Fremsat den 19. december 2016 af Karsten Hønge (SF),
Jacob Mark (SF) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om konsekvensanalyse af lovforslags virkninger
på udviklingen i landdistrikter og yderområder og
på øer
Folketinget opfordrer regeringen til at
foretage obligatoriske konsekvensanalyser af lovforslag, hvis
lovforslaget skønnes at ville have væsentlige positive
eller negative konsekvenser for udviklingen i landdistrikter og
yderområder og på øer, og redegøre herfor
i lovforslagets bemærkninger som en del af grundlaget for
Folketingets behandling af lovforslag.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 46,
folketingsåret 2014-15, 1. samling, idet dog en del af
bemærkningerne i B 46 ikke er medtaget. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15, 1. samling,
sektion A, B 46 som fremsat, sektion B, betænkning over B 46,
og sektion F møde 60 kl. 18.27 og møde 95 kl.
10.03.
Socialistisk Folkeparti ønsker, at
regeringen fremover skal foretage obligatoriske konsekvensanalyser
af lovforslag, hvis lovforslaget skønnes at ville have
væsentlige konsekvenser for udviklingen i landdistrikter og
yderområder og på øer, og redegøre herfor
i alle lovforslags bemærkninger som en del af grundlaget for
Folketingets behandling af lovforslag.
Formålet med beslutningsforslaget er
- en øget
fokusering på udviklingen i landdistrikter og
yderområder og på øer og
- et bedre grundlag
for Folketinget til at vurdere et lovforslags konsekvenser for
udviklingen i disse områder af landet og for Folketingets
stillingtagen til, hvilken udvikling og fremtid Folketinget
ønsker for landdistrikter, yderområder og
øer.
Formålet med konsekvensanalyser af
lovforslag er at sikre, at konsekvenserne af et lovforslag er
belyst så grundigt som muligt. Konsekvensvurderinger bidrager
til at indkredse, hvordan man bedst kan opnå et givet
politisk mål, og hvilke positive og negative konsekvenser et
lovforslag har i forskellige sammenhænge. Det er det enkelte
ministeriums ansvar at sørge for, at der udarbejdes
konsekvensvurderinger. Der henvises til »Vejledning om
konsekvensanalyser«, maj 2005, udgivet af en række
ministerier, som indeholder de nærmere retningslinjer for
sådanne konsekvensanalyser.
Statsministeriet har i cirkulære af 16.
september 1998 fastsat regler for samtlige ministerier og styrelser
om bemærkninger til lovforslag m.v. Det fremgår bl.a.
af cirkulæret, at bemærkninger til lovforslag
bør indeholde en række nærmere angivne
oplysninger. Lovforslags bemærkninger skal herefter
obligatorisk indeholde
- en vurdering af
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner,
- en vurdering af
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet,
- en vurdering af
væsentlige miljømæssige konsekvenser,
- en vurdering af
forholdet til EU-retten og
- en
redegørelse for administrative konsekvenser for
borgerne.
Hovedtræk af lovforslagets konsekvenser
på de nævnte områder skal tillige i lovforslaget
sammenfattes i et skema efter lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Hvis et lovforslag ikke skønnes at have
sådanne konsekvenser som angivet i de fire sidste punkter,
skal dette fremgå af lovforslagets bemærkninger og af
det sammenfattende skema.
Det fremgår af Justitsministeriets
»Vejledning om lovkvalitet«, juni 2005, at lovforslags
bemærkninger udover de obligatoriske krav, som fremgår
af ovennævnte cirkulære, efter omstændighederne
bør omtale øvrige konsekvenser af et lovforslag. Det
kan f.eks. dreje sig om forslagets regionalpolitiske konsekvenser
eller ligestillingsmæssige konsekvenser. Der kan også
være særlige konsekvenser for f.eks. handicappede eller
det frivillige foreningsliv, som bør beskrives.
Forslag om obligatoriske
konsekvensvurderinger
Socialistisk Folkeparti foreslår med
dette beslutningsforslag, at regeringen fremover obligatorisk skal
foretage konsekvensvurderinger af lovforslag, hvis lovforslaget
skønnes at ville have væsentlige konsekvenser for
udviklingen i landdistrikter og yderområder og på
øer, og redegøre herfor i lovforslags
bemærkninger, som derved bliver en del af grundlaget for
Folketingets behandling af lovforslag.
Dette skal bl.a. ses i lyset af, at det
må antages, at ministre og ministerier fortrinsvis har fokus
på et lovforslags tilsigtede konsekvenser inden for
ministeriets eget ressort og i mindre grad har øje for et
lovforslags (evt. negative eller positive) virkninger for
udviklingen i landdistrikter og yderområder og på
øer. Det er efter gældende regler det enkelte
ministeriums beslutning, om og hvornår der skal udarbejdes
konsekvensanalyser ud over de obligatoriske.
Beslutningsforslaget pålægger
dermed en ressortminister at skønne, om et lovforslag vil
have væsentlige konsekvenser for udviklingen i landdistrikter
og yderområder. Hvis dette er tilfældet, skal der
foretages en nærmere konsekvensanalyse, og lovforslagets
bemærkninger skal indeholde en konsekvensvurdering. Hvis
ressortministeren skønner, at et lovforslag ikke vil have
væsentlige positive eller negative konsekvenser for
udviklingen i landdistrikter og yderområder og på
øer, skal dette fremgå af lovforslagets
bemærkninger og af det sammenfattende skema.
Nogle af de spørgsmål, som f.eks.
kan blive belyst ved sådan obligatorisk konsekvensanalyse, er
et lovforslags virkninger i landdistrikter og yderområder og
på øer for så vidt angår arbejdspladser,
beskæftigelsesniveau, bosætning, erhvervsvirksomhed,
uddannelsesmuligheder, finansieringsmuligheder, offentlig og privat
service og infrastruktur.
Skriftlig fremsættelse
Karsten
Hønge (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
konsekvensanalyse af lovforslags virkninger på udviklingen i
landdistrikter og yderområder og på øer.
(Beslutningsforslag nr. B 46)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.