Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 13. december 2016
1. Ændringsforslag
Udlændinge- og integrationsministeren
har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. november
2016 og var til 1. behandling den 22. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget. Udvalgets navn
er den 12. december 2016 ændret til Udlændinge- og
Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge-, integrations- og boligministeren sendte den 5.
oktober 2016 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 2.
Den 17. november 2016 sendte udlændinge-, integrations- og
boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Institut for
Menneskerettigheder.
Udlændinge- og integrationsministeren
har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til udlændinge-, integrations- og
boligministeren (fra den 28. november 2016 udlændinge- og
integrationsministeren) til skriftlig besvarelse, hvoraf spm. 1-15
er besvaret. Udvalget forventer, at spørgsmål 16
besvares forud for 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det med forslaget foreslås, at ordene
»med sikkerhed« igen indsættes i
udlændingelovens § 26, således at en kriminel
udlænding skal udvises, medmindre dette med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Dansk
Folkeparti foreslog allerede før sommeren 2016 at
skærpe udvisningsreglerne, jf. B 75 (folketingsåret,
2015-16), men det var der ikke opbakning til i Folketinget på
daværende tidspunkt.
Dansk Folkeparti mener, at kriminelle
udlændinge skal udvises af Danmark, for der er efter partiets
opfattelse ingen grund til at samle på den slags mennesker
her i landet. Efter Dansk Folkepartis opfattelse har man set en
række eksempler på, at domstolene og endda
Højesteret har givet en urimelig høj beskyttelse til
dybt kriminelle udlændinge. Nogle gange er det, som om
domstolene ikke forstår de love og respekterer de love, som
Folketinget vedtager, og det mener DF er kritisabelt. Domstolene
bør forstå, at det er Folketingets ønske, at
flere kriminelle udlændinge bliver udvist af Danmark.
Med de i lovforslaget foreslåede
ændringer vil udlændingeloven blive ført tilbage
til det, der gjaldt frem til den 1. juli 2012, inden
S-R-SF-regeringen ændrede reglerne. Dansk Folkeparti
støtter lovforslaget, men vil samtidig have
undersøgt, om udvisningsreglerne kan skærpes
yderligere.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at efter de senere års debat om at
ændre udlændingeloven på det punkt, der er
omfattet af lovforslaget, finder partiet det fortsat uklart, om
ordene »med sikkerhed« i praksis betyder nogen forskel
i sager, hvor anklagemyndigheden har nedlagt
udvisningspåstand. Behandlingen af lovforslaget og
ministerens besvarelse af spørgsmål fra Folketinget
har ikke skabt klarhed.
Skulle det imidlertid være
tilfældet, at lovforslaget vil have en praktisk effekt ved
konkrete afgørelser, ønsker Enhedslisten at gå
den modsatte vej og sikre, at tvivlen kommer den tiltalte til gode
i sager, hvor der er nogen som helst tvivl om, hvorvidt en
udvisning vil stride imod Danmarks konventionsmæssige
forpligtelser. Enhedslisten ønsker hverken at
»udfordre« eller at »gå helt til kanten
af« konventionerne og stemmer derfor imod lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af udlændinge- og
integrationsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 22, nr. 8,
ændres »§ 57, stk. 4, jf. § 16, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1248 af 30. oktober 2013 om våben
og ammunition mv. med senere ændringer,« til:
»§ 59, stk. 4, jf. § 18, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 1444 af 1. december 2016 om våben
og ammunition m.v.«
[Konsekvensændring som
følge af udstedelsen af en ny
våbenbekendtgørelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bekendtgørelse om våben og
ammunition m.v. er ændret siden fremsættelsen af
lovforslaget. Der er sammenfald mellem § 57, stk. 4, jf.
§ 16, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1248 af 30. oktober
2013 med senere ændringer, og § 59, stk. 4, jf. §
18, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1444 af 1. december 2016.
Det foreslås derfor, at den foreslåede ændring af
henvisningen til våbenbekendtgørelsen rettes i
overensstemmelse hermed, sådan at der henvises til den
seneste bekendtgørelse.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Villum Christensen (LA) Christina Egelund (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Jan
Johansen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger
Matthisen (ALT) Josephine Fock (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L
49
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | Henvendelse af 29/11-16 fra Institut for
Menneskerettigheder |
6 | Ændringsforslag, fra
udlændinge- og integrationsministeren |
7 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 49
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om ministeren mener, at ordene
»med fuldstændig sikkerhed« vil betyde en
yderligere reel stramning af udvisningsreglerne, hvis ordene
»med sikkerhed« vil føre til en reel stramning
af udvisningsreglerne, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
2 | Spm. ,om ministeren vil fremsende en
oversigt over antallet af kriminelle udvisningsdømte
udlændinge fordelt over antal pr. år fra 2001 og frem
til 2016, til udlændinge-, integrations- og boligministeren,
og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om, hvilke begrænsninger
EU-reglerne om fri bevægelighed, herunder opholdsdirektivet,
sætter for medlemsstaternes adgang til at udvise kriminelle
EU-borgere og deres familiemedlemmer, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
4 | Spm., om den udvisningsdømte
kroatiske statsborger Levakovic er omfattet af EU-rettens frie
bevægelighed og dermed de begrænsninger i adgangen til
udvisning, der følger heraf, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
5 | Spm. om, hvilke konsekvenser ordene
»med sikkerhed« i udlændingeloven har i forhold
til at skærpe udvisningsreglerne for EU-borgere omfattet af
opholdsdirektivet, til udlændinge-, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
6 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvori den reelle stramning af udvisningsreglerne egentlig
består, til udlændinge, integrations- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
7 | Spm., om ministeren vil forholde sig til
Dommerforeningens høringssvar af 31. oktober 2016, til
udlændinge, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
8 | Spm. om, hvilken vurdering der ligger til
grund for, hvorvidt en kriminel udlænding kan udvises af
Danmark, og hvem der foretager den vurdering, til udlændinge,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
9 | Spm., om ministeren vil redegøre for
den juridiske vurdering, der ligger til grund for ministerens
opfattelse af, at der sker en stramning af udvisningsreglerne ved
at indføre de to ord »med sikkerhed« i de
relevante bestemmelser i udlændingeloven, til
udlændinge, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
10 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om Danmark med dette lovforslag risikerer at modtage en ny
henvendelse fra EU-kommissionen, hvori Kommissionen udtrykker
bekymring for, at lovforslaget hindrer en korrekt
gennemførelse af opholdsdirektivet (2004/38/EF) og
EU-borgeres adgang til fri bevægelighed, til
udlændinge-, integrations- og boligministeren, og ministerens
svar herpå |
11 | Spm., om ministeren vil oplyse, om det med
lovforslaget er regeringens hensigt, at danske domstole skal spille
en anderledes rolle ved behandlingen af menneskeretlige sager, end
hvad der fremgår af betænkning 1220 (1991) om
inkorporering af EMRK i dansk ret, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, om danske domstole med vedtagelsen af lovforslaget vil skulle
udvise en udlænding, hvis vedkommende sandsynligvis, men ikke
med sikkerhed, vil blive udsat for tortur eller dødsstraf i
strid med f.eks. FN's torturkonvention, EMRK, FN's konvention om
borgerlige og politiske rettigheder eller EU's charter om
grundlæggende rettigheder, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
13 | Spm., om juristerne i Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet og i Justitsministeriet i dag er
af en anden opfattelse end den, der i 2012 kom til udtryk i
justitsministerens og Justitsministeriets svar på det
nævnte spørgsmål nr. 54, til udlændinge-,
integrations- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
14 | Spm. om ministeren som lovteknisk bistand
vil udarbejde forslag til ændringsforslag, der i forhold til
udlændingeloven kan muliggøre en betinget udvisning af
EU-borgere, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
29/11-16 fra Institut for Menneskerettigheder, til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
16 | Spm., om der er mulighed for at stramme
udvisningsreglerne yderligere m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |