Fremsat den 29. marts 2017 af Rune Lund (EL),
Pelle Dragsted (EL) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om annullering af planlagte besparelser i
SKAT
Folketinget pålægger regeringen i
forbindelse med finansloven for 2018 at annullere alle planlagte
besparelser i SKAT for 2018 og frem.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en opdateret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 116,
folketingsåret 2015-16. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2015-16, sektion A, B
116 som fremsat, sektion F, møde 100 kl. 14.54, sektion B,
betænkning over B 116, og sektion F, møde 104 kl.
14.23.
Det står skidt til i SKAT.
Skandalesagerne har hobet sig op, og pr. september 2016 mangler
SKAT ifølge tal fra Skatteministeriet at inddrive ca. 95
mia. kr. (folketingsåret 2016-17, Skatteudvalget, SAU alm.
del - bilag 90), hvilket er støt stigende. Der er tale om
penge, som kunne være gået til velfærd, ny
infrastruktur eller investeringer i uddannelse og de områder
i Danmark, hvor der mangler ressourcer og økonomiske
muligheder.
SKATs elendigheder skyldes en farlig cocktail
af massive nedskæringer, endeløse organisatoriske
ændringer og kuldsejlede it-projekter. Dette har resulteret i
et kaos, der betyder, at færre penge inddrives, svindlere har
kronede dage, og kvaliteten af SKATs arbejde er forringet, hvilket
går ud over retfærdighedsfølelsen og borgernes
retssikkerhed. Tilliden til velfærdssamfundets
fordelingsnøgle - skattesystemet - forsvinder som dug for
solen, i takt med at både politiske og ledelsesmæssige
skeletter vælter ud af skabet.
Situationen er i dag fuldstændig
uholdbar og har været det længe. Allerede i 2007
påpegede Statsrevisorerne, at SKAT ved sin oprettelse ikke
fik tilført de nødvendige ressourcer, samtidig med at
restancerne var steget med et milliardbeløb
(folketingsåret 2007-08, 1. samling, Statsrevisorerne,
beretning nr. 4 - »Beretning om fusionen mellem den statslige
og kommunale skatte- og inddrivelsesforvaltning«). I 2006 var
der ca. 9.200 årsværk i SKAT, mens der i 2015 var ca.
6.200 årsværk (folketingsåret 2014-15, 2.
samling, Skatteudvalget, SAU alm. del - spørgsmål 57).
Det har ikke været og er ikke muligt at sikre driften,
produktudvikle og genopbygge på samme tid, når
skiftende regeringer samtidig har skåret massivt ned på
ressourcerne. Massive nedskæringer vil på et tidspunkt
gå ud over kvaliteten af arbejdet, og skandalesagerne er da
også kommet som perler på en snor:
- Et Fælles
Inddrivelsessystem (EFI) skulle løse inddrivelsesopgaver,
der tidligere blev varetaget manuelt. Men systemet har været
både stærkt forsinket og fordyret. Da systemet endelig
blev igangsat, var det så fejlbehæftet, at SKAT
måtte lukke systemet (folketingsåret 2014-15, 2.
samling, Skatteudvalget, SAU alm. del - bilag 48). Imens er
beløbet af ikkeinddrivelige restancer vokset til et
kolossalt beløb.
- Over 40 pct. af
alle ejendomsvurderinger var i 2011 overvurderede i forhold til den
faktiske salgspris, og dermed har mange borgere betalt for meget i
ejendomsværdiskat. Statsrevisorerne udtalte i 2013 en meget
skarp kritik af ejendomsvurderingssystemet (folketingsåret
2012-13, Statsrevisorerne, beretning nr. 13 - »Beretning om
den offentlige ejendomsvurdering«). Efterfølgende er
det kommet frem, at SKAT bevidst har syltet relaterede klager fra
borgerne.
- I april 2015 kom
det frem, at SKAT ikke havde reageret på informationer om, at
mere end 200 danskere havde ca. 4,8 mia. kr. i skattely i Schweiz.
Et bredt politisk flertal kritiserede efterfølgende SKAT i
skarpe vendinger (folketingsåret 2014-15, 1. samling,
Skatteudvalgets beretning over beslutningsforslag nr. 153).
- I august 2015
kommer det frem, at der er blevet svindlet med udbetalinger af
aktieudbytter. Ca. 12,3 mia. kr. har statskassen tabt på
svindlen (folketingsåret 2014-15, 2. samling, Skatteudvalget,
SAU alm. del - bilag 48).
- I januar 2016
kommer det frem, at der har været en omfattende svindel med
negativ moms. Ifølge DR's dokumentarprogram
»Sådan svindles Danmark« bragt den 25. januar,
den 1. februar og den 9. februar 2016 er der en risiko for, at
flere af de svindlede penge er brugt til at finansiere terror. Helt
generelt vurderes det, at Danmark går glip af 10-18 mia. kr.
årligt som følge af svindlen med moms
(folketingsåret 2015-16, Skatteudvalget, svar på SAU
alm. del - spørgsmål 204).
- I december 2016
afgiver Statsrevisorerne en beretning om SKATs kontrol med
udbetaling af negativ moms, hvori kontrollen bekrives som
»helt utilstrækkelig«. I beretningen konstateres
det, at kun 2 pct. af udbetalinger bliver kontrolleret, og at SKAT
ikke kan forklare, hvorfor udbetalingerne af negativ moms er steget
med 68 pct. fra 139 mia. kr. i 2009 til 235 mia. kr. i 2015
(folketingsåret 2016-17, Statsrevisorerne, beretning nr. 7
»Beretning om SKATs kontrol med udbetaling af negativ
moms«).
Forslagsstillerne mener, at en helt
grundlæggende forudsætning for, at SKAT kan komme
på fode igen, er, at alle planlagte besparelser i SKAT bliver
annulleret.
Hvis ikke der gribes ind fra politisk side,
vil allerede planlagte besparelser for SKAT betyde, at SKATs budget
vil falde drastisk de kommende år og være mere end 600
mio. kr. lavere i 2020 end i 2017, hvilket fremgår af
følgende tabel.
Tabel 1: Udviklingen i SKATs
nettoudgiftsbevilling 2017-2020
SKAT, mio. kr. | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | § 09.21.01. SKAT
Nettoudgiftsbevilling | 4.895,8 | 4.733,0 | 4.385,9 | 4.268,2 | Reduktion ift. niveauet i 2017 | | - 162,8 | - 509,9 | - 627,6 | Kumuleret reduktion for 2018, 2019 og
2020 | | - 162,8 | - 672,7 | - 1.300,3 |
|
Kilde: Finansloven for
2017
Forslagsstillerne mener, at det vil være
umuligt at genrejse SKAT med så drastiske besparelser, og
ønsker på den baggrund at annullere alle planlagte
besparelser i SKAT.
Finansiering - dygtige
skattemedarbejdere tjener sig selv ind
Det er forslagsstillernes klare opfattelse, at
det er endt med at blive meget dyrt for danskerne, at SKAT er
blevet sparet i stykker siden 2005. Samlet set er en investering i
et velfungerende SKAT en overskudsforretning for samfundet. Det er
også nødvendigt at investere i SKAT for at genoprette
danskernes tillid til SKAT. De senere år har vist, at Danmark
ganske enkelt ikke har råd til, at der ikke er nok ansatte og
ressourcer i SKAT.
FTF og Dansk Told & Skatteforbund har
tidligere offentliggjort beregninger, der viser, at det vil
være økonomisk rentabelt at ansætte flere
medarbejdere i SKAT. FTF konkluderede på baggrund af en
undersøgelse fra 2012, at ansatte i SKAT kan tjene deres
løn ind op til 35 gange. Dansk Told & Skatteforbund har
ligeledes udtalt, at ansatte i SKAT kan tjene deres løn ind
fem gange (»Organisation: Skat-ansat tjener egen løn
hjem fem gange«, Jens Nymark, Børsen, den 11. februar
2012).
Regeringen har desuden selv i forhold til
flere kontrolprojekter oplyst, at medarbejderne, alt
afhængigt af det konkrete kontrolprojekt, kan tjene deres
løn ind adskillige gange. Et eksempel på dette er en
opgørelse fra skatteministeren, der viser, at hver
medarbejder, der arbejdede i udbetalingskontrollen
vedrørende negativ moms i perioden januar til september
2016, i gennemsnit sikrede penge til statskassen på lidt over
42 mio. kr. Dette skal sammenlignes med, at årsudgiften for
en ansat i denne opgørelse anslås til 600.000 kr.
(folketingsåret 2016-17, svar på SAU alm. del -
spørgsmål 80).
Forslagsstillerne mener på baggrund af
ovenstående, at der er akut behov for at tilføre SKAT
ekstra ressourcer og annullere de planlagte besparelser.
Medarbejderne, der som beskrevet ovenfor forventes at tjene deres
løn hjem og mere til, finansieres via råderummet.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
annullering af planlagte besparelser i SKAT.
(Beslutningsforslag nr. B 104)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.