Fremsat den 28. februar 2017 af Martin Henriksen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF), Marie Krarup (DF),
Christian Langballe (DF),
Merete Dea Larsen (DF),
Peter Kofod Poulsen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en konsekvent linje over for
asylansøgere, der begår kriminalitet i Danmark
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
fornødne administrative ændringer, der samlet set kan
sikre en konsekvent og målrettet indsats over for
asylansøgere, som begår kriminalitet, mens deres
asylsag er under behandling i Danmark. Den konsekvente linje over
for kriminelle asylansøgere skal betyde, at sagsbehandlingen
af en asylansøgning afbrydes øjeblikkeligt, hvis en
asylansøger bliver grebet på fersk gerning i at
begå kriminalitet, og vedkommende skal herefter kunne udvises
administrativt. Muligheden for administrativt at
frihedsberøve kriminelle asylansøgere skal endvidere
udvides, så kriminelle asylansøgere, der ikke kan
udvises f.eks. på grund af risiko for tortur og
forfølgelse i hjemlandet, frihedsberøves og
overvåges, indtil udvisning er mulig, eller indtil de
udrejser frivilligt.
Bemærkninger til forslaget
Almindelige bemærkninger
Antallet af asylansøgere, der kommer
til Danmark, er eksploderet de senere år. I 2012 var der
6.148 personer, der søgte asyl i Danmark. I 2015 steg
antallet til 21.316. Antallet af asylansøgere er dog faldet
i 2016, hvor der i årets første 10 måneder var
5.683 personer, der søgte asyl, jf. www.nyidanmark.dk:
»Tal på udlændingeområdet
31.10.2016«. Desværre er der meget, der tyder på,
at en markant del af disse asylansøgere begår
kriminalitet, mens de opholder sig i Danmark. I første
halvår af 2016 blev der mod asylansøgere rejst 812
sigtelser for tyveri, 25 sigtelser for
blufærdighedskrænkelse og 11 sigtelser for
voldtægt. Der er tale om en kraftig stigning af sigtelser
rettet mod asylansøgere siden 2014, hvor der var færre
asylansøgere i landet. De tilsvarende antal sigtelser rettet
mod asylansøgere for andet halvår af 2014 var
således 489 sigtelser for tyveri, 8 sigtelser for
blufærdighedskrænkelse og 4 for voldtægt, jf.
Kristeligt Dagblad den 18. oktober 2016:
»Flygtningestrømmen udløste flere sigtelser for
tyveri og vold«.
Det er forslagsstillernes klare holdning, at
der skal slås hårdt ned på mennesker, der under
dække af at være på flugt, kommer til Danmark for
at begå kriminalitet. Ikke blot er denne kriminelle
adfærd skadelig for det danske samfund og krænkende for
vores retsfølelse, det er også en hån mod de
velintegrerede udlændinge, at grupper af kriminelle på
groveste vis udnytter et asylsystem, som oprindelig havde til
hensigt at hjælpe mennesker i nød. Dette forslag har
derfor til formål, at der opstilles klare sanktioner over for
asylansøgere, der begår kriminalitet, mens deres
asylsag behandles i Danmark.
Der er ifølge forslagsstillerne et
presserende behov for en lovgivningsmæssig nytænkning,
som samlet set kan give en mere konsekvent linje over for
asylansøgere, der begår kriminalitet i Danmark. Det
nuværende asylsystem formår ganske enkelt ikke at
håndtere udfordringerne med asylansøgere, som groft og
gentagne gange fuldstændig uden omtanke for det land, som har
taget imod dem, misbruger asylsystemet. Der er kort sagt brug for
politisk handlekraft.
Forslagsstillerne anerkender de mange
stramninger af udlændingepolitikken, der er gennemført
siden regeringsskiftet i 2015. Disse stramninger bærer efter
al sandsynlighed hovedansvaret for, at antallet af
asylansøgninger er faldet markant fra 2015 til 2016. Men der
kommer stadig mange, og der er stadig problemer med kriminalitet.
Forslagsstillerne har derfor et stående ønske om, at
regeringen generelt strammer asyl- og udlændingepolitikken
endnu mere, fordi dette i sig selv vil begrænse antallet af
asylansøgere, der kommer hertil. Sådanne stramninger
vil også i sig selv smitte af på omfanget af
kriminalitet begået af asylansøgere. Forslagsstillerne
håber, at der kan findes flertal i Folketinget for en markant
hårdere linje over for asylansøgere, der begår
kriminalitet under deres ophold i Danmark.
Forslagsstillerne er bevidste om, at dette
forslag vil møde kritik for ikke at være i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Det er
derfor vigtigt at understrege, at dette forslag skal ses i naturlig
forlængelse af beslutningsforslag nr. B 36 om en kritisk
gennemgang af internationale konventioner og aftaler, som
begrænser Danmarks muligheder for at føre en
selvstændig udlændingepolitik (folketingsåret
2012-13), og beslutningsforslag nr. B 18 om den europæiske
menneskerettighedskonvention. Det er netop intentionen bag disse
forslag, at Danmark på internationalt plan skal stille sig i
spidsen for en moderniseringsproces, for så vidt angår
indholdet og rækkevidden af internationale aftaler og
konventioner.
Nærværende beslutningsforslag
anviser netop konkrete veje hen mod en langt mere konsekvent linje
over for asylansøgere, der begår kriminalitet i
Danmark. Det er forslagsstillernes opfattelse, at
beslutningsforslaget i første omgang bør søges
gennemført inden for rammerne af de internationale
forpligtigelser, eventuelt via nye fortolkninger af
rækkevidden af visse konventioner. Justitsministeriet og
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal efter vedtagelse
af forslaget indkalde Folketingets partier til drøftelser om
den konkrete udformning af de nødvendige lovforslag. Man kan
således forestille sig, såfremt det vurderes
nødvendigt i forbindelse med de politiske forhandlinger, at
beslutningsforslaget gennemføres i to etaper: en etape inden
for rammerne af de nuværende internationale forpligtelser og
en anden etape, som vil kræve, at Justitsministeriet og
Udenrigsministeriet i første omgang indhenter oplysninger om
andre landes praksisser og fortolkninger af internationale
konventioners og aftalers rækkevidde. Derudover bør
Danmark rejse dette som et tema i forbindelse med Danmarks
formandskab for Europarådet i 2017.
Den foreslåede mere konsekvente linje
over for kriminelle asylansøgere skal indeholde
følgende tiltag:
Stop for behandling af asylsag ved begået
kriminalitet og udvidede muligheder for administrativ
udvisning
Begår en asylansøger kriminalitet
under behandlingen af vedkommendes asylsag, skal denne adfærd
mødes med nul-tolerance fra det danske samfunds side. Derfor
skal udlændingemyndighedernes behandling af
asylansøgerens sag indstilles, i det øjeblik politiet
meddeler myndighederne, at asylansøgeren er grebet på
fersk gerning i at begå kriminalitet. Herefter skal
udlændingemyndighederne straks - og uden at vedkommendes
kriminelle handling prøves ved en dansk domstol -
træffe beslutning om administrativ udvisning af vedkommende
og afsøge mulighederne for at udsende asylansøgeren
af landet. Politiet skal herefter hurtigst muligt
iværksætte udsendelsesarbejdet. Der er allerede i dag
muligheder for, at visse grupper af udlændinge under bestemte
betingelser kan udvises administrativt, jf. udlændingelovens
§ 25 a, og disse muligheder foreslås udvidet
betragteligt. Bagatelgrænsen for, hvilke former for
kriminalitet der direkte skal føre til administrativ
udvisning af en asylansøger og dernæst administrativ
frihedsberøvelse, skal forhandles på plads politisk.
Såfremt asylansøgeren ikke tages på fersk
gerning og der ellers ikke er mulighed for administrativ udvisning,
skal sagen for en domstol.
Forslagsstillerne mener, at det er grotesk, at
de danske udlændingemyndigheder - som det er i dag -
fortsætter asylbehandlingen, altså fortsætter med
at vurdere en udlændings muligheder for at få
hjælp og beskyttelse her i Danmark, selv om vedkommende med
en kriminel adfærd har forbrudt sig mod de retsprincipper og
den lovgivning, vi har bygget vores samfund på. Endnu mere
grotesk er det, at visse grupper af udlændinge spekulerer i
at søge asyl, vel vidende at deres muligheder for asyl i
Danmark er stærkt begrænsede, men med det bevidste
formål at begå kriminalitet under asylprocessen, som jo
indebærer midlertidigt - såkaldt processuelt - ophold i
Danmark. Tal fra Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen viser,
at det særlig er Hviderusland, Georgien og fire
nordafrikanske lande, der ligger med et forholdsmæssigt
højt antal af sigtelser for kriminalitet, mens
asylbehandlingen pågår. Samtidig berettes om et
stigende antal sigtelser for kriminalitet begået af
uledsagede unge, mens de opholder sig på f.eks. Center
Sandholm ved Allerød. På den måde udnyttes
asylsystemet til at opholde sig i landet, imens der begås
kriminalitet, jf. »Sigtelser mod asylbørn femdoblet
på et år: Vi ser en udfordring, som vi ikke tidligere
har set i samme omfang«, Berlingske.dk, den 22. januar 2017,
og »Nordafrikanske asylsøgere dominerer
opgørelse over sigtelser«, jyllands-posten.dk, den 26.
september 2016.
Udvidet administrativ frihedsberøvelse af
kriminelle asylansøgere
Det er den klare hensigt bag dette forslag, at
kriminelle asylansøgere i langt højere grad og
hurtigere end i dag vil blive sendt ud af Danmark. Men der vil
naturligvis være en del asylansøgere, som ikke kan
sendes tilbage til deres hjemland, fordi de eksempelvis risikerer
tortur eller dødstraf i hjemlandet. Sådanne kriminelle
asylansøgere, der på grund af særlige
omstændigheder ikke kan udsendes af Danmark, skal dog ikke
have mulighed for at gå frit omkring og begå mere
kriminalitet i Danmark. Der er allerede i dag lovhjemmel til at
frihedsberøve kriminelle asylansøgere administrativt,
jf. udlændingelovens §§ 36-37, og disse muligheder
foreslås udvidet, således at det i større omfang
end i dag bliver muligt at frihedsberøve asylansøgere
i længere tid - også for mindre forseelser. Kriminelle
asylansøgere, der ikke kan udsendes af Danmark, skal
frihedsberøves i særlige afdelinger i eksisterende
asylcentre, på Kærshovedgård eller i
Ellebæk fængsel. De skal ikke kunne forlade centeret.
Den afviste asylansøger skal forblive i afdelingen, indtil
politiet kan foranstalte hjemsendelse, eller indtil vedkommende
udrejser frivilligt.
Beslutningsforslaget omhandler som beskrevet
en række elementer, som samlet set vil betyde en
forstærket indsats specifikt rettet mod kriminelle
asylansøgere. Forslagsstillerne vil dog gerne, f.eks. i
forbindelse med udvalgsbehandlingen af dette forslag eller efter en
eventuel vedtagelse af beslutningsforslaget og i udarbejdelsen af
ny lovgivning, drøfte, hvorvidt andre grupper, f.eks.
udvisningsdømte udlændinge, som ikke kan sendes ud af
landet, med fordel kan omfattes af de foreslåede regler om
frihedsberøvelse. I disse tilfælde ville de nye regler
i så fald skulle træde i stedet for de gældende
regler om tålt ophold.
Det bør diskuteres, om de
foreslåede regler og forhold vedrørende administrative
frihedsberøvelser kan finde sted i forhold til afviste
asylansøgere generelt.
Forslagsstillerne anerkender som nævnt,
at forslaget på visse strækninger er udtryk for en
nytænkning, som utvivlsomt vil blive mødt af kritik.
Forslagsstillerne minder dog om, at visse grupper af
udlændinge, som eksempelvis begår kriminalitet eller
bryder betingelserne for deres opholdsgrundlag, allerede efter
gældende regler kan udvises administrativt, hvis bestemte
forudsætninger er opfyldt. Det er der altså ikke noget
usædvanligt i. Det er derfor forslagsstillernes opfattelse,
at det samlede beslutningsforslag udgør et nødvendigt
opgør med en al for udbredt laden stå til-holdning i
det nuværende politiske klima og i asylsystemet.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
konsekvent linje over for asylansøgere, der begår
kriminalitet i Danmark.
(Beslutningsforslag nr. B 75)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.