Skriftlig fremsættelse (16. december
2015)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, lov om
vandforsyning m.v., lov om betalingsregler for spildevands-
forsyningsselskaber m.v. og forskellige andre love (Opfølgning på politisk forlig om en ny
og forbedret regulering af den danske vandsektor)
(Lovforslag nr. L 91)
Lovforslaget har til formål at
udmønte forliget om en ny og forbedret regulering af den
danske vandsektor, som den daværende regering
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten indgik den 29. april 2015. Disse partier
foreslår en regulering, hvorefter der fortsat stilles
effektiviseringskrav til alle kommunalt ejede vandselskaber samt
til forbrugerejede vandselskaber, der årligt håndterer
mere end 200.000 kubikmeter vand eller spildevand. Det
foreslås, at effektiviseringer fremover indhentes på
vandselskabernes totaløkonomi. I dag stilles kun
effektiviseringskrav til vandselskabernes drift.
Efter den foreslåede regulering
får de vandselskaber, som årligt håndterer mere
end 800.000 kubikmeter vand eller spildevand, et årligt
generelt effektiviseringskrav, der fremkommer som summen af et
effektiviseringskrav på 2 pct. af driftsomkostningerne og en
procentdel af de resterende anlægsomkostninger,
afhængig af produktivitetsudviklingen i andre sektorer,
såfremt denne er positiv. Hvis resultatet af den nye
totaløkonomiske benchmarking viser, at et sådant
vandselskab er ineffektivt, kan det hertil få et årligt
individuelt effektiviseringskrav.
De vandselskaber, som håndterer fra
200.000 - 800.000 kubikmeter vand eller spildevand, samt kommunalt
ejede vandselskaber, som håndterer op til 800.000 kubikmenter
vand eller spildevand, får kun et årligt generelt
effektiviseringskrav.
I forliget og i lovforslaget fastslås
det, at der skal indhentes effektiviseringer i vand- og
spildevandssektoren til gavn for borgere og virksomheder for
minimum 1,3 mia. kr. i 2020. Effektiviseringerne skal indhentes
på en måde, som ikke er for administrativ tung for
hverken vand- og spildevandsselskaberne eller myndigheder.
Den foreslåede regulering
medfører administrative lettelser på 10,6 mio. kr.
årligt for vandselskaberne. Dette er bl.a. en følge
af, at det kun er de vandselskaber, som årligt
håndterer mere end 800.000 kubikmeter vand eller spildevand,
som skal indberette oplysninger til den nye totaløkonomiske
benchmarking til brug for fastsættelse af individuelle
effektiviseringskrav. Oplysningerne skal endvidere kun indberettes
hvert andet år. I dag indberettes oplysninger til
benchmarkingen hvert år. En anden administrativ lettelse
følger af, at kontrollen af, om vandselskaber har overholdt
deres økonomiske rammer, som udgangspunkt sker på
grundlag af vandselskabets årsregnskab i modsætning til
i dag, hvor det sker ved særskilte indberetninger.
Det vurderes, at en større grad af
konsolidering i sektoren vil bidrage til at indhente
effektiviseringspotentialet. Derfor gennemfører lovforslaget
en række ændringer med henblik på at fjerne nogle
af de barrierer, der er for bl.a. sammenlægning af
vandselskaber. Der gives således mulighed for, at vand- og
spildevandsforsyninger midlertidigt eller permanent kan
indføre differentierede takster for forskellige geografiske
områder til samme forsyningsselskab, ligesom ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler, som sikrer, at
konsolideringer i vandsektoren ikke indebærer modregning i
kommunernes bloktilskud, når der kun sker ændringer i
ejerskabsstrukturer.
Reguleringen skal også
understøtte innovativ udvikling og eksport af
vandteknologiløsninger. Derfor skabes der med lovforslaget
bedre rammer for vandselskabers investeringer i udvikling af
teknologi og udnyttelse af ny teknologi inden for vandselskabet.
Det betyder bl.a., at vandselskaber får bedre muligheder for
at udnytte restprodukter til energiproduktion.
Vandselskaberne får endvidere
mulighed for at oprette og indbetale midler til en ny fond, som har
til formål at vandteknologi fremmes, udvikles og
demonstreres.
For at sikre en forsyning med høj
sundheds- og miljømæssig kvalitet, som tager hensyn
til forsyningssikkerhed, klima og naturen, foreslås det at
indføre en årlig performance benchmarking af de
vandselskaber, der er omfattet af den økonomiske regulering.
Benchmarkingen har til formål at opgøre, sammenstille
og offentliggøre vandselskabernes påvirkning af
omgivelserne på en række parametre inden for temaerne
miljø, sundhed, energi, klima og forsyningssikkerhed som for
eksempel vandkvalitet og energieffektivitet. Resultaterne af
benchmarkingen vil især være gavnlige for kommunernes
styring af og dialog med vandselskaberne og for vandselskaberne
selv, når der skal prioriteres og investeres.
Lovforslaget giver også mulighed for
at sikre bedre klagemuligheder for borgere og for virksomheder,
idet vand- og spildevandsbranchen kan oprette et privat
tvistløsningsorgan, som kan behandle borgere og
virksomheders klager over vandselskabers leveringsvilkår. Det
eksisterende Ankenævn på Energiområdet vil kunne
udvides med vand- og spildevandssager, så det bliver til et
samlet forsyningsankenævn. Lovforslaget sikrer en bedre
adskillelse af myndighed og drift på vand- og
spildevandsområdet. Vandforsyningsloven ændres
således, at udarbejdelse af indsatsplaner, der skal sikre den
kommunale beskyttelse af drikkevandet, alene er en kommunal
myndighedsopgave, der ikke skal varetages af almene
vandforsyninger. Samtidig tydeliggøres det, at
spildevandsplanen, der er kommunens plan for, hvordan spildevandet
i kommunen skal bortskaffes, er en myndighedsplan, der skal
udarbejdes af kommunen. Planen skal indeholde
administrationsgrundlaget for kommunens afgørelser på
spildevandsområdet, og skal danne baggrund for forsyning af
nye områder. Som en del af lovforslaget vil spildevandsplaner
ikke længere skulle indeholde detaljerede driftsplaner, da
dette skal varetages af spildevandsselskaberne. Endvidere
præciseres og udbygges reglerne om vandselskabernes
forsyningspligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.