Fremsat den 21. februar 2017 af Martin Henriksen (DF),
Bent Bøgsted (DF),
Dan Jørgensen (S),
Karsten Hønge (SF) og Jacob Mark (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Præcisering af kravene til
aflønning efter beløbsordningen)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
bl.a. ved lov nr. 661 af 8. juni 2016 og lov nr. 612 af 8. juni
2016 og senest ved § 2 i lov nr. 81 af 24. januar 2017,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 a, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »400.000 kr.,«: »som
udbetales i likvide midler her i landet,«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli
2017 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I folketingsåret 2015-16 vedtog
Folketinget lovforslag nr. L 168, som blev til lov nr. 661 af 8.
juni 2016, som medførte, at der i beløbsordningen i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, blev
indført et krav om ansættelse inden for et
fagområde, hvor ansættelsen indebærer en
årlig aflønning på mindst 400.000 kr.
Mindstebeløbet blev hævet fra 375.000 kr., og
beløbet blev fastsat direkte i lovteksten, hvor
beløbet tidligere blev fastsat af udlændinge- og
integrationsministeren. Ved L 168 blev der desuden tilføjet
et nyt § 9 a, stk. 23, som fastslår, at
mindstebeløbet årligt reguleres med
satsreguleringsprocenten og en tilpasningsprocent, der
indebærer, at reguleringen i alt kommer til at svare til
lønudviklingen i samfundet. Fra og med den 1. februar 2017
blev beløbsgrænsen således hævet til
408.800 kr. årligt.
I forbindelse med høringen over L 168
fra samlingen 2015-16 blev det af nogle høringsparter
anbefalet, at det præciseres i beløbsordningen, at
lønnen skal udbetales i Danmark, og at det
tydeliggøres, at kost og logi m.v. ikke kan indgå i
lønberegningen. Disse elementer indgik ikke i L 168, men der
var blandt forslagsstillerne af lovforslaget (DF, S og SF) enighed
om, at der kan være behov for også at ændre
på reglerne for sammensætning og udbetaling af
løn. Partierne bag lovforslaget aftalte derfor at
følge op på et senere tidspunkt.
Med dette lovforslag foreslås det, at
betingelserne for at få opholdstilladelse efter
beløbsordningen præciseres.
For det første foreslås det, at
det i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2,
præciseres, at den årlige aflønning på
mindst 400.000 kr. skal udbetales i likvide midler. Dette
medfører, at der ved opgørelsen af den årlige
aflønning kun kan indgå aflønning, som reelt
udgør kontantløn og udbetales i form af
lønkroner. I den årlige aflønning kan derfor
ikke medregnes værdien af f.eks. kost, logi, diæter,
fri bil, fri telefoni, internet, naturalier, abonnementer eller
andre ydelser, som tilbydes den ansatte af arbejdsgiveren.
Indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner medregnes ved
opgørelse af den årlige aflønning, herunder
både den del af pensionsbidraget, der betales af
arbejdsgiveren, og den del, der betales af lønmodtageren.
Feriepenge, der bliver optjent i et ferieår med udbetaling i
det følgende år, indgår ikke i den årlige
aflønning. Blandt høringssvarene til L 168 fremgik
det, at det var uklart, hvorvidt sådanne ydelser kunne regnes
som en del af den årlige aflønning, og formålet
med dette lovforslag er således at skabe en klar
retsstilling.
For det andet foreslås det, at det i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, præciseres,
at den årlige aflønning på mindst 400.000 kr.
skal udbetales her i landet. Det fremgik af høringssvarene
til L 168, at det efter de nuværende regler er muligt at
få en del af lønnen udbetalt i hjemlandet, hvilket
gør det vanskeligere at kontrollere, at betingelserne for
opholdstilladelse under beløbsordningen reelt overholdes.
Lovforslaget har til formål at sikre en klar og gennemsigtig
praksis for opholdstilladelser under beløbsordningen og at
forebygge misbrug af ordningen. Det oprindelige formål med
ordningen var at tiltrække højtspecialiseret og
højtuddannet udenlandsk arbejdskraft. Forslagsstillerne
finder derfor også, at beløbsordningen bør
justeres, så den i alt overvejende grad målrettes
højtuddannede udlændinge.
Lovforslaget sendes i høring
umiddelbart efter fremsættelsen i Folketinget.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Med lovforslaget præciseres det for det
første i udlændingelovens § 9, stk. 2, nr. 2, at
det årlige mindstebeløb skal udbetales i likvide
midler. Dette medfører, at der ved opgørelsen af den
årlige aflønning kun kan indgå aflønning,
som reelt udgør kontantløn. I den årlige
aflønning kan ikke medregnes værdien af f.eks. kost,
logi, diæter, fri bil, fri telefoni, internet, naturalier,
abonnementer eller andre ydelser, som tilbydes den ansatte af
arbejdsgiveren. Indbetalinger til arbejdsmarkedspensioner medregnes
ved opgørelse af den årlige aflønning, herunder
både den del af pensionsbidraget, der betales af
arbejdsgiveren, og den del, der betales af lønmodtageren.
Feriepenge, der bliver optjent i et ferieår med udbetaling i
det følgende år, indgår ikke i den årlige
aflønning.
For det andet præciseres det i
udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, at den
årlige aflønning på mindst 400.000 kr. skal
udbetales her i landet. Hele den årlige aflønning
eller en del heraf vil således ikke i fremtiden kunne
udbetales i udlændingens hjemland.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2017. Det foreslås desuden, at lovforslaget
gælder fremadrettet for nye ansøgninger om
opholdstilladelse efter beløbsordningen, der indgives efter
lovens ikrafttræden.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland med de
ændringer, som de færøske og grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
bl.a. ved lov nr. 661 af 8. juni 2016 og lov nr. 612 af 8. juni
2016 og senest ved § 2 i lov nr. 81 af 24. januar 2017,
foretages følgende ændring: | § 9 a.
Der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2 og 3. … Stk. 2. Der
kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, … | | | 2) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på mindst 400.000 kr., . . . | | 1. I § 9 a, stk. 2, nr. 2, indsættes
efter »400.000 kr.,«: »som udbetales i likvide
midler her i landet,«. | | | § 2 Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden den 1. juli
2017 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | § 3 Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af
udlændingeloven (Præcisering af kravene til
aflønning efter beløbsordningen).
(Lovforslag nr. L 135)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.