Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 20. april 2017
Forslag
til
Lov om markedsføring1)
Kapitel 1
Indledende bestemmelser
Lovens
anvendelsesområde
§ 1.
Loven finder anvendelse på privat erhvervsvirksomhed samt
på offentlig virksomhed, i det omfang der udbydes produkter
på markedet.
Stk. 2.
§§ 3, 4, 9 og 14 finder ikke anvendelse på
finansielle virksomheder, i det omfang erhvervs- og
vækstministeren har udstedt regler på det
pågældende område.
Stk. 3.
§§ 15 og 16 finder ikke anvendelse på finansielle
virksomheder.
Definitioner
§ 2.
I loven forstås ved:
1) Forbruger: En
fysisk eller juridisk person, der hovedsagelig handler uden for sit
erhverv.
2)
Erhvervsdrivende: En fysisk eller juridisk person, der
udøver virksomhed som handlende, håndværker
eller industridrivende eller udøver et liberalt erhverv, og
enhver, der handler i en erhvervsdrivendes navn eller på en
erhvervsdrivendes vegne.
3) Produkt: En
vare eller tjenesteydelse, herunder fast ejendom, rettigheder og
pligter.
4)
Handelspraksis: En handling, udeladelse, adfærd, fremstilling
eller kommerciel kommunikation, herunder reklame og
markedsføring, foretaget af en erhvervsdrivende med direkte
relation til promovering, salg eller udbud af et produkt til
forbrugerne.
5)
Transaktionsbeslutning: En beslutning, der træffes af en
forbruger, om, hvorvidt, hvordan og på hvilke betingelser
forbrugeren vil købe, foretage fuld eller delvis betaling
for, beholde eller afhænde et produkt eller udøve en
aftalemæssig rettighed i forbindelse med produktet, uanset om
forbrugeren beslutter at foretage en transaktion eller at undlade
dette.
6)
Væsentlig forvridning af forbrugernes økonomiske
adfærd: Anvendelse af en handelspraksis, som mærkbart
indskrænker forbrugerens evne til at træffe en
informeret beslutning, hvorved forbrugeren træffer en
transaktionsbeslutning, som vedkommende ellers ikke ville have
truffet.
7)
Adfærdskodeks: En aftale eller et regelsæt, der ikke
følger af love eller administrative bestemmelser,
hvorigennem den erhvervsdrivendes adfærd fastlægges, og
ifølge hvilken denne forpligtes til at overholde kodeksen i
forbindelse med en eller flere former for handelspraksis eller
inden for en eller flere erhvervssektorer.
8)
Kodeksindehaver: Et organ, herunder en erhvervsdrivende eller
gruppe af erhvervsdrivende, som er ansvarlig for udformningen og
opdateringen af en adfærdskodeks eller for at overvåge,
at kodeksen overholdes af de parter, som har forpligtet sig i
henhold til denne.
9) God
erhvervsskik: Standarden for de særlige færdigheder og
den omhu, som en erhvervsdrivende med rimelighed kan forventes at
udvise over for forbrugerne, og som står i rimeligt forhold
til hæderlig markedspraksis eller det generelle princip om
god tro inden for den erhvervsdrivendes virkefelt. Begrebet
dækker det samme som begrebet »erhvervsmæssig
diligenspligt«, der benyttes i direktiv 2005/29/EF om
urimelig handelspraksis.
10)
Købsopfordring: En kommerciel kommunikation, hvori
produktets karakteristika og pris er oplyst på en måde,
som er passende i forhold til det anvendte kommercielle
kommunikationsmiddel, og hvorved forbrugeren sættes i stand
til at foretage et køb.
11)
Utilbørlig påvirkning: Udnyttelse af magtposition i
forhold til forbrugeren til at udøve pres selv uden
anvendelse eller trusler om anvendelse af vold på en
måde, som væsentligt begrænser forbrugerens evne
til at træffe en informeret beslutning.
12) Lovreguleret
erhverv: En eller flere former for erhvervsmæssig virksomhed,
når der enten direkte eller indirekte ifølge love
eller administrative bestemmelser kræves bestemte
erhvervsmæssige kvalifikationer for at optage eller
udøve denne virksomhed eller en form heraf.
13) Gebyr: En
betaling for en særlig tjeneste, funktion eller ydelse, som
knytter sig til købet af et produkt, og som ikke har
karakter af betaling for en selvstændig ydelse.
14) Samtykke:
Enhver frivillig, specifik og informeret viljetilkendegivelse.
15) Elektronisk
post: Enhver meddelelse i form af tekst, stemmegengivelse, lyd
eller billede, som sendes via et offentligt kommunikationsnet, og
som kan lagres på nettet eller på modtagerens
terminaludstyr, indtil meddelelsen hentes af modtageren.
God
markedsføringsskik
§ 3.
Erhvervsdrivende skal udvise god markedsføringsskik under
hensyntagen til forbrugere, erhvervsdrivende og almene
samfundsinteresser, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Handelspraksis rettet mod børn og unge, eller hvor
børn og unge er særligt sårbare over for den
pågældende handelspraksis, skal være udformet med
særlig hensyntagen til børns og unges naturlige
godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans, som bevirker,
at de er lettere at påvirke og nemmere at præge, jf.
dog stk. 3.
Stk. 3. Hvis den
pågældende handelspraksis påvirker forbrugerens
økonomiske interesser, finder kapitel 2 anvendelse i stedet
for stk. 1 og 2. Såfremt den pågældende
handelspraksis samtidig strider mod hensyn, der ikke tilsigter at
varetage forbrugernes økonomiske interesser, herunder hensyn
til smag og anstændighed, sikkerhed og sundhed eller andre
hensyn, eller såfremt den pågældende
handelspraksis er reguleret af aftaleretten, finder stk. 1 og 2
anvendelse ved siden af kapitel 2.
Kapitel 2
Handelspraksis over for
forbrugerne
God
erhvervsskik
§ 4.
En erhvervsdrivende skal i sin handelspraksis over for forbrugerne
udvise god erhvervsskik.
Vildledende
handlinger
§ 5.
En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke indeholde
urigtige oplysninger eller i kraft af sin fremstillingsform eller
på anden måde vildlede eller kunne forventes at
vildlede gennemsnitsforbrugeren, uanset om oplysningerne er
faktuelt korrekte.
Stk. 2.
Vildledning efter stk. 1 kan relatere sig til et eller flere af
følgende elementer:
1) Produktets
eksistens eller art,
2) de
væsentligste egenskaber ved produktet,
3) omfanget af
den erhvervsdrivendes forpligtelser, begrundelsen for den
pågældende handelspraksis og karakteren af den anvendte
salgsproces,
4)
erklæringer eller symboler med direkte eller indirekte
støtte eller godkendelse af den erhvervsdrivende eller
dennes produkter,
5) prisen, den
måde, prisen beregnes på, eller en særlig
prismæssig fordel,
6) behov for
eftersyn, reservedele, udskiftning eller reparation,
7) den
erhvervsdrivendes eller dennes agents egenskaber og
rettigheder,
8) forbrugerens
rettigheder,
9) den
erhvervsdrivendes overholdelse af adfærdskodeks, som denne
oplyser at være bundet af, eller
10) forveksling
med en konkurrents produkt, varemærke eller
forretningskendetegn.
Vildledende udeladelser,
herunder købsopfordringer og skjult reklame
§ 6.
En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke vildlede ved at
udelade eller skjule væsentlige oplysninger eller
præsentere væsentlige oplysninger på en uklar,
uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig
måde.
Stk. 2. Ved
købsopfordringer betragtes følgende oplysninger som
væsentlige:
1) Produktets
væsentligste karakteristika i et omfang, der svarer til
mediet og produktet,
2) den
erhvervsdrivendes fysiske adresse og navn og, hvis en anden
erhvervsdrivende handler på dennes vegne, den fysiske adresse
og navnet på denne erhvervsdrivende,
3) forhold
vedrørende betaling, levering og gennemførelse af
aftalen, i det omfang disse forhold afviger fra, hvad der er
sædvanligt i branchen,
4) den
erhvervsdrivendes fremgangsmåde i forbindelse med
klagesagsbehandling, i det omfang den afviger fra, hvad der er
sædvanligt i branchen,
5)
fortrydelsesret, afbestillingsret eller returret, hvis forbrugeren
har en sådan ret,
6) prisen
inklusive moms og afgifter og
7) yderligere
omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det
omfang sådanne omkostninger pålægges.
Stk. 3.
Når produktets art medfører, at prisen ikke med
rimelighed kan beregnes på forhånd, skal den
erhvervsdrivende oplyse, hvordan prisen beregnes. Når
omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto
ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, skal det
oplyses, at disse omkostninger kan forekomme.
Stk. 4. En
erhvervsdrivende skal klart oplyse den kommercielle hensigt med
enhver form for handelspraksis, herunder reklame. § 8 finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 5. Ved
vurderingen af, om oplysninger er blevet udeladt efter stk. 1 og 4,
skal der tages hensyn til, om den erhvervsdrivende anvender et
medie, som kun giver begrænset plads eller tid til at
formidle oplysningerne, og hvilke foranstaltninger den
erhvervsdrivende i givet fald har truffet for at gøre
oplysningerne tilgængelige for forbrugerne på anden
måde.
Aggressiv handelspraksis
§ 7.
En erhvervsdrivende må i sin handelspraksis ikke benytte
chikane, ulovlig tvang, vold eller utilbørlig
påvirkning, der er egnet til væsentligt at
indskrænke forbrugerens valgfrihed i forbindelse med et
produkt.
Væsentlig
forvridning af den økonomiske adfærd
§ 8.
Det er en betingelse for, at der er handlet i strid med
§§ 4-7, at den pågældende handelspraksis
væsentligt forvrider eller vil kunne forventes
væsentligt at forvride den økonomiske adfærd hos
gennemsnitsforbrugeren eller, hvis den pågældende
handelspraksis rettes mod en særlig gruppe af forbrugere, hos
et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.
Stk. 2. En
handelspraksis, som den erhvervsdrivende med rimelighed må
formode kun forvrider den økonomiske adfærd
væsentligt hos en klart identificerbar gruppe af forbrugere,
der er særlig sårbare over for denne praksis eller det
omhandlede produkt, herunder på grund af mentale eller
fysiske handicap, alder eller godtroenhed, vurderes med
udgangspunkt i et gennemsnitligt medlem af denne gruppe.
Former for
handelspraksis, som altid anses for vildledende eller
aggressive
§ 9.
Uanset at der ikke er handlet i strid med §§ 5-7,
må en erhvervsdrivende ikke anvende de former for
handelspraksis, der er opregnet i bilag 1.
Kapitel 3
Særlige
markedsføringsformer
Uanmodet henvendelse til
bestemte aftagere
§
10. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til
nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem
eller telefax med henblik på direkte markedsføring,
medmindre den pågældende har givet sit
forudgående samtykke hertil. Den erhvervsdrivende skal give
mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.
Stk. 2. En
erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske
adresse i forbindelse med salg af produkter, kan uanset stk. 1
markedsføre egne tilsvarende produkter til kunden via
elektronisk post. Det forudsætter dog, at den
erhvervsdrivende giver kunden klar og utvetydig mulighed for let og
gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med
afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved hver
efterfølgende henvendelse.
Stk. 3. Retter
en erhvervsdrivende henvendelse til nogen ved brug af elektronisk
post med henblik på direkte markedsføring, skal
følgende betingelser være opfyldt:
1)
Markedsføringen skal klart kunne identificeres som
sådan,
2) betingelser
for salgsfremmende foranstaltninger skal være let
tilgængelige og fremlægges klart og utvetydigt,
3) det skal
fremgå, på hvis vegne markedsføringen udsendes,
på en måde, der ikke er tilsløret eller holdes
skjult,
4) modtageren
må ikke opfordres til at besøge websteder, hvor den
erhvervsdrivende, der er ansvarlig for webstedet, ikke opfylder
kravene i nr. 1-3, og
5) der skal
være en adresse, som modtageren kan henvende sig til for at
få standset sådanne henvendelser.
Stk. 4. En
erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt
fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation end
nævnt i stk. 1 med henblik på direkte
markedsføring, hvis
1) den
pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt
sig dette,
2) det
fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale
Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende
har frabedt sig direkte markedsføring, eller
3) den
erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt
med, at den pågældende har frabedt sig direkte
markedsføring.
Stk. 5. Stk. 4,
nr. 2 og 3, gælder ikke, hvis den pågældende
person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den
erhvervsdrivende.
Stk. 6.
Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse til en
bestemt fysisk person ved brug af andre midler til
fjernkommunikation end nævnt i stk. 1, skal den
erhvervsdrivende klart og utvetydigt oplyse om retten til at
frabede sig direkte markedsføring fra den erhvervsdrivende.
Den erhvervsdrivende skal endvidere altid give mulighed for let og
gebyrfrit at frabede sig sådanne henvendelser.
Stk. 7.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt
efter stk. 6 og om pligten til at give adgang til at frabede sig
henvendelser til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler
til fjernkommunikation end nævnt i stk. 1.
Handelspraksis rettet mod
børn og unge
§
11. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18
år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold
eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller
på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt
eller overtro som virkemidler.
Stk. 2
Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år
må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger
til rusmidler, herunder alkohol.
Mærkning og
emballering
§
12. Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling
med repræsentanter for forbrugerne og relevante
erhvervsorganisationer fastsætte bestemmelser om, at bestemte
varebetegnelser eller symboler er forbeholdt eller skal benyttes
for varer, der opfylder visse nærmere angivne betingelser, og
at bestemte varer kun må sælges eller udbydes til salg,
såfremt varerne eller deres indpakning oplyser om varernes
indhold og sammensætning, holdbarhed, behandlingsmåde
og egenskaber i øvrigt.
Kapitel 4
Oplysningsforpligtelser
Dokumentation af faktiske
forhold
§
13. Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden
af oplysninger om faktiske forhold.
Oplysningsforpligtelser
vedrørende priser m.v.
§
14. En erhvervsdrivende, der udbyder produkter til
forbrugere, skal i sin handelspraksis klart og tydeligt oplyse om
produkternes pris.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister samt repræsentanter for forbrugerne og
de relevante erhvervsorganisationer fastsætte de
nærmere regler efter oplysningsforpligtelsen i stk. 1,
herunder
1) regler om
fremgangsmåden ved meddelelse af prisoplysninger og om
begrænsningen i mængden af oplysninger, der gives,
2) regler om, at
der skal oplyses om varens pris pr. måleenhed og om
anvendelse af måleenhed for de enkelte varegrupper,
3) regler om, at
færdigpakkede detailsalgsvarer skal forsynes med oplysninger
om pakningens nettomængde, og
4) regler med
henblik på at opfylde de bestemmelser i Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om tjenesteydelser i det indre marked, som
vedrører tjenesteyderes pligt til at give prisoplysninger
m.v. til tjenestemodtagere.
Faktureringspligt for
regningsarbejde
§
15. Når en tjenesteydelse er udført efter
regning, skal forbrugeren modtage en specificeret regning, der
sætter denne i stand til at kontrollere prisen for de
produkter, der indgår i ydelsen. Forbrugeren skal have
oplysninger om timepris, timeforbrug og materialeforbrug, hvor det
har betydning for prisen på tjenesteydelsen.
Stk. 2. Den
erhvervsdrivende kan helt eller delvis erstatte oplysningerne
nævnt i stk. 1 med andre oplysninger, hvis dette sker efter
aftale med forbrugeren, eller hvis det følger af
branchesædvane inden for det pågældende
område.
Stk. 3. Den
erhvervsdrivende skal på forbrugerens anmodning give
yderligere oplysninger, som sætter forbrugeren i stand til at
kontrollere prisen for de produkter, der indgår i ydelsen.
Anmodningen skal fremsættes inden for rimelig tid.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling med
vedkommende fagminister samt repræsentanter for forbrugerne
og de relevante erhvervsorganisationer fastsætte
særregler om undtagelser fra stk. 1-3, herunder regler om
oplysninger i forbindelse med ydelse af kredit.
Gebyrer
§
16. Størrelsen eller opkrævningen af et gebyr,
jf. § 2, stk. 1, nr. 13, der ikke er reguleret ved lov, i et
løbende kontraktforhold kan alene ændres til ugunst
for forbrugeren, hvis betingelserne herfor er klart fremhævet
i kontrakten.
Stk. 2.
Ændring af gebyrer eller opkrævning af nye gebyrer i
løbende kontraktforhold skal varsles med rimelig frist,
inden de får virkning for forbrugeren.
Stk. 3. Er
gebyrændringen væsentlig, eller opkræves et nyt
gebyr, skal varslingen ske til forbrugeren ved individuel
kommunikation, inden ændringen får virkning. Har
forbrugeren har ret til at opsige aftalen, skal dette fremgå
af varslingen, ligesom det skal fremgå, under hvilke
betingelser forbrugeren kan opsige aftalen.
Garanti
§
17. En erhvervsdrivende, der markedsfører en garanti
el.lign., skal på let forståelig måde informere
forbrugeren om
1) garantiens
indhold, herunder eventuelle begrænsninger og forpligtelser
indeholdt i garantien,
2) de
oplysninger, der er nødvendige for at gøre garantien
gældende, og
3) at
forbrugerens ufravigelige rettigheder efter lovgivningen ikke
berøres af garantien.
Stk. 2.
Vilkårene for garantien skal være affattet på
dansk, såfremt markedsføringen er sket på
dansk.
Markedsføring af
kreditaftaler
§
18. Enhver markedsføring af kreditaftaler over for
forbrugere, som ikke er omfattet af § 19, og som oplyser en
rentesats eller talstørrelser vedrørende
omkostningerne i forbindelse med forbrugerkredit, skal indeholde
følgende standardoplysninger:
1)
Debitorrenten, herunder om den er fast eller variabel eller begge,
og oplysninger om omkostninger, der indgår i forbrugerens
samlede omkostninger i forbindelse med kreditten.
2) Det samlede
kreditbeløb.
3) De
årlige omkostninger i procent (ÅOP) som beregnet efter
lov om kreditaftaler.
4)
Kreditaftalens løbetid.
5) Kontantprisen
og størrelsen af en eventuel forudbetaling ved kredit i form
af henstand med betalingen for en specifik vare eller
tjenesteydelse.
6) Det samlede
beløb, som skal betales af forbrugeren, og ydelsernes
størrelse.
Stk. 2.
Standardoplysningerne, jf. stk. 1, skal oplyses klart, kort og
på en fremtrædende måde ved hjælp af et
repræsentativt eksempel.
Stk. 3. Hvis
indgåelsen af en aftale om en accessorisk tjenesteydelse i
forbindelse med kreditaftalen, herunder en forsikring, er
obligatorisk for at opnå kreditten eller for at opnå
kreditten på de annoncerede vilkår og betingelser og en
sådan aftales omkostninger ikke kan beregnes på
forhånd, skal forpligtelsen til at indgå denne aftale
også være oplyst klart, kort og på en
fremtrædende måde sammen med de årlige
omkostninger i procent (ÅOP).
Stk. 4. En
kreditformidler skal i markedsføring og i dokumentation
henvendt til forbrugere gøre opmærksom på
omfanget af sine beføjelser, herunder om vedkommende
udelukkende samarbejder med en eller flere kreditgivere eller
optræder som selvstændig mægler.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler om
risikooplysninger for kreditaftaler.
Markedsføring af
boligkreditaftaler
§
19. Enhver markedsføring af boligkreditaftaler, der
oplyser en rentesats eller talstørrelser vedrørende
omkostningerne i forbindelse med boligkreditten, skal indeholde
følgende standardoplysninger:
1)
Boligkreditgivers eller boligkreditformidlers identitet.
2) Det pant
eller anden sikkerhed, som ligger til grund for
boligkreditaftalen.
3)
Debitorrenten, og hvorvidt den er fast eller variabel eller begge
dele, tillige med oplysninger om de gebyrer, der indgår i
omkostningerne i forbindelse med boligkreditaftalen.
4) Det samlede
kreditbeløb.
5) De
årlige omkostninger i procent (ÅOP), som skal have en
mindst lige så fremtrædende placering i
markedsføringen som enhver renteangivelse for
boligkreditten.
6)
Boligkreditaftalens løbetid.
7) Ydelsernes
størrelse.
8) Det samlede
beløb og antallet af ydelser, der skal betales af
forbrugeren.
9) Advarsel om,
at eventuelle udsving i valutakursen kan påvirke det
beløb, der skal betales, hvis der markedsføres
lån i Danmark i en anden valuta end danske kroner.
Stk. 2.
Standardoplysningerne, jf. stk. 1, skal oplyses klart, kort og
på en fremtrædende måde. Standardoplysningerne,
jf. stk. 1, nr. 3-8, skal vises ved hjælp af et
repræsentativt eksempel med anvendelse af de af erhvervs- og
vækstministeren fastsatte standardforudsætninger.
Udbydes boligkreditten kun under andre forudsætninger end de
af erhvervs- og vækstministeren fastsatte
standardforudsætninger, skal de almindeligt anvendte
forudsætninger for den markedsførte boligkredit
anvendes ved angivelsen af det repræsentative eksempel.
Stk. 3.
Forpligtelsen til at indgå denne aftale skal være
angivet klart, præcist og på en fremtrædende
plads sammen med de årlige omkostninger i procent
(ÅOP), hvis indgåelsen af en aftale om en accessorisk
tjenesteydelse, navnlig en forsikring, er obligatorisk for at
opnå boligkreditten eller for at opnå boligkreditten
på de oplyste vilkår og betingelser og omkostningerne
ved en sådan aftale ikke kan beregnes på
forhånd.
Stk. 4.
Oplysningerne i stk. 1 og 3 skal være let læselige
eller kunne høres tydeligt afhængigt af det medie, der
anvendes til markedsføring.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler for, hvad der må anses at være et
repræsentativt eksempel ved markedsføring af
boligkreditter.
Kapitel 5
Forhold mellem erhvervsdrivende
Vildledende og
utilbørlig handelspraksis mellem erhvervsdrivende
§
20. En erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke
være egnet til at vildlede, således at dette kan
antages at påvirke andre erhvervsdrivendes økonomiske
adfærd eller skade en konkurrent.
Stk. 2. Ved
vurderingen af, om en erhvervsdrivendes handelspraksis er
vildledende efter stk. 1, skal der tages hensyn til den
pågældende handelspraksis som helhed, herunder
oplysninger om følgende forhold:
1) Egenskaberne
ved produktet,
2) prisen eller
den måde, prisen beregnes på, og betingelserne for
levering af produkterne og
3)
annoncørens status, egenskaber og rettigheder.
Stk. 3. En
erhvervsdrivendes handelspraksis må ikke være aggressiv
eller utilbørlig over for andre erhvervsdrivende.
Sammenlignende
reklame
§
21. Sammenlignende reklame omfatter enhver reklame, som
direkte eller indirekte henviser til en konkurrent eller til
produkter, som udbydes af en konkurrent.
Stk. 2.
Sammenlignende reklame, jf. stk. 1, er tilladt efter loven,
når sammenligningen
1) ikke er
vildledende,
2) angår
produkter, der opfylder samme behov eller tjener samme
formål,
3) er objektiv
og sammenligner en eller flere konkrete og relevante egenskaber,
der kan dokumenteres, og som er repræsentative for disse
produkter, herunder prisen,
4) ikke skaber
forveksling på markedet mellem annoncøren og en
konkurrent eller mellem annoncørens og en konkurrents
varemærker, firmanavne, andre karakteristiske kendetegn eller
produkter,
5) ikke
miskrediterer eller nedvurderer en konkurrents varemærker,
firmanavne, andre karakteristiske kendetegn, produkter, aktiviteter
eller øvrige forhold,
6) for produkter
med oprindelsesbetegnelse i hvert enkelt tilfælde
vedrører produkter med samme betegnelse,
7) ikke drager
utilbørlig fordel af den anseelse, der er knyttet til en
konkurrents varemærke, firmanavn eller andre karakteristiske
kendetegn, eller af konkurrerende produkters oprindelsesbetegnelser
og
8) ikke
fremstiller produkter som en imitation eller en kopi af produkter,
der er dækket af et beskyttet varemærke eller
firmanavn.
Forretningskendetegn
§
22. Erhvervsdrivende må ikke benytte
forretningskendetegn og lign., der ikke tilkommer dem, eller
benytte egne kendetegn på en måde, der er egnet til at
fremkalde forveksling med andre.
Erhvervshemmeligheder og
tekniske tegninger m.v.
§
23. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en
erhvervsdrivende eller udfører et hverv for denne, må
ikke på utilbørlig måde skaffe sig kendskab til
eller rådighed over den erhvervsdrivendes
erhvervshemmeligheder.
Stk. 2. Har den
pågældende fået kendskab til eller fået
rådighed over den erhvervsdrivendes erhvervshemmeligheder
på retmæssig måde, må den
pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller
benytte sådanne hemmeligheder. Forbuddet gælder i 3
år efter tjenesteforholdets, samarbejdsforholdets eller
hvervets ophør.
Stk. 3. Stk. 1
og 2 finder tilsvarende anvendelse på andre personer, der har
lovlig adgang til den erhvervsdrivendes virksomhed.
Stk. 4. Den, der
i anledning af udførelsen af arbejde eller i øvrigt i
erhvervsøjemed er blevet betroet tekniske tegninger,
beskrivelser, opskrifter, modeller el.lign., må ikke
ubeføjet benytte sådant materiale eller sætte
andre i stand hertil.
Stk. 5.
Erhvervsdrivende må ikke benytte oplysninger eller tegninger
m.v., såfremt kendskab til eller rådighed over dem er
opnået i strid med stk. 1-4.
Kapitel 6
Retsmidler
§
24. Handlinger i strid med loven kan forbydes ved dom. I
forbindelse hermed eller senere kan der ved dom gives sådanne
påbud, som må anses nødvendige for at sikre
1) forbuddets
overholdelse, herunder ved bestemmelse om, at aftaler, som
indgås i strid med et forbud, er ugyldige, og
2) genoprettelse
af den forud for den ulovlige handling eksisterende tilstand,
herunder om tilintetgørelse eller tilbagekaldelse af
produkter og om udsendelse af oplysninger eller berigtigelse af
angivelser.
Stk. 2.
Handlinger i strid med loven er erstatningsansvarspådragende
i overensstemmelse med dansk rets almindelige regler.
Stk. 3. Den, der
forsætligt eller uagtsomt krænker eller uberettiget
udnytter en andens ret i strid med loven, skal betale et rimeligt
vederlag herfor.
Stk. 4.
Foreligger der hverken forsæt eller uagtsomhed, skal den, der
har krænket eller udnyttet en ret i strid med loven, betale
et vederlag efter stk. 3, i det omfang det skønnes
rimeligt.
Kapitel 7
Forbrugerombudsmandens virksomhed
Forbrugerombudsmanden
§
25. Forbrugerombudsmanden fører navnlig ud fra
hensynet til forbrugerne tilsyn med, at loven og regler udstedt i
medfør af loven overholdes.
Stk. 2.
Forbrugerombudsmanden kan fra enhver kræve alle oplysninger,
som skønnes nødvendige for Forbrugerombudsmandens
virksomhed, herunder til afgørelse af, om et forhold falder
ind under lovens bestemmelser. Forbrugerombudsmanden kan
kræve oplysningerne meddelt inden for en kort frist,
når det gælder sammenlignende reklame, eller når
det efter omstændighederne skønnes
påkrævet.
Stk. 3.
Forbrugerombudsmanden udnævnes af erhvervs- og
vækstministeren for et tidsrum på op til 6 år med
mulighed for forlængelse med op til i alt 3 år.
Genudnævnelse som forbrugerombudsmand efter udløb af
den fastsatte periode kan kun ske efter fornyet opslag. Ved
genudnævnelse finder 1. pkt. tilsvarende anvendelse.
Forbrugerombudsmanden kan kun afskediges uden ansøgning,
såfremt afskeden er begrundet i helbredsmæssige
årsager, eller såfremt den pågældende som
følge af strafbart forhold, tjenesteforseelse eller
mislighed er uegnet til at forblive i stillingen. Ansættelsen
ophører automatisk ved udgangen af den måned, hvori
den pågældende fylder 70 år.
Forbrugerombudsmanden skal opfylde de almindelige betingelser for
at blive dommer.
Stk. 4.
Forbrugerombudsmandens afgørelser efter loven kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmere
regler om Forbrugerombudsmandens virksomhed.
Digitalisering af
Forbrugerombudsmandens virksomhed
§
26. En digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at skriftlig kommunikation til og fra Forbrugerombudsmanden om
forhold, som er omfattet af loven eller af regler udstedt i
medfør af loven, skal foregå digitalt.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om digital kommunikation, herunder om
anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater
og digital signatur el.lign.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at Forbrugerombudsmanden kan udstede afgørelser og andre
dokumenter efter loven eller efter regler udstedt i medfør
af loven uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende
måde gengivet underskrift eller under anvendelse af en
teknik, der sikrer entydig identifikation af den, som har udstedt
afgørelsen eller dokumentet. Sådanne afgørelser
og dokumenter sidestilles med afgørelser og dokumenter med
personlig underskrift.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan træffes eller udstedes alene med
angivelse af Forbrugerombudsmanden som afsender.
Kontrolundersøgelser på stedet
§
27. Forbrugerombudsmanden kan foretage
kontrolundersøgelser til brug for behandling af klager, der
er oversendt fra håndhævelsesmyndigheder i andre
EU-lande i medfør af forordning 2006/2004/EF om
forbrugerbeskyttelsessamarbejde, og som vedrører
overtrædelser af direktiver, for hvilke Forbrugerombudsmanden
er udpeget som kompetent myndighed.
Stk. 2.
Forbrugerombudsmandens kontrolundersøgelser, jf. stk. 1, kan
kun finde sted efter indhentet retskendelse.
Stk. 3. Adgangen
til kontrolundersøgelser indebærer, at
Forbrugerombudsmanden får adgang til en virksomheds eller
sammenslutnings lokaler og transportmidler med henblik på
dér at gøre sig bekendt med og tage kopi af enhver
oplysning, herunder markedsføringsmateriale, regnskaber,
regnskabsmaterialer, bøger og andre forretningspapirer,
uanset informationsmedium. I forbindelse med en
kontrolundersøgelse kan Forbrugerombudsmanden forlange
mundtlige forklaringer. Forbrugerombudsmanden kan ikke kræve
mundtlige forklaringer i tilfælde, hvor Forbrugerombudsmanden
har en sådan konkret mistanke om et strafbart forhold, at der
er grundlag for at rejse sigtelse. Forbrugerombudsmanden kan
desuden forlange, at personer, der er omfattet af
kontrolundersøgelsen, viser indholdet af deres lommer,
tasker og lign., med henblik på at Forbrugerombudsmanden kan
gøre sig bekendt med og eventuelt tage kopi af dette.
Stk. 4.
Opbevares en virksomheds eller sammenslutnings oplysninger hos,
eller behandles de af en ekstern databehandler, kan
Forbrugerombudsmanden få adgang til den eksterne
databehandlers lokaler med henblik på dér at
gøre sig bekendt med og tage kopi af oplysningerne, jf. stk.
3. Adgangen forudsætter, at det ikke er muligt for
Forbrugerombudsmanden at få adgang til de
pågældende oplysninger direkte fra den virksomhed eller
sammenslutning, som er genstand for
kontrolundersøgelsen.
Stk. 5.
Forbrugerombudsmanden kan indsamle en kopi af dataindholdet fra
elektroniske medier, der er omfattet af
kontrolundersøgelsen, med henblik på
efterfølgende at gennemgå kopien. De indsamlede data
skal forsegles eller på anden måde sikres mod
læsning, inden kontrolundersøgelsen afsluttes. Den,
der er genstand for kontrolundersøgelsen, kan kræve,
at denne selv eller en af denne udpeget repræsentant
overværer, at de indsamlede data gøres
tilgængelige for læsning, og at Forbrugerombudsmanden
gennemgår det indsamlede materiale. Forbrugerombudsmanden har
pligt til senest 40 hverdage efter kontrolundersøgelsens
afslutning at give en kopi af de oplysninger, som
Forbrugerombudsmanden måtte have taget fra de indsamlede
data, til den, der er genstand for kontrolundersøgelsen.
Når gennemgangen af de indsamlede data er gennemført,
skal dataene sikres mod læsning. De indsamlede data skal
slettes, hvis Forbrugerombudsmanden vurderer, at materialet ikke
indeholder beviser for en overtrædelse af de i stk. 1
nævnte regler. Beslutter Forbrugerombudsmanden at gå
videre med sagen, skal de indsamlede data slettes, når sagen
er endeligt afgjort.
Stk. 6.
Medfører en virksomheds eller sammenslutnings forhold, at
det ikke er muligt for Forbrugerombudsmanden samme dag, som
kontrolundersøgelsen foretages, at få adgang til eller
tage kopi af oplysningerne, jf. stk. 3-5, kan Forbrugerombudsmanden
forsegle de relevante forretningslokaler og oplysninger i op til 3
hverdage herefter.
Stk. 7. Under
samme betingelser som i stk. 6 kan Forbrugerombudsmanden medtage de
oplysninger eller det medium, hvorpå oplysningerne befinder
sig, med henblik på kopiering. Det materiale, som
Forbrugerombudsmanden har taget med, skal sammen med et sæt
kopier af de oplysninger, som Forbrugerombudsmanden har taget til
brug for en nærmere gennemgang, tilbageleveres til
virksomheden eller sammenslutningen senest 3 hverdage efter
kontrolundersøgelsen.
Stk. 8.
Fristerne i stk. 5, 6 og 7 kan i særlige tilfælde
forlænges.
Stk. 9. Politiet
yder bistand ved udøvelsen af beføjelserne efter stk.
1 og 3-7. Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte nærmere regler
herom.
Forhandlingsprincippet
§
28. Forbrugerombudsmanden skal ved forhandling søge
at påvirke de erhvervsdrivende til at handle i
overensstemmelse med principperne for god skik og til at overholde
loven i øvrigt.
Stk. 2.
Tilsidesætter en erhvervsdrivende et tilsagn, der er afgivet
over for Forbrugerombudsmanden efter forhandling i henhold til stk.
1, kan Forbrugerombudsmanden meddele den erhvervsdrivende
sådanne påbud, som må anses nødvendige for
at sikre tilsagnets overholdelse.
Retningslinjer
§
29. Forbrugerombudsmanden søger efter forhandling med
repræsentanter for forbrugerne og de relevante
erhvervsorganisationer at påvirke de erhvervsdrivendes
adfærd gennem udarbejdelse og offentliggørelse af
retningslinjer for markedsføring på nærmere
angivne områder, der må anses for væsentlige,
navnlig ud fra hensynet til forbrugerne.
Stk. 2.
Forbrugerombudsmanden kan uanset stk. 1 ikke udstede
retningslinjer, der alene retter sig mod virksomheder omfattet af
lov om finansiel virksomhed.
Forhåndsbesked
§
30. Forbrugerombudsmanden kan på anmodning fra en
erhvervsdrivende afgive udtalelse om sin vurdering af lovligheden
af påtænkte markedsføringsforanstaltninger,
medmindre en stillingtagen giver anledning til særlig tvivl,
eller der i øvrigt foreligger særlige
omstændigheder. En forhåndsbesked indebærer ikke
en bindende stillingtagen til lovligheden af vedkommende
foranstaltning.
Stk. 2.
Når Forbrugerombudsmanden har afgivet en forhåndsbesked
til en erhvervsdrivende om, at en påtænkt
foranstaltning efter Forbrugerombudsmandens opfattelse vil
være lovlig, kan Forbrugerombudsmanden ikke på eget
initiativ over for den erhvervsdrivende gribe ind i anledning af en
foranstaltning, som er dækket af forhåndsbeskeden og
iværksat inden rimelig tid efter dennes afgivelse.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyr for forhåndsbesked.
Kapitel 8
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens
virksomhed
§
31. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan gennemføre
og offentliggøre sammenlignende undersøgelser af
produkter.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i forbindelse med
undersøgelser som nævnt i stk. 1 anvende anonym
informationsindsamling.
Kapitel 9
Retsforfølgning og
håndhævelsesforanstaltninger
Retsforfølgning
§
32. Enhver med en retlig interesse deri kan anlægge
sag om forbud, påbud, erstatning og vederlag efter § 24.
Forbrugerombudsmanden kan anlægge sag om forbud og
påbud efter § 24, stk. 1, og på begæring
anlægge sag om erstatning og vederlag.
Stk. 2.
Forbrugerombudsmanden kan meddele påbud, hvis en handling
klart er i strid med loven og ikke kan ændres ved
forhandling.
Stk. 3. Et
påbud kan af den, påbuddet retter sig mod, forlanges
indbragt for domstolene. Anmodning herom skal fremsættes
skriftligt over for Forbrugerombudsmanden, inden 4 uger efter at
påbuddet er meddelt den pågældende.
Forbrugerombudsmanden skal inden 1 uge efter modtagelse af
anmodningen indbringe sagen for retten i den borgerlige retsplejes
former.
Stk. 4.
Anmodning efter stk. 3 har ikke opsættende virkning, men
retten kan ved kendelse bestemme, at den pågældende
under sagens behandling kan fortsætte den handling,
påbuddet angår.
Stk. 5. Ankes en
dom, hvorved et påbud ikke findes lovligt, kan den ret, der
har afsagt dommen, eller den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at den pågældende ikke under ankesagen
må udøve den handling, påbuddet angår.
Stk. 6. Rejses
tiltale for overtrædelse af loven, overlades
udførelsen af tiltalen til Forbrugerombudsmanden,
såfremt denne begærer dette.
Informationspligt om
forældelse
§
33. Forbrugerombudsmanden kan, hvis det skønnes
nødvendigt for at beskytte forbrugere mod retstab, efter
forhandling med den erhvervsdrivende meddele påbud om at
informere relevante kunder om retsstillingen i relation til
forældelse.
Erstatningssøgsmål
§
34. Har en flerhed af forbrugere i forbindelse med
overtrædelse af bestemmelserne i loven ensartede krav
på erstatning, kan Forbrugerombudsmanden på
begæring indbringe kravene under et.
Gruppesøgsmål
§
35. Forbrugerombudsmanden kan udpeges som
grupperepræsentant i et gruppesøgsmål, jf.
retsplejelovens kapitel 23 a.
Foreløbigt
forbud
§
36. Forbrugerombudsmanden kan, når der
øjensynligt er fare for, at formålet med et forbud som
nævnt i § 24, stk. 1, vil forspildes, hvis rettens
afgørelse skal afventes, nedlægge foreløbigt
forbud. Sag til stadfæstelse af forbuddet skal anlægges
senest næste hverdag. Reglerne i retsplejelovens § 413,
nr. 2, § 414, § 430 og § 641, stk. 1-3 og 5, finder
tilsvarende anvendelse, og reglerne i § 636, § 638 og
§ 422, stk. 3, finder anvendelse med de fornødne
lempelser.
Stk. 2. Kan en
sag til stadfæstelse af et forbud efter stk. 1 ikke
afgøres ved dom senest 5 hverdage efter sagens anlæg,
kan retten under sagens forberedelse inden udløbet af den
nævnte frist ved kendelse bestemme, at forbuddet fortsat skal
stå ved magt. Retten giver, forinden sådan
afgørelse træffes, så vidt muligt parterne
adgang til at udtale sig. Stadfæstes forbuddet ikke inden
fristens udløb, er det bortfaldet.
Straf og
påtale
§
37. Tilsidesættelse af et forbud eller påbud
nedlagt af retten eller et påbud, som Forbrugerombudsmanden
har meddelt i henhold til § 28, stk. 2, § 32, stk. 2,
eller § 33, straffes med bøde eller fængsel i op
til 4 måneder. Tilsidesættelse af et påbud om at
tilbagebetale en modtaget pengeydelse straffes dog ikke.
Stk. 2. Den, som
undlader at meddele oplysninger, der afkræves efter §
25, stk. 2, eller § 27, stk. 3, 2. pkt., eller som i forhold,
der omfattes af loven, meddeler Forbrugerombudsmanden urigtige
eller vildledende oplysninger, straffes med bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 3.
Overtrædelse af bestemmelserne i § 5, stk. 1, § 6,
stk. 1, 3 og 4, §§ 7 og 9-11, § 14, stk. 1, §
15, § 16, stk. 3, § 18 og § 19, § 20, stk. 1,
og § 21 og forsætlig overtrædelse af § 22
straffes med bøde, medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning.
Stk. 4.
Overtrædelse af § 20, stk. 1, § 21 og § 22 er
undergivet privat påtale.
Stk. 5.
Overtrædelse af § 23 straffes med bøde eller
fængsel i indtil 1 år og 6 måneder, medmindre
højere straf er forskyldt efter straffelovens § 299 a.
Påtale finder kun sted efter den forurettedes
begæring.
Stk. 6. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i reglerne.
Stk. 7. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bødeforelæg
§
38. Erhvervs- og vækstministeren kan efter forhandling
med justitsministeren fastsætte regler om, at
Forbrugerombudsmanden i nærmere angivne sager om
overtrædelse af loven eller regler udstedt i medfør
heraf i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen kan
afgøres uden retssag. Det er en betingelse, at den, der har
begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig i
overtrædelsen og erklærer sig rede til inden en
nærmere angivet frist at betale bøden, som er angivet
i bødeforelægget. Fristen kan efter anmodning
forlænges af Forbrugerombudsmanden.
Stk. 2. Reglerne
i retsplejelovens § 834, stk. 1, nr. 2 og 3, og stk. 2, om
krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er
forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse
på bødeforelæg.
Stk. 3. Vedtages
bødeforelægget, bortfalder videre forfølgning.
Vedtagelsen har samme virkning som en dom.
Kapitel 10
Henlæggelsesbeføjelser
§
39. Erhvervs- og vækstministeren kan henlægge
sine beføjelser efter loven til en myndighed under
ministeriet. Dette gælder ikke for beføjelser i
henhold til § 25, stk. 5. Henlægger ministeren sine
beføjelser til en myndighed under ministeriet, kan
ministeren fastsætte regler om klageadgangen, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 11
Ikrafttræden m.v.
Ikrafttræden
§
40. Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Den 1.
juli 2017 ophæves lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013.
Stk. 3. Regler
fastsat i medfør af lov om markedsføring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1216 af 25. september 2013, forbliver
i kraft, indtil de ophæves eller afløses af
forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Overtrædelser af forskrifterne straffes med bøde efter
de hidtil gældende regler.
Færøerne og
Grønland
§
41. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Kapitel 12
Ændring af anden lovgivning
§ 42. I
retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13.
oktober 2016, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 203 af
28. februar 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 653, stk. 2, nr. 14,
ændres »markedsføringslovens § 1«
til: »markedsføringslovens §§ 3 og
4«.
§ 43. I
straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 4. juli
2016, som ændret ved lov nr. 1723 af 27. december 2016,
§ 1 i lov nr. 1728 af 27. december 2016 og § 3 i lov nr.
189 af 27. februar 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 299 a ændres
»markedsføringslovens § 19« til:
»markedsføringslovens § 23«.
§ 44. I
lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 519 af 6. juni 2007 og
senest ved § 1 i lov nr. 639 af 12. juni 2012, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 2, 2. pkt., ændres
»markedsføringslovens § 6« til:
»markedsføringslovens § 10«.
2. I
§ 12, stk. 1, nr. 3, 2. pkt.,
ændres »markedsføringslovens § 6«
til: »markedsføringslovens § 10«.
3. I
§ 36, stk. 3, ændres
»markedsføringslovens § 6« til:
»markedsføringslovens § 10«, og
»markedsføringslovens § 6, stk. 7« til:
»markedsføringslovens § 10, stk. 7«.
§ 45. I
lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 174
af 31. januar 2017, som ændret senest ved § 1 i lov nr.
1549 af 13. december 2016, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 348, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »Markedsføringslovens § 20, §
22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og §
28« til: »Markedsføringslovens § 24, §
25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og §
34«.
2. I
§ 395 ændres
»markedsføringslovens § 17« til:
»markedsføringslovens § 29«.
§ 46. I
lov om investeringsforeninger, jf. lovbekendtgørelse nr.
1051 af 25. august 2015, som ændret senest ved § 2 i lov
nr. 1541 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 170, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Markedsføringslovens § 20, §
22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og §
28« til: »Markedsføringslovens § 24, §
25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og §
34«.
§ 47. I
lov om finansielle rådgivere og boligkreditformidlere, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1079 af 5. juli 2016, som ændret
ved § 5 i lov nr. 1549 af 13. december 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 11, stk. 5, ændres
»Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2,
§ 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til:
»Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2,
§ 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 48. I
lov om ejendomskreditselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr.
1078 af 5. juli 2016, som ændret ved § 9 i lov nr. 1549
af 13. december 2016, foretages følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »Markedsføringslovens § 20, §
22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og §
28« til: »Markedsføringslovens § 24, §
25, stk. 2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og §
34«.
§ 49. I
lov nr. 375 af 27. april 2016 om betalingskonti foretages
følgende ændring:
1. I
§ 15, 2. pkt., ændres
»§ 20, § 22, stk. 2, § 23, stk. 1, § 27,
stk. 1, og § 28« til: »§ 24, § 25, stk.
2, § 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
§ 50. I
lov om værdipapirhandel, jf. lovbekendtgørelse nr. 251
af 21. marts 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3, stk. 3, 2. pkt., ændres
»Markedsføringslovens § 20, § 22, stk. 2,
§ 23, stk. 1, § 27, stk. 1, og § 28« til:
»Markedsføringslovens § 24, § 25, stk. 2,
§ 28, stk. 1, § 32, stk. 1, og § 34«.
Bilag 1
Specifikke former for handelspraksis, som
altid anses for vildledende eller aggressive
Vildledende handelspraksis
1) Den
erhvervsdrivende hævder at have underskrevet en
adfærdskodeks, selvom det ikke er tilfældet.
2) Den
erhvervsdrivende fremviser kvalitetscertificering,
kvalitetsmærke eller tilsvarende uden at have opnået
den nødvendige tilladelse.
3) Den
erhvervsdrivende hævder, at en adfærdskodeks er
godkendt af en offentlig myndighed eller anden myndighed, selvom
det ikke er tilfældet.
4) Den
erhvervsdrivende hævder, at en erhvervsdrivende (herunder
dennes handelspraksis) eller et produkt er blevet godkendt eller
tilladt af en offentlig eller privat instans, selvom det ikke er
tilfældet, eller fremsætter en sådan
påstand uden at opfylde betingelserne for godkendelse eller
tilladelse.
5) Den
erhvervsdrivende opfordrer til at købe produkter til en
bestemt pris uden at gøre opmærksom på, at der
kan være rimelige grunde til at antage, at han ikke vil
være i stand til at levere eller få en anden
erhvervsdrivende til at levere de pågældende eller
tilsvarende produkter til den pågældende pris inden for
en periode og i en mængde, som er rimelig i forhold til
produktet, omfanget af den reklame, der er gjort for produktet, og
den opgivne pris (bait advertising).
6) Den
erhvervsdrivende opfordrer til køb af produkter til en
bestemt pris, men nægter at vise det averterede produkt for
forbrugerne, eller nægter at tage imod bestilling af det
eller levere det inden for et rimeligt tidsrum, eller fremviser en
defekt udgave af det, fordi han agter at promovere et andet produkt
(bait and switch).
7) Det angives i
modstrid med sandheden, at produktet kun vil være
tilgængeligt i meget begrænset tid, eller at det kun
vil være tilgængeligt på visse betingelser i
meget begrænset tid, for at fremkalde en umiddelbar
afgørelse og fratage forbrugerne tilstrækkelig
mulighed for eller tid til at træffe en informeret
beslutning.
8) Den
erhvervsdrivende påtager sig at yde eftersalgsservice til en
forbruger, med hvem han har kommunikeret forud for transaktionen
på et sprog, som ikke er et officielt sprog i den
medlemsstat, hvor den erhvervsdrivende er etableret, men yder kun
en sådan service på et andet sprog uden tydeligt at
have tilkendegivet dette over for forbrugeren, før denne
forpligtede sig i forhold til transaktionen.
9) Det angives,
eller der gives på anden måde indtryk af, at et produkt
kan sælges lovligt, selvom dette ikke er tilfældet.
10) Rettigheder,
som forbrugeren har efter loven, fremstilles som et særligt
kendetegn ved den erhvervsdrivendes tilbud.
11) Der anvendes
redaktionelt indhold i medierne til at promovere produktet, hvor en
erhvervsdrivende har betalt for en sådan reklame, uden at
dette fremgår tydeligt af indholdet eller af billeder eller
lyd, som tydeligt kan identificeres af forbrugeren. Dette
berører ikke direktiv 89/552/EØF som kodificeret ved
direktiv 2010/13/EU.
12) Der
fremsættes en faktuelt ukorrekt påstand
vedrørende arten og omfanget af risikoen for forbrugerens
eller dennes families personlige sikkerhed, hvis forbrugeren ikke
køber produktet.
13) Der promoveres
et produkt, der ligner et andet produkt fremstillet af en bestemt
producent, på en sådan måde, at forbrugeren med
overlæg forledes til at tro, at produktet er fremstillet af
samme producent, uden at dette er tilfældet.
14) Etablering,
drift eller promovering af en salgsfremmende pyramideordning, hvor
forbrugeren erlægger et vederlag og til gengæld stilles
kompensation i udsigt, som hovedsageligt er afhængig af, om
han har introduceret andre for ordningen og i mindre grad af salg
eller forbrug af produkter.
15) Det
hævdes, at lukning af den erhvervsdrivendes virksomhed eller
flytning til andre lokaler er forestående, selvom det ikke er
tilfældet.
16) Det
hævdes, at produkter kan gøre det lettere at vinde i
hasardspil.
17) Det
hævdes i modstrid med sandheden, at et produkt kan helbrede
sygdomme, funktionsforstyrrelser eller misdannelser.
18) Der gives
faktuelt ukorrekte oplysninger om markedsvilkår eller om
muligheden for at finde produktet med henblik på at få
forbrugeren til at erhverve produktet på ringere vilkår
end de normale markedsvilkår.
19) Det
hævdes som led i handelspraksis, at der afholdes en
konkurrence eller et salgsfremstød med præmier, men
uden de omtalte præmier eller andre rimeligt tilsvarende
uddeles.
20) Et produkt
omtales som »gratis«, »vederlagsfrit«,
»uden betaling« eller lignende, selvom forbrugeren skal
betale andet end de uundgåelige udgifter, der er forbundet
med at reagere på den pågældende handelspraksis,
samt afhentning eller betaling for levering af produktet.
21) I
markedsføringsmaterialet indgår en faktura eller et
lignende dokument, der opfordrer til betaling, og som giver
forbrugeren indtryk af, at han allerede har bestilt det produkt,
der markedsføres, selvom det ikke er tilfældet.
22) Den
erhvervsdrivende i modstrid med sandheden hævder eller giver
indtryk af, at han ikke handler som led i sit erhverv, sin
forretning, sit håndværk eller sin profession, eller
han, i modstrid med sandheden udgiver sig for at være
forbruger.
23) Der skabes det
fejlagtige indtryk, at eftersalgsservicen i forbindelse med
produktet er tilgængelig i en anden medlemsstat end den, hvor
produktet sælges.
Aggressiv handelspraksis
24) Forbrugeren
bringes til at tro, at han ikke kan forlade lokalerne, før
en kontrakt er indgået.
25) Der
aflægges personlige besøg på forbrugerens
bopæl, uden at forbrugerens ønske om, at den
erhvervsdrivende skal forlade stedet eller blive væk,
respekteres, idet der dog gælder en undtagelse for
besøg med henblik på at håndhæve en
kontraktlig forpligtelse under omstændigheder og i et omfang,
der er berettiget i henhold til national lovgivning.
26) Der foretages
vedholdende og uønskede henvendelser pr. telefon, der ikke
er omfattet af forbuddet i forbrugeraftalelovens § 4, eller
pr. telefax, e-mail eller andre fjernkommunikationsmedier, idet der
dog gælder en undtagelse for henvendelser med henblik
på at håndhæve en kontraktlig forpligtelse under
omstændigheder og i et omfang, der er berettiget i henhold
til national lovgivning.
27) Den
erhvervsdrivende kræver, at en forbruger, som ønsker
at anmelde en fordring i henhold til en forsikringspolice, skal
fremlægge dokumenter, som ikke med rimelighed kan anses for
at være relevante i forhold til fordringens gyldighed, eller
han systematisk undlader at svare på korrespondance
vedrørende sagen, i den hensigt at afholde forbrugeren fra
at udøve sine kontraktlige rettigheder.
28) En reklame
opfordrer direkte børn til at købe eller til at
overtale deres forældre eller andre voksne til at købe
de produkter til dem, som reklamen vedrører. Denne
bestemmelse berører ikke artikel 9, stk. 1, litra g, i
direktiv 2010/13/EU om audiovisuelle medietjenester.
29) Der
afkræves omgående eller senere betaling for eller
returnering eller oplagring af produkter, som den erhvervsdrivende
har leveret, selvom forbrugeren ikke har anmodet herom, idet der
dog gælder en undtagelse for erstatningsprodukter, der
leveres i overensstemmelse med artikel 7, stk. 3, i direktiv
97/7/EF (levering uden forudgående anmodning).
30) Det meddeles
udtrykkeligt forbrugeren, at hvis han ikke køber produktet
eller tjenesteydelsen, vil den erhvervsdrivendes job eller
levebrød være truet.
31) Der skabes det
fejlagtige indtryk, at forbrugeren allerede har vundet, vil vinde
eller ved udførelse af en bestemt handling vil vinde en
præmie eller et andet tilsvarende gode, selvom faktum er, at
der enten ikke findes nogen præmie eller et andet tilsvarende
gode, eller at den handling, som skal udføres for at
indløse præmien eller et andet tilsvarende gode
indebærer, at forbrugeren skal betale et pengebeløb
eller på anden måde påtage sig udgifter.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1998/6/EF af 16.
februar 1998 om forbrugerbeskyttelse i forbindelse med afgivelse af
priser på forbrugsvarer, EF-Tidende 1998, nr. L 80, side 27,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 1999/44/EF af 25. maj
1999 om visse aspekter af forbrugerkøb og garantier i
forbindelse hermed, EF-Tidende 1999, nr. L 171, side 12,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli
2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor,
EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2005/29/EF af 11. maj 2005 om virksomheders
urimelige handelspraksis over for forbrugerne på det indre
marked og om ændring af Rådets direktiv
84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004, EU-Tidende 2005, nr. L
149, side 22, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/114/EF af 12. december 2006 om vildledende og sammenlignende
reklame, EU-Tidende 2006, nr. L 376, side 21, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/123/EF af 12. december 2006 om
tjenesteydelser i det indre marked, EU-Tidende 2006, nr. L 376 af
27. december 2006, side 36, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/48/EF af 23. april 2008 om forbrugerkreditaftaler og
om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF,
EU-Tidende 2008, nr. L 133, side 66, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om
ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet
og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den
elektroniske kommunikationssektor og forordning (EF) nr. 2006/2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2009, nr. L 337, side 11, og Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/17/EU af 4. februar 2014 om
forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og
forordning (EU) nr. 1093/2010, EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34.
Lovforslaget indeholder endvidere en bestemmelse, der
fastsætter rammerne for Forbrugerombudsmandens
kontrolbesøg i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004/EF af 27. oktober 2004
om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for
håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse,
EU-Tidende 2004, nr. L 364, side 1.