Fremsat den 26. april 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af regler om gyldighedstid
for kørekort til ældre)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017 som ændret
ved lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 59, stk. 1, udgår »,
dog højst indtil den pågældende er fyldt 75
år«.
2. § 59,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
3. I
§ 124 c ophæves stk. 3, og i stk.
4, der bliver stk. 3, udgår »for
ansøgere, der ikke er fyldt 75 år«.
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Baggrund for gældende ret | | 2.2. | Lovgivning i sammenlignelige lande | 3. | Ophævelse af de
særlige gyldighedsregler for kørekort til
ældre | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | De særlige gyldighedsregler for
kørekort til ældre | | | 3.1.2. | Krav om helbredsundersøgelse og
lægens pligter i relation til kørekort | | | 3.1.3. | Baggrunden for gældende ret | | 3.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser | | | 3.2.1. | Formålet med aldersscreening | | | 3.2.2. | Viden om effekten af aldersscreening samt
ældres ulykkesrisiko | | | 3.2.3. | Ældre bilisters evne til at
kompensere for alderdomssvækkelser | | | 3.2.4. | Demens og bilkørsel | | | 3.2.5. | Lovgivning i sammenlignelige lande | | 3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 10. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at gøre det nemmere
for ældre mennesker i Danmark at have kørekort, uden
at man samtidig går på kompromis med
færdselssikkerheden. Dette foreslås opnået ved at
afskaffe de særlige gyldighedsregler for kørekort til
ældre.
Med lovforslaget foreslås det konkret at ophæve den
øvre aldersgrænse på 75 år for den
almindelige gyldighedsperiode for kørekort til de
såkaldte "gruppe 1-køretøjer" (almindelig bil,
knallert, motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj) samt at fjerne muligheden
for at fastsætte kortere gyldighedstid for kørekort
til ældre over 73 år. Det foreslås således,
at de almindelige gyldighedsperioder for kørekort skal
gælde for alle, uanset alder.
Som følge af den foreslåede afskaffelse af
aldersgrænsen samt muligheden for at fastsætte kortere
gyldighedstid for kørekort til ældre, fjernes de
administrativt fastsatte gyldighedstider for kørekort til
ældre for kørekort til gruppe 1, samt det
administrativt fastsatte krav om obligatorisk
lægeundersøgelse i forbindelse med ældres
fornyelse af kørekort ("aldersscreening" i det
følgende).
Der foreslås ikke ændringer af aldersgrænsen
for kørekort til de såkaldte "gruppe
2-køretøjer" (Lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring). Aldersgrænsen
på 70 år, for kørekort til disse
køretøjer er administrativt fastsat i
kørekortbekendtgørelsen og ønskes fastholdt,
ligesom der for disse køretøjstyper fortsat vil
eksistere krav om hyppigere kørekortfornyelse.
Baggrunden for forslaget om ophævelse af de særlige
gyldighedsregler for kørekort til ældre er, at der
ikke er evidens for, at aldersobligatorisk screening giver en bedre
trafiksikkerhed. Det er derfor svært at forsvare
opretholdelsen af en særlig fornyelses- og screeningsordning,
som både er økonomisk og administrativt byrdefuld for
de ældre og for de myndigheder, der forvalter
kørekort.
2. Baggrund
2.1. Baggrunden for gældende ret
Siden 1955 har færdselsloven givet mulighed for, at man
kunne udstede kørekort med en kortere gyldighedsperiode,
når ansøgeren var fyldt 70 år. Baggrunden for at
indføre denne mulighed var en antagelse om, at
svækkelsen af helbredet forøgedes efter det fyldte 70.
år i en sådan grad, at det var naturligt at forlange
hyppigere fornyelse og dermed hyppigere
lægeundersøgelse.
Den almindelige gyldighedstid for kørekort var på
daværende tidspunkt fem år. Hver gang kørekortet
skulle fornyes, skulle indleveres en lægeattest for den
fornødne åndelige og legemlige førlighed,
hvorefter politiet traf afgørelse om, hvorvidt
ansøgeren kunne fritages fra at aflægge ny
køreprøve. Ved hver fornyelse af kørekort
skete således en vurdering af, om man stadig opfyldte
betingelserne for at få kørekort.
Gyldighedsperioden på fem år blev ændret ved
lov nr. 198 af 8. juni 1966 om ændring af
færdselsloven, hvor det blev vedtaget, at et erhvervet
kørekort var gyldigt, til man fyldte 70 år. Det blev
efterfølgende administrativt fastsat, at gyldighedstiden var
5 år, hvis ansøgeren på tidspunktet, hvor
kørekortet blev udstedt, var fyldt 65 år men ikke 70
år. Hvis ansøgeren var fyldt 70 år, var
gyldighedstiden 4 år, mens den for ansøgere, der var
fyldt 71 år, var 3 år, og for ansøgere, der var
fyldt 72 år, var 2 år frem til det fyldte 80. år,
hvorefter gyldighedstiden var 1 år.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 154 af. 18.
februar 2015 om ændring af færdselsloven (Ændret
aldersgrænse for forkortet gyldighedsperiode for
kørekort m.v.), at baggrunden for den markante ændring
af gyldighedsperioden fra fem år til det fyldte 70. år
var, at det var byrdefuldt for ansøgeren at skulle forny
kørekortet så ofte, og at det stigende antal
kørekortfornyelser var byrdefuldt for politiet i takt med,
at flere og flere fik kørekort. Man vurderede ikke, at
omfanget af arbejde, der blev anvendt på sager om fornyelse
af kørekort, stod i rimeligt forhold til værdien af de
fornyede lægeundersøgelser hvert femte år.
Kørekort til erhvervsmæssig personbefordring
vedblev dog med at blive udstedt med en gyldighed på fem
år, da hensynet til passagerenes sikkerhed talte for, at der
skulle føres jævnlig kontrol med
kørekortindehaverens helbred og vandel.
Ændringen af gyldighedsreglerne i 1966 foranledigede
Sundhedsstyrelsen til at påpege, at det var nødvendigt
at indskærpe lægernes pligt til at reagere, når
de i deres virke får kendskab til personer, der
udsætter deres eget og andres liv og helbred for fare, og det
tilsvarende var nødvendigt at indskærpe forbuddet mod
at føre motorkøretøj, hvis det på grund
af sygdom eller lignende ikke kunne ske på betryggende vis.
Den nævnte lægelige pligt til at reagere, hvis en
patient er til fare for sig selv eller andre, er i dag fastsat i
autorisationslovens § 44, jf. lovbekendtgørelse nr. 877
af 4. august 2011, omtalt nedenfor i punkt 3.1.2. Forbuddet mod at
køre, hvis ikke dette kan ske på betryggende vis, er i
dag fastsat i færdselslovens § 54, stk. 2.
I 1996 blev administrativt fastsat en særskilt
aldersgrænse for kørekort til gruppe
2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring), således at disse
kørekort skulle fornyes, når ansøgeren fyldte
50 år, og herefter hvert femte år.
Aldersgrænsenedsættelsen for gruppe
2-køretøjer blev fastsat med hjemmel i
færdselslovens § 57, stk. 2, hvormed den daværende
justitsminister kunne fastsætte særlige bestemmelser om
erhvervelse af kørekort til buskørsel, godstransport
mv.
I 2010 blev færdselslovens § 59 om kørekortets
gyldighedsperiode ændret ved implementeringen af bestemmelsen
i EU direktiv 2006/126/EF om kørekort (tredje
kørekortdirektiv) om, at et kørekort til gruppe
1-køretøjer (almindelig bil, knallert, motorcykel og
bil med stort påhængskøretøj) måtte
være gyldigt i højst 15 år. Kørekortets
gyldighed blev således fastsat til 15 år.
Der er ikke noget krav fra EU om aldersgrænse for
gyldighedsperioden. Tredje kørekortdirektiv giver dog i
artikel 7(3) mulighed for at begrænse den administrative
gyldighedstid for kørekort til førere, der er fyldt
50 år. Aldersgrænsen på 70 år blev på
denne baggrund opretholdt som en national særregel,
således at kørekortet maksimalt kunne udstedes med 15
års gyldighed, frem til ansøgere fyldte 70
år.
I 2012 blev gyldighedsperioden for kørekort til gruppe
2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring) yderligere skærpet, da
det blev administrativt fastsat, at disse kørekort var
gyldige i fem år. Dette var ligeledes en implementering af
bestemmelserne i EU's tredje kørekortdirektiv, hvorefter
kørekort til gruppe 2-køretøjer mindst skal
fornyes hvert femte år.
Kravet om lægeattest ved fornyelse af kørekort blev
fjernet med indførelse af administrativ fornyelse af gruppe
1-kørekort hvert 15. år, frem til det fyldte 70.
år, hvorefter man skulle aflevere en lægeattest ved
fornyelse. Kravet om lægeattest ved fornyelse vedblev dog med
at være en betingelse for fornyelse af kørekort til
gruppe 2-køretøjer uanset alder.
Med lov nr. 154 af 18. februar 2015 om ændring af
færdselsloven (Ændret aldersgrænse for forkortet
gyldighedsperiode for kørekort m.v.) blev
aldersgrænsen for de almindelige gyldighedsregler hævet
fra 70 år til 75 år for ansøgere til gruppe
1-køretøjer.
Forhøjelsen af aldersgrænsen i 2015 gjaldt dog ikke
ansøgere om erhvervelse eller fornyelse af kørekort
til gruppe 2-køretøjer. For disse ansøgere er
aldersgrænsen endnu 70 år, og de efterfølgende
gyldighedsperioder de samme som før 2015.
Forud for forhøjelsen af aldersgrænsen lå et
undersøgelsesarbejde, hvor aldersscreeningen og
aldersgrænsen blev overvejet ud fra både et
sundhedsfagligt og et færdselssikkerhedsmæssigt
perspektiv af en arbejdsgruppe bestående af
Justitsministeriet, Rigspolitiet og Sundhedsstyrelsen.
Undersøgelsesarbejdet mundede ud i Justitsministeriets
rapport "Fornyelse af kørekort til personer over 70
år" fra september 2014.
Rapporten konkluderede, at spørgsmålet om
fastholdelse, afskaffelse eller hævelse af
aldersgrænsen var en kompleks problemstilling, som ikke kunne
besvares entydigt. På den ene side påpegede rapporten
bl.a., at der ikke forelå videnskabelig dokumentation for den
reelle effekt af den obligatoriske lægeundersøgelse,
og at langt hovedparten af de ældre antagelig holdt op med at
køre bil, fordi de selv valgte dette, og ikke grundet krav
om screening eller fordi de ikke kunne forny kørekortet, og
at screeningen i den sammenhæng spillede en begrænset
rolle. Samtidig havde den gennemsnitlige levealder ændret sig
radikalt siden 1966, hvor 70-årsgrænsen blev
indført, med en stigning på ca. 8 år for
mænd og ca. 7 år for kvinder, og visse sygdomme af
betydning for færdselssikkerheden, eksempelvis demens,
indtrådte senere i livet end tidligere. Dertil blev det
fremført, at flere undersøgelser havde vist, at
ældre bilister ikke var farligere i trafikken end andre
aldersgrupper, men at deres ulykkesbillede adskilte sig fra andre
aldersgruppers.
På den anden side påpegede rapporten, at kravet om
lægeundersøgelse kunne medføre en vis form for
selvselektion blandt de ældre og en konkret anledning til at
overveje, om de var i stand til at køre bil, og at man med
en fast aldersgrænse ville sikre, at kørekort kun blev
fornyet til personer, som fortsat havde den fornødne
åndelige og legemlige førlighed, og at de personer,
som ikke selv kunne eller ville indse, at de var til fare for sig
selv eller andre, ville ophøre med at køre bil.
Efter en samlet afvejning af forskellige modstridende hensyn
anbefalede Justitsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Rigspolitiet,
at der fortsat burde være en fast aldersgrænse.
Arbejdsgruppen fandt ikke nærmere lægeligt
videnskabeligt belæg for at pege på en bestemt ny
aldersgrænse. Beslutningen om fastsættelse af
aldersgrænsen måtte således bero på
bredere, herunder i høj grad politiske, overvejelser med
afsæt i de forskellige modstridende hensyn.
2.2. Lovgivning i sammenlignelige lande
Det er langt fra alle europæiske lande, der har en
aldersgrænse for den almindelige gyldighedsperiode for
kørekort til gruppe 1-køretøjer (almindelig
bil, knallert, motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj).
I Sverige er der ingen øvre aldersgrænse for den
almindelige gyldighedsperiode, som er 10 år. Fornyelse af
kørekort er betinget af udfyldelse af en selverklæring
om helbred. Hvis man heri angiver at have en trafikfarlig sygdom,
skal der indhentes en lægeattest, som vedlægges
ansøgningen. I Sverige har lægen indberetningspligt
overfor den kørekortudstedende myndighed
(Transportstyrelsen), hvis lægen i forbindelse med
lægeundersøgelsen bliver bekendt med sygdomme, der har
betydning for førerevnen. Der er dog ingen pligt til at
indberette, hvis lægen har grund til at tro, at
ansøgeren/føreren vil afstå fra at køre
motorkøretøj.
Lande som Tyskland, Frankrig og Østrig har ligeledes
ingen øvre aldersgrænse for den sædvanlige
gyldighedsperiode på kørekortet og således ingen
særlige krav for kørekort til ældre.
I England er kørekort til gruppe
1-køretøjer gyldige i 10 år frem til, man
fylder 70 år, og herefter er gyldighedsperioden 3 år.
Der er ingen krav om lægeundersøgelse, men man skal
udfylde en selverklæring ved hver fornyelse.
Andre lande har aldersscreening, der ligner den danske model. I
Norge er kørekort til gruppe 1-køretøjer
gyldigt i 15 år frem til det fyldte 75. år, hvorefter
fornyelse er betinget af en lægeattest. Efter man er fyldt 75
år, er gyldighedstiden forkortet til 3 år, frem til man
fylder 78 og herefter 2 år. I Norge er der en let
skærpet indberetningspligt for læger i forhold til i
Danmark, idet at lægen i Norge skal indberette til
myndighederne, hvis lægen finder det nødvendigt at
inddrage kørekortet hos en ansøger, der ikke
længere opfylder de helbredsmæssige betingelser for
kørekort.
I Finland udstedes kørekortet ligeledes med en almindelig
gyldighedstid på 15 år, dog højst til
ansøgeren fylder 70 år, hvorefter det udstedes med en
gyldighedstid på 5 år. Ansøgning om fornyelse
skal vedlægges et helbredscertifikat samt en vurdering af, om
de helbredsmæssige betingelser er opfyldt. I de
tilfælde at lægen opdager, at en patient ikke opfylder
de helbredsmæssige betingelser for at have kørekort,
skal lægen foretage en indberetning til politiet.
Gyldighedsreglerne i medfør af EU's tredje
kørekortdirektiv (Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF), som harmoniserer reglerne om kørekort
i EU, rummer ingen særlige krav om kørekortets
gyldighed for ældre. Direktivet rummer dog en mulighed for,
at medlemsstaterne kan begrænse den almindelige gyldighedstid
(som er mindst 10 år, højst 15 år for
kørekort til gruppe 1-køretøjer, dvs.
almindelig bil, motorcykel mv.), hvis indehavere af kørekort
er fyldt 50 år, med henblik på at indføre
hyppigere lægeundersøgelser eller andre særlige
foranstaltninger som fx genopfriskningskurser. Denne
begrænsede gyldighedsperiode kan kun indføres ved
fornyelse af kørekort.
3. Ophævelse af de særlige gyldighedsregler
for kørekort til ældre
3.1. Gældende ret
3.1.1. De
særlige gyldighedsregler for kørekort til
ældre
Kørekort til gruppe 1-køretøjer (almindelig
bil, knallert, motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj) udstedes i dag med en
gyldighedstid på 15 år, dog højst indtil man
fylder 75 år, jf. færdselslovens § 59, stk. 1.
Denne bestemmelse har fundet anvendelse siden 19. januar 2013 og
var en del af implementeringen af EU's tredje
kørekortdirektiv. Indtil 1. marts 2015 udløb
kørekort dog ved førerens fyldte 70. år,
hvorefter lov nr. 154 af. 18. februar 2015 om ændring af
færdselsloven (Ændret aldersgrænse for forkortet
gyldighedsperiode for kørekort m.v.) trådte i kraft,
hvormed gyldighedstiden blev hævet fra 70 til 75
år.
Transport- og bygnings- og boligministeren kan ifølge
§ 59, stk. 2, 2. pkt., fastsætte regler om
gyldighedstiden for personer, der er fyldt 73 år. På
den baggrund er der i § 80, stk. 2, i bekendtgørelse
nr. 312 af 25. marts 2015 om kørekort
(kørekortbekendtgørelsen) fastsat følgende
gyldighedstider for kørekort til gruppe
1-køretøjer:
1) Er
ansøgeren fyldt 73 år, men ikke 74 år: Tre
år
2) Er
ansøgeren fyldt 74 år, men ikke 80 år: To
år
3) Er
ansøgeren fyldt 80 år: Et år
I kørekortbekendtgørelsens § 83, stk. 1, er
det endvidere fastsat, at kørekort kan udstedes med en
kortere gyldighedstid end de i §§ 80 og 82 nævnte,
hvis helbredsmæssige forhold mv. taler herfor. Denne
bestemmelse har hjemmel i færdselslovens § 59, stk. 2,
3. pkt., hvorefter transport-, bygnings- og boligministeren kan
bestemme, at et kørekort, når forholdene taler herfor,
skal gælde i et kortere tidsrum, end hvad følger af de
generelle gyldighedsbestemmelser.
Det følger endvidere af færdselslovens § 124
c, stk. 3, at ansøgere, der er fyldt 75 år, skal
betale 50 kr. for fornyelse af kørekort. Det er desuden
fastsat, at fornyelse af kørekort, der er
tidsbegrænset som følge af ansøgerens
helbredsmæssige forhold, sker uden betaling, såfremt
ansøgeren ikke er fyldt 75 år, jf. § 124 c, stk.
4.
3.1.2. Krav om helbredsundersøgelse samt
lægens pligter i relation til kørekort
Ansøgere om udstedelse eller fornyelse af kørekort
til gruppe 1-køretøjer (almindelig bil, knallert,
motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj), der på tidspunktet
for kørekortets udstedelse er fyldt 73 år eller
derover, skal vedlægge en lægeattest til deres
ansøgning, jf. kørekortbekendtgørelsens §
93, stk. 3, 4. pkt. Ansøgere om kørekort til gruppe
2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring), samt kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring mv. skal vedlægge en
lægeattest ved fornyelse af kørekortet, uanset alder,
jf. § 93, stk. 2. Kravet om lægeattest har hjemmel i
færdselslovens § 56, stk. 5, hvorefter transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter bestemmelser om
betingelser for at få udstedt kørekort. Siden 2006 er
den almindelige lægeattest for ansøgere på 73
år eller derover suppleret med en test af det kognitive
niveau. Til brug for udarbejdelsen af lægeattesten kan
lægen anvende "Sundhedsstyrelsens vejledning af 10. oktober
2013 om vurdering af helbredskrav til førere af
motorkøretøjer"
Ud over at udarbejde lægeattest i forbindelse med
fornyelse af kørekort til ældre eller personer med
helbredsmæssige forhold, der har betydning for gyldigheden af
deres kørekort, har lægen en generel forpligtelse til
at være opmærksom på sammenhængen mellem
helbred og bilkørsel hos sine patienter. Med hjemmel i
autorisationslovens § 44, jf. bekendtgørelse nr. 1356
af lov om autorisation af sundhedspersoner og om sundhedsfaglig
virksomhed af 23. oktober 2016, der omhandler lægens pligt
til at søge at afbøde faren i tilfælde af, at
en patient pga. sygdom mv. er til fare for andre, har lægen
en pligt til at agere, hvis en patient ikke opfylder
helbredskravene til at føre motorkøretøj.
Pligten er beskrevet i "Sundhedsstyrelsens vejledning af 10.
oktober 2013 om vurdering af helbredskrav til førere af
motorkøretøjer"
Ifølge sundhedsstyrelsens vejledning har lægen
pligt til at nedlægge et såkaldt "lægeligt
kørselsforbud", hvis en patient har en lidelse, der ikke er
forenelig med at føre det motorkøretøj, som
patienten har kørekort til. Kørselsforbuddet skal
journalføres, og patienten skal informeres om forbuddets
varighed. Et lægeligt kørselsforbud kan være
tidsbegrænset eller permanent. Begrebet kørselsforbud
anvendes, selvom lægen ikke har kompetence til at udstede et
egentligt forbud med retsvirkning.
Hvis lægen vurderer, at patienten ikke er indstillet
på at overholde et lægeligt kørselsforbud, har
vedkommende desuden pligt til at indberette det til Styrelsen for
Patientsikkerhed, som er rådgivende myndighed i forhold til
helbredsmæssige spørgsmål i
kørekortsager. Lægen skal i den forbindelse
søge patientens samtykke til at videregive patientens
helbredsoplysninger. På baggrund af en indberetning fra
lægen retter Styrelsen for Patientsikkerhed henvendelse til
politiet, som indleder en kørekortsag.
Lægen har endelig pligt til at rette henvendelse til
politiet i akutte situationer, hvor der er behov for uden ophold at
inddrage kørekortet. Dette kan gøres uden patientens
samtykke, hvis samtykke ikke er muligt at indhente.
3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser
3.2.1. Formålet med aldersscreening
Historisk set har formålet med de særlige
gyldighedsregler for ældres kørekort været
hensynet til trafiksikkerheden. Aldersscreeningen har hvilet
på antagelsen om, at fordi mental og fysisk svækkelse
øger risikoen for trafikulykker, og forekomsten af
sådanne svækkelser stiger med alderen, er det
sandsynligt, at det gavner færdselssikkerheden, at man
screener ældre jævnligt. Uanset tvivlen om den
trafiksikkerhedsmæssige effekt af aldersscreening har
aldersgrænsen således tjent det formål at fungere
som et sikkerhedsfilter, som kan sortere de potentielt farlige
ældre bilister fra.
Helbredsmæssige befolkningsscreeninger har som regel til
formål at opdage eller forebygge sygdom, som har
veldokumenterede negative konsekvenser, hvis ikke de opdages eller
ikke forhindres i at udvikle sig. Der er endvidere negative
effekter af populationsscreeninger såsom risiko for falske
positive eller falske negative resultater, falsk tryghed, angst for
sygdom, store omkostninger for det offentlige osv. Derfor
bør fordelene ved at screene afvejes i forhold til
ulemperne. Den eventuelle positive effekt for trafiksikkerheden som
følge af aldersscreening er ikke veldokumenteret. Derimod er
der i forskningen formodning om, at aldersscreeningen indirekte kan
medføre en forringet trafiksikkerhed for de ældre som
følge af skiftet fra bil til "bløde" transportformer,
jf. punkt 3.2.2. nedenfor.
Dertil kommer, at det er dyrt og administrativt tungt at screene
hele den ældre befolkning af bilister, som i fremtiden vil
udgøre en voksende andel. Ordningen medfører
ifølge Danske Seniorer en estimeret omkostning for de
ældre på mellem 100 og 150 mio. kr. årligt, og
den indebærer store omkostninger for de
kørekortadministrerende myndigheder. Endelig er det
besværligt for de ældre hyppigt at skulle forny
kørekort.
Ifølge de ældres organisationer, herunder
Ældre Sagen og Danske Seniorer, opleves screeningsordningen
blandt mange af deres medlemmer som urimeligt forskelsbehandlende.
Der kan også argumenteres for, at en indskrænkning af
et bestemt segment af befolkningens muligheder for at køre
bil bør være begrundet i en vished - eller en
sandsynlighed - for, at denne indskrænkning har den
ønskede effekt.
3.2.2. Viden om effekten af aldersscreening samt
ældres ulykkesrisiko
I forhold til ældres helbredsforhold i relation til
bilkørsel skal det indledningsvist påpeges, at
helbredsforhold har generelt set en begrænset betydning for
risikoen ved at færdes i trafikken i forhold til andre
faktorer, såsom brug af alkohol og narkotika,
uopmærksomhed eller manglende overholdelse af
fartgrænser mv. Ifølge en undersøgelse fra 2002
var det kun 1,5 pct. af de ældre, der ikke fik fornyet
kørekortet som følge af aldersscreeningen. Dette tal
kan imidlertid være steget som følge af, at
aldersgrænsen blev hævet fra 70 til 75 år i 2015
(Kognitive funktioner og kørefærdigheder blandt
ældre bilister, Hansen & Hansen, 2005).
En gennemgang af den eksisterende viden på området
viser, at der i forskningen er bred enighed om, at de ældre
ikke har forhøjet uheldsrisiko i forhold til yngre
aldersgrupper. Selvom en simpel beregning af antal ulykker pr.
kørt kilometer viser, at ældre involveres i flere
ulykker end midaldrende aldersgrupper, er dette billede ikke
retvisende af to årsager. For det første har
ældre et kørselsmønster, der øger deres
relative risiko, da de kører færre kilometer pr.
år og kører mindre på motorvej, som er en
sikrere vejtype end eksempelvis landeveje eller veje med mange
kryds. For det andet har de ældre en såkaldt
skrøbeligheds-bias, dvs. de har større risiko for at
komme alvorligt til skade eller blive dræbt, når de
impliceres i uheld, end øvrige bilister. Da ulykker med
alvorlig personskade registreres mere konsekvent af politiet end
ulykker med let tilskadekomst eller materielskade, fylder de
ældres ulykker relativt mere i statistikkerne. Det er ikke
muligt på baggrund af det eksisterende datagrundlag at lave
en sammenlignende risikoberegning, der tager højde for disse
faktorer ("Trafikulykkker med ældre bilister - statistisk
data", HVU 2010).
Forskningen vedrørende ældre i trafikken viser
endvidere, at der ikke er evidens for, at det gavner
trafiksikkerheden at screene de ældre jævnligt. En
gennemgang af sammenlignende studier fra USA, Australien og Europa
lavet i løbet af de seneste 25 år viser, at der ikke
kan udledes en positiv sammenhæng imellem obligatorisk
aldersscreening og bedre trafiksikkerhed i form af faldende
ulykkestal, hverken for de ældre alene eller for alle
aldersgrupper ("Driver Licensing Legislation", European Commission,
CONSOL work package, 2013).
De europæiske empiriske studier, der er foretaget på
området, indikerer derimod, at aldersscreening kan have en
negativ effekt på de ældres trafiksikkerhed, idet
obligatoriske screeninger og kørekortfornyelser får
flere ældre til at skifte bilen ud med mere udsatte
transportformer, hvilket har ledt til en stigning i ulykker blandt
ældre såkaldt "bløde trafikanter"
(fodgængere, cyklister og knallertførere). Et studie,
som sammenlignede ulykkesudviklingen blandt ældre og generelt
i henholdsvis Finland, som har aldersscreening lignende den danske
ordning, og Sverige, som ikke har aldersscreening, viste, at der
ikke kunne spores nogen signifikant forskel i ulykkestal imellem de
to lande, hverken blandt ældre bilister eller generelt som
følge af screeningsordningen. Derimod var der en signifikant
højere ulykkesrate blandt fodgængere over 70 i
Finland. Der kan være flere faktorer, der forårsager
denne forskel, men aldersscreeningen vurderes i studiet at
være en årsag (Hakamies-Blomqvist et. al., 1996).
I januar 2006 indførte man i Danmark en kognitiv test -
bestående af en urskivetest og en hukommelsestest - som del
af helbredsundersøgelsen for ældre i forbindelse med
kørekortfornyelse. Et dansk før-efter-studie af
effekten af indførelsen af den kognitive test viste, at der
ikke skete nogen ændring i de ældres ulykkesrisiko
efter indførelsen af den kognitive test, men at der blandt
de ældre bløde trafikanter var en markant stigning i
uheld og dødsfald efter indførelsen. Dette giver
anledning til at tro, at flere ældre udskiftede bilen med
bløde transportformer som følge af indførelsen
af den kognitive test, og at dette havde en negativ effekt på
de ældres trafiksikkerhed, dersom ældre bløde
trafikanter pga. deres fysiske skrøbelighed har en
større risiko i trafikken end yngre ("Helbredsmæssig
kontrol ved ældre bilisters kørekortfornyelse -
Evaluering af de sikkerhedsmæssige effekter af demenstesten",
DTU, 2012).
Studier viser desuden, at selvstændig mobilitet er
afgørende for de ældres livskvalitet. Muligheden for
at kunne forlade hjemmet uafhængigt af andre er vigtigt for
at kunne bevare sociale aktiviteter, hvilket mindsker risikoen for
depression og ensomhed blandt ældre. Det at miste sin
mobilitet sætter gang i en kæde af
uhensigtsmæssige relaterede mekanismer, som i sidste ende
berører samfundet negativt i form af øgede udgifter i
sundhedsvæsenet ("Helbredsmæssig kontrol ved
ældre bilisters kørekortfornyelse - Evaluering af de
sikkerhedsmæssige effekter af demenstesten", DTU, 2012).
Disse negative sociale effekter ved mobilitetstab er særligt
udtalt i yderområderne, hvor de offentlige alternativer til
egen bil er sparsomme.
Ifølge de ældres organisationer, herunder bl.a.
Ældre Sagen og Danske Seniorer, medfører
aldersscreeningen, at mange ældre - særligt kvinder -
opgiver deres kørekort, før det er nødvendigt,
hvilket understøttes af en række
spørgeskemaundersøgelser blandt de ældre.
3.2.3. Ældre bilisters evne til at kompensere for
alderdomssvækkelser
Den manglende sammenhæng mellem helbredsscreening og
forbedret trafiksikkerhed skal ikke ses som udtryk for, at de
ældre bilisters evner til at køre bil forbliver
intakte hele alderdommen. Med alderdommen svækkes man fysisk
og mentalt, og det har også betydning for evnen til at
køre bil.
Når det ikke har beviselig betydning for ældre
bilisters sikkerhed i trafikken, hænger det bl.a. sammen med,
at ældre i meget vidt omfang er gode til at regulere deres
kørsel og kompensere for de helbredsmæssige
svækkelser, der opstår med alderdommen. Dette
understøttes af en række store
interview-undersøgelser blandt ældre fra 2009 til
2012, der viser, at en meget stor andel af de ældre på
den ene eller anden måde regulerer deres kørsel for at
kompensere for utryghed og egen oplevelse af svækkede evner,
eksempelvis ved at undgå kørsel i bestemte forhold
såsom tæt trafik, mørke eller på motorvej
("Driving licences and medical screening in old age", Journal of
Transport & Health, 2014).
Sammenhængen mellem svækket funktionsevne og
undgåelse eller reduktion af bilkørsel er også
udtalt blandt ældre med diagnosticerede kognitive lidelser
såsom demens.
Endeligt viser studier, at de ældre adskiller sig ved
generelt set at være gode til at overholde fartgrænser,
køre mindre spirituskørsel end andre aldersgrupper,
og have lav risikovillighed.
3.2.4. Demens og bilkørsel
Forskningen peger på, at ældre bilister
tilsyneladende har en tendens til at dele sig i to grupper:
Størstedelen, som er sikre, erfarne bilister, og en mindre
andel, som har en øget risiko. Sidstnævnte gruppe
omfatter bl.a. ældre med demens. Et ofte forekommende
argument for aldersscreening er netop risikoen for stærkt
demente ældre i trafikken.
Det anslås, at ca. 6 pct. af de 70-74-årige, ca. 10
pct. af de 75-79-årige og ca. 14 pct. af de 80-84-årige
har demens ("Aldring, demens og bilkørsel", DTU 2010). Ca.
en tredjedel af disse har demens i meget mild form, en tredjedel i
mild form og en tredjedel i moderat til svær form. I 2010
opstod årligt ca. 15.000 nye tilfælde af demens.
Meget mild eller mild demens medfører ikke
nødvendigvis en øget uheldsrisiko eller
behøver at have nogen signifikant betydning for evnen til at
køre bil. Der vil i sådanne tilfælde være
behov for en individuel vurdering, da demenssygdomme udvikler sig
forskelligt fra person til person. Moderat til svær demens
vurderes at være trafikfarligt og bør udløse et
kørselsforbud. Dog er uheldsrisikoen stadig lav for denne
gruppe, hvilket bl.a. skyldes, at moderat til svært demente
personer kører meget lidt bil eller kompenserer på
anden vis for deres svækkede evner. For størstedelen
af de demente følges graden af demens ad med graden af
selvregulering. Jo mere dement en person er, jo mindre kører
vedkommende bil eller jo mere kompenserer vedkommende for sygdommen
ved at regulere kørslen. Dette gør sig også
gældende for personer med manglende erkendelse af deres
demens, om end muligvis i mindre grad. Følelsen af utryghed
som følge af de kognitive vanskeligheder leder således
til selvregulering uanset graden af erkendelse ("Aldring, demens og
bilkørsel", DTU 2010).
Der forekommer sandsynligvis moderat til svært demente
personer uden sygdomserkendelse og med en utilstrækkelig grad
af selvregulering i trafikken. Forskningen af området vidner
imidlertid om, at andelen af trafikfarlige ældre som
følge af demens er meget lille, da det kun er en
forsvindende andel af mennesker med moderat til svær demens,
som dels kører bil, dels ikke selv - bevidst eller ubevidst
- regulerer deres kørsel. Studier i udvikling af demens
peger på, at sygdommen - med forbehold for individuelle
forskelle - kan udvikle sig fra at være uden risiko for
bilkørsel til at være risikabelt på 6
måneder til 1 år. Hvis man med screening ønsker
at kunne fange alle demente bilister, skal man teoretisk set
screene ældre hvert halve år.
Studier i screeningsmetoder har endvidere vist, at det med de
testredskaber, man anvender i lægeundersøgelsen, er
vanskeligt at finde de rette personer, som ikke længere er i
stand til at køre sikkert, og dette gør sig ikke
mindst gældende i forhold til demente ("Driving Assessment
for maintaining mobility and safety in drivers with dementia",
Cochrane Database Syst. Rev., 2013).
Det er på den baggrund tvivlsomt, at screening af samtlige
ældre er en egnet metode til at "fange" demente bilister. Det
er endvidere tvivlsomt, om fratagelse af kørekortet som
følge af aldersscreening forhindrer svært demente
personer i at sætte sig bag rattet. Aldersscreening er
således med overvejende sandsynlighed ikke et effektivt
sikkerhedsfilter til at opfange bilister med manglende vilje eller
erkendelse af, at de ikke bør køre bil.
3.3. Den
foreslåede ordning
På baggrund af ovenstående finder Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at det er uhensigtsmæssigt at
opretholde den nuværende aldersgrænse for
kørekortfornyelse og tilhørende aldersscreening. Man
kan argumentere for, at en indskrænkning af et bestemt
segment af befolkningens muligheder for at køre bil er
usaglig forskelsbehandling, når der er den grad af tvivl om
effekten af denne indskrænkning. Ifølge de
ældres organisationer, herunder Ældre Sagen og Danske
Seniorer, opleves screeningsordningen blandt mange af deres
medlemmer som diskriminerende.
Det findes i stedet oplagt at styrke de mekanismer, hvormed de
trafikfarlige ældre, herunder demente, opdages af egen
læge eller af de pårørende.
Det foreslås således, at aldersgrænsen for den
almindelige gyldighedsperiode for kørekort afskaffes, og
muligheden for at lave bestemmelser om kortere gyldighedsperioder
for kørekortansøgere eller førere på
baggrund af alder ophæves.
Som konsekvens heraf fjernes de særlige gyldighedsperioder
for ældres kørekort administrativt - for
kørekort til gruppe 1-køretøjer (almindelig
bil, knallert, motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj) Hvis forslaget vedtages,
vil kørekort til gruppe 1-køretøjer fremover
udstedes med en gyldighedstid på 15 år, uanset
alder.
For så vidt angår kørekort til gruppe
2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring) vil aldersgrænsen
fortsat være 70 år, ligesom gyldighedstiden for
kørekort vil være 5 år. Disse
køretøjer er reguleret i færdselslovens §
59, stk. 2, 1. pkt., der bemyndiger transport-, bygnings- og
boligministeren til at fastsætte en kortere gyldighedstid for
kørekort til denne køretøjsgruppe.
Bemyndigelsen er udnyttet i kørekortbekendtgørelsens
§ 81, hvoraf følger, at gyldighedstiden for
kørekort til gruppe 2-køretøjer er fem
år, frem til ansøgeren fylder 70 år. Dette
foreslås med lovforslaget ikke ændret.
En afskaffelse af den øvre aldersgrænse for den
almindelige gyldighedstid bør kombineres med en
tydeliggørelse og skærpelse af lægernes
forpligtigelse til at være opmærksomme på
sammenhængen mellem helbredet og bilkørsel. Ud over at
udarbejde lægeattest i forbindelse med fornyelse af
kørekort til ældre eller personer med
helbredsmæssige forhold, der har betydning for gyldigheden af
deres kørekort, har lægen en generel forpligtelse til
at være opmærksom på sammenhængen mellem
helbred og bilkørsel hos sine patienter. Med hjemmel i
autorisationslovens § 44, der omhandler lægens pligt til
at søge at afbøde faren i tilfælde af, at en
patient pga. sygdom mv. er til fare for andre, har lægen en
pligt til at agere, hvis en patient ikke opfylder helbredskravene
til at føre motorkøretøj. Pligten er beskrevet
i "Sundhedsstyrelsens vejledning om vurdering af helbredskrav til
førere af motorkøretøjer".
Ifølge sundhedsstyrelsens vejledning har lægen
pligt til at nedlægge et såkaldt lægeligt
kørselsforbud, hvis en patient har en lidelse, der ikke er
forenelig med at føre det motorkøretøj, som
patienten har kørekort til. Kørselsforbuddet skal
journalføres, og patienten skal informeres om forbuddets
varighed. Et lægeligt kørselsforbud kan være
tidsbegrænset eller permanent. Begrebet kørselsforbud
anvendes, selvom lægen ikke har kompetence til at udstede et
egentligt forbud med retsvirkning. Hvis lægen vurderer, at
patienten ikke er indstillet på at overholde et
lægeligt kørselsforbud, har vedkommende desuden pligt
til at indberette det til Styrelsen for Patientsikkerhed, som er
rådgivende myndighed i forhold til helbredsmæssige
spørgsmål i kørekortsager. Lægen skal i
den forbindelse søge patientens samtykke til at videregive
patientens helbredsoplysninger. På baggrund af en
indberetning fra lægen retter Styrelsen for Patientsikkerhed
henvendelse til politiet, som indleder en kørekortsag.
Som konsekvens af, at man forøgede aldersgrænsen
fra 70 år til 75 år i marts 2015, var det hensigten, at
der skulle ske en skærpelse af anvendelsen af det
lægelige kørselsforbud, hvilket fremgår af
forarbejderne til lovforslaget om ændring af
aldersgrænsen for kørekortets gyldighed. Der er i den
forbindelse igangsat et arbejde med en grundlæggende revision
af Sundhedsstyrelsens vejledning af 10. oktober 2013 om vurdering
af helbredskrav til førere af motorkøretøjer,
som skal tydeliggøre anvendelsen af det lægelige
kørselsforbud i forhold til de enkelte
sygdomskategorier.
Det er tanken, at færdiggørelsen af vejledningen
vil udgøre den tydeliggørelse og skærpelse af
lægernes forpligtelser, der ønskes i forbindelse med
lovændringen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en administrativ
lettelse for de kørekortadministrerende myndigheder, dvs.
Rigspolitiets administrative centre, kommunerne og Styrelsen for
Patientsikkerhed, i form af et markant fald i antallet af
kørekortfornyelser, når de særlige krav om
hyppig kørekortfornyelse for ældre bortfalder.
Lovforslaget ventes endvidere som følge deraf at
medføre en besparelse for det offentlige i form af den
reducerede mængde kørekortsager.
Det har ikke været muligt at fastslå, hvor stort et
antal kørekortsager, der helt vil bortfalde. Det forventes,
at faldet i antallet af sager, der skal behandles fremadrettet, vil
give anledning til kompensation fra kommunerne til staten som led i
Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) som følge af
besparelserne i den forbindelse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er i gang med at
foretage en gennemgang af hele kørekortområdet, med
henblik på at forenkle sagsbehandlingen. I forbindelse med
dette arbejde ses med inddragelse af de berørte ministerier
på mer- og mindreudgifter for det offentlige som følge
af initiativer på kørekortområdet.
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Vedtages lovforslaget, vil det medføre en forandring for
de privatpraktiserende læger i form af et fald i antallet af
helbredsundersøgelser, der skal foretages i forbindelse med
fornyelse af kørekort.
Indtægten, som følge af disse obligatoriske
helbredsundersøgelser, der blandt andet består i
patientens egenbetaling for udstedelse af en lægeattest, vil
således bortfalde. Helbredsundersøgelser som
følge af særlige krav om helbredsundersøgelse
ved tilstedeværelsen af en sygdom el. lign. vil stadig skulle
foretages.
Det forventes, at faldet i indtægten for de
privatpraktiserende læger vil modsvare den forventede
lettelse for borgerne, på mellem 100-150 mio. kr.
årligt, jf. afsnit 6 nedenfor, da udgifter til
lægeattest udgør den største del af den
økonomiske byrde for de ældre i forbindelse med
kørekortfornyelsen.
Lovforslaget skønnes herudover ikke at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer en administrativ og
økonomisk lettelse for ældre borgere, da kravet om de
hyppige kørekortfornyelser bortfalder. Det er på
baggrund af skøn fra bl.a. Danske Seniorer estimeret, at
lovforslaget kan medføre en besparelse for de ældre
på 100-150 mio. kr., der hovedsagligt vil ske som
følge af, at der ikke skal ske betaling for en
lægeattest i forbindelse med kørekortfornyelsen.
7. Miljømæssige konsekvenser
Der vurderes ikke at være miljømæssige
konsekvenser af lovforslaget.
8. Forholdet
til EU-retten
Da nuværende særlige regler for kørekort til
ældre er nationale særregler. Det er således
inden for rammerne af EU's 3. kørekortdirektiv
(Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2006/126/EF) at
afskaffe disse særregler. Ifølge direktivets artikel
7, nr. 2, litra a, kan kørekort til gruppe
1-køretøjer (almindelig bil, knallert, motorcykel og
bil med stort påhængskøretøj) udstedes
med en administrativ gyldighed på op til 15 år.
Ifølge direktivets artikel 7, nr. 2, litra b, kan
kørekort til gruppe 2-køretøjer (lastbil, bus
og kørekort til erhvervsmæssig personbefordring)
udstedes med en administrativ gyldighed på 5 år.
Ifølge direktivets artikel 7, nr. 3, litra b, kan
medlemsstaterne begrænse den administrative
gyldighedsperiode, hvis kørekortindehaveren er fyldt 50
år.
Direktivet giver således mulighed for at begrænse
den administrative gyldighedsperiode, men det er ikke et krav.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter i
øvrigt.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 3. marts 2017 til 3.
april 2017 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Autobranchen Danmark, Automobilbranchens
Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen,
Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for
Transport (DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri
(DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole
Forening, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske Seniorer, Danske Regioner, De Danske Bilimportører,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio Trafik- og
Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark,
Veteranknallertklubben Aktiv og Ældre Sagen.
| 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(Hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget ventes at medføre en
besparelse for det offentlige i form af den reducerede mængde
kørekortsager. Besparelserne for det offentlige vil
blandt andet søges klarlagt parallelt med
lovbehandlingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget ventes at medføre en
administrativ lettelse for de kørekortadministrerende
myndigheder. Det har ikke været muligt at fastslå hvor
stort et antal kørekortsager, der helt vil bortfalde,
hvilket fortsat søges klarlagt. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | | De privatpraktiserende lægers
indtægt som følge af de obligatoriske
helbredsundersøgelser af ældre i forbindelse med
fornyelse af kørekort vil bortfalde. Det forventes, at faldet i indtægten
for de privatpraktiserende læger vil modsvare den forventede
lettelse for borgerne, på mellem 100-150 mio. kr.
årligt. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget ventes at medføre et
fald i antallet af for de privatpraktiserende læger i form af
et fald i antallet af helbredsundersøgelser, der skal
foretages i forbindelse med fornyelse af kørekort. | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Lovforslaget indebærer en
administrativ og økonomisk lettelse for ældre borgere,
da kravet om de hyppige kørekortfornyelser bortfalder. Det
er estimeret, at lovforslaget kan medføre en besparelse for
de ældre på 100-150 mio. kr. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Da nuværende særlige regler
for kørekort til ældre er nationale særregler.
Det er således inden for rammerne af EU's 3.
kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv 2006/126/EF) at afskaffe disse særregler.
Ifølge direktivets artikel 7, nr. 2, litra a, kan
kørekort til gruppe 1-køretøjer (almindelig
bil, knallert, motorcykel og bil med stort
påhængskøretøj) udstedes med en
administrativ gyldighed på op til 15 år. Ifølge
direktivets artikel 7, nr. 2, litra b, kan kørekort til
gruppe 2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort
til erhvervsmæssig personbefordring) udstedes med en
administrativ gyldighed på 5 år. Ifølge
direktivets artikel 7, nr. 3, litra b, kan medlemsstaterne
begrænse den administrative gyldighedsperiode, hvis
kørekortindehaveren er fyldt 50 år. Direktivet giver således mulighed
for at begrænse den administrative gyldighedsperiode, men det
er ikke et krav. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter de nuværende regler kan kørekortet maksimalt
gælde i 15 år, indtil kørekortindehaver fylder
75 år. Herefter skal det fornyes med større hyppighed.
Det foreslås med § 1, nr. 1, at "dog højst indtil
den pågældende er fyldt 75 år" udgår fra
§ 59, stk. 1, hvormed den aldersbestemte tidsgrænse for,
hvornår kørekort kan udstedes med en gyldighedsperiode
på 15 år, for kørekort til gruppe
1-køretøjer (almindelig bil, knallert, motorcykel og
bil med stort påhængskøretøj)
bortfalder.
Gyldighedstiden for kørekort til gruppe
2-køretøjer (lastbil, bus og kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring) har hjemmel i
færdselslovens § 57, hvorefter transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte særlige betingelser for
kørekort til særlige motorkøretøjer samt
til kørekort, der benyttes til erhvervsmæssig
personbefordring. Bemyndigelsen er udnyttet i
kørekortbekendtgørelsens § 81, hvorefter
kørekort til køretøjer til lastbil, bus mv.
samt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring
udstedes med en gyldighedstid på 5 år indtil
førerens fyldte 70. år. Med den foreslåede
ordning berøres kørekort til gruppe
2-køretøjerne ikke.
Bestemmelsen i § 57 er i overensstemmelse med artikel 7 i
EU's 3. kørekortdirektiv (Europa-Parlamentets og
Rådets Direktiv 2006/126/EF), der indeholder harmoniserede
bestemmelser for gyldigheden af kørekort til lille lastbil,
lastbil, lille bus, bus samt lille lastbil, lastbil, lille bus og
bus med stort påhængskøretøj.
Med en ophævelse af aldersgrænsen for
kørekort til gruppe 1-køretøjer vil
gyldighedsbestemmelsen i § 59, stk. 1, således finde
anvendelse for alle kørekortindehavere uanset alder.
Gyldighedstiden for kørekort vil efter ændringen som
udgangspunkt være 15 år regnet fra
udstedelsesdatoen.
Kørekort til traktor (motorredskab) omfattes ligeledes af
de foreslåede gyldighedsbestemmelser, jf. bestemmelsen i
§ 62, stk. 3, der henviser til bestemmelserne i §§
56-60 e, bortset fra § 56, stk. 2, nr. 1, og stk. 4, §
57, stk. 1, og § 60 c, hvorefter kørekort til traktor
(motorredskab) udstedes med samme gyldighedstid på 15
år som følger af § 59, stk. 1.
Til nr. 2
Transport- bygnings- og boligministeren kan ifølge §
59, stk. 2, 2. pkt., fastsætte regler om gyldighedstiden for
personer, der er fyldt 73 år. På den baggrund er der i
§ 80, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts
2015 om kørekort (kørekortbekendtgørelsen)
fastsat følgende gyldighedstider for kørekort til
gruppe 1-køretøjer:
1) Er
ansøgeren fyldt 73 år, men ikke 74 år: Tre
år
2) Er
ansøgeren fyldt 74 år, men ikke 80 år: To
år
3) Er
ansøgeren fyldt 80 år: Et år.
Der foreslås i § 1, nr. 2, en ophævelse af
§ 59, stk. 2, 2. pkt., der bemyndiger transport-, bygnings- og
boligministeren til at fastsætte bestemmelser om gyldigheden
af kørekort for førere over 73. Dette sker som
konsekvens af, at den aldersbestemte gyldighedsperiode
ophæves.
Bemyndigelsen i § 59, stk. 2, 2.pkt. er i dag udnyttet i
bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om
kørekort §§ 80-82. Den foreslåede
lovændring vil medføre en ændring af
kørekortbekendtgørelsen, der fremover ikke vil
indeholde særlige bestemmelser om udstedelse og fornyelse af
kørekort til gruppe 1-køretøjer for personer
over 73 år. Førere over 73 år vil herefter
skulle forny kørekort på lige vilkår med
øvrige førere, hvilket også vil betyde en
ophævelse af kørekortbekendtgørelsens §
93, stk. 3, hvorefter førere over 73, skal vedlægge en
lægeattest ved fornyelsen af kørekort. Efter
ophævelsen af bestemmelsen, skal førere over 73, der
ikke har sygdomme, der har betydning for kørekort, ikke
vedlægge lægeattest i forbindelse med den
administrative fornyelse af kørekort,
Der foreslås med lovforslaget ikke ændringer af
§ 59, stk. 2, 1. pkt., der bemyndiger transport-, bygnings- og
boligministeren til at fastsætte en kortere gyldighedstid for
kørekort til gruppe 2-køretøjer (lastbil, bus
og kørekort til erhvervsmæssig personbefordring).
Denne bestemmelse er udmøntet i
kørekortbekendtgørelsens § 81, hvoraf
følger, at gyldighedstiden for kørekort til gruppe
2-køretøjer er fem år, frem til
ansøgeren fylder 70 år. Herefter udstedes denne type
kørekort med følgende gyldighedstider, jf.
kørekortbekendtgørelsens § 82:
1) Er
ansøgeren fyldt 70 år, men ikke 71 år: Fire
år
2) Er
ansøgeren fyldt 71 år, men ikke 72 år: Tre
år
3) Er
ansøgeren fyldt 72 år, men ikke 80 år: To
år
4) Er
ansøgere fyldt 80 år: Et år.
Kørekort til førere i gruppe 2, vil dermed fortsat
blive udstedt med de hidtil gældende gyldighedsbestemmelser,
der følger af kørekortbekendtgørelsens §
82. Ophævelsen af den aldersbestemte tidsbegrænsning af
kørekort foreslås således kun ændret for
førere af gruppe-1 køretøjer.
Der foreslås ligeledes ikke ændringer af § 59,
stk. 2, 3. pkt., der med lovforslaget bliver til § 59, stk. 2,
2. pkt., hvorefter transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte en kortere gyldighedstid for kørekort, hvis
de helbredsmæssige forhold taler derfor. Denne bemyndigelse
er i dag udnyttet i kørekortbekendtgørelsens §
83 og berøres i øvrigt ikke af den foreslåede
lovændring.
Til nr. 3
Efter færdselslovens § 124 c, stk. 3, betales der for fornyelse af
kørekort for ansøgere, der er fyldt 75 år, 50
kr. For førere, hvis kørekort er tidsbegrænset
som følge af helbredsmæssige forhold, sker fornyelsen
uden betaling, for ansøgere der ikke er fyldt 75 år,
jf. § 124, stk. 4.
Det foreslås med § 1, nr. 3, at § 124 c, stk. 3,
ophæves. Hermed bortfalder det nedsatte beløb som
førere over 75 indtil nu har betalt for deres
kørekortfornyelse. Forslaget skyldes, at disse førere
fremover fornyer kørekort på lige vilkår med
andre førere, hvert 15. år.
Det foreslås i § 1, nr. 3, at der i § 124 c,
stk. 4, udgår "for ansøgere, der ikke er fyldt 75
år". For førere, hvis kørekort er
tidsbegrænset grundet helbredsmæssige forhold,
eksisterer der dermed fortsat en nedsat beløbssats i §
124 c, stk. 4 og 5. Den nedsatte beløbssats foreslås
med lovforslaget ændret, så den fremover vil finde
anvendelse uden begrænsning på grund af alder så
længe kørekortet har en kortere tidsudstrækning
end 15 år, jf. de almindelige gyldighedsbestemmelser i §
59, stk. 1. Der foreslås ikke ændringer af
betalingsbestemmelsen for indehavere af kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring i § 124 c, stk. 5.
De foreslåede ændringer af betalingsbestemmelserne i
færdselslovens § 124 c, stk. 3 og 4, sker som konsekvens
af ophævelsen af den aldersbestemte tidsbegrænsning af
kørekort i § 59, stk. 1. Som følge af at
kørekort, hvis forslaget vedtages, udstedes med enslydende
gyldighedstid, uden aldersbestemt tidsbegrænsning, vil der
med denne ændring ske en ensretning af
betalingsbestemmelserne. For førere af lille lastbil,
lastbil, lille bus og bus samt lille lastbil, lastbil, lille bus og
bus med stort påhængskøretøj vil
gebyrbestemmelserne, der følger af § 124 c, stk. 1, nr.
4, ikke blive ændret.
Alle øvrige førere vil fremover være
omfattet af de almindelige gebyrbestemmelser i § 124 c, stk.
1, nr. 3, om betaling for fornyelse af kørekort.
Til §
2
Loven træder i kraft 1. juli 2017.
Til §
3
Da færdselsloven ikke gælder i Grønland og
på Færøerne, finder nærværende
lovforslag om ændring af færdselsloven ligeledes ikke
anvendelse her.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 59.
Kørekort udstedes med en gyldighedstid på 15 år,
dog højst indtil den pågældende er fyldt 75
år. | | I § 59, stk.
1, udgår », dog højst indtil den
pågældende er fyldt 75 år«. | Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte en
kortere gyldighedstid for kørekort til de
motorkøretøjer, der er nævnt i § 57, stk.
2. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
regler om gyldighedstiden for kørekort, der udstedes til
personer, der er fyldt 73 år. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan endvidere bestemme, at et kørekort,
når forholdene taler derfor, skal gælde i kortere
tidsrum end fastsat i stk. 1. | | § 59, stk. 2,
2. pkt., ophæves. | | | | § 124 c
--- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. For
fornyelse af kørekort for ansøgere, der er fyldt 75
år, betales 50 kr. | | I § 124
c ophæves stk. 3, og i
stk. 4, der bliver stk. 3, udgår
»for ansøgere, der ikke er fyldt 75
år«. | Stk. 4.
Fornyelse af kørekort, der er tidsbegrænset som
følge af helbredsmæssige forhold, sker uden betaling
for ansøgere, der ikke er fyldt 75 år. | | | Stk. 5-7
--- | | Stk. 5-7 bliver herefter stk. 4-6. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|