Skriftlig fremsættelse (8. februar
2017)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Ændring som følge af forordning
om den europæiske grænse- og kystvagt m.v.)
(Lovforslag nr. L 126)
Med henblik
på at styrke Den Europæiske Unions ydre grænse
vedtog Europa-Parlamentet og Rådet den 14. september 2016
forordning (EU) 2016/1624 om den europæiske grænse- og
kystvagt og om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/399 og om ophævelse af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 863/2007,
Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004, og Rådets
beslutning 2005/267/EF (grænse- og kystvagtforordningen).
Grænse-
og kystvagtforordningen indebærer, at der oprettes et
Europæisk Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.
Agenturet er en videreudvikling af og omtales fortsat i
almindelighed som Frontex.
Agenturet
(Frontex) får bl.a. til opgave at tilrettelægge,
koordinere og gennemføre tilbagesendelsesoperationer og
-indsatser vedrørende afviste asylansøgere og andre
udlændinge uden lovligt ophold, herunder gennemføre
fælles tvangsmæssige udsendelser.
Grænse-
og kystvagtforordningen indeholder i tilknytning hertil bl.a.
regler om, at der skal oprettes en pulje af observatører,
som navnlig skal føre tilsyn med tvangsmæssige
udsendelser, som er omfattet af forordningen.
Formålet
med lovforslaget er at gennemføre de regler, som er
nødvendige for, at Danmark kan gennemføre
grænse- og kystvagtforordningen i dansk ret.
Der
lægges således med lovforslaget op til, at Folketingets
Ombudsmand fremover får til opgave at føre tilsyn med
udenlandske myndigheder i forbindelse med europæiske
udsendelser efter forordningen. Det betyder, at ombudsmanden vil
skulle føre tilsyn med politimyndigheder fra andre
medlemsstater.
Ombudsmanden
fører allerede i dag et uafhængigt tilsyn med
nationale tvangsmæssige udsendelser, og det er derfor fundet
hensigtsmæssigt, at det også er ombudsmanden, der
fører tilsynet med de tvangsmæssige udsendelser efter
forordningen.
Da forslaget
vedrører Folketingets Ombudsmand har jeg tidligere
orienteret Folketingets Præsidium om sagen. Præsidiet
har oplyst, at de er enige i, at ombudsmanden får udvidet
sine kompetencer.
Det er
vurderingen, at der ikke herudover er behov for ændringer af
dansk ret som følge af forordningen.
Med
vedtagelsen af lovforslaget giver Folketinget samtidig sit samtykke
efter grundlovens § 19, stk. 1, til, at udlændinge- og
integrationsministeren på Danmarks vegne i Rådet for
Den Europæiske Union kan meddele, at Danmark har besluttet at
gennemføre forordningen i dansk ret.
Det
bemærkes, at lovforslaget foreslås stadfæstet
straks, således at det kan sikres, at Danmark hurtigst muligt
efter vedtagelsen i Folketinget kan opfylde sin forpligtelse til at
udpege Folketingets Ombudsmand til observatør.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.