Fremsat den 5. oktober 2016 af kirkeministeren (Bertel Haarder )
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning
(Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre)
§ 1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1818 af 23.
december 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 16 indsættes som stk. 3-8:
»Stk. 3.
Som udøver af offentlig myndighed skal en præst i de
trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed.
Stk. 4. Der kan
ske tilbagekaldelse af en vielsesbemyndigelse til en præst i
de trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, hvis den
pågældende præst ikke længere opfylder
betingelserne for tildeling af vielsesbemyndigelse.
Stk. 5.
Tildeling af vielsesbemyndigelse skal betinges af, at præsten
i de trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, inden 6
måneder efter meddelelse af vielsesbemyndigelse
gennemfører et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre. Fristen på 6 måneder kan efter
ansøgning forlænges ved lovligt forfald.
Kirkeministeriet kan fritage præsten for at deltage i kurset,
hvis præsten har et tilsvarende dokumenteret kendskab til
dansk familieret, frihed og folkestyre. Præsten skal
fremlægge dokumentation herfor.
Stk. 6. Som
afslutning på kurset, jf. stk. 5, udleveres et kursusbevis,
ligesom præsten skal underskrive en
løfteerklæring om, at den pågældende vil
overholde dansk lovgivning.
Stk. 7. Kurset
finansieres gennem brugerbetaling.
Stk. 8.
Kirkeministeren fastsætter efter aftale med
udlændinge-, integrations- og boligministeren nærmere
regler om kurset, herunder regler om ansøgningsprocedure,
betingelser og vilkår for lovligt forfald, regnskab og
opkrævning af gebyr, udstedelse af kursusbevis og betingelser
for fritagelse for kurset.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Stk. 2. § 16, stk.
5-8, i lov om ægteskabs indgåelse og opløsning,
som affattet ved § 1, nr. 1, finder ikke anvendelse for
personer, som inden lovens ikrafttræden har indgivet
ansøgning om vielsesbemyndigelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. Loven kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Decorumkrav for
religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Kirkeministeriets
overvejelser | | | 2.1.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.2. | Obligatorisk kursus i
dansk familieret, frihed og folkestyre | | | 2.2.1. | Gældende
ret | | | 2.2.2. | Kirkeministeriets
overvejelser | | | 2.2.3. | Den foreslåede
ordning | | 2.3. | Løfteerklæring | | | 2.3.1. | Gældende
ret | | | 2.3.2. | Kirkeministeriets
overvejelser | | | 2.3.3. | Den foreslåede
ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 9. | Sammenfattende
skema |
|
1. Indledning
Udover folkekirken er der i dag mange
forskellige trossamfund i Danmark. Nogle af disse trossamfund er
karakteriseret ved, at de er anerkendt som trossamfund ved kongelig
resolution inden den 1. januar 1970 eller er godkendt som
trossamfund fra den 1. januar 1970 eller derefter ved ministeriel
beslutning. Før ægteskabsloven af 1969 fulgte det af
en førkonstitutionel retssædvane, at trossamfund kunne
anerkendes ved kongelig resolution, jf. herved også § 29
i lov nr. 276 af 30. juni 1922 om Ægteskabs Indgaaelse og
Opløsning. Der er i dag 11 anerkendte trossamfund, som er
anerkendt efter denne praksis. Muligheden for at anerkende
trossamfund ved kongelig resolution ophørte med
ægteskabsloven af 1969. Efter ægteskabslovens
ikrafttræden den 1. januar 1970 kan andre trossamfund end
folkekirken godkendes af den ressortansvarlige minister.
Fælles for de ved kongelig resolution
anerkendte trossamfund og de ved ministeriel beslutning godkendte
trossamfund er, at præster, imamer, forkyndere og tilsvarende
embedsindehavere inden for disse trossamfund i medfør af
bestemmelserne i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning § 16, stk. 1, jf. § 17, stk. 2, og
bekendtgørelse nr. 548 af 16. december 1969 om kirkelig
vielse uden for folkekirken kan tildeles bemyndigelse til at
foretage vielser med borgerlig gyldighed. I funktionen som
vielsesforretter udøver den pågældende
embedsindehaver offentlig myndighed. For så vidt angår
de anerkendte trossamfund kan der også meddeles tilladelse
til at føre ministerialbøger.
Der findes imidlertid religiøse
forkyndere i Danmark, som misbruger det danske samfunds
frihedsrettigheder til at prædike had og forsøge at
undergrave grundelementerne i det samfund, som de burde være
en del af, og det forekommer problematisk, hvis de gennem deres
adfærd modarbejder og undergraver danske love.
Regeringen og Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti indgik den 31. maj 2016
en aftale om initiativer rettet mod religiøse forkyndere,
som søger at undergrave danske love og værdier og
understøtte parallelle retsopfattelser. Et af initiativerne
i aftalen angår fratagelse af offentlig anerkendelse.
Aftaleparterne er enige om, at der fortsat
skal være stor rummelighed til at mene, hvad man vil, og at
der skal være plads til forskellige trossamfund i Danmark.
Men det er samtidig aftaleparternes klare holdning, at der skal
kunne trækkes en grænse, når der er tale om
autoriteter i et religiøst læresamfund, som udviser en
adfærd, der undergraver danske love og understøtter
parallelle retsopfattelser.
Aftalen er for så vidt angår de
ændringer, der er indeholdt i dette lovforslag, uddybet i
enighedspapirer af henholdsvis 19. maj 2016 og 31. maj 2016.
Med dette lovforslag udmøntes de dele
af den politiske aftale, som vedrører decorumkrav
(værdighedskrav) til religiøse forkyndere i
trossamfund uden for folkekirken og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre for disse forkyndere.
Med dette lovforslag foreslås det
derfor, at der stilles klare og tydelige krav i form af en
lovfæstelse af det i dag ulovbestemte decorumkrav
(værdighedskrav) til religiøse forkyndere i
trossamfund uden for folkekirken, der tildeles vielsesbemyndigelse.
Der foreslås samtidig en tydeliggørelse af, at
manglende opfyldelse af decorumkravet har betydning i relation til
tildeling og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse. Det
bemærkes, at der i ægteskabsloven anvendes
terminologien »præst«, og at den dermed beskrevne
personkreds omfatter præster, imamer, religiøse
forkyndere og tilsvarende embedsindehavere med vielsesbemyndigelse.
I bemærkningerne anvendes terminologien
»religiøse forkyndere« for at understrege
bredden i personkredsen.
Det foreslås endvidere, at der
indføres et obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed
og folkestyre for religiøse forkyndere i trossamfund udenfor
folkekirken, der ønsker vielsesbemyndigelse. Ved kursets
afslutning skal de pågældende underskrive en
løfteerklæring om at ville overholde dansk
lovgivning.
Med ændringen stilles der således
tilsvarende krav, som der i dag gælder for folkekirkens
præster, jf. nedenfor.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Decorumkrav
for religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken
2.1.1. Gældende ret
Religiøse forkyndere i anerkendte og
godkendte trossamfund og menigheder kan efter ansøgning
herom til Kirkeministeriet få bemyndigelse til at foretage
kirkelige vielser med borgerlig gyldighed.
Kirkeministeriets adgang til at give
vielsesbemyndigelse til religiøse forkyndere i anerkendte og
godkendte trossamfund har hjemmel i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning (ægteskabsloven) §
16, stk. 1, nr. 2-3, jf. § 17, stk. 2, samt
bekendtgørelse nr. 548 af 16. december 1969 om kirkelig
vielse uden for folkekirken.
Når et trossamfund søger om
vielsesbemyndigelse til trossamfundets religiøse forkynder,
stiller Kirkeministeriet visse krav til den religiøse
forkynder, da den pågældende som vielsesforretter
udøver offentlig myndighed. Ved vurderingen af hvorvidt der
kan tildeles vielsesbemyndigelse, ser Kirkeministeriet blandt andet
på, om den pågældende har udvist en adfærd
og til stadighed udviser en adfærd, som ikke gør den
pågældende uegnet til at varetage hvervet som
vielsesforretter. Derudover stilles der som betingelse, at den
pågældende fremsender dokumentation for tilmelding og
optagelse på et kursus i dansk, hvis ansøgeren ikke
behersker det danske sprog. Kirkeministeriet lægger ligeledes
vægt på, om ansøgeren har lovligt ophold i
Danmark.
Kirkeministeriets afgørelse om
bemyndigelse til at foretage vielser kan gives enten som en
stående bemyndigelse eller som en enkeltstående (ad
hoc) bemyndigelse.
Når præster i de anerkendte
trossamfund skal kunne foretage kirkelige familieretlige handlinger
med borgerlig gyldighed (navngivning, navneændring og
vielser), skal den enkelte præst som følge af den i
afsnit 1 nævnt førkonstitutionelle retssædvane
anerkendes ved kongelig resolution. Sådanne kongelige
resolutioner gives i dag af Dronningen og den ressortansvarlige
minister i forening.
Meddelelse om godkendelse som trossamfund
eller menighed og meddelelse af bemyndigelse til at forrette
vielser i trossamfundet med borgerlig gyldighed må anses for
at være begunstigende forvaltningsakter, idet de begge
forudsætter Kirkeministeriets imødekommelse af en
konkret ansøgning.
Derimod indeholder ægteskabsloven ikke
på nuværende tidspunkt regler om decorumkrav til
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, der
tildeles vielsesbemyndigelse, og dermed heller ikke regler om
konsekvensen af manglende opfyldelse af decorumkravet.
Begrebet »decorum« (eller
»decorum officiale«) betegner en adfærdskodeks,
nemlig det med en offentlig stilling forbundne krav om en vis til
stillingen svarende vandel.
For præster i folkekirken kan man finde
lovfastsatte vandelskrav allerede i Kong Christian V's Danske Lov
(DL) fra 1683. Overskriften på DL's 2. bogs 11. kapitel (DL
2-11) er således »om Præsters Liv og Levnet,
Forseelser og Bøder«, og i dette kapitels 1 (2-11-1)
pålægges generelt præster at være gode
eksempler og ikke vanære præsteembedet.
Inden for den offentlige ansættelsesret
- særligt inden for tjenestemandsansættelsen - er
decorum-begrebet bl.a. kommet til udtryk i tjenestemandslovens
§ 10. Heraf fremgår det, at tjenestemanden
samvittighedsfuldt skal overholde de regler, der gælder for
hans stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig
værdig til den agtelse og tillid, som stillingen
kræver. I den juridiske litteratur antages det i dag, at
denne bestemmelse har afløst bestemmelsen i DL 2-11-1, for
så vidt angår tjenestemandsansatte præster i
folkekirken.
Hvad der nærmere ligger i decorumkravet,
kan ikke udtrykkes præcist, bl.a. fordi decorumkravets
indhold beror på skiftende tiders adfærdsmønstre
og opfattelser. Decorumkravet vil endvidere typisk skærpes,
når der er tale om højere tjenestemandsstillinger, men
det betyder ikke, at decorumkravet nødvendigvis er det samme
for alle tjenestemandsstillinger på samme niveau. Tjenestens
karakter, herunder graden af udadvendthed i stillingen, kan f.eks.
have betydning.
Det antages, at der for overenskomstansatte
gælder et krav svarende til decorumkravet i
tjenestemandslovens § 10. Denne retstilstand omfatter
således bl.a. folkekirkens overenskomstansatte
præster.
For så vidt angår religiøse
forkyndere med vielsesbemyndigelse i trossamfund uden for
folkekirken, er der tale om et privat ansættelsesforhold
eller lignende i forhold til trossamfundet, hvor den
pågældende i henhold til den offentligretlige
bemyndigelse samtidig udøver offentlig myndighed i form af
indstiftelse af ægteskab med borgerlig gyldighed.
Decorumkravet for disse personer må, i mangel af udtrykkelige
lovbestemmelser herom, antages at gælde på ulovbestemt
grundlag. Antagelsen har også støtte i forarbejderne
til ægteskabsloven, hvoraf det bl.a. fremgår, at det
ved henvendelse til politiet vil blive søgt oplyst, om der
foreligger ufordelagtige oplysninger om den foreslåede
vielsesforretters vandel. Se Folketingstidende 1968-69,
tillæg B, spalte 1929.
Ved tilbagekaldelse af en forvaltningsakt
forstås det forhold, at den udstedende forvaltningsmyndighed
af egen drift ændrer sin egen gyldige afgørelse.
I visse tilfælde kan der direkte i
lovgivningen være taget stilling til
tilbagekaldelsesspørgsmålet, og i disse tilfælde
må eventuelle tvivlsspørgsmål afgøres ud
fra sædvanlige lovfortolkningsprincipper.
Tilbagekaldelse - herunder tilbagekaldelse af
begunstigende forvaltningsakter - kan også ske på
ulovbestemt grundlag. En afgørelse om tilbagekaldelse er
skønsmæssig og skal opfylde de almindelige
forvaltningsprocessuelle og forvaltningsretlige krav om f.eks.
partshøring samt retsgrundsætningerne om saglighed og
om proportionalitet.
Spørgsmålet om, hvorvidt en
forvaltningsafgørelse kan tilbagekaldes, vil bero på
en konkret afvejning i det enkelte tilfælde af forskellige
modstående hensyn. Ved vurderingen må der bl.a.
lægges vægt på, hvilke berettigede forventninger
der måtte være opstået hos adressaten for
afgørelsen, samt hvilke offentlige interesser, der taler for
en tilbagekaldelse af afgørelsen.
Tilbagekaldelse af en begunstigende
forvaltningsakt kan ske dels som følge af, at
forudsætningerne for den oprindelige afgørelse viser
sig ikke at have været opfyldt, dels i tilfælde af, at
forudsætningerne for afgørelsen efterfølgende
tilsidesættes.
Det er almindeligt antaget, at medmindre en
part har gjort sig skyldig i svig eller i øvrigt tilsidesat
en ham eller hende påhvilende oplysningspligt, følger
det af officialprincippet, at risikoen for, at en oprindelig
tilbagekaldelsesgrund ikke har indgået i grundlaget for den
oprindelige afgørelse, i almindelighed må
påhvile myndigheden. Det vil ved den
skønsmæssige vurdering altid kunne tillægges
betydning, om partens egne forhold kan karakteriseres som
bebrejdelsesværdige eller ej, herunder om parten har
været bekendt med, at der har foreligget svigagtige forhold i
forbindelse med udstedelsen af den oprindelige afgørelse,
eller om parten i øvrigt har været i ond tro med
hensyn til en vildfarelse hos myndigheden.
Tilbagekaldelse som følge af, at
forudsætningerne for en begunstigende forvaltningsakt
efterfølgende brister, vil bl.a. kunne ske i tilfælde
af misbrug af en meddelt tilladelse eller anden
tilsidesættelse af vilkår for anvendelse af
tilladelsen. Endvidere vil tilbagekaldelse efter
omstændighederne kunne ske, hvis de oprindelige
forudsætninger ikke længere kan anses for opfyldt.
En sådan bristende forudsætning
kan efter omstændighederne indtræde, hvis en
religiøs forkynder med vielsesbemyndigelse i et trossamfund
uden for folkekirken, ikke længere lever op til det i dag
ulovbestemte decorumkrav. Ved bemyndigelsen til at forrette
kirkelige vielser med borgerlig gyldighed tildeles den
pågældende en adgang til at udøve offentlig
myndighed. Det følger heraf, at den bemyndigede skal leve op
til den værdighed og tillid, som udøvelsen af
myndighedsfunktionen forudsætter.
En afgørelse, der lægger
vægt på en sådan bristet forudsætning, kan
som sagt kun resultere i tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen,
hvis afgørelsen herom træffes i overensstemmelse med
de almindelige forvaltningsretlige regler, herunder
grundsætningen om proportionalitet.
Det skal tilføjes, at ligesom et
oprindeligt afslag på at meddele en religiøse
forkynder vielsesbemyndigelse ikke har nogen betydning for selve
anerkendelsen eller godkendelsen af det pågældende
trossamfund, har en efterfølgende tilbagekaldelse af en
vielsesbemyndigelse ikke i sig selv nogen konsekvenser for
anerkendelsen eller godkendelsen af trossamfundet.
Begrundelsen herfor er, at
vielsesbemyndigelsen gives til en person - den religiøse
forkynder - som med tildelingen af denne bemyndigelse skal leve op
til den værdighed og tillid, som udøvelsen af
myndighedsfunktionen forudsætter.
Vielsesbemyndigelsen er således knyttet
til personen og ikke trossamfundet. Det er derfor også kun
personens manglende iagttagelse af det ulovbestemte decorumkrav,
der vil kunne sanktioneres, og dette vil kunne ske ved at
tilbagekalde vielsesbemyndigelsen, uden at dette umiddelbart
får indflydelse på anerkendelsen eller godkendelsen af
det pågældende trossamfund.
2.1.2. Kirkeministeriets overvejelser
Kirkeministeren bad den 4. marts 2016
Trossamfundsudvalget om at overveje spørgsmålene om
tildeling og tilbagetagelse af en vielsesbemyndigelse og afgive en
separat udtalelse herom.
På baggrund heraf afgav
Trossamfundsudvalget den 13. maj 2016 en indstilling om
vielsesbemyndigelse og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse for
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken.
Som baggrund for indstillingen afdækkes
i korte træk, hvilke konkrete og generelle krav en
religiøs forkynder i trossamfund uden for folkekirken, der
ansøger om vielsesbemyndigelse, skal opfylde, samt hvilke
muligheder der foreligger for at tilbagekalde vielsesbemyndigelse
for sådanne personer.
I indstillingen konstateres det, at
decorumkravet (værdighedskravet) for religiøse
forkyndere med vielsesbemyndigelse i trossamfund uden for
folkekirken ikke beror på et offentligretligt
ansættelsesforhold, men derimod på ulovbestemt
grundlag. Decorumkravet betyder, at den religiøse forkynder
som udøver af offentlig myndighed skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed. Der
vil således f.eks. kunne rejses decorumsag, hvis en
religiøs forkynder med vielsesbemyndigelse vier
mindreårige eller foretager vielse uden begge parters
samtykke.
For at tydeliggøre dette decorumkrav og
skabe klarere rammer for tildeling og tilbagekaldelse af
vielsesbemyndigelse anbefaler Trossamfundsudvalget, at
decorumkravet lovfæstes.
Som anført i afsnit 1 har regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgået en aftale om initiativer rettet mod religiøse
forkyndere.
Aftaleparterne er enige om, at der med statens
tildeling af vielsesbemyndigelse til præster, imamer m.fl. i
trossamfund uden for folkekirken skal stilles et tydeligt krav til
de pågældende om, at vedkommende skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed
(decorumkrav). Manglende opfyldelse af decorumkrav kan
indebære, at der ikke kan tildeles vielsesbemyndigelse, og at
en allerede tildelt vielsesbemyndigelse kan tilbagetages.
Aftaleparterne er enige om, at decorumkravet
skal lovfæstes. Herved vil det blive tydeliggjort, at der
gælder et decorumkrav for præster, imamer m.fl. med
vielsesbemyndigelse, ligesom det tydeliggøres, at manglende
opfyldelse af decorumkravet har betydning både i relation til
tildeling og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse.
På baggrund af det politiske
ønske om, at der med statens tildeling af
vielsesbemyndigelse til religiøse forkyndere i trossamfund
uden for folkekirken skal stilles et tydeligt krav til den
pågældende om, at vedkommende skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed
(decorumkrav), har Kirkeministeriet overvejet mulighederne for at
lovfæste decorumkravet. Med en lovfæstelse af
decorumkravet vil det blive tydeliggjort, at der gælder et
decorumkrav for religiøse forkyndere med
vielsesbemyndigelse, ligesom det tydeliggøres, at manglende
opfyldelse af decorumkravet har betydning i relation til tildeling
og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Med tildeling af vielsesbemyndigelse får
den pågældende religiøse forkynder i trossamfund
uden for folkekirken ret til at udøve offentlig myndighed.
På den baggrund synes det berettiget, og i overensstemmelse
med den politiske aftale, at staten, som tildeler af denne
bemyndigelse, til gengæld kan kræve, at den
pågældende vielsesforretter overholder gældende
dansk ret, og i øvrigt iagttager det med stillingen
forbundne vandelskrav, det såkaldte decorumkrav.
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
foreslås det derfor, at der indsættes en bestemmelse i
ægteskabslovens § 16, stk. 3, om, at en vielsesforretter
som udøver af offentlig myndighed skal udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed. Der er
tale om en lovfæstelse af det decorumkrav, der antages at
gælde på ulovbestemt grundlag.
I forbindelse med tildeling af
vielsesbemyndigelse vil decorumkravet ligesom i dag blive
kontrolleret ved indhentelse af staffeoplysninger og
børneattest.
Med den foreslåede lovfæstelse af
decorumkravet (værdighedskravet) til religiøse
forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, der tildeles
vielsesbemyndigelse, stilles der tydelige krav til dem.
Med forslaget til ægteskabslovens §
16, stk. 4, tydeliggøres det samtidig, at manglende
opfyldelse af decorumkravet har betydning i relation til tildeling
og tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelse. Heri er også
indeholdt en forudsætning om, at en religiøs forkynder
i et trossamfund uden for folkekirken, der søger om
vielsesbemyndigelse, ikke forud for ansøgningen må
have udvist en adfærd, der gør den
pågældende uegnet eller uværdig til at
udøve offentlig myndighed, jf. ovenfor om indhentelse af
straffe- og børneattest.
Det bemærkes i den forbindelse, at
spørgsmålet om, hvorvidt decorumkravet i givet fald er
overtrådt eller ej, må bero på en konkret
vurdering, hvorfor det ikke er muligt at opstille en
udtømmende opregning af de situationer, der kan føre
til et decorum-forhold.
Som eksempler, hvor der vil kunne rejses
decorumsag, kan dog nævnes den situation, hvor den
religiøse forkynder med vielsesbemyndigelse foretager vielse
af en mindreårig uden prøvelsesmyndighedens tilladelse
eller foretager en vielse uden begge parters samtykke. Efter
bestemmelsens ordlyd vil manglende deltagelse i det obligatoriske
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre eller manglende
underskrivelse af løfteerklæringen også kunne
betyde, at vielsesbemyndigelsen kan tilbagekaldes. Tilsvarende
gælder, at grovere straffelovsovertrædelse kan betyde,
at vielsesbemyndigelsen kan tilbagekaldes.
Det bemærkes i forlængelse heraf,
at det ikke er en forudsætning for at forsynde sig mod
decorumkravet, at den religiøse forkynder i særlige
kredse eller hos bestemte personer konkret har mistet agtelse og
tillid. Det er tilstrækkeligt, hvis den religiøse
forkynder har udført handlinger eller udvist en
adfærd, der er egnet til at betage vedkommende den agtelse og
tillid, som stillingen kræver. Som eksempel kan nævnes
grovere straffelovsovertrædelser o.l.
Ved vurderingen af, om der skal rejses
decorumsag, vil det endvidere være relevant at inddrage den
praksis, der gennem tiden er udviklet vedrørende decorumkrav
i forhold til folkekirkens præster.
Som nævnt i afsnit 2.1.1. gælder
der i dag et decorumkrav for præster i folkekirken. Manglende
overholdelse af decorumkravet kan for disse præster få
ansættelsesretlige konsekvenser - herunder i form af afsked.
Med forslaget om lovfæstelse af decorumkravet
(værdighedskravet) til religiøse forkyndere med
vielsesbemyndigelse i trossamfund uden for folkekirken og
lovfæstelsen af muligheden for at tilbagekalde en
vielsesbemyndigelse tydeliggøres en overensstemmelse vedr.
decorumkravet mellem præster i folkekirken og
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken med
vielsesbemyndigelse.
Det bemærkes dog, at tilbagekaldelse af
vielsesbemyndigelsen til en religiøs forkynder i et
anerkendt eller godkendt trossamfund ikke har
ansættelsesretlige konsekvenser, medmindre trossamfundet selv
træffer beslutning herom. Tilbagekaldelsen betyder
således umiddelbart kun, at vedkommende ikke længere er
bemyndiget til at foretage vielser med borgerlig gyldighed.
Det bemærkes, at lovfæstelsen af
decorumkravet ikke ændrer på trossamfund uden for
folkekirkens frihed til at undlade vielse af to personer af samme
køn eller til udelukkende at have religiøse
forkyndere af et bestemt køn.
2.2. Obligatorisk
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
2.2.1. Gældende ret
I dag følger det af
udlændingelovens § 9 f, stk. 5, at forlængelse af
en opholds- og arbejdstilladelse som religiøs forkynder
m.fl. forudsætter, at ansøgeren inden 6 måneder
efter meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret, hvis
ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil foretage
vielser med borgerlig gyldighed.
Formålet med denne undervisning er at
øge forkyndernes forståelse for dansk familieret og
styrke deres generelle forudsætninger for at rådgive og
vejlede deres menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Kurset berører forskellige
familieretlige emner, som har relevans for religiøse
forkynderes daglige virke med et særligt fokus på
reglerne om indgåelse af ægteskab, skilsmisse og
forældremyndighed. Desuden berører undervisningen
samspillet og modsætningerne mellem dansk ret og danske
traditioner på den ene side og religiøse normer og
sædvaner, herunder de sociale og manglende juridiske
konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og
religiøse ægteskabskontrakter, på den anden
side. Undervisningen berører også religionsfriheden,
herunder skæringen mellem ægteskabsret og
religionsfrihed i forskellige retssystemer.
Kurset udbydes af Ankestyrelsen og afholdes
som et 2-dages kursus. Undervisningen foregår som
udgangspunkt på engelsk og med tolkebistand afhængigt
af deltagernes sprogmæssige kompetencer. Indholdet af kurset
tager udgangspunkt i oplæg fra to faste undervisere med
juridisk baggrund. Herudover har indgået oplæg fra
eksterne undervisere, dialog med deltagerne og gennemgang af
cases.
Ved kursets indførelse blev der afsat
en fireårig bevilling fra finanslovskonto § 15.77.02.30
(Styrkelse af integrationsindsatsen) til finansiering af kurset.
Udgifterne har omfattet: Undervisere, herunder forberedelsestid og
evt. transport, honorar til eksterne oplægsholdere, udgifter
til besøg på Københavns Rådhus,
tolkebistand, herunder evt. transport, leje af kursussted,
materialesamling og forsendelse og administration.
Den årlige bevilling på kr.
535.000 har dækket ca. fire kurser årligt, med ca. 25
deltagere på hvert hold. Prisen pr. deltager har
således gennemsnitligt været knapt kr. 5.500.
Efter gennemførelse modtager deltagerne
et deltagercertifikat.
Derimod stilles der i dag ikke krav om, at
andre personer, der ønsker vielsesbemyndigelse, skal
gennemføre et kursus i dansk familieret. Dette gælder
både danskere og udlændinge med et andet
opholdsgrundlag end forkynderopholdet i medfør af
udlændingelovens § 9 f.
2.2.2. Kirkeministeriets overvejelser
Som anført i afsnit 1 har regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgået en aftale om initiativer rettet mod religiøse
forkyndere.
Aftaleparterne er enige om, at det er vigtigt,
at præster, imamer, forkyndere eller tilsvarende
embedsindehavere i trossamfund uden for folkekirken, der tildeles
vielsesbemyndigelse, samt udenlandske forkyndere m.fl., der
får opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f
har indsigt i og forstår dansk familieret, frihed og
folkestyre, så de opnår generelle forudsætninger
for at rådgive og vejlede deres menigheder i overensstemmelse
med dansk ret.
Aftaleparterne er derfor enige om, at der
bør indføres et obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre for præster, imamer,
forkyndere og tilsvarende embedsindehavere i trossamfund udenfor
folkekirken, der ønsker vielsesbemyndigelse, og udenlandske
forkyndere, der søger om forlængelse af ophold i
Danmark i medfør af udlændingelovens § 9 f,
uanset om de samtidig ansøger om vielsesbemyndigelse.
I aftalen er det beskrevet, at undervisningen
skal berøre forskellige familieretlige emner, som har
relevans for religiøse forkynderes daglige virke med et
særligt fokus på reglerne om indgåelse af
ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal
undervisningen berøre samspillet og modsætningerne
mellem dansk ret og danske traditioner på den ene side og
religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og
manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige
religiøse vielser og religiøse
ægteskabskontrakter, på den anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte
lovgivning om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre, ligestilling
mellem kønnene og frihed til seksuel orientering,
ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Det fremgår også af aftalen, at
kurset skal finansieres gennem brugerbetaling.
Religiøse forkyndere i trossamfund uden
for folkekirken, der tildeles vielsesbemyndigelse, bør have
indsigt i og forstå dansk familieret, frihed og folkestyre,
så de derved opnår generelle forudsætninger for
at kunne rådgive og vejlede deres menigheder i
overensstemmelse med danske ret. Under hensyn hertil finder
Kirkeministeriet, at der bør indføres et obligatorisk
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for
religiøse forkyndere i trossamfund udenfor folkekirken, der
ønsker vielsesbemyndigelse. Med et sådant kursus vil
det kunne sikres, at alle religiøse forkyndere med
vielsesbemyndigelse har en basisviden om familie- og
ægteskabsret samt om grundlæggende
frihedsrettigheder.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslagets § 1, nr. 1, (forslaget
til ægteskabslovens § 16, stk. 5) foreslås det i
overensstemmelse med den politiske aftale, at det bliver en
forudsætning for tildeling af vielsesbemyndigelse til
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, at
de gennemfører et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Kurset bliver således obligatorisk for
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, der
ønsker vielsesbemyndigelse.
Religiøse forkyndere, der ikke
søger om vielsesbemyndigelse, vil ikke blive omfattet af
ægteskabslovens krav om at deltage i et kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre. Udenlandske forkyndere vil dog i
nogle tilfælde være omfattet af kursuskravet efter
udlændingelovens § 9 f. Der henvises til det forslag til
Lov om ændring af udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og
løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning),
som udlændinge-, integrations- og boligministeren forventes
at fremsætte i Nov I.
Kurset skal være gennemført inden
6 måneder efter, at den religiøse forkynder har
fået vielsesbemyndigelse. Fristen på 6 måneder
kan dog efter ansøgning forlænges ved lovligt forfald.
Lovligt forfald vil f.eks. foreligge, når den
religiøse forkynder bliver forhindret i at deltage i kurset
på grund af sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller
adoption.
Med forslaget til ægteskabslovens §
16, stk. 5, 3.-4. pkt., foreslås det, at den religiøse
forkynder af Kirkeministeriet kan blive fritaget for at deltage i
kurset, hvis den pågældende kan dokumentere et
tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Dette vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis den pågældende har
gennemført undervisningen på pastoralseminariet eller
har afsluttet en dansk uddannelse som BA.jur., cand.jur. eller
socialrådgiver. Det forudsættes, at der kun rent
undtagelsesvis sker fritagelse for at deltage i kurset.
Det foreslås med forslaget til
ægteskabslovens § 16, stk. 7, at det obligatoriske
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre i overensstemmelse
med den politiske aftale finansieres ved brugerbetaling fra de
deltagende religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken, der får tildelt vielsesbemyndigelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at
udgiften til driften af pastoralseminariet (som er folkekirkens
præsteuddannelse) finansieres af fællesfonden og dermed
af folkekirkens medlemmer. Det vil således være i god
tråd hermed, at trossamfundene selv finansierer kurset.
Med forslaget til ægteskabslovens §
16, stk. 8, bemyndiges kirkeministeren til efter aftale med
udlændinge-, integrations- og boligministeren at
fastsætte nærmere regler om kurset.
Det er tanken, at bemyndigelsen skal anvendes
til at fastsætte regler om, at undervisningen som
udgangspunkt skal berøre forskellige familieretlige emner,
som har relevans for religiøse forkynderes daglige virke med
et særligt fokus på reglerne om indgåelse af
ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal
undervisningen berøre samspillet og modsætningerne
mellem dansk ret og danske traditioner på den ene side og
religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og
manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige
religiøse vielser og religiøse
ægteskabskontrakter, på den anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte
lovgivning om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre, ligestilling
mellem kønnene og frihed til seksuel orientering,
ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Undervisningen vil få et omfang svarende
til det kursus, der allerede er obligatorisk for udenlandske
forkyndere, der søger om forlængelse af
forkynderopholdet, og som led i deres virke foretager eller vil
foretage vielser med borgerlig gyldighed, jf. afsnit 2.2.1. Det er
således hensigten, at kurset skal afvikles som et 2-dages
kursus, som tager udgangspunkt i oplæg fra undervisere med
juridisk baggrund. Herudover vil der kunne være faglige
bidrag fra eksterne oplægsholdere, ligesom kurset vil kunne
bestå af dialog med deltagerne samt gennemgang af cases.
Undervisningen skal i modsætning til i
dag, jf. afsnit 2.2.1., foregå på dansk, og deltagerne
vil på eget initiativ og ved egen finansiering kunne
medbringe en tolk.
Efter gennemførelse af kurset modtager
deltagerne et kursusbevis, jf. forslaget til ægteskabslovens
§ 16, stk. 6.
Kirkeministeriet vil fremover have
ressortansvaret for afviklingen af kurset for de personer, der er
forpligtet til at deltage i kurset som følge af, at de
søger om vielsesbemyndigelse.
Bemyndigelsen vil herudover blive anvendt til
at fastsætte nærmere regler om blandt andet
ansøgningsprocedure, betingelser og vilkår for lovligt
forfald, regnskab og opkrævning af gebyr, udstedelse af
kursusbevis og betingelser for fritagelse for kurset.
Med forslaget sker der således en
tilpasning til de krav, der i dag gælder for folkekirkens
præster. Ud over bestået teologisk kandidateksamen er
det en betingelse for at kunne ansættes som præst i den
danske folkekirke og dermed foretage vielser i folkekirken med
borgerlig gyldighed, at kandidaten har deltaget i undervisningen
på pastoralseminariet. Formålet med undervisningen
på pastoralseminariet er på videnskabeligt grundlag at
give en pastoralteologisk videreuddannelse som forberedelse til at
kunne varetage en præstestilling i folkekirken.
Undervisningen foregår hen over et semester og veksler mellem
praktik og undervisning i praktisk teologiske fag samt
administration.
Denne del af lovforslaget skal ses i
sammenhæng med det forslag til Lov om ændring af
udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og
løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning),
som forventes fremsat af udlændinge-, integrations- og
boligministeren i Nov I.
Med kravet om obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre sikres det, at religiøse
forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, der får
tildelt vielsesbemyndigelse, får kendskab til forskellige
familieretlige emner, som har relevans for deres daglige virke med
et særligt fokus på regler om indgåelse af
ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed.
Derudover sikres det, at de
pågældende får et uddybende kendskab til den
samfundsmæssige og retlige kontekst, hvori de familieretlige
regler fungerer, ligesom kurset vil give et indblik i lovgivningen
om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre, ligestilling mellem
kønnene og frihed til seksuel orientering,
ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Retsvirkningerne af det obligatoriske kursus
er desuden, at samtlige religiøse forkyndere i trossamfund
uden for folkekirken, der får tildelt vielsesbemyndigelse,
har det samme kendskab til dansk ret og danske traditioner på
den ene side og religiøse normer og sædvaner, herunder
de sociale og manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt
gyldige religiøse vielser og religiøse
ægteskabskontrakter, på den anden side. Derved sikres
et ensartet vidensgrundlag for samtlige vielsesforrettere
trossamfund uden for folkekirken.
Det bemærkes, at der ikke med kurset
sker indgreb i trossamfundene uden for folkekirkens frihed til at
undlade vielse af to personer af samme køn eller til
udelukkende at have religiøse forkyndere af et bestemt
køn.
2.3. Løfteerklæring
2.3.1. Gældende ret
I dag afgiver præster i de anerkendte
trossamfund en løfteerklæring samtidig med, at de
anerkendes som præster i trossamfundet og dermed får
vielsesbemyndigelse.
Erklæringen har denne ordlyd:
»Ved kongelig resolution af [dato] er
jeg, [navn] anerkendt som præst for [trossamfundets navn]. De
kirkelige handlinger, jeg foretager i denne egenskab, får
borgerlig gyldighed.
Jeg lover på ære og samvittighed,
at jeg vil overholde den danske lovgivning og hermed de regler og
forskrifter, der vedrører den borgerlige side af de
kirkelige handlinger.«
Tilsvarende krav om underskrivelse af
løfteerklæring stilles i praksis ikke til
religiøse forkyndere i godkendte trossamfund uden for
folkekirken, der får tildelt vielsesbemyndigelse.
Præster, der ansættes i
folkekirken, eller som stadfæstes som
valgmenighedspræster, afgiver præsteløftet, jf.
§ 5 i lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v.
Præsteløftet antages på linje med andre
erhvervsmæssige kaldsløfter at være uden
selvstændigt retligt indhold (men er en
ansættelsesbetingelse).
2.3.2. Kirkeministeriets overvejelser
Som anført i afsnit 1 har regeringen og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
indgået en aftale om initiativer rettet mod religiøse
forkyndere.
Aftaleparterne er enige om, at
kursusdeltageren, jf. ovenfor afsnit 2.2.2., som afslutning
på kurset skal underskrive en løfteerklæring om,
at den pågældende i sit virke som forkynder vil
overholde dansk lovgivning, herunder lovgivningen om ytrings- og
religionsfrihed, ligestilling mellem kønnene og frihed til
seksuel orientering, ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Afgivelsen af løfteerklæringen
skal efter Kirkeministeriets opfattelse ses i sammenhæng med,
at den religiøse forkynder med vielsesbemyndigelse har en
offentlig bemyndigelse til at foretage vielser med borgerlig
gyldighed og er undergivet et decorumkrav.
Løfterklæringen kan medvirke til at tydeliggøre
denne ramme, og manglende underskrivelse af
løfteerklæringen vil kunne betyde, at der foreligger
en decorumsag.
I forhold til aftaleteksten finder ministeriet
ikke, at kravet om, at vedkommende skal overholde dansk lovgivning
skal begrænses til »i sit virke som forkynder«.
Dette skal ses i sammenhæng med decorumkravet, der
indebærer, at en person med offentlig bemyndigelse både
i og uden for tjenesten skal have en adfærd, der ikke
gør den pågældende uegnet eller uværdig
til at udøve den offentlige myndighed.
2.3.3. Den
foreslåede ordning
Med lovforslagets § 1, nr. 1,
(ægteskabslovens § 16, stk. 6) foreslås det, at
religiøse forkyndere, der har gennemført det
obligatoriske kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, ved
kursets afslutning skal have udleveret et kursusbevis, ligesom
vedkommende skal underskrive en løfteerklæring om, at
den pågældende vil overholde dansk lovgivning.
Manglende overholdelse af dansk lovgivning kan
være en medvirkende årsag til, at der rejses en
decorumsag, hvis den pågældende har
vielsesbemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, med
forslaget til ny § 16, stk. 4, i ægteskabsloven.
Det er hensigten, at
løfteerklæringen får samme ordlyd som den, der i
dag afgives af præster i de anerkendte trossamfund.
Denne lyder, som nævnt i afsnit 2.3.1.
således:
»Jeg lover på ære og
samvittighed, at jeg vil overholde den danske lovgivning og hermed
de regler og forskrifter, der vedrører den borgerlige side
af de kirkelige handlinger.«
Med forslaget skabes der således
overensstemmelse mellem de krav, der som nævnt i afsnit
2.3.1. gælder for præster i folkekirken, herunder det i
lov om ansættelse i stillinger i folkekirken m.v. § 5
anførte krav om aflæggelse af
præsteløfte, det eksisterende krav om
løfteerklæring fra præster i anerkendte
trossamfund og kravet om, at religiøse forkyndere i andre
trossamfund skal afgive en løfteerklæring.
Afgivelse af løfteerklæringen
skal ses i sammenhæng med, at den religiøse forkynder
med vielsesbemyndigelse har en offentlig bemyndigelse til at
foretage vielser med borgerlig gyldighed og efter den
forslåede bestemmelse i ægteskabslovens § 16, stk.
3, er undergivet et decorumkrav. En løfteerklæring vil
således medvirke til at tydeliggøre overfor den
religiøse forkynder, at vedkommende skal varetage sit hverv
som vielsesforretter og dermed udøver af offentlig myndighed
under iagttagelse af dansk lovgivning.
Denne del af lovforslaget skal ses i
sammenhæng med det forslag til Lov om ændring af
udlændingeloven (Obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og
løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning),
som forventes fremsat af udlændinge-, integrations- og
boligministeren i Nov I.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1, om kontrol,
tilsyn og sagsbehandlinger af decorumsager, sager om fritagelse for
at deltage i kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre og om
løfteerklæring vil indebære en merudgift
på Kirkeministeriets bevilling på finansloven på
0,7 mio. kr. årligt. Udgiften skal indgå i
Kirkeministeriets bidrag til forslag til finanslov 2017.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Kravet i lovforslagets § 1, nr. 1, om, at
den religiøse forkynder i forbindelse med ansøgning
om vielsesbemyndigelse skal underskrive en
løfteerklæring, vil indebære en yderst
begrænset byrde for den enkelte person. Kravet i
lovforslagets § 1, nr. 1, om, at den religiøse
forkynder i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse skal
gennemføre et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre, vil indebære en begrænset byrde for den
pågældende.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 1. juli 2016
til den 19. august 2016 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Alle anerkendte trossamfund og alle godkendte
trossamfund (Assentoft Frikirke, Baptistkirken i Danmark, Bethel
Missionary Baptist Church, Bibel og Missionscentret, Borgerkirken,
Bornholmerkirken Evangelisk Luthersk Frimenighed, Brunstad Kristne
Menighed, Holstebro, Brunstad Kristne Menighed, København,
Byens Kirke Silkeborg, Calvary Mission Church, City Kirken Herning,
Citykirken Aarhus, Copenhagen Community Church, Dansk Teltmissions
menighed, Debre Mihret St. Amanuel Church in Copenhagen, Denmark,
Northwest Europe Diocese of Ethiopian Orthodox Tewahedo Church, Den
Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk-Apostolske Kirke i Danmark,
Den Evangeliske Frikirke, Den evangelisk-lutherske Frikirke, Den
Hellige Bispemartyr Clemens pave af Roms Menighed, Den Katolske
Kirke i Danmark, Den Kinesiske Kirke i København (KKiK), Den
Koptisk-Ortodokse Kirke, Den Koreanske Kirke i Danmark, Den Kristne
Forsamling (tidligere Kristnastova), Den Makedonske Ortodokse
Kirke, Den Nyapostolske Kirke i Danmark, Den Ortodokse Kirke i
Danmark - Gudsmoders Beskyttelses Menighed, Den ortodokse russiske
kirkes menighed i København, Den Rumænsk Ortodokse
Menighed i Herning, Den Rumænsk Ortodokse menighed i
København, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i
Århus, Den Rumænske Ortodokse Menighed i Odense, Den
Rumænske Ortodokse Menighed i Roskilde, Den
rumænsk-ortodokse menighed i Danmark, Den Russiske Ortodokse
Kirkes (Moskvapatriarkatet), Den Serbisk Ortodokse Kirke i Danmark,
Den til St. Alban´s English Church i København
hørende menighed, Det Danske Missionsforbund,
Evangeliesalen, Den Apostoliske Pinsekirke, Exodus-Kirken, First
International Baptist Church of Copenhagen (FIBC), Fonden Guds
Verdensvide Kirke (Worldwide Church of God), Foreningen Liberal
Katolsk Kirke i Danmark, Forklarelsens Kirke, Forsamlingen Livdin,
Frelsens Hær, Frikirken Hillerød, Frikirken Oasan,
Frikirken på Havnen, Frimenigheden Kilden, Fårevejle
Evanglisk Lutherske Frimenighed, Græsted Frikirke, Guds
menighed, Herning Bykirke, Hillerød Frimenighed, Holstebro
Oasekirke, Holy International Christian Ministries Denmark,
International Christian Community, International Harvest Christian
Center, Inuunerup Nutaap Oqaluffia - Grønlands Frikirke,
Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, Jesus is
Lord Church, KirkeCenter Livets Kilde, Kong Haakons Kirke,
Kristensamfundet i Danmark, Kristent Center, Kristent Center
Midt-Vest, Kristent Centrum, Kristent Fællesskab,
København, Kristus Kirken, Kronjyllands Frimenighed,
København Vineyard, Københavnerkirkens frimenighed,
Københavns Bibeltrænings Center, Københavns
Frimenighed, Lemvig Bykirke, LM Kirken Herning, Luthersk
Missionsforenings Frimeninghed, Menigheden af Kristne i Danmark i
Jesu Navn, Menigheden Faderhuset, Betania Kirkecenter, Bykirken,
Evangelieforsamlingen, Frederikshavn Kirkecenter, Frikirken i
Løgstør, Frikirken i Multihuset, Holstebro
Pinsekirke, Mariagerfjord Frikirke, Pinsekirken i Esbjerg,
Pinsekirken i Herning, Pinsekirken i Hobro, Pinsekirken i
Korsør, Pinsekirken i Randers, Pinsekirken i Roskilde,
Pinsekirken i Rønne, Pinsekirken i Thisted, Pinsekirken i
Vejle, Pinsekirken i Aalborg, Pinsekirken i Århus,
Pinsekirken København Ø, Pinsekirken Nyt Håb,
Pinsekirken på Amager, Svendborg Menighedscenter, Viborg
Internationale Pinsekirke, Metodistkirken i Danmark, Mission
Danmark, Morsø Frimenighed, Nazaræerens Kirke,
Nexø Frikirke, Nordschleswigsche Gemeinde, Odder
Frimenighed, Redeemed Christian Church of God - Jesus Centre, Den
reformerte menighed i Fredericia, Den tysk-reformerte menighed i
København, Fransk Reformert Kirke i København,
Rødding Frimenighed, Silkeborg Oasekirke, Skjern Bykirke,
Skovlunde Frikirke, Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Sydfyns Frimenighed (tidligere Taasing
Frimenighed), Syvende-dags Adventistkirken,
Søhøjlandets Kirke, The Brethren, The International
Church for Copenhagen (The American Lutheran Congregation of
Copenhagen), Thorsted Frimenighed, Troens Ord (Brande Kristne
Center), Tønder Frikirke, Yeshuat Tsion, Den Messianske
Synagoge i Danmark, Verdens Lys, Arabisk Kirke i Aalborg,
Østens Assyriske Kirke i Danmark, Østens Gamle Kirke,
Ågård Frimenighed, Aalborg Menighedscenter, Det
Jødiske Samfund i Danmark, Machsike Hadas, Shir Hatzafon -
Progressiv Jødedom i Danmark, Dansk Islamisk Center, Dansk
Pakistansk Kulturforening, Dansk Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Den
Islamiske Trossamfund af Bosniakker i Danmark, Den Islamiske
Verdensliga (Muslim Worldliga), Det Albanske Trossamfund i Danmark,
Det Islamiske Forbund i Danmark, Det Islamiske Trossamfund, Det
Islamiske Trossamfund på Fyn (DIT), Det muslimske
Kulturcenter, Foreningen Ahlul Bait i Danmark (tidligere Al-Mostafa
Islamisk Center), Islamic Center Jaffaria, Islamic Cultural Center,
Islamisk Center for de Europæiske Lande, Islamisk Center
Vest, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islamisk
Kulturel og Studie Institut, Islams Ahmadiyya Djamâ'at
(Bevægelse), Kulturforeningen for folk fra Irak,
Københavns Moske, Madina-Tul-Ilm Education Center, Minhaj ul
Quran International Denmark, Muslim Cultural Institute, Pakistan
Islamic Welfare Society, Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Taiba
- Islamisk Center og Moské, Wakf Al Massira, Ringsted Moske.
Århus Islamiske Trossamfund, Center for Visdom og
Medfølelse - Tong-nyi Nying-je Ling, Den Burmesiske
Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den Sri Lankansk-Danske
Buddhistiske Religiøse og Kulturelle Forening, Den
Vietnamesiske Buddhistiske Kulturelle Forening, Chua Lieu Quan, Den
Vietnamesiske Buddhistiske Kulturforening i Århus, Foreningen
Rangjung Yeshe Sangha, Foreningen Stupa, Karma Kagyu Buddhistisk
Sangha, Karma Kadjy Skolen (Karma-Kasjyba Skolen),
Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Phendeling - Center for Tibetansk
Buddhisme, Tendai Danmark, Tendai Buddhistisk Center, The Buddhist
Organisation Dhammakaya i Danmark, Wat Thai Denmark Brahma Vihara,
Watpa Copenhagen (Sunnataram Copenhagen), Øsal Ling - Lysets
Have, Bharatiya Mandir, Danmarks Hindu Kultur Aktivitets Center,
Krishnabevægelse/Iskcon (Hare Krishna), Sathya Sai Baba, Sikh
Foundation, Denmark, Sree Abirami Amman Temple, Sri Guru Singh
Sabha, Copenhagen, Alevi Forbundet i Danmark, Baha'i Samfundet -
Det nationale åndelige råd for bahà'ìerne
i Danmark, Brahma Kumaris Åndelige Verdensuniversitet, Den
Mandæiske Mandea i Danmark, Forn Sidr - Asa- og
Vanetrosamfundet i Danmark, Gurdwara Copenhagen, Harreskovens
Blotgilde), Danske Kirkers Råd, Muslimernes
Fællesråd, biskopperne, Den Danske
Præsteforening, Foreningen af Grundtvigske valg- og
frimenigheder, Indre Mission, Luthersk Mission, Evangelisk Luthersk
Mission, Evangelisk Luthersk Netværk, Tidehverv, Kirkelig
Fornyelse, Grundtvigsk Forum, Dansk Diakoniråd,
Grønlandsk Selvstyre og Færøernes
Selvstyre.
9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 0,7 mio. kr. årligt på
FFL | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Kravet i lovforslagets § 1, nr. 1, om,
at den religiøse forkynder i forbindelse med
ansøgning om vielsesbemyndigelse skal underskrive en
løfteerklæring, vil indebære en yderst
begrænset byrde for den enkelte person. Kravet i
lovforslagets § 1, nr. 1, om, at den religiøse
forkynder i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse skal
gennemføre et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre, vil indebære en begrænset byrde for den
pågældende. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (ægteskabsloven) anvendes terminologien
»præst«. Dette begreb opfattes i praksis som
omfattende gejstlige i det pågældende trossamfund og
omfatter derfor præster, imamer religiøse forkyndere
og tilsvarende embedsindehavere i trossamfundet.
I lovtekstens stk. 3-6 er
ægteskabslovens terminologi videreført. I
bemærkningerne anvendes terminologien »religiøse
forkyndere« for at understrege bredden i personkredsen.
Med forslaget til stk.
3 i ægteskabslovens § 16 lovfæstes
decorumkravet for religiøse forkyndere i anerkendte og
godkendte trossamfund, der tildeles vielsesbemyndigelse. Efter
bestemmelsen skal en præst i de i stk. 1, nr. 2-3,
nævnte trossamfund således udvise en adfærd, der
ikke gør den pågældende uegnet eller
uværdig til at udøve offentlig myndighed.
Forslaget om at indsætte et stk. 3 i
§ 16 i ægteskabsloven er en konsekvens af
aftaleparternes ønske om at stramme kravene for at kunne
virke som religiøs forkynder i Danmark og
Trossamfundsudvalgets indstilling af 13. maj 2016, hvori det
anbefales, at et krav om decorum for religiøse forkyndere i
trossamfund uden for folkekirken, der ansøger om
vielsesbemyndigelse, lovfæstes.
Begrebet »decorum« (eller
»decorum officiale«) betegner en adfærdskodeks,
nemlig det med en offentlig stilling forbundne krav om en vis til
stillingen svarende vandel.
Inden for den offentlige ansættelsesret
- særligt inden for tjenestemandsansættelsen - er
decorum-begrebet bl.a. kommet til udtryk i tjenestemandslovens
§ 10, hvoraf det fremgår, at tjenestemanden
samvittighedsfuldt skal overholde de regler, der gælder for
hans stilling, og såvel i som uden for tjenesten vise sig
værdig til den agtelse og tillid, som stillingen
kræver.
Det antages i den juridiske litteratur, at der
for overenskomstansatte gælder et krav svarende til
decorumkravet i tjenestemandslovens § 10. Denne retstilstand
omfatter således bl.a. folkekirkens overenskomstansatte
præster.
For så vidt angår religiøse
forkyndere med vielsesbemyndigelse i trossamfund uden for
folkekirken, er der tale om et privat ansættelsesforhold
eller lignende i forhold til trossamfundet, hvor den
pågældende i henhold til den offentligretlige
bemyndigelse samtidig udøver offentlig myndighed i form af
indstiftelse af ægteskab med borgerlig gyldighed.
Decorumkravet for disse personer har hidtil beroet på
ulovbestemt grundlag, men vil med forslaget til
ægteskabslovens § 16, stk. 3, fremover fremgå
udtrykkeligt af lovgivningen.
I forbindelse med tildeling af
vielsesbemyndigelse vil decorumkravet ligesom i dag blive
kontrolleret ved indhentelse af straffeoplysninger og
børneattest. Heri er således indeholdt en
forudsætning om, at en religiøs forkynder i
trossamfund uden for folkekirken, der søger om
vielsesbemyndigelse, ikke forud for ansøgningen må
have udvist en adfærd, der gør den
pågældende uegnet eller uværdig til at
udøve offentlig myndighed.
Efter forslaget til stk.
4 i ægteskabslovens § 16 kan en
vielsesbemyndigelse til en præst i de i stk. 1, nr. 2-3,
nævnte trossamfund tilbagekaldes, hvis den bemyndigede ikke
længere opfylder betingelserne for tildeling af
vielsesbemyndigelse.
Hermed lovfæstes det, at manglende
opfyldelse af decorumkravet kan betyde, at vielsesbemyndigelsen
tilbagekaldes. Ved en tilbagekaldelse forstås det forhold, at
den udstedende forvaltningsmyndighed (det ansvarlige
ressortministerie) af egen drift ændrer sin egen, gyldige
afgørelse.
En afgørelse om tilbagekaldelse er
skønsmæssig og skal opfylde de almindelige
forvaltningsprocessuelle og forvaltningsretlige krav om f.eks.
partshøring samt retsgrundsætningerne om saglighed og
proportionalitet.
Tilbagekaldelse af en begunstigende
forvaltningsakt, som en tildeling af vielsesbemyndigelse utvivlsom
vil være, kan ske dels som følge af, at
forudsætningerne for den oprindelige afgørelse viser
sig ikke at have været opfyldt, dels i tilfælde af, at
forudsætningerne for afgørelsen efterfølgende
tilsidesættes.
For så vidt angår en
religiøs forkynder med vielsesbemyndigelse i et trossamfund
uden for folkekirken, tildeles denne en bemyndigelse til at
forrette vielser med borgerlig gyldighed, og den
pågældende tildeles således en adgang til at
udøve offentlig myndighed. Denne bemyndigelse vil
således også kunne tilbagekaldes, hvis den
pågældende religiøse forkynder ikke
længere lever op til den værdighed og tillid, som
udøvelsen af myndighedsfunktionen forudsætter.
Før vedtagelsen af ægteskabsloven
af 1969 fulgte det af en førkonstitutionel
retssædvane, at trossamfund kunne anerkendes ved kongelig
resolution, jf. herved også § 29 i lov nr. 276 af 30.
juni 1922 om Ægteskabs Indgaaelse og Opløsning. Der er
i dag 11 anerkendte trossamfund, som er anerkendt efter denne
praksis.
Når religiøse forkyndere i de
anerkendte trossamfund skal kunne foretage kirkelige familieretlige
handlinger med borgerlig gyldighed (navngivning, navneændring
og vielser), skal den enkelte forkynder som følge af den
førkonstitutionelle retssædvane anerkendes ved
kongelig resolution. Sådanne kongelige resolutioner gives i
dag af Dronningen og den ressortansvarlige minister i forening.
Vielsesbemyndigelser og bemyndigelser til at
føre kirkebøger til religiøse forkyndere i
anerkendte trossamfund, der er givet ved kongelig resolution, vil
således også skulle tilbagekaldes ved kongelig
resolution. Ved vurderingen af hvorvidt der kan ske tilbagekalde af
en vielsesbemyndigelse, er det på tilsvarende vis som ved
tilbagekaldelse ved ministeriel beslutning, en afvejning af
konkrete omstændigheder, hvori decorumkravet også
medtages.
Spørgsmålet om, hvorvidt
decorumkravet i givet fald er overtrådt eller ej, må
bero på en konkret vurdering, hvorfor det ikke er muligt at
opstille en udtømmende opregning af de situationer, der kan
føre til et decorum-forhold.
Som eksempler, hvor der vil kunne rejses
decorumsag, kan dog nævnes den situation, hvor den
religiøse forkynder med vielsesbemyndigelse foretager vielse
af en mindreårig uden prøvelsesmyndighedens tilladelse
eller foretager en vielse uden begge parters samtykke. Efter
bestemmelsens ordlyd vil manglende deltagelse i det obligatoriske
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre eller manglende
underskrivelse af løfteerklæringen også kunne
betyde, at vielsesbemyndigelsen kan tilbagekaldes. Tilsvarende
gælder, at grovere straffelovsovertrædelser kan betyde,
at vielsesbemyndigelsen kan tilbagekaldes.
Det bemærkes i forlængelse heraf,
at det ikke er en forudsætning for at forsynde sig mod
decorumkravet, at den religiøse forkynder i særlige
kredse eller hos bestemte personer konkret har mistet agtelse og
tillid. Det er tilstrækkeligt, hvis den religiøse
forkynder har udført handlinger eller udvist en
adfærd, der er egnet til at betage vedkommende den agtelse og
tillid, som stillingen kræver. Som eksempel kan nævnes
grovere straffelovsovertrædelser o.l.
Ved vurderingen af, om der skal rejses
decorumsag, vil det endvidere være relevant at inddrage den
praksis, der gennem tiden er udviklet vedrørende decorumkrav
i forhold til folkekirkens præster.
Som nævnt i afsnit 2.1.1. gælder
der i dag et decorumkrav for præster i folkekirken. Manglende
overholdelse af decorumkravet kan for disse præster få
ansættelsesretlige konsekvenser - herunder i form af afsked.
Med forslaget om lovfæstelse af decorumkravet til
religiøse forkyndere med vielsesbemyndigelse i trossamfund
uden for folkekirken og lovfæstelsen af muligheden for at
tilbagekalde en vielsesbemyndigelse tydeliggøres en
overensstemmelse vedr. decorumkravet mellem præster i
folkekirken og religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken.
Det bemærkes dog, at tilbagekaldelse af
vielsesbemyndigelsen til en religiøs forkynder i et
anerkendt eller godkendt trossamfund ikke har
ansættelsesretlige konsekvenser, medmindre trossamfundet selv
træffer beslutning herom. Tilbagekaldelsen betyder
således umiddelbart kun, at vedkommende ikke længere er
bemyndiget til at foretage vielser med borgerlig gyldighed.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.
I forslaget til stk.
5 i ægteskabslovens § 16 indebærer 1. pkt.
et nyt krav om, at tildeling af vielsesbemyndigelse til
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken er
betinget af, at den pågældende inden 6 måneder
efter meddelelse af vielsesbemyndigelse gennemfører et
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre. Med 2. pkt. gives
der mulighed for, at fristen på 6 måneder efter
ansøgning kan forlænges ved lovligt forfald. Forslaget
til 3. pkt. betyder, at den religiøse forkynder kan fritages
for at deltage i kurset, hvis vedkommende har et tilsvarende
dokumenteret kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre. I
medfør af sidste pkt. påhviler det præsten at
fremlægge dokumentation herfor.
Med forslaget vil det fremover være en
forudsætning for tildeling af vielsesbemyndigelse, at den
religiøse forkynder inden 6 måneder efter meddelelse
af vielsesbemyndigelse har gennemført et kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Hidtil har kravet om kursus alene været
gældende for udenlandske forkyndere, som har søgt om
forlængelse af forkynderopholdet i medfør af
udlændingelovens § 9 f, hvis ansøgeren foretager
eller ønsker at foretage vielser med borgerlig
gyldighed.
Bestemmelsen har til formål at sikre, at
religiøse forkyndere i trossamfund uden for folkekirken, der
tildeles vielsesbemyndigelse, har indsigt i og forstår dansk
familieret, frihed og folkestyre, så de opnår generelle
forudsætninger for at kunne rådgive og vejlede deres
menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Fristen på 6 måneder kan efter
ansøgning forlænges ved lovligt forfald. Lovligt
forfald vil f.eks. foreligge, når den religiøse
forkynder bliver forhindret i at deltage i kurset på grund af
sin helbredstilstand, graviditet, barsel eller adoption.
En religiøs forkynder kan desuden helt
fritages fra deltagelse i kurset, hvis vedkommende kan dokumentere
et tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre.
Det vil f.eks. være tilfældet, hvor den
pågældende allerede har gennemført kurset i
medfør af udlændingelovens § 9 f, og derved kan
fremvise kursusbevis for gennemført kursus.
Fritagelsen vil desuden kunne ske, hvis den
pågældende har gennemført pastoralseminariet
eller har afsluttet en dansk uddannelse som BA.jur., cand.jur.
eller socialrådgiver. Det forudsættes, at fritagelse i
praksis kun sker rent undtagelsesvist.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Med forslaget til stk.
6 i ægteskabslovens § 16 indføres et krav
om, at den religiøse forkynder som afslutning på det
obligatoriske kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre skal
underskrive en løfteerklæring om, at den
pågældende vil overholde dansk lovgivning. Ved
afslutning på kurset får den pågældende
desuden udleveret et kursusbevis som dokumentation for, at
vedkommende har deltaget i og gennemført kurset.
Afgivelse af løfteerklæringen
skal ses i sammenhæng med, at den religiøse forkynder
med vielsesbemyndigelse har en offentlig bemyndigelse til at
foretage vielser med borgelig gyldighed og efter den
foreslåede bestemmelse i ægteskabslovens § 16,
stk. 3, er undergivet et decorumkrav. Manglende overholdelse af
dansk lovgivning vil kunne betyde, at der rejses decorumsag om
tilbagekaldelse af vielsesbemyndigelsen. En
løfteerklæring vil således medvirke til at
tydeliggøre overfor den religiøse forkynder, at
vedkommende skal varetage sit hverv som vielsesforretter og dermed
udøver af offentlig myndighed under iagttagelse af dansk
lovgivning.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.3.
Med forslaget til stk.
7 i ægteskabslovens § 16 fastsættes krav
om, at kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre finansieres
ved brugerbetaling.
Det er den enkelte religiøse forkynder
i trossamfund uden for folkekirken, der ønsker en
vielsesbemyndigelse, og det forekommer derfor også mest
naturligt, at det er vedkommende selv, eller det trossamfund
han/hun er tilknyttet, som afholder udgifterne til kurset.
Med forslaget til stk.
8 i ægteskabslovens § 16 bemyndiges
kirkeministeren til efter aftale med udlændinge-,
integrations- og boligministeren at fastsætte nærmere
regler om kurset, herunder regler om ansøgningsprocedure,
betingelser og vilkår for lovligt forfald, regnskab og
opkrævning af gebyr, udstedelse af kursusbevis og betingelser
for fritagelse for kurset.
Det er tanken, at bemyndigelsen skal anvendes
til at fastsætte regler om, at undervisningen som
udgangspunkt skal berøre forskellige familieretlige emner,
som har relevans for religiøse forkynderes daglige virke med
et særligt fokus på reglerne om indgåelse af
ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal
undervisningen berøre samspillet og modsætningerne
mellem dansk ret og danske traditioner på den ene side og
religiøse normer og sædvaner, herunder de sociale og
manglende juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige
religiøse vielser og religiøse
ægteskabskontrakter, på den anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte
lovgivning om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre, ligestilling
mellem kønnene og frihed til seksuel orientering,
ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Undervisningen vil få et omfang svarende
til det kursus, der allerede er obligatorisk for udenlandske
forkyndere, der søger om forlængelse af
forkynderopholdet, og som led i deres virke foretager eller vil
foretage vielser med borgerlig gyldighed, jf. afsnit 2.2.1. Det er
således hensigten, at kurset skal afvikles som et 2-dages
kursus, som tager udgangspunkt i oplæg fra undervisere med
juridisk baggrund. Herudover vil der kunne være faglige
bidrag fra eksterne oplægsholdere, ligesom kurset vil kunne
bestå af dialog med deltagerne samt gennemgang af cases.
Undervisningen skal i modsætning til i
dag, jf. afsnit 2.2.1., foregå på dansk, og deltagerne
vil på eget initiativ og ved egen finansiering kunne
medbringe en tolk.
Efter gennemførelse af kurset modtager
deltagerne et kursusbevis, jf. forslagets til ægteskabslovens
§ 16, stk. 6.
Kirkeministeriet vil fremover have
ressortansvaret for afviklingen af kurset for de personer, der er
forpligtet til at deltage i kurset som følge af, at de
søger om vielsesbemyndigelse.
Bemyndigelsen vil herudover blive anvendt til
at fastsætte nærmere regler om
ansøgningsprocedure, betingelser og vilkår for lovligt
forfald, regnskab og opkrævning af gebyr, udstedelse af
kursusbevis, og betingelser for fritagelse for kurset.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.
Som nævnt i afsnit 2.2.3 og 2.3.3 skabes
der med kravet om religiøse forkynderes deltagelse i det
obligatoriske kursus og afgivelse af løfteerklæring
overensstemmelse med de krav, der gælder for præster i
folkekirken.
Til §
2
I bestemmelsens stk.
1 foreslås det, at loven træder i kraft den 1.
januar 2017.
Efter bestemmelsens stk.
2 finder § 16, stk. 5-8, i lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning, som affattet ved § 1, nr.
1, ikke anvendelse for personer, som inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
vielsesbemyndigelse.
Med bestemmelsens stk.
2 foreslås således en overgangsbestemmelse, der
indebærer, at kravet om deltagelse i kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre samt underskrivelse af
løfteerklæringen ved kursets afslutning, bliver
obligatorisk for religiøse forkyndere i trossamfund uden for
folkekirken, der søger om vielsesbemyndigelse efter 1.
januar 2017. Vielsesforrettere, der inden 1. januar 2017 har
søgt om eller fået vielsesbemyndigelse vil derfor ikke
blive omfattet af det nye kursuskrav, medmindre de
pågældende allerede skulle gennemgå kursus i
medfør af den nugældende § 9 f, stk. 5, i
udlændingeloven.
Til §
3
I medfør af forslagets § 3
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland. Loven kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Bestemmelsen fastsætter lovens
territoriale gyldighedsområde. Bestemmelsens indebærer,
at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men at loven ved kgl. anordning kan sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
Lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning er sat i kraft for Grønland, jf. anordning
nr. 307 af 14. maj 1993 om ikrafttræden for Grønland
af lov om ægteskabets indgåelse og opløsning med
senere ændringer.
Loven er også sat i kraft for
Færøerne, jf. anordning nr. 37 af 22. januar 2002 om
ikrafttræden for Færøerne af lov om
ægteskabets indgåelse og opløsning, som senere
ændret ved kongelig anordning nr. 398 af 20. april 2010. Det
bemærkes, at de foreslåede ændringer ikke kan
sættes i kraft for Færøerne, da
Færøerne har overtaget sagsområdet
»folkekirken« og sagsområdet »andre
trossamfund« med virkning fra den 29. juli 2007. Dette
medfører, at det efter denne dato ikke længere er de
danske myndigheder, der kan godkende nye trossamfund eller kan give
præster i andre trossamfund bemyndigelse til at foretage
vielser med borgerlig gyldighed. Kompetencen hertil ligger i dag
hos de færøske myndigheder.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1818 af 23.
december 2015, foretages følgende ændring: | | | | § 16. - -
- | | 1. I § 16
indsættes som stk. 3-8: | Stk.
2. - - - | | Stk. 3. Som
udøver af offentlig myndighed skal en præst i de
trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, udvise en
adfærd, der ikke gør den pågældende uegnet
eller uværdig til at udøve offentlig myndighed. | | | Stk. 4. Der kan
ske tilbagekaldelse af en vielsesbemyndigelse til en præst i
de trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, hvis den
pågældende præst ikke længere opfylder
betingelserne for tildeling af vielsesbemyndigelse. | | | Stk. 5.
Tildeling af vielsesbemyndigelse skal betinges af, at præsten
i de trossamfund som nævnt i stk. 1, nr. 2-3, inden 6
måneder efter meddelelse af vielsesbemyndigelse
gennemfører et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre. Fristen på 6 måneder kan efter
ansøgning forlænges ved lovligt forfald.
Kirkeministeriet kan fritage præsten for at deltage i kurset,
hvis præsten har et tilsvarende dokumenteret kendskab til
dansk familieret, frihed og folkestyre. Præsten skal
fremlægge dokumentation herfor. | | | Stk. 6. Som
afslutning på kurset, jf. stk. 5, udleveres et kursusbevis,
ligesom præsten skal underskrive en
løfteerklæring om, at den pågældende vil
overholde dansk lovgivning. | | | Stk. 7. Kurset
finansieres gennem brugerbetaling. | | | Stk. 8.
Kirkeministeren fastsætter efter aftale med
udlændinge-, integrations- og boligministeren nærmere
regler om kurset, herunder regler om ansøgningsprocedure,
betingelser og vilkår for lovligt forfald, regnskab og
opkrævning af gebyr, udstedelse af kursusbevis og betingelser
for fritagelse for kurset. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2017. | | | Stk. 2. §
16, stk. 5-8, i lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning, som affattet ved § 1, nr. 1, finder ikke
anvendelse for personer, som inden lovens ikrafttræden har
indgivet ansøgning om vielsesbemyndigelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Loven kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger |
|