Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
fondsbeskatningsloven, ligningsloven og skattekontrolloven
(Ophævelse af fondes adgang til fradrag for ikke-almennyttige
uddelinger)
(Lovforslag nr. L 27)
Formålet med lovforslaget er at
tilpasse fondsbeskatningen til EU-retten, men samtidig
sikre, at fonde omfattet af fondsbeskatningsloven og modtagere af
ikke-almennyttige uddelinger, der er skattepligtige i Danmark af
uddelingen, samlet set ikke stilles ringere som følge af
justeringen.
EU-Domstolen har ved dom af 17. september
2015, sag C-589/13, F. E. Familienprivatstiftung Eisenstadt,
fastslået, at de daværende østrigske regler var
i strid med EU-rettens bestemmelser om kapitalens frie
bevægelighed, idet de gjorde fradrag for fondsuddelinger
afhængigt af, at modtageren var skattepligtig i Østrig
(fondens hjemland). I Danmark er fondes fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger ligeledes afhængigt af, at
modtageren er skattepligtig af uddelingen i Danmark. Disse regler
må derfor tilsvarende anses for at være i strid med
EU-retten.
For at bringe fondsbeskatningen i
overensstemmelse med EU-retten på dette punkt foreslås
der derfor en justering af reglerne for fondes fradrag for
ikke-almennyttige uddelinger. Justeringen
medfører, at der ikke længere kan opnås fradrag
i fonden for ikke-almennyttige uddelinger til
modtagere, der er skattepligtige i Danmark af uddelingen.
Herved sker der en ligestilling i forhold til ikke-almennyttige
uddelinger til modtagere, der ikke er skattepligtige i
Danmark af uddelingen.
Ophævelsen af fradraget
skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på
ca. 200 mio. kr. årligt og ca. 75 mio. kr. efter
tilbageløb og adfærd. Det foreslås, at
merprovenuet fra skærpelsen af fondsbeskatningen
tilbageføres ved at nedsætte beskatningen af
uddelingsmodtagerne. Det foreslås således, at modtagere
af ikke-almennyttige uddelinger fra danske fonde og foreninger
omfattet af fondsbeskatningslovens § 1, stk. 1, nr. 1, 2 og 4,
eller fra tilsvarende skattepligtige udenlandske fonde og
foreninger alene skal medregne 80 pct. af uddelingsbeløbet
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst.
Lovforslaget har ikke været på
høring forud for fremsættelsen. Lovforslaget sendes
derfor i høring i forbindelse med fremsættelsen med
høringsfrist den 3. november 2016.
Der er tale om et erhvervsrettet
lovforslag, der ønskes vedtaget inden den 1. januar
2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.