Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 15. december 2016
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
oktober 2016 og var til 1. behandling den 6. december 2016.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Udvalgets navn er den 12. december 2016 ændret til
Udlændinge- og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, at antallet af nytilkomne flygtninge har en betydning i
forhold til vores mulighed for at sikre en vellykket integration.
Og i den nuværende situation, hvor Danmark i de seneste
år har taget imod et ekstraordinært stort antal
flygtninge, giver det efter partiets opfattelse mening, at antallet
af kvoteflygtninge justeres i forhold til, hvor mange spontane
asylansøgere, der kommer til Danmark, således at
Danmark ikke modtager flere flygtninge, end Danmark kan
integrere.
Samtidig anerkender partiet, at der er
nogle kvoteflygtninge, som er meget udsatte og særligt
sårbare. Det gælder de syge og de handicappede, der er
omfattet af den såkaldte twenty or more-ordning. De bliver
uhensigtsmæssigt hårdt ramt. De grupper skal vi
være særligt opmærksomme på. Og de grupper
mener Socialdemokratiet at der bør findes en løsning
for, også i perioden, hvor modtagelsen af kvoteflygtninge
generelt er suspenderet.
Socialdemokratiet understreger samtidig, at
suspensionen af kvoteflygtninge skal være midlertidig, og at
Socialdemokratiet grundlæggende bakker op om ordningen, hvor
Danmark efter aftale med FN´s Højkommissariat for
Flygtninge (UNHCR) årligt modtager et antal flygtninge.
Socialdemokratiet ser en stærk og
målrettet nærområdeindsats som det absolut
vigtigste fundament for at kunne hjælpe flest mennesker
på flugt. Partiet ønsker derfor en forøgelse af
hjælpen i nærområderne.
Det er Socialdemokratiets politik, at vi
skal derhen, hvor antallet af spontane asylansøgere og
migranter, der kommer til Europa og Danmarks grænser, bringes
ned til et minimum. Hvor tusindevis ikke længere skal miste
livet på rejsen over Middelhavet. Og hvor Danmark - sammen
med de øvrige EU-lande - arbejder for et system, hvor man
søger asyl fra et tredjeland frem for ved de
europæiske landes grænser. På den måde vil
man fjerne en stor del af grundlaget for menneskesmuglernes kyniske
forretningsmodel.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er af
den opfattelse, at systemet med modtagelse af kvoteflygtninge, som
fordeles i et samarbejde mellem FN's Højkommissær for
Flygtninge (UNHCR) og de lande, der frivilligt tilslutter sig
ordningen, fortjener udvidelse og udbygning.
Kvoteflygtningesystemet er et godt eksempel på en ordning,
hvor fredelige og relativt velstående lande hjælper
flygtninge uanset disses økonomiske og fysiske
formåen. Dermed sikrer ordningen, at nogle flygtninge ikke er
henvist til at basere deres overlevelse på en farefuld og
fysisk krævende ulovlig rejse og på kriminelle
menneskesmuglere, som kræver store beløb for deres
aktiviteter. De tre regeringspartiers holdning er særligt
uforståelig, når man sammenholder den med
følgende formulering i regeringsgrundlaget fra den 27.
november 2016: »Vi skal væk fra et system, der giver
fortrin til asylansøgere, som har penge og kræfter, og
som understøtter menneskesmuglernes kyniske
forretningsmodel.«
Partierne ønsker at påpege, at
netop kvotesystemet er det bedst kendte og mest velfungerende
alternativ til det kritisable system - eller fravær af system
- der beskrives i regeringsgrundlaget. I flygtningedebatten tales
meget om »hjælp i nærområdet«. Og
modtagelsen af kvoteflygtninge er netop hjælp til de
nærområder, som vil have flere ressourcer til at
hjælpe de millioner af flygtninge, der bliver tilbage, hvis
Danmark og andre rige lande påtager sig at hjælpe nogle
af de flygtninge, der har størst behov for behandling og
anden kvalificeret hjælp. På den baggrund har FN's
generalsekretær opfordret verdenssamfundet til at styrke
opbakningen til kvotesystemet og tage flere kvoteflygtninge. Med
New York-erklæringen af 19. september 2016 skrev alle FN's
medlemslande - herunder Danmark - således også under
på, at en styrkelse af kvotesystemet er helt centralt for en
fælles international løsning på
flygtningekrisen.
At Danmark midt i den største
globale flygtningekrise siden anden verdenskrig vælger at
suspendere modtagelsen af kvoteflygtninge i stedet for - som flere
andre lande har gjort - at øge kvoten, får selvsagt
konsekvenser for landets internationale renommé. Regeringen
og de partier, der sammen med den stemmer imod dette
beslutningsforslag, er med til at sætte Danmark uden for det
gode selskab af lande, der bidrager til fælles
løsninger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Carsten Kudsk (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Christina Egelund (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger
Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 17
Bilagsnr. | Titel | 1 | 1. udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning |
|