Skriftlig fremsættelse (28. februar
2018)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning, lov
om varmeforsyning, lov om fremme af vedvarende energi og lov om
afgift af elektricitet (Styrkelse af rammerne for overvågning
af elforsyningssikkerheden og klare regler for sikring af
kapacitet, ændringer som følge af forordninger om
EU-netregler, flytning af ansvar for måling af elektricitet
hos elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet og
samkøring af oplysninger om realiserede energibesparelser
m.v.)
(Lovforslag nr. L 165)
Formålet med lovforslaget er at
styrke rammerne for overvågning af elforsyningssikkerheden og
for fastsættelse af niveauet for elforsyningssikkerhed samt
klare regler for sikring af kapacitet. Herved sikres et fortsat
højt niveau for elforsyningssikkerhed og et styrket grundlag
for politiske og administrative beslutninger vedrørende
udviklingen i elforsyningssikkerheden. Yderligere fremmes
markedsbaserede metoder til sikring af elforsyningssikkerheden.
Denne del af lovforslaget følger op på
El-reguleringsudvalgets anbefalinger af 1. december 2014 om
styrkede rammer for elforsyningssikkerheden og om klare regler for
sikring af kapacitet og på princip 4 om en robust regulering
af forsyningssikkerhed i regeringens forsyningsstrategi
»Forsyning for fremtiden - en
forsyningssektor for borgere og virksomheder« fra
september 2016.
Med lovforslaget foreslås indsat en
bestemmelse i lov om elforsyning om, at energi-, forsynings- og
klimaministeren fastsætter niveauet for
elforsyningssikkerheden. Det foreslås endvidere, at Energinet
fremover skal udarbejde en årlig redegørelse om
elforsyningssikkerheden og anvende markedsbaserede metoder ved
indkøb af ydelser. Lovforslaget fastsætter ligeledes
overordnede bestemmelser om betaling for disse ydelser. Endelig
foreslås det, at energi-, forsynings- og klimaministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indhold
og udarbejdelse af Energinets årlige redegørelse om
elforsyningssikkerheden samt om betaling for Energinets
indkøb af ydelser.
Lovforslaget indeholder desuden
konsekvensændringer som følge af EU-netregler om
systemdrift og systemplanlægning. For at sikre at der ikke i
lov om elforsyning er bestemmelser, der regulerer forhold, der er
omfattet af to forordninger om systemdrift og -planlægning,
foreslås det at ophæve disse bestemmelser i takt med,
at forordningernes bestemmelser finder anvendelse.
Lovforslaget skal herudover sikre en mere
hensigtsmæssig rollefordeling i forhold til håndtering
af elforbrugere, der er direkte tilsluttet transmissionsnettet. Med
lovforslaget foreslås, at ansvaret for måling af el hos
elforbrugere direkte tilsluttet transmissionsnettet skal være
en del af netvirksomhedernes bevillingspligtige aktivitet. Dermed
flyttes ansvaret for måling af elektricitet hos elforbrugere
direkte tilsluttet transmissionsnettet fra Energinet til
netvirksomhederne.
Med forslaget foreslås der på
den baggrund en ændring af lov om elforsyning, der
indebærer, at ansvaret for måling af elektricitet hos
disse elforbrugere overføres fra
transmissionsvirksomhederne, hvilket konkret er Energinet, til
elnetvirksomhederne. Forslaget medfører ligeledes en
konsekvensændring af lov om afgift af elektricitet. Den
ændrede placering af ansvaret for måling af
elektricitet hos elforbrugere direkte tilsluttet
transmissionsnettet vil for enkelte af disse elforbrugere kunne
medføre, at de fremover vil blive opkrævet bidrag til
energispareordningen. Disse forbrugere er ikke tidligere blevet
opkrævet bidrag til energispareordningen.
Endelig skal lovforslaget styrke muligheden
for at føre effektiv kontrol med energispareordningens
efterlevelse og følger herved op på Energispareaftalen
fra december 2016.
Med lovforslaget foreslås det derfor
endvidere gennem ændringer i elforsynings-,
naturgasforsynings-, og varmeforsyningslovene at indføre
bestemmelser om, at energiselskaberne får en pligt til at
sikre samkøring af oplysninger om realiserede
energibesparelser, således at det sikres, at den samme
energibesparelse ikke tæller med flere gange og dermed
udløser flere tilskud. Desuden bemyndiges ministeren til at
fastsætte regler om vurderingen af markedsmæssigheden
og om fastsættelse af den markedsmæssige pris og
vilkår for de aftaler, energiselskaberne indgår til
realisering af energibesparelser under energispareordningen.
Endelig fastsættes i lov om varmeforsyning en udtrykkelig
pligt for energi-, forsynings- og klimaministeren til at
føre tilsyn med varmedistributionsvirksomhedernes
realisering af energibesparelser, herunder en adgang til at udstede
påbud som led i varetagelsen af dette tilsyn, samt en pligt
for varmedistributionsvirksomhederne til at meddele ministeren
nødvendige oplysninger til brug for tilsynet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.