Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. april 2017
Forslag
til
Lov om videnskabelig uredelighed m.v.
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Formålet med loven er at styrke troværdighed og
integritet i dansk forskning.
Stk. 2. Loven
fastlægger rammerne for håndtering af:
1) Videnskabelig
uredelighed.
2) Tvivlsom
forskningspraksis.
§ 2.
Loven finder anvendelse på følgende sager:
1) Sager, der
vedrører forskning udført med hel eller delvis
offentlig dansk støtte.
2) Sager, der
vedrører forskning udført ved en offentlig dansk
forskningsinstitution.
Stk. 2. Loven
finder endvidere anvendelse på sager om videnskabelig
uredelighed i privatfinansieret forskning, som ikke er omfattet af
stk. 1, hvis den private virksomhed el.lign., der har udført
forskningen, giver samtykke til behandlingen af sagen.
Kapitel 2
Definitioner
§ 3.
I denne lov forstås ved:
1) Videnskabelig
uredelighed: Fabrikering, forfalskning og plagiering, som er
begået forsætligt eller groft uagtsomt ved
planlægning, gennemførelse eller rapportering af
forskning.
2) Fabrikering:
Uoplyst konstruktion af data eller substitution med fiktive
data.
3) Forfalskning:
Manipulation af forskningsmateriale, udstyr eller processer samt
ændring eller udeladelse af data eller resultater, hvorved
forskning fremstår misvisende.
4) Plagiering:
Tilegnelse af andres ideer, processer, resultater, tekst eller
særlige begreber uden retmæssig kreditering.
5) Tvivlsom
forskningspraksis: Brud på alment anerken?dte standarder
for ansvarlig forskningspraksis, herunder standarderne i den danske
kodeks for integritet i forskning og andre gældende
institutionelle, nationale og internationale praksisser og
retningslinjer for integritet i forskning.
6)
Videnskabeligt produkt: Et produkt frembragt ved anvendelse af
videnskabelige metoder som led i forskning, herunder
ansøgninger om forskningsmidler.
7) Forsker: En
person, der er ph.d.-studerende, har en ph.d.-grad eller har
tilsvarende kvalifikationer.
8)
Forskningsinstitution: En offentlig dansk institution, der
udøver forskning.
Stk. 2.
Videnskabelig uredelighed, jf. stk. 1, nr. 1, omfatter ikke
1)
tilfælde af fabrikering, forfalskning og plagiering, som kun
har haft ringe betydning ved planlægningen,
gennemførelsen eller rapporteringen af forskningen,
2)
spørgsmål om videnskabelige teoriers holdbarhed og
3)
spørgsmål om forskningskvaliteten af et videnskabeligt
produkt.
Kapitel 3
Videnskabelig uredelighed
Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed
§ 4.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed behandler sager om
videnskabelig uredelighed i videnskabelige produkter.
Stk. 2. Sager
efter stk. 1 skal vedrøre forskere, som har bidraget til at
afgive det videnskabelige produkt i sagen.
§ 5.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed består af 1
formand og 8-10 faglige medlemmer. For hvert fagligt medlem skal
der være en suppleant. Faglige medlemmer og suppleanter skal
repræsentere forskellige videnskabelige
forskningsområder.
Stk. 2.
Formanden skal være landsdommer og udpeges af uddannelses- og
forskningsministeren efter indstilling fra domstolene.
Stk. 3. De
faglige medlemmer og suppleanter skal være anerkendte
forskere og udpeges af uddannelses- og forskningsministeren i deres
personlige egenskab efter åbent opslag og høring af
Danmarks Frie Forskningsfond.
Stk. 4.
Nævnet kan for den enkelte sag beslutte, at en suppleant, jf.
stk. 1, skal indtræde i nævnet, hvis et fagligt medlem
får forfald, eller hvis det i øvrigt vurderes
relevant. Indtrådte suppleanter fungerer for resten af sagens
behandling.
§ 6.
Formanden og de faglige medlemmer samt suppleanterne udpeges for en
periode på indtil 4 år. Genudpegning er mulig, indtil
vedkommende har været udpeget i samlet 6 år.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan undtagelsesvis
forlænge udpegningsperioden for formanden og de faglige
medlemmer samt suppleanterne for en begrænset periode ud over
de perioder, der er anført i stk. 1.
§ 7.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan som led i sagernes
behandling indhente ekspertbistand efter konkret behov.
§ 8.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed er beslutningsdygtigt,
når mindst halvdelen af nævnets medlemmer, herunder
formanden, er til stede. Nævnet træffer beslutning ved
almindelig stemmeflerhed blandt de afgivne stemmer. Ved
stemmelighed afgør formandens stemme udfaldet.
§ 9.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed udarbejder en
forretningsorden. Forretningsordenen offentliggøres på
nævnets hjemmeside efter forudgående godkendelse af
uddannelses- og forskningsministeren.
Behandling af sager om
videnskabelig uredelighed
§
10. Sager om videnskabelig uredelighed kan rejses af enhver
ved anmeldelse, der indgives til den forskningsinstitution, hvor
forskningen er udført. En anmeldelse kan vedrøre
anmelderen selv som en anmodning om renselse for påstande om
videnskabelig uredelighed.
Stk. 2. I
tilfælde, hvor forskningen ikke er udført på en
dansk forskningsinstitution, eller hvor den forskningsinstitution,
hvor forskningen er udført, selv rejser sagen, indgives
anmeldelsen til Nævnet for Videnskabelig Uredelighed.
Stk. 3. En
forskningsinstitution har pligt til at indgive anmeldelse, hvis der
er begrundet mistanke om, at der i en konkret sag ved
forskningsinstitutionen foreligger videnskabelig uredelighed
omfattet af nævnets kompetence.
§
11. Den forskningsinstitution, der modtager en anmeldelse
efter § 10, stk. 1, skal påse, at anmeldelsen indeholder
oplysninger om
1) det
videnskabelige produkt, der er genstand for anmeldelsen,
2) den eller de
forskere, som anmeldelsen vedrører,
3) de
påstande om videnskabelig uredelighed, der fremsættes,
og
4) begrundelsen
for de fremsatte påstande om videnskabelig uredelighed.
Stk. 2.
Indeholder anmeldelsen de i stk. 1 nævnte oplysninger, skal
forskningsinstitutionen efter dialog med Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed udarbejde en redegørelse for
sagens faktiske omstændigheder og oversende sagen til
nævnet senest 3 måneder efter modtagelsen af
anmeldelsen.
Stk. 3.
Indeholder anmeldelsen ikke de i stk. 1 nævnte oplysninger,
skal forskningsinstitutionen afvise at oversende sagen til
nævnet.
§
12. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan behandle
sager af egen drift, hvis der foreligger en begrundet formodning om
videnskabelig uredelighed.
Stk. 2. Den
forskningsinstitution, hvor forskningen er udført, skal
efter anmodning fra nævnet bistå med en
redegørelse for sagens faktiske omstændigheder.
§
13. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed kan afvise at
realitetsbehandle sager i følgende tilfælde:
1) Sagen falder
uden for nævnets kompetence.
2) Sagen
må anses for åbenbart grundløs eller formodes
ikke at kunne føre til en afgørelse om, at der
foreligger videnskabelig uredelighed.
3)
Omkostningerne ved sagens behandling står ikke i rimeligt
forhold til dens betydning.
4) Sagen har
meget lille tilknytning til Danmark.
§
14. Sager, der ikke optages til realitetsbehandling, skal
som udgangspunkt afvises af Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed senest 3 måneder efter nævnets modtagelse
af sagen i henhold til § 10, stk. 2, eller § 11, stk.
2.
§
15. Sager, der optages til realitetsbehandling af
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed, skal
færdigbehandles senest 12 måneder efter nævnets
modtagelse af sagen, jf. § 10, stk. 2, og § 11, stk. 2,
eller nævnets optagelse af sagen til behandling af egen
drift, jf. § 12, stk. 1.
Stk. 2.
Foreligger der særlige omstændigheder, kan
sagsbehandlingen forlænges ud over de 12 måneder.
§
16. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed afslutter
realitetsbehandlede sager ved at træffe afgørelse om,
at der foreligger eller ikke foreligger videnskabelig
uredelighed.
Stk. 2. Som led
i afgørelser efter stk. 1, hvor nævnet konstaterer, at
der foreligger videnskabelig uredelighed, kan nævnet beslutte
følgende:
1) At henstille
til forskeren, at det videnskabelige produkt trækkes
tilbage.
2) At orientere
den eller de berørte forskningsinstitutioner.
3) At orientere
forskerens arbejdsgiver.
4) At orientere
udgiveren af det videnskabelige produkt, herunder eventuelt
henstille til denne, at det videnskabelige produkt trækkes
tilbage el.lign.
5) At orientere
eventuelle fonde el.lign., som helt eller delvis har finansieret
den udførte forskning.
§
17. I tilfælde, hvor Nævnet for Videnskabelig
Uredelighed vurderer, at en sag kan indeholde forhold om tvivlsom
forskningspraksis, som af nævnet vurderes til ikke at
være videnskabelig uredelighed, kan nævnet oversende
sådanne forhold til den relevante forskningsinstitution til
videre behandling.
§
18. Nævnet for Videnskabelig Uredeligheds
afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Kapitel 4
Tvivlsom forskningspraksis
§
19. Forskningsinstitutionerne behandler tilfælde af
tvivlsom forskningspraksis.
Stk. 2. Opgaven
efter stk. 1 kan løses af den enkelte forskningsinstitution
selv, i fællesskab af flere forskningsinstituti?oner
eller under anvendelse af ekstern ekspertise.
§
20. Den enkelte forskningsinstitution offentliggør
på institutionens hjemmeside retningslinjer for behandling af
tilfælde af tvivlsom forskningspraksis.
Kapitel 5
Beretninger
§
21. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed udarbejder en
årlig beretning om sin behandling af sager om videnskabelig
uredelighed.
§
22. Nævnet for Videnskabelig Uredelighed udarbejder en
årlig beretning om tilfælde af tvivlsom
forskningspraksis, som har været under behandling ved
forskningsinstitutionerne. Beretningen udarbejdes på baggrund
af en årlig afrapportering fra forskningsinstitutionerne til
nævnet.
Kapitel 6
Sekretariatsbetjening, tilsyn,
bemyndigelser m.v.
§
23. Sekretariatsbetjeningen af Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed varetages af Uddannelses- og
Forskningsministeriet eller en statslig myndighed under
ministeriet.
§
24. Uddannelses- og forskningsministeren fører tilsyn
med, at denne lov og regler fastsat i medfør heraf
overholdes.
§
25. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
regler om formkrav og tidsfrister for anmeldelser om videnskabelig
uredelighed, kommunikation på andre sprog end dansk og om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur
m.v.
§
26. Uddannelses- og forskningsministeren kan bemyndige en
statslig myndighed under ministeriet eller andre statslige
myndigheder efter forhandling med vedkommende minister til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
uddannelses- og forskningsministeren.
Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i
henhold til bemyndigelse efter stk. 1, herunder at
afgørelserne ikke skal kunne påklages.
Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte
nærmere regler om udøvelsen af de beføjelser,
som en anden statslig myndighed efter forhandling med vedkommende
minister bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.
Kapitel 7
Ikrafttræden og
overgangsbestemmelser m.v.
§
27. Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
Medlemmerne af Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed, hvis udpegningsperiode ikke er udløbet ved
lovens ikrafttræden, udgør Nævnet for
Videnskabelig Uredelighed, indtil nævnets medlemmer er
udpeget i overensstemmelse med § 6.
Stk. 3.
Medlemmerne af Udvalgene vedrørende Videnskabelig
Uredelighed, hvis udpegningsperiode ikke er udløbet ved
lovens ikrafttræden, bistår efter anmodning fra
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed med at
færdigbehandle sager indbragt før lovens
ikrafttræden.
Stk. 4. Loven
finder ikke anvendelse på sager indbragt for Udvalgene
vedrørende Videnskabelig Uredelighed før lovens
ikrafttræden. For disse sager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Stk. 5. De
første årlige beretninger efter §§ 21 og 22
vedrører perioden fra lovens ikrafttræden til og
med den 31. december 2018.
§
28. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.