Fremsat den 24. maj 2017 af Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Christian Langballe (DF), Morten Marinus (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud for alle offentligt ansatte mod at
bære religiøs hovedbeklædning på
arbejde
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2017 at fremsætte et lovforslag om at
forbyde offentligt ansatte at bære religiøs
hovedbeklædning på arbejde. Forbuddet skal gælde
for ansatte i stat, regioner og kommuner.
Bemærkninger til forslaget
I Danmark har vi ikke tradition for, at
borgernes møde med det offentlige bliver blandet sammen med
deres religiøse overbevisning. Det er forslagsstillernes
klare overbevisning, at det skal fortsætte med at være
sådan. At bære religiøs hovedbeklædning
må derfor være et privat anliggende, som man varetager
i sin fritid.
I de senere år har der været en
stigende tendens til, at de religiøse symboler og hensyn er
blevet meget markante i det offentlige rum. Dette finder
forslagsstillerne ikke hensigtsmæssigt, særlig ikke
hvis de religiøse symboler kombineres med et offentligt
arbejde og embede.
Gallup gennemførte i april en
måling om danskernes syn på religiøse
hovedbeklædninger. En meget stor gruppe (44 pct.) fandt, at
et forbud mod religiøs hovedbeklædning for offentlige
ansatte er en god ide. Et flertal ønskede et forbud for unge
under 18 (»Ingen tørklæde«, BT, den 19.
april 2017, side 4). Naturligvis skal partierne ikke
tilrettelægge deres politik ud fra meningsmålinger, men
resultatet af målingen viser, at rigtig mange danskere ser et
behov for, at Folketinget i højere grad regulerer brugen af
de religiøse symboler, som i stigende grad fylder i
samfundet.
Religion bør være en privat sag,
og det er ikke rimeligt, at borgerne skal mødes af
offentligt ansatte, som bærer meget markante religiøse
symboler. Det kan være en barriere for den service, den
offentligt ansatte yder. Derfor mener forslagsstillerne, at det
skal være forbudt for offentligt ansatte at bære
religiøs hovedbeklædning på arbejde. Forslaget
skal gælde for ansatte i staten, regionerne og kommunerne -
eksempelvis pædagoger, lærere, undervisere, ansatte i
ældreplejen og sundhedsvæsenet og ansatte i statslige
myndigheder og styrelser m.m. Små diskrete religiøse
symboler som et kors, davidsstjerne eller en halvmåne f.eks.
i et hals- eller ørevedhæng bør være
tilladt. Det er de store og markante symboler, som
forslagsstillerne finder problematiske.
Et eksempel på, hvordan religiøs
hovedbeklædning kan påvirke dagligdagen, finder man i
Signe Fagerberg Poulsens og Rachel Adelberg Johansens
debatindlæg i Kristligt Dagblad den 20. april 2017. De to
sygeplejersker er bekymrede over, at de trosideologiske symboler
undergraver den neutrale uniform. »De trosideologiske
symboler bør lægges i omklædningsrummet«,
skriver de bl.a. (»Sygeplejersker: Patienter intimideres af
religiøse tørklæder«, Kristeligt Dagblad,
den 20. april 2017). I Dansk Folkeparti synes vi, at man skal lytte
til dem, der er oplever dagligdagens udfordringer på
første hånd.
Danmark er et kristent land, som baserer sig
på klare kristne værdier og er oppebåret af en
kristen historie. I Danmarks Riges Grundlov står i § 4:
»Den evangelisk-lutherske kirke er den danske folkekirke og
understøttes som sådan af staten«. I praksis
betyder det, at kristendommen i kraft af vores grundlov skal have
forrang frem for andre religioner. Forslagsstillerne finder det
dermed ikke hensigtsmæssigt, at Danmark gradvis har
indført en række særhensyn til andre religioners
udøvelse, særlig ikke inden for den offentlige sektor,
hvor det primært handler om at servicere borgerne på en
neutral og ordentlig måde. Uanset hvordan man ellers
ønsker at praktisere sin religion, må det ske i det
private. Kristendommen har stor betydning for det danske samfund,
og det er forslagstillernes opfattelse, at kristendommens
særstatus i samfundet skal bevares. Eksempelvis mener
forslagsstillerne, at det er naturligt, at patienter fortsat
frivilligt kan opsøge et kirkerum på hospitalerne.
Kristendommen er ikke blot et spørgsmål om
religiøs overbevisning. Kristendommen er også et
spørgsmål om dansk kultur og danske traditioner, og
det er eksempelvis skolelærernes opgave at gøre
skoleeleverne fortrolige med dansk kultur og historie.
Såfremt beslutningsforslaget vedtages,
skal lovgivningen gøres religionsneutral. Det vil sige, at
forbuddet mod at bære religiøs hovedbeklædning
skal gælde alle religioner og alle former for religiøs
hovedbeklædning. Til gengæld vil det fortsat være
tilladt for alle offentligt ansatte, uanset religiøs
overbevisning, at bære små diskrete religiøse
symboler i form af mindre smykker. Vurderingen og den konkrete
afgrænsning af, hvornår et religiøs symbol
bliver for voldsomt, vil være op til den lokale ledelse. Dog
kan der under ingen omstændigheder lokalt gives tilladelse
til at bære religiøs hovedbeklædning i
arbejdstiden. Forbuddet er absolut og gælder kristne,
jøder, muslimer, sikher osv. Såfremt en ansat ikke
ønsker at indrette sig efter reglerne, skal det føre
til advarsler. Ved gentagne overtrædelser af reglerne
fritstilles de medarbejdere, som ikke ønsker at rette sig
efter regelsættet. Reglerne skal gælde for alle -
både nuværende og kommende ansatte.
Regeringen skal indkalde de partier, som
støtter beslutningsforslaget til drøftelser inden
fremsættelsen af et egentligt lovforslag.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
for alle offentligt ansatte mod at bære religiøs
hovedbeklædning på arbejde.
(Beslutningsforslag nr. B 155)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.