Fremsat den 25. januar 2018 af Jesper Kiel (EL),
Eva Flyvholm (EL), Henning Hyllested (EL),
Christian Juhl (EL),
Søren Egge Rasmussen (EL),
Jakob Sølvhøj (EL),
Søren Søndergaard (EL),
Finn Sørensen (EL) og Nikolaj Villumsen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af satspuljen og oprettelse af en
social udviklings- og innovationspulje
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2018 at fremsætte de nødvendige
lovforslag og foretage de nødvendige administrative
ændringer, der kan sikre, at satspuljen afskaffes. Dette
indebærer, at overførselsindkomster fremover ikke vil
blive fratrukket de op til 0,3 procentpoint som følge af den
såkaldte satsreguleringsprocent, men vil stige i takt med
lønudviklingen. Desuden pålægges regeringen at
sikre, at de projekter og indsatser, der i dag finansieres af
satspuljen, overflyttes til finansloven. Endelig
pålægges regeringen fra 2019 at oprette en særlig
pulje på finansloven til udvikling af nye sociale indsatser
og at tage initiativ til en handlingsplan, der kan udstikke
retningslinjerne for, hvordan udviklings- og innovationspuljens
midler skal fordeles.
Bemærkninger til forslaget
Enhedslisten ønsker en stabil,
langsigtet og forebyggende social indsats i Danmark, som er fast
finansieret af det store fællesskab. Derfor foreslår
Enhedslisten med dette beslutningsforslag, at satspuljen
afskaffes.
En stor del af den sociale indsats ligger i
dag i satspuljen, som finansieres gennem en mindreregulering af
overførselsindkomsterne. Det betyder, at dem, der har mindst
- f.eks. kontanthjælpsmodtagere, pensionister og personer
ramt af arbejdsløshed - betaler indsatsen for dem, der har
det sværest. Det er en dybt asocial finansieringsmodel, der
er med til at øge den i forvejen stigende ulighed i Danmark.
Eksempelvis betyder satspuljen, at en enlig folkepensionist har
7.716 kr. mindre mellem hænderne, end vedkommende ville have
haft, hvis overførselsindkomsterne ikke var blevet
fratrukket satsreguleringsprocenten. Tilsvarende må en
sygemeldt på sygedagpenge i dag undvære 11.385 kr.
(folketingsåret 2016-17, Finansudvalget, alm. del,
spørgsmål 250).
I dag er det endda langt fra alle midler i
satspuljen, der anvendes på tiltag, der skal hjælpe
socialt udsatte. Fordelingen af satspuljens midler sker inden for
fire områder: beskæftigelsesområdet,
sundhedsområdet, integrationsområdet og børne-
og socialområdet. Selv om god socialpolitik kræver
indsatser på alle fire områder, finansierer satspuljen
i dag en lang række brede velfærdstiltag, som
ifølge forslagsstillerne burde ligge på finansloven.
Midler fra satspuljen bruges eksempelvis på
plejehjemsportaler, finansiering af et nyt skilsmissesystem og
behandling af kronisk syge. Enhedslisten mener, at det hverken er
rimeligt eller i overensstemmelse med satspuljens formål,
når finansieringen af brede velfærdsindsatser, der
kommer alle danskere til gode, tages fra dem, der i forvejen har
mindst.
Usikker social indsats
Satspuljens konstruktion skaber stor
usikkerhed om den sociale indsats. Først og fremmest fordi
sociale problematikker som eksempelvis hjemløshed, anbragte
børn og prostitution kræver stabile og langsigtede
indsatser, hvorfor det langt fra er tilstrækkeligt med de
tidsbegrænsede og usikre projektmidler, som satspuljen
tilbyder. Desuden skaber puljestyringen stor usikkerhed for de
mange organisationer, der leverer den store og gode indsats i
satspuljens projekter, fordi de ofte kun modtager støtte for
få år ad gangen. Det betyder, at organisationer, der
leverer indsatserne i satspuljen, gang på gang må
omdanne deres tilbud for at fremstå attraktive i stedet for
at bruge deres ressourcer på indsatser, vi ved virker.
Desuden betyder projektstrukturen, at værdifuld erfaring fra
de mange gode midlertidige projekter alt for ofte går tabt,
fordi kommuner ikke formår - eller ikke har økonomi
til - at driftssikre indsatserne, når projektperioden
udløber. Men vigtigst af alt betyder projektstyringen af
socialpolitikken, at socialt udsatte mennesker risikerer at miste
adgang til behandling og støtte fra den ene dag til den
anden, når de sociale projekters finansiering
udløber.
Beslutningsforslaget indebærer, at
både fastfinansierede og midlertidige projekter og indsatser,
som i dag finansieres af satspuljen, skal flyttes til finansloven.
Når projektperioden for de midlertidige projekter og
indsatser udløber, skal der som en del af
finanslovsforhandlingerne tages stilling til, om disse indsatser
skal overgå til fast finansiering.
En afskaffelse af satspuljen vil også
være et opgør med den projektkultur, der
karakteriserer den sociale indsats. Projektkulturen har betydet, at
det har været langt nemmere at få støtte til nye
innovationsprojekter end til allerede eksisterende projekter. I
vurderingen af, hvem der skal have støtte, er det helt
afgørende, at faste projekter med dokumenteret virkning ikke
holdes op imod nye, innovative projekter. Derimod bør der
skelnes mellem langsigtede indsatser med dokumenteret virkning og
midlertidige projekter, der primært sigter mod at udvikle den
sociale indsats, således at disse to forskellige typer af
indsatser ikke konkurrerer med hinanden om midler.
Ny social udviklings- og
innovationspulje
Der er naturligvis fortsat behov for, at den
sociale indsats udvikles og nytænkes. Derfor
pålægges regeringen med beslutningsforslaget at oprette
en ny post på finansloven til en social udviklings- og
innovationspulje. Der skal årligt afsættes 550 mio. kr.
til den sociale udviklingspulje, hvilket svarer til den
gennemsnitlige årlige stigning i satspuljen
(folketingsåret 2016-17, Finansudvalget, alm. del,
spørgsmål 250).
Strategisk handlingsplan
og klare kriterier for uddeling af midler fra udviklings- og
innovationspuljen
Fordelingen af satspuljens midler er i dag
omgærdet af en helt utilstedelig lukkethed og afhænger
i alt for høj grad af aktuelle dagsordner og de enkelte
ordføreres mærkesager. Fordelingen af midler fra den
nye udviklings- og innovationspulje bør i stedet ske med
åbenhed og efter klare kriterier. Regeringen
pålægges derfor med beslutningsforslaget at tage
initiativ til en handlingsplan, der formuleres af Folketingets
partier, civilsamfund og sociale interesse- og brugerorganisationer
i samarbejde. Handlingsplanen skal udstikke mål og
retningslinjer for den fremadrettede sociale indsats og dermed
sikre, at fordelingen af udviklingspuljens midler er socialfagligt
funderet og sker ud fra saglige og objektive kriterier.
Finansiering
Satspuljen udgør i dag samlet set 14,8
mia. kr. De nuværende projekter i satspuljen er allerede
finansieret ved satsregulering af overførslerne siden 1993.
At overføre de allerede finansierede og udmøntede
satspuljeprojekter til finansloven vil derfor ikke kræve ny
finansiering. Forslaget om oprettelse af den nye sociale
udviklings- og innovationspulje vil imidlertid kræve ny
finansiering. Forslagets omkostninger skønnes at være
550 mio. kr. årligt. Det er Enhedslistens holdning, at der er
penge nok i dansk økonomi til en mere retfærdig
finansiering af udviklingen af sociale indsatser. Den endelige
finansiering er naturligvis til forhandling blandt Folketingets
partier, men forslagsstillere peger eksempelvis på
genindførsel af sodavandsafgiften som en mulig
finansieringskilde, der vil give ca. 600 mio. kr. årligt i
indtægter (folketingsåret 2016-17, Skatteudvalget, alm.
del, spørgsmål 188). Fremover vil størrelsen af
den sociale udviklings- og innovationspulje kunne ændres
efter behov som en del af finanslovsforhandlingerne.
Enhedslisten fremsatte i 2008 et
beslutningsforslag med tilsvarende hovedindhold. Der henvises til
beslutningsforslag nr. B 76 (om afskaffelse af satspuljen),
folketingsåret 2007-08, 2. samling (Folketingstidende
2007-08, 2. samling, tillæg A, side 5078 og 5076, og
tillæg F, side 5269).
Skriftlig fremsættelse
Jesper Kiel
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af satspuljen og oprettelse af en social udviklings- og
innovationspulje.
(Beslutningsforslag nr. B 66)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.