Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2017
og var til 1. behandling den 10. maj 2017. Lovforslaget blev ved 1.
behandling sambehandlet med beslutningsforslag nr. B 106.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 23. maj 2017 dette udkast til udvalget,
jf. bilag 8. Den 5. og den 10. maj 2017 sendte skatteministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL, ALT og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og for ændringsforslag nr. 2.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Venstres, Liberal
Alliances, Radikale Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget bemærker, at de kan stemme for
lovforslaget, og at de med tilfredshed ser på de forbedringer
for udbredelsen af elbiler i Danmark, som gennemføres med
lovforslaget. Det bliver billigere at købe en elbil end
før lovforslaget, og særreglen vedrørende
erhvervsmæssig opladning af elbiler til den lave processats
på 0,4 øre pr. kWh forlænges.
I forhold til tilbagebetaling af elafgift
ved erhvervsmæssig opladning af elbiler, der har været
genstand for diskussion under behandlingen af lovforslaget og
også var et tema i forhandlingerne mellem aftalepartierne,
bemærker partierne følgende:
Efter lovforslaget forlænges
særreglen om tilbagebetaling af elafgift ned til 0,4
øre pr. kWh (processats) for erhvervsmæssig opladning
af elbiler til udgangen af 2019. Når særreglen
ophæves i 2020, skal der efter lovforslagets nye regler
betales almindelig elafgift, uanset om opladningen foretages privat
eller erhvervsmæssigt. Dette svarer til afgifterne på
brændstof til benzin- og dieselbiler, hvor der også
gælder samme afgift, uanset hvem der tanker.
Skatteministeriet har oplyst partierne om,
at en permanentgørelse af den gamle retstilstand fra
før særreglens indførelse i 2010
indebærer statsstøtte, som ikke vurderes at kunne
godkendes i henhold til EU-reglerne.
Desuden ville en sådan permanent
retstilstand indebære et provenutab for staten. Hvis
særreglen hypotetisk blev gjort permanent, ville elafgiften
udgøre ca. 0,06 øre pr. kørt kilometer. Det
ville medføre, at der ved den forventede vækst i
elbilernes udbredelse ville være et meget betydeligt
mindreprovenu i forhold til elafgift for el til opladning af
elbiler. Skatteministeren har i svar på SAU alm. del -
spørgsmål 454 (folketingsåret 2015-16), oplyst,
at mindreprovenuet med betydelig usikkerhed kan skønnes til
omkring 1.600 mio. kr.
Afgiftsbelastningen af el som drivmiddel i
2020 vil dog selv med almindelig elafgift fortsat være lavere
end afgiftsbelastningen for benzin og diesel pr. kørt
kilometer. F.eks. vil en almindelig elbil, der bruger 150 Wh pr.
kørt kilometer, blive beskattet med ca. 15 øre pr.
kørt kilometer, mens benzin til en tilsvarende benzinbil,
der kører 20 kilometer pr. liter, vil blive beskattet med
ca. 24 øre pr. kørt kilometer.
Det indgår i tillægsaftalen om
elbiler fra den 18. april 2017, at partierne bag aftalen
mødes igen i sensommeren 2018. Skatteministeren har tilbudt
ved den lejlighed at foretage nye og opdaterede beregninger af
omkostningerne ved at forlænge særreglen, som kan
indgå i de politiske drøftelser herom.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget bemærker endvidere, at partierne ud
over at støtte nærværende lovforslag er
tilhængere af yderligere tiltag for at understøtte
udbredelsen af elbiler de kommende år, men at
tillægsaftalen med regeringspartierne efter partiernes mening
var det bedst opnåelige resultat under de aktuelle
forhold.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at de ikke kan støtte
ændringsforslagene fra Skatteministeren, da SF ikke på
nuværende tidspunkt ønsker at fordyre brugen af
gasbiler.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
1)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 5 d
indsættes før overskriften før § 7:
Ȥ 5 e. For natur- og
biogasdrevne biler beregnes registreringsafgiften efter
§§ 4 eller 5 med et brændstofforbrug efter §
4, stk. 2 og 3, og § 5, stk. 4 og 5, der opgøres efter
de regler i brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3,
som var gældende den 31. december 2017.
Stk. 2. I
tillæg til registreringsafgiften efter stk. 1 beregnes
følgende afgift, jf. dog stk. 3:
1) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2018 beregnes 20 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
2) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2019 beregnes 40 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
3) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2020 beregnes 65 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
4) Ved bilens
anmeldelse til registrering i 2021 beregnes 90 pct. af differencen
mellem registreringsafgiften efter §§ 4 eller 5 og
registreringsafgiften efter stk. 1.
Stk. 3. Ved
bilens registrering i 2018 og 2019 gives et fradrag i
registreringsafgiften efter stk. 2 på 10.000 kr. Fradraget
kan dog maksimalt udgøre afgiften efter stk.
2.««
[Den ændrede beregningsmetode
for fastsættelse af brændstofforbrug i forhold til
registreringsafgift for gasbiler indfases over en 5-årig
periode, og der gives i 2018 og 2019 et bundfradrag på 10.000
kr.]
Til § 7
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
2) I
stk. 3 indsættes efter
»stk. 6-8,«: »§ 1, nr. 01, og«.
[Bestemmelsen om indfasning af den
nye beregningsmetode for fastsættelse af
brændstofforbrug i forhold til registreringsafgift for
gasbiler får virkning fra og med den 1. januar 2018]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets
§ 2, nr. 2-4, foreslås, at beregningsmetoden for
fastsættelse af brændstofforbrug for natur- og
biogasdrevne biler (gasbiler) ændres, så beregningen
fremadrettet baseres på energieffektivitet frem for som
hidtil på CO2-udledning.
Gasbiler har generelt en relativt lav energieffektivitet, hvilket
medfører, at det officielle brændstofforbrug for
gasbiler alt andet lige vil blive højere end hidtil,
når det beregnes efter den nye metode.
Der gives i
registreringsafgiften tillæg eller fradrag for
brændstofforbrug. Som følge af et højere
officielt brændstofforbrug end hidtil vil
registreringsafgiften af gasbiler derfor blive højere efter
de foreslåede regler.
Det
foreslås derfor, at den ændrede beregningsmetode for
brændstofforbrug for gasbiler i forhold til
registreringsafgiften indfases over en 5-årig periode
svarende til indfasningen af registreringsafgift for elbiler og
indfasningen af ændringen af beregningsmetoden for
brændstofforbrug for pluginhybridbiler.
Det betyder, at
der for gasbiler tages udgangspunkt i en beregning af
registreringsafgift på baggrund af de den 31. december 2017
gældende regler om fastsættelse af
brændstofforbrug for gasbiler, jf. forslaget til ny § 5
e, stk. 1. Det vil sige, at brændstofforbruget
fastsættes i medfør af de på dette tidspunkt
gældende regler i brændstofforbrugsafgiftslovens §
3, stk. 3, jf. lovbekendtgørelse nr. 40 af 16. januar 2014,
med de ændringer, som følger af lov nr. 1889 af 29.
december 2015.
Det
foreslås, at der hertil lægges en procentvis andel af
forskellen mellem registreringsafgiften beregnet ud fra et
brændstofforbrug fastsat efter henholdsvis de nye og de gamle
regler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 2. Den procentvise
andel stiger årligt, således at der i 2018
tillægges 20 pct., i 2019 40 pct., i 2020 65 pct. og i 2021
90 pct. af forskellen mellem registreringsafgiften efter de nye og
de gamle regler for beregning af brændstofforbrug. Fra og med
2022 vil der skulle beregnes fuld registreringsafgift efter de nye
regler.
Herudover
foreslås, at der for gasbiler ydes et bundfradrag på
10.000 kr. svarende til det, der gælder for elbiler og
pluginhybridbiler, jf. forslaget til ny § 5 e, stk. 3.
Bundfradraget kan dog ikke overstige afgiften efter stk. 2.
| Eksempel
1. Gasdrevet personbil med
afgiftspligtig værdi på 125.000 kr.
inkl. moms, men
ekskl. registreringsafgift, der
indregistreres i 2018, med anvendelse af foreslåede
ændringer. |
|
| Beregning | Kr. | 1. | Forhandlers udsalgspris ekskl. moms |
| 100.000 | 2. | Moms | 25 pct. * (1.) | 25.000 | 3. | Bilens pris inkl. moms | 1. + 2. | 125.000 |
|
|
|
|
| Fradrag i beskattet
værdi | 4. | Airbag (3.-6. airbag, dvs. 4 stk.) | 4 * 1.280 | 5.120 | 5. | ABS |
| 3.750 | 6. | ESP (anti-spin) |
| 2.500 | 7. | Maksimalt antal NCAP-stjerner |
| 2.000 | 8. | Beskattet værdi | 3. - (4. + 5. + 6. + 7.) | 111.630 |
|
|
|
| 9. | Registreringsafgift under
progressionsknæk på 106.600 kr. | 105 pct. * 106.600 | 111.930 | 10. | Registreringsafgift over
progressionsknæk på 106.600 kr. | 150 pct. * ((8.) - 106.600) | 7.545 | 11. | Registreringsafgift før fradrag i
afgiften | 9. +10. | 119.475 |
|
|
|
|
| Fradrag i afgiften
før lovforslag |
|
| 12. | CO2-udledning på 79 g/km omregnet til
km/l diesel | 2.650/79 | 33,5 km/l | 13. | Nedslag for CO2-udledning, ækvivalent til 33,5
km/l diesel | -4.000 * (33,5-18) | -62.000 | 14. | Nedslag for selealarmer (3 stk.) |
| -600 | 15. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 11. + 13. + 14. | 56.875 |
|
|
|
|
| Fradrag i afgiften
ved fuld indfasning |
|
| 16. | Energieffektivitet i km/l diesel omregnet
fra en brændstoføkonomi på 22,7 km/ Nm3 CO2 | 22,7*0,00907*100 | 20,6 km/l | 17. | Nedslag for energieffektivitet,
ækvivalent til 20,6 km/l diesel | -4.000 * (20,6-18) | -10.400 | 18. | Nedslag for selealarmer (3 stk.) |
| -600 | 19. | Samlet registreringsafgift - dog mindst
20.000 kr. fratrukket nedslag for selealarmer | 11. + 16. + 17. | 108.475 |
|
|
|
| 20. | Merafgift ved fuld indfasning | 19. - 15. | 51.600 | 21. | 20 pct. af merafgiften | 20 pct. * (20.) | 10.320 | 22. | Bundfradrag på 10.000 kr. - dog
højst den indfasede afgift |
| -10.000 | 23. | Afgift i 2018 | 15. + 21. + 22. | 57.195 | 24. | Gasbilens pris inkl. moms og
registreringsafgift | 3. + 23. | 182.195 |
|
Den
foreslåede indfasningsmodel har til formål at
afbøde stigningen i registreringsafgiften og give branchen
tid til at foretage de nødvendige tilpasninger i
produktudbud m.v.
Provenumæssige konsekvenser
Provenuet fra
registreringsafgift af gasbiler er begrænset, idet der i dag
indregistreres ganske få gasbiler. Derfor forventes en
gradvis indfasning af det ændrede beregningsgrundlag som
følge af dette ændringsforslag ikke at medføre
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Til nr. 2
Det følger af lovforslagets §
7, stk. 3, at de foreslåede ændringer af beregningen af
brændstofforbrug for gasbiler i
brændstofforbrugsafgiftslovens § 3, stk. 3, får
virkning fra og med den 1. januar 2018. Det foreslås derfor,
at den foreslåede indfasning af den nye beregningsmetode i
forhold til beregning af registreringsafgift i
registreringsafgiftslovens § 5 e, som foreslås indsat
ved ændringsforslagets nr. 1, også får virkning
fra og med den 1. januar 2018.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 210
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 4 | Supplerende høringsnotat og
høringssvar, fra skatteministeren | 5 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 8 | Lovudkast sendt i høring | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 210
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan det hænger sammen,
at man vil indføre en særlig begrænsning i
momsregistrerede virksomheders adgang til
afgiftsgodtgørelse, hvilket er en klar stramning i forhold
til gældende praksis, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm., om ministeren er enig i, at den
foreslåede afgiftsstigning på erhvervsmæssig
opladning af elbiler m.v. efter 2019 er en klar stramning i forhold
til gældende praksis, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm., om ministeren mener, at det virker
logisk og hensigtsmæssigt at ville indføre en specifik
særregel for batteriopladninger til elbiler i den generelle
regel om elafgiftsrefusion, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
ikke gælder elmotorcykler, som fortsat skal betale 40 pct. i
registreringsafgift, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om at oplyse, om elmotorcykler afviger
i afgiftssystemet i forhold til reglerne gældende for
elbiler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at sikre, at afgiftskonceptet for
elmotorcykler følger regler, som modsvarer afgiftskonceptet
for elbiler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at redegøre for
hensigtsmæssigheden i at ændre beregningsgrundlaget for
grøn ejerafgift, udlignings- og registreringsafgift for
gasdrevne biler og gasdrevne pluginhybridbiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|