Fremsat den 7. december 2017 af udenrigsministeren (Anders Samuelsen)
Forslag til folketingsbeslutning
om udsendelse af yderligere danske militære
bidrag til støtte for indsatsen mod ISIL i Irak og
Syrien
Folketinget meddeler sit samtykke til, at
yderligere danske militære bidrag stilles til rådighed
for den internationale koalition mod ISIL i Irak og Syrien.
Bidragene supplerer de øvrige danske militære bidrag,
jf. folketingsbeslutning B 123 af 2. oktober 2014, B 8 af 10.
november 2015 samt B 108 af 19. april 2016.
Bemærkninger til forslaget
I. Terrorbevægelsen ISIL (Islamisk Stat
i Irak og Levanten) udgør fortsat en alvorlig trussel mod
befolkningerne i flere lande i Mellemøsten og Nordafrika
samt mod international, herunder dansk, sikkerhed. ISIL har
angrebet og inspirerer til angreb mod både militære og
civile mål i og uden for regionen. FNs Sikkerhedsråd
har i resolution 2249 (2015) slået fast, at ISIL udgør
en global trussel af hidtil uset karakter mod international fred og
sikkerhed. Den internationale koalition til bekæmpelse af
ISIL er globalt repræsenteret og tæller i dag 74
medlemmer, heraf flere fra regionen samt bl.a. NATO og EU.
Siden oprettelsen i 2014 har koalitionen
gennem støtte til de irakiske sikkerhedsstyrker i Irak og
koalitionens partnere i Syrien bidraget til at befri næsten
alt territorium, som ISIL tidligere kontrollerede. ISIL
kontrollerer dog stadig lommer i både Irak og Syrien og
udgør fortsat en alvorlig trussel lokalt, regionalt og
globalt. De hårdtvundne sejre skal nu forsvares, så
ISIL ikke igen kan få kontrol over geografiske
områder.
Selvom næsten alle tidligere
ISIL-kontrollerede områder nu er befriet, har gruppens
medlemmer søgt tilflugt i byer og ørkenområder
i Irak og Syrien. Herfra har terrorbevægelsen mulighed for at
planlægge og gennemføre terrorangreb mod Irak samt i
regionen og resten af verden.
Den irakiske regering spiller en
afgørende rolle i den internationale indsats mod ISIL. Det
er de irakiske sikkerhedsstyrker, der - med støtte fra
koalitionen - selv har generobret de ISIL-kontrollerede
områder i Irak. Det er også den irakiske regering og de
irakiske sikkerhedsstyrker, der skal sikre, at ISIL ikke genvinder
fodfæstet. Den internationale koalition, herunder Danmark,
støtter den irakiske regering i bestræbelserne
på at fastholde de tilbageerobrede områder og
genetablere det irakiske samfund.
I forhold til Syrien støtter Danmark
fortsat de FN-ledede internationale bestræbelser på at
finde en politisk løsning på konflikten.
II. Danmark modtog den 13. oktober 2017 en
anmodning fra USA om yderligere danske militære bidrag til
den internationale koalition mod ISIL. Anmodningen fokuserede
på de bidrag, som nu foreslås udsendt, jf. afsnit III.
På baggrund af anmodningen har regeringen ligeledes
orienteret Det Udenrigspolitiske Nævn om sin beslutning om
den planlagte udsendelse af et kirurghold som led i
kapacitetsopbygningsbidraget, jf. folketingsbeslutning B 123
vedtaget 2. oktober 2014, samt rådført sig med Det
Udenrigspolitiske Nævn om en forlængelse af det danske
radarbidrag med yderligere 12 måneder, jf.
folketingsbeslutning B 8 vedtaget 10. november 2015.
Med befrielsen af de resterende
ISIL-kontrollerede områder i Irak og Syrien er det planen, at
koalitionens militære kampagne vil overgå til en ny
fase. I denne fase forventes fokus primært at være
på kapacitetsopbygning af de irakiske sikkerhedsstyrker,
så de selv kan opretholde sikkerheden i landet og
imødegå truslerne fra ISIL.
III. De yderligere militære bidrag
består af et sikrings- og bevogtningsbidrag og et C-130J
transportflybidrag.
Det eksisterende kapacitetsopbygningsbidrag,
der er udsendt i medfør af folketingsbeslutning B 123
vedtaget 2. oktober 2014 og folketingsbeslutning B 108 vedtaget 19.
april 2016, udvides med et yderligere sikrings- og
bevogtningsbidrag på op til ca. 30 personer, så
kapacitetsopbygningsbidraget samlet omfatter op til ca. 180
personer.
Sikrings- og bevogtningsbidraget udsendes med
henblik på at bistå med sikring og bevogtning af Al
Asad-luftbasen i Irak. Som led i opgaveløsningen vil
personellet løse sikrings- og bevogtningsopgaver såvel
inden for som i umiddelbar nærhed af basen.
Opgaveløsningen tjener til at yde beskyttelse af Al
Asad-luftbasen, herunder koalitionens styrkebidrag. Bidraget ventes
udsendt fra primo 2018.
Transportflybidraget vil bestå af et
C-130J transportflybidrag og omfatte op til ca. 60 personer, idet
det præcise antal bl.a. vil afhænge af den konkrete
placering og muligheden for at drage nytte af eksisterende
støttefunktioner. Bidraget vil skulle støtte
koalitionsoperationer i Irak og Syrien med bl.a. almindelig
lufttransport, nedkastning af forsyninger til styrker på
jorden samt evakuering af syge og sårede, men vil også
kunne støtte koalitionen mere generelt. Derudover vil
bidraget kunne støtte koalitionens specialoperationsopgaver
i lighed med tidligere lignende udsendelse på baggrund af
folketingsbeslutning B 108 af 19. april 2016. Transportflybidraget
udsendes i op til ca. seks måneder med start mellem marts
2018 og januar 2019 og vil operere fra en base i regionen, jf. dog
afsnit VIII. Transportflybidragets udsendelse, herunder
udsendelsens længde, vil afhænge af udviklingen i
indsatsen mod ISIL i Irak og Syrien og koalitionens behov.
De danske militære bidrag vil være
under operativ kontrol af koalitionen, men den danske forsvarschef
bevarer fuld kommando.
I forbindelse med etablering og hjemtagning af
bidragene i regionen vil der være behov for midlertidig
udsendelse af yderligere personer til udpakning, opstilling og
klargøring samt nedtagning af faciliteter mv., herunder
etablering af kommunikationsforbindelser. Sammensætningen og
antallet af personer i det nationale støtteelement, jf.
folketingsbeslutning B 8 af 10. november 2015, tilpasses
løbende med henblik på at kunne understøtte
indsættelsen af de forskellige danske styrkebidrag.
Cyberkapaciteter vil endvidere kunne
indgå i det danske militære bidrag.
IV. De foreslåede yderligere
militære bidrag vil supplere de eksisterende danske
militære bidrag til den internationale indsats mod ISIL.
I medfør af folketingsbeslutning B 8
vedtaget 10. november 2015 bidrager Danmark fortsat med et
radarbidrag på op til ca. 30 personer, som indgår i
koalitionens luftrumsovervågning og luftrumskontrol. Danmark
har tidligere bidraget med kampflybidrag, jf. folketingsbeslutning
B 123 vedtaget 2. oktober 2014 og folketingsbeslutning B 108 af 19.
april 2016, samt transportflybidrag i medfør af
folketingsbeslutning B 122 vedtaget 27. august 2014 og
folketingsbeslutning B 108 af 19. april 2016. I medfør af
folketingsbeslutning B 108 af 19. april 2016 bidrager Danmark
desuden med et styrkebidrag omfattende specialoperationsstyrker
på op til ca. 60 personer. Danmark bidrager dertil til
koalitionens stabe med op til ca. 20 personer. Det danske
kapacitetsopbygningsbidrag har hidtil været på op til
ca. 150 personer.
Kapacitetsopbygningsbidraget medvirker til
rådgivning, træning og uddannelse af irakiske
sikkerhedsstyrker og lokale irakiske styrker, herunder
stammeenheder, både på og uden for etablerede baser i
Irak samt gennemførelse af sikring og bevogtning på og
i umiddelbart nærhed af Al Asad-luftbasen. Hertil kommer
kapacitetsopbygningsbidragets mulighed for at yde støtte til
det danske styrkebidrag omfattende specialoperationsstyrker i deres
opgaveløsning uden for etablerede baser i Irak.
V. Det folkeretlige grundlag for det danske
militære bidrag er et samtykke fra Irak og retten til
kollektivt selvforsvar af Irak mod ISIL i medfør af
FN-pagtens artikel 51, jf. afsnit IV i bemærkningerne til
folketingsbeslutning B 108 af 19. april 2016.
Som beskrevet modtog Danmark den 13. oktober
2017 en anmodning om yderligere bidrag til den internationale
indsats. På den baggrund har Danmark, med forbehold for
endelig parlamentarisk godkendelse, tilbudt Irak yderligere dansk
assistance, som beskrevet ovenfor. Fra irakisk side har man hilst
den tilbudte danske militære assistance velkommen.
Karakteren og omfanget af Danmarks samlede
aktive militære deltagelse i den internationale koalition til
støtte for Irak betyder, at Danmark fortsat er part i den
væbnede konflikt mod ISIL.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
VI. Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har
givet følgende trusselsvurdering:
Generelt set kan sikkerhedssituationen lokalt
ændre sig meget hurtigt i hele Irak og Syrien.
Truslen fra direkte og indirekte beskydning
mod styrker indsat i kamp mod ISIL er MEGET HØJ, i
områder med kamphandlinger er den HØJ, mens den i
øvrige områder er MIDDEL. Truslen fra terror, herunder
bortførelser, er med undtagelse af Bagdad HØJ. I
Bagdad er truslen MEGET HØJ.
Truslen fra improviserede
sprængladninger (IED) i de østlige og centrale dele af
Anbar-provinsen, herunder området omkring Al Asad-luftbasen
er HØJ. Truslen for IED-angreb mod Al Asad-luftbasen er
MIDDEL. Truslen fra miner, efterladt krigsammunition og forsaget
ammunition i områder i Irak, hvor der var kamphandlinger i
1991 og 2003, er MIDDEL.
I områder, der ikke er kontrolleret af
ISIL, er truslen for angreb med improviserede kemiske og
radiologiske våben LAV. Truslen fra insiderangreb blandt de
irakiske sikkerhedstyrker og tilknyttede sunnimuslimske
stammekrigere i hele Irak er LAV.
I Irak er truslen fra beskydning af
luftfartøjer, der flyver under 4.000 m i områder med
kamphandlinger og ved Bagdads internationale lufthavn HØJ. I
andre områder, hvor der ikke foregår kamphandlinger, er
truslen fra beskydning af luftfartøjer, der flyver under
4.000 m, MIDDEL, mellem 4.000 m til 6.000 m er den MIDDEL og over
6.000 m er den LAV.
I Syrien er truslen fra beskydning af
luftfartøjer, der flyver under 4.000 m (områder med
kamphandlinger), høj, mellem 4.000 og 6.000 m i
områder, hvor der ikke foregår kamphandlinger, er den
MIDDEL og over 6.000 m er den LAV.
VII. Da det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor der forudses anvendt militære
magtmidler, forelægges sagen for Folketinget under henvisning
til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at Folketinget
giver sit samtykke til udsendelse af det danske militære
bidrag, som beskrevet ovenfor.
VIII. Regeringen vil løbende vurdere de
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at genudsende, væsentligt justere eller
væsentligt forlænge bidragene, eller såfremt der
skulle ske en væsentlig ændring i forhold til de i
afsnit III beskrevne opgaver, vil regeringen rådføre
sig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om
nødvendigt på ny forelægge sagen for
Folketinget.
IX. Forsvaret anslår, at
meromkostningerne forbundet med udsendelse af et sikrings- og
bevogtningsbidrag på ca. 30 personer årligt vil
udgøre ca. 20 mio. kr. Meromkostninger forbundet med
transportflybidraget anslås at udgøre ca. 20 mio. kr.
for en udsendelse på seks måneder inklusiv
deployering.