Fremsat den 9. november 2016 af udlændinge-,
integrations- og boligministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Obligatorisk kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre for religiøse forkyndere m.fl. og
løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 9 f indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
udlændingen underskriver en løfteerklæring om,
at den pågældende i sit virke vil overholde dansk
lovgivning.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
2. I
§ 9 f, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »bekendtgørelse nr. 831
af 24. juni 2010« til: »bekendtgørelse nr. 981
af 28. juni 2016«.
3. § 9 f,
stk. 5, der bliver stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal endvidere
betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder efter
meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et kursus i
dansk familieret, frihed og folkestyre, der er etableret af
udlændinge-, integrations- og boligministeren. Det
påhviler ansøgeren inden for de 6 måneder at
fremlægge dokumentation herfor. Fristen på 6
måneder kan efter ansøgning forlænges ved
lovligt forfald. 1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
ansøgeren fritages for at deltage i kurset, fordi den
pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre.«
4. I
§ 9 f indsættes som stk. 10:
»Stk. 10.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter efter aftale med kirkeministeren nærmere
regler om kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, herunder
regler om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse for at
deltage i kurset, ansøgningsproceduren og opkrævning
af gebyr for at deltage i kurset, jf. stk. 6.«
5. I
§ 9 h, stk. 7, ændres
»§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk.
9«.
6. I
§ 19, stk. 1, nr. 11, ændres
»§ 9 f, stk. 6« til: »§ 9 f, stk.
7«.
7. I
§ 33, stk. 5, ændres
»§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk.
9«.
8. I
§ 52 b, stk. 1, nr. 3,
ændres »og § 9 f, stk. 5« til:
»afgørelser om fritagelse og lovligt forfald, jf.
§ 9 f, stk. 6«.
9. I
§ 52 b, stk. 1, nr. 5,
ændres »§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9
f, stk. 9«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2017.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse for udlændinge, som inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk.
1.
Stk. 3. § 1, nr. 3,
finder ikke anvendelse for udlændinge, som ikke foretager
eller vil foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed, og
som inden lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 4. § 1, nr. 3,
finder endvidere ikke anvendelse for udlændinge, som
foretager eller vil foretage vielser med eller uden borgerlig
gyldighed, og som inden lovens ikrafttræden har
gennemført et undervisningsforløb om dansk familieret
efter den hidtil gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 9 f, stk. 5. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvist i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
1.1. Indledning
1.2. Baggrund
2. Løfteerklæring om overholdelse af
dansk lovgivning
2.1. Gældende ret
2.2. Aftale om løfteerklæring om
overholdelse af dansk lovgivning
2.3. Den foreslåede ordning
3. Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed
og folkestyre
3.1. Gældende ret
3.2. Aftale om obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre
3.3. Den foreslåede ordning
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
og baggrund
1.1. Indledning
Med lovforslaget foreslås det, at opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f til religiøse forkyndere
m.fl. fremover skal betinges af, at ansøgeren underskriver
en løfteerklæring om, at den pågældende i
sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Endvidere foreslås det, at der indføres et
obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for
religiøse forkyndere m.fl., der søger om
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
udlændingelovens § 9 f.
1.2. Baggrund
Opholdstilladelse til religiøse forkyndere m.fl. er
reguleret i udlændingelovens § 9 f. Formålet med
adgangen til ophold i Danmark som religiøs forkynder er at
sikre, at den enkelte borger har mulighed for at søge
religiøs vejledning og rådgivning ved udøvelsen
af hans eller hendes tro, og at eksis-terende trossamfund i Danmark
kan benytte sig af religiøse forkyndere.
Der findes imidlertid religiøse forkyndere, som misbruger
deres ophold i Danmark til at modarbejde danske værdier og
frihedsrettigheder i deres rådgivning og vejledning af
borgere.
Som en konsekvens af dette indgik regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
den 31. maj 2016 en aftale om initiativer rettet mod
religiøse forkyndere, som i deres virke som
prædikanter søger at modarbejde danske love og
værdier om frihed og demokrati.
Det er aftaleparternes opfattelse, at det danske samfund ikke
skal meddele opholdstilladelse til religiøse forkyndere
m.fl., som ikke handler i overensstemmelse med dansk ret og danske
frihedsrettigheder. Aftaleparterne er derfor enige om, at
religiøse forkyndere m.fl., der søger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f eller om
forlængelse af en sådan opholdstilladelse, skal
underskrive en erklæring om at ville overholde dansk
lovgivning og skal have kendskab til dansk familieret, frihed og
folkestyre, således at de opnår generelle
forudsætninger for at rådgive og vejlede deres
menigheder i overensstemmelse med dansk ret.
Endvidere er aftaleparterne enige om, at der fortsat skal
være stor rummelighed til at mene, hvad man vil, og at der
skal være plads til forskellige trossamfund i Danmark. Men
det er samtidig aftaleparternes klare holdning, at der skal kunne
trækkes en grænse, når der er tale om autoriteter
i et religiøst læresamfund, som udviser en
adfærd, der modarbejder danske love og værdier og
understøtter parallelle retsopfattelser.
Ved lovforslaget foreslås det således, at
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f fremover
skal betinges af, at religiøse forkyndere m.fl. underskriver
en løfteerklæring om, at den pågældende i
sit virke vil overholde dansk lovgivning.
Endvidere foreslås det, at der indføres et
obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for
religiøse forkyndere m.fl., der søger om
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
udlændingelovens § 9 f.
2. Løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning
2.1. Gældende ret
Efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, kan der efter
ansøgning meddeles opholdstilladelse til udlændinge,
der her i landet skal virke som religiøse forkyndere eller
missionærer, og udlændinge, der skal virke inden for et
religiøst trossamfund.
Opholdstilladelse som religiøs forkynder kan gives, hvis
udlændingen kan fremlægge dokumentation for, at
vedkommende skal virke som forkynder inden for et herværende
trossamfund.
Opholdstilladelse som missionær kan gives, hvis
udlændingen kan fremlægge dokumentation for, at
vedkommende skal virke som missionær og dermed udbrede en
bestemt religion eller tro med tilknytning til et herværende
trossamfund.
Opholdstilladelse med henblik på at virke inden for et
religiøst ordenssamfund kan gives, hvis udlændingen
kan fremlægge dokumentation for, at vedkommende skal virke
inden for et religiøst ordenssamfund. Det gælder
f.eks. nonner og munke, som traditionelt har et religiøst
virke internt i et ordenssamfund. Folkekirken eller et anerkendt
eller godkendt trossamfund skal over for Udlændingestyrelsen
erklære, at ordenssamfundet er oprettet af og/eller virker
inden for trossamfundet.
Opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1, er endvidere
betinget af, at antallet af udlændinge med opholdstilladelse
inden for trossamfundet står i rimeligt forhold til
trossamfundets størrelse, og at udlændingen
godtgør at have relevant baggrund og uddannelse for at virke
som religiøs forkynder eller missionær eller inden for
et religiøst ordenssamfund, jf. § 9 f, stk. 2 og 3.
Udlændinge, der får opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, meddeles også
arbejdstilladelse, jf. § 25, stk. 3, i bekendtgørelse
nr. 375 af 20. marts 2015 om udlændinges adgang her til
landet (udlændingebekendtgørelsen).
Efter de gældende regler i udlændingeloven er det
ikke en betingelse for meddelelse af opholdstilladelse efter §
9 f, stk. 1, at udlændingen underskriver en
løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning.
I dag afgiver præster i de anerkendte trossamfund en
løfteerklæring samtidig med, at de anerkendes som
præster i trossamfundet og dermed får
vielsesbemyndigelse.
Erklæringen har følgende ordlyd:
"Ved kongelig resolution af [dato] er jeg, [navn] anerkendt som
præst for [trossamfundets navn]. De kirkelige handlinger, jeg
foretager i denne egenskab, får borgerlig gyldighed.
Jeg lover på ære og samvittighed, at jeg vil
overholde den danske lovgivning og hermed de regler og forskrifter,
der vedrører den borgerlige side af de kirkelige
handlinger.
------------------
(Dato)
-----------------------------
(Præstens underskrift)"
Tilsvarende krav om underskrivelse af
løfteerklæring stilles i praksis ikke til
religiøse forkyndere i godkendte trossamfund uden for
folkekirken, der får tildelt vielsesbemyndigelse.
2.2. Aftale om
løfteerklæring om overholdelse af dansk
lovgivning
Det fremgår af enighedspapir af 31. maj 2016, at
regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er enige om, at det er afgørende, at
religiøse forkyndere m.fl., der ansøger om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
har indsigt i og forstår dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Aftaleparterne er enige om, at meddelelse af opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, fremover skal
betinges af, at den pågældende ansøger
underskriver en løfteerklæring om at ville overholde
dansk lovgivning.
2.3. Den
foreslåede ordning
Der er inden for mange religioner og trossamfund tradition for,
at præster og forkyndere fungerer som religiøse
vejledere og vigtige meningsdannere i trossamfundet. Aftaleparterne
finder derfor, at det er af afgørende betydning, at
religiøse forkyndere m.fl., der har opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, ikke som led i deres
virke vejleder og rådgiver borgere i strid med danske
værdier og normer, og det skal derfor sikres, at de har
kendskab til dansk lovgivning.
Det foreslås derfor, at opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, fremover skal betinges
af, at ansøgeren underskriver en løfteerklæring
om, at den pågældende i sit virke vil overholde dansk
lovgivning.
Det er hensigten, at løfteerklæringen skal have en
ordlyd, der ligner ordlyden af den erklæring, som afgives af
præster i anerkendte trossamfund, som ansøger om
vielsesbemyndigelse.
Kravet om afgivelse af en løfteerklæring skal ses i
sammenhæng med, at religiøse forkyndere m.fl. har
ophold i Danmark med henblik på at udøve
religiøs vejledning og rådgivning af borgere. At
betinge opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f,
stk. 1, af afgivelse af en løfteerklæring vil
således medvirke til at tydeliggøre over for
religiøse forkyndere m.fl., som søger om
opholdstilladelse her i landet, at religiøs vejledning skal
ske i overensstemmelse med dansk lovgivning.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 30 om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre), som er fremsat af
kirkeministeren den 5. oktober 2016.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
3. Obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre
3.1. Gældende ret
Forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, er bl.a. betinget af, at
udlændingen inden 6 måneder efter meddelelse af
opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk
på A1-minus-niveau og danske samfundsforhold
(indvandringsprøven), jf. § 9 f, stk. 4.
Bekendtgørelse nr. 181 af 26. februar 2013 om
indvandringsprøven (bekendtgørelse om
indvandringsprøven) fastsætter nærmere regler om
indvandringsprøven, herunder regler om prøvens form
og indhold, gebyrbetaling, frist for aflæggelse af
prøven, deltagelse i prøven, prøvens
afholdelse, bedømmelse af prøven samt
klageadgang.
Indvandringsprøven består af henholdsvis en
prøve i dansk på A1-minus-niveau (sprogprøve)
og en prøve i viden om Danmark og det danske samfund
(vidensprøve), jf. § 5, stk. 1, i bekendtgørelse
om indvandringsprøven.
Prøvedeltageren skal ved aflæggelse af
vidensprøven dokumentere at have opnået kendskab til
danske normer, værdier og grundlæggende rettigheder,
herunder de danske demokratiske principper, det enkelte menneskes
frihed og personlige integritet, tros- og ytringsfrihed,
kønnenes ligestilling og kvinders rettigheder, og at have
opnået kendskab til mere praktiske og konkrete forhold,
herunder forbud mod vold, omskæring og ulovlig tvang i
forbindelse med indgåelse af ægteskab, opdragelse og
forældreansvar over for børn, uddannelse, sundhed,
arbejde, skat mv., jf. § 9 i bekendtgørelse om
indvandringsprøven.
Hvis udlændingen som led i sit virke foretager eller vil
foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed, er
forlængelse af en opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, endvidere betinget af,
at den pågældende inden for 6 måneder efter
meddelelsen af opholdstilladelsen har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret, jf. § 9 f,
stk. 5.
Formålet med denne undervisning er at øge den
pågældendes forståelse for dansk familieret,
herunder navnlig reglerne om ægteskabs indgåelse,
skilsmisse, forældremyndighed mv., samt forståelse for
forskellen mellem borgerligt gyldige vielser og religiøse
vielser uden borgerlig gyldighed. Hensigten med
undervisningsforløbet er således bl.a., at den
pågældende forstår de sociale og juridiske
konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse
vielser.
Undervisningen har fokus på samspillet og
modsætningerne mellem religiøse sædvaner og
dansk ret, herunder de sociale og manglende juridiske konsekvenser
af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og
religiøse ægteskabskontrakter. Herudover
berører kurset forskellige familieretlige emner, som har
relevans for religiøse forkynderes daglige virke med et
særligt fokus på reglerne om indgåelse af
ægteskab, skilsmisse og forældremyndighed mv.
Kurset udbydes én gang i kvartalet af Ankestyrelsen og
afholdes som et 2-dages kursus. Undervisningen foregår som
udgangspunkt på engelsk og med tolkebistand afhængigt
af deltagernes sprogmæssige kompetencer. Indholdet af kurset
tager udgangspunkt i oplæg fra to faste undervisere med
juridisk baggrund. Herudover er indgået oplæg fra
eksterne undervisere, dialog med deltagerne og gennemgang af
cases.
Efter gennemførelse modtager deltagerne et
deltagercertifikat.
Ved kursets indførelse blev der afsat en fireårig
bevilling fra finanslovskonto § 15.77.02. 30 (Styrkelse af
integrationsindsatsen) til finansiering af kurset. Udgifterne har
omfattet: Undervisere, herunder forberedelsestid og evt. transport,
honorar til eksterne oplægsholdere, udgifter til besøg
på Københavns Rådhus, tolkebistand, herunder
evt. transport, leje af kursussted, materialesamling og forsendelse
og administrationen.
Den årlige bevilling på 535.000 kr. har dækket
ca. fire kurser årligt, med ca. 25 deltagere på hvert
hold. Prisen pr. deltager har således gennemsnitligt
været ca. kr. 5.350.
3.2. Aftale om
obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre
Det fremgår af enighedspapiret af 31. maj 2016, at
regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er enige om, at det er afgørende, at
religiøse forkyndere, der får opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, har indsigt i og
forstår dansk familieret, frihed og folkestyre, således
at de opnår generelle forudsætninger for at
rådgive og vejlede deres menigheder i overensstemmelse med
dansk ret.
Aftaleparterne er derfor enige om at indføre et
obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for
udlændinge, der ansøger om forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk.
1.
Det gælder alle, der har opholdstilladelse efter § 9
f, og således ikke kun udlændinge med opholdstilladelse
efter § 9 f, der foretager vielser.
Det fremgår af aftalen, at undervisningen skal
berøre forskellige familieretlige emner, som har relevans
for religiøse forkynderes daglige virke med et særligt
fokus på reglerne om indgåelse af ægteskab,
skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal undervisningen
berøre samspillet og modsætningerne mellem dansk ret
og danske traditioner på den ene side og religiøse
normer og sædvaner, herunder de sociale og manglende
juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse
vielser og religiøse ægteskabskontrakter, på den
anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte emner om ytrings- og
religionsfrihed, folkestyre, homoseksualitet, ligestilling,
ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
3.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at forlængelse af opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1, skal betinges af,
at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af
opholdstilladelsen har gennemført et kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Det er hensigten, at undervisningen skal berøre
forskellige familieretlige emner, som har relevans for
religiøse forkynderes daglige virke med et særligt
fokus på reglerne om indgåelse af ægteskab,
skilsmisse og forældremyndighed. Desuden skal undervisningen
berøre samspillet og modsætningerne mellem dansk ret
og danske traditioner på den ene side og religiøse
normer og sædvaner, herunder de sociale og manglende
juridiske konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse
vielser og religiøse ægteskabskontrakter, på den
anden side.
Undervisningen skal herudover omfatte lovgivning om ytrings- og
religionsfrihed, folkestyre, ligestilling mellem kønnene og
frihed til seksuel orientering, ikke-diskrimination og
kvinderettigheder.
Kravet om deltagelse i kurset vil gælde for alle
religiøse forkyndere m.fl., der ansøger om
forlængelse af en opholdstilladelse, der er meddelt efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1.
Dog vil visse grupper af tyrkiske statsborgere i medfør
af associeringsaftalen mellem EF og Tyrkiet af 12. september 1963
være undtaget fra kravet om at gennemføre kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre, som betingelse for
meddelelse af forlængelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f. Der henvises til afsnit 8.
Undervisningen vil være af samme omfang og hyppighed som
det kursus om familieret, der i dag skal gennemføres, hvis
en udlænding, der foretager vielser, ansøger om
forlængelse af en opholdstilladelse meddelt efter
udlændingelovens § 9 f, jf. afsnit 3.1. Det er
således hensigten, at kurset afvikles som et 2-dages kursus,
og at det udbydes 4 gange årligt. Det er endvidere hensigten,
at kurset kan tage udgangspunkt i oplæg fra undervisere med
juridisk baggrund. Herudover vil der kunne være faglige
bidrag fra eksterne oplægsholdere, ligesom kurset vil kunne
bestå af dialog med deltagerne og gennemgang af cases.
Undervisningen vil foregå på engelsk, og deltagerne
vil på eget initiativ og ved egen finansiering kunne
medbringe en tolk.
Ved afslutning af kurset vil udlændingen få
udleveret et kursusbevis som dokumentation for, at
udlændingen har deltaget i og gennemført kurset.
Udlændingestyrelsen vil fremover i forbindelse med
meddelelse af en opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 f vejlede om, at forlængelse af en opholdstilladelse
meddelt efter § 9 f er betinget af, at udlændingen
gennemfører et kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen.
Kurset skal gennemføres inden 6 måneder efter, at
opholdstilladelsen er meddelt. Fristen på 6 måneder kan
forlænges ved lovligt forfald. Lovligt forfald vil f.eks.
foreligge, når udlændingen bliver forhindret i at
deltage i kurset på grund af sin helbredstilstand,
graviditet, barsel eller adoption.
Det foreslås herudover, at en ansøger kan fritages
fra kravet om at deltage i kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre, hvis den pågældende har et tilsvarende
kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre.
Udlændinge, som f.eks. i kraft af uddannelse i Danmark har
opnået et tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed
og folkestyre, vil kunne fritages for kravet om at
gennemføre kurset.
Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis
udlændingen har gennemført undervisningsforløb
med et tilsvarende indhold som kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre, eller hvis udlændingen har opnået danske
titler som Ba.jur., Cand.jur. eller har gennemført en dansk
uddannelse som socialrådgiver.
Det forudsættes, at der kun rent undtagelsesvis sker
fritagelse for at deltage i kurset.
Det foreslås, at Udlændingestyrelsens
afgørelser om lovligt forfald og fritagelse - ligesom de
afgørelser om lovligt forfald, der i dag træffes efter
§ 9 f, stk. 5 - kan påklages til
Udlændingenævnet, der er klageinstans for
Udlændingestyrelsens afgørelser om afslag på
forlængelse af opholdstilladelser efter § 9 f, jf.
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Det foreslås endelig, at udlændinge-, integrations-
og boligministeren bemyndiges til efter aftale med kirkeministeren
at fastsætte nærmere regler om kurset i dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at
fastsætte regler om, at undervisningen skal berøre
forskellige familieretlige emner mv. som nævnt ovenfor.
Bemyndigelsen vil herudover bl.a. blive anvendt til at
fastsætte nærmere regler om lovligt forfald, fritagelse
for at deltage i kurset, ansøgningsproceduren og
opkrævning af gebyr for at deltage i kurset.
Kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre etableres af
udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Kursets indhold vil blive fastlagt i samarbejde med
kirkeministeren, således at indholdet svarer til det kursus i
dansk familieret, frihed og folkestyre, som kirkeministeren
etablerer for embedsindehavere uden for folkekirken, der
ønsker vielsesbemyndigelse.
Forslaget skal ses i sammenhæng med lovforslag nr. L 30 om
ændring af lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Decorumkrav og obligatorisk kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre), som er fremsat af
kirkeministeren den 5. oktober 2016.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3, 4 og 8.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det blev i forbindelse med aftalen mellem regeringen,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti
af 31. maj 2016 om indførelse af et obligatorisk kursus i
dansk familieret, frihed og folkestyre aftalt, at kurset og de
hermed forbundne afledte udgifter skal finansieres gennem
brugerbetaling ved et gebyr.
Reglerne om kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
herunder reglerne om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse
for at deltage i kurset, ansøgningsproceduren og
opkrævning af gebyr for at deltage i kurset fastsættes
efter lovforslaget af udlændinge-, integrations- og
boligministeren inden lovens ikrafttræden. I den forbindelse
vil gebyrets størrelse ligeledes blive fastlagt. Gebyret vil
være omkostningsbestemt. I beregningen af gebyret vil blandt
andet indgå omkostninger forbundet med de løbende
driftsudgifter til afholdelsen af kurset samt udarbejdelse og
vedligeholdelse af materiale til brug for kurset mv.
Lovforslaget har således ingen økonomiske
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Kravet i lovforslagets § 1, nr. 1, om, at en
udlænding i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
skal underskrive en løfteerklæring, vil indebære
en yderst begrænset byrde for den enkelte. Kravet i
lovforslagets § 1, nr. 3, om, at udlændingen i
forbindelse med forlængelse af opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1, skal gennemføre
et kursus om dansk familieret, frihed og folkestyre vil
indebære en begrænset byrde for den
pågældende.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget berører ikke udlændinge, der har ret
til ophold på baggrund af EU-reglerne om fri
bevægelighed.
Religiøse forkyndere m.fl., som har ret til ophold i
Danmark efter EU-reglerne om den fri bevægelighed, skal ikke
have opholdstilladelse for at kunne opholde sig i Danmark.
Sådanne udlændinge vil derfor ikke være omfattet
af kravet om gennemførelse af kursus i dansk familieret,
frihed og folkestyre som betingelse for forlængelse af
opholdstilladelse.
Herudover vil visse grupper af tyrkiske statsborgere i
medfør af associeringsaftalen mellem EF og Tyrkiet af 12.
september 1963 være undtaget fra kravet om
gennemførelse af kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Formålet med associeringsaftalen indgået mellem EF
og Tyrkiet er at styrke de økonomiske og
handelsmæssige forbindelser mellem EU og Tyrkiet. Aftalen
giver bl.a. visse rettigheder til tyrkiske statsborgere, der er
arbejdstagere eller på anden måde økonomisk
aktive i et EU-land. Associeringsaftalen er senere blevet suppleret
med en tillægsprotokol af 23. november 1970 samt af
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 af 19. september
1980, som blev vedtaget inden for rammerne af
associeringsaftalen.
Tillægsprotokollen og afgørelse nr. 1/80 indeholder
såkaldte stand still-klausuler, der indebærer et forbud
mod at vedtage nye begrænsninger inden for visse
områder.
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 indeholder
således i artikel 13 en stand still-klausul, der
medfører, at Tyrkiet og EU-medlemsstaterne ikke efter
ikrafttrædelsen af Associeringsrådets afgørelse
nr. 1/80 den 1. december 1980 må indføre nye
begrænsninger, for så vidt angår vilkårene
for adgang til beskæftigelse for arbejdstagere og deres
familiemedlemmer, som har opnået opholds- og
arbejdstilladelse efter nationale regler herom.
Af EU-Domstolens praksis fremgår det, at artikel 13 i
Associeringsrådets afgørelse nr. 1/80 bl.a. er til
hinder for, at der vedtages helt nye restriktioner for
udøvelsen af arbejdskraftens frie bevægelighed,
herunder restriktioner med hensyn til de materielle vilkår
for og/eller fremgangsmåden ved den første indrejse
for tyrkiske statsborgere, der agter at gøre brug af denne
frihed i den pågældende medlemsstat.
I forhold til forlængelse af opholdstilladelse til
tyrkiske statsborgere, der er arbejdstagere i Danmark, må der
heller ikke opstilles nye begrænsninger efter stand
still-klausulernes ikrafttræden eller i forhold til senere
indførte lempelser. Dette gælder uanset grundlaget for
den oprindelige opholdstilladelse.
Religiøse forkyndere, der skal forkynde det
religiøse budskab som præst, imam eller lignende,
må som udgangspunkt anses for at være arbejdstagere.
Det betyder, at de materielle regler for opnåelse af
opholdstilladelse som religiøs forkynder mv. er omfattet af
stand still-klausulerne.
Missionærer og munke m.fl. kan derimod som udgangspunkt
ikke anses for at være arbejdstagere.
Det vil bero på en konkret vurdering, om de
pågældende skal udføre lønnet arbejde af
et sådant omfang, at de kan anses som arbejdstagere i
EU-rettens forstand og dermed omfattet af stand
still-klausulen.
Den foreslåede bestemmelse om gennemførelse af
kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre som betingelse for
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 f indebærer en skærpelse i forhold til
tidligere gældende regler på området.
Det betyder, at der ikke vil kunne stilles krav om
gennemførelse af kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre over for tyrkiske statsborgere, som søger om
forlængelse af opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 f som religiøs forkynder, missionær eller med
henblik på at virke inden for et religiøst
ordenssamfund, hvis den pågældende kan anses for at
være arbejdstager i EU-rettens forstand. I sådanne
tilfælde vil den pågældende derfor ikke skulle
opfylde det foreslåede krav om gennemførelse af kursus
i dansk familieret, frihed og folkestyre. jf. lovforslagets §
1, nr. 3.
Der henvises til udlændingelovens § 2, stk. 3, som
afspejler EU-rettens almindelige forrang.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 3. og 4.
oktober 2016 til den 31. oktober 2016 været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Aalborg Menighedscenter, Advokatsamfundet, Alevi Forbundet i
Danmark, Amnesty International, Arabisk Kirke i Aalborg, Assentoft
Frikirke, Baha'i Samfundet - Det nationale åndelige råd
for bahà'ìerne i Danmark, Baptistkirken i Danmark,
Betania Kirkecenter, Bethel Missionary Baptist Church, Bharatiya
Mandir, Bibel og Missionscentret, Biskopperne, Bornholmerkirken
Evangelisk Luthersk Frimenighed, Borgerkirken, Brahma Kumaris
Åndelige Verdensuniversitet, Brande Hindu Menighed, Brunstad
Kristne Menighed - Holstebro, Brunstad Kristne Menighed -
København, Byens Kirke Silkeborg, Bykirken, Calvary Mission
Church, Center for Visdom og Medfølelse - Tong-nyi Nying-je
Ling, CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg, Chua Lieu
Quan, City Kirken Herning, Citykirken Århus, Copenhagen
Community Church (tidligere Amager Kristne Center), Danmarks
Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau
Forening, Danner, Danske Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Diakoniråd, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Islamisk Center, Dansk Missionsråd, Dansk Muslimsk
Union, Dansk Pakistansk Kulturforening, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Teltmissions Menighed, Dansk
Tyrkisk Islamisk Stiftelse, Danske Kirkers Råd, Datatilsynet,
Debre Mihret St. Amanuel Church in Copenhagen, Den Apostoliske
Pinsekirke, Den Apostolske Kirke i Danmark, Den Armensk Apostolske
Kirke, Den Burmesiske Theravada Buddhistforening Buddha Ramsi, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Europabevægelse, Den Danske
Helsinki-Komité for Menneskerettigheder, Den Danske
Præsteforening, Den Evangeliske Frikirke, Den
Evangelisk-Lutherske Frikirke, Den Hellige Bispemartyr Clemens pave
af Roms Menighed, Den Islamiske forening af Bosniakker i Danmark,
Den Islamiske Verdensliga (Muslim Worldliga), Den Katolske Kirke i
Danmark, Den Kinesiske Kirke i København (KKiK), Den
Koptisk-Ortodokse Kirke, Den Koreanske Kirke i Danmark, Den Kristne
Forsamling (Frikirken Berøa), Den Kristne Forsamling
(tidligere Kristnastova), Den Makedonske Ortodokse Kirke, Den
Mandæiske Mandea i Danmark, Den Nyapostolske Kirke i Danmark,
Den Ortodokse Kirke i Danmark, Den Ortodokse Russiske Kirkes
Menighed i København, Den Rumænsk-Ortodokse Menighed i
Danmark, Den Rumænsk Ortodokse Menighed i Herning, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i København, Den
Rumænsk Ortodokse Menighed i Århus, Den Russiske
Ortodokse Kirkes Menigheder, Den Serbisk Ortodokse Kirke i Danmark,
Den til St. Alban's English Church i København
hørende menighed, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturelle
Forening, Den Vietnamesiske Buddhistiske Kulturforening i
Århus, Det Albanske Trossamfund i Danmark, Det Danske
Missionsforbund, Det Islamiske Forbund i Danmark, Det Islamiske
Trossamfund, Det Islamiske Trossamfund på Fyn (DIT), Det
Mosaiske Trossamfund, Det Muslimske Kulturcenter, DIGNITY,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Etiopisk-Ortodokse Tewahedo Kirke i Danmark, Evangelieforsamlingen,
Evangelisk Luthersk Mission, Evangelisk Luthersk Netværk,
Exodus-Kirken, Finansrådet, Flygtningenævnet,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Fonden Guds
Verdensvide Kirke (Worldwide Church of God), Foreningen af
Grundtvigske valg- og frimenigheder, Foreningen af Offentlige
Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater, Foreningen
Ahlul Bait i Danmark (tidligere Al-Mostafa Islamisk Center),
Foreningen Liberal Katolsk Kirke i Danmark, Foreningen Rangjung
Yeshe Sangha, Foreningen Stup, Forn Sidr-Asa- og Vanetrosamfundet i
Danmark, For-samlingen Livdin, Fredsfonden, Frederikshavn
Kirkecenter, Frelsens Hær, Frikirken Hillerød,
Frikirken i Løgstør, Frikirken i Multihuset,
Frikirken Oasan, Frikirken på Havnen, Frimenigheden Kilden,
Færørenes Landsstyre, Fårevejle Evanglisk
Lutherske Frimenighed, Grundtvigsk Forum, Guds menighed, Gurdwara
Copenhagen, Græsted Frikirke, Harreskovens Blótgilde,
Hillerød Frimenighed, HK/Danmark, Holstebro Frikirke,
Holstebro Pinsekirke, Holstedbro Oasekirke, Holy International
Christian Ministries Denmark, Indre Mission, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, International Christian
Community, International Harvest Christian Center, Inuunerup Nutaap
Oqaluffia - Grønlands Frikirke, Islamic Center Jaffaria,
Islamic Cultural Center, Islamisk Center for Europæiske
Lande, Islamisk Forum, Islamisk Kultur Center Amager, Islamisk
Kulturel og Studie Institut, Islams Ahmadiyya Djamâ'at
(Bevægelse), Jehovas Vidner, Jesu Kristi Kirke af Sidste
Dages Hellige, Jesus is Lord Church, Karma Kadjy Skolen
(Karma-Kasjyba Skolen), Karma Kagyu Buddhistisk Sangha,
Karmapa-Trust-Sangye Tashi Ling, Kirkernes Integrationstjeneste,
KL, Kong Haakons Kirke, Krishnabevægelse/Iskcon (Hara
Krishna), Kristensamfundet i Danmark, Kristent Center, Kristent
Center Midt-Vest, Kristent Centrum, Kristent Fællesskab -
København, Kristus Kirken (frikirke), Kronjyllands
Frimenighed, Kulturforeningen for folk fra Irak, Københavns
Moske, København Vinyard, Københavnerkirkens
frimenighed, Københavns Bibeltrænings Center,
Københavns Frimenighed, Landsforeningen Adoption &
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen
af Kvindekrisecentre (LOKK), Lemvig Bykirke, Livets Kilde, LM
Kirken Herning, Luthersk Mission, Luthersk Missionsforenings
Frimenighed, Machsike Hadas, Madina-Tul-Ilm Education Center,
Mariagerfjord Frikirke, Menigheden af Kristne i Danmark i Jesu
navn, Menigheder inden for Pinsebevægelsen, Metodistkirken i
Danmark, Minhaj ul Quran International Denmark, Mission Danmark,
Morsø Frimenighed, Muslim Cultural Institute, Muslimernes
Fællesråd, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Nazaræernes Kirke, Nexø Frikirke,
Nord-schleswigsche Geminde, Northwest Europe Diocese of Ethiopian
Orthodox Tewahedo Church, Odder Frimenighed, Pakistan Islamic
Welfare Society, Pinsekirken i Esbjerg, Pinsekirken i Herning,
Pinsekirken i Hobro, Pinsekirken i Korsør, Pinsekirken i
Randers, Pinsekirken i Roskilde, Pinsekirken i Rønne,
Pinsekirken i Thisted, Pinsekirken i Vejle, Pinsekirken i Aalborg,
Pinsekirken i Århus, Pinsekirken København Ø,
Pinsekirken Nyt Håb, Pinsekirken på Amager, Phendeling
- Center for Tibetansk Buddhisme, PRO-Vest, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret,
Redeemed Christian Church of God - Jesus Centre, Reformerte
menigheder, Refugees Welcome, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Ringsted Moske, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rødding Frimenighed, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, Samtlige byretter, Sathya Sai Baba,
Shiamuslimsk Trossamfund i Danmark, Shir Hatzafon - Progressiv
Jødedom i Danmark, Sikh Foundation, Silkeborg Oasekirke,
Denmark, Siri Guru Singh Sabha, Copenhagen, Skjern Bykirke, Skovbo
Frikirke, SOS mod Racisme, Sree Abirami Amman Temple, Svendborg
Menighedscenter, Svenska Gustafsförsamlingen i
København, Syvende-dags Adventistkirken - Danmark,
Søhøjlandets Kirke, Taiba - Ismalisk Center og
Moské, Tendai Danmark, Tendai Buddhistisk Center, The
Brethren, The Buddhist Organisation Dhammakaya i Danmark, The
International Church of Copenhagen (The American Lutheran
Congregation of Copenhagen), Thorsted Frimenighed, Tidehverv,
Troens Ord (Brande Kristne Center), Tønder Frikirke,
Udlændingenævnet, Verdens Lys, Viborg Internationale
Pinsekirke, Wakf Al Massira, Wat Thai Danmark, Watpa Copenhagen
(Sunnataram Copenhagen), Yeshuat Tsion - Den Messianske Synagoge i
Danmark, Ægteskab uden Grænser, Øsal Ling -
Lysets Have, Østens Assyriske Kirke i Danmark (Den assyriske
østkirke i Danmark), Ågård Frimenighed,
Århus Islamiske Trossamfund og 3F.
| | 10. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Begrænsede konsekvenser | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget berører ikke
udlændinge, der har ret til ophold på baggrund af
EU-reglerne om fri bevægelighed. Visse persongrupper vil være
undtaget fra de foreslåede krav om gennemførelse af
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre og afgivelse af
løfteerklæring om overholdelse af dansk lovgivning.
Der henvises til afsnit 8. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås at
indføre en ny bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 4, hvorefter
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
betinges af, at udlændingen underskriver en
løfteerklæring om, at den pågældende i sit
virke vil overholde dansk lovgivning.
Løfteerklæringen skal
underskrives første gang, der ansøges om
opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1. Hvis udlændingen
i forbindelse med ansøgningen ikke underskriver
erklæringen, skal der meddeles afslag på
opholdstilladelse.
Konsekvenserne af, at
udlændingen efterfølgende ikke måtte overholde
dansk lovgivning, vil afhænge af udlændingens
adfærd, dvs. om tilsidesættelse af den
pågældende lovgivning efter de gældende regler om
udvisning, inddragelse mv. konkret kan begrunde, at
opholdstilladelsen f.eks. inddrages, eller at udlændingen
udvises.
Hvis en udlænding tidligere
har underskrevet en løfterklæring om overholdelse af
dansk lovgivning i forbindelse med tildeling af
vielsesbemyndigelse, skal løfteerklæringen ikke
underskrives i forbindelse med en efterfølgende
ansøgning om opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 f, stk. 1. Det påhviler udlændingen at
dokumentere, at løfteerklæringen er blevet
underskrevet på et tidligere tidspunkt. Der henvises i
øvrigt til afsnit 2.3.
Til nr. 2
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 4, 1. pkt.,
skal forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 betinges
af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk
på A1-minus-niveau, jf. bekendtgørelse nr. 831 af 24.
juni 2010 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., og
danske samfundsforhold.
Bekendtgørelse nr. 831 af
24. juni 2010 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
er ophævet, og det er nu bekendtgørelse nr. 981 af 28.
juni 2016 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., der
er gældende.
Det foreslås derfor, at
henvisningen til bekendtgørelse nr. 831 af 24. juni 2010
ændres til en henvisning til bekendtgørelse nr. 981 af
28. juni 2016.
Der er således tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 3
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 5, er
forlængelse af en opholdstilladelse efter § 9 f, stk. 1,
betinget af, at ansøgeren inden for 6 måneder efter
meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret, hvis
ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil foretage
vielser med eller uden borgerlig gyldighed.
Det foreslås at nyaffatte
§ 9 f, stk. 5, der bliver til § 9 f, stk. 6, som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1.
Det foreslås således i
§ 9 f, stk. 6, 1. pkt., at
forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges
af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelse af
opholdstilladelse har gennemført et kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre, der er etableret af
udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Ændringen indebærer, at
det gældende undervisningsforløb om dansk familieret
afløses af et kursus i både dansk familieret og frihed
og folkestyre, og at kurset skal gennemføres af alle, der
ansøger om forlængelse af en opholdstilladelse meddelt
efter udlændingelovens § 9 f, og ikke kun dem, der
foretager eller vil foretage vielser.
Kravet om deltagelse i kurset vil
gælde for alle religiøse forkyndere m.fl., der
ansøger om forlængelse af en opholdstilladelse, der er
meddelt efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1.
Dog vil visse grupper af tyrkiske
statsborgere i medfør af associeringsaftalen mellem EF og
Tyrkiet af 12. september 1963 være undtaget fra kravet om at
gennemføre kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
som betingelse for meddelelse af forlængelse af
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f. Der
henvises til lovforslagets afsnit 8.
Ved kursets afslutning vil
udlændingen få udleveret et kursusbevis som
dokumentation for, at udlændingen har deltaget i og
gennemført kurset.
Hvis en udlænding tidligere
har gennemført kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre i forbindelse med tildeling af vielsesbemyndigelse, jf.
§ 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 30 om ændring af lov om
ægteskabs indgåelse og opløsning, fremsat den 5.
oktober 2016 af kirkeministeren, skal udlændingen dog ikke
gennemføre kurset på ny i forbindelse med en
efterfølgende ansøgning om forlængelse af
ophold efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til
afsnit 3.3.
Efter den gældende
bestemmelse i § 9 f, stk. 5, 2. pkt., der foreslås
ophævet, påhviler det ansøgeren at dokumentere
at have gennemført et undervisningsforløb om dansk
familieret inden for en frist på 6 måneder.
På tilsvarende vis
påhviler det efter den foreslåede bestemmelse i § 9 f, stk. 6, 2. pkt., ansøgeren
at fremlægge dokumentation for at have gennemført
kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre inden for en frist
på 6 måneder.
Ansøgningen om
forlængelse skal således vedlægges kursusbeviset
som dokumentation for, at den pågældende har
gennemført kurset i dansk familieret, frihed og
folkestyre.
Efter den gældende
bestemmelse i § 9 f, stk. 5, 3. pkt., der foreslås
ophævet, kan fristen på 6 måneder for at have
gennemført undervisningsforløbet om dansk familieret
forlænges ved lovligt forfald.
På tilsvarende vis kan
fristen på 6 måneder for at have gennemført
kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre efter den
foreslåede bestemmelse i § 9 f,
stk. 6, 3. pkt., efter ansøgning forlænges ved
lovligt forfald.
Som det gælder i dag i
forbindelse med administrationen af § 9 f, stk. 5, vil det
være Udlændingestyrelsen, der tager stilling til, om
udlændingen som følge af lovligt forfald har
været forhindret i at deltage i kurset inden for
6-måneders perioden.
Det påhviler ansøgeren
at dokumentere lovligt forfald. Lovligt forfald vil f.eks.
foreligge, hvis en religiøs forkynder bliver forhindret i at
deltage i kurset på grund af sin helbredstilstand,
graviditet, barsel eller adoption.
Er der på grund af lovligt
forfald grundlag for at forlænge fristen, skal fristen
forlænges med det tidsrum, der er nødvendigt for, at
udlændingen kan deltage i et nyt undervisningsforløb.
Udlændingen vil skulle tilmeldes og gennemføre det
førstkommende kursusforløb. Udlændingestyrelsen
kan først fastsætte en ny frist, når
årsagen til det lovlige forfald er ophørt.
Er udlændingens
opholdstilladelse udløbet på tidspunktet for
Udlændingestyrelsens afgørelse om, at der forelå
lovligt forfald, vil styrelsen samtidig forlænge
udlændingens opholdstilladelse, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt. Fastsætter
Udlændingestyrelsen ikke en ny frist for gennemførelse
af kurset, fordi det ikke kan lægges til grund, at der
forelå lovligt forfald, skal udlændingen udrejse,
når opholdstilladelsen udløber. Er opholdstilladelsen
udløbet på tidspunktet for styrelsens
afgørelse, fastsættes en udrejsefrist.
Hvis udlændingen har deltaget
i kursusforløbets første dag, men bliver forhindret
på kursets anden dag, er det alene nødvendigt for
udlændingen at deltage i kursets anden dag. Dette skal ske i
forbindelse med det førstkommende kursusforløb.
Kursusbeviset vil blive udstedt, når udlændingen har
fuldført begge kursusdage, uanset om udlændingen har
deltaget i to sammenhængende dage eller i to dage i
forbindelse med forskellige undervisningsforløb. Ligger det
førstkommende kursusforløb tidsmæssigt efter
udløb af 6-måneders fristen, kan udlændingen
søge om forlængelse af fristen.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 9 f, stk. 6, 4. pkt.,
indebærer, at kravet om, at ansøgeren inden 6
måneder efter meddelelsen af opholdstilladelsen har
gennemført kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre,
ikke stilles, hvis ansøgeren fritages for at deltage i
kurset, fordi den pågældende har et tilsvarende
kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre.
Det er alene udlændinge, som
i kraft af f.eks. uddannelse i Danmark har opnået et
tilsvarende kendskab til dansk familieret, frihed og folkestyre,
der vil kunne fritages fra kravet om at gennemføre
kurset.
Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis udlændingen har gennemført
undervisningsforløb med et tilsvarende indhold som kurset i
dansk familieret, frihed og folkestyre, eller hvis
udlændingen har opnået danske titler som Ba.jur.,
Cand.jur. eller har gennemført en dansk uddannelse som
socialrådgiver.
Det forudsættes, at der kun
rent undtagelsesvis sker fritagelse fra at deltage i kurset.
Det er Udlændingestyrelsen,
der i forbindelse med ansøgningen om forlængelse af
opholdstilladelsen foretager en konkret vurdering af, om
ansøgeren kan fritages for at deltage i kurset, fordi den
pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre.
Udlændingestyrelsens
afgørelser om fritagelse vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. den foreslåede
ændring af § 52 b, stk. 1, nr. 3, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 8, ligesom Udlændingestyrelsens
afgørelser om lovligt forfald vil kunne påklages til
Udlændingenævnet, jf. § 52 b, stk. 1, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets afsnit 3.3.
Til nr. 4
Det foreslås at
indføre en ny bestemmelse i udlændingelovens § 9 f, stk. 10, hvorefter
udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges til
efter aftale med kirkeministeren at fastsætte nærmere
regler om kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, herunder
regler om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse for at
deltage i kurset, ansøgningsproceduren og opkrævning
af gebyr for at deltage i kurset.
Det er hensigten, at bemyndigelsen
skal anvendes til at fastsætte regler om, at undervisningen
som udgangspunkt skal berøre forskellige familieretlige
emner, som har relevans for religiøse forkynderes daglige
virke med et særligt fokus på reglerne om
indgåelse af ægteskab, skilsmisse og
forældremyndighed. Desuden skal undervisningen berøre
samspillet og modsætningerne mellem dansk ret og danske
traditioner på den ene side og religiøse normer og
sædvaner, herunder de sociale og manglende juridiske
konsekvenser af ikke-borgerligt gyldige religiøse vielser og
religiøse ægteskabskontrakter, på den anden
side.
Undervisningen skal herudover
omfatte lovgivning om ytrings- og religionsfrihed, folkestyre,
ligestilling mellem kønnene og frihed til seksuel
orientering, ikke-diskrimination og kvinderettigheder.
Kursets indhold vil blive fastlagt
i samarbejde med kirkeministeren, således at indholdet svarer
til det kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, som
kirkeministeren etablerer for embedsindehavere udenfor folkekirken,
der ønsker vielsesbemyndigelse.
Bemyndigelsen vil herudover bl.a.
blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om
lovligt forfald, fritagelse for at deltage i kurset,
ansøgningsproceduren og opkrævning af gebyr for at
deltage i kurset.
Gebyret vil blive fastsat
omkostningsbestemt og finansieret gennem brugerbetaling.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets afsnit 3.3.
Til nr. 5
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 9 f.
Det indebærer, at § 9 f,
stk. 8, bliver til § 9 f, stk. 9.
Den gældende henvisning i
udlændingelovens § 9 h, stk. 7, til § 9 f, stk. 8,
skal derfor ændres til § 9 f, stk. 9.
Til nr. 6
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 9 f.
Det indebærer, at § 9 f,
stk. 6, bliver til § 9 f, stk. 7.
Den gældende henvisning i
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 11, til § 9 f,
stk. 6, skal derfor ændres til § 9 f, stk. 7.
Til nr. 7
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 9 f.
Det indebærer, at § 9 f,
stk. 8, bliver til § 9 f, stk. 9.
Den gældende henvisning i
udlændingelovens § 33, stk. 5, til § 9 f, stk. 8,
skal derfor ændres til § 9 f, stk. 9.
Til nr. 8
Efter den gældende
bestemmelse i udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3,
kan Udlændingestyrelsens afgørelser om lovligt
forfald, der i dag træffes efter § 9 f, stk. 5,
påklages til Udlændingenævnet, der er
klageinstans for Udlændingestyrelsens afgørelser om
afslag på forlængelse af opholdstilladelser efter
§ 9 f, jf. udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr.
3.
Det foreslås at ændre
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3, således at
Udlændingestyrelsens afgørelser om fritagelse for at
deltage i kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre kan
påklages til Udlændingenævnet.
Forslaget indebærer, at
både Udlændingestyrelsens afgørelser om lovligt
forfald og Udlændingestyrelsens afgørelser om
fritagelse for at deltage i kurset om dansk familieret, frihed og
folkestyre kan påklages til Udlændingenævnet.
Herudover er der tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 9 f.
Det indebærer, at § 9 f,
stk. 5, bliver til § 9 f, stk. 6.
Den gældende henvisning i
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 3, til § 9 f,
stk. 5, skal derfor ændres til § 9 f, stk. 6.
Til nr. 9
Der er tale om en
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1,
nr. 1, hvorved det foreslås at indsætte et nyt stykke i
§ 9 f.
Det indebærer, at § 9 f,
stk. 8, bliver til § 9 f, stk. 9.
Den gældende henvisning i
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 5, til § 9 f,
stk. 8, skal derfor ændres til § 9 f, stk. 9.
Til §
2
Det foreslås i § 2, stk. 1, at loven træder i kraft den
1. april 2017.
Efter forslaget til § 2, stk. 2, finder § 1, nr. 1, ikke
anvendelse for udlændinge, som inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk.
1.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at udlændinge, der inden lovens
ikrafttræden den 1. april 2017 har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse i medfør af § 9 f, stk. 1, ikke
skal underskrive en løfteerklæring om, at den
pågældende i sit virke vil overholde dansk lovgivning
som betingelse for at blive meddelt opholdstilladelse.
Efter forslaget til § 2, stk. 3, finder § 1, nr. 3, ikke
anvendelse for udlændinge, som ikke foretager eller vil
foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed, og som inden
lovens ikrafttræden er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 f, stk. 1. For disse
udlændinge finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at udlændinge, som ikke foretager eller vil
foretage vielser, og som inden den 1. april 2017 er meddelt
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
ikke skal gennemføre det foreslåede kursus i dansk
familieret, frihed og folkestyre for at få forlænget
opholdstilladelsen.
Udlændinge, som ikke
foretager eller vil foretage vielser, og som meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f, stk. 1,
fra og med den 1. april 2017 skal gennemføre det
foreslåede kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre
for at få forlænget opholdstilladelsen.
Efter forslaget til § 2, stk. 4, finder § 1, nr. 3,
endvidere ikke anvendelse for udlændinge, som foretager eller
vil foretage vielser med eller uden borgerlig gyldighed, og som
inden lovens ikrafttræden har gennemført et kursus i
dansk familieret efter den hidtil gældende bestemmelse i
§ 9 f, stk. 5.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at udlændinge, der inden lovens
ikrafttræden den 1. april 2017 har gennemført
undervisningsforløbet i dansk familieret efter den
gældende bestemmelse i § 9 f, stk. 5, ikke skal
gennemføre det nye kursus i dansk familieret, frihed og
folkestyre for at få forlænget opholdstilladelsen.
Udlændinge, som ikke har
gennemført undervisningsforløbet i dansk familieret
inden den 1. april 2017, skal derimod gennemføre det nye
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre for at få
forlænget opholdstilladelsen.
Til §
3
Efter udlændingelovens §
66 gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de
særlige færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Den foreslåede bestemmelse,
der vedrører lovens territoriale gyldighedsområde,
betyder, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning kan sættes helt
eller delvist i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske og
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 10 i lov nr. 665 af 8. juni 2016 om ændring
af integrationsloven og forskellige andre love, foretages
følgende ændringer: | | | | § 9 f.
--- | | | Stk.
2. -3 --- | | 1. I § 9 f indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk.
4. Opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges af, at
udlændingen underskriver en løfteerklæring om,
at den pågældende i sit virke som forkynder vil
overholde dansk lovgivning.« Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9. | | | | Stk. 4.
Forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal betinges
af, at ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har bestået en prøve i dansk
på A1-minus-niveau, jf. bekendtgørelse nr. 831 af 24.
juni 2010 om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., og
danske samfundsforhold. Udlændinge-, integrations- og
boligministeren fastsætter regler om prøven, herunder
regler om, hvornår prøven anses for bestået,
frist for aflæggelse og beståelse af prøven, om
udpegning af prøveafholdere, betingelser for at deltage i
prøven, opkrævning af gebyr for at deltage i
prøven, klagefrister og prøvens indhold og
gennemførelse m.v. | | 2. I § 9 h, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk.
5, 1. pkt., ændres »bekendtgørelse nr. 831 af
24. juni 2010« til: »bekendtgørelse nr. 981 af
28. juni 2016«. | | | | Stk. 5. Hvis
ansøgeren som led i sit virke foretager eller vil foretage
vielser med eller uden borgerlig gyldighed, skal forlængelse
af opholdstilladelse efter stk. 1 endvidere betinges af, at
ansøgeren inden 6 måneder efter meddelelsen af
opholdstilladelsen har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret. Det påhviler
ansøgeren at fremlægge dokumentation herfor. Fristen
på 6 måneder kan efter ansøgning forlænges
ved lovligt forfald. | | 3. § 9 f, stk. 5, der bliver stk. 6,
affattes således: »Stk.
6. Forlængelse af opholdstilladelse efter stk. 1 skal
endvidere betinges af, at ansøgeren inden 6 måneder
efter meddelelse af opholdstilladelse har gennemført et
kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre, der er etableret
af udlændinge-, integrations- og boligministeren. Det
påhviler ansøgeren inden for de 6 måneder at
fremlægge dokumentation herfor. Fristen på 6
måneder kan efter ansøgning forlænges ved
lovligt forfald. 1. og 2. pkt. finder ikke anvendelse, hvis
ansøgeren fritages for at deltage i kurset, fordi den
pågældende har et tilsvarende kendskab til dansk
familieret, frihed og folkestyre.« | Stk. 6-8.
--- | | | | | 4. I § 9 f indsættes som stk. 10: »Stk.
10. Udlændinge-, integrations- og boligministeren
fastsætter efter aftale med kirkeministeren nærmere
regler om kurset i dansk familieret, frihed og folkestyre, herunder
regler om kursets indhold, lovligt forfald, fritagelse for at
deltage i kurset, ansøgningsproceduren og opkrævning
af gebyr for at deltage i kurset, jf. stk. 6.« | | | | § 9 h.
--- | | | Stk. 2-6.
--- | | | | | | Stk. 7. Hvis
en ansøgning, der er omfattet af stk. 1, afvises på
andet grundlag end manglende gebyrbetaling, jf. § 9, stk. 21,
§ 9 a, stk. 4-6, § 9 c, stk. 6, § 9 f, stk. 8,
§ 9 g, stk. 4, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j, stk. 2 og
3, § 9 k, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, § 9 m, stk. 2 og 3,
§ 9 n, stk. 2 og 3, § 11, stk. 10, § 47 b og regler
udstedt i medfør af § 9 g, stk. 1 og 2, skal gebyret
tilbagebetales fratrukket et beløb på 750 kr. | | 5. I § 9 h, stk. 7, ændres
»§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk.
9«. | | | | Stk. 8-14.
--- | | | | | | § 19. En
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages: | | | 1-10)
--- | | | | | | 11)
Når opholdstilladelsen er betinget af, at udlændingen
og personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til udlændingen, ikke
modtager offentlig hjælp til forsørgelse under
opholdet her i landet, jf. § 9 f, stk. 6, og udlændingen
eller personer, der meddeles opholdstilladelse som følge af
familiemæssig tilknytning til udlændingen, modtager
offentlig hjælp til forsørgelse. Kommunalbestyrelsen
afgiver efter anmodning fra Udlændingestyrelsen en udtalelse
om, hvorvidt udlændingen eller personer, der meddeles
opholdstilladelse som følge af familiemæssig
tilknytning til udlændingen, under opholdet her i landet har
modtaget offentlig hjælp til forsørgelse. | | 6. I § 19, stk. 1, nr. 11, ændres
»§ 9 f, stk. 6« til: »§ 9 f, stk.
7«. | | | | 12-14)
--- | | | | | | Stk. 2-12.
--- | | | | | | § 33.
--- | | | Stk. 2-4.
--- | | | | | | Stk. 5.
Ansøgning om opholdstilladelse, som tillades indgivet her i
landet, jf. § 9, stk. 21, § 9 a, stk. 4-6, § 9 c,
stk. 6, § 9 f, stk. 8, § 9 i, stk. 3 og 4, § 9 j,
stk. 2 og 3, § 9 k, stk. 2 og 3, § 9 l, stk. 2 og 3,
§ 9 m, stk. 2 og 3, § 9 n, stk. 2 og 3, og § 9 p,
stk. 2 og 3, og ansøgning om opholdstilladelse efter §
9 d tillægges opsættende virkning med hensyn til
udrejsefristen. | | 7. I § 33, stk. 5, ændres »§
9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk. 9«. | | | | Stk. 6-15.
--- | | | | | | § 52 b.
For Udlændingenævnet kan indbringes klager over
følgende afgørelser, som Udlændingestyrelsen
har truffet: | | | 1-2)
--- | | | | | | 3) Afslag
på ansøgninger om forlængelse af
opholdstilladelse meddelt efter § 9, § 9 c, stk. 1,
§ 9 d og § 9 f, jf. nr. 1 og 2, herunder
afgørelser om lovligt forfald, jf. § 9, stk. 30, og
§ 9 f, stk. 5, og afgørelser om inddragelse af
sådanne opholdstilladelser, jf. § 11, stk. 2, og §
19. | | 8. I § 52 b, stk. 1, nr. 3, ændres
»og § 9 f, stk. 5« til: »afgørelser
om fritagelse og lovligt forfald, jf. § 9 f, stk.
6«. | | | | 4) --- | | | | | | 5) Afgørelser om afvisning af
ansøgninger om opholdstilladelse efter § 9, stk. 21,
§ 9 c, stk. 6, og § 9 f, stk. 8, jf. nr. 1 og 2, samt
afgørelser om afvisning af en ansøgning om
opholdstilladelse, jf. § 47 b. | | 9. I § 52 b, stk. 1, nr. 5, ændres
»§ 9 f, stk. 8« til: »§ 9 f, stk.
9«. | | | | 6-12) --- | | | | | | Stk. 6-7.
--- | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. april 2017. Stk. 2.
§ 1, nr. 1, finder ikke anvendelse
for udlændinge, som inden lovens ikrafttræden har
indgivet ansøgning om opholdstilladelse i medfør af
udlændingelovens § 9 f, stk. 1. Stk. 3.
§ 1, nr. 3, finder ikke anvendelse for udlændinge, som
ikke foretager eller vil foretage vielser med eller uden
borgerlighed gyldighed, og som inden lovens ikrafttræden er
meddelt opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 f,
stk. 1. For disse udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse. Stk. 4.
§ 1, nr. 3, finder endvidere ikke anvendelse for
udlændinge, som foretager eller vil foretage vielser med
eller uden borgerlig gyldighed, og som inden lovens
ikrafttræden har gennemført et
undervisningsforløb om dansk familieret efter den hidtil
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 9 f,
stk. 5. For disse udlændinge finder de hidtil gældende
regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvist i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. | | | |
|