Fremsat den 20. april 2017 af udenrigsministeren (Anders Samuelsen)
Forslag til folketingsbeslutning
om et dansk militært bidrag til NATOs
fremskudte tilstedeværelse i Baltikum og Polen
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk militært bidrag stilles til rådighed for NATOs
fremskudte tilstedeværelse i Baltikum og Polen. Beslutningen
om etablering af NATOs fremskudte tilstedeværelse blev
truffet på NATO-topmødet i juli 2016.
Bemærkninger til forslaget
I. Under NATO-topmødet i Warszawa i
juli 2016 besluttede stats- og regeringscheferne at etablere en
fremskudt tilstedeværelse (enhanched
forward presence, eFP) i de baltiske lande og Polen som en
del af Alliancens styrkede afskrækkelses- og forsvarsprofil.
Den fremskudte tilstedeværelse består af en
multinational bataljon i hvert af de baltiske lande og Polen, som
er anført af en rammenation. Den fremskudte
tilstedeværelse vil utvetydigt demonstrere NATO-landenes
alliancesolidaritet og understrege viljen til at beskytte NATOs
befolkning og territorium mod enhver aggression, idet et angreb
på NATOs fremskudte tilstedeværelse vil udgøre
en aggression mod flere allierede. Det har været vurderet
nødvendigt at etablere den fremskudte tilstedeværelse
i lyset af den usikkerhed, som er afstedkommet af bl.a. Ruslands
ulovlige annektering af Krim-halvøen, handlinger i
Østukraine samt udviklingen i det generelt mere komplekse
sikkerhedsbillede, som Alliancen står overfor mod øst.
Således har særligt de baltiske lande og Polen oplevet
en stigende militær aktivitet i deres østlige
nærområde. Den fremskudte tilstedeværelse er en
defensiv og proportionel reaktion på dette mere komplekse
sikkerhedsbillede i regionen. Samtidig med tiltagene i de baltiske
lande og Polen, udvikles der en skræddersyet fremskudt
tilstedeværelse i Rumænien på Alliancens
sydøstlige grænse.
Regeringen ønsker, at Danmark skal
bidrage til troværdigheden af NATOs artikel 5 i
Washington-traktaten og sende et klart signal om
alliancesolidaritet. Som følge heraf ønsker
regeringen at indgå i den fremskudte tilstedeværelse
med et bidrag i Estland, hvor Storbritannien er rammenation.
II. Den fremskudte tilstedeværelse vil
samlet bestå af en multinational bataljonskampgruppe på
ca. 1.000 personer i hvert af de baltiske lande og Polen.
Bataljonerne vil blive anført af en rammenation, der vil
have fast tilstedeværelse. Øvrige landes bidrag vil
kunne indgå på rotationsbasis.
Det samlede danske bidrag vil bestå af
op til ca. 200 personer i form af en enhed af
kompagnistørrelse med nødvendige
støttefunktioner, som udsendes til den britisk-ledede
bataljonskampgruppe i Estland for en periode på ca. 12
måneder fra omkring årsskiftet 2017/2018. Der er ikke
truffet beslutning om forlængelse eller fornyet udsendelse,
idet dette kan blive relevant på et senere tidspunkt, jf.
afsnit VI. Hertil skal bemærkes, at der i NATO på
nuværende tidspunkt ikke er taget stilling til
spørgsmålet om varigheden af den fremskudte
tilstedeværelse, men der er forventning om en flerårig
tilstedeværelse. Forud for udsendelsen og som en del af
styrkebidraget vil op til ca. ti stabsofficerer blive udsendt til
Estland til det britiske og estiske hovedkvarter. Derudover vil der
i forbindelse med etablering og hjemtagning af bidragene være
behov for midlertidig udsendelse til styrkebidraget af yderligere
personer til udpakning, opstilling og klargøring samt
nedtagning af faciliteter m.v., herunder etablering af
kommunikationsforbindelser. Ved udsendelsen af det danske
styrkebidrag vil den øverstkommanderende danske
stabsofficer, den såkaldte red card
holder, få til opgave at sikre, at indsættelsen
af det danske styrkebidrag sker i overensstemmelse med Folketingets
samtykke. Cyberkapaciteter vil endvidere kunne indgå i det
danske militære bidrag.
Det danske styrkebidrag udsendes med henblik
på at demonstrere alliancesolidaritet med Danmarks allierede
i de baltiske lande og Polen og dermed bidrage til en
troværdig afskrækkelses- og forsvarsprofil for NATO som
helhed. Opstillingen af de multinationale bataljonskampgrupper
muliggør, at NATO vil være i stand til at reagere
hurtigt, såfremt en konflikteskalering måtte
opstå.
Under tilstedeværelsen skal det danske
styrkebidrag, inden for rammerne af NATOs direktiver og
retningslinjer, gennemføre aktiviteter som led i den
fremskudte tilstedeværelse, herunder indgå i
trænings- og øvelsesaktiviteter i koordination med de
respektive rammenationer og på tværs af
modtagenationerne. Forud for udsendelsen af det danske bidrag vil
Frankrig udsende en tilsvarende enhed som Danmark til
bataljonskampgruppen i perioden fra april til december 2017.
Den samlede danske enhed vil i
overensstemmelse med NATOs strategiske direktiv blive udsendt som
en kampklar formation, der i krisesituationer kan sættes
på højt beredskab.
Det danske bidrag vil i forbindelse med
udsendelsen være tillagt beføjelser i henhold til
adgangen til udvidet selvforsvar af egne og allierede styrker.
Det danske styrkebidrag vil være under
operativ kontrol af NATOs øverstkommanderende i Europa, der
samtidig gives bemyndigelse til - såfremt det af hensyn til
den samlede opgaveløsning måtte findes
formålstjenstligt - at delegere operativ kontrol til chefen
for den britisk-ledede bataljonskampgruppe i Estland. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando i hele udsendelsesperioden.
III. Det folkeretlige grundlag for det danske
militære bidrag er et samtykke fra de baltiske lande og
Polen.
Under NATO-topmødet i Warszawa i juli
2016 besluttede stats- og regeringscheferne, herunder fra de
baltiske lande og Polen, enstemmigt etableringen af den fremskudte
tilstedeværelse. Såfremt der opstår en situation,
hvor de baltiske lande eller Polen bliver udsat for væbnet
angreb, er der i henhold til FN-pagtens artikel 51 en adgang til
individuelt og kollektivt selvforsvar. FN-pagtens artikel 51 vil
derfor være det folkeretlige grundlag for et dansk
militært bidrags adgang til at anvende magt i kollektivt
selvforsvar af de baltiske lande og Polen.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten. NATOs statusaftale (SOFA) finder anvendelse for det
danske bidrag.
IV. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
oplyst, at der under de aktuelle sikkerhedspolitiske vilkår
ingen direkte militær trussel ses at være mod et dansk
landmilitært bidrag til NATOs fremskudte
tilstedeværelse i Estland. Rusland ser dog med stor mistro
på NATOs optræden i Østersøen,
særligt permanent tilstedeværelse af styrker og
infrastruktur, senest NATOs beslutning om fremskudt
tilstedeværelse i de baltiske lande og i Polen. Det er
vurderingen, at et stigende antal militære styrker, der
opererer tæt på grænseområdet mellem Polen,
de baltiske lande og Rusland, øger risikoen for, at
misforståelser og fejlkalkulationer kan føre til
eskalerende situationer.
Truslen for spionage og cyberkriminalitet mod
et dansk styrkebidrag indsat i rammen af fremskudt
tilstedeværelse vurderes at være MEGET HØJ. FE
vurderer, at truslen fra chikane og intimideringskampagner mod et
dansk styrkebidrag vil være HØJ. FE har endvidere
oplyst, at truslen for russisk udnyttelse af et dansk bidrag i
påvirkningskampagner rettet mod de russisksprogede mindretal
i Baltikum vil være HØJ. FE vurderer endelig, at
truslen for russisk udnyttelse af et dansk styrkebidrag i
påvirkningskampagner, rettet mod et vestligt publikum, vil
være MIDDEL.
V. Den fremskudte tilstedeværelse er en
defensiv og proportionel reaktion på et komplekst
sikkerhedsbillede i Central- og Østeuropa. Det kan dog ikke
udelukkes, at der opstår behov for anvendelse af
militære magtmidler i overensstemmelse med mandatet til
udvidet selvforsvar. På baggrund af mandatet til udvidet
selvforsvar samt bevæggrunden og omstændighederne, der
knytter sig til etableringen af NATOs fremskudte
tilstedeværelse, forelægges sagen for Folketinget med
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2. Folketinget anmodes
om at meddele sit samtykke til, at et dansk styrkebidrag
indgår i den fremskudte tilstedeværelse, som beskrevet
ovenfor i afsnit I og II.
Såfremt et medlemsland i NATO-alliancen
får krænket sin territoriale integritet, og Det
Nordatlantiske Råd på den baggrund beslutter, at der er
tale om en artikel-5 situation i medfør af
Washington-traktaten, vil Folketinget blive inddraget på
ny.
VI. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de i afsnit I og II
beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nødvendigt
på ny forelægge sagen for Folketinget.
VII. Meromkostninger forbundet med det samlede
danske bidrag til NATOs fremskudte tilstedeværelse for en
periode på 12 måneder, jf. ovenfor, anslås at vil
beløbe sig til i alt ca. 140 mio. kr. Alle meromkostninger
forbundet med udsendelsen afholdes inden for Forsvarets samlede
ramme.