Betænkning afgivet af
Indfødsretsudvalget den 24. november 2016
1. Ændringsforslag
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. oktober
2016 og var til 1. behandling den 12. oktober 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Indfødsretsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 22.
august 2016 dette udkast til udvalget, jf. IFU alm. del - bilag 117
(folketingsåret 2015-16). Den 6. oktober 2016 sendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Flertallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme hverken
for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
har stor forståelse for de hensyn, der ligger til grund for
mindretallets ændringsforslag om at indsætte et nyt
§ 6, stk. 4, hvorefter et barn, der har været undtaget
fra en forælders naturalisation ved lov, idet barnet på
tidspunktet for forælderens optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, kan erhverve dansk indfødsret ved
naturalisation efter de regler, der var gældende for barnet
på tidspunktet for forælderens naturalisation, hvis
sigtelsen senere frafaldes, eller hvis barnet i en
efterfølgende straffesag frifindes endeligt for samme
forhold. Men S kan ikke støtte ændringsforslaget, med
henvisning til at S bakker op om selve bestemmelsens formål
om - på baggrund af retssikkerhedsmæssige overvejelser
- at få lovfæstet den praksis, som Folketingets
Indfødsretsudvalg i 1997 besluttede skulle gælde for
en biperson, der er sigtet eller straffet af betydning for
naturalisationssagen og med henvisning til, at S er bekymret for,
at konsekvensen ved at følge ændringsforslaget bliver,
at der opfindes en helt ny kategori for meddelelse af
indfødsret. S vil fremadrettet følge udviklingen i
disse sager tæt.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget har til formål at
lovfæste, hvilke betingelser der gælder for de
børn, som får statsborgerskab som bipersoner gennem
deres forældre. For DF at se er lovforslaget i høj
grad en lovmæssig stadfæstelse af praksis, som allerede
gælder på dette område. For at kunne få
statsborgerskab gennem sine forældre skal barnet være
under 18 år, ugift og bosat i riget. Ifølge
forældreansvarslovens § 3 er det et krav, at begge
forældre giver samtykke til, at barnet får
statsborgerskab. Derudover stilles i lovforslaget krav om, at et
barn, dvs. en biperson under 18 år, ikke må have
begået den form for kriminalitet, der udløser
karenstid eller helt udelukker personen fra statsborgerskab. Dette
krav er en lovfæstelse af en praksis, som har eksisteret
siden en beslutning truffet i Indfødsretsudvalget i 1997.
Sidst og ikke mindst lovfæstes det, at børn, der ikke
lever op til disse krav, ikke får statsborgerskab. Denne
lovfæstelse af den gældende praksis var en del af
aftalen om indfødsret, der blevet indgået i oktober
2015 mellem regeringen, DF, de borgerlige partier og
Socialdemokratiet.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter principielt, at praksis i sager om statsborgerskab
så vidt muligt reguleres ved lov, så det bliver
gennemskueligt, hvilke rettigheder og procedurer der gælder.
I forhold til reglernes indhold finder partierne det i det
foreliggende lovforslag - som bekræftet af ministeren i
svaret på spørgsmål nr. 1 - problematisk, at en
forældremyndighedsindehaver kan blokere for et barns
erhvervelse af indfødsret ved naturalisation i en situation,
hvor barnet er gammelt nok til at have et informeret og
velbegrundet ønske om at blive dansk statsborger.
Et andet problem er, at det i lovforslaget
ikke sikres, at børn, der på tidspunktet for
forældrenes optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse er sigtet for et strafbart forhold,
men som siden viser sig at være uskyldige, kan blive
statsborgere på tilsvarende gunstige betingelser som dem, der
ville have været gældende, hvis der ikke havde
været tale om nogen sigtelse. Det er baggrunden for, at
partierne stiller ændringsforslag nr. 1 og 2, hvortil
henvises.
Ud fra en samlet vurdering kan partierne
støtte lovforslaget, såfremt de to
ændringsforslag vedtages. Hvis ændringsforslagene
forkastes, vil partierne stemme hverken for eller imod ved den
endelige afstemning om lovforslagets vedtagelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (EL,
ALT, RV og SF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 6, stk. 3, indsættes efter
»naturalisation«: », jf. dog stk. 4«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
2)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Er et barn undtaget fra en forælders naturalisation ved lov,
idet barnet på tidspunktet for forælderens optagelse
på lovforslag om indfødsrets meddelelse var sigtet for
en lovovertrædelse, og frafaldes sigtelsen
efterfølgende, eller frifindes barnet endeligt i en
efterfølgende straffesag vedrørende samme forhold,
kan barnet erhverve indfødsret ved naturalisation, jf. stk.
1, efter de regler, der var gældende på tidspunktet for
forælderens naturalisation, såfremt barnet ikke var
blevet undtaget ved lov. Dette gælder også, selv om
barnet i mellemtiden måtte være fyldt 18
år.««
[Et barns mulighed for
efterfølgende at erhverve dansk indfødsret, hvis
vedkommende er undtaget fra en forælders naturalisation ved
lov på grund af en sigtelse, og hvor sigtelsen
efterfølgende frafaldes, eller hvor barnet
efterfølgende frifindes endeligt for forholdet]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det foreslås med
ændringsforslaget, at et barn, der har været undtaget
fra en forælders naturalisation ved lov, idet barnet på
tidspunktet for forælderens optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse var sigtet for en
lovovertrædelse, kan erhverve dansk indfødsret ved
naturalisation efter de regler, der var gældende for barnet
på tidspunktet for forælderens naturalisation, hvis
sigtelsen senere frafaldes, eller hvis barnet i en
efterfølgende straffesag frifindes endeligt for samme
forhold. Det vil efter ændringsforslaget fortsat være
en forudsætning for et barns efterfølgende erhvervelse
af dansk indfødsret ved naturalisation, at betingelserne for
at blive optaget som biperson er opfyldt med den modifikation, at
det ikke skal komme barnet til skade, såfremt det i
mellemtiden er fyldt 18 år. Dette er præciseret i
ændringsforslaget.
Christian Langballe (DF) fmd. Marie Krarup (DF) Martin Henriksen
(DF) Kenneth Kristensen Berth (DF) Jan E. Jørgensen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Thomas Danielsen (V) Christina Egelund
(LA) Naser Khader (KF) Astrid Krag (S) Peter Hummelgaard Thomsen
(S) Karen J. Klint (S) nfmd.
Christian Rabjerg Madsen (S) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille
Schnoor (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 12
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge,- integrations- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 12
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om erhvervelse af dansk
indfødsret for børn over 12 år, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om en redegørelse for
børns mulighed for at erhverve dansk indfødsret inden
det fyldte 18. år i de sager, hvor barnet på grund af
en sigtelse er undtaget fra forældrenes naturalisation, og
hvor sigtelsen siden frafaldes eller barnet frifindes, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil ændre
lovforslaget, så det gøres helt klart, at alle
børn, der på grund af en sigtelse er undtaget fra
forældremyndighedsindhaveres naturalisation, men hvor
sigtelsen frafaldes eller barnet frifindes, får mulighed for
efterfølgende optagelse på lovforslag om
indfødsrets meddelelse på tilsvarende betingelser, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om, hvordan det vil vægtes i
loven i tilfælde af modstand fra en af
forældremyndighedsindehaverne, hvis det strider mod barnets
tarv ikke at opnå dansk statsborgerskab, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil udarbejde teknisk
bistand til ændringsforslag der medfører
følgende: - Børn over 12 år skal have
afgørende indflydelse på deres mulighed for at
erhverve dansk indfødsret, og det skal således ikke
være muligt for den ene forældremyndighedsindehaver at
modsætte sig ved at undlade at give samtykke. - Et barn, der
ikke optages som biperson sammen med en forælder på
grund af en sigtelse, der efterfølgende frafaldes, eller
hvor barnet efterfølgende frifindes, skal have mulighed for
at søge igen på samme vilkår, som ville have
været gældende, såfremt barnet ikke havde
været undtaget fra at blive optaget som biperson på
grund af sigtelsen, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om ministeren vil redegøre for,
hvorvidt det er muligt at gennemføre en praksisændring
uden lovændring, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
|