Betænkning afgivet af Kirkeudvalget
den 29. november 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Kirkeministeren har stillet ændringsforslag nr.
5 og 11, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-4 og 6-10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 12. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Kirkeudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
kirkeministeren sendte den 8. september 2017 dette udkast til
udvalget, jf. KIU alm. del - bilag 52 (folketingsåret
2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte kirkeministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Humanistisk
Samfund og 1 intern skriftlig henvendelse.
Kirkeministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Humanistisk Samfund mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 20
spørgsmål til kirkeministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf spørgsmål 1-19 er besvaret.
Udvalget forventer, at spørgsmål 20 besvares inden 2.
behandling.
Samråd
Udvalget har stillet 3
samrådsspørgsmål til kirkeministeren til
mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd den 25. oktober 2017.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV, KF og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre
for sin stilling til lovforslaget og de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt de af mindretallet stillede
ændringsforslag ikke vedtages, vil mindretallet stemme
hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget kan ikke tilslutte
sig Enhedslistens ændringsforslag, men partierne deltager
gerne i en videre drøftelse af, om vi i Danmark skal have en
formel definition af, hvad vi her i landet forstår ved et
»livssynssamfund«, herunder om eventuelt godkendte
livssynssamfund skal kunne opnå rettigheder eller
privilegier, som kan sammenlignes med godkendte trossamfunds
forhold. S, RV og SF finder dog, at det i givet fald så
bør ske gennem en særskilt lovgivning for
livssynssamfund.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
i overvejende grad glade for lovforslaget, da hovedparten af
delelementerne i forslaget er til det bedre. Lovforslaget er et
forsøg på en mere præcis udmøntning af
grundlovens § 69 angående de trossamfund, der befinder
sig uden for folkekirken, jf. § 69, hvoraf det fremgår
at: »De fra folkekirken afvigende trossamfunds forhold ordnes
nærmere ved lov«. Grundlovens § 69 skal
forstås i sammenhæng med § 67, der handler om den
grundlæggende religionsfrihed, jf. ordlyden i paragraffens
første del: »Borgerne har ret til at forene sig i
samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer
overens med deres overbevisning«, mens paragraffens anden del
sætter begrænsninger for tros- og religionsfriheden
»dog at intet læres eller foretages, som strider imod
sædeligheden eller den offentlige orden.«.
Lovforslaget har klart levet op til
intentionen, når det drejer sig om at definere nogle regler
og rettigheder, men ifølge DF er det straks mere uafklaret,
når det drejer sig om at begrænse religionsfriheden, i
forhold til at der intet må læres, der strider mod
sædeligheden eller den offentlige orden. Set i en dansk
kontekst strider islamistiske bevægelsers virke,
ifølge DF, mod den offentlige orden, hvorfor det også
burde føre til, at man trak godkendelsen af disse
bevægelser som trossamfund tilbage. Kirkeministeren og
Kirkeministeriet har ikke været særlig tydelige, i
forhold til hvordan man stiller sig til dette
spørgsmål om at trække en godkendelse
tilbage.
Lovforslaget lægger op til, at
trossamfundene, der gerne vil godkendes, opfylder de standarder,
der gælder for ordentlig regnskabspraksis. DF støtter
dette element.
Med lovforslaget indføres den
såkaldte personattest, der er en religionsneutral attest, som
skal supplere de gældende attester, ligesom der også
indføres religionsneutrale embedsstempler som supplement til
de gældende. DF er umiddelbart imod denne foranstaltning, da
Danmark er et gammelt kristent land, men på den anden side
anerkendes det, at det har været betingelsen for, at Det
Mosaiske Trossamfund ville afgive deres civilregistrering, og at
folkekirken overtog hele civilregistreringen. DF kan altså se
både fordele og ulemper ved forslaget og vil som sagt
redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget ved 2.
behandling.
Alternativets medlemmer i udvalget
bemærker, at det fremsatte lovforslag rummer en række
gode tiltag, der giver vide rammer for trossamfundene, og sikrer
mere gennemsigtighed. Alternativet mener, at Enhedslisten har rejst
nogle interessante og vigtige pointer om religiøse livssyn
og andre former for livssyn, og Alternativet vil lige som
Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti
gerne deltage i en videre drøftelse af, hvordan
livssynssamfund skal kunne opnå rettigheder eller
privilegier, som kan sammenlignes med godkendte trossamfunds
forhold.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten er et sekulært parti. EL
mener, at religionsfriheden skal forsvares til enhver tid. Alle
mennesker skal have lov til at have og udøve deres tro og
religion. Det er statens opgave at sikre dette. Men i et ægte
sekulært samfund bør der ske en klar adskillelse af
kirke og stat. Det er derfor, at Enhedslisten ønsker, at
folkekirken adskilles fra staten - økonomisk, juridisk og
forvaltningsmæssigt - sådan som det også er
tilfældet i f.eks. Sverige. Enhedslistens sekulære
grundsyn betyder også, at EL faktisk grundlæggende slet
ikke mener, at det er statens opgave at godkende trossamfund.
Trossamfund bør behandles præcis som andre foreninger.
De kan frit oprettes - uden statslig godkendelse. Og det
følger selvfølgelig også deraf, at de skal
ligestilles med andre foreninger. Trossamfund skal ikke have de
særlige økonomiske vilkår, som de har i dag,
f.eks. i form af en række fradrag, som samlet set koster
mange hundrede millioner kroner om året. Og trossamfund skal
heller ikke have overdraget myndighedsopgaver, som hører til
i det offentlige. Det gælder ikke mindst den juridiske
vielse, der jo har mange civilretlige, herunder arveretlige,
konsekvenser. En sådan myndighed bør ligge i vores
offentlige forvaltning. Det forhindrer ikke, at trossamfund eller
folkekirken kan have ritualer ved vielse, dåb m.m. Men den
retlige del bør i et ægte sekulært samfund ligge
hos offentlige myndigheder
En sådan sekulær samfundsvision
står vi i Enhedslisten desværre stadig ret alene med.
Og derfor forholder EL sig selvfølgelig også
pragmatisk til, hvordan de nuværende rammer kan forbedres i
forhold til det konkrete lovforslag.
Det er godt, at der nu kommer en samlet
lovgivning om trossamfundene uden for folkekirken, sådan som
grundloven faktisk også fastslår, at der skal
være. Det er også godt, at man med loven får
stillet nogle skarpere krav om trossamfundenes økonomi og
vil føre tilsyn med dette, selv om Enhedslisten mener, at
man godt kunne været gået længere. Enhedslisten
er også, som nævnt før, tilhængere af, at
trossamfundene skal leve op til nogle grundlæggende krav, og
at anerkendelsen kan tilbagetrækkes.
Men i forhold til krav til trossamfundene
er det beklageligt, at regeringen vil slække på de
nuværende krav om, at trossamfund skal være
»organiseret i overensstemmelse med principper om
medlemsdemokrati og ligebehandling«. Enhedslisten har derfor
stillet et ændringsforslag, som opretholder disse krav.
Så længe vi fastholder ideen om
en statsanerkendelse af trossamfund, er det for Enhedslisten
vigtigt, at kriterierne for anerkendelsen følger med tiden.
Det er derfor positivt, at lovforslaget i en vis grad er fulgt med
denne udvikling, når man nu ikke længere skal indsende
trosbekendelser eller tilsvarende kanoniserede tekster, men kan
nøjes med at indsende en beskrivelse af
læretraditionen. På den måde får man
inkluderet trossamfund, der ikke har sådanne
beskrivelser.
Men det er et alvorligt problem, at man
ikke åbner op for ligestilling mellem trossamfund og
livssynssamfund, altså livssynsamfund, hvor man ikke tror
på guder eller andre transcendentale magter, men har andre
livssyn byggende på f.eks. humanismens og oplysningens ideer
- i Danmark f.eks. repræsenteret af Humanistisk Samfund, et
livssynssamfund, som har flere medlemmer end mange anerkendte
trossamfund.
FN's daværende Special Rapporteur on
freedom of religion or belief, Heiner Bielefelt, besøgte i
2016 Danmark. Under besøget understregede han, at »Ved
at basere anerkendelse af religiøse fællesskaber
på tro på en transcendent magt afviger dansk lov fra
bade europæisk og international menneskerettigheder«,
jf. Preliminary findings of Country Visit to Denmark by Heiner
Bielefeldt Special Rapporteur on freedom of religion or belief,
kap. IV, afsnit 5.
I Norge har man for længe siden
ligestillet livssynssamfund med trossamfund, og f.eks. givet dem
ret til at foretage vielser - i 2016 var der mere end 700
humanistiske vielser i Norge. Det samme er tilfældet på
Island. Derfor har Enhedslisten stillet ændringsforslag, der
skal sikre livssynssamfund samme rettigheder og pligter som
religiøse trossamfund.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
1)
Efter »folkekirken« indsættes: »og om
livssynssamfund«.
[Ændring af lovens titel]
Til § 7
2) I
stk. 1 indsættes som nr. 3:
»3) er
organiseret i overensstemmelse med principper om medlemsdemokrati
og ligebehandling, herunder ligestilling mellem
kønnene.«
[Skærpelse af kravene til
anerkendelse som tros- eller livssynssamfund med hensyn til
medlemsdemokrati]
Til § 8
3) I
stk. 2 ændres »den
betingelse« til: »de betingelser«, og efter
»nr. 2« indsættes: »og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 2]
Nyt kapitel
4)
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 01
Livssynssamfund
§ 01. Ved livssynssamfund
forstås i denne lov et fællesskab baseret på
værdier, som er sekulært filosofisk eller etisk
funderet.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 5-22 finder tilsvarende anvendelse
for livssynssamfund.«
[Nyt kapitel med definition af
livssynssamfund og ændring af lovens
anvendelsesområde]
Til § 24
Af kirkeministeren,
tiltrådt af et flertal (Udvalget
med undtagelse af DF):
5) I
stk. 1 indsættes efter
»stk. 2«: »og 6«.
[Præcisering af henvisning
til undtagelsesbestemmelser til lovens ikrafttræden]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
6) I
stk. 3 indsættes som 2. pkt.:
»Allerede anerkendte eller godkendte
trossamfund, som ikke opfylder betingelsen i § 7, stk. 1, nr.
3, skal indsende en ændret vedtægt til Kirkeministeriet
til godkendelse, sådan at den ændrede vedtægt er
godkendt senest 3 år efter lovens
ikrafttræden.«
[Overgangsperiode]
Til § 26
7) De
under nr. 1 foreslåede § 8 A, stk. 2, 4.-6. pkt., affattes
således:
»For trossamfund og livssynssamfund,
som søger om godkendelse, jf. stk. 3, på baggrund af
virket som trossamfund eller livssynssamfund, er det endvidere en
betingelse, at de er registreret som anerkendt trossamfund eller
livssynssamfund efter lov om trossamfund uden for folkekirken og om
livssynssamfund eller tilsvarende regler i et andet EU- eller
EØS-land. For menigheder, forsamlinger og kredse m.v., som
søger om godkendelse, jf. stk. 3, på baggrund af
virket som trossamfund eller livssynssamfund, er det en betingelse,
at de er anerkendt som en del af et trossamfund eller
livssynssamfunds anerkendelse efter lov om trossamfund uden for
folkekirken og om livssynssamfund eller tilsvarende regler i et
andet EU- eller EØS-land. 5. pkt. gælder dog ikke for
valgmenigheder, som er anerkendt efter lov om
valgmenigheder.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
8) De
under nr. 2 foreslåede § 12, stk. 3, 5.-7. pkt., affattes
således:
»For trossamfund og livssynssamfund,
som søger om godkendelse, jf. stk. 4, på baggrund af
virket som trossamfund eller livssynssamfund, er det endvidere en
betingelse, at de er registreret som anerkendt trossamfund eller
livssynssamfund efter lov om trossamfund uden for folkekirken og om
livssynssamfund eller tilsvarende regler i et andet EU- eller
EØS-land. For menigheder, forsamlinger og kredse m.v., som
søger om godkendelse, jf. stk. 4, på baggrund af
virket som trossamfund eller livssynssamfund, er det en betingelse,
at de er anerkendt som en del af et trossamfunds eller
livssynssamfunds anerkendelse efter lov om trossamfund uden for
folkekirken og om livssynssamfund eller tilsvarende regler i et
andet EU- eller EØS-land. 6. pkt. gælder dog ikke for
valgmenigheder, som er anerkendt efter lov om
valgmenigheder.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 28
9) I
den under nr. 5 foreslåede
ændring af § 17, stk. 2,
ændres »lov om trossamfund uden for folkekirken«
til: »lov om trossamfund uden for folkekirken og om
livssynssamfund«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
10)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 17
indsættes:
Ȥ 17 a. Vielse i
livssynssamfund foretages af de ritualledere, der af er bemyndiget
hertil efter kapitel 5 i lov om trossamfund uden for folkekirken og
om livssynssamfund. Vielse kan foretages, når en af parterne
hører til vedkommende livsynssamfund.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 4]
Til § 29
Af kirkeministeren,
tiltrådt af et flertal (Udvalget
med undtagelse af DF):
11)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
16, stk. 3, der bliver stk. 2, udgår »og
2«.
02. I
§ 16, stk. 4, der bliver stk. 3,
udgår »og 3«.
03. I
§ 16, stk. 5, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1 og
2«.«
[Konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget
præciseres titlen, så forslaget om at omfatte
livssynssamfund af lovforslaget fremgår af lovforslagets
titel.
Til nr. 2 og 3
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at der indsættes en bestemmelse om, at
der kræves medlemsdemokrati i tros- og livssynssamfund for at
opnå anerkendelse ifølge loven. Ændringsforslag
nr. 3 er konsekvensrettelser af ændringsforslag nr. 2.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås
det at indføre et nyt kapitel i lovforslaget, der
medfører, at livssynssamfund omfattes af lovforslaget
på lige fod med trossamfund med de rettigheder og pligter,
der følger heraf.
Til nr. 5
Bestemmelsen i stk. 1 fastsætter
lovens ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. januar 2018. Der
er dog to undtagelser til dette tidspunkt, nemlig undtagelsen
nævnt i stk. 2 og undtagelsen nævnt i stk. 6. I det
fremsatte lovforslag er der ved en fejl alene blevet henvist til
stk. 2.
Med ændringsforslaget
præciseres bestemmelsen i stk. 1, således at der
også henvises til stk. 6. Hermed tydeliggøres det, at
de forslag til ændringer i ligningsloven, der indgår i
lovforslagets § 26, først træder i kraft den 1.
januar 2019.
Til nr. 6
Ændringsforslaget indfører en
overgangsperiode for trossamfund, der ikke overholder den
foreslåede betingelse i ændringsforslag nr. 2 om
medlemsdemokrati, til at sende en revideret vedtægt til
Kirkeministeriet med henblik på anerkendelse af
trossamfundet.
Til nr. 7 og 8
Ændringsforslagene er
konsekvensrettelser af ændringsforslag nr. 4 og
tydeliggør, at livssynssamfund foreslås omfattet af
lovforslaget med hensyn til ansøgning om godkendelse af
tros- og livssynssamfund. Herudover er henvisninger til lovens
titel ændret, så den stemmer overens med
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om ny titel
på lovforslaget.
Til nr. 10
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 og 4, hvorefter livssynssamfund
foreslås omfattet af lovforslaget, og at livssynssamfund
dermed vil opnå rettigheder til at forestå vielser.
Til nr. 11
Med forslaget til § 29, nr. 1,
ophæves § 16, stk. 2, i lov om begravelse og
ligbrænding.
Dette betyder, at de nugældende stk.
3-5 i begravelseslovens § 16 bliver stk. 2-4.
Med ændringsforslaget foretages
konsekvensændringer af henvisningerne i § 16, stk. 3-5,
der bliver § 16, stk. 2-4, i begravelsesloven.
Konsekvensændringerne er en følge af, at bestemmelsen
i lovens § 16, stk. 2, ophæves.
Christian Langballe (DF) nfmd. Morten Marinus (DF) Lise Bech
(DF) Ib Poulsen (DF) Dorthe Ullemose (DF) Alex Ahrendtsen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Anni Matthiesen (V) Bertel Haarder (V) Leif Mikkelsen
(LA) Henrik Dahl (LA) Naser Khader (KF) Flemming Møller
Mortensen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Per Husted (S) Karen J.
Klint (S) fmd. Lennart
Damsbo-Andersen (S) Rasmus Prehn (S) Pelle Dragsted (EL) Stine Brix
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Anders Stjernholm (ALT) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Marianne Jelved (RV) Trine Torp (SF) Pia
Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 19
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra kirkeministeren | 2 | Henvendelse af 11/10-17 fra Humanistisk
Samfund | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Borgerhenvendelse omdelt internt | 5 | Henvendelse af 16/10-17 fra Humanistisk
Samfund | 6 | Orientering om lovforslaget, fra
Kirkeministeriet | 7 | Kopi af KIU alm. del - spm. 4-7 om
trossamfund | 8 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 9 | Kopi af KIU alm. del - svar på spm.
3 om, hvor mange religiøse bygninger i Danmark der er ejet
af anerkendte/godkendte trossamfund m.v. | 10 | Ændringsforslag, fra
kirkeministeren | 11 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 19
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentarer til henvendelse af
11/10-17 fra Humanistisk Samfund, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan Norge definerer eller
afgrænser såkaldte livssynssamfund, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til den internt omdelte
borgerhenvendelse af 12/10-17, til kirkeministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm., om lovforslaget kan være eller
er i strid med FN's anbefalinger, eller at lovforslaget afviger fra
både europæiske og internationale menneskerettigheder,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorvidt det vil være i
strid med grundloven at ligestille livssynssamfund med
religiøse samfund i lovforslaget, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm., om det vil være i strid med
grundloven at ændre definitionen af trossamfund som en tro
på magter, som står over mennesker og naturlove, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvilke trossamfund der ikke
overholder den nuværende lovs krav om, at trossamfundene skal
være organiseret i overensstemmelse med principper om
medlemsdemokrati og ligebehandling, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvilke trossamfund der med
lovforslaget vil kunne anerkendes, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvilke fordele og ulemper der kan
være ved at slække på principperne om
medlemsdemokrati og ligebehandling, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/10-17 fra Humanistisk Samfund, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der lader livssynssamfund omfatte af den
foreslåede lov om trossamfund, til kirkeministeren, og
ministerens svar herpå | 12 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, der fastholder kravet i den nugældende
lovgivning om, at trossamfund skal være organiseret i
overensstemmelse med principper om medlemsdemokrati og
ligebehandling, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvornår og på hvilken
baggrund det nugældende krav om, at trossamfund skal
være organiseret i overensstemmelse med principper om
medlemsdemokrati og ligebehandling, blev indført, til
kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om der i de kommende tilsyn med
trossamfund vil indgå en vurdering af, om trossamfundet i
lighed med det øvrige samfund respekterer
menneskerettighederne, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm., om der inden for de sidste 5 år
er sket tilbagekaldelse af en godkendelse af et trossamfund eller
en fratagelse af vielsesbemyndigelsen hos en præst/forkynder,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvilke kompetencer og privilegier
det indebærer at være omfattet af lov om trossamfund
uden for folkekirken, som f.eks. livssynssamfund ikke har adgang
til, til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om et trossamfund vil miste
godkendelsen, hvis en imam inden for et islamisk trossamfund
opfordrer til stening, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm., om et trossamfund vil miste sin
godkendelse, hvis en imam inden for et islamisk trossamfund
opfordrer til terror, til kirkeministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm., om et trossamfund vil miste sin
godkendelse, hvis en imam inden for et islamisk trossamfund
opfordrer personer til at drage i hellig krig for eksempelvis ISIS,
til kirkeministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm., om der med sikkerhed vil foregå
en sagsbehandling i forhold til at trække anerkendelsen af et
trossamfund tilbage, hvis det viser sig, at en imam
overtræder straffeloven, til kirkeministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
19
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvilke initiativer
der er planlagt som følge af L 19, som ministeren ikke har
orienteret Kirkeudvalget om, f. eks. indførelse af
religionsneutrale personattester, til kirkeministeren | B | Samrådsspm. om at redegøre
for initiativer, som ministeren allerede har iværksat som
følge af L 19, til kirkeministeren | C | Samrådsspm., om trossamfund efter en
eventuel vedtagelse af L 19 fortsat kan anvende attester med
religiøst stempel eller logo til egne medlemmer, til
kirkeministeren |
|