Skriftlig fremsættelse (28. februarr
2017)
Udenrigsministeren
(Anders Samuelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tiltrædelse af Den samlede økonomi- og handelsaftale
mellem Den Europæiske Union og dens medlemsstater på
den ene side og Canada på den anden side
(Beslutningsforslag nr. B 74)
Den 28. oktober 2016 undertegnede Danmark
Den samlede økonomi- og handelsaftale mellem Den
Europæiske Union og dens medlemsstater på den ene side
og Canada på den anden side. Det er aftalt at lade dele af
aftalen finde anvendelse midlertidigt, mens man afventer de
nationale ratifikationsprocesser. Aftalen er ikke underkastet
tidsmæssig begrænsning, men kan opsiges af parterne i
henhold til aftalens bestemmelser herom.
Sigtet med aftalen er at fremme det
økonomiske og handelsmæssige forhold mellem EU og dens
medlemsstater og Canada. Aftalen udvider samarbejdet i forhold til
de eksisterende forpligtelser, som navnlig er reguleret via
aftalerne i Verdenshandelsorganisationen (WTO).
Indgåelsen af aftalen ventes at
få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af
øget samhandel med deraf afledte effekter som højere
vækst, et større beskatningsgrundlag, bedre vareudvalg
og højere lønninger.
Der er tale om en dyb og omfattende
frihandelsaftale, der omfatter et bredt spektrum af det
økonomiske samkvem. Gennem aftalen opretter EU og Canada
gennem gradvis afvikling af told og kvantitative restriktioner i
løbet af højst 7 år et frihandelsområde,
som sikrer omtrent fri varebevægelse.
Der er desuden aftalt generelle regler
vedrørende toldsamarbejde (herunder oprindelsesregler),
sanitære og phytosanitære forskrifter samt samarbejde
om standarder og forskrifter, der letter adgangen til hinandens
markeder. Aftalen indeholder endvidere markedsåbning for
tjenesteydelser, investeringer og offentlige indkøb.
I forhold til investeringsbeskyttelse
etableres der med hensyn til tvistbilæggelse et
domstolslignende organ, der foruden etiske regler og bestemmelser
om gennemsigtighed indeholder muligheden for at appellere en
afgørelse. Aftalens bestemmelser om investeringsbeskyttelse
fastslår endvidere staternes ret til frit at regulere
på områder som miljø, sundhed,
forbrugerbeskyttelse, arbejdstagerrettigheder mv. i offentlighedens
interesse ud fra legitime politikhensyn.
Aftalen indeholder også særlige
bestemmelser om bæredygtig handel med hensyn til klima- og
miljøspørgsmål, internationale standarder og
aftaler om arbejdstagerrettigheder, transparens og inddragelse af
civilsamfundet.
Endelig nedsættes der på det
institutionelle plan en stat-til-stat
tvistbilæggelsesmekanisme, der skal håndtere eventuelle
fortolkningsspørgsmål og tvister mellem EU og Canada
om den samlede aftale.
I tilknytning til aftalen har parterne
vedtaget et fælles fortolkende instrument, som bl.a.
fastslår parternes ret til at regulere i offentlighedens
interesse og desuden gør det klart, at det primære
formål med handel er at øge borgernes trivsel ved at
understøtte jobs og skabe en bæredygtig
økonomisk vækst.
Idet jeg i øvrigt henviser til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og idet jeg kan
tilføje, at tiltrædelsen ikke vurderes at ville
medføre væsentlige statsfinansielle udgifter, skal jeg
tillade mig at anbefale det til det Høje Tings velvillige
behandling.