Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til skattekontrollov
(Lovforslag nr. L 13)
Regeringen har stor fokus på
borgernes og de erhvervsdrivendes retssikkerhed på
skatteområdet. Vi har gennemført Retssikkerhedspakke I, som bl.a. afskaffede
SKATs beføjelse til at foretage kontrol på privat
grund. Regeringens Retssikkerhedspakke
II, som blev gennemført i slutningen af sidste
år, gør det bl.a. igen muligt for skattepligtige
selskaber og fonde at opnå omkostningsgodtgørelse i
skattesager. Som led i lovpakken blev der samtidig skabt bred
opbakning i Folketinget til oprettelse af et skattekontor hos
Folketingets Ombudsmand, som nu er etableret.
Til yderligere forbedring af
retssikkerheden på skatteområdet foreslår
regeringen ved Retssikkerhedspakke III
en gennemgribende revision og modernisering af skattekontrolloven
med henblik på at sikre effektive, klare og tidssvarende
kontrolhjemler samt opnå en mere hensigtsmæssig
struktur.
Som led heri foreslås en opdeling af
den gældende skattekontrollov i en skattekontrollov og en
skatteindberetningslov. Det vil øge retssikkerheden, idet
lovene vil blive mere overskuelige og lettere at forstå for
både borgere, virksomheder og myndigheder.
Lovforslaget indeholder bl.a.
følgende retssikkerhedsmæssige forbedringer:
? Kontrolhjemlerne præciseres. Den
skattepligtiges egen oplysningspligt efter anmodning
vedrører kun den skattepligtiges egen ansættelse, mens
oplysninger om andre erhvervsdrivende hører under
bestemmelsen om krydsrevision. Finansielle virksomheder og
advokater får selvstændige udtømmende
bestemmelser om oplysningspligt, så grænsen mellem
tavshedspligt og oplysningspligt tydeliggøres.
Teleselskabers oplysningspligt om borgernes brug af mobiltelefon
afskaffes.
? Selvangivelsesbegrebet afskaffes og
erstattes af et mere tidssvarende oplysningsbegreb. Således
erstattes selvangivelsesblanketten af et oplysningsskema.
? Bestemmelsen om en
skønsmæssig ansættelse uden for transfer
pricing-området udbygges med angivelse af grundlaget for den
skønsmæssige ansættelse.
? Det lovfæstes, at SKAT kan
afskære en skattepligtig fra at anvende TastSelv, hvis der er
en nærliggende risiko for, at denne vil begå
væsentlige fejl ved anvendelsen af TastSelv. Den
pågældende får adgang til at klage til
Landsskatteretten.
Forslaget medfører ikke
nævneværdige økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervsliv og borgere.
Lovforslaget er omfattet af de fælles
ikrafttrædelsesdatoer, og det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.