Skriftlig fremsættelse (26. april
2017)
Udlændinge- og
integrationsministeren (Inger Støjberg):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven, lov om voksenansvar for anbragte børn
og unge og lov om socialtilsyn (Ro og orden på
indkvarteringssteder for uledsagede mindreårige
udlændinge m.v.)
(Lovforslag nr. L 204)
Lovforslaget
har til formål at udmønte de dele af aftalen om
finansloven for 2017 på udlændingeområdet, der
dels vedrører ro og orden på landets asylcentre, hvor
der er indkvarteret uledsagede mindreårige udlændinge,
dels vedrører bortfald af voksenundervisning og aktivering
på modtagecentrene.
Der har i
løbet af 2016 været en række episoder, hvor
asylansøgere på asylcentrene mv. eller i
lokalområdet har begået kriminalitet og i øvrigt
skabt utryghed. Det drejer sig bl.a. om en række episoder,
hvor uledsagede mindreårige udlændinge har skabt
uro.
Uledsagede
mindreårige udlændinge, der opholder sig her i landet
som asylansøgere, er en særlig sårbar gruppe.
Det er derfor vigtigt, at der tages hånd om dem, så de
oplever en hverdag med struktur og gode og stabile forhold. Det kan
medvirke til at sikre god opførsel og fremme ro og orden.
Det er også vigtigt, at der er klare regler og rammer for
deres ophold i asylcentret, og at de uledsagede mindreårige
udlændinge forstår, at det kan have konsekvenser, hvis
de ikke lever op hertil. Det er ligeledes vigtigt, at der kan
gribes ind i de alvorlige tilfælde, hvor de unge
udlændinge har en negativ og uroskabende adfærd, der
ikke kan håndteres i regi af det enkelte asylcenter.
Lovforslaget
indebærer, at der indføres en pligt for lederen af et
indkvarteringssted, hvor der alene opholder sig uledsagede
mindreårige udlændinge, til at fastsætte en
husorden.
I den
forbindelse foreslås det, at der indføres mulighed for
at sanktionere en uledsaget mindreårig udlænding, der
overtræder en regel i husordenen.
Det
foreslås desuden, at der indføres hjemmel til, at der
kan anvendes en rusmiddeltest, når en uledsaget
mindreårig udlænding har et misbrug, eller når
der er konkrete grunde til at antage, at den uledsagede
mindreårige udlænding har indtaget rusmidler.
Der stilles
endvidere forslag om, at personalet får mulighed for ved
fysisk guidning af den uledsagede mindreårige udlænding
at angive, at den mindreårige skal følge med eller
standse med en bestemt adfærd.
Herudover
foreslås det, at der indføres adgang til at anvende
magt og andre indgreb i selvbestemmelsesretten over for uledsagede
mindreårige udlændinge. Det indebærer, at
personalet i konkrete tilfælde kan anvende
afværgehjælp, fysisk magt eller tilbageføre en
uledsaget mindreårig udlænding, der rømmer et
indkvarteringssted.
Det
foreslås yderligere, at der indføres adgang til at
foretage indgreb i den uledsagede mindreårige
udlændings ret til privatliv. Der gives således
mulighed for at undersøge den uledsagede mindreårige
udlændings person og dennes opholdsrum uden forudgående
retskendelse.
Lovforslaget
indebærer endvidere, at der tilvejebringes klar hjemmel til,
at uledsagede mindreårige udlændinge i meget alvorlige
tilfælde kan anbringes i bl.a. en sikret
døgninstitution. Det vil gælde i de meget alvorlige
tilfælde, hvor en uledsaget mindreårig udlænding
f.eks. er til fare for sig selv eller sine omgivelser. Forslaget
omfatter dels uledsagede mindreårige udlændinge, der
har en asylsag under behandling, og uledsagede mindreårige
udlændinge, der har fået afslag på asyl og har
ulovligt ophold. De uledsagede mindreårige udlændinge
med processuelt ophold er i dag omfattet af reglerne i
serviceloven, mens uledsagede mindreårige, der har ulovligt
ophold, alene vil kunne anbringes efter principperne i
serviceloven, hvis særlige forhold taler herfor, herunder i
tilfælde, hvor det følger af Danmarks internationale
forpligtelser.
Lovforslaget
indebærer, at de pågældende fremover vil
være omfattet af de foreslåede regler i
udlændingeloven, uanset om de opholder sig her i landet
på processuelt eller ulovligt ophold. Lovforslaget sikrer
samtidig, at reglerne om anbringelse nu tilpasses den særlige
situation, som de uledsagede mindreårige udlændinge
befinder sig i.
Den
gældende ordning om ophør eller nedsættelse af
økonomiske ydelser ved overtrædelse af en række
forpligtelser skærpes, således at
Udlændingestyrelsen fremover kan trække en uledsaget
mindreårig udlændings økonomiske ydelser, hvis
pågældende f.eks. udviser voldelige adfærd eller
ikke medvirker til sin udrejse.
Det
foreslås endvidere, at voksne udlændinge, der er
indkvarteret på et modtagecenter, som udgangspunkt fremover
ikke vil blive tilbudt undervisning og aktivering.
Lovforslaget
indebærer desuden, at den kontrakt, der indgås mellem
en indkvarteringsoperatør og en udlænding, fremover
vil omfatte perioden fra det tidspunkt, hvor en udlænding er
meddelt asyl, til overgangen til en kommune.
Endelig foreslås det, at der
indføres hjemmel til, at socialtilsynet på vegne af
Udlændingestyrelsen og på grundlag af en aftale med
Udlændingestyrelsen udfører fagligt tilsyn med
indkvarteringssteder, hvor der er indkvarteret uledsagede
mindreårige udlændinge.
Det
foreslås, at udlændinge- og integrationsministeren
fastsætter, hvornår lovforslaget træder i kraft.
Det er hensigten at lovforslaget skal træde i kraft,
når der som led i udmøntningen af lovforslaget er
tilvejebragt et tilsynskoncept for tilsynet med
indkvarteringsoperatørerne. Det er hensigten,
tilsynskonceptet skal være udarbejdet senest i løbet
af august 2017, hvorefter lovforslaget vil skulle træde i
kraft.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.