Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 19. april 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar
2018 og var til 1. behandling den 13. marts 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 21. februar 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 91. Den 8. marts 2018 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
understreger vigtigheden af, at danske arbejdsvilkår på
kontinentalsokkel sikres ved en lovbaseret løsning som
skitseret af både faglige organisationer og arbejdsgivere i
et samlet DIS-kontaktudvalg. Når Socialdemokratiet stemmer
for lovforslaget, er det dermed ud fra den forståelse, at
regeringen vil fremsætte lovforslag herom, således som
skatteministeren også tilkendegav det under 1. behandling af
lovforslaget: »Så er der spørgsmålene, som
der er stillet, hvor jeg kan sige, at Regeringen - og i
øvrigt de partier, der står bag aftalen - lægger
vægt på, at en udvidelse af DIS-ordningen sker på
baggrund af en overenskomstaftale mellem arbejdsmarkedets parter.
Regeringen har derfor i regi af Erhvervsministeriet og
erhvervsministeren opfordret arbejdsmarkedets parter i det, der
hedder DIS-kontaktudvalget, til at finde en løsning, som
sikrer danske arbejdsvilkår på de skibe, der bliver
omfattet af en udvidelse af DIS-ordningen. Regeringen har modtaget
et forslag til en lovbaseret løsning, som parterne i
DIS-kontaktudvalget bakker op om, og regeringen vil derfor se
nærmere på forslaget, og vi vil drøfte det med
aftalepartierne. Og det er min, og erhvervsministerens forventning,
at et lovforslag til sikring af arbejdsvilkårene vil blive
fremsat i Folketingets åbningsuge i efteråret, efter at
det selvfølgelig har været i høring. Så
det skulle gerne besvare det spørgsmål. Der er enighed
blandt arbejdsmarkedets parter i DIS-udvalget, og regeringen vil
ophøje forslaget til et lovforslag, som fremsættes i
Folketingssalen i næste samling.«
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
stemmer imod det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten stemmer imod
ændringsforslaget, da Enhedslistens tilslutning til
ændringsforslaget vil forudsætte en afklaring, i
forhold til at § 10, stk. 2 og 3, i DIS-loven ikke skal
være gældende for denne DIS-udvidelse. Da
erhvervsministeren endnu ikke har fremsat lovforslag herom, kan
Enhedslisten på det foreliggende grundlag ikke støtte
ændringsforslaget. Enhedslisten stemmer også imod det
samlede lovforslag, hvilket bl.a. skyldes udvidelsen af
DIS-ordningen kombineret med, at de ændrede regler for
erhvervelse af medarbejderaktier er en skattenedsættelse for
folk med de højeste indkomster.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at der er flere positive elementer i lovforslaget.
Alternativet vil gerne skabe bedre vilkår for ejerskab gennem
medarbejderaktier og er også kommet med konkrete forslag til
dette med fokus på en mere bred ordning for alle medarbejdere
og ligeledes med et bæredygtighedselement. Derudover vil
Alternativet gerne anerkende de maritime erhverv i Danmark for at
ville den grønne omstilling set i et internationalt
perspektiv, hvorfor det også er interessant for Alternativet
at fremme vilkårene for netop de danske rederiers vækst
og skabelsen af nye arbejdspladser. Vægtningen i lovforslaget
er dog ikke sådan, at Alternativet kan stemme for.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 3, ændres i nr. 1 »§§ 6 eller 8 a,
eller« til: »§ 6 eller § 8 a, nr. 1 eller 2
eller nr. 3, 1. pkt., hvor betingelsen i 2. pkt. ikke finder
tilsvarende anvendelse, eller nr. 4-6, eller«.
[Udvidelse af DIS-ordningen med
søfolk på skibe, der anvendes til bygning, reparation
og nedtagning af olieinstallationer inden for det danske
søterritorium eller kontinentalsokkelområde]
Bemærkninger
Til nr. 1
Formålet med ændringsforslaget
er at gøre det muligt for rederier med dansk indregistrerede
konstruktionsskibe, der f.eks. anvendes til bygning af
vindmølleparker, fortsat at kunne anvende DIS-ordningen
på deres søfolk, selv om de også påtager
sig ad hoc-opgaver med bygning, reparation og nedtagning af
olieinstallationer inden for det danske søterritorium eller
kontinentalsokkelområde.
I lovforslagets § 3, nr. 2,
foreslås det at udvide den såkaldte
nettolønsordning for søfolk (DIS-ordningen) til
søfolk, der arbejder om bord på specialskibe, der
udfører de samme aktiviteter, som tonnageskatteordningen
udvides med, når lov nr. 1886 af 29. december 2015
træder i kraft. Det foreslås med lovforslaget at
udmønte en del af »Aftale om erhvervs- og
iværksætterinitiativer«.
For så vidt angår skibe, der
udfører aktiviteter med bygning, reparation og nedtagning af
olieinstallationer til søs, er udvidelsen af
tonnageskatteordningen begrænset til kun at omfatte
aktiviteter, der udøves uden for det danske
søterritorium eller kontinentalsokkelområde.
Baggrunden for denne begrænsning af
tonnageskatteordningen er ønsket om at modvirke risikoen
for, at koncerner, som både har selskaber med
konstruktionsaktiviteter og selskaber med aktivitet inden for
olieindvinding, internt kan overføre indkomst fra den
højere kulbrintebeskatning til den lempeligere
tonnagebeskatning.
Det er ikke på samme måde
muligt at overføre indkomst fra kulbrintebeskatning til
DIS-beskatning. Der er derfor ikke samme behov for, at den i
lovforslaget foreslåede udvidelse af anvendelsesområdet
for DIS-ordningen indeholder den begrænsning, som
gælder for tonnageskatteordningen.
Herudover vil en begrænsning af
udvidelsen af DIS-ordningen svarende til begrænsningen af
udvidelsen af tonnageskatteordningen udgøre en barriere for,
at rederier med dansk indregistrerede konstruktionsskibe kan byde
på opgaver med bygning, reparation og nedtagning af
olieinstallationer inden for det danske søterritorium eller
kontinentalsokkelområde, da de uden DIS-ordningen vil have
svært ved at kunne konkurrere med rederier med udenlandsk
indregistrerede konstruktionsskibe.
Det foreslås på den baggrund at
udvide DIS-ordningen, så den også finder anvendelse for
søfolk, der arbejder om bord på skibe, der
udfører aktiviteter med bygning, reparation og nedtagning af
olieinstallationer udøvet inden for det danske
søterritorium eller kontinentalsokkelområde.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob
Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 174
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Fejloprettet bilag | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 174
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at kommentere brevet fra Dansk
Metal, Danske Rederier og Rederiforeningen af 2010, jf. SAU alm.
del - bilag 130, om udvidelsen af DIS-ordningen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at indkalde til fornyede
forhandlinger om sømandsfradraget, eftersom
forudsætningerne i den politiske aftale, der i 2011
førte til en nedsættelse af den procentuelle andel af
en besætnings danske skibsførere, nu er ændrede,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|