Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 23
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. marts
2017 og var til 1. behandling den 4. april 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 19. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 72. Den 29. marts 2017 sendte
Skatteministeriet de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Oplæg
Professor Morten Bennedsen,
Københavns Universitet, har den 4. maj 2017 holdt et
oplæg for udvalget om lovforslaget, jf. bilag 9.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bech-Bruun Advokatfirma,
FSR-danske revisorer,
Landbrug & Fødevarer og SEGES
og
Zimmermann Skattekonsulenter.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser undtagen 1, som udvalget
forventer kommenteret inden 2. behandling af lovforslaget.
Åbent samråd
Udvalget har stillet 8
samrådsspørgsmål til skatteministeren, som denne
har besvaret i åbne samråd den 11. og 23. maj 2017.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 41
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret 39
spørgsmål. Udvalget forventer, at skatteministeren
besvarer de sidste 2 spørgsmål inden 2. behandling af
lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S, SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1, 4-6 og 10 og for
ændringsforslag nr. 2, 3, 7-9 og 11-23.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget vil sikre en markant forbedring af
rammevilkårene for de mange familieejede virksomheder, der
står over for et generationsskifte i de kommende
år.
De familieejede virksomheder spiller en
central rolle i Danmark. De har ofte en stærk lokal
forankring og bidrager med mange arbejdspladser også uden for
de større byer.
Med lovforslaget vil regeringen og DF
sikre, at familieejerskabet vedbliver med at være en
attraktiv ejerform i Danmark i fremtiden.
SR-regeringen ophævede den
såkaldte formueskattekurs i 2015, hvilket efterlod de
familieejede virksomheder med en stor ekstraregning på ca.
½ mia. kr. om året uden nogen form for kompenserende
lempelser.
Det retter regeringen og DF nu op på
ved gradvis at nedsætte bo- og gaveafgiften til 5 pct. i
2020. Den samlede beskatning vil med vedtagelsen af lovforslaget
være nede på 6 pct., hvor den i dag er 17 pct.,
når der udloddes udbytte til at betale afgiften. Det vil
sikre, at virksomhederne ikke drænes for likviditet ved et
generationsskifte. Pengene kan derimod blive i virksomhederne, hvor
de kan investeres i nye maskiner, teknologier og
arbejdspladser.
Den nedsatte afgift vil også
gælde ved overdragelse af en virksomhed til en
erhvervsdrivende fond. Det er altså for regeringen og DF et
»både-og« - ikke et
»enten-eller«.
Socialdemokratiets og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at nedsættelsen af
arveafgiften medfører større ulighed og hverken
gavner vækst eller beskæftigelse. S og SF
bemærker, at svar fra Skatteministeriet bekræfter, at
en lavere arveafgift ikke skaber arbejdspladser, men
tværtimod kan have en skævvridende effekt, fordi
overdragelse til næste generation kan vælges af
skattehensyn, selv om det ikke er den bedste løsning.
S og SF bemærker desuden, at forsker
Morten Bennedsen har påvist, at 61 pct. af 13.000 adspurgte
virksomhedsejere »slet ikke« anser arveafgiften som en
begrænsning i planlægningen af generationsskifte,
ligesom henstandsordningen ikke benyttes, til trods for at brug af
ordningen betyder, at beskatningen kan fordeles over 15 år.
For S og SF er det derfor tydeligt, at nedsættelsen af
arveafgiften ikke løser et problem for landets virksomheder,
men alene må ses som en ideologisk skattelettelse, der koster
danske skatteydere en milliard kroner om året. Samtidig er S
og SF imod den omvendte progressivitet, som dette lovforslag
indeholder, hvor en særlig udvalgt gruppe af borgere kan
slippe med 5 pct. i arveafgift, mens almindelige danskere betaler
15 pct. S og SF bemærker i den forbindelse, at Danmark ligger
på et lavt niveau for arveafgiften i OECD. Samtidig er S og
SF bekymrede ved udsigten til, at lovforslaget kan åbne for
mere skattespekulation og skattetænkning i forhold til at
overflytte værdier til en virksomhed for at undgå
beskatning.
S og SF ser desuden med stor beklagelse
på, at regeringen har fastholdt at anvende forkerte tal i
bemærkningerne, da forsker Morten Bennedsen klart i sin
præsentation til Skatteudvalget har understreget, at antallet
af virksomheder, som vil blive påvirket af lovforslaget,
vurderes at være mellem 6.000 og maksimalt 10.000 og dermed
ikke 23.000, som der står anført i lovforslagets
bemærkninger. Der er dermed tale om et langt lavere antal
virksomheder og arbejdspladser. Ligeledes mener S og SF, at det er
bemærkelsesværdigt, at skatteministeren ikke har set
sig i stand til at svare på et eneste af de
fordelingsmæssige spørgsmål, der er blevet
stillet i forbindelse med udvalgsarbejdet, hvilket slører
konsekvenserne af denne nedsættelse af arveafgiften i forhold
til formuekoncentration og gevinst for nogle af de borgere, der i
forvejen har mest i Danmark.
S og SF har opfordret regeringen til
vækstforhandlinger og til at fremrykke arbejdet for skattefri
overdragelse til erhvervsdrivende fonde, men er blevet afvist. S og
SF ønsker bedre vilkår for overdragelse til
erhvervsdrivende fonde for at sikre langsigtede investeringer og
danske arbejdspladser.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er dybt
kritiske over for, at nogle af landets rigeste familier fremover
kan se frem til besparelser, der potentielt kan være i
milliardklassen. De af regeringen fremlagte vurderinger af, at
mindreprovenuet årligt er på ca. 1 mia. kr., er taget
ud fra en gennemsnitsbetragtning. Det fremgår dog også
klart af svar på Enhedslistens spørgsmål, at
hvis en meget stor virksomhed til en værdi af 45-50 mia. kr.
overdrages, kan mindreprovenuet ved lovforslaget i det
pågældende år langt overstige 1 mia. kr. og
potentielt være på op til 3-4 mia. kr.
Regeringen har argumenteret for, at
lovforslaget vil være vækstskabende og sikre
arbejdspladser i Danmark. Disse antagelser bygger på en
rapport, som er bestilt af de familieejede virksomheders eget
netværk, Vækst i Generationer. Derudover har rapportens
ene forfatter offentligt undsagt den måde, hvorpå
regeringen har anvendt rapportens konklusioner. Skatteministeren
har efterfølgende udtalt, at lovforslaget slet ikke
omhandler et spørgsmål om vækst og
arbejdspladser, men at det er moralsk motiveret. Enhedslisten deler
ikke regeringens ambition om, at nogle af landets rigeste familier
skal have lempet deres afgift ved overdragelse af
erhvervsvirksomhed og spare potentielt enorme beløb.
Enhedslisten kan således ikke støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V, LA
og KF):
1) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 a ændres i stk. 2, nr. 1, »der har« til:
»der direkte eller indirekte har«.
[Indirekte ejerskab gennem
datterselskaber sidestilles med direkte ejerskab]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
2) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 b ændres i stk. 3, 1. og 3.
pkt., »stk. 5« til: »stk. 1«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 1 b ændres i stk. 4, 1. pkt., »aktivets
værdi« til: »arvens værdi«.
[Sproglig præcisering]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V, LA
og KF):
4) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 a ændres i stk. 2, nr. 1, »der ejer« til:
»der direkte eller indirekte ejer«.
[Indirekte ejerskab gennem
datterselskaber sidestilles med direkte ejerskab]
5) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 a ændres i stk. 2, nr. 2, 2. pkt., »22, stk.
1« til: »§ 22, stk. 1 og 2«.
[Ved udlodning fra dødsbo
skal medregnes svigerbørn til nærtstående ved
vurderingen af overdragerens aktive deltagelse i virksomheden
svarende til gavesituationen]
6) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 a indsættes i stk. 3 som 2.
pkt.:
»1. pkt.
finder anvendelse ved afgiftsberegningen af gaver, der er modtaget
samtidig, og når der af en gave skal beregnes afgift efter
både stk. 1 og § 23, stk. 1.«
[Fordeling af grundbeløb
skal ikke ske på tidligere modtagne gaver]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
7) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 b ændres i stk. 1, 1. pkt., »stk. 1« til:
»§ 23 a, stk. 1,«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
8) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 b ændres i stk. 3, 1. pkt., »stk. 5« til:
»stk. 1«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
9) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 b ændres i stk. 3, 2. pkt., »§ 1 a, stk. 6,
2.-4. pkt.« til: »§ 1 b, stk. 2, 2. og 3.
pkt.«
[Rettelse af forkert
henvisning]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (DF, V, LA
og KF):
10) I
den under nr. 10 foreslåede § 23 b indsættes i stk. 4 som 3.
pkt.:
»1. og 2.
pkt. finder tilsvarende anvendelse for overdragerens
ægtefælle, i det omfang tabet anvendes ved
overførsel til denne.«
[Modregning i værdi af
tabsfradrag skal også ske ved overførsel af tab til
ægtefælle]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
11) I
den under nr. 11 foreslåede § 26 a ændres i stk. 3, 1. pkt., »§ 23 a, stk.
5« til: »§ 23 b, stk. 1«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
Til § 3
12)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
29, stk. 3, 4. pkt., der bliver 5. pkt., ændres
»1.-3. pkt.« til: »1.-4. pkt.««
[Ændring af henvisning]
Til § 6
13) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 26, stk. 7,
ændres », jf. dog 2. pkt.« til: », jf. dog
2. og 3. pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 14]
14) Nr.
3 affattes således:
»3. I §
26, stk. 7, indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Foretages
eller ændres en ansættelse vedrørende en
opgørelse af gevinst og tab efter
aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstloven, hvor den
skattepligtige har anvendt realisationsprincippet og en anden
opgørelsesmetode skulle have været anvendt, anvendes
henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og værdien
ved gældens påtagelse med tillæg af gevinst og
fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som
værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår inden for fristen efter stk. 1 eller 2. Har den
skattepligtige anvendt en anden opgørelsesmetode end
realisationsprincippet, og skulle realisationsprincippet have
været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets
anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen
med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i
tidligere indkomstår som værdipapirets anskaffelsessum
og gældens værdi ved
påtagelsen.««
[Præcisering af bestemmelsen
om genoptagelse af skatteansættelse for værdipapirer
m.v., hvor realisationsprincippet skulle have været
anvendt]
15) I
den under nr. 4 foreslåede
ændring af § 27, stk. 4,
ændres », jf. dog 2. pkt.« til: », jf. dog
2. og 3. pkt.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 16]
16) Nr.
5 affattes således:
»5. I §
27, stk. 4, indsættes som 2. og 3.
pkt.:
»Foretages
eller ændres en ansættelse vedrørende en
opgørelse af gevinst og tab efter
aktieavancebeskatningsloven eller kursgevinstloven, hvor den
skattepligtige har anvendt realisationsprincippet og en anden
opgørelsesmetode skulle have været anvendt, anvendes
henholdsvis værdipapirets anskaffelsessum og værdien
ved gældens påtagelse med tillæg af gevinst og
fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår som
værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår inden for fristen efter stk. 1 eller 2. Har den
skattepligtige anvendt en anden opgørelsesmetode end
realisationsprincippet, og skulle realisationsprincippet have
været anvendt, anvendes henholdsvis værdipapirets
anskaffelsessum og gældens værdi ved påtagelsen
med tillæg af gevinst og fradrag for tab medregnet i
tidligere indkomstår som værdipapirets anskaffelsessum
og gældens værdi ved
påtagelsen.««
[Præcisering af bestemmelsen
om genoptagelse af skatteansættelse for værdipapirer
m.v., hvor realisationsprincippet skulle have været
anvendt]
Til § 8
17) I
det under nr. 1 foreslåede § 80, stk. 1, 2. pkt., ændres
»§ 1 a, stk. 6« til: »§ 1 b stk.
1«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
Til § 9
18) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»eller senere« til: »eller senere, jf. dog stk.
3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 20]
19) I
stk. 3, 1. pkt., ændres
»nr. 9-13« til: »nr. 9-11«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 20]
20) I
stk. 3 indsættes som 3. pkt.:
»Boafgiftslovens § 12 a, 2. og 3. pkt., som indsat ved
denne lovs § 1, nr. 4, og § 1, nr. 12 og 13, har virkning
for beregning af bo- og gaveafgift, hvor gaveanmeldelsen eller
boopgørelsen er modtaget af told- og skatteforvaltningen den
1. juli 2017 eller senere.«
[De ændrede fristregler for
SKATs sagsbehandling skal gælde for gaveanmeldelser og
boopgørelser, der modtages fra lovens ikrafttræden den
1. juli 2017]
21) I
stk. 5 ændres »1. juli
2017« til: »30. juni 2017«.
[Præcisering af
virkningstidspunkt for ændringen af pengetankreglen]
22) I
stk. 7 ændres
»Skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. pkt., og
§ 27, stk. 4, 2. pkt., som indsat ved denne lovs § 6, nr.
2 og 3« til: »Skatteforvaltningslovens § 26, stk.
7, 2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat
ved denne lovs § 6, nr. 3 og 5«.
[Rettelse af forkert henvisning og
konsekvens af ændringsforslag nr. 14 og 16]
23)
Som stk. 8 indsættes:
»Stk. 8.
Den skattepligtige kan i forbindelse med selvangivelsen for 2017
fastsætte værdien for værdipapirer m.v. efter
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og
§ 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., som indsat ved denne lovs §
6, nr. 3 og 5. Det er en betingelse, at told- og
skatteforvaltningen har foretaget eller den skattepligtige har
anmodet om en ændret ansættelse vedrørende
værdipapiret m.v. for indkomstår forud for
2017.«
[Reglerne for fastsættelse af
værdien for værdipapirer m.v. ved genoptagelse skal
også gælde ved selvangivelse for indkomståret
2017]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede nedsættelse af
bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
ved ejerens død er bl.a. betinget af, at afdøde har
ejet virksomheden det seneste år umiddelbart forud for
dødsfaldet ved ejerskab af en personligt ejet virksomhed
eller ved ejerskab af aktier i et selskab, der har ejet
virksomheden i den anførte periode.
Det foreslås præciseret, at i
tilfælde, hvor afdøde har ejet virksomheden i form af
aktier i et selskab, der har ejet virksomheden, er betingelsen
ligeledes opfyldt, når det pågældende selskab
ejer virksomheden indirekte gennem et datter- eller
datterdatterselskab.
Til nr. 2, 7-9, 11 og
17
Der er tale om rettelser af forkerte
henvisninger.
Til nr. 3
Det følger af lovforslaget, at har
udlodningen af et aktiv, der er omfattet af
afgiftsnedsættelsen, medført et skattemæssigt
tab, der kan udnyttes af boet, modregnes afgiftsnedsættelsen
i skatteværdien af tabet ved opgørelsen af boets
skattepligtige indkomst. Afgiftsnedsættelse er angivet som en
procentdel af aktivets værdi, der vil udgøre 10 pct.,
hvis der er betalt boafgift med 5 pct., når
afgiftsnedsættelsen er fuldt indfaset fra 2020.
Det foreslås præciseret, at den
afgiftsnedsættelse, der skal lægges til grund ved
modregningen, beregnes som en procentsats af arvens værdi,
som er den korrekte angivelse af den beløbsmæssige
besparelse, der opnås ved den nedsatte afgift.
Til nr. 4
Den foreslåede nedsættelse af
bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder
ved gaveoverdragelse er bl.a. betinget af, at gavegiver har ejet
virksomheden det seneste år umiddelbart forud for
overdragelsen, enten ved ejerskab af en personligt ejet virksomhed
eller ved ejerskab af aktier i et selskab, der ejer virksomheden
på overdragelsestidspunktet.
Det foreslås præciseret, at i
tilfælde, hvor gavegiver har ejet virksomheden i form af
aktier i et selskab, der er ejer af virksomheden, er betingelsen
ligeledes opfyldt, når det pågældende selskab
ejer virksomheden indirekte gennem et datter- eller
datterdatterselskab.
Til nr. 5
Der stilles i lovforslaget, jf. forslaget
til boafgiftslovens § 1 a, stk. 2, nr. 2, krav til
afdødes deltagelse i virksomheden. Afdøde eller
dennes nærtstående skal således i mindst 1
år af ejertiden have deltaget aktivt i virksomheden.
Det fremgår endvidere af
bestemmelsen, at som afdødes nærtstående anses
afdødes ægtefælle og den i boafgiftslovens
§ 22, stk. 1 og 2, anførte personkreds, dvs.
afdødes bedsteforældre, forældre, børn,
svigerbørn og børnebørn m.fl.
I forslaget til boafgiftslovens § 23
a, stk. 2, nr. 2, vedrørende overdragelse af
erhvervsvirksomhed ved gave stilles der tilsvarende krav om
gavegivers deltagelse i virksomheden, men der er i opregningen af
gavegivers nærtstående alene henvist til afdødes
ægtefælle og den i boafgiftslovens § 22, stk. 1,
anførte personkreds.
Det foreslås, at der tillige
indsættes en henvisning til boafgiftslovens § 22, stk.
2, der vedrører svigerbørn, således at kredsen
af nære pårørende som forudsat i lovforslagets
bemærkninger er ens for både arv og gave.
Til nr. 6
Afgiftspligten af gaver, der i et
kalenderår er modtaget ud over det afgiftsfri beløb,
indtræder ved modtagelsen af gaven. Gavegiver og gavemodtager
skal senest den 1. maj i det følgende år indgive
anmeldelse om gaven og dens afgiftspligtige værdi til
SKAT.
I forslaget til boafgiftslovens § 23
a, stk. 3, er det foreslået, at ved beregning af gaveafgift
af gaver omfattet af den lave afgiftssats (erhvervsvirksomhed) og
gaver omfattet af den høje afgiftssats (anden formue)
fordeles grundbeløbet forholdsmæssigt mellem
henholdsvis den del af gaverne, hvoraf der skal betales den lave
gaveafgift, og den del af gaverne, hvoraf der skal betales den
høje afgift.
Det foreslås, at den
forholdsmæssige fordeling af grundbeløb kun skal
gælde for gaver, der modtages samtidig, og når der af
en gave skal beregnes afgift efter begge afgiftssatser. Herved
undgås, at afgiftsberegningen skal genoptages for gaver, der
er modtaget tidligere i det pågældende
kalenderår.
Til nr. 10
Det følger af forslaget til
boafgiftslovens § 23 b, stk. 4, at har overdragelsen af et
aktiv ved gave omfattet af den nedsatte afgift medført et
skattemæssigt tab, der kan udnyttes af overdrageren i det
indkomstår, hvori overdragelsen finder sted, modregnes
afgiftsnedsættelsen i skatteværdien af tabsfradraget
ved opgørelsen af overdragerens skattepligtige indkomst.
Det foreslås, at modregning af
afgiftsnedsættelsen skal ske hos en eventuel
ægtefælle, hvis tabet overføres til anvendelse
hos ægtefællen.
Til nr. 12
Der er tale om ændring af en
henvisning, der er en konsekvens af lovforslagets § 3, nr.
2.
Til nr. 13
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at der i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7,
foreslås indsat et nyt 3. pkt., jf. ændringsforslag nr.
14.
Til nr. 14
Det følger af forslaget til
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. pkt., at der ved
genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer
m.v., hvor den skattepligtige har anvendt eller skulle have anvendt
en anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet,
anvendes værdipapirets anskaffelsessum henholdsvis
værdien ved gældens påtagelse med tillæg af
gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår
som værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår, der genoptages.
Hvis den skattepligtige har anvendt en
anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet, men
realisationsprincippet skulle have været anvendt, er der ikke
tale om ansættelse af en værdi primo indkomståret
for værdipapiret m.v.
På den baggrund foreslås
forslaget justeret, så det foreslåede 2. pkt. alene
angår de tilfælde, hvor den skattepligtige skulle have
anvendt en anden opgørelsesmetode end
realisationsprincippet, f.eks. lagerprincippet, men har anvendt
realisationsprincippet.
Det foreslås således, at
værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår inden for genoptagelsesfristen i disse
tilfælde skal fastsættes til værdipapirets m.v.
anskaffelsessum henholdsvis værdien ved gældens
påtagelse med tillæg af gevinst og fradrag for tab
medregnet i tidligere indkomstår.
Endvidere foreslås det, at der
indsættes et nyt 3. pkt., således at det
tydeliggøres, hvordan skatteansættelsen skal ske i
tilfælde, hvor den skattepligtige skulle have anvendt
realisationsprincippet, men hvor der er anvendt en anden
opgørelsesmetode, f.eks. lagerprincippet.
Det foreslås således, at
værdipapirets anskaffelsessum henholdsvis gældens
værdi ved påtagelsen i disse tilfælde skal
opgøres som anskaffelsessummen henholdsvis gældens
værdi ved påtagelsen med tillæg af gevinst og
fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår.
Til nr. 15
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at der i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4,
foreslås indsat et nyt 3. pkt., jf. ændringsforslag nr.
16.
Til nr. 16
Det følger af forslaget til
skatteforvaltningslovens § 27, stk. 4, 2. pkt., at der ved
genoptagelse af skatteansættelsen for værdipapirer
m.v., hvor den skattepligtige har anvendt eller skulle have anvendt
en anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet,
anvendes værdipapirets anskaffelsessum henholdsvis
værdien ved gældens påtagelse med tillæg af
gevinst og fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår
som værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår, der genoptages.
Hvis den skattepligtige har anvendt en
anden opgørelsesmetode end realisationsprincippet, men
realisationsprincippet skulle have været anvendt, er der ikke
tale om ansættelse af en værdi primo indkomståret
for værdipapiret m.v.
På den baggrund foreslås
forslaget justeret, så det foreslåede 2. pkt. alene
angår de tilfælde, hvor den skattepligtige skulle have
anvendt en anden opgørelsesmetode end
realisationsprincippet, f.eks. lagerprincippet, men har anvendt
realisationsprincippet.
Det foreslås således, at
værdien primo indkomståret for det tidligste
indkomstår inden for genoptagelsesfristen i disse
tilfælde skal fastsættes til værdipapirets m.v.
anskaffelsessum henholdsvis værdien ved gældens
påtagelse med tillæg af gevinst og fradrag for tab
medregnet i tidligere indkomstår.
Endvidere foreslås det, at der
indsættes et nyt 3. pkt., således at det
tydeliggøres, hvordan skatteansættelsen skal ske i
tilfælde, hvor den skattepligtige skulle have anvendt
realisationsprincippet, men hvor der er anvendt en anden
opgørelsesmetode, f.eks. lagerprincippet.
Det foreslås således, at
værdipapirets anskaffelsessum henholdsvis gældens
værdi ved påtagelsen i disse tilfælde skal
opgøres som anskaffelsessummen henholdsvis gældens
værdi ved påtagelsen med tillæg af gevinst og
fradrag for tab medregnet i tidligere indkomstår.
Til nr. 18-20
I lovforslagets § 1, nr. 4, 12 og 13,
er der foreslået regler for suspension ved beregningen af
fristerne for SKATs behandling af sager vedrørende
værdiansættelse af arv og gaver, herunder fordelingen
af værdierne mellem de to afgiftsgrundlag. Har SKAT ikke de
oplysninger, der er nødvendige for at tage stilling til
værdiansættelsen eller fordelingen af værdierne,
suspenderes fristen - 6 måneder ved gaveafgift - i den
periode, der forløber, fra SKAT anmoder om disse
oplysningerne, indtil oplysningerne modtages.
Ifølge lovforslaget har reglerne
virkning for overdragelser, der sker den 1. januar 2016 eller
senere, svarende til virkningstidspunktet for
afgiftsnedsættelsen.
Det foreslås, at de ændrede
regler for beregning af sagsbehandlingsfristen tillægges
virkning for nye sager, dvs. boopgørelser og
gaveanmeldelser, der modtages fra og med den 1. juli 2017. Med
forslaget undgås det, at de ændrede regler får
virkning for allerede afsluttede eller verserende sager.
Til nr. 21
Det er i lovforslagets § 9, stk. 4,
foreslået, at de ændrede regler for overdragelse med
succession i aktieavancebeskatningslovens § 34 og
dødsboskattelovens § 29 tillægges virkning for
overdragelse af aktier og virksomheder, der sker den 1. juli 2017
eller senere.
Det er endvidere i lovforslagets § 9,
stk. 5, foreslået, at ved opgørelsen af, om et
selskabs virksomhed i overvejende grad består af passiv
kapitalanbringelse (pengetankreglen), finder
aktieavancebeskatningslovens § 34, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 8. september 2015, anvendelse
for perioden til og med den 1. juli 2017, mens § 34, som
foreslået ændret ved lovforslagets § 2, finder
anvendelse for perioden fra og med den 1. juli 2017.
Med ændringsforslaget foreslås
det, at ved opgørelsen af, om et selskabs virksomhed i
overvejende grad består af passiv kapitalanbringelse
(pengetankreglen), finder aktieavancebeskatningslovens § 34,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1082 af 8. september 2015,
anvendelse for perioden til og med den 30. juni 2017, mens §
34 som foreslået ændret ved lovforslagets § 2
finder anvendelse for perioden fra og med den 1. juli 2017. Der er
tale om en præcisering, således at regnskabsforhold
vedrørende den 1. juli 2017 ikke indgår i begge
opgørelser.
Til nr. 22
Ændringsforslaget er en konsekvens
af, at der i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, og §
27, stk. 4, foreslås indsat et nyt 3. pkt., jf.
ændringsforslag nr. 14 og 16. Der er endvidere tale om
rettelse af forkert henvisning.
Til nr. 23
Efter lovforslaget skal loven træde i
kraft den 1. juli 2017, og de nye bestemmelser i
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7, 2. og 3. pkt., og
§ 27, stk. 4, 2. og 3. pkt., finder anvendelse fra og med
indkomståret 2017, selv om det tidligste indkomstår
inden for genoptagelsesfristerne ikke er indkomståret 2017,
men et tidligere indkomstår.
Hvis den skattepligtige imidlertid i
forbindelse med selvangivelsen for indkomståret 2017 finder
ud af, at der f.eks. fejlagtigt er anvendt realisationsprincippet
ved opgørelse af gevinst eller tab på et
værdipapir i de tidligere år, kan den skattepligtige
anmode om genoptagelse i henhold til de gældende bestemmelser
i skatteforvaltningslovens §§ 26 og 27. Der kan herefter
ske genoptagelse for indkomstårene forud for 2017.
For så vidt angår
skatteansættelsen for indkomståret 2017, er der
imidlertid ikke et spørgsmål om genoptagelse for
indkomståret 2017, hvis den skattepligtige endnu ikke har
selvangivet, eller SKAT ikke har foretaget en
skatteansættelse for året.
Det findes ikke hensigtsmæssigt, at
den skattepligtige først skal selvangive efter de hidtidige
bestemmelser i skatteforvaltningslovens § 26 og § 27,
f.eks. efter lagerprincippet, hvorefter der skal anmodes om
genoptagelse og ændret skatteansættelse efter de nye
regler. Det foreslås derfor, at de foreslåede regler
også skal finde anvendelse for indkomståret 2017 i
tilfælde, hvor det allerede i forbindelse med selvangivelsen
for 2017 står klart, at opgørelsen for tidligere
år ikke er foretaget korrekt.
Den skattepligtige vil herefter ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst i forbindelse med
selvangivelsen for 2017 tilsvarende kunne fastsætte
værdien for værdipapirer m.v. efter de bestemmelser,
der i relation til genoptagelse af skatteansættelsen
forslås indsat i skatteforvaltningslovens § 26, stk. 7,
2. og 3. pkt., og § 27, stk. 4, 2. og 3. pkt.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 183
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra Skatteministeriet | 2 | Henvendelse af 30/3-17 fra Bech-Bruun
Advokatfirma | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 20/4-17 fra Landbrug &
Fødevarer og SEGES | 5 | Henvendelse af 21/4-17 fra Bech-Bruun
Advokatfirma | 6 | Henvendelse af 21/4-17 fra FSR-danske
revisorer | 7 | Henvendelse af 27/4-17 fra Zimmermann
Skattekonsulenter | 8 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 9 | Oplæg om lovforslaget ved Morten
Bennedsen, Københavns Universitet | 10 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 11 | 1. udkast til betænkning | 12 | 2. udkast til betænkning | 13 | Henvendelse af 23/5-17 fra Bech-Bruun
Advokatfirma |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 183
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentarer til henvendelse af
30/3-17 fra Advokatfirma Bech-Bruun, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvor mange virksomheder der har
benyttet sig af muligheden for at opnå henstand eller
tilladelse til afdrag med betaling af bo- og gaveafgift efter
reglerne i boafgiftsloven, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. om, hvor stor en andel af de
beskæftigede der arbejder i familieejede virksomheder med
under 25 ansatte, under 100 ansatte, under 1.000 ansatte og med
1.000 ansatte og derover, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor stor en del af
skattelettelsen, der fremkommer med dette lovforslag, som vil
gå til virksomheder med under 25 ansatte, under 100 ansatte,
under 1.000 ansatte og med 1.000 ansatte og derover, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at oplyse, hvilke antagelser der
ligger til grund for resultatet, som fremgår af lovforslaget,
afsnit 4, tabel 1 »Provenumæssige konsekvenser ved
nedsættelse af bo- og gaveafgiften for
erhvervsvirksomheder«, om at mindreprovenuet i varig virkning
er 970 mio. kr., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvad mindreprovenuet i et givent
år ville være ved at nedsætte bo- og gaveafgiften
for erhvervsvirksomheder fra 15 pct. til 5 pct., såfremt en
virksomhed til en værdi på 45 mia. kr. bliver omfattet
af lempelsen, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvordan lovforslaget vil
påvirke uligheden målt ved Gini-koefficienten for
henholdsvis disponibel indkomst og nettoformue, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om det er korrekt, at det er omkring
dobbelt så meget, som det regeringens kontanthjælpsloft
giver i provenu, at regeringen og Dansk Folkeparti er blevet enige
om at sænke bo- og gaveafgiften for familieejede virksomheder
fra 15 til 5 pct. i de kommende år, hvilket anslås at
ville koste statskassen 1,7 mia. kr. de første par år
og derefter cirka 1 mia. kr. årligt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at oversende en opgørelse
over niveauet for afgift ved generationsskifte af familieejede
virksomheder i procent i henholdsvis Frankrig, England, USA og
Tyskland, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om at oversende et vægtet
gennemsnit af OECD-landenes afgift ved generationsskifte af
familieejede virksomheder, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/4-17 fra Landbrug & Fødevarer og SEGES, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om regeringens skøn for, hvor
mange familieejede virksomheder og arbejdspladser lovforslaget vil
have en virkning på, der er baseret på Morten Bennedsen
og Kasper Meisner Nielsens rapport om familieejede virksomheder
publiceret i 2014, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om at oplyse, om artiklen
»Forsker bag rapport: Regeringens tal om arveafgift er
forkert« bragt på Politiken.dk den 19. april 2017 giver
anledning til at opdatere regeringens skøn for, hvor mange
familieejede virksomheder og arbejdspladser lovforslaget vil have
en virkning for, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om at redegøre for, hvor mange
penge regeringspartierne hver især har modtaget fra de
virksomheder, som står bag netværket Vækst i
Generationer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om at give en kvantitativ vurdering af
de dynamiske effekter på BNP og beskæftigelse af at
nedsætte bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af
familieejede virksomheder fra 15 til 5 pct., til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at kommentere på
forvridningseffekterne af at nedsætte bo- og gaveafgiften ved
generationsskifte af familieejede virksomheder fra 15 til 5 pct.,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at kommentere et tidligere svar,
ministeren har oversendt til Skatteudvalget, jf. svar på SAU
alm. del - spørgsmål 73 (folketingsåret 2014-15,
2. samling), hvori det fremgår, at: »En afskaffelse af
bo- og gaveafgiften for familieejede virksomheder skønnes
ikke på sigt at have nævneværdig effekt på
beskæftigelsen«, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om den gennemsnitlige gevinst for de
100 familieejede virksomheder, som får mest ud af
nedsættelsen af bo- og gaveaften, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvordan det gavner samfundet, at
lovforslaget på arveområdet betyder et omvendt
progressivt skattesystem, hvor de, der har store formuer i
virksomheder, betaler en lavere bo- og gaveafgift end danskere, der
fortsat skal betale 15 pct. i bo- og gaveafgift, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om lovforslagets betydning for
produktiviteten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvornår arbejdsgruppens
arbejde i forhold til at sikre en model for overdragelse til
erhvervsdrivende fonde kan forventes færdigt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorvidt det er muligt for en
virksomhedsejer at lægge aktiver og værdier over i sin
virksomhed for dermed at undgå at betale en arveafgift
på 15 pct., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvor mange virksomheder der siden
juni 2013 har gjort brug af henstandsordningen, som familieejede
virksomheder kan benytte, når de generationsskifter, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvorvidt koncentration af formuer
er negativ for væksten, og om nedsættelsen af bo- og
gaveafgiften i den forbindelse bidrager positivt eller negativt til
formueuligheden, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om at redegøre for ministerens
holdning til konklusioner og for, hvorfor disse konklusioner ikke
er blevet præsenteret i lovforslaget, jf. rapporten
»Familievirksomheder i Danmark«, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/4-17 fra Bech-Bruun Advokatfirma, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/4-17 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/4-17 fra Zimmermann Skattekonsulenter, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvor stor en gennemsnitlig samlet
formue de henholdsvis 100 og 1.000 familier har, der vil få
den største gevinst fra reduktionen af arveafgiften, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvor mange procentpoint den
årlige afkastgrad reduceres, hvis boafgiften afdrages over de
15 år, som er indeholdt i de nuværende regler for
boafgiften i forbindelse med familieoverdragelse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om at bekræfte, at der ikke er
samfundsøkonomiske argumenter bag nedsættelsen af
arveafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm., om ministeren kan dokumentere sin
påstand om, at familieejede virksomheder vil dø,
fusionere eller blive opkøbt uden nedsættelsen af
arveafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om kommentar til oplæg af Morten
Bennedsen, Københavns Universitet, afholdt i Skatteudvalget
den 4. maj 2017, til skatteudvalget, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om at redegøre for den
gennemsnitlige gevinst for henholdsvis de 10 og 50 familieejede
virksomheder, som får mest ud af nedsættelsen af bo- og
gaveafgiften, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om, hvor stor en gennemsnitlig samlet
formue de henholdsvis 10 og 50 familier, der vil få den
største gevinst fra reduktionen af arveafgiften, har, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om at kommentere den del af
oplægget i Skatteudvalget den 4. maj 2017 fra forsker Morten
Bennedsen, Københavns Universitet, jf. bilag 9, hvoraf det
fremgår, at 61 pct. af 13.000 adspurgte virksomhedsejere
siger, at arveafgifter og -regler »slet ikke«
begrænser planlægningen af ejer- eller
generationsskifte, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm., om ministeriet har været
bekendt med de tal, der fremgår af Morten Bennedsens
oplæg i Skatteudvalget den 4. maj, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 38 | Spm., om ministeren er bekendt med, at
rapporten »Familievirksomheder i Danmark« fra 2014, der
er lavet af forsker Morten Bennedsen, og hvis tal regeringen bruger
i lovforslaget, er blevet betalt af lobbyorganisationen Vækst
i Generationer, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om at tilsende talepapir fra
samrådet den 11. maj 2017, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 40 | Spm. om at tilsende udvalgt talepapir fra
samrådet den 23. maj 2017, til skatteministeren | 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen f
23/5-17 fra Bech-Bruun Advokatfirma, til skatteministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
183
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om ministeren mener, at
det er rimeligt, at politikken bliver udformet, fordi en
sammenslutning af de rigeste familieejede virksomheder lægger
et massivt pres for at få en milliardrabat, til
skatteministeren | B | Samrådsspm., om ministeren mener, at
det er rimeligt at give endnu en milliardgave til de rigeste
virksomhedsarvinger, når selv ministerens eget ministerium
advarer mod, at det kan gøre samfundsøkonomisk skade,
til skatteministeren | C | Samrådsspm. om, hvordan forslaget om
sænkningen af bo- og gaveafgiften vil gavne samfundet
generelt og ikke kun store familieejede virksomheder, til
skatteministeren | D | Samrådsspm., om ministeren mener, at
Folketinget behandler lovforslaget på et korrekt grundlag,
til skatteministeren | E | Samrådsspm. om ministerens holdning
til, at store virksomheder som AVK International A/S og Foss A/S,
der har lobbyet for at nedsætte bo- og gaveafgiften gennem
netværket Vækst i Generationer, samtidig har givet
partistøtte til ministerens parti, til
skatteministeren | F | Samrådsspm. om, hvorfor ministeren
anser en »omvendt progressiv« beskatning for rimelig,
og hvorfor regeringen ikke ønsker en progressivitet i
forhold til små og store virksomheder, til
skatteministeren | G | Samrådsspm., om en øget
formuekoncentration i Danmark er en udvikling, som ministeren
billiger, selv om det øger uligheden, til
skatteministeren | H | Samrådsspm. om at redegøre
for, hvor stor en udfordring bo- og gaveafgiften er for
virksomhederne, til skatteministeren |
|