Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 14. december 2016
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2016 og var til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
To udkast med dele af lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring, og
energi-, forsynings- og klimaministeren sendte den 20. juni og den
12. august 2016 disse udkast til udvalget, jf. EFK
(folketingsåret 2015-16) alm. del - bilag 336 og 368.
Samtidig med fremsættelsen af lovforslaget blev de dele af
lovforslaget, som ikke tidligere havde været sendt i
høring, sendt i høring, og energi-, forsynings- og
klimaministeren orienterede samme dag udvalget herom. Den 18.
november og den 28. november 2016 sendte energi-, forsynings- og
klimaministeren de indkomne høringssvar og notater herom til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
glæder sig over, at det er lykkedes at indgå en
PSO-aftale, der vil sikre en lavere elregning for både
forbrugere og virksomheder i Danmark. Det vil bidrage til den
nødvendige grønne omstilling gennem øget
elektrificering af samfundet og derudover gøre det lettere
for de konkurrenceudsatte danske virksomheder at skabe nye
arbejdspladser. Samtidig har det været fuldstændig
afgørende for Socialdemokratiet at holde fast i den brede
energiaftale fra 2012 og den ambitiøse grønne
omstilling, der år for år bidrager med
eksportindtægter i milliardstørrelsen og tusindvis af
arbejdspladser på en række danske produktions-,
forsynings- og rådgivningsvirksomheder.
Det er helt afgørende, at man kan
regne med de aftaler, der indgås med et bredt flertal i
Folketinget, og derfor var det også afgørende for
Socialdemokratiets tilslutning til en ny finansiering af den
grønne omstilling, at vi ikke - som regeringen
ønskede det - skulle aflyse aftalte og allerede udbudte
vindmølleprojekter. Usikkerhed om investeringerne gør
omstillingen dyrere, og vi har ikke brug for at bremse
grønne investeringer. Tværtimod har vi brug for at
udvikle den grønne styrkeposition, som også fremover
kan skabe arbejdspladser til faglærte, ufaglærte og
ingeniører over hele landet.
Når udgiften fjernes fra elregningen,
skal omstillingen finansieres på anden måde, og her var
det afgørende for Socialdemokratiet at sikre en mere
retfærdig profil, end regeringen havde lagt op til. Vi
ønskede ikke at lade de laveste indkomster og pensionister
betale regningen, og derfor fik vi sikret, at pensionister og
førtidspensionister ikke mister deres grønne check,
og i øvrigt at erhvervslivet også bidrager til
finansieringen.
Vi glæder os derudover over, at der
med aftalen blev afsat midler til en klimapulje, så man kan
tage fat på de helt nødvendige initiativer, der skal
sikre, at vi også i årene fremover nedbringer vores
CO2-udledninger og lever op til de
nationale og internationale klimamål.
Enhedslistens og Alternativets medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget, som bl.a. fastlægger
støttebeløbene for de kystnære
havvindmøller ved Vesterhav Syd og Vesterhav Nord og
havvindmølleparken ved Kriegers Flak.
Enhedslisten og Alternativet mener, at det
er glædeligt, at vi er kommet frem til at kunne opføre
verdens billigste havvindmøllepark ved Kriegers Flak, og at
vi har udsigt til også at få verdens billigste
kystnære møller med over 4 km til kysten opstillet.
Potentialet for eksport af disse vindmølleparker er
kæmpestort. Oven på klimatopmødet i Marrakesh er
der en chance for, at interessen for vedvarende energi øges,
i bestræbelserne på at man i flere lande vælger
de vedvarende energiløsninger, som passer bedst til de
lokale forhold.
Det er relevant at vurdere prisen for den
vedvarende energi i anlæggenes samlede levetid. Landvind er
fortsat billigst, men ikke længere markant billigere i
forhold til de priser, der er opnået i det konkrete udbud for
kystnære møller og havvindmøller. Samtidig er
landbaserede solceller også kommet markant ned i pris. Med
prisfaldet på havvindmølleprojekter står man med
så lave priser, at en husstand med et forbrug på 4.000
kWh. vil få en ekstraregning om året på 160 kr.
med forsyning fra havvind frem for landvind.
Enhedslisten og Alternativet mener, det er
positivt, at den grønne ordning udvides til at gælde
for kystnære havvindmøller. Køberetsordningen
udvides til også at gælde sommerhusejere, som har haft
et sommerhus i mindst 2 år, så der ikke kan ske
spekulation i at købe et sommerhus for at kunne erhverve
vindmølleandele. Den udvidede køberetsordning er med
til at fordyre vindmølleprojekter, men hvis det kan sikre
større lokal opbakning, er det positivt, at den udvides.
Lovforslaget indfører for
kystnære havvindmøller, der opføres efter
åben dør-ordningen, en høringsret for kommuner,
hvor høringssvar efterfølgende skal politisk
behandles. I bemærkningerne til lovforslaget nævnes, at
der har været modstand fra især ejere af fritidsboliger
mod kystnære møller ved Mejl Flak og Jammerland Bugt.
Det er korrekt, men der var samtidig opbakning fra Aarhus Kommune
til de kystnære møller ved Mejl Flak.
Enhedslisten og Alternativet
støtter, at kystnære havvindmøller fortsat kan
prioriteres ud fra klima- og miljømæssige samt
samfundsøkonomiske hensyn med henblik på at nedbringe
afhængigheden af fossile brændsler, reducere CO2-udledningen og prioritere
forsyningssikkerheden. Så høringsretten til kommuner
er ikke en vetoret imod kystnære havvindmøller.
Klimaproblemerne skal tages alvorligt. En
omstilling til 100 pct. vedvarende energi i Danmark kræver,
at alle muligheder udnyttes, samtidig med at energiforbruget
nedsættes. Også den nye regerings mål om mindst
50 pct. vedvarende energi i 2030 kræver en hurtig plan for
den videre udbygning. Med den prisudvikling, der er opnået
for kystnære møller og havvindmøller, vil
vindmøller på havet blive en væsentlig del af
den danske elforsyning. Dybt beklageligt skabte Venstreregeringen
midt under det kystnære udbud usikkerhed om, om der ville
være et flertal for at gennemføre
vindmølleprojekterne, på trods af at både de
kystnære havvindmøller på 350 MW og Kriegers
Flak er veldefinerede elementer i energiaftalen fra 2012.
Enhedslisten og Alternativet vil også fremover lægge
vægt på, at der i forbindelse med afholdelse af et
udbud ikke skabes tvivl, om Folketinget vil realisere de udbudte
vindmølleprojekter, hvis prisen er under den udmeldte
maksimumspris.
Alternativets medlem af udvalget
ønsker endvidere at tilkendegive, at Alternativet er positiv
over for en udvidelse af den grønne ordning, men mener, den
valgte afstand på 8 km bør ændres til 12 km.
Desuden mener Alternativet, at kystnære havvindmøller
så vidt muligt bør stå tæt på andre
tekniske anlæg. På den måde får man en
mindre belastning af de frie kystlandskaber, som Danmark har mange
steder langs landets mere end 7.000 km kystlinje.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
udgår.
[Lovteknisk ændring af
bemyndigelse til at fastsætte regler om udbetaling fra
støtteordninger]
2) I
den under nr. 10 foreslåede § 22 b ændres i stk. 3 »Energi-, Forsynings- og
Klimaudvalget« til: »Et af Folketinget nedsat
udvalg«.
[Orientering af folketingsudvalg om
en kommunalbestyrelses indsigelse]
3)
Efter nr. 25 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter kapitel 6
indsættes:
»Kapitel 6 a
Midlertidig
suspension af visse støtteordninger
§ 56 a. Energi-, forsynings-
og klimaministeren kan efter forelæggelse for et af
Folketinget nedsat udvalg fastsætte regler om, at der ikke
kan træffes afgørelse om støtte eller
udbetaling af støtte efter overgangsordningen i § 7,
stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, medmindre overgangsordningen
er gjort forenelig med EU's statsstøtteregler, herunder at
Europa-Kommissionen har godkendt overgangsordningen, i det omfang
dette måtte være nødvendigt, eller indtil der
træffes beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang
af nye anlæg.««
[Bemyndigelse til at
fastsætte regler om udbetaling fra
støtteordninger]
Til § 3
4) I
stk. 3 affattes 1.
pkt. således:
»§ 22 b og § 23, stk. 4, 3.
pkt., i lov om fremme af vedvarende energi som indsat ved denne
lovs § 1, nr. 10 og 11, finder ikke anvendelse for
ansøgninger om forundersøgelsestilladelse modtaget
før lovens ikrafttræden.«
[Lovteknisk præcisering]
5) I
stk. 4 affattes 1. og 2. pkt.
således:
»Kommunalbestyrelsen kan gøre
indsigelse mod, at der gives etableringstilladelse efter § 25
i lov om fremme af vedvarende energi på baggrund af en
forundersøgelsesrapport, der er stillet til rådighed
efter § 24, stk. 4, i lov om fremme af vedvarende energi, hvis
ansøgningen om forundersøgelsestilladelse er modtaget
før lovens ikrafttræden og ansøgningen om
etableringstilladelse på baggrund af
forundersøgelsesrapporten er modtaget efter lovens
ikrafttræden. § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4,
3. pkt., som affattet ved denne lovs § 1, nr. 10 og 11, finder
tilsvarende anvendelse for indsigelse efter denne
bestemmelse.«
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at § 1, nr. 1,
udgår. Ændringen skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 3, hvorved der indsættes et nyt
selvstændigt kapitel 6 a om midlertidig suspension af visse
støtteordninger, der omfatter en ny bestemmelse i § 56
a.
Ændringen sker af retssystematiske
grunde, idet den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse ikke
vedrører spørgsmålet om lovens
anvendelsesområde, der reguleres efter lovens § 2.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags § 1, nr. 10,
indeholder en ny bestemmelse i § 22 b, stk. 3, hvorefter
Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget skal orienteres om
kommunalbestyrelsens indsigelse, inden energi-, forsynings- og
klimaministeren giver tilladelse til forundersøgelser efter
VE-lovens § 23, stk. 4, jf. § 22. Da det er Folketinget,
der beslutter, hvilke udvalg der har hvilke ressort, er det
hensigtsmæssigt at benævne det udvalg, der efter reglen
skal orienteres om indsigelse, som et af Folketinget nedsat
udvalg.
Til nr. 3
Det foreslås at indsætte et
selvstændigt kapitel 6 a om midlertidig suspension af visse
støtteordninger med en ny bestemmelse i § 56 a, der
angiver en bemyndigelse for energi-, forsynings- og klimaministeren
til at fastsætte regler om, at der ikke kan træffes
afgørelse om støtte eller udbetaling af støtte
i medfør af § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015
om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, hvorefter den foreslåede
ændring af VE-lovens § 2 udgår. Samtidig
præciseres indholdet i og rækkevidden i forhold til den
tidligere foreslåede bestemmelse.
Af den foreslåede § 56 a
fremgår, at energi-, forsynings- og klimaministeren efter
forelæggelse for et af Folketinget nedsat udvalg kan
fastsætte regler om, at der ikke kan træffes
afgørelse om støtte eller udbetaling af støtte
efter overgangsordninger omfattet af § 7, stk. 5, i lov nr.
744 af 1. juni 2015, medmindre den pågældende
overgangsordning er gjort forenelig med EU's
statsstøtteregler, herunder at Europa-Kommissionen har
godkendt overgangsordningen i det omfang, dette måtte
være nødvendigt, eller indtil der træffes
beslutning om at lukke overgangsordningen for tilgang af nye
anlæg, hvor Energinet.dk ikke har truffet afgørelse
inden udgangen af 2016.
Den foreslåede regel om bemyndigelse
til at fastsætte regler om midlertidig suspension af
overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni
2015 vedrører støtteordninger, der er omfattet af
Europa-Kommissionens afgørelse af 24. oktober 2014
vedrørende statsstøttesag SA. 36204 (2013/N)
støtte til solcelleanlæg og øvrige vedvarende
energianlæg og afgørelse af 28. oktober 2014
vedrørende statsstøttesag SA. 37122 støtte til
husstandsvindmøller og havvindmøller med et
forsøgselement. Afgørelserne er efterfølgende
blevet korrigeret af Europa-Kommissionen den 18. december 2014.
Den foreslåede ændring omfatter
fremstilling af elektricitet fra solceller, andre VE-teknologier,
bl.a. bølgekraft, små biogasanlæg op til og med
6 kW, små biomasseanlæg op til og med 6 kW samt
husstandsvindmøller omfattet af overgangsordningen i §
7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015, som knytter sig til disse
støtteordninger.
Den foreslåede ændring har til
formål at sikre, at ministeren kan fastsætte regler om
at suspendere overgangsordningen i § 7, stk. 5, i lov nr. 744
af 1. juni 2015 og derved sikre, at overgangsordningen er i
overensstemmelse med EU-retten.
Europa-Kommissionens
statsstøtteafgørelser SA. 36204 og SA. 37122 er
tidsbegrænsede til og med 2016 og skal genanmeldes, når
der er fundet en traktatmedholdelig finansiering af
støtteordningerne. Europa-Kommissionens afgørelser er
altid tidsbegrænsede. Tidsbegrænsningen har som
konsekvens, at der ikke vil kunne tildeles støtte efter
statsstøttegodkendelsens udløb til nye anlæg,
som ønskes omfattet af ordningen, uden at tilsidesætte
Europa-Kommissionens statsstøttegodkendelse. Det
understreges, at statsstøttegodkendelsernes
tidsbegrænsning gælder, uanset om den måtte
fremgå af den danske lovgivning. Det skyldes, at det uanset
lovens ordlyd ikke efter EU-retten er muligt at opnå en bedre
retsstilling end den, som følger af Europa-Kommissionens
afgørelser om statsstøtte.
Det forudsættes, at energi-
forsynings- og klimaministeren udnytter bemyndigelsen til at
fastsætte regler, som indebærer, at der ikke vil kunne
tildeles støtte til nye anlæg, hvor Energinet.dk ikke
har truffet afgørelse inden udgangen af 2016, medmindre
overgangsordningen godkendes af Europa-Kommissionen.
I forhold til § 1, nr. 1, i lovforslag
nr. L 91 medtages den foreslåede regel i § 2, stk. 7,
nr. 1 og 3, ikke.
Efter lovforslagets fremsættelse er
der foretaget en nærmere udredning af de omfattede
støtteordninger. Denne udredning har haft til hensigt at
afdække, hvornår anlægsejere anses for at have
fået tildelt støtte under de berørte
støtteordninger, og om tildelingen af støtte kan
anses for at være tildelt inden for godkendelsesperioden i de
to statsstøttegodkendelser og dermed i overensstemmelse med
de statsstøtteretlige regler.
På baggrund af udredningen findes det
ikke nødvendigt at genanmelde overgangsordningerne i
medfør af lov nr. 900 af 4. juli 2013 og § 7, stk. 6, i
lov nr. 744 af 1. juni 2015, der vedrører anlæg
omfattet af overgangsordningerne i lov nr. 900 af 4. juli 2013,
idet disse personer må antages at have et retskrav på
tidspunktet, hvor ansøgeren opfyldte betingelserne for
støtte.
Det betyder, at der heller ikke er behov
for at udstede regler om suspension af disse
overgangsordninger.
Regeringen har med opbakning fra
forligskredsen valgt, at støtteordningerne nævnt i den
foreslåede regel i § 2, stk. 7, nr. 1, anmeldes i
medfør af den generelle gruppefritagelsesforordning
således, at nye anlæg kan tildeles støtte efter
støtteordninger fra den 1. januar 2017.
På den baggrund foreslås det,
at disse støtteordninger samt overgangsordninger udgår
af § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 91, og at
ændringsforslaget kun medtager overgangsbestemmelsen i §
7, stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2016, som skal anmeldes til
Europa-Kommissionen.
Endelig er bestemmelsen præciseret, i
forhold til at suspensionen kun ophæves, såfremt
overgangsordningen er gjort forenelig med EU's
statsstøtteregler, herunder at Europa-Kommissionen har
godkendt overgangsordningen, i det omfang dette måtte
være nødvendigt. Præciseringen foreslås
med henblik på at undgå, at potentielle
støttemodtagere agerer i forventning om, at suspensionen som
givet bliver ophævet. Suspension af overgangsordningen kan
kun ophæves, såfremt Europa-Kommissionen godkender
ordningen helt eller delvis. Godkender Europa-Kommissionen ikke
ordningen helt eller delvis, vil overgangsordningen skulle
ophæves eller ændres ved lov i overensstemmelse med
Europa-Kommissionens afgørelse.
Det betyder, at potentielle
støttemodtagere ikke vil kunne støtte ret på en
forventning om, at suspensionen kun er midlertidig. Det skyldes, at
det uanset lovens ordlyd ikke er muligt at opnå en bedre
retsstilling end den, som følger af Europa-Kommissionens
afgørelser om statsstøtte. Der henvises i det hele
til lov nr. 744 af 1. juni 2015 og forarbejderne hertil, som
indeholder en redegørelse for de bagvedliggende
statsstøttegodkendelser (forslag til lov om ændring af
lov om fremme af vedvarende energi, lov om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser og lov om
elforsyning, Folketingstidende 2014-15 (1. samling), L 163,
tillæg A, lovforslag som fremsat, side 7 og 8.
Godkender Europa-Kommissionen
overgangsordningen, forventes energi-, forsynings- og
klimaministeren at fremsætte et lovforslag, der indeholder
regler om det seneste tidspunkt for indgivelse af ansøgning
om pristillæg i forhold til overgangsordningen i § 7,
stk. 5, i lov nr. 744 af 1. juni 2015 om ændring af lov om
fremme af vedvarende energi. Formålet med at indsætte
en frist for ansøgning om pristillæg er, at det
vurderes hensigtsmæssigt, at Energinet.dk ikke
fortsætter med at modtage ansøgninger efter en
periode, hvor ansøgere har haft rimelig mulighed for at
ansøge om pristillæg efter overgangsreglen.
I tilfælde af at der ikke opnås
godkendelse fra Europa-Kommissionen til at videreføre en
midlertidigt suspenderet overgangsordning, der giver ret til
støtte, vil der kunne være potentielle
støttemodtagere, som ikke vil have opnået ret til
støtte forud for udløbet af
statsstøttegodkendelsen. Efter Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriets opfattelse vil fastsættelse af regler om
midlertidig suspension af overgangsordningen, i det omfang
sådanne regler vil udgøre et indgreb i rettigheder
beskyttet af grundlovens § 73, ikke i almindelighed
udgøre et ekspropriativt indgreb
(»afståelse«) i forhold til de potentielle
støttemodtagere, der efter gældende ret har mulighed
for at søge støtte i henhold til
overgangsordningen.
Uanset det anførte kan det efter
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets opfattelse imidlertid
ikke på forhånd udelukkes, at der kan forekomme
tilfælde, hvor en bekendtgørelse, der fastsætter
regler om midlertidig suspension af overgangsordningen, kan ramme
en potentiel støttemodtager, som har afholdt udgifter i
tillid til muligheden for at erhverve ret til støtte,
så økonomisk intensivt og atypisk, at der vil
være tale om ekspropriation. Det må bero på en
konkret vurdering, om der i det enkelte tilfælde foreligger
ekspropriation. I vurderingen vil bl.a. indgå den
økonomiske betydning af de ændrede regler og de
nærmere omstændigheder, der ligger til grund for, at
den potentielle støttemodtager ikke har kunnet opfylde
støttebetingelserne forud for suspensionen. Er indgrebet
ekspropriativt, vil den pågældende have krav på
erstatning i medfør af grundlovens § 73. Kravet
på erstatning må i mangel af enighed rejses ved
domstolene.
Til nr. 4
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Med ændringen tydeliggøres, at der
i bestemmelsen henvises til § 22 b og § 23, stk. 4, 3.
pkt., i lov om fremme af vedvarende energi som indsat ved
lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Til nr. 5
Der er tale om en lovteknisk
præcisering. Med nyaffattelsen tydeliggøres, at der i
bestemmelsen henvises til § 25, § 24, stk. 4, § 22
b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., i lov om fremme af
vedvarende energi. Med nyaffattelsen tydeliggøres endvidere,
at § 22 b, stk. 2 og 3, og § 23, stk. 4, 3. pkt., er
indsat ved lovforslagets § 1, nr. 10 og 11.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte
Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin
(S) nfmd. Karin Gaardsted (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia
Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 91
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
samt orientering om ny høring, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 6 | Høring over bekendtgørelser
knyttet til L 91, fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 91
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren agter at bruge
bemyndigelsen til at stille støtte til solcelleanlæg,
der nettilsluttes efter 1/1-17, i bero til også at omfatte
støtte til anlæg, hvor der er opnået
støttetilsagn fra Energinet.dk, og hvor der er indgået
kontrakt mellem en leverandør af solcelleanlæg og en
kunde, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens
svar herpå |
|