Fremsat den 31. marts 2017 af Kenneth Kristensen Berth (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF),
Søren Espersen (DF),
Claus Kvist Hansen (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om genforhandling af rabat for dansk
EU-medlemskab
Folketinget pålægger regeringen i
2017 officielt at tilkendegive i Rådet for Den
Europæiske Union, at den danske regering ønsker at
genforhandle det danske bidrag til EU. Dermed skal regeringen for
det første forhindre merbetaling til EU og for det andet
genforhandle Danmarks bidrag til Storbritanniens rabat.
Bemærkninger til forslaget
I 2014 forhandlede den daværende
regering en rabatordning på plads på 1 mia. kr. pr.
år for Danmark (»Rådets afgørelse af 26.
maj 2014 om ordningen for Den Europæiske Unions egne
indtægter«, 2014/335/EU, Euratom). Denne rabatordning
er først implementeret i 2016 med tilbagevirkende kraft fra
2014, men på grund af de stigende bidragssatser er det danske
bidrag steget med over 1 mia. kr. fra 2014 til 2015, jf. bilag
1.
Danmarks høje bidrag til EU
Ser man på de stigende bidrag fra den
danske stat til EU sammenholdt med indtægter til staten fra
EU er det tydeligt, at staten har massive nettotab på ca.
10,8 mia. kr. årligt (jf. bilag 1, tabellens 3. kolonne). Det
økonomiske resultat for den danske stat er, at staten over 8
år i perioden 2008-2015 har betalt 154,5 mia. kr. til EU (jf.
bilag 1, tabellens 1. kolonne). I samme periode har staten modtaget
67,3 mia. kr. (jf. bilag 1, tabellens 2. kolonne). Det giver et
samlet nettotab for den danske stat i løbet af de 8 år
på 86,9 mia. kr. Det er dårligt købmandsskab, og
havde staten været en virksomhed, var virksomheden lukket for
længst.
EU-lande med nettooverskud er dels de
østeuropæiske EU-lande (EU11-landene) og EU-landene
Grækenland, Portugal og Spanien (»Budgetmodul«,
Folketingets EU-Oplysning,
http://folketinget.vertic.com/eudata/nettobidrag). Danskerne har
således gennem EU-bidraget båret lande igennem
økonomisk, der ikke i tide har gennemført
nødvendige strukturreformer. I den henseende bidrager den
danske befolkning i dobbelt forstand, fordi danskerne dels er
omfattet af strukturreformer som kommunalreform, højere
pensionsalder, dagpengereform, førtids- og fleksreform og
kontanthjælpsreform og dels af høje EU-bidrag.
Rabatordningen på 1 mia. kr.
årligt, som den tidligere regering forhandlede på plads
for perioden 2014-2020, skal ses i lyset af, at staten som
nævnt ovenfor har et nettounderskud i forhold til EU-bidraget
på over 10 mia. kr. årligt.
Problemet er dog ikke kun nettounderskuddet,
men også at EU for hvert år øger
bidragssatserne. De støt voksende bidragssatser er endnu
engang til diskussion i EU, eftersom Europa-Kommissionen (herefter
Kommissionen) lægger op til at sprænge budgetrammen for
langtidsbudgetterne for 2014-2020. Kommissionen lægger i sin
midtvejsevaluering af den flerårige finansielle budgetramme
op til at afsætte 11,45 mia. euro (ca. 85 mia. kr.) til en
finansieringspakke i den resterende periode 2017-2020. Heraf vil
ca. 6,3 mia. kr. være »nye penge«, ved at den
nuværende margin op til budgetloftet udnyttes, mens den
resterende del tages fra andre EU-programmer1)
(folketingsåret 2016-17, Europaudvalget,
rådsmøde 3500 - bilag 1, s. 10).
Det er p.t. svært at vurdere ud fra
Kommissionens forslag til en midtvejsevaluering, hvilken
præcis påvirkning dette vil have på de
årlige EU-budgetter, andet end at niveauet vil blive
højere. Det er regeringens vurdering, at det samlede danske
bidrag potentielt kan forøges fra 2016 til 2020 med 4,1 mia.
kr., hvis Kommissionens nuværende budgetforslag stemmes
igennem (ibid.). Hvis det bliver tilfældet, hvilket alt tyder
på, vil det reelt betyde, at den danske rabatordning fra 2014
vil være udhulet, inden rabatordningen overhovedet er
trådt i kraft, eftersom dette først skete fra 2016
på grund af en langsommelig ratifikationsproces.
Hvis det ikke lykkes den danske regering at
forhandle en ny rabatordning på plads, er konsekvensen, at
den ekstra milliard kroner, som Danmark skulle have i rabat, nu
går til EU i stedet for. Pengene skal i stedet findes gennem
en reduktion af de offentlige serviceudgifter med et tilsvarende
beløb, f.eks. på udbetalinger til hospitaler eller
folkeskolen, eller der skal opkræves helt nye skatter
(»Professor: Nej til dansk EU-rabat kan dræne
folkeskoler og hospitaler«, Stiften.dk, den 22. november
2012).
EU's samlede forpligtigelser for 2017 er
på ca. 158 mia. euro, svarende til 1.174 mia. kr.
(»EU's budget for 2017«,
http://www.consilium.europa.eu/da/policies/eu-annual-budget/2017/).
Det er en stigning på 1,8 pct. i forhold til året
før (»EU's budget for 2016 godkendt af
Rådet«, Rådets pressemeddelelse nr. 862/15, den
24. november 2015). Den procentvise stigning inkluderer ikke den
barslede budgetstigning fra Kommissionen. Hvis de foreslåede
nye midler på 5-6 mia. euro, jf. slutnoten, fordeles ligeligt
over de 4 år 2017-2020, lander budgetstigningen fra 2016 til
2017 på 2,7 pct.
Til sammenligning har regeringen med sin
2025-plan lagt op til, at de offentlige serviceudgifter i Danmark
må stige med 0,5 pct. årligt (»Helhedsplan - for
et stærkere Danmark«, V-regeringen, 2016, s. 8). Det er
svært over for den danske befolkning at argumentere for, at
den danske stat skal vise mådehold med statsbudgetterne, mens
EU år for år øger budgetterne. Det er
ensbetydende med, at skatteydernes penge i stigende grad går
til et budget, der styres i Bruxelles, samtidig med at der skal ske
besparelser på velfærdsydelser herhjemme.
Danmark betaler exceptionelt høje
bidrag til EU-systemet, faktisk kun overgået af Luxembourg.
F.eks. skulle hver EU-borger ifølge budgettet i gennemsnit
betale 2.200 kr. (280 euro) om året til EU i 2016. Men
danskerne betalte langt over gennemsnittet med et bidrag pr.
indbygger til EU på 3.393 kr. (498 euro) i 2016. Hver dansker
betalte således ca. 1.193 kr. mere pr. indbygger sammenlignet
med gennemsnittet i EU. Til sammenligning kan nævnes, at en
græsk statsborger betalte 164 euro, en polsk statsborger 118
euro og en rumænsk statsborger 78 euro pr. indbygger i 2016
(»EU-landenes bidrag til budgettet«, Folketingets
EU-Oplysning, den 8. marts 2016,
http://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/politikker/budget).
Danmarks bidrag til Storbritanniens
rabatordning
Problemet med det uforholdsmæssig store
danske bidrag er, at danskerne betaler andre EU-borgeres regninger.
Det gør danskerne, fordi EU-budgettets størrelse ikke
bliver påvirket af, hvor meget andre lande betaler. Det vil
sige, at når andre EU-lande og deres statsborgere bidrager
med mindre, f.eks. fordi de har en rabatordning, eller fordi
landene er mindre produktive, f.eks. på grund af recession
eller dårlig politisk styring, så er det ikke
ensbetydende med, at EU's udgifter falder. Tværtimod, EU's
udgifter stiger år for år, og betalingsbyrden skubbes
over på andre EU-lande. Hvad et EU-medlemsland således
sparer, hæfter de andre EU-medlemslande solidarisk for.
Situationen i dag er, at Danmark uagtet den eksisterende
rabatordning betaler uforholdsvis meget. Det skyldes for det
første, at Danmark er et af de mest produktive lande i EU,
og for det andet, at Danmark dækker udgifterne til de
rabatter, som andre EU-medlemslande historisk har forhandlet
på plads, i særdeleshed Storbritannien.
Her er det væsentligt at bemærke,
at både Tyskland, Holland, Sverige og Østrig har
fået reduceret deres bidrag til Storbritanniens rabatordning.
Ser man isoleret på Storbritanniens rabatordning, ser man, at
Danmark bidrager til Storbritanniens rabat med 1,3 mia. kr. om
året. Til sammenligning betaler Tyskland med sine 80 mio.
indbyggere 2,5 mia. kr. årligt, mens Sverige med sine 10 mio.
indbyggere betaler 364 mio. kr. årligt til Storbritanniens
EU-rabat (»EU-landenes bidrag til budgettet«,
http://www.eu.dk/da/fakta-om-eu/politikker/budget). Regeringerne i
rabatlandene har været særligt proaktive i forhold til
at få reduceret deres bidrag til den britiske EU-rabat, fordi
det er umuligt at forklare deres borgere, at de skal betale for en
del af Storbritanniens medlemskab af EU. En rabatordning til
Danmark handler således om at rette op på en negativ
særbehandling af Danmark.
Efter brexit er det usikkert, hvilken aftale
Storbritannien vil få med EU, men sikkert er det, at
ekstraudgifter skal dækkes af de tilbageværende 27
EU-lande. Hvis den nuværende fordelingsnøgle for
Storbritanniens rabatordning bliver anvendt til at dække det
manglende bidrag fra Storbritannien, så vil det blive
uforholdsmæssig dyrt for Danmark. Det er derfor vigtigt, at
regeringen både genforhandler en rabatordning og samtidig
genforhandler fordelingsnøglen på det danske bidrag
til Storbritanniens rabatordning.
Bilag 1
Tabel 1: Danmarks
bidrag til EU's budget 2008-2015 - tal fra Rigsrevisionens og
Statsrevisorernes beretninger med tal fra
statsregnskabet
År | Statens udgifter til EU | Statens indtægter fra EU | Statens nettobidrag (minus betyder, at
staten havde færre indtægter fra end udgifter til
EU) | 2008 | 18,3 mia. kr. (1) | 6,7 mia. kr. (1) | -11,6 mia. kr. | 2009 | 19,1 mia. kr. (2) | 9,5 mia. kr. (2) | -9,7 mia. kr. | 2010 | 18,3 mia. kr. (3) | 8,5 mia. kr. (3) | -9,8 mia. kr. | 2011 | 18,7 mia. kr. (4) | 8,7 mia. kr. (4) | -10,0 mia. kr. | 2012 | 20,5 mia. kr. (5) | 8,7 mia. kr. (5) | -11,4 mia. kr. | 2013 | 21,6 mia. kr. (6) | 8,5 mia. kr. (6) | -13,1 mia. kr. | 2014 | 18,2 mia. kr. (7) | 7,8 mia. kr. (7) | -10,4 mia. kr. | 2015 | 19,8 mia. kr. (8) | 8,9 mia. kr. (8) | -10,9 mia. kr. | I alt | 154,5 mia. kr. | 67,3 mia. kr. | -86,9 mia. kr. | | (Svarende til et dansk betalingsbidrag
på 19,3 mia. kr. pr. år.) | (Svarende til indtægter til staten
på 8,4 mia. kr. pr. år.) | (Svarende til et nettotab på 10,8
mia. kr. pr. år.) |
|
Note: Kommunernes og regionernes bidrag er ikke indregnet i
statens nettobidrag (folketingsåret 2016-17, EUU alm. del -
endeligt svar på spørgsmål 55).
Tabellens kildehenvisninger:
»Beretning om revisionen af
EU-midler i Danmark i 2008«, Statsrevisorerne, beretning nr.
18, folketingsåret 2008-09.
»Beretning til Statsrevisorerne om
revisionen af EU-midler i Danmark i 2009«, Rigsrevisionen,
2010.
»Beretning om revisionen af
EU-midler i Danmark i 2010«, Statsrevisorerne, beretning nr.
15, folketingsåret 2010-11, 1. samling.
»Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011«,
Rigsrevisionen, 2013.
»Beretning til Statsrevisorerne om
revisionen af EU-midler i Danmark i 2012«, Rigsrevisionen,
2013.
»Beretning til Statsrevisorerne om
revisionen af EU-midler i Danmark i 2013«, Rigsrevisionen,
2014.
»Beretning til Statsrevisorerne om
revisionen af statsregnskabet i Danmark i 2014«,
Rigsrevisionen, 2015.
»Beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2015«, Rigsrevisionen, 2016.
Skriftlig fremsættelse
Kenneth Kristensen
Berth (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
genforhandling af rabat for dansk EU-medlemskab.
(Beslutningsforslag nr. B 138)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1)
Kommissionens forslag om en midtvejsevaluering af den
flerårige finansielle ramme indeholder et ønske om at
tilføre 11,45 mia. euro i forpligtigelsesbevillinger. Heraf
tages 5,1 mia. euro fra andre EU-programmer, så der
udestår en merbevilling på 6,3 mia. euro i perioden
2017-2020. Kommissionen lægger op til, at de 6,3 mia. euro
skal findes ved at bruge den tilbageværende margin op til
forpligtelsesloftet i årene 2017-2020 (folketingsåret
2016-17, Europaudvalget, rådsmøde 3500 - bilag 1).
Kommissionens forslag er ikke endeligt vedtaget, og status er, at
man i Rådet reducerer merbevillingen til knap 5,1 mia.
euro.