Fremsat den 21. februar 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Selvstændig bestemmelse om
hvidvask)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, som ændret ved § 1 i lov nr.
1402 af 5. december 2017 og § 1 i lov nr. 1680 af 26. december
2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 290, stk. 1, indsættes
efter »af en strafbar lovovertrædelse«: »,
medmindre forholdet er omfattet af § 290 a«.
2.
Efter § 290 indsættes:
Ȥ 290 a. For hvidvask
straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder den, der konverterer eller overfører penge,
som direkte eller indirekte er udbytte af en strafbar
lovovertrædelse, for at skjule eller tilsløre den
ulovlige oprindelse.
Stk. 2. Straffen
kan stige til fængsel i 8 år, når hvidvasken er
af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle karakter
eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding, eller når et større antal forbrydelser er
begået.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.1. Straffelovsbestemmelse om hvidvask
2.2.2. Selvhvidvask
2.2.3. Strafferammerne
2.3. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at styrke den strafferetlige
indsats mod hvidvask.
Det foreslås at udskille en del af
hæleribestemmelsen til en selvstændig bestemmelse om
hvidvask, sådan at straffeloven fremover vil indeholde en
bestemmelse om hvidvask.
Den foreslåede hvidvaskbestemmelse tager sigte på
hvidvask af penge, både når det direkte udbytte af
førforbrydelsen er penge, og når et udbytte i andet
end penge er blevet omsat til penge, som derefter hvidvaskes.
Den foreslåede hvidvaskbestemmelse tager derimod ikke
sigte på den første omsætning til penge eller
håndtering i øvrigt af et udbytte, som består i
andet end penge. Det gælder eksempelvis køb og salg
eller udlejning af genstande, som er stjålet eller i
øvrigt fravendt nogen ved en strafbar lovovertrædelse,
såvel som transport eller opbevaring af sådanne
genstande. Handlinger af denne karakter vil dermed uændret
være omfattet af den gældende
hæleribestemmelse.
Der er som udgangspunkt ikke tale om, at nye forhold
kriminaliseres. I modsætning til den gældende
hæleribestemmelse omfatter den foreslåede
hvidvaskbestemmelse dog også handlinger, som gerningsmanden
til førforbrydelsen selv foretager. I forhold til
gerningsmanden til førforbrydelsen er forslaget
således udtryk for en vis nykriminalisering. I praksis vil
gerningsmanden til førforbrydelsen navnlig kunne straffes
efter den foreslåede hvidvaskbestemmelse, hvis de
hvidvaskhandlinger, den pågældende har foretaget,
går væsentligt ud over sædvanlig håndtering
af udbyttet af en lovovertrædelse.
Det foreslås endvidere at forhøje den øvre
strafferamme for hvidvask af særligt grov beskaffenhed fra 6
år til 8 år for at sikre, at domstolene har
råderum til at udmåle den nødvendigt hårde
straf også i de allergroveste tilfælde af hvidvask.
Lovforslaget indgår i opfølgningen på aftale
af 21. juni 2017 om styrket indsats mv. i den finansielle sektor
indgået mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Gældende ret
Hvidvaskloven indeholder regler om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask og finansiering af terrorisme. Derimod er det ikke
hvidvaskloven, men straffeloven, der kriminaliserer hvidvask.
Hvidvask forstås i hvidvaskloven som uberettiget at
modtage eller skaffe sig eller andre del i økonomisk udbytte
eller midler, der er opnået ved en strafbar
lovovertrædelse, eller uberettiget at skjule, opbevare,
transportere, hjælpe til afhændelse eller på
anden måde efterfølgende virke til at sikre det
økonomiske udbytte eller midlerne fra en strafbar
lovovertrædelse.
Straffeloven anvender ikke udtrykket hvidvask, men derimod
hæleri, der ifølge straffelovens § 290 omfatter
den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller andre del i
udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse,
og den, der uberettiget ved at skjule, opbevare, transportere,
hjælpe til afhændelse eller på lignende
måde efterfølgende virker til at sikre en anden
udbyttet af en strafbar lovovertrædelse.
Hæleri straffes som udgangspunkt med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. § 290,
stk. 1.
Straffen for hæleri kan dog stige til fængsel i 6
år, når hæleriet er af særligt grov
beskaffenhed navnlig på grund af forbrydelsens
erhvervsmæssige eller professionelle karakter eller som
følge af den opnåede eller tilsigtede vinding, eller
når et større antal forbrydelser er begået, jf.
§ 290, stk. 2.
Den, som modtager udbytte til sædvanligt underhold fra
familiemedlemmer eller samlever, eller den, der modtager udbytte
som normalt vederlag for sædvanlige forbrugsvarer, brugsting
eller tjenester, straffes ikke, jf. § 290, stk. 3.
Hvidvasklovens definition af hvidvask adskiller sig sprogligt
fra straffelovens definition af hæleri ved at nævne
»midler« ved siden af »udbytte«.
Det fremgår imidlertid af hvidvasklovens forarbejder, at
hvidvask fortsat skal forstås i overensstemmelse med
straffelovens § 290, og at der med forslaget om at medtage
»midler« ikke var tiltænkt en ændring i den
eksisterende retstilstand (jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 41
som fremsat, side 83).
Hvidvasklovens definition af hvidvask adskiller sig endvidere
indholdsmæssigt fra straffelovens definition af hæleri,
fordi hvidvaskloven også omfatter såkaldt selvhvidvask,
hvor gerningsmanden til en strafbar handling efterfølgende
hvidvasker udbyttet fra den strafbare handling.
Når hæleri således ikke efter den
gældende bestemmelse omfatter selvhvidvask, er det udtryk for
den principielle tilgang, at når en gerningsmand straffes for
en lovovertrædelse, som har givet et udbytte, omfatter denne
straf også, at gerningsmanden har opnået det
pågældende udbytte. Når gerningsmanden derefter
foretager handlinger, der har til formål at realisere
udbyttet, eksempelvis ved at sælge tyvekosterne, begår
gerningsmanden ikke efter de gældende regler en ny strafbar
handling, medmindre der eksempelvis er tale om dokumentfalsk eller
bedrageri over for køberen.
Når hvidvaskloven også omfatter selvhvidvask,
hænger det sammen med, at hvidvaskloven angår
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask, hvor der er samme behov
for eksempelvis at få underretninger til brug for
kriminalitetsbekæmpelsen, hvad enten det er den oprindelige
gerningsmand eller en tredjemand, der hvidvasker (jf.
Folketingstidende 2016-17, A, L 41 som fremsat, side 84).
2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.1. Straffelovsbestemmelse om hvidvask
2.2.1.1. Straffeloven anvender
traditionelt udtrykket hæleri om den efterfølgende
modtagelse af eller bistand til at sikre en anden udbyttet fra en
strafbar handling.
Hæleri betegnede oprindelig at modtage eller skjule
stjålne genstande.
Allerede med straffeloven af 1930, der trådte i kraft den
1. januar 1933, blev hæleriforbrydelsen imidlertid udvidet
til at omfatte også andre førforbrydelser (ulovlig
omgang med hittegods, underslæb, bedrageri, mandatsvig,
afpresning, skyldnersvig og røveri) og andre måder at
sikre en anden udbyttet af det strafbare forhold.
Senere blev hæleriforbrydelsen udvidet til at omfatte
yderligere førforbrydelser, og med lov nr. 465 af 7. juni
2001 om ændring af straffeloven fik hæleriforbrydelsen
i straffelovens § 290, stk. 1, sin nuværende
udformning.
Med lovændringen i 2001 kom hæleri til at omfatte
alle førforbrydelser. Samtidig blev bestemmelsen sprogligt
moderniseret, idet »fordølgelse« blev
ændret til »at skjule«, »vinding«
blev ændret til »udbytte«, og
»opbevare« og »transportere« blev
tilføjet som yderligere eksempler på måder at
sikre en anden udbyttet af det strafbare forhold.
Sammenfattende har »hæleri« i straffelovens
forstand siden 1933 omfattet bl.a. enhver bistand til at sikre en
anden udbyttet af nærmere angivne strafbare forhold, og siden
2001 gælder dette for udbyttet af ethvert strafbart
forhold.
2.2.1.2. Hvidvaskning som begreb
blev så vidt ses første gang brugt i dansk lovgivning
i lov nr. 348 af 9. juni 1993 om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvaskning af penge, der gennemførte Rådets direktiv
91/308/EØF af 10. juni 1991 om forebyggende foranstaltninger
mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge.
Kommissionens oprindelige forslag (KOM(1990) 106 endelig udg.)
brugte i den danske tekst udtrykket »renvaskning af
penge«.
I 2006 blev der vedtaget en ny lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme (lov nr. 117 af 27. februar 2006). Det fremgår af
forarbejderne, at ændringen fra »hvidvaskning af
penge« til »hvidvask af udbytte« havde
sammenhæng med, at der foresloges en hvidvaskdefinition, der
svarede til hæleribestemmelsen i straffelovens § 290, og
at »hvidvaskning af penge« også i den
gældende lov var defineret som dispositioner over
»formuegoder« - et begreb, der i hvidvaskdirektivet var
defineret som aktiver af enhver art. Endvidere var det nu
almindeligt at tale om »hvidvask« og
»hvidvaskloven« og ikke om »hvidvaskning«
og »hvidvaskningsloven«. Der henvises til
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 1331.
I 2017 blev der igen vedtaget en ny lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask og finansiering af terrorisme (lov
nr. 651 af 8. juni 2017), hvor »hvidvask af udbytte« i
titlen på den tidligere lov blev ændret til
»hvidvask«. I lovens enkelte bestemmelser anvendes som
oftest ligeledes »hvidvask«, men i nogle tilfælde
dog synonymt hermed »hvidvask af penge« eller
»hvidvask af udbytte«. Loven indeholder bestemmelser,
der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2015/849/EU af 20. maj 2015 om forebyggende
foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til
hvidvask af penge eller finansiering af terrorisme.
Sammenfattende har udtrykkene »hvidvaskning af
penge«, senere »hvidvask af penge« og nu blot
»hvidvask« været anvendt i dansk lovgivning til
at betegne modtagelse af eller bistand til at sikre udbyttet fra en
strafbar handling. På engelsk anvendes synonymt hermed
»money laundering«.
2.2.1.3. Når bortses fra
såkaldt selvhvidvask, er anvendelsesområdet for
straffelovens hæleribestemmelse og hvidvasklovens
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask i dag det samme.
Hvidvasklovens hvidvaskdefinition bygger på et EU-direktiv
og kan derfor ikke indskrænkes.
Danmark er også internationalt forpligtet til at
kriminalisere de handlinger, som er omfattet af den gældende
hæleribestemmelse. Der er imidlertid ikke noget til hinder
for, at kriminaliseringsforpligtelsen opfyldes gennem forskellige
strafbestemmelser. Der er således eksempelvis ikke noget til
hinder for at opdele den gældende hæleribestemmelse i
en ny smallere hæleribestemmelse og en ny selvstændig
hvidvaskbestemmelse.
Hæleribestemmelsen er i dag meget bred og omfatter
således en række forskelligartede handlinger, der
også typisk har forskellige primære formål. Ved
nogle former for hæleri er det primære formål
typisk at bistå gerningsmanden til førforbrydelsen med
at realisere udbyttet, eksempelvis ved at købe eller
bistå med at afhænde stjålne genstande. Ved andre
former for hæleri er det primære formål derimod
typisk at skjule udbyttets ulovlige oprindelse.
Særligt hvor genstanden for hæleriet er penge, der i
princippet allerede er direkte omsætbare, vil formålet
med hæleriet typisk være en ekstraordinær
handling, som i det væsentlige har til formål at skjule
udbyttets oprindelse.
Navnlig når genstanden for hæleri er penge,
være sig kontanter eller et kontoindestående,
involverer hæleriet typisk også andre aktører
end mere traditionelt tingshæleri, og hæleri med hensyn
til penge kan også potentielt være langt mere
omfattende, end hvad der i praksis vil være tilfældet
for hæleri med hensyn til eksempelvis stjålne
genstande.
En selvstændig hvidvaskbestemmelse, der ikke omfatter hele
den gældende hæleribestemmelse, vil give mulighed for
at sætte særligt fokus på de former for hvidvask,
hvor der potentielt er større risiko for, at udbytte af
kriminalitet typisk via det finansielle system kanaliseres ind i
lovlig erhvervsvirksomhed med de deraf følgende negative
konsekvenser.
Det er på den baggrund vurderingen, at det vil være
hensigtsmæssigt at udskille en del af den gældende
hæleribestemmelse i en ny selvstændig
hvidvaskbestemmelse i straffeloven.
En sådan ny selvstændig hvidvaskbestemmelse
bør omfatte håndtering af udbytte i penge, som enten
konverteres, eksempelvis til en anden valuta, eller
overføres til et andet land eller til en anden person.
Bestemmelsen bør også gælde, når et
udbytte i andet end penge er blevet omsat i penge og dernæst
konverteres eller overføres som nævnt. Bestemmelsen
bør derimod ikke omfatte den første konvertering af
et udbytte i andet end penge til penge. Bestemmelsen bør
heller ikke omfatte den blotte modtagelse, anvendelse, opbevaring
eller transport af penge, medmindre pengene også enten
konverteres eller overføres til et andet land eller en anden
person.
Forslaget har den konsekvens, at begrebet »hvidvask«
fremover vil have forskellig betydning i straffeloven og
hvidvaskloven. Hvidvasklovens anvendelsesområde vil
således fremover omfatte såvel hvidvask som
hæleri i straffelovens forstand.
2.2.2. Selvhvidvask
2.2.2.1. Den gældende
hæleribestemmelse omfatter ikke såkaldt selvhvidvask,
hvor den, der har begået en strafbar handling og derved
opnået et økonomisk udbytte, efterfølgende
håndterer de pågældende formuegoder.
Dette skyldes, at når en gerningsmand straffes for en
lovovertrædelse, som har givet et udbytte, omfatter denne
straf også, at gerningsmanden har opnået det
pågældende udbytte. Handlinger, der har til
formål at realisere eller styrke mulighederne for at udnytte
dette udbytte, udgør derfor ikke efter gældende ret en
ny strafbar handling for gerningsmanden til den oprindelige
forbrydelse.
På det principielle plan er den danske afgrænsning
af hæleri over for førforbrydelsen således
beslægtet med det grundlæggende menneskeretlige princip
ne bis in idem, dvs. retten til ikke at blive retsforfulgt eller
straffet to gange for den samme lovovertrædelse.
2.2.2.2. I det mellemstatslige organ
Financial Action Task Force's (FATF's) evaluering af Danmark fra
juni 2017 anbefales det, at Danmark kriminaliserer selvhvidvask. I
den tekniske del af evalueringen henvises bl.a. til, at hvidvask og
modtagelse af stjålne koster ikke er den samme type
forbrydelse, og at hvidvask af udbytte fra et vidt spænd af
førforbrydelser, som ofte kan ske flere gange og fjernt i
tid og sted fra førforbrydelsen, er helt forskellig fra, at
en kriminel sælger genstande, han eller hun har
stjålet, eller indbetaler stjålne kontanter på
sin bankkonto. Det anføres også, at mange andre lande
(inklusive lande med samme retstraditioner) har været i stand
til at kriminalisere selvhvidvask.
Med hensyn til andre lande har eksempelvis Sverige
kriminaliseret selvhvidvask. Det fremgår imidlertid af
forarbejderne til strafbestemmelsen herom, at almindelige
strafferetlige principper om sammenstød medfører, at
strafansvaret for førforbrydelsen normalt absorberer
strafansvaret for selvhvidvask, således at den
pågældende kun straffes for førbrydelsen og ikke
tillige for selvhvidvask. I visse tilfælde kan der dog
straffes i sammenstød. Det gælder navnlig situationer,
hvor en person kun har deltaget i begrænset udstrækning
i førforbrydelsen, men haft en afgørende rolle,
når det gælder den efterfølgende hvidvask, og i
visse situationer, hvor hvidvaskhandlingerne klart går ud
over, hvad der kan anses som sædvanlig håndtering af
udbyttet fra kriminalitet. Der henvises til den svenske regeringens
proposition 2013/14:121 En effektivare kriminalisering af
penningtvätt side 112.
I FATF's evaluering af Sverige fra april 2017 vurderes Sverige
at opfylde FATF's anbefalinger med hensyn til kriminalisering af
selvhvidvask.
Finland har også en strafbestemmelse om selvhvidvask, men
den er begrænset til grov hvidvask og endvidere betinget af,
at hvidvasken under hensyn til, hvor vedvarende og
planmæssige de forskellige gerninger er, udgør den
væsentligste og mest bebrejdelsesværdige del af den
pågældende forbrydelse. Det fremgår af
forarbejderne, at bestemmelsen navnlig vil kunne anvendes,
når gerningsmanden i ringe grad har medvirket til
førforbrydelsen, men i væsentlig grad har medvirket
til en efterfølgende hvidvask. Der henvises til Regeringens
proposition 138/2011 side 6-7 og 10-11.
I FATF's 9. opfølgningsrapport fra juni 2013
vedrørende evalueringen af Finland vurderes Finland ikke at
opfylde FATF's anbefalinger med hensyn til kriminalisering af
selvhvidvask, fordi kriminaliseringen af selvhvidvask er
begrænset til grov hvidvask.
2.2.2.3. Justitsministeriet finder
efter en samlet vurdering, at mest taler for, at den
foreslåede nye selvstændige hvidvaskbestemmelse i
straffeloven (jf. pkt. 2.2.1 ovenfor) også skal omfatte
hvidvaskhandlinger foretaget af gerningsmanden til
førforbrydelsen (»selvhvidvask«).
Med den foreslåede afgrænsning af
hvidvaskbestemmelsen vil den således i det væsentlige
ramme handlinger, der har som sit centrale formål at skjule
den ulovlige oprindelse af udbyttet, men som ikke i princippet er
nødvendige for at realisere dette udbytte. I
modsætning til andet udbytte af strafbare handlinger, der
typisk vil skulle omsættes til penge for at generere den
vinding, som er tilsigtet med førforbrydelsen, er udbytte i
form af penge direkte anvendelige som betalingsmidler, og
hvidvaskhandlinger således principielt ikke nødvendige
for at realisere udbyttet af den forudgående strafbare
handling.
På den baggrund bør en ny hvidvaskbestemmelse
også efter omstændighederne kriminalisere
hvidvaskhandlinger, der begås af gerningsmanden til den
forudgående forbrydelse.
Med en sådan kriminalisering vil Danmark imødekomme
bl.a. FATF's kritik af Danmark i evalueringen fra juni 2017.
Med den foreslåede afgrænsning af den nye
selvstændige hvidvaskbestemmelse vil kriminaliseringen kun
omfatte konvertering eller overførsel af penge.
Gerningsmanden til førforbrydelsen vil derfor ikke
begå en ny forbrydelse ved at opbevare eller forbruge udbytte
eller ved at afhænde eksempelvis stjålne koster.
Gerningsmanden til førforbrydelsens efterfølgende
konvertering eller overførsel af eksempelvis penge indvundet
ved salg af stjålne koster vil imidlertid være omfattet
af den foreslåede selvstændige hvidvaskbestemmelse.
Almindelige strafferetlige principper om straf i
sammenstød vil finde anvendelse. Det betyder, at straffen
for førforbrydelsen i nogle tilfælde vil absorbere
straffen for selvhvidvask, sådan at gerningsmanden til
førforbrydelsen straffes herfor, men ikke tillige for
hvidvask.
Dette svarer til den svenske kriminalisering af
selvhvidvask.
2.2.3. Strafferammerne
2.2.3.1. Den almindelige
strafferamme for hæleri svarer i dag til den almindelige
strafferamme for en række berigelsesforbrydelser, herunder
tyveri, underslæb, bedrageri, mandatsvig, afpresning og
skyldnersvig, jf. straffelovens § 285, stk. 1.
Justitsministeriet finder, at den almindelige strafferamme for
den foreslåede selvstændige hvidvaskbestemmelse ligesom
den gældende hæleribestemmelse bør være
den samme som den almindelige strafferamme for
berigelsesforbrydelser, dvs. bøde eller fængsel indtil
1 år og 6 måneder.
2.2.3.2. Under særligt
skærpende omstændigheder kan straffen for hæleri
stige til fængsel i 6 år, hvilket svarer til
strafferammen for tyveri, afpresning og åger af særligt
grov beskaffenhed, jf. § 286, stk. 1.
Strafferammen for flere andre berigelsesforbrydelser, herunder
underslæb, bedrageri, mandatsvig og skyldnersvig, af
særligt grov beskaffenhed går imidlertid op til 8
års fængsel, jf. § 286, stk. 2. Det samme
gælder overtrædelser af særligt grov karakter af
skatte-, told-, afgifts- eller tilskudslovgivningen, jf. §
289, stk. 1.
Efter den foreslåede selvstændige
hvidvaskbestemmelse kan hvidvask finde sted med hensyn til alle
førforbrydelser, der har givet et økonomisk udbytte i
penge eller andre formuegoder af økonomisk værdi, som
efterfølgende er omsat i penge. Hvidvask efter den
foreslåede bestemmelse er en økonomisk forbrydelse,
der afhængig af de nærmere omstændigheder kan
være lige så alvorlig som de alvorligste ikke-voldelige
økonomiske forbrydelser i øvrigt.
Hertil kommer, at det i retspraksis er forekommet, at
hæleri i form af konvertering af penge, hvilket fremover vil
være omfattet af den foreslåede selvstændige
hvidvaskbestemmelse, er blevet straffet med det gældende
maksimum efter hæleribestemmelsen på 6 års
fængsel.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at den
øvre strafferamme for særligt grove
overtrædelser af den foreslåede selvstændige
hvidvaskbestemmelse bør være 8 år. For de
tilfælde af hæleri af særligt grov beskaffenhed,
der fremover vil være omfattet af den foreslåede
selvstændige hvidvaskbestemmelse, forhøjes
strafmaksimum således fra 6 års til 8 års
fængsel.
En sådan forhøjelse af strafmaksimum til 8
års fængsel vil sikre, at domstolene har råderum
til at udmåle den nødvendigt hårde straf
også i de allergroveste tilfælde af hvidvask.
2.3. Lovforslagets udformning
2.3.1. Det foreslås at
indsætte en ny bestemmelse i straffeloven, som kriminaliserer
hvidvask.
Det foreslås, at den nye hvidvaskbestemmelse i
straffeloven skal omfatte den, der konverterer eller
overfører penge, som direkte eller indirekte er udbytte af
en strafbar lovovertrædelse, for at skjule eller
tilsløre den ulovlige oprindelse.
Det foreslås samtidig, at den gældende bestemmelse
om hæleri skal være subsidiær i forhold til den
foreslåede hvidvaskbestemmelse.
Forslagene medfører som udgangspunkt ikke, at nye forhold
kriminaliseres. Der er i stedet tale om, at en række forhold,
som i dag er omfattet af hæleribestemmelsen, fremover i
stedet vil være omfattet af den foreslåede
selvstændige hvidvaskbestemmelse.
I modsætning til den gældende
hæleribestemmelse omfatter den foreslåede
selvstændige hvidvaskbestemmelse imidlertid også
handlinger, som gerningsmanden til førforbrydelsen
foretager. I forhold til gerningsmanden til førforbrydelsen
er forslaget således udtryk for en nykriminalisering.
Almindelige strafferetlige principper om straf i
sammenstød vil dog finde anvendelse, sådan at straffen
for førforbrydelsen i nogle tilfælde vil absorbere
straffen efter den foreslåede selvstændige
hvidvaskbestemmelse.
2.3.2. Det foreslås, at
straffen for overtrædelse af den foreslåede
selvstændige hvidvaskbestemmelse som udgangspunkt er
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
Det foreslås endvidere, at straffen kan stige til
fængsel i 8 år, når hvidvasken er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle karakter
eller som følge af den opnåede eller tilsigtede
vinding, eller når et større antal forbrydelser er
begået.
I forhold til den gældende bestemmelse om hæleri
foreslås det således at forhøje den øvre
strafferamme for hvidvask af særligt grov beskaffenhed fra 6
år til 8 år.
Denne forhøjelse af strafmaksimum til 8 års
fængsel vil sikre, at domstolene har råderum til at
udmåle den nødvendigt hårde straf også i
de allergroveste tilfælde af hvidvask.
Der er ikke tilsigtet en generel forhøjelse af
strafniveauet for hvidvask af særligt grov karakter i
sammenligning med de straffe, der i dag udmåles for
hæleri af særligt grov beskaffenhed.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2
(ændring af § 290 og forslag til § 290 a), og
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. december
2017 til den 17. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Børsmæglerforening Danmark, Danske
Regioner, Den Danske Fondsmæglerforening, Det
Kriminalpræventive Råd, Finans Danmark, Finans og
Leasing, Forsikring & Pension,
Forsikringsmæglerforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Investeringsfondsbranchen, Justitia, KL,
Landsdækkende Banker, Landsforeningen KRIM, Lokale
Pengeinstitutter og Retspolitisk Forening.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Straffelovens § 290 kriminaliserer hæleri.
Det foreslås at indsætte en ny selvstændig
bestemmelse om hvidvask i straffelovens § 290 a (jf.
lovforslagets § 1, nr. 2), som vil omfatte en del af de
handlinger, der i dag er dækket af hæleribestemmelsen i
§ 290.
I konsekvens heraf foreslås det, at straffelovens §
290 om hæleri fremover ikke skal omfatte forhold, der er
omfattet af den foreslåede selvstændige
hvidvaskbestemmelse i § 290 a.
Forslaget indebærer, at handlinger, der er omfattet af den
foreslåede § 290 a, fremover skal straffes efter denne
bestemmelse og ikke efter § 290.
Til nr. 2
Det foreslås at indsætte en ny selvstændig
bestemmelse om hvidvask i straffelovens § 290 a.
Den foreslåede bestemmelse kriminaliserer navnlig nogle af
de handlinger, som i dag er omfattet af straffelovens § 290 om
hæleri. Endvidere udvides kriminaliseringen til også at
omfatte hvidvask af udbytte af egne strafbare forhold
(såkaldt selvhvidvask), jf. nærmere nedenfor.
Bestemmelsen kriminaliserer således visse handlinger med
hensyn til udbytte af en strafbar lovovertrædelse
(førforbrydelsen). Det er kun handlinger, der foretages,
efter at førforbrydelsen er begået, som er omfattet af
bestemmelsen. Handlinger foretaget før dette tidspunkt vil i
stedet kunne straffes som medvirken til førforbrydelsen,
hvis det fornødne forsæt er til stede. Der vil
også kunne straffes for medvirken til førforbrydelsen,
hvis der før fuldbyrdelsen af førforbrydelsen er
truffet aftale om, at den pågældende
efterfølgende skal hvidvaske udbyttet. Der henvises i den
forbindelse også til bemærkningerne nedenfor om
forholdet mellem strafansvaret for førforbrydelsen og efter
den foreslåede bestemmelse om hvidvask.
Bestemmelsen omfatter hvidvask af penge, som direkte eller
indirekte er udbytte af enhver strafbar lovovertrædelse.
Det kræves ikke, at nogen er dømt eller kan
dømmes for førforbrydelsen. Det er heller ikke et
krav, at det påvises, hvilken førforbrydelse udbyttet
stammer fra. Det vil være tilstrækkeligt til at
dømme for hvidvask, at det bevises, at udbyttet stammer fra
en eller flere ikke nærmere konkretiserede strafbare
lovovertrædelser. Kan det ikke anses for bevist, at udbyttet
strammer fra en eller flere strafbare lovovertrædelser, kan
der dømmes for forsøg på hvidvask, hvis
tiltalte havde forsæt til, at udbyttet stammede fra en eller
flere strafbare lovovertrædelser.
Bestemmelsen omfatter også hvidvask af udbytte af en
strafbar lovovertrædelse, der er begået i udlandet,
herunder tilfælde, hvor førforbrydelsen ikke er
undergivet dansk straffemyndighed. Det er i sådanne
tilfælde tilstrækkeligt, at førforbrydelsen
ville have været strafbar efter dansk ret, hvis en
tilsvarende handling var foretaget i Danmark. Dette kan eksempelvis
være relevant ved strafbestemmelser, der efter dansk ret er
territorialt begrænsede.
Bestemmelsen omfatter ethvert udbytte af strafbar
lovovertrædelse, herunder surrogater og frugter, f.eks.
renter.
Bestemmelsen tager imidlertid sigte på hvidvask af penge.
Dette gælder, både når det direkte udbytte af
førforbrydelsen er penge, og når et udbytte i andet
end penge er blevet omsat til penge, som derefter hvidvaskes. Penge
omfatter det, der er almindeligt accepteret som betalingsmiddel i
en eller flere stater. Penge omfatter både kontanter og
kontoindeståender. De virtuelle valutaer, som kendes i dag
(f.eks. bitcoin), har ikke en sådan funktion som almindeligt
betalingsmiddel, at de udgør penge i bestemmelsens
forstand.
Bestemmelsen tager således ikke sigte på den
første omsætning til penge eller håndtering i
øvrigt af et udbytte, som består i andet end penge.
Det gælder eksempelvis køb og salg eller udlejning af
genstande, som er stjålet eller i øvrigt fravendt
nogen ved en strafbar lovovertrædelse, såvel som
transport eller opbevaring af sådanne genstande. Handlinger
af denne karakter vil således uændret kunne straffes
som hæleri efter straffelovens § 290, når
handlingerne foretages af personer, der ikke har medvirket til
førforbrydelsen. For så vidt angår
gerningsmandens egen umiddelbare udnyttelse af et udbytte i andet
end penge, eksempelvis gennem brug, salg eller udlejning,
gælder ligeledes uændret, at dette ikke er
særskilt kriminaliseret, idet straffen for
førforbrydelsen fastsættes bl.a. under hensyn til
gerningsmandens mulighed for på denne måde at få
nytte af udbyttet.
Det anførte gælder også i tilfælde,
hvor genstande ændres for at skjule, at de stammer fra
kriminalitet. Som eksempler kan nævnes, at en stjålen
motorcykel skilles ad og sælges som reservedele, at
stelnummeret på en stjålen cykel ændres, eller at
en stjålen bil omlakeres eller forsynes med nye nummerplader.
Bistand hertil vil således uændret kunne straffes som
hæleri efter straffelovens § 290, mens gerningsmanden
til førforbrydelsens egne handlinger af denne karakter skal
bedømmes efter lovgivningen i øvrigt. Det er
eksempelvis selvstændigt kriminaliseret at fjerne en cykels
stelnummer eller at køre i en uindregistreret eller
afregistreret bil. Hertil kommer, at hvis gerningsmanden
sælger stjålne genstande til en godtroende erhverver,
vil der ofte være tale om bedrageri efter straffelovens
§ 279.
Bestemmelsen vil imidlertid omfatte eventuelle
efterfølgende hvidvaskhandlinger med hensyn til penge, som
er opnået ved eksempelvis salg eller udlejning af
stjålne genstande.
Det foreslås, at bestemmelsen skal omfatte den, der
konverterer eller overfører penge, som direkte eller
indirekte er udbytte af en strafbar lovovertrædelse, for at
skjule eller tilsløre den ulovlige oprindelse. Som
nævnt betyder det, at den første konvertering til
penge af udbytte i andet af penge falder uden for bestemmelsen.
Bestemmelsen omfatter eksempelvis veksling af udbyttet til en
anden valuta og overførsel af udbyttet til en anden person,
når det sker for at skjule eller tilsløre udbyttets
ulovlige oprindelse.
Den blotte indsættelse af udbyttet på en bankkonto
eller overførsel mellem to almindelige konti, eksempelvis
lønkonto, budgetkonto eller opsparingskonto, som
tilhører samme person, er ikke omfattet af bestemmelsen. En
overførsel til en konto, som tilhører en anden
person, eller til en konto i et andet land vil imidlertid
være omfattet, når det sker for at skjule eller
tilsløre udbyttets ulovlige oprindelse. Investering af
pengene, være sig i værdipapirer, fast ejendom eller
andet, vil også være en konvertering, der er omfattet
af bestemmelsen, når det sker for at skjule eller
tilsløre udbyttets ulovlige oprindelse. Dette gælder
også ved investering i (køb af) virtuel valuta (f.eks.
bitcoin).
Bestemmelsen vil i kraft af den almindelige medvirkensregel i
straffelovens § 23 også omfatte den, der i forbindelse
med eller med henblik på konvertering eller overførsel
af penge skjuler eller tilslører udbyttets karakter,
oprindelse, placering eller bevægelser, rådigheden
eller rettigheder over det eller ejendomsretten til det. Som
eksempel kan nævnes fremstilling af dokumenter, der angiver
en urigtig lovlig oprindelse til udbyttet, eksempelvis i form af
lån, tilbagebetaling af lån, salgssum eller overskud af
erhvervsvirksomhed.
Bestemmelsen omfatter ikke den blotte modtagelse eller
opbevaring af udbytte. Handlinger af denne karakter vil
således uændret kunne straffes som hæleri efter
straffelovens § 290, når handlingerne foretages af
personer, der ikke har medvirket til førforbrydelsen.
Transport af kontante penge vil være omfattet af
bestemmelsen, hvis transporten indebærer, at udbyttet
overføres fra en person til en anden eller til et andet
land. Transport, der alene går ud på for en anden at
flytte kontante penge fra et sted i landet til et andet, vil
derimod uændret skulle henføres under straffelovens
§ 290. Det anførte gælder, både når
det oprindelige udbytte bestod i kontante penge, og når
udbytte i anden form er blevet omsat til kontante penge.
Bestemmelsen omfatter handlinger foretaget af personer, der ikke
har medvirket til førforbrydelsen, såvel som
handlinger foretaget af personer, der har medvirket til
førforbrydelsen. Almindelige strafferetlige principper om
sammenstød finder anvendelse, jf. nærmere
nedenfor.
Gerningsmanden til førforbrydelsen falder uden for den
foreslåede kriminalisering af hvidvask, så længe
den pågældende alene håndterer udbytte i andet
end penge. Dette skyldes, at den foreslåede bestemmelse som
beskrevet ovenfor i det hele taget ikke tager sigte på
sådanne handlinger, heller ikke når de foretages af
andre end gerningsmanden til førforbrydelsen. Som eksempler
kan nævnes brug, salg, udlejning, udlån, opbevaring,
transport eller håndtering i øvrigt af stjålne
genstande.
Gerningsmanden til førforbrydelsen falder også uden
for den foreslåede kriminalisering af hvidvask, så
længe den pågældende alene opbevarer penge,
transporterer penge inden for samme land, indsætter penge
på sin egen bankkonto i samme land eller anvender penge
på forbrug. Dette gælder, hvad enten pengene er det
oprindelige udbytte, eller det oprindelige udbytte er blevet omsat
i penge, og skyldes, at sådanne handlinger ikke er omfattet
af den foreslåede bestemmelse.
Gerningsmanden til førforbrydelsen vil derimod være
omfattet af den foreslåede bestemmelse, hvis den
pågældende eksempelvis veksler penge enten til en anden
valuta eller til pengesedler i samme valuta, som er vanskeligere at
spore end det oprindelige udbytte. Det er efter den
foreslåede bestemmelse en forudsætning, at
konverteringen sker for at skjule eller tilsløre udbyttets
ulovlige oprindelse. Der kan være tilfælde, hvor en
veksling ikke sker helt eller delvis med dette formål, men
eksempelvis alene med henblik på almindeligt forbrug under en
ferie i et andet land.
Gerningsmanden til førforbrydelsen vil ligeledes
være omfattet af den foreslåede bestemmelse, hvis den
pågældende eksempelvis investerer penge i
værdipapirer, fast ejendom eller andet. Der kan være
grænsetilfælde mellem investering og forbrug, men hvis
den købte genstand har en betydelig gensalgsværdi
både absolut og relativt i forhold til anskaffelsesprisen,
må anskaffelsen anses som en investering, selv om genstanden
også har brugsværdi. Afhængig af de nærmere
omstændigheder kan det eksempelvis gælde biler,
både, kostbare ure eller smykker, dyrt pelsværk,
årgangsvine og kunstgenstande.
De anførte eksempler illustrerer undergrænsen for
hvidvask. Gerningsmanden til førforbrydelsen vil også
overtræde den foreslåede bestemmelse, hvis den
pågældende deltager i mere avancerede
hvidvaskhandlinger, hvori indgår eksempelvis
selskabskonstruktioner, proformatransaktioner,
stråmænd, spejlhandler eller andre konverteringer eller
overførsler gennem flere led og/eller flere lande.
Almindelige strafferetlige principper om straf i
sammenstød vil finde anvendelse. Det betyder, at
strafansvaret for førforbrydelsen absorberer strafansvar
efter den foreslåede hvidvaskbestemmelse for så vidt
angår forhold, der knytter sig accessorisk til
førforbrydelsen som normalt forekommende
bi-omstændigheder. I praksis vil gerningsmanden til
førforbrydelsen derfor især kunne straffes efter den
foreslåede hvidvaskbestemmelse, hvis de hvidvaskhandlinger,
den pågældende har foretaget, går
væsentligt ud over sædvanlig håndtering af
udbyttet af en lovovertrædelse.
I det omfang strafansvaret efter den foreslåede
hvidvaskbestemmelse ikke absorberes af strafansvaret for
førforbrydelsen, skal spørgsmålet om
forældelse af strafansvar vurderes særskilt for
førforbrydelsen og den foreslåede hvidvaskbestemmelse.
Der vil således kunne være tilfælde, hvor
strafansvaret for førforbrydelsen er forældet, men
hvor gerningsmanden til førforbrydelsen stadig kan straffes
for hvidvask, enten på grund af en længere
forældelsesfrist, eller fordi hvidvasken er foretaget
på et senere tidspunkt.
Bestemmelsen omfatter forsætlige forhold, jf.
straffelovens § 19. Forsæt kan i overensstemmelse med
almindelige strafferetlige principper og afhængig af sagens
nærmere omstændigheder bl.a. bevises på grundlag
af objektive kendsgerninger.
Juridiske personer kan straffes for hvidvask, jf. straffelovens
§ 306 og kapitel 5. I givet fald kan både den juridiske
person og de fysiske personer, der inden for dens virksomhed har
begået hvidvasken, straffes.
Forsøg og medvirken til hvidvask kan straffes efter de
almindelige regler i straffelovens §§ 21 og 23.
Det foreslås, at hvidvask som udgangspunkt straffes med
bøde eller fængsel indtil 1 år og 6
måneder, jf. stk. 1.
For hvidvaskhandlinger, der i dag er omfattet af
hæleribestemmelsen i § 290, er der ikke tilsigtet nogen
ændringer i strafudmålingen i forhold til den
eksistererende praksis eller i de forhold, der i almindelighed
anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
I det omfang hvidvask af udbytte af egne strafbare forhold skal
straffes efter den foreslåede bestemmelse (jf. herom
ovenfor), forudsættes det, at straffen udmåles på
samme måde som for tilsvarende hvidvaskhandlinger med hensyn
til udbytte af andres strafbare forhold.
Der vil kunne være tilfælde, hvor
førforbrydelsen som udgangspunkt straffes med bøde,
men hvor strafniveauet for overtrædelse af den
foreslåede § 290 a vil være fængsel,
når der tages udgangspunkt i det nuværende strafniveau
for hæleri efter straffelovens § 290.
Det foreslås i stk. 2, at
straffen for hvidvask kan stige til fængsel i 8 år,
når hvidvasken er af særligt grov beskaffenhed navnlig
på grund af forbrydelsens erhvervsmæssige eller
professionelle karakter eller som følge af den opnåede
eller tilsigtede vinding, eller når et større antal
forbrydelser er begået.
Opregningen af de strafforhøjende omstændigheder er
ikke udtømmende, og det afgørende for anvendelsen af
stk. 2 vil være en konkret helhedsbedømmelse.
Beskrivelsen af de strafforhøjende omstændigheder
er magen til den gældende bestemmelse i straffelovens §
290, stk. 2, om særligt groft hæleri, og det er
hensigten, at den foreslåede bestemmmelse skal forstås
på samme måde.
Det foreslåede strafmaksimum på 8 år for
hvidvask af særligt grov beskaffenhed indebærer, at
strafmaksimum for hvidvaskhandlinger, der i dag er omfattet af
§ 290, stk. 2, om hæleri af særligt grov
beskaffenhed, forhøjes fra 6 år til 8 år.
Denne forhøjelse af strafmaksimum til 8 års
fængsel vil sikre, at domstolene har råderum til at
udmåle den nødvendigt hårde straf også i
de allergroveste tilfælde af hvidvask.
Der er ikke tilsigtet en generel forhøjelse af
strafniveauet for hvidvask af særligt grov karakter
sammenlignet med det gældende strafniveau for hæleri af
særligt grov beskaffenhed.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det forslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2018.
Det følger af straffelovens § 3, at
spørgsmålet om straf for handlinger, som er foretaget
før lovens ikrafttræden, efter lovens
ikrafttræden skal afgøres efter de nye regler, men at
afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter de
tidligere regler.
Den foreslåede § 290 a vil derfor også omfatte
forhold, som er begået før lovens ikrafttræden
og da var omfattet af § 290, men som pådømmes
efter lovens ikrafttræden. Den foreslåede
forhøjelse af strafferammen fra 6 års til 8 års
fængsel, når hvidvasken er af særligt grov
beskaffenhed, vil dog kun finde anvendelse på forhold, som er
begået efter lovens ikrafttræden.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1402 af 5. december 2017 og
§ 1 i lov nr. 1680 af 26. december 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 290.
For hæleri straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder den, som uberettiget modtager
eller skaffer sig eller andre del i udbytte, der er opnået
ved en strafbar lovovertrædelse, og den, der uberettiget ved
at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til
afhændelse eller på lignende måde
efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af en
strafbar lovovertrædelse. | | 1. I § 290, stk. 1, indsættes efter
»af en strafbar lovovertrædelse«: »,
medmindre forholdet er omfattet af § 290 a«. | | | | Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i 6 år, når
hæleriet er af særligt grov beskaffenhed navnlig
på grund af forbrydelsens erhvervsmæssige eller
professionelle karakter eller som følge af den opnåede
eller tilsigtede vinding, eller når et større antal
forbrydelser er begået. | | | | | | Stk. 3.
--- | | | | | | | | 2. Efter
§ 290 indsættes: »§ 290
a For hvidvask straffes med bøde eller fængsel
indtil 1 år og 6 måneder den, der konverterer eller
overfører penge, som direkte eller indirekte er udbytte af
en strafbar lovovertrædelse, for at skjule eller
tilsløre den ulovlige oprindelse. Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i 8 år, når
hvidvasken er af særligt grov beskaffenhed navnlig på
grund af forbrydelsens erhvervsmæssige eller professionelle
karakter eller som følge af den opnåede eller
tilsigtede vinding, eller når et større antal
forbrydelser er begået.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2018. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | | | | | | | |
|