Skriftlig fremsættelse (3. maj
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov
om afgift af elektricitet og forskellige andre love (Udskydelse af
indfasning af registreringsafgift på eldrevne
køretøjer m.v., midlertidigt fradrag for
batterikapacitet, forlængelse af ordning med lav afgift
på el til opladning af eldrevne køretøjer og
særlig ordning for elbusser, ændring af beregning af
brændstofforbrug for gasdrevne biler og gasdrevne
pluginhybridbiler og nedsættelse af afgift af metanol
iblandet vand)
(Lovforslag nr. L 210)
Regeringen (V, LA, K), Socialdemokratiet og
Radikale Venstre har den 18. april 2017 indgået en
tillægsaftale til elbilaftalen af 9. oktober 2015 og er
således enige om, at der fortsat skal ske udbredelse af nye
grønne motorteknologier i Danmark. Dette skal ske på
en balanceret måde, hvor rammevilkårene for også
små og mellemstore elbiler m.v. er gunstige, så disse
på sigt bliver konkurrencedygtige med konventionelle biler af
samme størrelse.
Indfasningen af elbiler i
registreringsafgiften har bremset salget af elbiler mere end
forudsat ved indgåelse af elbilaftalen i oktober 2015. Som
led i aftalen af 18. april 2017 gennemføres således en
række nye lempelser for el- og brintbiler, herunder en
lempeligere indfasning for at sikre fortsat udbredelse af
køretøjer med grønne motorteknologier.
Lovforslaget indeholder elementerne i
aftalen af 18. april 2017, idet den aftalte tilskudspulje til
brændselscellebiler dog gennemføres i andet regi.
Det foreslås at udskyde indfasningen
af de almindelige afgifter for elbiler med 2 år eller indtil
et måltal på 5.000 nyregistrerede elbiler er
opnået. Det betyder, at registreringsafgiften forbliver
på 20 pct. af de almindelige afgifter plus bundfradrag,
indtil måltallet er nået, dog senest til den 1. januar
2019. Der foreslås en tilsvarende udskydelse af indfasningen
af de almindelige afgifter for pluginhybridbiler og
brændselscelledrevne biler. Som det fremgår af aftalen,
vil der blive lovgivet om genoptagelse af indfasning af de
almindelige afgifter, hvis måltallet på 5.000
nyregistrerede elbiler nås inden den 1. januar 2019.
Det foreslås endvidere, at der
indføres et tidsbegrænset fradrag for batterikapacitet
i elbiler og pluginhybridbiler.
Desuden foreslås en forlængelse
med 2 år af den særlige ordning vedrørende
erhvervsmæssig opladning af elbiler til den lave processats,
og at der fra 2020 betales fuld elafgift ved opladning af elbiler.
I forlængelse heraf foreslås dog, at den lave
processats fortsat skal finde anvendelse for elbusser i yderligere
4 år til og med 2023 med en mulighed for yderligere
forlængelse. Dette kræver dog godkendelse fra
Rådet.
Herudover foreslås, at der
indføres en ny sats for metanol blandet med vand til brug i
brændselsceller, som skal sikre, at der ikke betales
energiafgift af det iblandede vand. Endelig foreslås, at
beregningsgrundlaget for grøn ejerafgift og
registreringsafgift m.v. af gasbiler ændres, så disse
biler sidestilles med de øvrige biltyper.
Tidspunktet for indgåelse af aftalen
af 18. april 2017, Folketingets sommerferie og hensynet til ikke at
sætte salget af elbiler m.v. i stå i en længere
periode hen over sommeren medfører en tidsmæssigt
presset proces. Et udkast til lovforslag har derfor i perioden fra
den 25. april 2017 til den 3. maj 2017 været sendt i en
forkortet høring.
Folketingets 30-dages regel og det sene
tidspunkt for fremsættelsen af lovforslaget gør, at
det ikke er muligt at sikre, at lovforslaget kan vedtages mindst 30
dage forud for den foreslåede ikrafttrædelse den 1.
juli 2017. Det er imidlertid ikke hensigtsmæssigt, hverken af
hensyn til branchen eller bilejerne, at ikrafttrædelsen
udsættes til et senere tidspunkt. Det ønskes, at
lovforslaget vedtages i indeværende samling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.