Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 2. marts 2018
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 13.
oktober 2017 og var til 1. behandling den 12. december 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Deputationer
Byggefagenes Samvirke har mundtligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse.
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti er enige i, at økonomiske
rettigheder i EU ikke skal trumfe arbejdstagernes rettigheder.
Partierne finder det endvidere væsentligt, at der ikke sker
social dumping i EU, og at medlemslandene og arbejdsmarkedets
parter har det fornødne råderum til at bekæmpe
social dumping nationalt.
Partierne finder imidlertid ikke, at en
social protokol som foreslået af Enhedslisten er et
hensigtsmæssigt middel. Partierne finder, at
rækkevidden af forslaget er uklar, og at man dermed overlader
EU-Domstolen et stort fortolkningsansvar. Da forslaget samtidig
giver fagbevægelsen nogle rettigheder i tilfælde af en
arbejdskonflikt, vil forslaget kunne berøre det danske
arbejdsretlige system.
Partierne bemærker også, at
forslaget fra den europæiske fagbevægelse, som
nærværende beslutningsforslag er baseret på,
indeholder en pligt for EU til ikke at sænke niveauet for
allerede opnåede rettigheder. Partierne finder, at en
sådan bestemmelse kan være til hinder for f.eks.
indeksering af børnechecken, adgang til sociale ydelser og
indkomsterstattende ydelser såsom dagpenge og
kontanthjælp, optjeningsprincipper til sociale ydelser og SU
til såkaldt vandrende arbejdstagere og forhindre etableringen
af en definition af, hvad en vandrende arbejdstager overhovedet
er.
Endelig gør partierne
opmærksom på, at der blandt andre lande i EU er
ønsker om en styrket social dimension. Partierne
ønsker ikke at overføre nye kompetencer til EU
på det sociale område, da det skal forblive nationale
kompetencer, herunder - men ikke begrænset til -
spørgsmålet om lønvilkår, arbejdsforhold
og arbejdsmarkedets parters kompetence. Såfremt Danmark
fremsætter ønske om en social protokol, vil det styrke
de kræfter i EU, der ønsker mere EU-regulering
på det sociale område. En social protokol er
således udtryk for mere EU-regulering, og det er
aftalepartierne imod.
Et mindretal i
udvalget (S, EL, ALT, RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Socialdemokratiet, Enhedslisten,
Alternativet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti mener, at
en social protokol som foreslået af EFS (Den Europæiske
Faglige Samarbejdsorganisation) vil beskytte de nationale regler om
faglige og sociale rettigheder og forhindre, at disse bliver
underordnet de økonomiske friheder - reglerne om fri
bevægelighed af kapital, arbejdskraft, varer og
tjenesteydelser. En sådan protokol er nødvendig for at
sikre, at de økonomiske friheder ikke får forrang
på bekostning af lønmodtagerrettigheder, når
Europa-Kommissionen kommer med nye forslag, når der vedtages
lovgivning, og når EU-Domstolen træffer
afgørelser. Protokollen sikrer dermed, at
lønmodtagerrettigheder ikke forringes med henvisning til
reglerne om de økonomiske friheder.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kenneth Kristensen Berth (DF)
nfmd. Peter Kofod Poulsen (DF)
Claus Kvist Hansen (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Karina Due (DF) Jan E. Jørgensen (V) Marcus Knuth (V)
Erling Bonnesen (V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Eva Kjer Hansen (V)
Mads Fuglede (V) Christina Egelund (LA) Villum Christensen (LA)
Rasmus Jarlov (KF) Jens Joel (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Kaare
Dybvad (S) Erik Christensen (S) fmd. Mette Reissmann (S) Peter
Hummelgaard Thomsen (S) Claus Larsen-Jensen (S) Søren
Søndergaard (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Finn Sørensen
(EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Zenia Stampe (RV)
Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 18
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 2 | 2. udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål vedrørende B 18
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorvidt det er muligt at vedtage
en social protokol uden at foretage en ændring af EU's
traktatgrundlag, til beskæftigelsesministeren, kopi til
udenrigsministeren |
|