Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 1. februar 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. december
2017 og var til 1. behandling den 23. januar 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 7. december 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 78. Den 18. januar 2018 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget. Den 30. januar 2018 sendte skatteministeren endnu et
høringssvar og en kommentar hertil til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danmarks Frie
AutoCampere, DFAC.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (SF) vil stemme hverken for eller im?od
lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
Lov om ændring af lov om
afgift af elektricitet, lov om afgift af ledningsført vand,
spiritusafgiftsloven, lov om energiafgift af mineralolieprodukter
m.v., lov om afgift af kvælstofoxider og øl- og
vinafgiftsloven1)
(Lempelser i elafgiften og vandafgiften for
campingpladser og lystbådehavne, afgiftslempelse for
små producenter af spiritus (moderation), justering af
moderationsordningen for små producenter af øl og
afgiftsfritagelse for gas indeholdt i lightere ved
indførsel)«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 3
2) I
indledningen indsættes efter »13. december 2016«:
»og § 5 i lov nr. 1686 af 26. december 2017«.
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 1686 af 26. december 2017]
3) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
2, stk. 1, indsættes efter
»ætanolstyrke«: », jf. dog stk.
2«.«
[Lovteknisk ændring som
følge af ophævelse af det tidligere § 2, stk. 2,
pr. 1. januar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. december 2017]
4) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
2 indsættes som stk.
2-6:
»Stk. 2.
For hvert kalenderår ydes der en afgiftslettelse pr.
hektoliter spiritus (100 pct. ætanolstyrke) som defineret i
§ 1, stk. 1, der er fremstillet af det enkelte destilleri.
Stk. 3.
Afgiftslettelsen afhænger af destilleriets fremstilling af
spiritus i det foregående kalenderår, jf. dog stk. 4.
For destillerier, der højst har fremstillet 10 hl spiritus i
det foregående kalenderår, udgør
afgiftslettelsen 7.500 kr. pr. hektoliter i det aktuelle
kalenderår. Der kan ikke opnås moderation for mere end
10 hl i det aktuelle kalenderår. For destillerier, der har
fremstillet over 10 hl spiritus i det foregående
kalende?rår, udgør afgiftslettelsen 0 kr. pr.
hektoliter i det aktuelle kalende?rår.
Stk. 4. Stk. 2
og 3 finder tilsvarende anvendelse på destillerier, der er
nystartede i det aktuelle kalenderår og derfor ikke har
fremstillet spiritus i det foregående kalenderår.
Stk. 5. Det er
en forudsætning for afgiftslempelsen efter stk. 2-4, at
destilleriet er juridisk og økonomisk uafhængigt af
andre destillerier og ikke drives på licens.
Stk. 6. De
lettelser i afgiften, der er fastsat i stk. 2-4, finder også
anvendelse for spiritus, der leveres fra små,
uafhængige destillerier i andre
medlemsstater.««
[Lovteknisk ændring som
følge af ophævelse af det tidligere § 2, stk. 2,
pr. 1. januar 2018 ved lov nr. 1686 af 26. december 2017]
Ny paragraf
5)
Efter § 6 indsættes:
Ȥ 01
I lov nr. 1686 af 26. december 2017 om
ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering
af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse
og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften
på alkoholsodavand og ændringer af
forskerskatteordningen) foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, ændres
»§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22,
stk. 4, nr. 1-3 og 6«.
2. I
§ 8, stk. 2, ændres
»§ 22, stk. 4, nr. 1-3« til: »§ 22,
stk. 4, nr. 1-3 og 6«.
3. I
§ 8, stk. 6, 3. pkt.,
indsættes efter »efter stk. 1«: », senest
den 5. marts 2018 for godtgørelse efter
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, jf. stk.
1,«.«
[Godtgørelsesadgang for
visse dækningsafgiftspligtige varer som følge af
nedsættelserne af afgiftssatsen pr. 1. januar 2018]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovens titel foreslås ændret,
så det fremgår, at loven ændrer i lov om afgift
af ledningsført vand. Desuden foreslås lovens titel
ændret, da det fejlagtigt fremgår, at der ændres
i »lov om afgift af mineralolieprodukter«, hvor det
korrekte navn er »lov om energiafgift af
mineralolieprodukter«.
Til nr. 2
Det fremsatte lovforslags § 3
vedrører ændringer i spiritusafgiftsloven.
Efter fremsættelsen af dette
lovforslag er en ændring til spiritusafgiftsloven trådt
i kraft pr. 1. januar 2018, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017
om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
Dette betyder, at indledningen til § 3
i det fremsatte lovforslag skal udvides til også at omfatte
den ovennævnte ændringslov.
Indledningen til § 3 foreslås
derfor ændret som følge af den nye ændringslov,
jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige forbrugsafgifter,
kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is, spiritusafgiftsloven
og øl- og vinafgiftsloven.
Til nr. 3
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 1,
vedrører ændringer i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 1.
Efter fremsættelsen af dette
lovforslag er en ændring i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 1, trådt i kraft pr. 1. januar 2018, jf. lov nr. 1686 af
26. december 2017 om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om
forskellige forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af
konsum-is, spiritusafgiftsloven og øl- og
vinafgiftsloven.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev
den dagældende § 2, stk. 2, i spiritusafgiftsloven
ophævet med virkning fra den 1. januar 2018.
Henvisningen til spiritusafgiftslovens
§ 2, stk. 2, blev samtidig ophævet i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1.
Det foreslås, at henvisningerne i
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 1, til de øvrige
stykker i bestemmelsen tilrettes i overensstemmelse hermed.
Der er alene tale om en lovteknisk
ændring, hvorved en henvisning bliver præciseret.
Ændringsforslaget medfører ingen materielle
ændringer.
Til nr. 4
Det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2,
vedrører ændringer i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 2.
Efter fremsættelsen af dette
lovforslag er en ændring i spiritusafgiftslovens § 2,
stk. 2, trådt i kraft, jf. lov nr. 1686 af 26. december 2017
om ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven.
I det fremsatte lovforslags § 3, nr.
2, foreslås en moderationsordning for mindre destillerier
indført.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev
den gældende § 2, stk. 2, i spiritusafgiftsloven
ophævet med virkning fra den 1. januar 2018.
Dette medfører
konsekvensændringer til det fremsatte lovforslags § 3,
nr. 2, idet denne også vedrører spiritusafgiftslovens
§ 2.
I det fremsatte lovforslag indsættes
der nye stykker i spiritusafgiftslovens § 2. Det drejer sig om
stk. 3-7.
Som følge af ophævelsen af
spiritusafgiftslovens § 2, stk. 2, pr. 1. januar 2018 rykker
disse stykker og bliver dermed til stk. 2-6. Dette er baggrunden
for den foreslåede ændring.
Der er alene tale om lovtekniske
ændringer. Ændringsforslaget medfører ingen
materielle ændringer.
Til nr. 5
Det fremsatte lovforslag og lov nr. 1686 af
26. december 2017 har begge til formål at udmønte en
del af aftalen mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre om
erhvervs- og iværksætterinitiativer. Lov nr. 1686 af
26. december 2017 og den foreslåede moderati?onsordning for
små destillerier, jf. lovforslagets § 3, nr. 2,
ve?drører den del af aftalen, som omhandler en
grænsehandel?spakke og afgiftssanering.
Ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 om
ændring af chokoladeafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, kildeskatteloven, lov om afgift af konsum-is,
spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (Annullering
af indeksering af en række punktafgifter, nedsættelse
og efterfølgende afskaffelse af råstofafgiften,
afskaffelse af afgiften på te og tillægsafgiften
på alkoholsodavand og ændringer af
forsker-skatteordningen) blev råstofafgiften i
chokoladeafgiftsloven halveret pr. 1. januar 2018 og
efterfølgende afskaffet pr. 1. januar 2020. Loven
medførte samtidig tilsvarende nedsættelser i
dækningsafgiften i chokoladeafgiftsloven for sammenlignelige
varer.
Da afgiftsnedsættelserne i
råstofafgiften og dækningsafgiften trådte i kraft
allerede den 1. januar 2018, havde virksomhederne meget kort tid
til at indrette sig på lovændrin?ge?rne ved f.eks. at
nedbringe lageret af varer belagt med de hidtil gældende
afgifter for nedsatte råstofafgiftspligtige varer samt
dækningsafgiftspligtige varer.
Lov nr. 1686 af 26. december 2017
indeholder derfor en mulighed for de pågældende
virksomheder for at søge godtgørelse for allerede
afgiftsbelagte varer.
Grundet en manglende konsekvensrettelse ved
lov nr. 1686 af 26. december 2017 blev varer omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, ikke omfattet af
denne godtgørelsesadgang. Denne varegruppe nævnt i nr.
6 omhandlede masser med indhold af nødder og skulle have
været omfattet af godtgørelsesadgangen, da der er tale
om en varegruppe, som er omfattet af de vedtagne
afgiftsnedsættelser i dækningsafgiften.
Det foreslås på den baggrund,
at muligheden for at få en godtgørelse af allerede
afgiftsbelagte varer også omfatter varer omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6
(dækningsafgiften). Virksomheder, som pr. 1. januar 2018,
hvor den nedsatte afgiftssats trådte i kraft, havde et lager
af afgiftsbelagte varer omfattet heraf, vil således som
forudsat ved lov nr. 1686 af 26. december 2017 kunne søge om
godtgørelse for den erlagte afgift.
Formålet med denne ændring er
at sikre, at de afgiftsbelagte varer omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6, i
godtgørelsessituationen bliver behandlet på samme
måde som de øvrige varegrupper omfattet af
godtgørelsesbestemmelsen. Disse varer indgår
således i opgørelsen af minimumskravet på 500
kr., hvorved der også kan ydes godtgørelse for
øvrige varegrupper, uanset at fristen for disse varegrupper
er overskredet, hvis det samlede godtgørelsesberettigede
beløb overstiger 500 kr.
Den eneste forskel er, at
ansøgningsfristen forlænges for varer omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 4, nr. 6. Det foreslås
således, at en anmodning om godtgørelse skal
være indsendt til SKAT senest den 5. marts 2018. Der henvises
i øvrigt til bemærkningerne til § 8 i lovforslag
nr. L 109.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Finn Sørensen (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) Anders Stjernholm (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 122
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Henvendelse af 21/1-18 fra Danmarks Frie
AutoCampere, DFAC | 4 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | Yderligere høringssvar, fra
skatteministeren | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 122
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/1-18 fra Danmarks Frie AutoCampere, DFAC, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå |
|