Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Kirkeministeren
(Mette Bock):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om trossamfund uden for
folkekirken
(Lovforslag nr. L 19)
Formålet med lovforslaget er at samle
og tydeliggøre, hvilke rettigheder og pligter der
gælder for de mange andre trossamfund end folkekirken.
Lovforslaget indeholder dels en samling og kodificering af den
eksisterende praksis vedrørende trossamfund og dels en
række nye initiativer, herunder tilsyn med de anerkendte
trossamfunds vedtægter og økonomiske forhold.
Der er en lang og grundlovssikret tradition
for religionsfrihed i Danmark.
Lovforslaget sikrer, at der fortsat er vide
rammer for frit at dyrke sin tro i Danmark, samtidig med at det
gøres klart og forståeligt, hvilke rettigheder og
pligter der gælder for de andre trossamfund end
folkekirken.
Der etableres med lovforslaget en
fælles terminologi for trossamfundene, således at
sondringen mellem anerkendte og godkendte trossamfund afskaffes. De
trossamfund som efter gældende godkendelsespraksis er
anerkendt eller godkendt, anses ved lovens ikrafttrædelse som
anerkendte. Sigtet er, at de godkendte og anerkendte trossamfund
ligestilles med hensyn til de rettigheder og forpligtelser, som
efter lovforslaget er knyttet til anerkendelsen. I sammenhæng
hermed afskaffes adgangen til ministerialbogsføring,
adgangen til navngivning ved dåb og navneændring ved
henvendelse til trossamfundet samt adgangen til at udstede navne-,
dåbs- og vielsesattester, som efter gældende praksis
alene tilkommer de trossamfund, som er anerkendt ved kgl.
resolution før den 1. januar 1970.
Et af de bærende hensyn bag
lovforslaget er, at de trossamfund, som er blevet anerkendt eller
godkendt efter hidtil gældende godkendelsesordninger, fortsat
vil være at anse som anerkendte efter lovforslagets
anerkendelsesbetingelser. Lovforslaget indeholder derfor i vidt
omfang en kodificering af den eksisterende godkendelsespraksis,
herunder en videreførelse af Det Rådgivende Udvalg
vedr. Trossamfund.
På navnlig to punkter indeholder
lovforslaget lempelser i forhold den gældende
godkendelsespraksis.
For det første er kravet om, at et
trossamfund skal være organiseret i overensstemmelse med
principper om medlemsdemokrati og ligebehandling, ikke
videreført i lovforslaget. Det er regeringens vurdering, at
skærpede krav om medlemsdemokrati og ligestilling kan
gøre det nødvendigt at tilbagekalde anerkendelsen af
visse traditionelle, veletablerede trossamfund i Danmark. Det
ønsker regeringen ikke. På dette punkt afviger
lovforslaget derfor fra det lovudkast, som var indeholdt i
Trossamfundsudvalgets Betænkning 1564.
For det andet indeholder lovforslaget en
lempelse af det nugældende medlemskrav om 150 medlemmer
således, at medlemskravet efter lovforslagets bestemmelser er
opfyldt, hvis et trossamfund har mindst 50 myndige medlemmer. Det
er regeringens vurdering, at man hermed vil tilskynde flere
trossamfund til at søge om anerkendelse og derved få
et bedre overblik over de trossamfund, som er etableret i
Danmark.
Med lovforslaget flyttes
ægteskabslovens bestemmelser om vielsesbemyndigelse til
personer i andre trossamfund til lov om trossamfund uden for
folkekirken.
Alle stramninger som følge af den
politiske aftale fra maj 2016 om initiativer rettet mod
religiøse forkyndere, videreføres i lovforslaget. Det
gælder såvel lovfæstelse af et dekorumkrav for
forkyndere med vielsesbemyndigelse, indførelse af et
obligatorisk kursus i dansk familieret, frihed og folkestyre og et
krav om, at forkyndere med vielsesbemyndigelse skal underskrive en
løfteerklæring om at ville overholde dansk
lovgivning.
Som noget nyt indføres der et
lovfæstet tilsyn med de anerkendte trossamfunds organisation
og økonomi. I den forbindelse oprettes et elektronisk
trossamfundsregister henhørende under Kirkeministeriet.
Anerkendte trossamfund skal løbende indsende oplysninger om
økonomiske forhold, ændrede vedtægter mv. til
Trossamfundsregistret.
Kirkeministeriet bliver således med
lovforslaget forpligtet til at oprette og drive et elektronisk
trossamfundsregister og i den forbindelse sikre, at anerkendte
trossamfund faktisk indsender de ønskede oplysninger.
Som led i tilsynet pålægges
anerkendte trossamfund hvert år at udarbejde og indsende det
seneste årsregnskab til Kirkeministeriet med henblik på
offentliggørelse på Trossamfundsregistrets hjemmeside.
Kravet om årlig regnskabsaflæggelse skal ses i
sammenhæng med ønsket om at skabe større
åbenhed om og indsigt i trossamfundenes økonomiske
forhold. Årsregnskabet vil bl.a. skulle indeholde oplysninger
om donationer.
I sammenhæng med tilsynet
lovfæstes en direkte hjemmel til at tilbagekalde en
anerkendelse som trossamfund. Opfylder et anerkendt trossamfund
ikke længere betingelserne for anerkendelse eller overholder
trossamfundet ikke de forpligtelser, der er fastsat i
trossamfundsloven, kan kirkeministeren tilbagekalde
anerkendelsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.