 a i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5.
september 2008. For sådanne kollektive aftaler og
overenskomster får loven først virkning fra 1. januar
i kalenderåret efter den dato, hvor disse kan opsiges til
ophør.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
1.1 Baggrund
2. Lovforslagets indhold
2.1 Kønsopdelt
lønstatistik
2.1.1 Gældende ret
2.1.2 Overvejelser
2.1.3 Den foreslåede
ordning
2.2 Adgang til at fravige loven ved
kollektiv overenskomst
2.2.1 Gældende ret
2.2.2 Overvejelser
2.2.3 Den foreslåede
ordning
2.3 Forholdet til anden
lovgivning
2.3.1 Persondataloven
2.3.2 Mainstreamingsforpligtelsen i
ligelønslovens § 1 b
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Høring
10. Sammenfattende skema med vurdering af lovforslagets
konsekvenser
1. Indledning
Regeringen ønsker at skabe vækst
og beskæftigelse i Danmark. En forudsætning herfor er,
at det bliver lettere og mere attraktivt at drive virksomhed i
Danmark.
Regeringen ønsker med dette lovforslag
at målrette reglerne om kønsopdelte
lønstatistik til de virksomheder, som i forvejen er omfattet
af reglerne om information og høring af lønmodtagere,
og som derfor har etableret et fast forum til drøftelse af
relevante forhold for virksomheden. På den baggrund
foreslår regeringen at føre reglerne om
kønsopdelt lønstatistik tilbage det niveau, der blev
indført pr. 1. januar 2007 med vedtagelsen af lov nr. 562 af
9. juni 2006.
Regeringen vil således sætte
grænsen for, hvornår en virksomhed er omfattet af
reglerne ved virksomheder med mindst 35 lønmodtagere, heraf
mindst 10 af hvert køn med samme arbejdsfunktion opgjort
efter den 6-cifrede DISCO-kode i DISCO-08 eller et tilsvarende
klassifikationssystem.
Den kønsopdelte lønstatistik kan
give en indikation af, hvorvidt en mand og en kvinde, der
udfører opgaver, som ligner hinanden, får forskellig
løn.
Lovforslaget indeholder blandt andet
følgende elementer:
- Mindre
virksomheder bliver undtaget fra reglerne om kønsopdelt
lønstatistik.
- Kønsopdelt
lønstatistik forudsætter, at der er mindst 10
mænd og 10 kvinder i virksomheden med en sammenlignelig
arbejdsfunktion.
1.1 Baggrund
Lov om lige løn til mænd og
kvinder (ligelønsloven) blev vedtaget i 1976, og
implementerede dermed det oprindelige ligelønsdirektiv
75/117/EØF. Lovens hovedformål er at forhindre
lønmæssig forskelsbehandling på grund af
køn for så vidt angår alle lønelementer
og lønvilkår.
I 2005 fremsatte den daværende regering
lovforslag om § 5 a om kønsopdelt lønstatistik
(L 99). Ifølge dette forslag fik alle arbejdsgivere med
mindst 35 ansatte pligt til at udarbejde en kønsopdelt
lønstatistik for grupper med mindst 10 personer af hvert
køn opgjort på 6-cifrede DISCO-koder til brug for
høring og information af de ansatte om lønforskelle
mellem mænd og kvinder. Formålet var at øge
opmærksomheden på og intensivere arbejdet med at
reducere eventuelle lønforskelle. Lovforslaget havde det
primære fokus at få arbejdsgivere og
lønmodtagerrepræsentanter til at arbejde med
kønsopdelt lønstatistik indenfor
samarbejdsreglerne.
DISCO-08 benyttes til angivelse af
arbejdsfunktion, og er den danske version af den internationale
fagklassifikation, ISCO-08 (International Classification of
Occupations), som er en revision af ISCO-88 fra 1988. Arbejdet med
DISCO forestås af Danmarks Statistik i tæt samarbejde
med arbejdsmarkedets parter.
DISCO-08 består af 10 hovedgrupper. Hver
hovedgruppe er opdelt på 2- og 3-cifrede over- og
mellemgrupper, som igen er opdelt i 4-cifrede undergrupper. Det 5.
og sidste niveau i klassifikationen er på 2 cifre,
således, at DISCO-08 er 6-cifret. Den 6-cifrede kode angiver
den pågældende lønmodtagers arbejdsfunktion.
Lovforslaget gav virksomhederne mulighed for
at udarbejde en redegørelse i stedet for en
kønsopdelt lønstatistik, hvis der blev indgået
aftale herom med de ansatte, og fastsatte, at § 5 a ikke fandt
anvendelse, i det omfang en tilsvarende forpligtelse fulgte af en
kollektiv overenskomst.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2007,
jf. lov nr. 562 af 9. juni 2006.
I 2014 fremsatte den daværende regering
lovforslag om at ændre § 5 a om kønsopdelt
lønstatistik (L 155). Efter lovforslaget ville langt flere
og langt mindre virksomheder blive omfattet af reglerne, idet
grænsen for, hvornår en virksomhed blev omfattet af
reglerne, blev ændret til virksomheder med ansatte svarende
til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd
og 3 kvinder.
Derudover blev der fastsat en række
rettigheder og pligter for henholdsvis lønmodtagere og
arbejdsgiver i forhold til det videre arbejde med kønsopdelt
lønstatistik.
Lovens bestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik dækker ikke den del af arbejdsmarkedet,
hvor der følger en tilsvarende forpligtelse af en kollektiv
overenskomst.
Loven trådte i kraft den 1. januar 2015.
Efter loven skal kønsopdelt lønstatistik udarbejdes
første gang efter loven af Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015.
2. Lovforslagets
indhold
2.1 Kønsopdelt lønstatistik
2.1.1 Gældende ret
Efter § 5 a i ligelønsloven er
virksomheder med ansatte svarende til mindst 10
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og 3 kvinder
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik. Det
er ikke et krav, at der er 3 mænd og 3 kvinder, der varetager
samme arbejdsfunktion.
Desuden fastsætter bestemmelsen, at
virksomheden har pligt til at orientere
lønmodtagerrepræsentanten eller lønmodtagerne
om, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, og pligt til at udlevere denne til
lønmodtagerrepræsentanten. Endelig skal virksomheden
sikre mulighed for at drøfte kønsopdelt
lønstatistik, hvis lønmodtagerrepræsentanten
ønsker dette.
Findes der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
kønsopdelt lønstatistik udleveres og drøftes
på anmodning fra en lønmodtager.
En virksomhed skal efter anmodning fra
Danmarks Statistik indberette oplysninger om lønudgifter,
jf. § 8 i lov om Danmarks Statistik. Pligten til at indberette
opstår således, når Danmarks Statistik retter
henvendelse til virksomheden om indsamling og indberetning af
lønoplysninger. Virksomheder, der er medlem af
Finanssektorens Arbejdsgiverforening eller en af Dansk
Arbejdsgiverforenings medlemsorganisationer er forpligtet i
medfør af organisationens vedtægter.
Omkostningerne ved Danmarks Statistiks
udsendelse af kønsopdelt lønstatistik afholdes af
Beskæftigelsesministeriet, og statistikken fremsendes dermed
uden beregning for den enkelte virksomhed. Statistikken vil blive
fremsendt til virksomheden inden den 1. september året efter
referenceåret.
En virksomhed kan modtage kønsopdelt
lønstatistik, når der er indberettet
lønoplysninger for virksomhedens CVR-nummer, og når
virksomheden er aktiv i CVR-registret på tidspunktet for
udsendelsen af kønsopdelt lønstatistik.
Der er en tidsmæssig forskydning mellem
tidspunktet, hvor Danmarks Statistik udvælger de
virksomheder, som skal indsamle og indberette lønoplysninger
til brug for den årlige lønstatistik, og det
tidspunkt, hvor kønsopdelt lønstatistik foreligger.
Dette skyldes, at Danmarks Statistik udtrækker populationen
af indberetningspligtige virksomheder på baggrund af de
oplysninger, der er tilgængelige i Danmarks Statistiks
Erhvervsstatistiske register pr. 1. kvartal året før
referenceåret.
Den enkelte virksomheds kønsopdelte
lønstatistik for 2015 sendes til virksomheden senest den 1.
september 2016. Dermed er der en forsinkelse på ca. 2½
år fra tidspunktet for Danmarks Statistiks udvælgelse
af virksomheder, der skal indberette lønoplysninger, til den
kønsopdelte lønstatistik bliver tilgængelig.
Når de kønsopdelte lønstatistikker sendes til
de udvalgte virksomheder, vil der således være
virksomheder, der aktuelt har mindst 35 lønmodtagere, heraf
10 af hvert køn med samme arbejdsfunktion, men som ikke
modtager en lønstatistik.
Den beskrevne forsinkelse på 2½
år betyder ikke, at de anvendte lønoplysninger
også er 2½ gamle. Kønsopdelt
lønstatistik for et givet år sendes som nævnt
til virksomheden senest den 1. september det følgende
år.
Det offentlige område er omfattet af
overenskomstbestemmelser vedrørende kønsopdelt
lønstatistik i medfør af § 1, stk. 5. På
tidspunktet for lovforslagets fremsættelse tilfældet er
store dele af DA/LO-området omfattet af
overenskomstbestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik.
2.1.2 Overvejelser
Regeringen vil gerne understøtte
virksomhedernes arbejde med ligeløn. Derfor ønsker
regeringen at fastholde regler i ligelønsloven om
kønsopdelt lønstatistik.
Regeringen anerkender også, at der er
behov for, at virksomhederne arbejder aktivt med
lønforskellene mellem mænd og kvinder, men det er
regeringens holdning, at mindre virksomheder ikke skal være
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik.
Regeringen er af den opfattelse, at hensynet
til anonymiteten vanskeligt kan tilgodeses i mindre virksomheder
med ned til 10 fuldtidsbeskæftigede. Det betyder dog ikke, at
man ikke også på disse virksomheder bør
være opmærksomme på
ligelønsproblematikken. Men det er regeringens vurdering, at
denne dialog ikke skal forankres i et lovkrav om kønsopdelt
lønstatistik.
Det er regeringens opfattelse, at
lovændringen fra 2014 har forrykket balancen mellem
ønsket om at fremme arbejdet med ligeløn og
regeringens målsætning om at gøre det lettere og
mere attraktivt at drive selvstændig virksomhed i Danmark.
Lovændringen i 2014 betød, at en virksomhed bliver
omfattet af lovkravet om kønsopdelt lønstatistik blot
der er 3 mænd og 3 kvinder ansat på virksomheden. Det
er således ikke et krav, at der er 3 mænd og 3 kvinder,
der varetager samme arbejdsfunktion, Det betyder, at små
virksomheder i mange tilfælde vil skulle drøfte
kønsopdelt lønstatistik, som ikke siger noget om
ligelønssituationen på virksomheden. I stedet siger
den noget om makrostrukturer på arbejdsmarkedet.
2.1.3 Den foreslåede ordning
Regeringen foreslår, at kun virksomheder
af en vis størrelse, der allerede er fortrolige med
information og høring af lønmodtagere, skal omfattes
af reglerne.
Det er således naturligt, at
behandlingen af den kønsopdelte lønstatistik sker i
de samarbejdsorganer/-udvalg, som virksomheder med mindst 35
lønmodtagere allerede er forpligtet til at oprette. Desuden
vil det være en betingelse, at der er mindst 10 af hvert
køn med samme arbejdsfunktion på virksomheden.
På denne måde sikres det, at den lønforskel, som
en kønsopdelt lønstatistik måtte vise,
relaterer sig til grupper med sammenlignelige arbejdsfunktioner, og
dermed kan medvirke til at belyse ligelønssituationen
på virksomheden.
Regeringen vil desuden fastholde, at disse
virksomheder fremover automatisk vil få tilsendt
kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik
én gang årligt, i det omfang det er muligt.
Virksomheder, der indberetter til en arbejdsgiverorganisation, vil
få tilsendt kønsopdelt lønstatistik herfra, i
det omfang indberetningen gør det muligt.
Der kan være situationer, hvor Danmarks
Statistik eller arbejdsgiverorganisationen ikke kan udarbejde
kønsopdelt lønstatistik for en virksomhed. Dette kan
skyldes, at virksomheden f.eks. ved en fejl ikke har indberettet
lønoplysninger for alle sine lønmodtagere.
Både i disse tilfælde, samt i de
tilfælde, hvor virksomheden ikke ønsker at anvende den
tilsendte kønsopdelte lønstatistik, fastholder
regeringen, at virksomheden selv skal udarbejde en
kønsopdelt lønstatistik, hvis virksomheden havde
pligt til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år, og beskæftigede mindst 35
lønmodtagere, heraf mindst 10 af hvert køn med samme
arbejdsfunktion.
De omfattede virksomheder kan selv
fastlægge udformningen af den kønsopdelte
lønstatistik, når statistikken lever op til lovens
mindstekrav.
Virksomhederne skal sørge for, at
lønmodtagerne bliver gjort bekendt med den udarbejdede
kønsopdelte lønstatistik efter de procedurer, der i
forvejen gælder for information og høring af
lønmodtagere.
2.2 Adgang til at fravige loven ved kollektiv
overenskomst
2.2.1 Gældende ret
Ifølge den gældende § 1,
stk. 5, i ligelønsloven finder lovens bestemmelser om
kønsopdelt lønstatistik ikke anvendelse, i det omfang
tilsvarende forpligtelser og rettigheder følger af en
kollektiv aftale eller overenskomst.
2.2.2 Overvejelser
Regeringen ønsker at fastholde
muligheden for, at arbejdsmarkedets parter kan indgå aftale
om kønsopdelt lønstatistik i kollektive aftaler og
overenskomster.
Da regeringen ønsker at føre
reglerne om kønsopdelt lønstatisktik tilbage til det
niveau, der var gældende før vedtagelsen af de
gældende regler, ophæves bestemmelserne i § 5 a,
stk. 4 og 5 samt store dele af stk. 6, om virksomhedens og
lønmodtagernes forpligtelser og rettigheder. Disse
forpligtelser og rettigheder vil i stedet være reguleret i
lov om information og høring af lønmodtagere, hvilket
svarer til retstilstanden før vedtagelsen af de
gældende regler.
Lov om information og høring af
lønmodtagere har til formål at sikre alle ansatte i
virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og
hørt omkring forhold, som har eller vil få
væsentlig betydning for deres ansættelse og
arbejdsmæssige forhold.
Lov om information og høring af
lønmodtagere betyder dermed, at virksomheden skal sikre, at
de ansatte får ajourført information om den seneste og
forventede udvikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter,
økonomiske situation og fremtidsudsigter. Virksomheden skal
desuden høre de ansatte i forbindelse med den information,
som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal
udveksle synspunkter og være i dialog omkring de forhold, som
virksomheden informerer om, herunder kønsopdelt
lønstatistik.
Loven regulerer også, hvem der skal
informeres og høres på lønmodtagernes vegne,
herunder at der kan stilles krav om, at de ordinære
repræsentanter for lønmodtagerne suppleres med
repræsentanter for grupper, der ikke er repræsenteret
herigennem.
Det bemærkes dog, at lov om information
og høring ikke finder anvendelse, hvis en pligt for
arbejdsgiveren til at informere og høre lønmodtagerne
følger af en kollektiv overenskomst eller aftale, og denne
indeholder regler, der som minimum svarer til bestemmelserne i
direktiv nr. 2002/14/EF, jf. § 3 i lov om information og
høring af lønmodtagere.
2.2.3 Den foreslåede ordning
På baggrund heraf foreslår
regeringen, at § 1, stk. 5, konsekvensrettes således, at
det fremgår af bestemmelsen, at en kollektiv overenskomst for
at fravige § 5 a skal indeholde en tilsvarende forpligtelse
vedrørende kønsopdelt lønstatistik.
De virksomheder, der indberetter
lønoplysninger til deres arbejdsgiverorganisation,
serviceres af arbejdsgiverorganisationen med kønsopdelt
lønstatistik. Dette gælder uanset, om den
pågældende virksomhed er omfattet af en kollektiv
overenskomst, der fraviger § 5 a.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1. Der henvises endvidere til bemærkningerne
til overgangsbestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 3.
2.3 Forholdet til anden lovgivning
2.3.1 Persondataloven
Persondataloven gælder bl.a. for
behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages
ved hjælp af elektronisk databehandling, og for
ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register, jf. lovens § 1, stk. 1.
Ved personoplysninger forstås enhver
form for information om en identificeret eller identificerbar
fysisk person (den registrerede), jf. persondatalovens § 3,
nr. 1.
Med lovforslaget ændres kravet til
indholdet af den kønsopdelte lønstatistik
således, at oplysninger om lønforskellen mellem
mænd og kvinder fremover skal fremgå af
lønstatistikken, hvis medarbejdergruppen består af
mindst 10 mænd og 10 kvinder. En kønsopdelt
lønstatistik kan dermed indeholde oplysninger om grupper
på ned til 10 personer.
Persondatalovens § 5 indeholder en
række grundlæggende principper for behandling af
personoplysninger, som altid skal iagttages, mens lovens
§§ 6-8 indeholder generelle betingelser for behandling af
henholdsvis ikke-følsomme og følsomme
personoplysninger.
Oplysninger om en persons lønforhold
må anses for ikke-følsomme personoplysninger omfattet
af persondatalovens § 6.
Sådanne oplysninger kan ifølge
persondatalovens § 6, stk. 1, bl.a. behandles, når
behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig
forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige (nr. 3),
når behandlingen er nødvendig af hensyn til
udførelsen af en opgave i samfundets interesse (nr. 5),
eller når behandlingen er nødvendig for, at den
dataansvarlige eller den tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, kan forfølge en berettiget interesse, og
hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse (nr.
7).
I det omfang der i den konkrete
lønstatistik indgår personhenførbare
oplysninger, vil persondatalovens regler skulle iagttages.
2.3.2 Forpligtelsen til ligestillingsvurdering i
ligelønslovens § 1 b
Det følger af § 1 b i
ligelønsloven, at offentlige myndigheder har pligt til
aktivt at tage hensyn til målsætningen om ligestilling
mellem mænd og kvinder ved udformningen og
gennemførelsen af love og administrative bestemmelser,
politikker og aktiviteter på de områder, loven
omhandler. Princippet om ligestillingsvurdering finder anvendelse
inden for al planlægning og forvaltning, hvilket vil sige, at
myndigheden i sin rolle som arbejdsgiver over for myndighedens
ansatte også er omfattet.
Offentlige myndigheder har derfor i relation
til kønsopdelt lønstatistik ikke blot de
forpligtelser, der følger af dette lovforslag, men tillige
en generel forpligtelse til aktivt at fremme ligeløn i
overensstemmelse med princippet om ligestillingsvurdering.
3. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Ligelønsloven er en ligestillingslov,
hvis formål er at mindske kønsbestemte
lønforskelle på arbejdsmarkedet. Formålet med
dette lovforslag er at målrette kønsopdelt
lønstatistik mod virksomheder, som i forvejen er omfattet af
reglerne om information og høring af lønmodtagere, og
som derfor har etableret et fast forum til drøftelse af
relevante forhold for virksomheden.
Lovforslaget vurderes at have negative
ligestillingsmæssige konsekvenser, da målgruppen for
reglerne om kønsopdelt lønstatistik indsnævres.
Det er dog regeringens vurdering, at målretningen af reglerne
er et udtryk for en hensigtsmæssig balance mellem regeringens
ønske om at understøtte virksomhedernes fokus
på ligeløn og regeringens målsætning om at
gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Der vil være statslige merudgifter
på ca. 187.000 kr. i 2016 til dækning af omkostninger
ved Danmarks Statistiks tilpasning af IT-system til drift af de
kønsopdelte lønstatistikker som konsekvens af den
ændrede målgruppe i lovforslaget.
Som følge af den mindre
målgruppe, som skal serviceres med kønsopdelt
lønstatistik fra Danmarks Statistik, vil der være
statslige mindreudgifter på ca. 800.000 kr. årligt fra
2016 til dækning af driftsomkostninger for Danmarks
Statistik.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget indebærer mindre positive
administrative konsekvenser for erhvervslivet, som en konsekvens af
den ændrede målgruppe i lovforslaget.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Ligelønsloven implementerer
ligelønsdirektiv 75/117/EØF (nu det omarbejdede
kønsligestillingsdirektiv 2006/54/EF). Medlemsstaterne har
metodefrihed med hensyn til valg af redskaber til
håndhævelse af direktivets bestemmelser. På denne
baggrund indeholder lovforslaget ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 27. oktober til den 13. november 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Beskæftigelsesrådet (BER),
Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Kvindesamfund, Danske
Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Faglige
Hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA), Frie
Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere (GLS-A), Håndværksrådet, Institut
for Menneskerettigheder (IMR), Kommunale Tjenestemænd og
Overenskomstansatte (KTO), KL, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA),
Kristelig Fagbevægelse (KRIFA), Kvinderådet, KVINFO,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lederne, Producentforeningen og
Sundhedskartellet.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Som følge af den mindre
målgruppe, som skal serviceres med kønsopdelt
lønstatistik fra Danmarks Statistik, vil der være
statslige mindreudgifter på ca. 800.000 kr. årligt fra
2016 til dækning af driftsomkostninger for Danmarks
Statistik. | Der vil være statslige merudgifter
på ca. 187.000 kr. i 2016 til dækning af omkostninger
ved Danmarks Statistik tilpasning af IT-system til drift af de
kønsopdelte lønstatistikker, som konsekvens af den
ændrede målgruppe i lovforslaget. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget indebærer mindre
positive administrative konsekvenser for erhvervslivet, som en
konsekvens af den ændrede målgruppe i
lovforslaget. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter den gældende § 1, stk. 5, i
ligelønsloven finder bestemmelserne i § 5 a ikke
anvendelse, i det omfang tilsvarende forpligtelser og rettigheder
følger af en kollektiv overenskomst.
De rettigheder, der henvises til i § 1,
stk. 5, er de rettigheder for
lønmodtagerrepræsentanten eller lønmodtagerne,
som er præciseret i den gældende § 5 a, stk. 4, om
orientering af lønmodtagerrepræsentanten, udlevering
af kønsopdelt lønstatisktik samt drøftelse
heraf, hvis lønmodtagerrepræsentanten eller en
lønmodtager anmoder om det.
Med lovforslaget ønsker regeringen, at
reglerne om, hvornår en virksomhed er omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik, følger reglerne om,
hvornår en virksomhed er omfattet af lov om information og
høring af lønmodtagere, hvorfor
lønmodtagerrettighederne fremover alene reguleres af lov om
information og høring af lønmodtagerne.
Med lovforslagets foreslås den
gældende § 5 a, stk. 4, derfor ophævet, jf.
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 8.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen i
§ 1, stk. 5, konsekvensrettes, således at der alene
henvises til virksomhedens forpligtelse efter § 5 a til at
udarbejde kønsopdelt lønstatistik. På denne
måde kan arbejdsmarkedets parter selv fastsætte
rammerne for samarbejdet om ligeløn på
virksomhederne.
Med lovforslaget kommer forpligtelsen til at
udarbejde kønsopdelt lønstatistisk efter § 5 a
til at svare til den, der gjaldt på tidspunktet for de
gældende overenskomsters indgåelse.
Med hensyn til lovforslagets betydning for
eksisterende overenskomstbestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik henvises til de almindelige bemærkningers
afsnit 2.2, samt bemærkningerne til lovforslagets § 1,
nr. 9 og 10, samt § 2, stk. 3.
Til nr. 2
Efter den gældende § 3, stk. 1, 2.
pkt., i ligelønsloven må en arbejdsgiver ikke
afskedige en lønmodtager eller en
lønmodtagerrepræsentant, fordi denne har fremsat krav
efter § 5 a, stk. stk. 2 og 4-6, og § 5 b.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, så afskedigelse ikke kan ske, fordi en
lønmodtager eller en lønmodtagerrepræsentant
har fremsat krav efter § 5 a, stk. 1-2, om virksomhedens
behandling af kønsopdelt lønstatistik, og § 5 b
om ret til fra arbejdsgiveren at få oplyst egen
DISCO-kode.
Den foreslåede ændring i § 3,
stk. 1, 2. pkt., er en konsekvens af ændringerne i § 5
a. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Til nr. 3
Efter den gældende § 5 a, stk. 1, i
ligelønslov sender Danmarks Statistik hvert år inden
den 1. september uden beregning for virksomheden kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden for hele eller dele af
virksomheden, når virksomhedens indberetning af
lønoplysninger gør det muligt og viser, at
virksomheden beskæftiger lønmodtagere svarende til
mindst 10 fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst 3 mænd og
3 kvinder. Indberetter en virksomhed lønoplysninger til en
arbejdsgiverorganisation, sender arbejdsgiverorganisationen
ligeledes inden den 1. september kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden, når indberetningen
gør det muligt. Virksomheden er ikke forpligtet til at
anvende den modtagne kønsopdelte lønstatistik, jf.
stk. 4, men skal i så fald selv udarbejde kønsopdelt
lønstatistik, jf. stk. 3.
Med lovforslaget foreslår regeringen, at
kun virksomheder af en vis størrelse, der allerede er
fortrolige med information og høring af lønmodtagere,
skal omfattes af reglerne. Det er således naturligt, at
behandlingen af den kønsopdelte lønstatistik sker i
de samarbejdsorganer/-udvalg, som virksomheder med mindst 35
lønmodtagere allerede er forpligtet til at oprette. Desuden
er det en betingelse, at der er mindst 10 af hvert køn med
samme arbejdsfunktion på virksomheden.
Således vil Danmarks Statistik fremover
skulle servicere virksomheder med mindst 35 lønmodtagere,
heraf mindst 10 af hvert køn med samme arbejdsfunktion med
kønsopdelt lønstatistik til brug for information og
høring af lønmodtagerne om lønforskelle mellem
mænd og kvinder på virksomheden, når
indberetningen gør det muligt.
På baggrund af de indberettede
oplysninger sender Danmarks Statistik én gang om året
kønsopdelt lønstatistik til de virksomheder, hvis
indberetning af lønoplysninger gør det muligt, og
hvor indberetningen viser, at virksomheden har mindst 35
lønmodtagere, heraf mindst 10 af hvert køn med samme
arbejdsfunktion, jf. stk. 3.
På denne måde sikres det, at den
lønforskel, som en kønsopdelt lønstatistik
måtte vise, relaterer sig til grupper med sammenlignelige
arbejdsfunktioner, og dermed kan medvirke til at belyse
ligelønssituationen på virksomheden.
For virksomheder, som ikke er forpligtet til
at indberette lønoplysninger til Danmarks Statistik,
henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr.
6.
Til nr. 4
Henvisningen til stk. 4 udgår, da stk. 4
ophæves. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 8.
Til nr. 5
Efter den gældende § 5 a, stk. 2, i
ligelønsloven skal en virksomhed udarbejde kønsopdelt
lønstatistik for hele eller dele af virksomheden for et
kalenderår, når virksomheden i det
pågældende år beskæftigede
lønmodtagere svarende til mindst ti
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst tre mænd og tre
kvinder, og 1) virksomheden ikke har overholdt pligten til at
indberette lønoplysninger for det pågældende
år til Danmarks Statistik, jf. lov om Danmarks Statistik,
eller til en arbejdsgiverorganisation, eller 2) virksomheden har
overholdt pligten til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år til Danmarks Statistik, jf. lov om
Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation, men ikke
har modtaget kønsopdelt lønstatistik for det
pågældende år inden den 1. september det
efterfølgende år.
Det foreslås, at det i bestemmelsen
angives, hvornår en virksomhed af egen drift har pligt til at
udarbejde kønsopdelt lønstatistik, således at
pligten svarer til det, der følger af § 5 a, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Til nr. 6
Efter den gældende § 5 a, stk. 2,
nr. 1, skal en virksomhed udarbejde kønsopdelt
lønstatistik for hele eller dele af virksomheden for et
kalenderår, når virksomheden i det
pågældende år beskæftigede
lønmodtagere svarende til mindst ti
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst tre mænd og tre
kvinder, og virksomheden ikke har overholdt pligten til at
indberette lønoplysninger for det pågældende
år til Danmarks Statistik, jf. lov om Danmarks Statistik,
eller til en arbejdsgiverorganisation.
I lovforslaget § 1, nr. 3,
fastsættes grænsen for, hvornår en virksomhed er
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik ved
virksomheder med mindst 35 lønmodtagere.
Det foreslås, at det i § 5 a, stk.
2, nr. 1, fastsættes, at pligten for en virksomhede til selv
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik tillige
indtræder, når virksomheden ikke har pligt til at
indberette lønoplysninger til Danmarks Statistik.
Baggrunden er, at der kan være
virksomheder, som har mindst 35 lønmodtagere, men ikke 10
fuldtidsbeskæftigede lønmodtagere, hvorfor
virksomhederne ikke er forpligtede til at indberette
lønoplysninger til Danmarks Statistik. Sådanne
virksomheder vil som følge heraf ikke kunne modtage
kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Statistik eller
en arbejdsgiverorganisation, og vil derfor selv skulle udarbejde
kønsopdelt lønstatistik.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 3.
Det foreslås desuden i § 5 a, stk.
2, nr. 1, at virksomheder inden for brancherne landbrug, jagt,
skovbrug og fiskeri fortsat undtages fra reglerne om
kønsopdelt lønstatistik.
Virksomheder inden for brancher, der ikke er
forpligtet til at indberette lønoplysninger til Danmarks
Statistik i medfør af lov om Danmarks Statistik, eller til
en arbejdsgiverorganisation, var både efter lov nr. 562 af 9.
juni 2006 og lov nr. 513 af 26. maj 2014, undtaget fra reglerne om
kønsopdelt lønstatistik. Det drejer sig om
virksomheder inden for brancherne landbrug, jagt, skovbrug og
fiskeri. I lov nr. 513 af 26. maj 2014 var undtagelsen en direkte
konsekvens af, at kun virksomheder, der havde pligt til at
indberette lønoplysninger til Danmarks Statisktik, var
omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik.
3. led i § 1, nr. 6, er en rent
redaktionel ændring.
Til nr. 7
Efter § 5 a, stk. 3, i
ligelønsloven skal kønsopdelt lønstatistik
omfatte alle lønmodtagere i virksomheden, der
aflønnes efter arbejdet tid. Statistikken skal omfatte en
periode på 12 måneder og vise lønforskellen
mellem mænd og kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter
klassifikationen DISCO-08 eller et tilsvarende
klassifikationssystem, når der er mindst tre mænd og
tre kvinder på et givet DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende
gruppeniveau. Et anvendt lønbegreb skal omfatte alle
lønmodtagere i lønstatistikken.
Det foreslås, at der i bestemmelsen
fastsættes en række indholdsmæssige betingelser
til kønsopdelt lønstatistik. Det foreslås, at
der fortsat er metodefrihed ved udarbejdelsen af kønsopdelt
lønstatistik, når betingelserne i stk. 3 er
iagttaget.
Kønsopdelt lønstatistik skal
således omfatte alle lønmodtagere i virksomheder, som
aflønnes efter arbejdet tid.
Nogle lønmodtagere aflønnes ikke
efter arbejdet tid, men f.eks. efter leveret enhed eller
kørt kilometer (f.eks. bude, taxachauffører m.v.).
Disse lønmodtagere kan hverken Danmarks Statistik, Dansk
Arbejdsgiverforening eller Finanssektorens Arbejdsgiverforening
udarbejde lønstatistik for. Regeringen finder ikke, at
virksomhederne skal pålægges selv at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik for disse
lønmodtagere.
Beskæftiger en virksomhed både
lønmodtagere, der aflønnes efter arbejdet tid, og
lønmodtagere, der aflønnes f.eks. per leveret enhed,
vil virksomheden skulle udarbejde kønsopdelt
lønstatistik for de lønmodtagere, der aflønnes
efter arbejdet tid, hvis disse udgør en gruppe på
mindst 10 personer af hvert køn opgjort efter den 6-cifrede
DISCO-kode eller et tilsvarende klassifikationssystem.
Som lønmodtager i henhold til
ligelønsloven regnes en person, der modtager vederlag for
personligt arbejde i et tjenesteforhold.
Den kønsopdelte lønstatistik
skal udvise et helårsbillede, så eventuelle
sæsonudsving er korrigeret.
Er der udsving i antallet af
lønmodtagere på virksomheden henover et år
således, at der ikke for hele året kan udarbejdes
kønsopdelt lønstatistik, udarbejdes
lønstatistik for de måneder, hvor det er muligt.
Det foreslås, at lønstatistikken
skal vise lønforskellen mellem mænd og kvinder i en
medarbejdergruppe, når der er mindst 10 mænd og 10
kvinder opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode eller tilsvarende
klassifikationssystem.
De kønsopdelte lønstatistikker,
som udsendes af Danmarks Statistik, vil være baseret på
DISCO-08 systemet og vil vise lønforskellen mellem
mænd og kvinder på virksomheden på samme
6-cifrede DISCO-kode, angivet i procent.
Artikel 157, stk. 2, i EU-traktaten (TEUF)
definerer lønbegrebet som: "den almindelige grund- eller
minimumsløn og alle andre ydelser, som arbejdstageren som
følge af arbejdsforholdet modtager fra arbejdsgiveren
direkte eller indirekte i penge eller naturalier. "
EU-Domstolen har i talrige sager taget
stilling til spørgsmålet om lønbegrebet. Det
må dertil bemærkes, at lønbegrebet ikke er
defineret i ligelønsloven. Begrebet må imidlertid i
overensstemmelse med sædvanlig forståelse omfatte alle
former for arbejdsvederlag, uanset hvordan disse er fastsat
(overenskomst, individuel aftale m.v.), og uanset hvilken
aflønningsform der anvendes (tidløn,
akkordløn, minimalløn eller mindsteløn).
Såvel arbejdsbestemte som personlige tillæg er
omfattet. Endvidere er det uden betydning, om vederlaget udbetales
pligtmæssigt eller frivilligt. EU-Domstolen har
fastslået, at frynsegoder, løn under sygdom, ferie,
pension m.v. er omfattet af EU-traktatens lønbegreb.
Danmarks Statistik har oplyst, at de fremover
i den årlige lønstatistik og i de kønsopdelte
lønstatistikker vil anvende lønbegrebet
"standardberegnet timefortjeneste". "Standardberegnet
timefortjeneste" er det lønbegreb, som blev udviklet i
forbindelse med Lønkommissionens arbejde i 2010. Den
standardberegnede timefortjeneste er stort set upåvirket af
omfanget af fravær og overarbejde, hvorfor det er velegnet
til sammenligninger mellem grupper med forskelligt fravær og
overarbejde - herunder sammenligninger af grupper med
overvægt af kvinder henholdsvis mænd - når man i
analyserne ønsker at se bort fra betydningen af forskelle i
fraværs- og overarbejdsomfanget samt
ansættelsesvilkår for så vidt angår ferie
og betalt fravær. Andre kønsneutrale
lønbegreber kan ligeledes være velegnede i en
kønsopdelt lønstatistik.
Det er dog i sidste ende op til den enkelte
virksomhed at beslutte, hvilket lønbegreb, der anvendes i
den lønstatistik, virksomheden eventuelt selv måtte
udforme.
Det foreslås, at statistikken skal
omfatte en periode på 12 måneder. Det vil sige, at
lønstatistikken skal indeholde lønoplysninger fra
alle lønmodtagere, der har været ansat i løbet
af en given 12 måneders periode. Kravet om en 12
måneders periode udelukker ikke, at virksomheden kan
vælge også at offentliggøre måneds- eller
kvartalsvise lønstatistikker, som det f.eks. er
tilfældet på det statslige, regionale og kommunale
område, når blot det også er muligt at
trække en lønstatistik, der dækker en 12
måneders periode.
Hvis de ovenfor nævnte betingelser er
opfyldt, har virksomheden i øvrigt metodefrihed ved
udarbejdelsen af den kønsopdelte lønstatistik.
Til nr. 8
Efter den gældende § 5 a, stk. 4, i
ligelønsloven skal en virksomhed, som modtager eller
udarbejder kønsopdelt lønstatistik:
1) Orientere
lønmodtagerne om, at virksomheden er omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik, senest 2 måneder efter
at statistikken er modtaget eller udarbejdet.
2) Udlevere
kønsopdelt lønstatistik til virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter, senest 2 måneder
efter at statistikken er modtaget eller udarbejdet. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager senest
2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig.
3) Sikre muligheden
for at drøfte den kønsopdelte lønstatistik
senest 2 måneder efter en
lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der ikke
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden sikre muligheden for at drøfte statistikken
senest 2 måneder efter en lønmodtagers anmodning
herom.
Lovens § 5 a, stk. 5, indeholder
endvidere en bestemmelse om, at en
lønmodtagerrepræsentant kan rejse krav om, at
kønsopdelt lønstatistik behandles i overensstemmelse
med lov om information og høring af lønmodtagere
eller en kollektiv overenskomst, jf. § 3 i lov om information
og høring af lønmodtagere, når virksomheden er
omfattet af nævnte lov eller overenskomst. Er der ikke valgt
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan
en lønmodtager rejse krav efter 1. pkt.
Med lovforslaget ønsker regeringen at
føre reglerne om kønsopdelt lønstatisktik
tilbage til det niveau, der var gældende før
vedtagelsen af de gældende regler således, at
virksomheder, der er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik tillige er omfattet af reglerne om lov om
information og høring af lønmodtagere.
Derfor foreslås det, at reguleringen i
den gældende § 5 a, stk. 4-5, af samarbejdet om
kønsopdelt lønstatistik på virksomheden,
ophæves.
I stedet reguleres samarbejdet om
kønsopdelt lønstatisktik i stedet af de generelle
regler i lov om information og høring af
lønmodtagere.
Lov om information og høring af
lønmodtagere har til formål at sikre alle ansatte i
virksomheder med mindst 35 ansatte ret til at blive informeret og
hørt omkring forhold, som har eller vil få
væsentlig betydning for deres ansættelse og
arbejdsmæssige forhold. Lov om information og høring
af lønmodtagere betyder dermed, at virksomheden skal sikre,
at de ansatte får ajourført information om den seneste
og forventede udvikling i f.eks. virksomhedens aktiviteter,
økonomiske situation og fremtidsudsigter. Virksomheden skal
desuden høre de ansatte i forbindelse med den information,
som de får. Det betyder bl.a., at de ansatte og ledelsen skal
udveksle synspunkter og være i dialog omkring de forhold, som
virksomheden informerer om.
Der henvises til de almindelige
bemærkningers afsnit 2.2
Efter den gældende § 5 a, stk. 6, i
ligelønsloven skal virksomheder, der udarbejder
kønsopdelt lønstatistik i medfør af stk. 1, 3.
pkt., eller stk. 2, ud over pligterne i stk. 4 endvidere: 1)
Færdiggøre statistikken senest 1 år efter
udgangen af den periode, som statistikken vedrører. 2)
Redegøre for statistikkens udformning og det anvendte
lønbegreb senest 2 måneder efter en
lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er der ikke
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden redegøre for statistikkens udformning og det
anvendte lønbegreb senest 2 måneder efter en
lønmodtagers anmodning herom. 3) Udlevere kønsopdelt
lønstatistik modtaget fra Danmarks Statistik senest 2
måneder efter en lønmodtagerrepræsentants
anmodning herom. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager senest
2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 5
a, stk. 6, i vidt omfang ophæves af samme grunde som
ophævelsen af i den gældende § 5 a, stk. 4-5,
herunder, at virksomheder, der er omfattet af reglerne om
kønsopdelt lønstatistik tillige er omfattet af
reglerne om lov om information og høring af
lønmodtagere.
Det foreslås dog, at virksomhedens pligt
til at redegøre for statistikkens udformning og det anvendte
lønbegreb overfor lønmodtagerne fastholdes,
således at dette krav følger af den nyaffattede
bestemmelse i stk. 4.
På denne måde kan
lønmodtagerne på virksomheden fortsat påse, at
detaljeringsgraden er tilstrækkelig til, at
lønforskelle mellem mænd og kvinder er beskrevet.
Virksomheder, der selv udarbejder kønsopdelt
lønstatistik har metodefrihed, således at
lønforskellen mellem mænd og kvinder f.eks. kan
indekseres eller angives med et procenttal. Der er dog også
mulighed for at vise lønforskellen ved, at
gennemsnitslønnen for hhv. mænd og kvinder i den
pågældende medarbejdergruppe angives i absolutte tal.
Det er dog vigtigt, at statistikken udarbejdes efter ensartede
principper på virksomheden for at sikre sammenlignelighed.
Virksomhedens valg af lønbegreb er omfattet af
metodefriheden.
Det følger endvidere af den
gældende bestemmelse i § 5 a, stk. 7, at hvis en
lønmodtagerrepræsentant eller en lønmodtager
har modtaget kønsopdelt lønstatistik som fortrolig i
medfør af stk. 4, nr. 2, 3. pkt., eller stk. 6, nr. 3, 3.
pkt., må statistikken ikke videregives til uvedkommende.
Det foreslås i § 5 a, stk. 5, at en kønsopdelt
lønstatik modtaget som fortrolig ikke må videregives
til uvedkommende.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med,
at § 7 i lov om information og høring af
lønmodtagere regulerer spørgsmålet om
fortrolighed. Det følger således af bestemmelsen, at
lønmodtagerrepræsentanterne eller særligt
sagkyndige, der bistår dem, ikke må videregive
oplysninger, som de af hensyn til virksomhedens legitime interesser
har modtaget som fortrolige. Tavshedspligten gælder
også efter udløbet af
lønmodtagerrepræsentanternes mandat.
Spørgsmålet om, hvem der er
uvedkommende, skal ses i forhold til formålet med
statistikken. Lønmodtagerrepræsentanter eller
lønmodtagere, som får adgang til den fortrolige
statistik, vil alene kunne omtale dens indhold for personer, som
efter sædvanlig praksis kan inddrages i overvejelserne om at
rejse en ligelønssag. Det kan f.eks. være advokater,
konsulenter, faglige repræsentanter,
tillidsrepræsentanter og de ansatte, hvis løn konkret
sammenlignes.
Tilsidesættelse af tavshedspligten er
strafbelagt, jf. ligelønslovens § 6 b.
Til nr. 9
I den gældende § 5 a, stk. 8, i
ligelønsloven er fastsat bestemmelser om virksomhedernes
mulighed for efter aftale med lønmodtagerne i virksomheden
at udarbejde en ligelønsredegørelse i stedet for
kønsopdelt lønstatistik.
I bestemmelsen foretages en redaktionel
rettelse af en henvisning til de andre stykker i § 5 a, der
regulerer indholdet af lønstatistikken. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 8.
Til nr. 10
Efter den gældende § 6 b, stk. 1, i
ligelønsloven er straffen for overtrædelse af § 5
a, stk. 2, 4, 6 eller 7, bøde, medmindre højere straf
følger af den øvrige lovgivning.
Det foreslås, bl.a. på baggrund af
ophævelsen af stk. 4 og 5 samt store dele af stk. 6, at
henvisningerne i bestemmelsen tilrettes, således at
overtrædelse af stk. 1 og 2, der fastsætter kravene til
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik og behandlingen
heraf, samt stk. 5 om tavshedspligt, sanktioneres. Det
bemærkes, at den foreslåede § 5 a, stk. 1,
regulerer behandlingen af den kønsopdelte
lønstatistik, som i gældende ret sker i stk. 4 og
6.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1 og stk. 2, at loven
træder i kraft den 15. februar 2016, således at
Danmarks Statistik eller en arbejdsgiverorganisation senest den 1.
september 2016 udarbejder kønsopdelt lønstatistik
på baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015.
Det foreslås, at der i stk. 3 indsættes en
overgangsbestemmelse, således, at loven ikke finder
anvendelse på gældende kollektive aftaler og
overenskomster, som indeholder bestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik, der som minimum lever op til betingelserne i
§ 5 a i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008.
For sådanne statistikker har loven først virkning fra
1. januar i kalenderåret efter den dato, hvor
overenskomsterne kan opsiges til ophør.
Efter dette tidspunkt kan § 5 a kun
fraviges ved kollektiv aftale eller overenskomst, hvis disse
indeholder bestemmelser om kønsopdelt lønstatistik,
der som minimum opfylder betingelserne i § 5 a.
Stk. 3, 1. pkt., regulerer den situation, hvor
der er to konkurrerende retsgrundlag; den gældende kollektive
overenskomst og § 5 a, og det fastslås, at den
gældende kollektive overenskomst skal respekteres. Stk. 3, 2.
pkt., regulerer alene den situation, hvor den gældende
kollektive overenskomst af den ene eller anden grund ikke opsiges
til ophør til den i overenskomsten fastsatte dato. Her
indsætter loven en frist for, hvornår loven får
virkning for disse kollektive aftaler.
Opsiges en gældende kollektiv
overenskomst til ophør, og indgås der en ny
overenskomst uden bestemmelser om kønsopdelt
lønstatistik, der minimum svarer til betingelserne i loven,
er der ikke et konkurrerende retsgrundlag. Det betyder, at en
virksomhed omfattet af den pågældende overenskomst vil
være omfattet af lovens regler om kønsopdelt
lønstatistik, jf. ligelønslovens § 1, stk.
5.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, da
ligelønsloven heller ikke i dag gælder for
Færøerne og Grønland. Det fremgår dels af
§ 9, hvorefter loven ikke gælder for
Færøerne, dels af, at Grønlands hjemmestyre
siden har overtaget lovområdet, som nu er reguleret i
Landstingslov nr. 7 af 11. april 2003 om ligestilling af kvinder og
mænd, særligt §§ 13-17.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
regler | Lovforslag | | § 1 | § 1, stk. 5. Bestemmelserne i § 5 a finder
ikke anvendelse, i det omfang tilsvarende rettigheder og
forpligtelser følger af en kollektiv overenskomst.p | I lov om lige løn til mænd og
kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 899 af 5. september 2008
som ændret ved lov nr. 513 af 26. maj 2014, foretages
følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 5, ændres
»tilsvarende forpligtelser og rettigheder« til:
»en tilsvarende forpligtelse«. | § 3, stk. 1, 2. pkt., En arbejdsgiver må
ikke afskedige en lønmodtager eller en
lønmodtagerrepræsentant, fordi denne har fremsat krav
efter § 5 a, stk. 2 og 4-6, og § 5 b. | 2. I § 3, stk. 1, 2. pkt., ændres »§ 5 a, stk.
2 og stk. 4-6« til: »§ 5 a, stk. 1-2«. | § 5 a.
Danmarks Statistik sender hvert år inden den 1. september
uden beregning for virksomheden kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden for hele eller dele af
virksomheden, når virksomhedens indberetning af
lønoplysninger gør det muligt og viser, at
virksomheden beskæftiger lønmodtagere svarende til
mindst ti fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst tre mænd
og tre kvinder. Indberetter en virksomhed lønoplysninger til
en arbejdsgiverorganisation, sender arbejdsgiverorganisationen
ligeledes inden den 1. september kønsopdelt
lønstatistik til virksomheden, når indberetningen
gør det muligt. Virksomheden er ikke forpligtet til at
anvende den modtagne kønsopdelte lønstatistik, jf.
stk. 4, men skal i så fald selv udarbejde kønsopdelt
lønstatistik, jf. stk. 3. | 3. I § 5 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»til virksomheden for hele eller dele af virksomheden«
til: »for det foregående år for hele eller dele
af virksomheden til brug for information og høring af
lønmodtagerne om lønforskelle mellem mænd og
kvinder på virksomheden«, »lønmodtagere
svarende til mindst ti fuldtidsbeskæftigede«
ændres til: »mindst 35 lønmodtagere«, og
»tre mænd og tre kvinder« ændres til:
»10 af hvert køn med samme arbejdsfunktion, jf. stk.
3«. 4. I § 5 a, stk. 1, 3. pkt., udgår:
»jf. stk. 4,«. | Stk. 2. En
virksomhed skal udarbejde kønsopdelt lønstatistik for
hele eller dele af virksomheden for et kalenderår, når
virksomheden i det pågældende år
beskæftigede lønmodtagere svarende til mindst ti
fuldtidsbeskæftigede, heraf mindst tre mænd og tre
kvinder, og 1) virksomheden ikke har overholdt pligten
til at indberette lønoplysninger for det
pågældende år til Danmarks Statistik, jf. lov om
Danmarks Statistik, eller til en arbejdsgiverorganisation
eller 2) virksomheden har overholdt pligten til
at indberette lønoplysninger for det pågældende
år til Danmarks Statistik, jf. lov om Danmarks Statistik,
eller til en arbejdsgiverorganisation, men ikke har modtaget
kønsopdelt lønstatistik for det
pågældende år inden den 1. september det
efterfølgende år. | 5. I § 5 a, stk. 2, indsættes efter
»En virksomhed skal«: »inden den 31. december
hvert år selv«, »et kalenderår«
ændres til: »det foregående år til brug for
information og høring af lønmodtagerne om
lønforskelle mellem mænd og kvinder«, »det
pågældende år« ændres til: »det
foregående år«, »lønmodtagere
svarende til mindst ti fuldtidsbeskæftigede«
ændres til: »mindst 35 lønmodtagere«, og
»tre mænd og tre kvinder« ændres til:
»10 af hvert køn med samme arbejdsfunktion, jf. stk.
3«. 6. I § 5 a, stk. 2, nr. 1, ændres
»ikke har overholdt« til: »ikke har pligt til at
indberette lønoplysninger eller ikke har overholdt«,
indsættes efter »jf. lov om Danmarks Statistik,«:
»dog ikke virksomheder i brancherne landbrug, jagt, skovbrug
og fiskeri,« og »arbejdsgiverorganisation«
ændres til: »arbejdsgiverorganisation,«. | Stk. 3.
Kønsopdelt lønstatistik skal omfatte alle
lønmodtagere i virksomheden, der aflønnes efter
arbejdet tid. Statistikken skal omfatte en periode på 12
måneder og vise lønforskellen mellem mænd og
kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter klassifikationen
DISCO-08 eller et tilsvarende klassifikationssystem, når der
er mindst tre mænd og tre kvinder på et givet
DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende gruppeniveau. Et anvendt
lønbegreb skal omfatte alle lønmodtagere i
lønstatistikken. | 7. § 5 a, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Kønsopdelt
lønstatistik efter stk. 1-2 skal omfatte alle
lønmodtagere i virksomheden, der aflønnes efter
arbejdet tid, og skal vise lønforskellen mellem mænd
og kvinder i medarbejdergrupper opgjort efter den 6-cifrede
DISCO-kode eller et tilsvarende klassifikationssystem, når
der er mindst 10 personer af hvert køn i gruppen. Grupperne
skal opgøres på almindelige lønmodtagere,
ledere, elever eller unge under 18 år. Kønsopdelt
lønstatistik udarbejdes for en periode på 12
måneder.« | Stk. 4.
Modtager eller udarbejder en virksomhed kønsopdelt
lønstatistik, skal virksomheden: 1) Orientere lønmodtagerne om, at
virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt
lønstatistik, senest 2 måneder efter at statistikken
er modtaget eller udarbejdet. 2) Udlevere kønsopdelt
lønstatistik til virksomhedens
lønmodtagerrepræsentanter, senest 2 måneder
efter at statistikken er modtaget eller udarbejdet. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager senest
2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig. 3) Sikre muligheden for at drøfte
den kønsopdelte lønstatistik senest 2 måneder
efter en lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er
der ikke en lønmodtagerrepræsentant på
virksomheden, skal virksomheden sikre muligheden for at
drøfte statistikken senest 2 måneder efter en
lønmodtagers anmodning herom. Stk. 5. En
lønmodtagerrepræsentant kan rejse krav om, at
kønsopdelt lønstatistik behandles i overensstemmelse
med lov om information og høring af lønmodtagere
eller en kollektiv overenskomst, jf. § 3 i lov om information
og høring af lønmodtagere, når virksomheden er
omfattet af nævnte lov eller overenskomst. Er der ikke valgt
en lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, kan
en lønmodtager rejse krav efter 1. pkt. Stk. 6.
Udarbejder virksomheden kønsopdelt lønstatistik i
medfør af stk. 1, 3. pkt., eller stk. 2, skal virksomheden
ud over pligterne i stk. 4 endvidere: 1) Færdiggøre statistikken
senest 1 år efter udgangen af den periode, som statistikken
vedrører. 2) Redegøre for statistikkens
udformning og det anvendte lønbegreb senest 2 måneder
efter en lønmodtagerrepræsentants anmodning herom. Er
der ikke en lønmodtagerrepræsentant på
virksomheden, skal virksomheden redegøre for statistikkens
udformning og det anvendte lønbegreb senest 2 måneder
efter en lønmodtagers anmodning herom. 3) Udlevere kønsopdelt
lønstatistik modtaget fra Danmarks Statistik senest 2
måneder efter en lønmodtagerrepræsentants
anmodning herom. Er der ikke en
lønmodtagerrepræsentant på virksomheden, skal
virksomheden udlevere statistikken til en lønmodtager senest
2 måneder efter lønmodtagerens anmodning herom.
Virksomheden kan af hensyn til virksomhedens legitime interesser
beslutte, at statistikken er fortrolig. Stk. 7. Har en
lønmodtagerrepræsentant eller en lønmodtager
modtaget kønsopdelt lønstatistik som fortrolig i
medfør af stk. 4, nr. 2, 3. pkt., eller stk. 6, nr. 3, 3.
pkt., må statistikken ikke videregives til
uvedkommende. | 8. § 5 a, stk. 4-7, ophæves, og i
stedet indsættes: »Stk. 4.
Udarbejder virksomheden selv kønsopdelt lønstatistik,
jf. stk. 3, har virksomheden pligt til overfor virksomhedens
lønmodtagere at redegøre for statistikkens udformning
og for det anvendte lønbegreb. Stk. 5. Hvis
den kønsopdelte lønstatistik af hensyn til
virksomhedens legitime interesser er modtaget som fortrolig,
må oplysningerne ikke videregives til
uvedkommende.« Stk. 8 bliver herefter stk. 6. | Stk. 8.
Indgår virksomheden en aftale med lønmodtagerne i
virksomheden om at udarbejde en redegørelse om
ligeløn, finder stk. 1, 3. pkt., og stk. 2-6 ikke
anvendelse. En redegørelse om ligeløn skal indeholde
en beskrivelse af vilkår, der har betydning for
aflønning af mænd og kvinder på virksomheden, og
en handlingsplan med henblik på at forebygge eller mindske
lønforskelle mellem mænd og kvinder og den
nærmere opfølgning herpå. Redegørelsen
skal omfatte alle virksomhedens lønmodtagere og udarbejdes i
overensstemmelse med principperne i lov om information og
høring af lønmodtagere eller i en kollektiv
overenskomst, jf. § 3 i lov om information og høring af
lønmodtagere. Redegørelsen skal omfatte en periode
på 1-3 år og skal senest være udarbejdet inden
udgangen af kalenderåret, hvor pligten til at udarbejde
kønsopdelt lønstatistik bestod. | 9. I § 5 a, stk. 8, 1. pkt., der bliver stk.
6, 1. pkt., ændres »stk. 2-6« til: »stk.
2-4«. | § 5 b. En
lønmodtager, der af sin arbejdsgiver er registreret under en
DISCO-kode eller en tilsvarende kode i forbindelse med indberetning
af lønoplysninger, har ret til at få oplyst denne kode
af arbejdsgiveren.« | | § 6 b, stk. 1. Medmindre højere straf
følger af den øvrige lovgivning, straffes med
bøde den, der overtræder § 5 a, stk. 2, 4, 6
eller 7. | 10. I § 6 b, stk. 1, ændres
»§ 5 a, stk. 2, 4, 6 eller 7« til: »§ 5
a, stk. 1, 2 eller 5«. | § 2 | § 2 | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes første gang
efter denne lov af Danmarks Statistik eller en
arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet i 2015 på baggrund af
lønoplysninger indsamlet i 2014. For sådanne
statistikker finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse på kønsopdelt
lønstatistik udarbejdet i medfør af regler om
kønsopdelt lønstatistik i kollektive aftaler eller
overenskomster indgået inden den 1. januar 2015. For
sådanne statistikker har loven først virkning fra det
tidspunkt, på hvilket den pågældende aftale eller
overenskomst kan opsiges til ophør. | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. februar 2016. Stk. 2.
Kønsopdelt lønstatistik udarbejdes efter lovens
ikrafttræden første gang af Danmarks Statistik eller
en arbejdsgiverorganisation senest den 1. september 2016 på
baggrund af lønoplysninger indsamlet i 2015. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse på gældende kollektive aftaler
og overenskomster, når disse kollektive aftaler og
overenskomster indeholder en forpligtelse til som minimum at
udarbejde kønsopdelt lønstatistik i henhold til
forpligtelsen i § 5 a i lovbekendtgørelse nr. 899 af 5.
september 2008. For sådanne kollektive aftaler og
overenskomster får loven først virkning fra 1. januar
i kalenderåret efter den dato, hvor disse kan opsiges til
ophør. |
|