Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 11. maj 2017
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 38
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. marts
2017 og var til 1. behandling den 23. marts 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget har været sambehandlet
med lovforslag nr. 155 (forslag til lov om kapitalmarkeder).
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvevsministeren sendte den 14. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 71. Den 15. marts 2017 sendte
erhvervsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Teknisk gennemgang
Udvalget fik den 20. april 2017 en teknisk
gennemgang af lovforslaget ved erhvervsministeren.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten stemmer nej til de to
lovforslag, nr. L 155 og L 156, der behandles sammen. Der er
enkelte forbedringer med kontrollen med de finansielle markeder,
men der er samtidig en række lempelser, som det fremgår
af svar fra ministeren. Det gælder bl.a. 13 gældende
regler, der foreslås ophævet, nye muligheder for
finansielle selskaber fra tredjelande til at sælge
finansielle produkter i Danmark, ophør af en gældende
regel om valutaspekulation (spotforretninger) og ophævelse af
regler i forbindelse med udbud af værdipapirer op til 5 mio.
kr.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1)
Noten til titlen affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni
2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og
om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRD IV),
EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 338, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj
2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II),
EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 349. I loven er der medtaget visse
bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter (MiFIR), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 84.
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hvert medlemsland. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
[Præcisering af lovforslagets
note]
Til § 1
2)
Indledningen affattes således:
»I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 174 af 31. januar 2017, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 403 af 28. april 2014,
§ 7 i lov nr. 262 af 16. marts 2016 og § 2 i lov nr. 632
af 8. juni 2016 og senest ved § 1 i lov nr. 1549 af 13.
december 2016, foretages følgende
ændringer:«.
[Lovteknisk korrektion]
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten til lovens titel udgår
»dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/39/EF af 21. april 2004 om markeder for finansielle
instrumenter, om ændring af Rådets direktiv
85/611/EØF og 93/6/EØF samt Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/12/EF og om ophævelse af
Rådets direktiv 93/22/EØF (MiFID), EU-Tidende 2004,
nr. L 145, side 1,«, efter »EU-Tidende 2014, nr. L 173,
side 190, (BRRD)« indsættes: », dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj
2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II),
EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 349«, og »og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 1 (CRR)«
ændres til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 (CRR), EU-Tidende
2013, nr. L 176, side 1 og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter (MiFIR), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side
84«.«
[Sproglig og lovteknisk
korrektion]
4)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 1, nr. 18, litra b, ændres
»værdipapirerne« til: »de omsættelige
værdipapirer«.«
[Konsekvensrettelse]
5) I
nr. 19 ændres i den indledende
tekst »nr. 21 og 27« til: »nr. 22 og 28«.
[Konsekvensrettelse]
6)
Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
10, stk. 2, 1. pkt., ændres »nr. 4, 5 og
9« til: »nr. 4, 5 og 10«, og i 3. og 4. pkt.
ændres »9« til: »10«.«
[Konsekvensrettelse]
7)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
14, stk. 1, nr. 3, ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
8)
Efter nr. 32 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
30, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 4-8«
til: »stk. 4 og 6-9«.«
[Konsekvensrettelse]
9)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
30, stk. 3, nr. 2, ændres »9« til:
»10«.«
[Konsekvensrettelse]
10)
Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
31, stk. 3, 2. pkt., ændres »9« til:
»10«.«
[Konsekvensrettelse]
11)
Efter nr. 58 indsættes som nyt nummer:
»07. I §
64, stk. 8, 1. pkt., ændres »stk. 3« til:
»stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
12)
Efter nr. 64 indsættes som nyt nummer:
»08. I §
77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, ændres »stk.
2« til: »stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
13)
Efter nr. 72 indsættes som nyt nummer:
»09. I §
211, stk. 2, ændres »stk. 7« til:
»stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
14)
Efter nr. 75 indsættes som nyt nummer:
»010. I §
224 a, stk. 1, nr. 2, ændres »stk. 6« til:
»stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
15) I
den under nr. 77 foreslåede
ændring af § 226, stk. 2, 1.
pkt., indsættes efter »udgår«:
»»og 5« og«.
[Konsekvensrettelse]
16)
Efter nr. 77 indsættes som nyt nummer:
»011. I §
253, stk. 1, ændres »stk. 7« til:
»stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
17)
Efter nr. 79 indsættes som nyt nummer:
»012. I §
343 r, stk. 1, ændres »stk. 2« til:
»stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
18)
Efter nr. 82 indsættes som nyt nummer:
»013. I §
351, stk. 5, stk. 6, 1. pkt., og stk.
10, 1. pkt., ændres »§ 71, stk. 3«
til: »§ 71, stk. 2«.«
[Konsekvensrettelse]
19) Nr.
85 og 86 udgår.
[Lovteknisk korrektion]
20)
Efter nr. 86 indsættes som nye numre:
»014. I §
355, stk. 2, nr. 10, ændres »stk. 5« til:
»stk. 4«.
015. I
§ 355, stk. 2, nr. 11,
ændres »stk. 3 og 4« til: »stk. 2 og
3«.
016. I
§ 355, stk. 2, nr. 12,
ændres »stk. 11« til: »stk.
10«.«
[Konsekvensrettelse]
21) Nr.
87 udgår.
[Konsekvensrettelse]
22) Nr.
88 affattes således:
»88. § 361 affattes således:
»§ 361. Følgende
fysiske og juridiske personer omfattet af lov om finansiel
virksomhed betaler årligt et grundbeløb til
Finanstilsynet:
1)
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring betaler 1.050.000 kr.
2)
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP) betaler 2.430.000
kr.
3) CO2-kvotebydere betaler 17.000 kr.
4) En
fælles datacentral betaler 110.000 kr. Har en fælles
datacentral i et regnskabsår gennemsnitligt færre end
25 fuldtidsansatte, betaler den fælles datacentral dog 2.000
kr.
5) Garantifonden
for skadesforsikringsselskaber betaler 100.000 kr.
6)
Genforsikringsmæglerselskaber betaler 31.000 kr.
7) Hver
finansiel holdingvirksomhed og forsikringsholdingvirksomhed betaler
10.000 kr.
8) Hver udsteder
af collateralized mortgage obligations og ISPV-obligationer og
lignende virksomheder betaler 21.000 kr. pr. serie.
9)
Investeringsrådgivere betaler 17.000 kr.
10)
Pengeinstitutter, realkreditinstitutter og
fondsmæglerselskaber I betaler samlet 3.100.000 kr. Afgiften
fordeles i forhold til den enkelte virksomheds andel af de
omfattede virksomheders samlede bogførte balancesum. Der
pålægges altid en minimumsafgift på 4.100 kr.
Stk. 2.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om
kapitalmarkeder betaler årligt et grundbeløb til
Finanstilsynet:
1) En
operatør af et reguleret marked betaler 200.000 kr. samt
1.200 kr. pr. finansielt instrument, der er optaget til handel ved
udgangen af året. Afgiften kan dog højst udgøre
5.000.000 kr.
2) Et selskab,
der driver en multilateral handelsfacilitet, betaler 150.000 kr.
samt 1.200 kr. pr. finansielt instrument, der er optaget til handel
ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst
udgøre 1.350.000 kr.
3) Et selskab,
der driver en organiseret handelsfacilitet, betaler 100.000 kr.
samt 1.200 kr. pr. finansielt instrument, der er optaget til handel
ved udgangen af året. Afgiften kan dog højst
udgøre 700.000 kr.
4) En
operatør af et reguleret marked, der har tilladelse til at
drive en CO2-auktioneringsplatform,
betaler ud over afgiften efter nr. 1 50.000 kr.
5) En
systematisk internalisator betaler 50.000 kr. samt 1.200 kr. pr.
finansielt instrument, som den systematiske internalisator forestod
handel med ved udgangen af året. Afgiften kan dog
højst udgøre 300.000 kr.
6)
Værdipapircentraler (CSD'er) med tilladelse i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 909/2014 af
23. juli 2014 om forbedring af værdipapirafviklingen i Den
Europæiske Union og om værdipapircentraler, jf. §
211, stk. 2, nr. 6, i lov om kapitalmarkeder, betaler 3.795.000
kr.
7) Udbydere af
dataindberetningstjenester med tilladelse efter kapitel 26 i lov om
kapitalmarkeder betaler 670.000 kr. pr. type af
dataindberetningstjeneste, der udbydes.
8) Centrale
modparter (CCP'er) med tilladelse i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 648/2012 af 4. juli 2012 om
OTC-derivater, centrale modparter og transaktionsregistre, jf.
§ 211, stk. 2, nr. 3, i lov om kapitalmarkeder, betaler
670.000 kr.
9) Finansielle
virksomheder, finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder, hvis omsættelige
værdipapirer er optaget til handel på et reguleret
marked, og hvis markedsværdi af de handlede omsættelige
værdipapirer er på 1 mia. kr. eller derover ved
udgangen af året, betaler 82.000 kr. Er markedsværdien
af de handlede omsættelige værdipapirer på 250
mio. kr. og derover, men under 1 mia. kr., ved udgangen af
året, betales 41.000 kr. Er markedsværdien af de
handlede omsættelige værdipapirer på under 250
mio. kr. ved udgangen af året, betales 20.500 kr. Afdelinger
af danske UCITS, som har udstedt andele, der er optaget til handel
på et reguleret marked, betaler 10.250 kr.
10) Fysiske
eller juridiske personer, som anmoder om Finanstilsynets
godkendelse af et prospekt i henhold til kapitel 3 i lov om
kapitalmarkeder, betaler 52.000 kr. i afgift pr. anmodning.
11) Udstedere,
der efter egen anmodning har fået tilladelse til, at deres
finansielle instrumenter optages til handel på et reguleret
marked, en multilateral handelsfacilitet eller en organiseret
handelsfacilitet i Danmark, betaler 14.000 kr.
12) Udstedere,
som anmoder om Finanstilsynets officielle notering af aktier,
aktiecertifikater eller obligationer, betaler 25.000 kr. i afgift
pr. anmodning. De pågældende udstedere betaler herefter
3.500 kr. årligt, så længe det finansielle
instrument er officielt noteret.
13)
Værdipapirhandlere, som er forpligtet til at indberette
transaktioner med finansielle instrumenter til Finanstilsynet efter
artikel 26 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter, betaler følgende:
a) 3.400 kr. for
op til 10.000 transaktioner.
b) 17.000 kr.
for mellem 10.000 og 100.000 transaktioner.
c) 110.000 kr.
for mellem 100.000 og 1 million transaktioner.
d) 470.000 kr.
for over 1 million transaktioner.
Stk. 3.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om
betalingstjenester og elektroniske penge betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet:
1)
Betalingsinstitutter betaler 85.000 kr.
2)
E-pengeinstitutter betaler 120.000 kr.
3) Virksomheder
med begrænset tilladelse til at udbyde betalingstjenester
betaler 8.500 kr.
4) Virksomheder
med begrænset tilladelse til udstedelse af elektroniske penge
betaler 12.000 kr.
Stk. 4.
Ejendomskreditselskaber omfattet af lov om ejendomskreditselskaber
betaler årligt et grundbeløb til Finanstilsynet
på 28.000 kr.
Stk. 5.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om
finansielle rådgivere og boligkreditformidlere betaler
årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1)
Boligkreditformidlere betaler 15.500 kr.
2) Virksomheder,
der yder rådgivning om finansielle produkter til forbrugere,
betaler 25.000 kr.
Stk. 6.
Virksomheder og personer omfattet af § 1, stk. 1, nr. 12, i
lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet på 4.100 kr.
Stk. 7.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om
forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. betaler
årligt et grundbeløb til Finanstilsynet:
1) Udenlandske
forvaltere af alternative investeringsfonde omfattet af kapitel 17
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., som er
meddelt tilladelse til at markedsføre en udenlandsk
alternativ investeringsfond i Danmark, betaler 4.100 kr. pr.
alternativ investeringsfond og 4.100 kr. pr. afdeling i fonden.
2) Udenlandske
forvaltere af alternative investeringsfonde fra et land inden for
Den Europæiske Union eller et land, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, og
udenlandske forvaltere af alternative investeringsfonde fra et
tredjeland, som Danmark er referenceland for, der er meddelt
tilladelse til at forvalte danske alternative investeringsfonde,
betaler 41.000 kr.
Stk. 8.
Følgende fysiske og juridiske personer omfattet af lov om
investeringsforeninger m.v. betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet:
1) For hver
meddelelse, anmeldelse eller ansøgning om
grænseoverskridende markedsføring af andele i
investeringsinstitutter, jf. § 27 i lov om
investeringsforeninger m.v., betaler udenlandske
investeringsinstitutter 5.000 kr.
2) Udenlandske
investeringsinstitutter omfattet af § 27 i lov om
investeringsforeninger m.v. betaler 16.000 kr.
Stk. 9.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond omfattet af lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond betaler årligt et
grundbeløb til Finanstilsynet på 1.380.000 kr.
Stk. 10.
Grundbeløb, jf. stk. 1-9, er angivet i 2014-niveau og
reguleres årligt svarende til udviklingen i Finanstilsynets
bevilling på finansloven.««
[Sproglig og lovteknisk
tilretning]
23) I
den under nr. 91 foreslåede
ændring af § 373, stk. 1,
ændres »I § 373, stk.
1, indsættes efter »§ 33, stk.
1,«:« til: »I 373, stk.
1, ændres »§ 7, stk. 1 og 3-6« til:
»§ 7, stk. 1 og 2-5«, efter »§ 33, stk.
1,« indsættes:«.
[Konsekvensrettelse]
24) Nr.
92 affattes således:
»92. I 373,
stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 71, stk. 1, 3 og
4« til: »§ 71, stk. 1-3«, og efter
»§ 77 d, stk. 1-4,« indsættes: »§
77 e, stk. 1,«.«
[Konsekvensrettelse]
25)
Efter nr. 92 indsættes som nye numre:
»017. I §
373, stk. 3, indsættes som 3.
pkt.:
»Med bøde straffes herudover den, som
overtræder et forbud eller en begrænsning eller
restriktion meddelt i henhold til artikel 42 i Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for
finansielle instrumenter.«
018. I
§ 386 ændres »stk. 5
og 6« til: »stk. 4 og 5«.«
[Nr. 017 er en rettelse, som er
nødvendig for anvendelsen af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 600/2014 om markeder for
finansielle instrumenter. Nr. 018 er en konsekvensrettelse]
Til § 2
26) Nr.
5 udgår.
[Lovteknisk ændring]
27)
Efter nr. 11 indsættes som nye numre:
»01. I §
3, stk. 2, nr. 1, der bliver stk. 3, nr. 1, ændres
»stk. 3« til: »stk. 4«.
02. I
§ 3, stk. 3 og 4, der bliver stk. 4 og 5, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.«
[Konsekvensrettelse]
28)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
3, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »stk. 2,
nr. 4«, til: »stk. 3, nr. 4«, og »stk. 2,
nr. 5« til: »stk. 3, nr. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
29)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
6, stk. 1 og 2, § 7, stk. 1,
§ 8, stk. 1, 1. pkt., § 9, stk. 1, § 10, 1. pkt.,
§ 10 b, stk. 1, og § 18, stk.
1, 1. pkt., indsættes efter »en finansiel
rådgiver«: », en
investeringsrådgiver«.«
[Lovteknisk ændring]
30) I
nr. 20 udgår i den indledende
tekst »og 3«.
[Konsekvensrettelse]
31) I
nr. 21 ændres i den indledende
tekst »I § 14, stk. 1 og
2« til: »I § 12, stk. 3, og § 14, stk. 1 og 2«.
[Konsekvensrettelse]
32) Nr.
27 affattes således:
»27. I §
26, stk. 2, indsættes efter »Overtrædelse
af«: »§ 7 b, stk. 1,«, og »§ 10
a, stk. 1,« udgår.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 9
33) I
nr. 2 ændres i den indledende
tekst »3. pkt.« til: »4. pkt.«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 10
34) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 63, 2. pkt., og
§ 166, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og investeringsselskaber« til: »,
investeringsselskaber og administrationsselskaber«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 13
35) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 159 a affattes
stk. 2 således:
»Stk. 2.
Erhvervsstyrelsen påser, at årsrapporter og
delårsrapporter aflagt af virksomheder omfattet af
regnskabsklasse D, som har værdipapirer optaget til handel
på et reguleret marked i et EU-/EØS-land, overholder
reglerne for finansiel information i de internationale
regnskabsstandarder, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om anvendelse af internationale regnskabsstandarder samt
regler i eller fastsat i medfør af denne lov.«
[Sproglig præcisering]
36) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 159 a ændres
i stk. 5, 2. pkt., »stk. 4«
til: »stk. 5«.
[Lovteknisk tilretning]
Til § 17
37)
Paragraffen udgår.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 23
38) I
stk. 2 og 3
udgår »17,«.
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med
ændringsforslaget foreslås lovforslagets note
nyaffattet. Det er en præcisering af noten, idet henvisningen
til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15.
maj 2014 om markeder for finansielle instrumenter ikke var identisk
med henvisningen til samme direktiv i lovforslagets § 1, nr.
1. Det rettes op med ændringsforslaget.
Til nr. 2
Den
foreslåede ændring er en lovteknisk korrektion,
så relevante henvisninger til senere ændringer til lov
om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 174 af
31. januar 2017, fremgår af indledningen til lovforslagets
§ 1.
Til nr. 3
Den
foreslåede ændring er dels en sproglig korrektion, hvor
titlen til forordning nr. 600/2014 af 15. maj 2014 indsættes,
dels en lovteknisk korrektion, idet opremsningen sidst i fodnoten
ikke forløb korrekt.
Til nr. 4
Som konsekvens
af, at ordet værdipapir i den indledende tekst til § 5,
stk. 1, nr. 18, litra b, i lov om finansiel virksomhed, med
lovforslagets § 1, nr. 10, ændres til omsættelige
værdipapirer, foreslås det med ændringsforslaget,
at værdipapirerne i samme bestemmelse tilsvarende
ændres, så der kommer til at stå »de
omsættelige værdipapirer«, så der er
overensstemmelse i terminologien.
Til nr. 5
Med § 1,
nr. 19, i det fremsatte lovforslag ændres ordet
værdipapirer i § 354, stk. 6, nr. 21 og 27, i lov om
finansiel virksomhed. Det skulle rettelig have været §
354, stk. 6, nr. 22 og 28. Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 6
Med § 1,
nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt nummer i
bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksomhed, således at
afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 10, stk. 2, 1., 3. og 4.
pkt., indeholder henvisninger til bilag 4, afsnit A, nr. 9, der
bliver nr. 10. Med ændringsforslaget foretages de
nødvendige konsekvensrettelser heraf.
Til nr. 7
Med § 1,
nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. §
14, stk. 1, nr. 3, indeholder en henvisning til § 71, stk. 3.
Med ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse af § 14, stk. 1, nr. 3.
Til nr. 8
Med § 1,
nr. 37, i det fremsatte lovforslag indsættes efter stk. 4 et
nyt stykke i § 30 i lov om finansiel virksomhed. Som
konsekvens heraf bliver § 30, stk. 5-11, herefter § 30,
stk. 6-12. Som konsekvens heraf rettes henvisningen i § 30,
stk. 1, 1. pkt., fra stk. 4-8 til stk. 4 og 6-9.
Til nr. 9
Med § 1,
nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt nummer i
bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksomhed, således at
afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 30, stk. 3, nr. 2,
indeholder en henvisning til bilag 4, afsnit A, nr. 9, der bliver
nr. 10. Med ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 10
Med § 1,
nr. 100, i det fremsatte lovforslag indsættes et nyt nummer i
bilag 4, afsnit A, i lov om finansiel virksomhed, således at
afsnit A, nr. 9, bliver nr. 10. § 31, stk. 3, 2. pkt.,
indeholder en henvisning til bilag 4, afsnit A, nr. 9, der bliver
nr. 10. Med ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 11
Med § 1,
nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. §
64, stk. 8, 1. pkt., indeholder en henvisning til § 71, stk.
3. Med ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse af § 64, stk. 8, 1. pkt.
Til nr. 12
Med § 1,
nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Den gældende
§ 71, stk. 2, er en bemyndigelsesbestemmelse, som med §
1, nr. 60, i det fremsætte lovforslag indsættes igen
som stk. 4 i samme bestemmelse. § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra
c, indeholder en henvisning til § 71, stk. 2. Med
ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse af § 77 a, stk. 1, nr. 3, litra c, så
henvisningen i stedet bliver til § 71, stk. 4.
Til nr. 13
Med § 1,
nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens heraf
bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 211,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvisning til
§ 7, stk. 7, der bliver § 7, stk. 6. Med
ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 14
Med § 1,
nr. 75, i det fremsatte lovforslag foreslås § 224, stk.
5, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 224, stk. 6-8, herefter § 224, stk. 5-7.
§ 224 a, stk. 1, nr. 2, indeholder en henvisning til §
224, stk. 6, der bliver § 224, stk. 5. Med
ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 15
§ 226,
stk. 2, i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvisning til
§ 224, stk. 5, der med § 1, nr. 75, i det fremsatte
lovforslag foreslås ophævet. Som konsekvens heraf
ændres den foreslåede ændring af § 226, stk.
2, i lovforslagets § 1, nr. 77, således at henvisningen
til § 224, stk. 5, udgår.
Til nr. 16
Med § 1,
nr. 75, i det fremsatte lovforslag foreslås § 224, stk.
5, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 224, stk. 6-8, herefter til § 224, stk.
5-7. § 253, stk. 1, indeholder en henvisning til § 224,
stk. 7, der bliver § 224, stk. 6. Med ændringsforslaget
foretages den nødvendige konsekvensrettelse heraf.
Til nr. 17
Med § 1,
nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Den gældende
§ 71, stk. 2, er en bemyndigelsesbestemmelse, som med §
1, nr. 60, i det fremsætte lovforslag indsættes igen
som stk. 4 i samme bestemmelse. § 343 r, stk. 1, indeholder en
henvisning til § 71, stk. 2. Med ændringsforslaget
foretages den nødvendige konsekvensrettelse af § 343 r,
stk. 1, så henvisningen i stedet bliver til § 71, stk.
4.
Til nr. 18
Med § 1,
nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås § 71, stk.
2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens
heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk. 2. §
351, stk. 5, 6 og 10, indeholder en henvisning til § 71, stk.
3. Med ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelse af § 351, stk. 5, 6 og 10.
Til nr. 19
Med § 1,
nr. 85 og 86, i det fremsatte lovforslag ændres i § 355,
stk. 2, henvisningerne til § 14 i lov om finansiel virksomhed.
Lovforslaget indeholder imidlertid ingen ændringer til §
14 i lov om finansiel virksomhed, hvorfor de to ændringer
udgår med ændringsforslaget.
Til nr. 20
Med § 1,
nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens heraf
bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 355,
stk. 2, nr. 10 og 11, i lov om finansiel virksomhed indeholder en
henvisning til henholdsvis § 7, stk. 5, der bliver § 7,
stk. 4, og § 7, stk. 3 og 4, der bliver § 7, stk. 2 og 3.
Med ændringsforslaget foretages de nødvendige
konsekvensrettelser heraf.
Med § 1,
nr. 26, i det fremsatte lovforslag foreslås § 9, stk. 9,
i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens heraf
bliver § 9, stk. 10-12, herefter § 9, stk. 9-11. §
355, stk. 2, nr. 12, i lov om finansiel virksomhed indeholder en
henvisning til § 9, stk. 11, der bliver § 9, stk. 10. Med
ændringsforslaget foretages den nødvendige
konsekvensrettelser heraf.
Til nr. 21
Med § 1,
nr. 87, i det fremsatte lovforslag ændres § 360, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed. Ved et ændringsforslag til
lovforslag nr. L 41 - Forslag til lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme
(hvidvaskloven) vil § 360, stk. 2, blive ophævet. Derfor
udgår ændringen med dette ændringsforslag.
Til nr. 22
Med § 1,
nr. 88, i det fremsatte lovforslag foreslås det at nyaffatte
§ 361 i lov om finansiel virksomhed. Med
ændringsforslaget foreslås nr. 88 i det fremsatte
lovforslag nyaffattet på grund af sproglige og lovtekniske
tilretninger. Bl.a. ændres indledningen til de enkelte
stykker sprogligt. Endvidere foretages der lovtekniske rettelser i
det foreslåede stk. 1, nr. 10, stk. 2, nr. 4, og stk. 6.
Til nr. 23
Med § 1,
nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens heraf
bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 373,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvisning til
§ 7, stk. 3-6, der bliver § 7, stk. 2-5. Med
ændringsforslaget ændres lovforslagets § 1, nr.
91, således at de nødvendige konsekvensrettelser i
§ 373, stk. 1, medtages.
Til nr. 24
Det
gældende § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed indeholder en henvisning til § 71, stk. 1, 3 og 4.
Med § 1, nr. 59, i det fremsatte lovforslag foreslås
§ 71, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som
konsekvens heraf bliver § 71, stk. 3, herefter § 71, stk.
2. Den gældende § 71 i lov om finansiel virksomhed
indeholder tre stykker. Det er således en fejl, at der
på nuværende tidspunkt er en henvisning til § 71,
stk. 4, i § 373, stk. 2, 1. pkt., i lov om finansiel
virksomhed. Med § 1, nr. 60, i det fremsatte lovforslag
foreslås indsat to nye stykker i § 71 i lov om finansiel
virksomhed. Med ændringsforslaget foretages den
nødvendige konsekvensrettelse af § 373, stk. 2, 1.
pkt., således, at der fremover rettelig henvises til §
71, stk. 1-3.
Til nr. 25
Det foreslås i nr. 017 at
indsætte et 3. pkt. i § 373, stk. 3, i lov om finansiel
virksomhed, således at Finanstilsynet udpeges som kompetent
myndighed i relation til MiFIR. Herved tillægges
Finanstilsynet bl.a. kompetence til at udøve de
beføjelser vedrørende produktintervention, som
følger af MiFIR. Disse beføjelser består i, at
tilsynet under ganske særlige omstændigheder kan
forbyde eller indføre andre restriktioner i
markedsføringen af investeringsprodukter og
investeringsbaserede livsforsikringsprodukter, jf. artikel 42 i
MiFIR. Som følge heraf foreslås det, at virksomheder,
der ikke måtte efterleve et forbud eller et påbud om
restriktioner i medfør af artikel 42 i MiFIR, kan straffes
med bøde. En eventuel bøde forventes fastsat under
hensyntagen til virksomhedens omsætning i det
pågældende produkt og karakteren af den restriktion,
som virksomheden nægter at efterleve.
Med § 1,
nr. 16, i det fremsatte lovforslag foreslås § 7, stk. 2,
i lov om finansiel virksomhed ophævet. Som konsekvens heraf
bliver § 7, stk. 3-8, herefter § 7, stk. 2-7. § 386
i lov om finansiel virksomhed indeholder en henvisning til §
7, stk. 5 og 6, der bliver § 7, stk. 4 og 5. Med
ændringsforslaget foretages i nr. 018 den nødvendige
konsekvensrettelse i § 386.
Til nr. 26
Lovforslagets
§ 2, nr. 5, bryder med den kronologiske
rækkefølge, hvorfor ændringsforslaget af
lovtekniske årsager lader § 2, nr. 5, i det
fremsætte lovforslag udgå og i stedet indgå igen
i kronologisk korrekt rækkefølge, jf.
ændringsforslag nr. 29.
Til nr. 27 og 28
Med § 2,
nr. 11, i det fremsatte lovforslag foreslås det at
indsætte et nyt stk. 2 i § 3 i lov om finansielle
rådgivere og boligkreditformidlere. Som konsekvens heraf
bliver § 3, stk. 2-5 herefter til § 3, stk. 3-6. Flere af
de øvrige stykker i § 3 i lov om finansielle
rådgivere og boligkreditformidlere indeholder henvisninger,
der bør konsekvensrettes som følge heraf. Med
ændringsforslaget foretages de nødvendige
konsekvensrettelser således i § 3, stk. 2, nr. 1, §
3, stk. 3 og 4, og i § 3, stk. 5, i lov om finansielle
rådgivere og boligkreditformidlere.
Til nr. 29
Lovforslagets
§ 2, nr. 5, bryder med den kronologiske
rækkefølge, hvorfor ændringsforslaget af
lovtekniske årsager lader § 2, nr. 5, i det
fremsætte lovforslag udgå, jf. ændringsforslag
nr. 26. I stedet indsættes ændringen igen med
ændringsforslag nr. 29.
Til nr. 30
Med § 2,
nr. 20, foreslås en ændring af § 12, stk. 2 og 3,
i lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere.
§ 12, stk. 3, indeholder imidlertid ikke ordene »en
finansiel rådgiver og hos en bolig-kreditformidler«,
men derimod ordene »en finansiel rådgiver eller en
boligkreditformidler«. Som konsekvens heraf udgår
ændringen af § 12, stk. 3, i lovforslagets § 2, nr.
20, ved ændringsforslaget.
Til nr. 31
Med § 2,
nr. 20, foreslås en ændring af § 12, stk. 2 og 3,
i lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere.
§ 12, stk. 3, indeholder imidlertid ikke ordene »en
finansiel rådgiver og hos en bolig-kreditformidler«,
men derimod ordene »en finansiel rådgiver eller en
boligkreditformidler«. Som konsekvens heraf bliver
ændringen af § 12, stk. 3, i stedet en del af
lovforslagets § 2, nr. 21, hvilket sker ved dette
ændringsforslag.
Til nr. 32
Med § 2,
nr. 18, i det fremsatte lovforslag foreslås § 10 a
ophævet. § 26, stk. 2, i lov om finansielle
rådgivere og boligkreditformidlere indeholder en henvisning
til § 10 a, stk. 1. Som konsekvens heraf foretages med
ændringsforslaget en ændring af lovforslagets § 2,
nr. 27, således at § 10 a, stk. 1, udgår af §
26, stk. 2, i lov om finansielle rådgivere og
boligkreditformidlere.
Til nr. 33
Med § 3,
nr. 2, i det fremsatte lovforslag foreslås en ændring
af § 66 a, stk. 1, 3. pkt., i lov om tilsyn med
firmapensionskasser. Det skulle rettelig have været § 66
a, stk. 1, 4. pkt., hvilket rettes med ændringsforslaget.
Til nr. 34
Med § 10, nr. 5, i det fremsatte
lovforslag, foreslås § 63 og § 166, stk. 2, i
selskabsloven ændret, således at henvisningen til
værdipapirhandlerbegrebet efter § 4, stk. 1, i lov om
værdipapirhandel m.v. ændres, så der i stedet i
bestemmelserne henvises til en værdipapirhandler efter §
9, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed, samt udenlandske
kreditinstitutter og investeringsselskaber eller filialer af
udenlandske kreditinstitutter og investeringsselskaber omfattet af
§ 1, stk. 3, og §§ 30, 31, 33 og 33 a i lov om
finansiel virksomhed, der lovligt udøver
værdipapirhandel her i landet.
Forslaget er
dels en konsekvens af forslag til lov om kapitalmarkeder, der
erstatter lov om værdipapirhandel m.v., der samtidig
foreslås ophævet, dels en konsekvens af, at
definitionen af værdipapirhandler i den gældende lov om
værdipapirhandel m.v. ikke videreføres. Selskabslovens
henvisninger til værdipapirhandlerbegrebet i lov om
værdipapirhandel m.v. foreslås derfor ændret til
værdpapirhandlerbegrebet i § 9, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed. Da definitionen på en
værdipapirhandler i § 9, stk. 1, er væsentlig
snævrere end § 4, stk. 1, i lov om
værdipapirhandel m.v., foreslås det at supplere
bestemmelsen med udenlandske kreditinstitutter og
investeringsselskaber samt filialer af disse både inden for
og uden for EU/EØS. I § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om
værdipapirhandel m.v. nævnes ud over kreditinstitutter
og investeringsselskaber også administrationsselskaber.
Da der ikke er tiltænkt en materiel
ændring af bestemmelserne og der fremover skal gælde de
samme regler for selskaber, der lovligt udøver
værdipapirhandel her i landet, er det fundet mest korrekt, at
også administrationsselskaber omfattes af henvisningen. Dette
rettes der op på med ændringsforslaget.
Til nr. 35
Med § 13,
nr. 1, i det fremsatte lovforslag nyaffattes § 159 a i
årsregnskabsloven. Med ændringsforslaget nyaffattes
§ 159 a, stk. 2, af hensyn til en sproglig præcisering,
således at henvisningen til, at Erhvervsstyrelsen påser
overholdelsen af lovens § 137, slettes, da det fremgår
af bestemmelsen, at Erhvervsstyrelsen påser overholdelsen af
hele loven, herunder § 137 i årsregnskabsloven.
Til nr. 36
Med § 13,
nr. 1, i det fremsatte lovforslag nyaffattes § 159 a i
årsregnskabsloven. Med ændringsforslaget ændres
stk. 4 til stk. 5 i det nyaffattede § 159 a, stk. 5, 2. pkt.
Der er alene tale om en lovteknisk tilretning.
Til nr. 37
§ 17 i
det fremsatte lovforslag ændrer i § 305 i
søloven.
Sølovens § 305 omtaler strengt taget ikke
værdipapirer, men henviser blot til lovgivningen herom. Det
vurderes derfor, at den foreslåede ændring af §
305 i søloven ikke er nødvendig.
Vurderingen om
nødvendigheden af ændringen er desuden foretaget, i
lyset af at § 1, nr. 8, i lov nr. 618 af 12. juni 2013 ikke er
sat i kraft. Den pågældende bestemmelse forventes ikke
at blive sat i kraft foreløbig og således heller ikke
før den 3. januar 2018, hvor det fremsatte lovforslag
foreslås at træde i kraft. I betragtning heraf og i
betragtning af at det lovteknisk vil være meget kompliceret
og næppe egnet til at indgå i et ændringsforslag
at ændre i den endnu ikke ikraftsatte lov nr. 618 af 12. juni
2013, er vurderingen, at den bedste løsning er at lade det
fremsatte lovforslags § 17, som ændrer søloven,
udgå.
Til nr. 38
Som en
konsekvens af, at det med ændringsforslag nr. 37
foreslås at lade § 17 i det fremsatte lovforslag
udgå, vil § 17 ligeledes udgå af lovforslagets
territorialbestemmelse i lovforslagets § 23.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech
(DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen
(V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob Jensen (V)
Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning
Hyllested (EL) René Gade (ALT) Christian Poll (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 156
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 2 | Teknisk gennemgang af L 155 og L 156
v/erhvervsministeren og embedsmænd afholdes onsdag
20/4-17 | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Præsentation fra teknisk gennemgang
i udvalget den 20/4-17 v/erhvervsministeren og
embedsmænd | 6 | L 155 - kopi af svar på spm. 7 om
ministerens vurdering af de andre landes tilsyn, jf. at man med
lovforslaget ikke vil gøre tilladelser obligatoriske for
udenlandske realkreditinstitutter, pengeinstitutter og
fondsmæglerselskaber, der ønsker at operere i Danmark,
fra erhvervsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 156
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om lovforslaget forventes at have
konsekvenser for iværksættervirksomheder og deres
adgang til at rejse kapital, og i givet fald uddybe konsekvenserne,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget
forventes at have for gennemsigtigheden på kapitalmarkederne,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om lovforslaget vil give mulighed for
adgang til data uden dommerkendelse, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, at listen af aktiviteter, der kan
få tilladelse til at udføre investeringsservices, vil
blive udvidet, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvilke konsekvenser det får,
at lovforslaget ophæver de danske krav for
valutaspotforretninger, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvilke konsekvenser det får,
at lovforslaget ophæver de danske krav for
værdipapirhandlertilladelser til penge- og
realkreditinstitutter, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om regulering af tilknyttede agenter
og opbevaring af kundernes midler og finansielle instrumenter, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvor og af hvem udenlandske
tilknyttede agenter skal kontrolleres, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan virksomhederne kan sikre,
at aflønning af ansatte, der sælger eller
rådgiver om finansielle instrumenter, ikke er i strid med
virksomhedens forpligtigelse til at handle i kundernes bedste
interesse, herunder god skik-reglerne, til erhvervsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. tilbagetaget | 11 | Spm. om at redegøre for, hvordan
ministeren vil sikre, at Folketingets Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalg på en grundig måde løbende
får mulighed for at følge udviklingen i udfyldningen
af rammedirektiverne, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/36/EU af 26. juni
2013 om adgang til at udøve virksomhed som kreditinstitut og
om tilsyn med kreditinstitutter og investeringsselskaber (CRD IV),
EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 338, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU af 15. maj
2014 om markeder for finansielle instrumenter (MiFID II),
EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 349. I loven er der medtaget visse
bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 600/2014 af 15. maj 2014 om markeder for finansielle
instrumenter (MiFIR), EU-Tidende 2014, nr. L 173, side 84.
Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hvert medlemsland. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.