Fremsat den 18. november 2016 af beskæftigelsesministeren (Jørn Neergaard Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Optjening af ret til feriedagpenge for
perioder med sygedagpenge ophæves)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som bl.a.
ændret ved § 16 i lov nr. 623 af 8. juni 2016 og senest
ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. § 75 h,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Et medlem optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge
på grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået
udbetalt dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge
ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Med Aftale om finansloven for 2017 er
regeringen (Venstre) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti enige om at gennemføre de
budgetforbedringer, der er indbudgetteret på regeringens
forslag til finanslov for 2017.
Der er enighed om at afskaffe muligheden for,
at medlemmer af en arbejdsløshedskasse optjener ret til
feriedagpenge for de perioder, hvor de har modtaget sygedagpenge,
hvis de pågældende ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn for perioden. Derved
sidestilles sygedagpengemodtagere, som er medlem af en
arbejdsløshedskasse med sygedagpengemodtagere, som ikke er
medlem af en arbejdsløshedskasse.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Optjening af
feriedagpenge
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler i § 75 h,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. optjener et
medlem af en arbejdsløshedskasse ret til ferie med
feriedagpenge på grundlag af perioder, hvor
arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til
pågældende, f.eks. arbejdsløshedsdagpenge,
midlertidig arbejdsmarkedsydelse eller feriedagpenge. Hvis
arbejdsløshedskassen har udbetalt efterløn eller
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse er der dog ikke ret til feriedagpenge.
Herudover optjenes der efter lovens § 75
h, stk. 2, nr. 1, ret til feriedagpenge på grundlag af
perioder, hvor der til et medlem er udbetalt sygedagpenge eller
dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
hvis pågældende ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn. Efter reglerne i
bekendtgørelse nr. 698 af 27. maj 2015 om feriedagpenge, har
personer, som har været sygemeldt og fået udbetalt
sygedagpenge, men som ifølge ansættelsesforholdet
optjener ret til sygeferiegodtgørelse på grundlag af
lønnens størrelse, ikke samtidig ret til optjening af
feriedagpenge.
Lovens § 75 h, stk. 2, nr. 2, giver
hjemmel til, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte
regler om ret til optjening af feriedagpenge på grundlag af
perioder med ydelser, der kan sidestilles med ovennævnte
ydelser. Denne hjemmel er ikke udmøntet.
Der kan udbetales feriedagpenge med op til 25
dage i et ferieår, hvilket svarer til, at
pågældende har modtaget ydelser fra
arbejdsløshedskassen i hele optjeningsåret, jf. §
75 h, stk. 6, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Udbetaling af feriedagpenge forudsætter,
at personen på ferietidspunktet er i et arbejdsforhold som
lønmodtager eller er berettiget til
arbejdsløshedsdagpenge.
Egen optjent ferie efter ferieloven m.v. skal
være afholdt, inden der kan udbetales feriedagpenge fra
arbejdsløshedskassen.
Hvis man har fået udbetalt ydelser med
en beregnet sats i perioden fra optjeningsårets begyndelse og
frem til ferien, får man det samme beløb i
feriedagpenge med eventuelle fradrag.
Hvis man ikke har fået udbetalt ydelser
med en beregnet sats, udbetales feriedagpenge med et fast
beløb, der udgør 82 pct. af
arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb som
fuldtids- henholdsvis deltidsforsikret, jf. § 47 eller §
70 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det er medlemmets forsikringsstatus, når
ferien holdes, som afgør, om der skal udbetales
feriedagpenge med satsen for fuldtids- eller deltidsforsikrede.
Feriedagpenge til dimittender udbetales med en fast sats på
82 pct. af maksimale arbejdsløshedsdagpenge for
fuldtidsforsikrede henholdsvis deltidsforsikrede eller med en
eventuel beregnet individuel sats på baggrund af medlemmets
hidtidige arbejdsindtægt.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med Aftale om finansloven for 2017 er
regeringen (Venstre) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti enige om at gennemføre de
budgetforbedringer, der er indbudgetteret på regeringens
forslag til finanslov for 2017.
Forsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse optjener i dag ret til feriedagpenge for
perioder, hvor de har modtaget sygedagpenge, hvis de
pågældende ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn for perioden. Modtagere af
sygedagpenge, som ikke er medlemmer af en
arbejdsløshedskasse kan ikke optjene ret til feriedagpenge
fra arbejdsløshedskassen på baggrund af perioder, hvor
de har modtaget sygedagpenge, uanset om de pågældende
ikke har optjent ret til ferie med feriegodtgørelse eller
løn for perioden.
Det bemærkes, at såvel medlemmer
af en arbejdsløshedskasse som ikke-medlemmer af
arbejdsløshedskasse, kan have ret til sygedagpenge.
For modtagere af sygedagpenge er der
således forskel i retten til at kunne opnå ret til
feriedagpenge under afholdelse af ferie efter sygdomsperiode
afhængigt af, om pågældende har været
medlem af en arbejdsløshedskasse eller ej. Det finder
regeringen ikke er hensigtsmæssigt.
Det foreslås derfor at harmonisere
optjeningsreglerne for feriedagpenge for sygedagpengemodtagere,
så det ikke er muligt at optjene ret til feriedagpenge ved
modtagelse af sygedagpenge for forsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse. Derved sidestilles
sygedagpengemodtagere, som er medlem af en
arbejdsløshedskasse med sygedagpengemodtagere, som ikke er
medlem af en arbejdsløshedskasse. Det bemærkes, at et
medlem af en arbejdsløshedskasse heller ikke optjener ret
til feriedagpenge på baggrund af perioder, hvor personen har
været i et jobafklaringsforløb eller i et
ressourceforløb.
Konkret foreslås, at reglerne om
optjening af ret til feriedagpenge for perioder hvor personen har
modtaget sygedagpenge ophæves.
Det foreslås videre, at reglen i §
75 h, stk. 2, nr. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
om, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
ret til optjening af feriedagpenge på grundlag af perioder
med ydelser, der kan sidestilles med ovennævnte ydelser,
udgår ved ny affattelsen af bestemmelsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører en harmonisering
af reglerne for optjening af feriedagpenge for
sygedagpengemodtagere, så forsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse ikke længere har mulighed for at
optjene ret til feriedagpenge ved modtagelse af sygedagpenge.
Forsikrede modtagere af sygedagpenge ligestilles hermed med
ikke-forsikrede sygedagpengemodtagere samt personer på
jobafklaringsforløb og ressourceforløb.
Forslaget skønnes at indebære en
reduktion i antallet af feriedagpengemodtagere på 544
helårspersoner fuldt indfaset. Aktiviteten er beregnet
på baggrund af registerdata og en gennemsnitlig
enhedsomkostning.
Forslaget skønnes at indebære
offentlige mindreudgifter til feriedagpenge. Reduktionen i antallet
af feriedagpengemodtagere skønnes at medføre en
stigning i beskæftigelsen, da den enkelte vil kompensere for
de manglende feriedagpenge. Det skønnes videre, at flere
personer i stedet for modtagelse af feriedagpenge vil modtage
dagpenge-, samt i mindre grad sygedagpenge og barselsdagpenge.
Forslaget skønnes dermed at indebære direkte afledte
merudgifter til dagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge.
Det skønnes, at forslaget samlet set
vil indebære en mindreudgift på 43,4 mio. kr. i 2018 og
54,3 mio. kr. årligt i 2019 og frem før skat og
tilbageløb via afgiftssystemet. Dette svarer til en
mindreudgift på 22,0 mio. kr. i 2018 og 27,0 mio. kr.
årligt i 2019 og frem efter skat og tilbageløb via
afgiftssystemet.
Forslaget træder i kraft den 1. januar
2017. Da ferien afvikles i ferieåret (efter
optjeningsåret), vil forslaget ikke have økonomiske
konsekvenser i 2017, ligesom der vil være en mindre
indfasning i 2018, da ferieåret løber fra 1. maj til
30. april.
I nedenstående tabel fremgår de
økonomiske konsekvenser af forslaget fordelt på stat
og kommuner.
Tabel
1. Ophævelse af ret til
feriedagpenge ved modtagelse af sygedagpenge | Mio. kr. 2017-pl | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Stat | 0,0 | -63,2 | -79,1 | -79,1 | Arbejdsløshedsdagpenge | 0,0 | 9,7 | 12,1 | 12,1 | Feriedagpenge | 0,0 | -74,2 | -92,7 | -92,7 | Sygedagpenge | 0,0 | 0,8 | 1,1 | 1,1 | Barselsdagpenge | 0,0 | 0,3 | 0,5 | 0,5 | Kommune | 0,0 | 19,8 | 24,8 | 24,8 | Heraf beskæftigelsestilskud | 0,0 | 18,3 | 22,8 | 22,8 | Heraf budgetgaranti | 0,0 | 1,5 | 2,0 | 2,0 | Heraf DUT (øvrige
indkomstoverførsler) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | I alt | 0,0 | -43,4 | -54,3 | -54,3 |
|
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er ikke forinden
fremsættelsen sendt i høring, da lovforslaget er en
del af aftale om finansloven for 2017.
Lovforslaget er samtidig med
fremsættelsen sendt i høring den 18. november 2016 med
frist den 25. november 2016 hos følgende organisationer
m.v.: Ankestyrelsen, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, AK-Samvirke, ASE, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Datatilsynet, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive
konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten; 2017: 0,0 2018: 74,2 2019: 92,7 2020: 92,7 Kommunerne: 2017: 0,0 2018: 0,0 2019: 0,0 2020: 0,0 Regionerne: Ingen | Staten; 2017: 0,0 2018: 10,9 2019: 13,7 2020: 13,7 Kommunerne: 2017: 0,0 2018: 19,8 2019: 24,8 2020: 24,8 Regionerne: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtigelser (sæt X) | JA | NEJ | | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1 (§ 75 h, stk. 2)
Efter de gældende regler i § 75 h,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. optjener et
medlem af en arbejdsløshedskasse ret til ferie med
feriedagpenge på grundlag af perioder, hvor
arbejdsløshedskassen har udbetalt ydelser til
pågældende, f.eks. arbejdsløshedsdagpenge,
midlertidig arbejdsmarkedsydelse eller feriedagpenge. Hvis
arbejdsløshedskassen har udbetalt efterløn eller
tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse er der dog ikke ret til feriedagpenge. Herudover
optjenes der efter § 75 h, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., ret til feriedagpenge
på grundlag af perioder, hvor der til et medlem er udbetalt
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge i henhold til
lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel, hvis
pågældende ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn.
Ikke forsikrede modtagere af sygedagpenge kan
ikke optjene ret til feriedagpenge idet de ikke er medlem af en
arbejdsløshedskasse.
For modtagere af sygedagpenge er der
således forskel i retten til feriedagpenge under afholdelse
af ferie afhængigt af, om pågældende har
været medlem af en arbejdsløshedskasse eller ej. Det
finder regeringen ikke er hensigtsmæssigt.
Med Aftale om finansloven for 2017 er
regeringen (Venstre) og Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti enige om at gennemføre de
budgetforbedringer, der er indbudgetteret på regeringens
forslag til finanslov for 2017.
Som følge heraf foreslås det, at
reglen om optjening af ret til dage med feriedagpenge på
grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået udbetalt
sygedagpenge i henhold til lov om sygedagpenge, udgår ved en
ny affattelse af bestemmelsen.
Efter gældende regel i § 75 h, stk.
2, nr. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan
beskæftigelsesministeren fastsætte regler om ret til
optjening af feriedagpenge på grundlag af perioder med
ydelser, der kan sidestilles med ovennævnte ydelser. Denne
hjemmel er ikke udmøntet. Det foreslås herefter, at
bestemmelsen udgår ved ny affattelse af bestemmelsen.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 2.2.2.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2017.
Forslaget betyder, at medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, der modtager sygedagpenge efter lov om
sygedagpenge fra og med optjeningsåret 1. januar 2017 - 31.
december 2017, ikke længere har ret til optjening af
feriedagpenge til afholdelse i ferieåret 1. maj 2018 - 30.
april 2019.
Forslaget betyder også, at medlemmer af
en arbejdsløshedskasse, som forud for lovens
ikrafttræden efter gældende regler i
optjeningsåret 1. januar 2016 - 31. december 2016 har optjent
ret til feriedagpenge på grundlag af perioder med
sygedagpenge efter lov om sygedagpenge, vil have ret til at afholde
de optjente feriedage med feriedagpenge i det efterfølgende
ferieår 1. maj 2017 - 30. april 2018.
Tilsvarende vil personer, som i
ferieåret 1. maj 2016 - 30. april 2017 efter lovens
ikrafttræden, endnu har ferie med feriedagpenge til gode,
kunne afholde disse indtil ferieårets udløb den 30.
april 2017.
Til §
3
Det foreslås, at loven ikke gælder
for Færøerne og Grønland, idet det
bemærkes, at lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. i
øvrigt ikke finder anvendelse for disse landsdele, jf.
lovens § 105.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 832 af 7. juli 2015, som
bl.a. ændret ved § 16 i lov nr. 623 af 8. juni 2016 og
senest ændret ved § 4 i lov nr. 628 af 8. juni 2016
foretages følgende ændring: | | | | § 75 h. Et
medlem optjener ret til ferie med feriedagpenge på grundlag
af perioder, hvorunder arbejdsløshedskassen har udbetalt
ydelser til medlemmet. Udbetaling af efterløn og
godtgørelse efter lov om godtgørelse og tilskud til
befordring ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse giver dog ikke ret til feriedagpenge. | | | Stk. 2. Et
medlem optjener endvidere ret til ferie med feriedagpenge på
grundlag af perioder, for hvilke medlemmet har fået
udbetalt | | 1. § 75 h, stk. 2, affattes
således: »Et medlem optjener endvidere ret
til ferie med feriedagpenge på grundlag af perioder, for
hvilke medlemmet har fået udbetalt dagpenge i henhold til lov
om ret til orlov og dagpenge ved barsel, men ikke har optjent ret
til ferie med feriegodtgørelse eller
løn.« | 1) | sygedagpenge i henhold til lov om
sygedagpenge eller dagpenge i henhold til lov om ret til orlov og
dagpenge ved barsel, men ikke har optjent ret til ferie med
feriegodtgørelse eller løn, eller | | 2) | ydelser, der efter regler fastsat af
beskæftigelsesministeren, kan sidestilles med de i stk. 1 og
de under nr. 1 nævnte ydelser. | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|