Fremsat den 16. december 2016 af Rune Lund (EL) og Pernille Skipper (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ny definition af voldtægt i straffeloven
baseret på krav om samtykke
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte et
lovforslag, der ændrer den gældende
voldtægtsbestemmelse i straffeloven til fremadrettet at
være baseret på samtykke.
Bemærkninger til forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for at ændre straffelovens bestemmelse om
voldtægt, så bestemmelsen fremadrettet bliver baseret
på samtykke.
Samtykkebaseret lovgivning vil betyde, at man
som udgangspunkt kun kan antage, at et andet menneske ønsker
at medvirke til eller deltage i en seksuel handling, hvis
vedkommende indikerer, at dette er tilfældet, og direkte
eller indirekte giver sit samtykke hertil. Samtykket kan til enhver
tid trækkes tilbage.
I debatten om samtykke er der mange, der
forsøger at gøre diskussionen så kompliceret,
at man næsten får lyst til at opgive alt på
forhånd. Det er der efter forslagsstillernes vurdering
imidlertid ingen grund til. En samtykkebaseret bestemmelse skal
opbygges lige så enkelt som den bestemmelse, vi har i dag.
Det afgørende er, at samtykket skal gives frivilligt
bedømt ud fra omstændighederne ved den konkrete
situation.
I Storbritannien og Australien er lovgivningen
blevet ændret til at være samtykkebaseret. Det er sket
i et forsøg på at nedbringe det høje og
relativt konstante antal af voldtægter og seksuelle
overgreb.
Forslagsstillerne mener, at man ved at
læse bestemmelsen om voldtægt skal kunne forstå,
at parterne skal sige ja til seksuelle aktiviteter, og at det
derfor ikke er et krav, at offeret har sagt nej eller gjort
modstand, før der er tale om voldtægt. Det er
naturligvis afgørende, at spørgsmålet om
samtykke eller ej skal bedømmes i forhold til
øjeblikket for den seksuelle handling og ikke i forhold til
tidligere adfærd, påklædning el. lign.
Sex uden samtykke er voldtægt. At
indgå i seksuelle aktiviteter med et menneske, som ikke kan
eller vil afgive samtykke hertil, krænker den
grundlæggende ret, som mennesker har til at bestemme over
deres egen krop. Samtykke kan kun gives af en person, som har sin
frihed, og som er bevidst om situationen i en sådan grad, at
den pågældende er i stand til at afgive et samtykke.
Det udelukker, at en person, som er meget påvirket af
alkohol, stoffer, medicin eller andet, kan afgive samtykke.
Voldtægt og seksuelle overgreb er et
ligestillingsproblem og et samfundsproblem, som vi alle har ansvar
for at løse både på strukturelt og
lovgivningsmæssigt niveau, men også kulturelt og
socialt ved at tale om vigtigheden af samtykke og respekt i
forbindelse med seksualitet, køn og seksuelle
handlinger.
Statistik og
omfang
At blive udsat for seksuel vold og
voldtægt er et voldsomt traume, som kan have livslange
psykiske konsekvenser.
I 2015 blev der anmeldt 628 voldtægter
eller voldtægtsforsøg til politiet. Der er dog et
betydeligt mørketal, da langt fra alle voldtægter
anmeldes til politiet, og Det Kriminalpræventive Råd
estimerer, at der årligt begås omkring 4.200
tvangssamlejer, som både dækker over egentlige
voldtægter og andre tilsvarende forhold.
De tilfælde, hvor gerningsmanden og
offeret kender hinanden i forvejen, dækker over den
største del af forholdene. Kontakt- og
overfaldsvoldtægter, hvor offeret overfaldes uden at kende
gerningsmanden, forekommer væsentligt sjældnere. Der er
ingen danske undersøgelser, der viser andelen af mænd
og kvinder, der udsættes for seksuelle overgreb, men engelske
undersøgelser estimerer, at der i England er tale om, at det
i 92 pct. af tilfældene er kvindelige ofre og i 8 pct. af
tilfældene er mandlige ofre.
Internationale
forpligtelser
Danmark ratificerede i 2014 Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet - den såkaldte Istanbulkonvention.
Konventionen trådte i kraft den 1. august 2014.
Istanbulkonventionens artikel 36 lyder
således:
»Stk. 1.
Parterne træffer de lovgivningsmæssige eller andre
foranstaltninger, der er nødvendige for at sikre, at den
forsætlige udøvelse af følgende handlinger er
strafbar:
a) uden den pågældendes samtykke
at foretage vaginal, anal eller oral penetrering af seksuel
karakter af en anden persons krop ved hjælp af en kropsdel
eller en genstand,
b) uden den pågældendes samtykke
at udøve handlinger af seksuel karakter med en anden
person,
c) uden den pågældendes samtykke
at få en anden person til at udøve handlinger af
seksuel karakter med en tredjemand.
Stk. 2. Samtykke
skal gives frivilligt og være udtryk for den
pågældendes fri vilje, bedømt ud fra
omstændighederne ved den konkrete situation.
Stk. 3. Parterne
træffer de lovgivningsmæssige eller andre
foranstaltninger der er nødvendige for at sikre, at
bestemmelserne i stk. 1 også gælder for handlinger
begået mod personer som i henhold til national lovgivning
anerkendes som tidligere eller nuværende
ægtefæller eller partnere.«
I forbindelse med Danmarks ratificering af
konventionen udarbejdede Justitsministeriet »Notat om
lovgivningsmæssige konsekvenser af Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet (Council of Europe Convention on preventing and
combating violence against women and domestic violence)« af
24. juni 2013, jf. REU alm. del - bilag 340 (2012-13).
Justitsministeriet henviste alene til, at det
fremgår af den forklarende rapports pkt. 193, at det er
overladt til de kontraherende parter at bestemme
straffelovgivningens specifikke ordlyd og de faktorer, som de anser
for at udelukke et frivilligt samtykke, og - i forhold til seksuel
vold begået mod personer over 18 år - at artikel 36
ikke har lovgivningsmæssige konsekvenser, jf.
Justitsministeriets notat, s. 45 f.
Forslagsstillerne bemærker dog, at den
forklarende rapport til konventionen indeholder mange andre
henvisninger til Istanbulkonventions artikel 36, som
Justitsministeriet ikke adresserer i notatet. I punkt 191 i den
forklarende rapport fremgår bl.a., at landene ikke må
sætte så strenge beviskrav i forbindelse med seksuelle
forbrydelser, at visse former for voldtægt vil forblive
ustraffet, fordi det ikke vil være muligt at løfte
bevisbyrden for den forurettede. Af rapporten fremgår videre,
at landene i medfør i konventionen skal sikre, at seksuelle
forbrydelser retsforfølges og straffes, uanset at den
forurettede ikke fysisk har gjort modstand, jf.
https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?
documentId=09000016800d383a
Forslagsstillerne mener derfor, at en
samtykkebaseret bestemmelse ikke alene vil være mere i
overensstemmelse med samfundets værdier, herunder den
personlige frihed, men den vil også være mere i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, som
bl.a. følger af Istanbulkonventionen.
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ny
definition af voldtægt i straffeloven baseret på krav
om samtykke.
(Beslutningsforslag nr. B 40)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.