Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 31. maj 2018
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
frikommunenetværk
(Forsøgsmuligheder efter tredje
ansøgningsrunde)
§ 1
I lov nr. 658 af 8. juni 2017 om
frikommunenetværk, som ændret ved lov nr. 1570 af 19.
december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Aftaler indgået inden for rammerne af §§ 26 f og 26
k kan have varighed ud over den 31. december 2021.«
2. I
§ 2 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Regioner kan samarbejde med frikommune?netværkene om at
udføre forsøg, i det omfang det fremgår af
denne lov.«
3.
Efter § 9 c indsættes i kapitel
4:
Ȥ 9 d.
Beskæftigelsesministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune i frikommunenetværket om en mere fleksibel og
effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet, fraviger § 74 c i lov om aktiv
socialpolitik, således at vurderingen af, om betingelserne
for fleksjob fortsat er opfyldt, gennemføres i forbindelse
med den løbende opfølgning i det individuelle
kontaktforløb, jf. § 73 a i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Vurderer
frikommunen, at borgeren ikke længere opfylder betingelserne
for fleksjob og dermed ikke længere er berettiget til
ledighedsydelse, skal kravene i § 74 c, stk. 2 og 3, i lov om
aktiv socialpolitik være opfyldt, når frikommunen
træffer afgørelse om, at borgeren ikke længere
er berettiget til fleksjob. Dette gælder dog ikke, hvis
frikommunen har vurderet, at borgeren opfylder betingelserne for at
modtage førtidspension.
§ 9 e. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om børn som vores
vigtigste ressource kan til personer, som er omfattet af § 2,
nr. 13, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, yde
godtgørelse for befordring for personens deltagelse i ret og
pligt til tilbud om mentorstøtte efter § 96 c i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Det er
en betingelse for at få befordringsgodtgørelse efter
stk. 1, at personen har svært ved at bevare en tilknytning
til arbejdsmarkedet eller gennemføre en uddannelse, og at
vedkommende
1) har en
psykisk lidelse, som kan være afklaret eller uafklaret,
2) har en nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne,
3) lever i
hjemløshed,
4) har
særlige sociale problemer,
5) har
misbrugsproblemer,
6) modtager
støtte efter § 85 i lov om social service eller
7) midlertidigt
har ophold i boformer efter § 107 i lov om social service.
Stk. 3. Kommunen
fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling og
udmåling af godtgørelsen, jf. stk. 1. Kommunen giver
information til kommunens borgere om indholdet af
retningslinjerne.«
4.
Efter § 14 indsættes:
Ȥ 14 a.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan i forbindelse med en afgørelse efter
§ 95, stk. 3, i lov om social service, hvor tilskud til
ansættelse af hjælpere udbetales til en
nærtstående, og hvor borgeren med
funktionsnedsættelse er mellem 18 og 22 år, bestemme,
at udbetalingen ophører, når den unge fylder 23
år. Det er en betingelse, at den tidsbegrænsede
udbetaling af tilskud har til formål at sikre den unge en god
overgang til voksenlivet.
Stk. 2. Ved
bestemmelse om tidsbegrænset hjælp efter stk. 1 skal
kommunalbestyrelsen i samarbejde med den unge og dennes
forældre udarbejde en skriftlig plan for den fremtidige
indsats efter det fyldte 23. år. Endvidere skal
kommunalbestyrelsen, senest 6 måneder før den unge
fylder 23 år, træffe afgørelse om, hvilken
indsats der skal iværksættes efter ophøret af
den tidsbegrænsede udbetaling af tilskud efter stk. 1.
Stk. 3.
Afgørelse efter stk. 1 kan påklages til Ankestyrelsen
efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
§ 14 b. Børne- og
socialministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan træffe afgørelse om i en
afgrænset periode at anvende særlige
døråbnere ved yder?døre, der tilhører og
afgrænser konkrete afdelinger og boenheder, for en eller
flere personer med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, der har ophold i en boform eller døgnophold
efter lov om social service, i en plejebolig efter lov om almene
boliger m.v. eller i en friplejebolig efter lov om friplejeboliger
el.lign., når
1) der er
nærliggende risiko for, at en eller flere personer ved at
forlade bo- eller dagtilbuddet, døgnopholdet eller fripleje-
eller plejeboligen udsætter sig selv eller andre for at lide
væsentlig personskade,
2) forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut
påkrævet for at afværge denne risiko,
3) de
øvrige muligheder i lov om social service og lov om
voksenansvar for anbragte børn og unge forgæves har
været søgt anvendt,
4) anvendelse af
særlige døråbnere samlet set vurderes som det
mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til
borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og
selvbestemmelse og behovet for at drage omsorg for borgeren, og
5) borgerens
nærmeste pårørende eller en værge, jf.
værgemålslovens § 5, har givet samtykke
hertil.
Stk. 2.
Iværksættes foranstaltninger efter stk. 1, skal der af
hensyn til beboernes frie færden opsættes en
døralarm, som sikrer, at beboere, der ikke selv kan betjene
den særlige døråbner, får den
nødvendige hjælp hertil. Beboere, der er omfattet af
foranstaltningen efter stk. 1, vil alene kunne tilbageholdes, hvis
bestemmelsen i § 127 i lov om social service samtidig finder
anvendelse.
Stk. 3.
Bestemmelserne i §§ 124, 130, 133, 136 og 141 i lov om
social service, regler udstedt med hjemmel i § 137, stk. 1, i
lov om social service og bestemmelserne i §§ 3, 7 og
21-24 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge finder
tilsvarende anvendelse ved forsøg efter stk. 1.
Stk. 4.
Tilladelser efter stk. 1 kan alene bringes i anvendelse i forhold
til personer, der har ophold i en kommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde. Afgørelse efter stk.
1 træffes af kommunalbestyrelsen i personens opholdskommune,
jf. § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Er opholdskommunen ikke den
kommune, der har pligt til at yde personen hjælp efter lov om
social service, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, træffes
afgørelsen dog af sidstnævnte kommune efter
indstilling fra opholdskommunen.
Stk. 5.
Børne- og socialministeren godkender forsøg efter
stk. 1 på baggrund af en samlet vurdering, herunder en
vurdering af kommunalbestyrelsens redegørelse for, hvorledes
ordningen tilrettelægges, således at anvendelsen af de
særlige døråbnere sker med hensyntagen til
såvel pligten til at drage omsorg for en borger som hensynet
til borgerens frihed, værdighed og selvbestemmelse.
§ 14 c. Børne- og
socialministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan træffe afgørelse om i en
afgrænset periode at anvende personlige alarm- eller
pejlesystemer over for børn og unge med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 17 i lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge, som er i aflastning efter §
44, jf. § 84, eller § 52, stk. 3, nr. 5, i lov om social
service, og at anvende situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning over for børn og unge med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 17 i
lov om voksenansvar for anbragte børn og unge, der er i
aflastning efter § 44, jf. § 84, i lov om social service
eller er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 4 og 5, i lov om
social service på et godkendt opholdssted eller en godkendt
døgninstitution efter § 66, stk. 1, nr. 5 og 6, i lov
om social service, når
1) der er risiko
for, at barnet eller den unge skader sig selv eller andre,
2) det
personlige alarm- og pejlesystem eller den situa?ti?onsbestemte
video-, audio- og bevægelsesovervågning kan bidrage til
at afværge denne risiko,
3)
forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til
anvendelsen af det personlige alarm- og pejlesystem eller den
situationsbestemte video-, audio- og
bevægelsesovervågning,
4) det samlet
set vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til at
tilgodese hensynet til barnet eller den unge, herunder hensynet til
barnets eller den unges værdighed og selvbestemmelse og
behovet for at drage omsorg for barnet eller den unge, og
5) barnet eller
den unge ikke modsætter sig den situationsbestemte video-,
audio- og bevægelsesovervågning.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 3, 7 og 21-24 i lov om voksenansvar
for anbragte børn og unge og § 140 i lov om social
service finder tilsvarende anvendelse ved forsøg efter stk.
1.
Stk. 3.
Tilladelser efter stk. 1 kan alene bringes i anvendelse i forhold
til børn og unge, der har ophold i en kommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde. Afgørelse efter stk.
1 træffes af kommunalbestyrelsen i barnets eller den unges
opholdskommune, jf. § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Er
opholdskommunen ikke den kommune, der har pligt til at yde barnet
eller den unge hjælp efter lov om social service, jf. §
9 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, træffes afgørelsen dog af
sidstnævnte kommune efter indstilling fra
opholdskommunen.
Stk. 4.
Børne- og socialministeren godkender forsøg efter
stk. 1 på baggrund af en samlet vurdering, herunder en
vurdering af kommunalbestyrelsens redegørelse for, hvorledes
ordningen tilrettelægges, således at anvendelsen af
personlige alarm- og pejlesystemer og situationsbestemt video-,
audio- og bevægelsesovervågning sker med hensyntagen
til såvel pligten til at drage omsorg for barnet eller den
unge som hensynet til barnets eller den unges frihed,
værdighed og selvbestemmelse.
§ 14 d. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde kan
træffe afgørelse om i en afgrænset periode at
anvende personlige alarm- eller pejlesystemer for en person med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne omfattet af §
124 a i lov om social service, der er i målgruppen for, men
ikke har ophold i, en boform efter lov om social service eller en
plejebolig efter lov om almene boliger el.lign., når
1) der er risiko
for, at personen ved at forlade sin bolig udsætter sig selv
eller andre for at lide personskade, og
2) forholdene i
det enkelte tilfælde gør det påkrævet for
at afværge denne risiko.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 124, 130, 133, 136 og 141 i lov om
social service og regler udstedt med hjemmel i § 137, stk. 1,
i lov om social service finder tilsvarende anvendelse ved
forsøg efter stk. 1.
Stk. 3.
Tilladelser efter stk. 1 kan alene bringes i anvendelse i forhold
til personer, der har ophold i en kommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde. Afgørelse efter stk.
1 træffes af kommunalbestyrelsen i personens opholdskommune,
jf. § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Er opholdskommunen ikke den
kommune, der har pligt til at yde personen hjælp efter lov om
social service, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, træffes
afgørelsen dog af sidstnævnte kommune efter
indstilling fra opholdskommunen.
Stk. 4. De
nærmeste pårørende til en borger, der bliver
omfattet af en afgørelse efter stk. 1, skal orienteres af
kommunalbestyrelsen om afgørelsen.
§ 14 e. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde kan
træffe afgørelse om i en afgrænset periode at
anvende situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning for en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne omfattet af § 124 a i lov
om social service, der er i målgruppen for, men ikke har
ophold i, en boform efter lov om social service eller en plejebolig
efter lov om almene boliger el.lign., når
1) den
pågældende ikke modsætter sig det,
2) borgerens
nærmeste pårørende eller en værge, jf.
værgemålslovens § 5, har givet samtykke hertil
og
3) den
påtænkte løsning samlet set vurderes som det
mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til
borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og
selvbestemmelse og behovet for at drage omsorg for borgeren.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 124, 130, 133, 136 og 141 i lov om
social service og regler udstedt med hjemmel i § 137, stk. 1,
i lov om social service finder tilsvarende anvendelse ved
forsøg efter stk. 1.
Stk. 3.
Tilladelser efter stk. 1 kan alene bringes i anvendelse i forhold
til personer, der har ophold i en kommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde. Afgørelse efter stk.
1 træffes af kommunalbestyrelsen i personens opholdskommune,
jf. § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. Er opholdskommunen ikke den
kommune, der har pligt til at yde personen hjælp efter lov om
social service, jf. § 9 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, træffes
afgørelsen dog af sidstnævnte kommune efter
indstilling fra opholdskommunen.
§ 14 f. Børne- og
socialministeren kan godkende frikommuneforsøg, hvorefter
kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
sammenhængende indsatser på tværs af
sektorområder kan træffe afgørelse om i en
afgrænset periode at anvende sensorbaseret
søvnmonitoreringsteknologi som alarmredskab og
situationsbestemt videobaseret kigind for en person med betydelig
og varigt nedsat psykisk funktionsevne omfattet af § 124 a i
lov om social service, der er optaget i en boform efter lov om
social service eller har ophold i en plejebolig efter lov om almene
boliger eller i en friplejebolig efter lov om friplejeboliger
el.lign., når
1) borgeren ikke
modsætter sig det,
2) borgerens
nærmeste pårørende eller en værge, jf.
værgemålslovens § 5, har givet samtykke hertil
og
3) den
påtænkte løsning samlet set vurderes som det
mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til
borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed og
selvbestemmelse og behovet for at drage omsorg for borgeren.
Stk. 2.
Bestemmelserne i §§ 124, 130, 133, 136 og 141 i lov om
social service og regler udstedt med hjemmel i § 137, stk. 1,
i lov om social service finder tilsvarende anvendelse ved
forsøg efter stk. 1.
Stk. 3.
Tilladelser efter stk. 1 kan alene bringes i anvendelse i forhold
til personer, der har ophold i en kommune i
frikommunenetværket om sammenhængende indsatser
på tværs af sektorområder. Afgørelse efter
stk. 1 træffes af kommunalbestyrelsen i personens
opholdskommune, jf. § 9, stk. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. Er
opholdskommunen ikke den kommune, der har pligt til at yde personen
hjælp efter lov om social service, jf. § 9 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
træffes afgørelsen dog af sidstnævnte kommune
efter indstilling fra opholdskommunen.
Stk. 4.
Børne- og socialministeren godkender forsøg efter
stk. 1 på baggrund af en samlet vurdering, herunder en
vurdering af kommunalbestyrelsens redegørelse for, hvorledes
ordningen tilrettelægges, således at anvendelsen af den
sen?sorbaserede søvnmonitoreringsteknologi og den
situati?onsbestemte videobaserede kigind sker med hensyntagen til
såvel pligten til at drage omsorg for en borger som hensynet
til borgerens frihed, værdighed og
selvbestemmelse.«
5. I
§ 25, stk. 3, ændres
»med mulighed for forlængelse i op til 6
måneder« til: »med mulighed for forlængelse
med op til 3 år, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer,
at beboerens betalingsevne efter 2 år ikke kan dække
den fulde husleje for boligen«.
6. I
§ 25, stk. 3, indsættes som
2. pkt.:
»Det er en betingelse for
forlængelsen, at kommunalbestyrelsen foretager en vurdering
af, om der er udsigt til, at beboeren kan opnå en
selvstændig tilværelse og indtægtsforbedring
inden for den forlængede lejeperiode i udslusningsboligen,
der muliggør, at vedkommende kan opretholde boligen på
normale lejevilkår efter forlængelsen af
udslusningsperioden.«
7. I
§ 25 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Aftalerne efter stk. 3 kan indgås frem til den 31. december
2021. I aftalen skal der fastsættes en udløbsdato for
aftalens gyldighed. Aftaler indgået inden den 31. december
2021 kan have gyldighed højst 5 år efter
forsøgsperiodens udløb.«
8.
Efter § 26 e indsættes:
Ȥ 26 f.
Kommunalbestyrelsen i en kommune i frikommunenetværket om
billige boliger og fleksible boligløsninger kan indgå
aftale med en privat udlejer om, at udlejeren stiller ledige
boliger til rådighed for kommunalbestyrelsen med henblik
på udlejning som udslusningsboliger efter reglerne i §
63 i lov om almene boliger m.v. om udslusningsboliger i almene
familieboliger og denne lovs § 26.
Stk. 2. Aftaler
om udslusningsboliger efter stk. 1 kan kun omfatte ejendomme, hvor
kommunalbestyrelsen og udlejer har indgået en aftale om
kommunal anvisning efter lov om kommunal anvisningsret og denne
lovs § 26.
Stk. 3.
Udslusningsboliger i de private udlejningsboliger efter stk. 1 kan
udlejes til personer, der tidligere har opholdt sig i et tilbud
efter §§ 107 eller 110 i lov om social service, og til
personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer, som har brug for hjælp til
at opnå og fastholde en bolig, uanset om disse personer
opholder sig i midlertidige boformer efter §§ 107 eller
110 i lov om social service.
Stk. 4. Ved
udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1 og 2 kan
kommunalbestyrelsen træffe beslutning om, at § 26, stk.
2, § 62 a, kapitel XII og §§ 82-84 og 86 i lov om
leje kan fraviges. Ved udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1
og 2 skal det fremgå af lejeaftalen, hvor længe de
aftalte fravigelser er gældende inden for en periode af 2
år med mulighed for i særlige tilfælde at
forlænge lejeperioden til højst 5 år.
Stk. 5.
Frikommunenetværkets kommuner kan indgå aftaler med
private udlejere om udlejning af udslusningsboliger efter stk. 1 og
2 frem til den 31. december 2021. Kommunens tilskud til beboere i
udslusningsboliger efter stk. 1 og fravigelser af reglerne om
udlejning af boligerne efter stk. 4 kan højst have en
varighed af 5 år fra beboerens indflytning i
udslusningsboligen, jf. § 25, stk. 3.
Stk. 6. Aftaler
om udslusningsboliger, som er truffet efter stk. 1, bevarer deres
gyldighed, hvis perioden for sådanne aftaler har varighed
efter forsøgsperiodens udløb den 31. december 2021.
Aftaleperioden kan højst have en varighed af 5 år
efter forsøgsperiodens udløb.
§ 26 g. Kommunalbestyrelsen i
en kommune i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger kan efter ansøgning fra
ejere af private udlejningsejendomme yde startboligbidrag til
private ungdomsboliger med henblik på finansiering af en
tilknyttet social vicevært i disse boliger for unge fra 18 og
til og med 24 år. Udlejningen af de private ungdomsboliger
sker efter reglerne i lov om leje med undtagelse af lovens §
62 a og kapitel XII.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsens støtte efter stk. 1 kan kun ydes til
startboliger i ejendomme, hvor kommunalbestyrelsen og udlejer har
indgået en aftale om kommunal anvisning efter lov om kommunal
anvisningsret og denne lovs § 26 b.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til mindre ombygning af
eksisterende boliger i forbindelse med deres udlejning som
startboliger.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan betinge en ydelse af startboligbidrag af,
at kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten. Kommunen
betaler lejen for ledige private ungdomsboliger fra det tidspunkt,
den pågældende bolig er ledig, og indtil udlejningen
sker. Kommunen garanterer endvidere for lejerens opfyldelse af de
kontraktmæssige forpligtelser til istandsættelse af
boligen ved fraflytning af boligen.
Stk. 5. §
4, stk. 3, og § 85, stk. 3, i lov om leje af almene boliger
finder anvendelse for startboliger, som kommunen har ydet tilskud
til efter stk. 1.
§ 26 h. Kommunalbestyrelsen i
en kommune i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger kan efter ansøgning fra en
privat udlejer indgå aftale om at udleje ledige private
udlejningsboliger som inklusionsboliger med kommunalt tilskud efter
stk. 3. Inklusionsboligerne udlejes til psykisk og socialt
sårbare personer, der i en periode har behov for en bolig med
tilknyttede sociale støttefunktioner efter reglerne i §
62 a i lov om almene boliger m.v. og denne lovs § 26 c.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan kun yde tilskud til inklusionsboliger efter
stk. 1, hvis inklusionsboligerne oprettes i ejendomme, hvor
kommunalbestyrelsen og udlejer har indgået en aftale om
kommunal anvisning efter lov om kommunal anvisningsret og denne
lovs § 26.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til inklu?si?onsboliger efter
stk. 1 til ombygning, huslejenedsættelse og sociale
støttefunktioner.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen har anvisningsretten til ledige
inklusionsboliger efter stk. 1. Udlejningen af en inklusionsbolig
skal ske tidsbegrænset for en periode af ikke over 2
år, der skal fremgå af lejeaftalen efter § 80 i
lov om leje. Kommunalbestyrelsen kan undtagelsesvis forlænge
den aftalte lejeperiode, hvis lejeren fortsat skønnes at
have behov for inklusionsboligen. Kommunalbestyrelsen er efter
lejeperiodens udløb forpligtet til at anvise lejeren en
anden bolig.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen betaler lejen for ledige inklusionsboliger og
garanterer for lejerens opfyldelse af de kontraktmæssige
forpligtelser over for udlejer til at istandsætte boligen ved
fraflytning.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen kan forlange, at den private udlejer opsiger
lejemålet, hvis lejeren ikke længere har behov for
inklusionsboligen eller har behov for et botilbud efter lov om
social service. Opsigelsen skal ske fra det tidspunkt, hvor
kommunalbestyrelsen stiller en anden bolig til rådighed for
lejeren eller visiterer denne til et botilbud efter lov om social
service.
Stk. 7.
Kommunalbestyrelsens afgørelse efter stk. 6 kan indbringes
for Ankestyrelsen. § 57, nr. 1, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område finder tilsvarende
anvendelse. Kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 8. §
62 a, kapitel XII og § 80 i lov om leje finder ikke anvendelse
på en lejeaftale ved udlejning af inklusionsboliger efter
stk. 1.
Stk. 9.
Kommunalbestyrelsens tilsagn om støtte til inklusionsboliger
efter stk. 1 kan ikke gives efter den 31. december 2021.
§ 26 i. Kommunalbestyrelsen i
en kommune i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger kan indgå aftale med almene
boligorganisationer i kommunen om forlængelse af fristen i
§ 59, stk. 11, i lov om almene boliger m.v. fra 1 til 2
år. Boligorganisationen skal, når den sender
påkrav efter § 90, stk. 2, i lov om leje af almene
boliger til lejere af almene familie- og ungdomsboliger, der har
fået boligen anvist af kommunalbestyrelsen, inden for det
andet år af lejeperioden, samtidig underrette
kommunalbestyrelsen om påkravet.
Stk. 2. §
59, stk. 12, i lov om almene boliger m.v. finder tilsvarende
anvendelse ved kommunalbestyrelsens modtagelse af underretninger
som nævnt i stk. 1.
§ 26 j. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger kan efter ansøgning fra en
almen boligorganisation godkende, at et nettoprovenu ved
afhændelse af restarealer efter § 27 i lov om almene
boliger m.v. ikke skal indbetales som ekstraordinære afdrag
på statslån, statsgaranterede lån eller
foranstående lån. Det er en betingelse for godkendelse,
at midlerne kan overføres til den lokale dispositionsfond og
anvendes til nedbringelse af lån optaget til
gennemførelse af forbedringer i afdelingen, jf. § 37,
stk. 1, i lov om almene boliger m.v., og til finansiering af
bygningsfysiske arbejder og boligsociale indsatser efter § 91,
stk. 1, 1. pkt., og stk. 4, 1. pkt., og § 91 a, stk. 1, 1.
pkt., i samme lov.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i den frikommune, hvor ?re?starealerne er
beliggende, afgør, hvorvidt forudsætningerne for
støtten er ændret, således at den helt eller
delvis skal bortfalde for fremtiden, hvorvidt belåning kan
forblive indestående, og hvorvidt og i hvilket omfang et
nettoprovenu skal indbetales som ekstraordinært afdrag, jf.
stk. 1.
Stk. 3. §
28, stk. 4, i lov om almene boliger m.v. finder ikke anvendelse ved
afhændelse af almene restarealer efter denne lov.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan godkende en ansøgning, jf. stk. 1,
fra en almen boligorganisation, når
1)
afhændelsen sker med henblik på opførelse af nye
boliger, som ikke er omfattet af lov om almene boliger m.v., og
etablering af erhverv og kommunale institutioner med det
formål at bidrage til en alsidig arealanvendelse og en
positiv udvikling af et byområde og
2) afdelingen er
omfattet af en godkendt bygningsfysisk eller boligsocial
helhedsplan, jf. §§ 91 og 91 a i lov om almene boliger
m.v.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen indberetter godkendelsen, jf. stk. 1, til
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen og Landsbyggefonden.
§ 26 k. Kommunalbestyrelsen i
en kommune i frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger kan træffe beslutning om at
fravige § 3, stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunal anvisningsret,
således at aftaler om anvisningsret kan indgås for en
periode på indtil 12 år.
Stk. 2. §
4, stk. 4-7, og § 6, stk. 1, i lov om kommunal anvisningsret
finder ikke anvendelse på aftaler, der er indgået som
følge af en beslutning efter stk. 1.
Stk. 3. Aftaler
om anvisningsret, som er indgået som følge af en
beslutning efter stk. 1, bevarer deres gyldighed, hvis perioden for
sådanne aftaler har varighed efter forsøgsperiodens
udløb den 31. december 2021. Aftaleperioden kan højst
have en varighed af 12 år efter forsøgsperiodens
udløb.«
9.
Efter § 27 b indsættes i kapitel 6
a:
Ȥ 27 c.
Sundhedsministeren kan godkende, at regionsrådet i Region
Midtjylland og Region Syddanmark som led i
frikommuneforsøget om mere sammenhængende
forløb i psykiatrien kan etablere social- og sundhedsfaglige
behandlingstilbud, der organisatorisk integrerer et kommunalt
socialfagligt tilbud og et regionalt behandlingstilbud.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde har visitationsansvaret, jf. § 27 e, stk.
1.
Stk. 3.
Tilbuddet er ikke omfattet af reglerne om tvang i lov om anvendelse
af tvang i psykiatrien.
§ 27 d. Regionsrådet i
Region Midtjylland og Region Syddanmark kan delegere ansvaret for
myndighedsudøvelsen efter § 79 i sundhedsloven, som
udføres som led i frikommuneforsøget om mere
sammenhængende forløb i psykiatrien, til en
kommunalbestyrelse i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde.
§ 27 e. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde
træffer afgørelse om visitation til pladserne på
tilbuddet, som er etableret efter § 27 c, stk. 1.
Afgørelsen skal træffes efter indstilling fra et
visitationsforum, jf. stk. 2 og 3. Ophold på tilbuddet kan
alene finde sted på baggrund af en afgørelse om
visitation.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen opretter og sekretariatsbetjener et
fælles visitationsforum. Visitationsforrummet består
af
1) en
myndighedsrepræsentant fra frikommunen,
2) en
socialfaglig konsulent, som udpeges af frikommunen, og
3) en
sundhedsperson med specialeerfaring i psykiatri fra den regionale
psykiatri.
Stk. 3. Efter
anmodning fra kommunalbestyrelsen udfærdiger
visitationsforummet hurtigst muligt en indstilling til
kommunalbestyrelsen om visitation til tilbuddet. Indstillingen skal
indeholde en redegørelse for, om de enkelte
visitationskriterier er opfyldt, jf. § 27 f.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan ved afgørelse om visitation
beslutte, at borgeren har åben adgang til en plads i en given
tidsperiode. Det skal fremgå af afgørelsen, hvordan
det håndteres, hvis der ikke er en ledig plads til borgeren,
når vedkommende vil benytte sig af den åbne adgang.
Stk. 5. I
tilfælde af uenighed i visitationsforummet udarbejdes
indstillingen i overensstemmelse med flertallets vurdering.
Stk. 6. I akutte
situationer kan personalet på tilbuddet træffe
beslutning om, at en borger visiteres til tilbuddet.
Kommunalbestyrelsen skal herefter hurtigst muligt træffe
formel afgørelse om visitation på baggrund af en
indstilling fra visitationsforummet.
§ 27 f. Visitationen skal tage
udgangspunkt i den enkelte borgers behov. For at blive visiteret
til tilbuddet, som er etableret efter § 27 c, stk. 1, skal
følgende kriterier være opfyldt:
1) Borgeren er
fyldt 18 år,
2) borgeren har
betydelig nedsat psykisk funktionsevne,
3) borgeren har
en psykisk lidelse,
4) borgeren har
akut behov for råd og vejledning eller behov for et
kortvarigt ophold eller opsøgende støtte i eget hjem
med henblik på tryghed, psykisk stabilisering eller
behandling, eller borgeren vurderes i en given tidsperiode af
få sådanne behov,
5) borgeren
må ikke være voldelig eller udadreagerende og skal
kunne indgå aftaler om risikoadfærd,
6) borgeren
må ikke være i aktivt misbrug og skal kunne indgå
aftaler om rusmidler, og
7) borgeren skal
kunne samarbejde med fagpersonalet på tilbuddet om
patientforløbet.
Stk. 2.
Regionsrådet i Region Midtjylland og Region Syddanmark og
kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde kan fastsætte andre kriterier, der
træder i stedet for kriterierne i stk. 1.
Stk. 3. Opfylder
borgeren ikke visitationskriterierne, jf. stk. 1, skal borgeren
udskrives fra tilbuddet efter § 27 c, stk. 1.
§ 27 g. Kommunalbestyrelsen i
en frikommune i frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde kan i
forbindelse med frikommuneforsøget om mere
sammenhængende forløb i psykiatrien fravige reglerne i
sundhedslovens § 86, for så vidt angår muligheden
for at benytte frit sygehusvalg til frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede
socialområde.
§ 27 h. Sundhedslovens regler
om videregivelse af oplysninger finder anvendelse på
tilbuddet, som er etableret efter § 27 c, stk. 1, herunder
mulighed for indhentning af samtykke til videregivelse af
oplysninger til ikke sundhedsfaglige personer.
§ 27 i. Regionsrådet i
Region Midtjylland og Region Syddanmark kan finansiere tilbuddet,
som er etableret efter § 27 c, stk. 1, via en takstmodel efter
aftale med kommunalbestyrelsen i en frikommune i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde.
Stk. 2. Den
kommunale medfinansiering efter den takstmodel, der er aftalt efter
stk. 1, afholdes af betalingskommunen, og afregningen sker over for
bopælskommunen på grundlag af borgerens bopæl
på behandlingstidspunktet. Betalingskommunen er den kommune,
som i henhold til § 9 c, stk. 2, 5 og 10, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
har den generelle betalingsforpligtelse.
Stk. 3.
Sundhedslovgivningens bestemmelser om kommunal medfinansiering, som
er fastsat i medfør af § 14 a i lov om regionernes
finansiering, finder ikke anvendelse på tilbuddet.
§ 27 j. Klage over afslag
på visitation til tilbuddet og afgørelse om
udskrivning af borgeren fra tilbuddet efter § 27 c, stk. 1,
kan indbringes for Ankestyrelsen efter kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2. Klage
over sundhedsfaglig behandling på tilbuddet kan indbringes
for Styrelsen for Patientsikkerhed.
Stk. 3.
Serviceklager kan indbringes for regionsrådet i Region
Midtjylland og Region Syddanmark.
§ 27 k. Socialtilsynet, jf.
§ 2 i lov om socialtilsyn, godkender og fører
driftsorienteret tilsyn med tilbuddet efter § 27 c, stk.
1.
Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed fører tilsyn med den
sundhedsfaglige behandling, som foregår på tilbuddet,
såfremt behandlingen udføres af personer inden for
sundhedsvæsenet.«
10. I
kapitel 7 indsættes før
§ 28:
Ȥ 27 l.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
sammenhængende indsatser på tværs af
sektorområder kan fravige reglerne om dokumentation og
indberetninger til Sundheds- og Ældreministeriet ved brug af
midler fra klippekortordningen til plejehjemsbeboere.«
11. I
kapitel 8 indsættes før
§ 30:
Ȥ 29 c.
Udlændinge- og integrationsministeren kan godkende
frikommuneforsøg, hvorefter kommunalbestyrelsen i en
frikommune i frikommunenetværket om en mere fleksibel og
effektiv beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af
integrationsområdet, i forbindelse med opfølgningen
på en udlændings integrationskontrakt, jf.
integrationslovens § 20, kan tilrettelægge kontaktformen
for opfølgningen og kan fravige kravet i integrationslovens
§ 20, stk. 4, 1. pkt.
Stk. 2. Det er
en betingelse for forsøget, at opfølgningen
indholdsmæssigt er i overensstemmelse med bestemmelserne i
integrationslovens § 20, stk. 3, stk. 4, 2. og 3. pkt., og
stk. 6 og 7, og at den kan danne grundlag for kommunalbestyrelsens
beslutning om, hvorvidt en udlænding fortsat er berettiget
til at modtage hjælp efter integrationsloven eller lov om
aktiv socialpolitik.«
12.
Efter § 30 a indsættes i kapitel 8
a:
Ȥ 30 b.
Kommunalbestyrelsen i en frikommune i frikommunenetværket om
børn som vores vigtigste ressource kan yde
godtgørelse til personer, som er omfattet af § 2, nr.
13, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, for befordring
til og fra tilbud og behandlingssteder efter lov om social service
og sundhedsloven. Det er en betingelse, at personen er fritaget fra
reglerne om ret og pligt til tilbud, jf. kapitel 17 a i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, efter regler udstedt i
medfør af § 116 i samme lov.
Stk. 2. Kommunen
fastsætter nærmere retningslinjer for udbetaling og
udmåling af godtgørelsen, jf. stk. 1. Kommunen giver
information til kommunens borgere om indholdet af
retningslinjerne.«
13. I
§ 32, stk. 2, indsættes som
2. pkt.:
ȯkonomi- og indenrigsministeren kan
godkende en senere iværksættelse af
forsøg.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2018.