Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 30. maj 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning,
lov om naturbeskyttelse og lov om aktindsigt i
miljøoplysninger
(Modernisering af planloven, bedre rammer
for kommuner, borgere og virksomheder i hele landet)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1529 af 23. november 2015, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 179 af 24. februar 2015,
§ 1 i lov nr. 1879 af 29. december 2015 og § 15 i lov nr.
1658 af 20. december 2016 og senest ved § 48 i lov nr. 1715 af
27. december 2016, foretages følgende ændringer:
1. § 1,
stk. 1, affattes således:
»Loven skal sikre en sammenhængende
planlægning, der forener de samfundsmæssige interesser
i arealanvendelsen, medvirker til at værne om landets natur
og miljø og skaber gode rammer for vækst og udvikling
i hele landet, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag med respekt for menneskets
livsvilkår, bevarelse af dyre- og planteliv og øget
økonomisk velstand.«
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 1, ændres
»og i de enkelte kommuner« til: »og i de enkelte
kommuner og lokalsamfund«.
3. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3) at
skabe gode rammer for erhvervsudvikling og vækst,«.
Nr. 3-6 bliver herefter nr. 4-7.
4. I
§ 1, stk. 2, nr. 3, der bliver nr.
4, ændres »natur- og landskabsressource« til:
»naturværdi og landskabelig værdi«.
5. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, der bliver nr.
5, indsættes efter »at«: »biodiversiteten
understøttes, og at«.
6. § 2,
stk. 4, ophæves.
7. I
§ 2 a, 1. pkt., ændres
»statslige« til: »nationale«.
8.
Efter § 4 indsættes:
Ȥ 4 a.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser meddele mellem 0 og 15 tilladelser, jf. dog
stk. 7, 3. pkt., til planlægning og meddelelse af
landzonetilladelser til innovative og miljømæssigt
bæredygtige turismeprojekter uanset § 5 b, stk. 1, nr.
1, 3 og 4, og § 35, stk. 3, hvis
1) projekterne
har et væsentligt potentiale til at skabe vækst og
udvikling i kyst- og naturturismen og øget tiltrækning
af turister samt via nyskabende elementer er særegne,
så de kan bidrage til udviklingen af turisme i Danmark,
2) etableringen
af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige
turismemæssige aktiviteter og er i overensstemmelse med de
sammenhængende turistpolitiske overvejelser i
kommunalbestyrelsens planlægning for turisme samt
kommunalbestyrelsens planstrategi,
3) projekterne
indpasses arkitektonisk og opføres under særlig
hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet og
4) projekterne
indeholder tiltag, som bidrager positivt til den omkringliggende
natur og også gerne til gode na?turoplevelser.
Stk. 2.
Erhvervsministeren kan meddele tilladelse efter stk. 1 til
projekter indeholdende nye sommerhusområder, når det
nye sommerhusområde er en fysisk integreret del af et nyt
feriecenter med fælles faciliteter af en væsentlig
størrelse. Der kan ikke meddeles tilladelse efter stk. 1 til
etablering af sommerhuse beliggende på arealer omfattet af
klitfredning eller strandbeskyttelse, jf. naturbeskyttelseslovens
§§ 8 og 15.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan ved meddelelse af tilladelse efter stk. 1
til projekter i landzone lægge særlig vægt
på hensynet til udvikling af kyst- og naturturismen.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 35, stk. 1, til
projekter tilladt efter stk. 1 kan påklages til
Planklage?nævnet efter kapitel 14, for så vidt
angår retlige spørgsmål.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen skal ved udarbejdelse af forslag til et
projekt, der ligger inden for afgrænsningen af en
nationalpark, høre nationalparkfonden for at sikre, at
projektet understøtter nationalparkens formål, og at
dette fremgår af kommunalbestyrelsens ansøgning.
Stk. 6. En
nationalparkfond kan ikke fremsætte indsigelse mod et
planforslag fremsat af en kommunalbestyrelse på baggrund af
en tilladelse efter stk. 1, jf. § 29 c.
Stk. 7.
Tilladelser til projekter efter § 5, som ikke kan realiseres
eller bortfalder efter § 5, stk. 3, kan udbydes til
kommunalbestyrelser i en ny ansøgningsrunde efter denne
bestemmelse. Erhvervsministeren kan meddele tilladelse til
ansøgninger omfattet af 1. pkt. efter denne bestemmelse.
Disse tilladelser indgår ikke i antallet af potentielle nye
tilladelser efter stk. 1.
Stk. 8. Meddelt
tilladelse efter stk. 1 og meddelt landzonetilladelse på
baggrund af erhvervsministerens tilladelse efter stk. 1 bortfalder,
5 år efter at erhvervsministerens tilladelse er meddelt, hvis
projektet ikke er påbegyndt på dette tidspunkt.
Stk. 9.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om ansøgning,
offentliggørelse af kommunalbestyrelsens ansøgning,
evaluering og indberetning af projekter omfattet af stk.
1.«
9. § 5,
stk. 4, 1. pkt., ophæves.
10. I
§ 5, stk. 4, 2. pkt., der bliver
1. pkt., ændres »Natur- og
Miljøklagenævnet« til:
»Planklagenævnet«.
11. I
§ 5 a, stk. 1, ændres
»Landets kystområder« til:
»Kystnærhedszonen uden for udviklingsområder, jf.
§ 5 b, stk. 2,«.
12. I
§ 5 a, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »nr. 10« til: »nr. 11«.
13. I
§ 5 b, stk. 1, nr. 3, ændres
»stk. 2« til: »stk. 4«.
14. § 5 b,
stk. 2 og 3, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser fastsætte regler efter § 3, stk. 1
og stk. 2, 1. pkt., der fraviger stk. 1, nr. 1, og således
udpege udviklingsområder i kystnærhedszonen, hvis
udviklingsområderne ikke omfatter arealer med særlige
natur-, miljø- og landskabsinteresser.
Stk. 3.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om ansøgning
om udviklingsområder efter stk. 2.
Stk. 4.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser fastsætte regler efter § 3, stk. 1
og stk. 2, 1. pkt., der fraviger stk. 1, nr. 3, således at
kommunalbestyrelserne får mulighed for ved lokalplan at
udlægge nye sommerhusområder i kystnærhedszonen
inden for en ramme på højst 6.000 nye sommerhusgrunde
og tilbageføre eksisterende ubebyggede
sommerhusområder udlagt efter § 11 b, stk. 1, nr. 12,
eller § 34, stk. 3 og 5, i kystnærhedszonen til landzone
med hensyntagen til følgende:
1)
Sommerhusgrundene skal være beliggende i sammenhængende
områder, og sommerhusområderne skal placeres i
tilknytning til eksisterende eller planlagte bysamfund, feriecentre
eller sommerhusområder, hvor der er et turistmæssigt
potentiale.
2) Den enkelte
kommunalbestyrelse skal anvise, hvilke ubebyggede sommerhusgrunde i
kystnærhedszonen der kan tilbageføres, så der
byttes eksisterende ubebyggede sommerhusområder med nye i
forholdet 1:1 i de kommuner, hvor det er muligt.
3)
Offentlighedens adgang til kysten skal sikres og udbygges,
således at både borgere og turister også
fremadrettet kan have glæde af de åbne kyster.
4) Der kan ikke
udlægges nye sommerhusgrunde inden for naturområder
beskyttet af naturbeskyttelsesloven eller strandbeskyttelseslinjen
eller i klitfredede områder.
5) Nye
sommerhusområder skal placeres uden for områder med
særlige landskabsinteresser og naturbeskyttelsesinteresser og
må ikke være i strid med væsentlige nationale
interesser.
6)
Kommunalbestyrelserne skal i kommuneplanstrategien beskrive,
hvordan de nye sommerhusgrunde kan understøtte vækst
og udvikling lokalt. Som led i strategien skal
kommunalbestyrelserne også gennemgå eksiste?rende
ubebyggede sommerhusområder og vurdere, om de kan
tilbageføres.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om ansøgning
om nye sommerhusområder efter stk. 4.
Stk. 6.
Erhvervsministeren kan efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser fastsætte regler efter § 3, stk. 1
og stk. 2, 1. pkt., der fraviger stk. 1, nr. 3, og som giver
kommunalbestyrelserne mulighed for ved lokalplan at overføre
eksiste?rende sommerhusområder inden for
kystnærhedszonen til byzone, hvis lovens generelle kriterier
for udlæg af arealer til byzone er opfyldt, jf. § 11
a.
Stk. 7.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om ansøgning
om overførsel af eksisterende sommerhusområder inden
for kystnærhedszonen til byzone efter stk. 6.
Stk. 8.
Erhvervsministeren kan ved udlæg af nye
sommerhusområder, jf. stk. 4, fastsætte regler om
rækkefølge for kommunalbestyrelsernes
planlægning og om, at planlægningsmuligheden for
uudnyttede områder, som er udlagt til sommerhusområde i
landsplandirektiv efter stk. 4, bortfalder 8 år efter
udstedelsen.
Stk. 9.
Erhvervsministeren kan i særlige tilfælde meddele
kommunalbestyrelsen tilladelse til planlægning og meddelelse
af landzonetilladelser til konkrete projekter til
nyopførelse af turismefaciliteter, der er ødelagt
på grund af brand, oversvømmelse, storm el.lign.,
uanset stk. 1, nr. 1 og 4, og § 35, stk. 3, hvis
1) projektet har
betydning for turisme og for tiltrækning af turister i
området,
2) projektet
indpasses arkitektonisk og opføres under særlig
hensyntagen til den omkringliggende natur og landskabet og
3) projektet
indeholder tiltag, som bidrager positivt til den omkringliggende
natur og også gerne til gode natur?oplevelser.«
15. I
§ 5 l, nr. 2, ændres
»herunder især den gående, cyklende og kollektive
trafik« til: »og så transportafstandene i
forbindelse med indkøb er begrænsede«.
16. § 5 l,
nr. 3, affattes således:
»3) skabe
gode rammer for velfungerende markeder med en effektiv
butiksstruktur.«
17. § 5 m,
stk. 1, 3. pkt., ophæves.
18. § 5 m,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Beliggenheden og afgrænsningen af bymidter og bydelscentre
skal tage udgangspunkt i tilstedeværelsen og koncentrationen
af en række funktioner, herunder butikker, kulturtilbud,
privat og offentlig service. Hver by kan kun have én
bymidte, jf. dog stk. 4.«
19. I
§ 5 m, stk. 3, 2. pkt.,
udgår »regler udstedt i medfør af«.
20. I
§ 5 m, stk. 4, 1. pkt.,
udgår », herunder bymidter og aflastningsområder,
hvori der kan etableres store butikker, jf. § 5 q, stk.
2«.
21. § 5 m,
stk. 5, ophæves.
22. § 5 n,
stk. 1 og 2, affattes
således:
»Ud over bymidter og bydelscentre kan der
1)
udlægges arealer til aflastningsområder i byer, hvor
der er et tilstrækkeligt kundegrundlag, bl.a. for at give
plads til butikker, som ikke uden videre kan placeres i
bymidten,
2)
udlægges arealer til butiksformål i et lokalcenter
eller placeres enkeltstående butikker, som alene tjener til
lokalområdets daglige forsyning,
3)
udlægges arealer til butikker, der alene forhandler
særlig pladskrævende varer eller varer, som frembyder
særlige sikkerhedsmæssige forhold, f.eks.
motorkøretøjer, lystbåde, campingvogne,
trailere, planter, havebrugsvarer, tømmer, byggematerialer,
grus, sten- og betonvarer og møbler samt ammunition og
eksplosiver, og
4)
udlægges arealer til mindre butikker til salg af egne
produkter i tilknytning til en virksomheds produktionslokaler.
Stk. 2.
Aflastningsområder efter stk. 1, nr. 1, kan ikke
udlægges til en enkelt dagligvarebutik eller udelukkende
dagligvarebutikker.«
23. I
§ 5 n indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Eksisterende aflastningsområder kan udvides, hvis der er et
tilstrækkeligt kundegrundlag og der er behov for at give
plads til butikker, der ikke uden videre kan etableres i bymidten.
Eksisterende aflastningsområder kan ikke udvides for at skabe
plads til en dagligvarebutik eller udelukkende
dagligvarebutikker.«
24. § 5 p,
stk. 1, affattes således:
»I byer med mere end 20.000 indbyggere
fastsætter kommunalbestyrelsen det maksimale bruttoetageareal
til butiksformål for det enkelte bydelscenter.«
25. § 5 p,
stk. 3 og 4, ophæves.
26. § 5
q affattes således:
Ȥ 5 q. For
dagligvarebutikker i bymidter og bydelscentre må der ikke
fastsættes butiksstørrelser, der overstiger 5.000
m2 bruttoetageareal. Der kan dog
tillægges op til 200 m2 til
personalekantine, personaletoiletter, personalefitnessfaciliteter
og personalepauserum.
Stk. 2. For
dagligvarebutikker i lokalcentre og for enkeltstående
dagligvarebutikker til lokalområdets forsyning må der
ikke fastsættes butiksstørrelser, der overstiger 1.200
m2 bruttoetageareal.
Stk. 3. For
dagligvarebutikker i aflastningsområder må der ikke
fastsættes butiksstørrelser, der overstiger 3.900
m2 bruttoetageareal. Der kan dog
tillægges op til 200 m2 til
personalekantine, personaletoiletter, personalefitnessfaciliteter
og personalepauserum.«
27. I
§ 5 r, stk. 1, ændres
»3.500 m2 bruttoetageareal,
for udvalgsvarebutikker ikke overstige 2.000 m2 bruttoetageareal og for butikker til
et lokalområdes forsyning ikke overstige 1.000 m2 bruttoetageareal« til: »de
i § 5 q nævnte bruttoetagearealer«.
28. § 5 t,
stk. 2, ophæves.
29. I
§ 11 a, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »byzoner«: », jf. stk.
6-13,«.
30. I
§ 11 a, stk. 1, indsættes
efter nr. 7 som nyt nummer:
»8)
sikring af, at arealer, der er belastet af lugt, støv og
anden luftforurening, ikke udlægges til boliger,
institutioner, kontorer, rekreative formål m.v., jf. dog
§ 15 b,«.
Nr. 8-13 bliver herefter nr. 9-14.
31. § 11
a, stk. 1, nr. 13, der bliver nr. 14, affattes
således:
»14)
varetagelse af naturbeskyttelsesinteresserne, som udgøres af
naturområder med særlige naturbeskyttelsesinteresser,
herunder eksisterende Natura 2000-områder på land og
andre beskyttede naturområder samt økologiske
forbindelser, potentielle naturområder og potentielle
økologiske forbindelser, og for prioritering af
kommunalbestyrelsens naturindsats inden for Grønt
Danmarkskort,«.
32. § 11
a, stk. 1, nr. 14, ophæves.
33. I
§ 11 a, stk. 1, nr. 20,
ændres »§ 5 b og« til: »§ 5
b,«, og i nr. 21 ændres
»§§ 3 og 5 j.« til: »§§ 3 og
5 j,«.
34. I
§ 11 a, stk. 1, indsættes
som nr. 22-26:
»22)
beliggenheden af omdannelseslandsbyer,
23)
beliggenheden af erhvervsområder, herunder erhvervshavne, som
skal være forbeholdt produktionsvirksomheder, transport- og
logistikvirksomheder og friholdes for anden anvendelse uden
tilknytning til sådanne virksomheder,
24)
beliggenheden af konsekvensområder omkring
erhvervsområder, jf. nr. 23,
25) udpegning af
op til to transformationsområder hvert fjerde år inden
for konsekvensområder, jf. nr. 24, som er arealer, der er
belastet af støj fra eksisterende produktionsvirksomheder og
er centralt beliggende i byen, og hvor der er særlige
byudviklingsinteresser, idet der dog kan udpeges et yderligere
transformationsområde inden for den 4-årige periode,
hver gang der er givet byggetilladelse svarende til 80 pct. af
byggeretten i et af de udpegede områder, og
26)
beliggenheden af konsekvensområder omkring tekniske
anlæg, vindmøller og støjende
fritidsanlæg m.v. i landzone, som skal friholdes for ny
støjfølsom anvendelse.«
35. § 11
a, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved fastsættelse af retningslinjer
efter stk. 1, nr. 14, udpege beliggenheden af naturområder
med særlige naturbeskyttelsesinteresser på kort,
herunder eksisterende Natura 2000-områder på land og
andre beskyttede naturområder samt økologiske
forbindelser, potentielle naturområder og potentielle
økologiske forbindelser. Ved udpegningen skal Digitale
Naturkort anvendes. Den samlede udpegning udgør herefter
Grønt Danmarkskort.«
36. I
§ 11 a, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4, ændres »nr. 13«
til: »nr. 14«.
37. § 11
a, stk. 3, 1. pkt., ophæves, i 2. pkt., der
bliver 1. pkt., udgår »øvrige eksisterende og
potentielle«, i nr. 1
ændres »Eksisterende værdifulde
naturområder« til: »Områder med
særlige naturbeskyttelsesinteresser«, og i nr. 2 ændres »Nye« til:
»Potentielle«.
38. I
§ 11 a, stk. 5, indsættes
efter »Erhvervsministeren kan«: »efter aftale med
miljø- og fødevareministeren«.
39. I
§ 11 a indsættes som stk. 6-12:
»Stk. 6.
Ved fastsættelse af retningslinjer efter stk. 1, nr. 1, kan
kommunalbestyrelsen omfordele allerede udlagte arealer til
byvækst.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsen kan udlægge nye arealer til byzoner for
at dække det forventede behov for byvækst i en periode
på 12 år, jf. dog stk. 12.
Stk. 8. Et nyt
areal til byzone, jf. stk. 6 og 7, skal placeres i direkte
tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i
byzone.
Stk. 9.
Erhvervsministeren kan uanset stk. 8 efter ansøgning fra
kommunalbestyrelser i særlige tilfælde meddele
tilladelse til planlægning for et afgrænset areal til
byzone.
Stk. 10.
Kommuneplanrammer og bestemmelser i lokalplaner for arealer udlagt
efter tilladelse fra erhvervsministeren, jf. stk. 9, skal indeholde
anvendelsesbestemmelser, der sikrer, at arealet alene kan anvendes
til det ansøgte formål. Arealer udlagt til byzone
efter erhvervsministerens tilladelse, jf. stk. 9, kan ikke
indgå i omfordeling af byzonearealer efter stk. 6.
Stk. 11.
Erhvervsministeren kan i særlige tilfælde, hvor et
udlæg af et areal til byzone er af national interesse,
fastsætte regler efter § 3, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt.,
der fraviger stk. 6-8 for et afgrænset areal.
Stk. 12.
Erhvervsministeren fastsætter regler om kommunalbestyrelsens
metode til at opgøre det forventede behov for at inddrage
nye arealer til byvækst, herunder om adgangen til at fravige
metoden på baggrund af et dokumenteret behov for at
udlægge yderligere arealer til byvækst.«
40. § 11
b, stk. 1, nr. 7, affattes således:
»7)
områder til butiksformål, herunder maksimale
bruttoetagearealer for de enkelte butikker,«.
41. I
§ 11 b, stk. 1, nr. 12,
ændres »sommerhusområder, og« til:
»sommerhusområder,«, og i nr. 13 ændres ».« til:
»,«.
42. I
§ 11 b, stk. 1, indsættes
som nr. 14 og 15:
»14)
sikring af, at erhvervsarealer langs motorvejen prioriteres til
transport- og logistikvirksomheder og andre transporttunge
virksomheder, og
15)
konsekvensområder omkring erhvervsområder forbeholdt
produktionsvirksomheder og transformationsområder inden for
konsekvensområder.«
43. I
§ 11 b, stk. 2, ændres
»§ 11 a, stk. 1, nr. 9« til: »§ 11 a,
stk. 1, nr. 10«.
44. I
§ 11 b indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan, uanset § 11 a, stk. 8, i
særlige tilfælde fastsætte rammer i kommuneplanen
for eksisterende fødevarevirksomheder med
besøgsfaciliteter, der bidrager til områdets turisme,
hvis
1)
fødevarevirksomheden udspringer af en produktion knyttet til
lokale råvarer og stadig baserer produktionen på
råvarer fra landbruget,
2)
fødevarevirksomheden har eksisteret på stedet i mindst
5 år,
3)
fødevarevirksomheden ønsker at etablere eller udvide
faciliteter til besøgsturisme, som bidrager til
områdets turisme, og
4) der er en
funktionel sammenhæng mellem fødevarevirksomheden og
besøgsfaciliteterne.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde, uanset
§ 11 a, stk. 8, fastsætte rammer for overførsel
af arealer i landzone til byzone for veletablerede virksomheder,
f.eks. produktionsvirksomheder, hvis virksomheden over en
længere årrække har foretaget væsentlige
investeringer i bebyggelse eller i produktion, hvis virksomheden er
beliggende i tilknytning til eksisterende nødvendig
infrastruktur.«
45. I
§ 11 e, stk. 1, nr. 2, udgår
»den regionale udviklingsplan, jf. § 10 a,
samt«.
46. § 11
e, stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3)
grundlaget for udpegning af naturområder, som skal
indgå i Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk. 1,
nr. 14, og § 11 a, stk. 2.«
47. I
§ 11 e, stk. 1, indsættes
efter nr. 5 som nyt nummer:
»6)
kommuneplanens sammenhæng med de udpegede områder med
særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for disse, jf. § 11 a, stk. 1, nr.
2 og 3, i lov om vandforsyning m.v., og med regler udstedt med
hjemmel i § 11 a, stk. 2, i lov om vandforsyning m.v. for
myndighedernes administration inden for de udpegede
områder,«.
Nr. 6-12 bliver herefter nr. 7-13.
48. I
§ 11 e, stk. 1, nr. 10, der bliver
nr. 11, indsættes efter »kystnærhedszonen«:
», herunder udviklingsområder og større
sammenhængende naturområder (Grønt
Danmarkskort),«.
49. I
§ 11 e, stk. 2, indsættes
efter »kystnærhedszonen«: »og
udviklingsområder«.
50. § 11
e, stk. 3, nr. 3, affattes således:
»3) en
vurdering af nr. 1 og 2 i relation til målene for
detailhandelsstrukturen, herunder en angivelse af, hvilket opland
der forudsættes betjent af de butikker, der kan placeres
inden for de udlagte arealer,«.
51. I
§ 11 e, stk. 3, nr. 4,
indsættes efter »fremmer«: »konkurrence
og«.
52. § 11
e, stk. 4 og 5, affattes
således:
»Stk. 4.
Redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder
rammer for aflastningsområder, jf. § 5 n, stk. 1, nr. 1,
skal indeholde en redegørelse for det kundegrundlag, som
etableringen af nye butikker baseres på, og det opland, som
aflastningsområdet henvender sig til, samt en vurdering
af,
1) hvordan det
planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et
større vareudvalg og lavere priser til fordel for
forbrugerne,
2) hvordan det
planlagte aflastningsområde kan påvirke
butiksforsyningen i bymidten i de mindre oplandsbyer og i
landdistrikterne, og
3) hvordan det
planlagte aflastningsområde, bl.a. set i forhold til
kommunens størrelse, forventes at påvirke byens
samlede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.
Stk. 5.
Redegørelsen for den del af kommuneplanen, som indeholder
bestemmelser om en ændret afgrænsning af bymidten eller
bydelscentre, skal indeholde
1) en vurdering
af og en begrundelse for behovet for nybyggeri eller omdannelse af
eksisterende bebyggelse til butiksformål ved ændret
afgrænsning af bymidten eller bydelscenteret,
2) en vurdering
af mulige områder, der kan inddrages i bymidten eller
bydelscenteret, og en begrundelse for, hvorfor det
pågældende område eller de pågældende
områder ønskes inddraget i bymidten eller
bydelscenteret,
3) oplysning om,
hvordan planlægningen tilgodeser målene for den
kommunale detailhandelsstruktur, og
4) en
beskrivelse af konsekvenser for bymiljøet og for afviklingen
af trafikken til og fra bymidten eller bydelscenteret, herunder
tilgængeligheden for forskellige trafikarter samt
parkeringsmuligheder.«
53. § 11
e, stk. 6, ophæves.
54. I
§ 15, stk. 2, nr. 13,
indsættes efter »og lignende«: », herunder
bebyggelse i første række i
transformationsområder,«.
55. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter nr. 13 som nye numre:
»14) krav
om mekanisk ventilation, hvor luftindtag skal placeres i en
højde, hvor grænseværdier for lugt, støv
og anden luftforurening er overholdt til opførelse af ny
bebyggelse til kontorformål og lign. og ved ændret
anvendelse af eksisterende bebyggelse til kontorformål og
lign.,
15) meddelelse
af ibrugtagningstilladelse til en udvalgsvarebutik i et
aflastningsområde som betingelse for ibrugtagning af en
dagligvarebutik i området,«.
Nr. 14-25 bliver herefter nr. 16-27.
56. I
§ 15, stk. 10, ændres
»14« til: »16«.
57. I
§ 15 a, stk. 1, ændres
»19 og 22« til: »21 og 24«.
58. I
§ 15 a indsættes efter stk.
2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Lokalplaner, der tilvejebringes for arealer i et område, som
i kommuneplanen er fastlagt som et transformationsområde, kan
uanset stk. 1 udlægge arealer, som er belastet af støj
fra eksisterende produktionsvirksomheder til boligformål,
hvis
1) arealet er
beliggende i første række mod
produktionsvirksomhederne,
2) støjen
på arealet ikke overskrider grænseværdier for
støj med mere end 5 dB på den facade og
udendørs opholdsarealer, der vender ud mod virksomheden,
3) lokalplanen
fastsætter krav om isolering mod støj, der sikrer, at
grænseværdier for støj indendørs med
åbne vinduer er overholdt,
4) der i
umiddelbar tilknytning til boligbebyggelsen er adgang til
udendørs opholdsarealer, hvor grænseværdier for
støj er overholdt, og
5)
grænseværdier for støj kan overholdes for
bagvedliggende boliger og udendørs opholdsarealer i
tilknytning hertil.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal på ejendomme, der er omfattet af en
lokalplans arealudlæg til boligformål, jf. stk. 3, lade
tinglyse, at grænseværdier for støj kan
være overskredet med op til 5 dB, jf. stk. 3, nr.
2.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 5.
59. I
§ 15 a indsættes efter stk.
3, der bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6. I
forbindelse med planlægning for ferie- og fritidsanlæg
med et særligt oplevelsesøkonomisk potentiale, som
ligger inden for støjkonsekvensområdet omkring
forsvarets øvelsespladser og skyde- og
øvelsesområder, kan erhvervsministeren i helt
særlige tilfælde og efter indhentet tilsagn fra
Forsvarsministeriet tillade fravigelser af stk. 1, hvor
støjbelastningen ikke overstiger LC, DEN 65 dB.«
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 7-9.
60.
Efter § 15 a indsættes:
Ȥ 15 b. En lokalplan
må kun udlægge arealer, der er belastet af lugt,
støv eller anden luftforurening til boliger, institutioner,
kontorer, rekreative formål m.v., hvis lokalplanen med
bestemmelser om bebyggelsens højde og placering kan sikre
den fremtidige anvendelse mod en sådan forurening.
Stk. 2. En
lokalplan kan uanset stk. 1 udlægge arealer i
konsekvensområder, jf. § 11 a, stk. 1, nr. 24, der er
belastet af lugt, støv eller anden luftforurening til
opførelse af ny bebyggelse til kontorformål og lign.,
hvis planen ved bestemmelser om etablering af
afskærmningsforanstaltninger, jf. § 15, stk. 2, nr. 14,
kan sikre, at grænseværdier for lugt, støv og
anden luftforurening overholdes indendørs og på
udendørs opholdsarealer.«
61. I
§ 16 indsættes som stk. 8 og 9:
»Stk. 8.
Redegørelsen til lokalplanforslag som nævnt i §
15 b, stk. 2, skal gøre rede for, hvordan planen tager
højde for produktionsvirksomhederne inden for
erhvervsområdet. Redegørelsen skal så vidt
muligt være tilvejebragt i dialog med
produktionsvirksomhederne.
Stk. 9.
Redegørelsen til lokalplanforslag som nævnt i §
15 a, stk. 3, skal indeholde de i stk. 8 nævnte forhold og
oplysninger om støj i
transformationsområdet.«
62. I
§ 17, stk. 2, indsættes
efter »§ 24«: », stk. 3-7,«.
63. I
§ 19, stk. 1, indsættes
efter »planen,«: »eller tidsbegrænses til
maksimalt 3 år, dog 10 år for
studieboliger,«.
64. I
§ 19, stk. 1, ændres
»§§ 5 u og« til: »§ 5 u, §
36, stk. 1, nr. 18, og §«.
65. § 21
b, stk. 4, 2. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
66. § 21
b, stk. 5, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
67. § 23
a, stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
68. § 23
a, stk. 7, 2. pkt., og § 23 c,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
69. I
§ 23 f, 2. pkt., ændres
»kan ske udelukkende digitalt« til: »skal ske i
det register, som erhvervsministeren har oprettet i medfør
af § 54 b«.
70. § 24,
stk. 1, 3. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
71. I
§ 24, stk. 1, 4. pkt.,
ændres »efter stk. 3« til: »for
fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, jf. stk.
3-6«.
72. I
§ 24, stk. 3, indsættes
efter »planforslaget«: », jf. dog stk.
4-7«.
73. I
§ 24 indsættes som stk. 4-7:
»Stk. 4.
For forslag til ændringer af kommuneplanen, der ikke er
truffet beslutning om i en strategi, der er vedtaget og
offentliggjort efter reglerne i § 23 a, kan
kommunalbestyrelsen fastsætte en frist på mindst 4 uger
for fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget, hvis
der alene er tale om mindre ændringer i kommuneplanens
rammedel, der ikke strider mod planens hovedprincipper, eller
uvæsentlige ændringer i planens hovedstruktur.
Stk. 5. For
forslag til lokalplaner kan kommunalbestyrelsen fastsætte en
frist på mindst 4 uger for fremsættelse af indsigelser
m.v. mod planforslaget, jf. dog stk. 6.
Stk. 6. For
forslag til lokalplaner af mindre betydning kan kommunalbestyrelsen
fastsætte en frist på mindst 2 uger for
fremsættelse af indsigelser m.v. mod planforslaget.
Stk. 7. Ved
fastsættelse af fristen efter stk. 3-6 skal
kommunalbestyrelsen sikre, at fristen er passende og tillader
rimelig tid til at informere offentligheden og til, at
offentligheden kan forberede sig på og opnå reel
deltagelse i processen.«
74. I
§ 25 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Forslag til kommuneplaner og lokalplaner, der omfatter udlæg
af arealer til aflastningsområder, skal samtidig med
offentliggørelsen sendes i høring til samtlige
nabokommuner.«
75. I
§ 26, stk. 2, ændres
»nr. 17« til: »nr. 19«.
76. I
§ 26, stk. 3, § 27, stk. 1, 1.
pkt., og § 28, stk. 1, 1.
pkt., ændres »§ 24, stk. 3« til:
»§ 24, stk. 3-7«.
77. I
§ 29, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »overordnede interesser« til:
»nationale interesser vedrørende vækst og
erhvervsudvikling, natur- og miljøbeskyttelse, kulturarvs-
og landskabsbevarelse, hensyn til nationale og regionale
anlæg eller regler og beslutninger efter § 3«.
78. I
§ 29, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »kystnærhedszonen«:
»uden for udviklingsområderne«.
79. I
§ 29, stk. 3, ændres
»En statslig myndighed« til: »En minister«,
og »myndigheden« ændres til:
»ministeren«.
80. I
§ 29, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Retten til at fremsætte indsigelse
efter 1. pkt. gælder også for
stiftsøvrigheden.«
81. § 30,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
82. I
§ 33, stk. 2, 2. og 6. pkt., der bliver 7. pkt., ændres
»8 uger« til: »4 uger«.
83. I
§ 33, stk. 2, indsættes
efter 3. pkt.:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
84. I
§ 33 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ved fastsættelse af fristen efter stk. 2, 2. og 7. pkt., skal
kommunalbestyrelsen sikre, at fristen er passende og tillader
rimelig tid til at informere offentligheden og til, at
offentligheden kan forberede sig på og opnå reel
deltagelse under hele processen.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
85. I
§ 33, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »6. pkt.« til: »7. pkt.«
86. I
§ 33, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., udgår »efter stk. 3«.
87. I
§ 33, stk. 4, 2. pkt., der bliver
stk. 5, 2. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.
88. I
§ 33, stk. 4, der bliver stk. 5,
indsættes som 3. pkt.:
»Offentliggørelse skal ske i det register, som
erhvervsministeren har oprettet i medfør af § 54
b.«
89. § 35,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Ved
kommunalbestyrelsens tilladelse efter 1. pkt. kan der lægges
særlig vægt på kommuneplanens retningslinjer for
omdannelseslandsbyer.«
90. I
§ 35, stk. 3, indsættes
efter »kystnærhedszonen«: »uden for
udviklingsområder«, og »dog § 5«
ændres til: »dog §§ 4 a og 5«.
91. I
§ 35 indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Kommunalbestyrelsen kan meddele tilladelse efter stk. 1 til
etablering af flere boligenheder i eksisterende bygninger i
landzone, som er egnede hertil. Det er en forudsætning, at
boligenhederne indrettes uden væsentlig om- eller tilbygning.
De nye boligenheder er ikke omfattet af retten til at udvide til
500 m2 efter § 36, stk. 1,
nr. 10, og kan ikke overgå til anvendelse til fritidsboliger
efter § 36, stk. 1, nr. 18.«
92.
Efter § 35 indsættes:
Ȥ 35 a.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde meddele
tilladelse efter § 35 til udvidelse eller ændring af
eksisterende vognmandsvirksomheder, der før den 15. juni
2017 har ligget på stedet i en længere
årrække.«
93. I
§ 36, stk. 1, nr. 2, ændres
»nr. 5 og 6« til: »nr. 6 og 7«.
94. I
§ 36, stk. 1, nr. 3, ændres
»den pågældende ejendoms drift som
landbrugs-« til: »driften af den pågældende
landbrugsejendom, landbrugsbedrift, bortset fra
husdyranlæg,«.
95. I
§ 36, stk. 1, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) Mindre
byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften
af eksisterende dambrug på en landbrugsejendom.«
Nr. 4-14 bliver herefter nr. 5-15.
96. I
§ 36, stk. 1, nr. 9, der bliver
nr. 10, ændres »250 m2« til: »500 m2«.
97. I
§ 36, stk. 1, nr. 14, der bliver
nr. 15, ændres »Byggeri« til: »Tilbygning
med indtil 500 m2 på en
ejendom, jf. stk. 4 og § 37, stk. 1,«.
98. I
§ 36, stk. 1, indsættes
efter nr. 14, der bliver nr. 15, som nyt nummer:
»16)
Tilbygning til en mindre butik i landzone, der er etableret i en
overflødiggjort bygning, når butikkens samlede
bruttoetageareal efter udvidelsen ikke overstiger 250 m2, jf. stk. 4 og 5.«
Nr. 15 bliver herefter nr. 17.
99. I
§ 36, stk. 1, indsættes
efter nr. 15, der bliver nr. 17, som nyt nummer:
»18) En
pensionists personlige ret til at benytte en fritidsbolig, herunder
en lokalplanlagt fritidsbolig, til helårsbeboelse, når
pensionisten har ejet ejendommen i 1 år, jf. dog stk.
8-11.«
Nr. 16 bliver herefter nr. 19.
100. I
§ 36, stk. 1, nr. 16, der bliver
nr. 19, ændres »nr. 15« til: »nr.
17«.
101. I
§ 36, stk. 1, indsættes som
nr. 20:
»20)
Tilbygning med indtil 500 m2
på en ejendom til udvidelse af en erhvervsvirksomhed i
landzone, som lovligt er etableret i en overflødiggjort
bygning, jf. dog stk. 5 og § 37, stk. 2.«
102. I
§ 36, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »13 og 14« til: »14 og
15«.
103. I
§ 36, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Nye
beboelsesbygninger omfattet af stk. 1, nr. 3, kan etableres op til
50 m væk fra eksisterende bebyggelse. Det skal dog ske ud fra
kommunalbestyrelsens konkrete vurdering, således at afstanden
har en passende proportionalitet med bebyggelsernes
størrelse.«
104. I
§ 36, stk. 4, ændres
»13 og 14« til: »14, 15 og 20«.
105. I
§ 36 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Bestemmelserne i stk. 1, nr. 16 og 20, gælder ikke inden for
klitfrednings- og strandbeskyttelseslinjen efter
naturbeskyttelsesloven og i kystnærhedszonen uden for
udviklingsområder.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
106. I
§ 36 indsættes som stk. 8-12:
»Stk. 8.
Ved pensionist efter stk. 1, nr. 18, forstås den i § 41,
stk. 2, omhandlede personkreds.
Stk. 9. En
pensionists ægtefælle, samlever eller nært
beslægtede kan sammen med pensionisten benytte fritidsboligen
til helårsbeboelse. Efter pensionistens død kan
ægtefællen, samleveren eller den nært
beslægtede fortsætte med at benytte boligen til
helårsbeboelse. Ved fraflytning bortfalder denne ret.
Stk. 10.
Dør pensionisten uden at efterlade sig en
ægtefælle eller samlever, har en anden person, der har
haft fælles husstand med pensionisten, ret til at
fortsætte med at benytte fritidsboligen til
helårsbeboelse. Ved fraflytning bortfalder denne ret.
Stk. 11. Retten
til helårsbeboelse bortfalder dog, hvis der nedlægges
forbud mod, at fritidsboligen anvendes til helårsbeboelse
efter reglerne om boligtilsyn i kapitel 9 i lov om byfornyelse.
Bestemmelserne i kapitel VII i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene finder ikke anvendelse på fritidsboliger, der
benyttes til helårsbeboelse efter stk. 1, nr. 18.
Stk. 12.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 18, gælder ikke inden for
støjkonsekvensområder omkring lufthavne reguleret
efter denne lov, sikkerhedszoner omkring risikovirksomheder og
forsvarets øvelsespladser og skyde- og
øvelsesterræner. Hvis kommunalbestyrelsen meddeler en
pensionist en personlig tilladelse efter § 35, stk. 1, til at
benytte en fritidsbolig til helårsbeboelse inden for
områderne nævnt i 1. pkt., kan fastsatte vilkår
for virksomheder i regler eller afgørelser efter
miljøbeskyttelsesloven ikke skærpes som følge
af denne benyttelse af boligen.«
107. I
§ 37, stk. 1, indsættes
efter »mindre butikker«: », liberale erhverv,
forenings- og fritidsformål«, og »stk. 3«
ændres til: »stk. 4«.
108. I
§ 37, stk. 1, nr. 1, udgår
»og«, i nr. 2 ændres
»5 år.« til: »5 år, og«, og som
nr. 3 indsættes:
»3) at
byggeriet ikke er opført uden landzonetilladelse i henhold
til § 36, stk. 1, nr. 3, som erhvervsmæssigt
nødvendigt for en bedrift.«
109. I
§ 37 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Andre overflødiggjorte bygninger end de i stk. 1
nævnte kan uden tilladelse efter § 35, stk. 1, tages i
brug til håndværks- og industrivirksomhed, mindre
butikker, liberale erhverv, forenings- og fritidsformål og en
bolig, jf. dog stk. 4 og 6, samt lager- og kontorformål m.v.,
hvis
1) virksomheden
eller boligen etableres i bestående bygninger, der ikke om-
eller tilbygges i væsentligt omfang,
2) bygningen
ikke er opført inden for de seneste 5 år og
3) bygningen
ikke er beliggende inden for klitfrednings- og
strandbeskyttelseslinjen eller i kystnærhedszonen uden for
udviklingsområder.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
110. I
§ 37, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »landbrugsbygninger« til:
»bygninger«, og »stk. 1« ændres til:
»stk. 1 og 2«.
111. I
§ 37, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1 og 2«,
og »tidligere landbrugsbygninger« ændres til:
»overflødiggjorte bygninger«.
112. I
§ 37 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Der kræves dog tilladelse efter § 35, stk. 1, til
ændret anvendelse af bygninger som omhandlet i stk. 1 og 2 i
følgende områder:
1) Statsligt og
kommunalt udpegede støjkonsekvensområder omkring
flyvepladser godkendt efter luftfartslovens § 55,
lægehelikopterflyvepladser, militære flyvepladser,
forsvarets skydebaner, forsvarets øvelsespladser og skyde-
og øvelsesterræner og vindmøller og
2) de af
kommunalbestyrelsen udpegede konsekvensområder omkring
tekniske anlæg, vindmøller og støjende
fritidsanlæg m.v., jf. § 11 a, stk. 1, nr.
26.«
113. I
§ 38 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Opførelse af byggeri i henhold til § 36, stk. 1, nr. 3
og 4, må kun ske efter forudgående anmeldelse til
kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen skal påse, om
betingelserne efter § 36, stk. 1, nr. 3, er opfyldt, og
vurdere, om byggeriet opføres som erhvervsmæssigt
nødvendigt for den pågældende ejendoms drift
eller for den landbrugsbedrift, som består af den
pågældende ejendom og andre ejendomme og arealer. Har
kommunalbestyrelsen ikke gjort indsigelse inden 2 uger fra den dag,
anmeldelsen er modtaget, kan byggeriet opføres. For de
byggerier, der er nævnt i § 36, stk. 1, nr. 4, er
fristen for kommunalbestyrelsens indsigelse dog 45 dage.«
114. I
§ 38 a, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »§ 56, stk. 2« til: »§ 56,
stk. 4«.
115. I
§ 40, stk. 1, ændres
»1. oktober til 31. marts« til: »den 1. november
til udgangen af februar«, og »§ 56, stk. 2«
ændres til: »§ 56, stk. 4«.
116. I
§ 40 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
En bolig i et sommerhusområde kan uanset stk. 1 anvendes til
kontinuerlig udlejning til skiftende brugeres korvarige
ferieophold, når den samlede anvendelse i perioden ikke
herved overstiger 9 uger.«
117. I
§ 41, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »8 år« til: »1
år«.
118. I
§ 49, stk. 3, ændres
»nr. 20« til: »nr. 22«.
119. I
§ 51 a, stk. 1, ændres
»1. oktober« til: »1. november«, og i stk. 2, 1. pkt., ændres »1.
oktober til 1. marts« til: »den 1. november til den 1.
februar«.
120. § 54
b, stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»Registeret kan indeholde beslutninger, afgørelser og
strategier for kommuneplanlægningen m.v., der er tilvejebragt
efter denne lov, og planer m.v., der er opretholdt efter § 68.
Registeret kan endvidere indeholde oplysninger, der efter anden
lovgivning skal registreres i systemet, og oplysninger tilvejebragt
til brug for vurderingsmyndigheden.«
121. I
§ 54 b, stk. 1, 3. pkt., der
bliver 4. pkt., indsættes efter »parter«:
», dog kan beslutninger vedrørende stk. 3, 6 og 7 ske
uden godkendelse af de kommunale parter«.
122. § 54
b, stk. 2-7, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Registeret er offentligt tilgængeligt.
Stk. 3.
Oplysninger i registeret, der er nødvendige for
vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering, kan videregives til
vurderingsmyndigheden.
Stk. 4.
Erhvervsministeren fastsætter regler for kommunalbestyrelsens
registrering og offentliggørelse i registeret af
planforslag, endeligt vedtagne planer og strategier for
kommuneplanlægningen efter denne lov, herunder regler for,
hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om tekniske
krav. Ministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal registrere beslutninger og
afgørelser m.v. efter denne lov i registeret, og
fastsætte regler for fremgangsmåden, herunder regler
for, hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om
tekniske krav m.v.
Stk. 5.
Erhvervsministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen kan foretage registrering af gældende
planer og planer m.v. opretholdt efter § 68, herunder regler
for, hvilke oplysninger der skal registreres, samt regler om
tekniske krav og tidsfrister for registrering.
Stk. 6. Til brug
for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering skal
erhvervsministeren fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal foretage registrering og opdatering i
registeret af oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder
på jordstykkeniveau, i det omfang dette er reguleret i
planer, beslutninger og afgørelser efter denne lov og
bygningsreglementet. Ministeren kan fastsætte regler om
fremgangsmåden herfor, herunder regler for, hvilke
oplysninger der skal registreres på jordstykkeniveau, samt
regler om tekniske krav. Til brug for registrering af anvendelses-
og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau kan ministeren
samkøre de registrerede oplysninger med oplysninger fra
andre relevante registre. Ministeren kan fastsætte regler om,
at kommunalbestyrelsen skal validere og korrigere de registrerede
oplysninger om anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på
jordstykkeniveau. De registrerede oplysninger til brug for
vurderingsmyndigheden kan vises sammen med andre offentligt
tilgængelige oplysninger, der er registreret efter anden
lovgivning, og som er af betydning for jordstykkers anvendelses- og
udnyttelsesmuligheder.
Stk. 7.
Erhvervsministeren kan forestå registreringen af oplysninger
til brug for vurderingsmyndighedens ejendomsvurdering om
anvendelses- og udnyttelsesmuligheder på jordstykkeniveau,
jf. stk. 6. Ministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal validere og korrigere de registrerede
oplysninger inden for en nærmere fastsat tidsfrist.
Stk. 8.
Erhvervsministeren fastsætter regler, der skal sikre
sammenhængen mellem registeret og matriklen i forbindelse med
matrikulære forandringer af jordstykker, herunder regler om
tekniske krav m.v.«
123. I
§ 55, 1. pkt., ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
124. I
§ 56, stk. 1, indsættes
efter »jf. dog«: »stk. 2 og 3, § 4 a, stk.
8, og«.
125. I
§ 56 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2.
En tilladelse efter § 35, stk. 1, bortfalder, medmindre andet
udtrykkeligt fremgår af tilladelsen, hvis den ikke er
udnyttet, inden 5 år efter at den er meddelt, eller ikke har
været udnyttet i 5 på hinanden følgende
år, jf. dog § 4 a, stk. 8, og § 5, stk. 3.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan i tilladelser efter § 35, stk. 1,
fastsætte en længere frist end 5 år, dog
maksimalt 10 år, til genopførelse af en bolig,
såfremt der samtidig stilles krav om nedrivning af den
hidtidige bolig.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
126. I
§ 58, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »jf. dog«: »§ 4 a,
stk. 4, og«.
127. I
§ 64, stk. 1, nr. 3, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
§ 2
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 121 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 65
a affattes således:
»§ 65 a. Miljø-
og fødevareministeren kan gøre undtagelse fra
bestemmelserne i §§ 8 og 15, når det er
nødvendigt for at realisere en tilladelse til
gennemførelse af projekter, der er tilladt efter
§§ 4 a og 5 i lov om planlægning.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i
§§ 16-19, når det er nødvendigt for at
realisere en tilladelse til gennemførelse af projekter, der
er tilladt efter §§ 4 a og 5 i lov om
planlægning.
Stk. 3. Meddelte
dispensationer efter stk. 1 og 2 bortfalder, 5 år efter at
erhvervsministerens tilladelse efter §§ 4 a og 5 i lov om
planlægning er meddelt, hvis projektet ikke er
påbegyndt på dette tidspunkt.
Stk. 4.
Miljø- og fødevareministeren kan gøre
undtagelse fra bestemmelserne i §§ 8 og 15, når det
er nødvendigt for at realisere en tilladelse til
gennemførelse af projekter, der er tilladt efter § 5 b,
stk. 9, i lov om planlægning.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan gøre undtagelse fra bestemmelserne i
§§ 16-19, når det er nødvendigt for at
realisere en tilladelse til gennemførelse af projekter, der
er tilladt efter § 5 b, stk. 9, i lov om
planlægning.«
2. I
§ 78, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes efter »§ 65 a, stk. 2«: »og
5«, og i stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »65 a, stk. 1«: »og
4«.
§ 3
I lov om aktindsigt i miljøoplysninger,
jf. lovbekendtgørelse nr. 102 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 5 b indsættes:
»§ 5 c. Miljø- og
fødevareministeren udgiver under inddragelse af
berørte landsdækkende miljø-, erhvervs-,
arbejdsmarkeds- og forbrugerorganisationer mindst hvert fjerde
år en eller flere rapporter, der redegør for
miljøtilstanden i Danmark og for natur- og
miljøpolitikken.«
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 15. juni 2017.
Stk. 2. Denne lov
gælder ikke for planforslag, som inden denne lovs
ikrafttræden er sendt i offentlig høring efter §
24 i lov om planlægning. Sådanne planforslag behandles
efter de regler i lov om planlægning, som var gældende
på det tidspunkt, kommunalbestyrelsen traf beslutning om
planforslaget.
Stk. 3.
Bekendtgørelse nr. 936 af 23. august 2011 om
ansøgning og tilladelse til planlægning i
kystnærhedszonen i yderområderne ophæves.
Stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 418 af 28. april 2014 om det digitale
planregister PlansystemDK udstedt i medfør af § 31 a og
§ 54 b, stk. 2, 3, 5 og 6, i lov om planlægning
forbliver i kraft, indtil den ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 5.
Bekendtgørelse nr. 1093 af 11. september 2007 om
afgrænsning af bymidter og bydelscentre ophæves.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.