Fremsat den 25. april 2018 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af afskrivningsloven og
ligningsloven
(Højere skattefradrag for udgifter
til forsøgs- og forskningsvirksomhed)
§ 1
I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som
ændret ved § 5 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 og § 6
i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, indsættes som
5. pkt.:
»Driftsmidler og skibe, der anvendes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan fradrages efter
§ 6, stk. 1, nr. 3.«
2. I
§ 6, stk. 1, nr. 3,
indsættes som 2. pkt.:
»Fradrag af anskaffelsessummen som
nævnt i 1. pkt. kan i indkomstårene 2018 og 2019
foretages med et beløb svarende til 101,5 pct. af
anskaffelsessummen, for indkomståret 2020 med 103 pct., for
indkomstårene 2021 og 2022 med 105 pct., for
indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra og med
indkomståret 2026 med 110 pct. af
anskaffelsessummen.«
§ 2
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret senest ved § 6
i lov nr. 278 af 17. april 2018, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8 B indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Fradrag eller afskrivninger efter stk. 1 kan for udgifter afholdt i
indkomstårene 2018 og 2019 foretages med et beløb
svarende til 101,5 pct. af den afholdte udgift, for udgifter
afholdt i indkomståret 2020 med 103 pct., for
indkomstårene 2021 og 2022 med 105 pct., for
indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra og med
indkomståret 2026 med 110 pct. af den afholdte
udgift.«
2. I
§ 8 X, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt. som nyt punktum:
»Der kan dog højst udbetales
skatteværdien af underskud svarende til de afholdte
udgifter.«
3. I
§ 8 X, stk. 4, 3. pkt.,
ændres »10. pkt.« til: »9. pkt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har
den 12. november 2017 indgået aftale om en række
erhvervs- og iværksætterinitiativer. Forslaget har til
formål at udmønte en del af denne aftale.
Aftaleparterne ønsker at forbedre
erhvervsvilkårene i Danmark. Der skal skabes vækst og
udvikling i hele Danmark ved bl.a. at gøre det mere
attraktivt at drive virksomhed samt via en reduktion af de
administrative byrder. Herudover er det centralt, at danske
virksomheder har det bedste grundlag for at være
internationalt konkurrencedygtige og til at udvikle og udnytte nye,
innovative løsninger.
På den baggrund er der enighed om at
gennemføre en række initiativer bl.a. inden for
området konkurrencevilkår og globalisering.
Dette lovforslag har til formål at
udmønte det element fra aftalen, der indebærer, at der
fra indkomståret 2019 indføres et højere
fradrag for virksomhedernes udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed med henblik på at give virksomhederne
større incitament til at udføre forsøgs- og
forskningsaktiviteter, som også må forventes at have en
positiv effekt på andre virksomheder. Fradraget skal gradvist
øges, således at det udgør 110 pct. fra og med
indkomståret 2026.
Ydermere er der den 2. februar 2018
indgået forståelse mellem regeringen,
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti om at fremrykke forhøjelsen af
fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed,
således at forhøjelsen har virkning allerede fra
indkomståret 2018. Der blev med Vækstplan DK afsat en
ramme på 300 mio. kr. årligt fra 2016 til
skattemæssig succession til erhvervsdrivende fonde. Det har
taget længere tid at udvikle en model for succession til
erhvervsdrivende fonde end oprindeligt forventet, hvorfor en del af
midlerne udmøntes til at fremrykke forhøjelsen af
fradraget for forsøgs- og forskningsvirksomhed.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Danske virksomheder skal kunne udvikle og
udnytte nye innovative løsninger. Det vil styrke dem i den
internationale konkurrence. Med den stigende globalisering er det
centralt, at danske virksomheder har det bedste grundlag for at
være internationalt konkurrencedygtige. Innovative
virksomheder er gode til at omsætte viden og ideer til
forretningsmuligheder. Forskning er et bærende element i
virksomhedernes fortsatte vækst og konkurrencedygtighed.
Hertil kommer, at private virksomheders forskning og udvikling
giver anledning til samfundsøkonomiske gevinster, fordi
forskning og udvikling i en virksomhed smitter af på
produktivitet og konkurrencedygtighed i andre virksomheder. Det er
derfor vigtigt, at virksomhedernes incitament til at investere i
forskning og udvikling bakkes samfundsøkonomisk op.
Formålet med dette lovforslag er at
gøre det mere attraktivt for virksomheder at investere i
forskning og udvikling ved at øge fradraget for
virksomhedernes udgifter i forbindelse med forskning og udvikling.
Det foreslås således gradvist at hæve fradraget
for virksomheders udgifter til forskning og udvikling fra de
nuværende 100 pct. til 101,5 pct. fra 2018, 103 pct. i 2020,
105 pct. i 2021 og 2022, 108 pct. i perioden 2023-2025 og 110 pct.
fra 2026.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, har
virksomheder fradrag for udgifter, som afholdes til forsøgs-
og forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges
erhverv. Udgifterne kan efter den skattepligtiges frie valg
fradrages fuldt ud i det indkomstår, de er afholdt, eller
alternativt afskrives med lige store årlige beløb i
afholdelsesåret og i de følgende fire
indkomstår. Det samme gælder udgifter til
grundforskning, som afholdes af en igangværende virksomhed.
Efter bestemmelsen i afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3,
kan hele anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der anvendes
til forsøgs- og forskningsvirksomhed tilsvarende
straksafskrives i afholdelsesåret. Alternativt kan der
afskrives på anskaffelsessummen efter de almindelige regler
for driftsmidler i afskrivningslovens § 5, hvorefter der kan
foretages afskrivning med op til 25 pct. af saldoværdien.
Reglerne finder ikke anvendelse for udgifter
til efterforskning af råstoffer og udgifter til anskaffelse
af driftsmidler og skibe, der anvendes til efterforskning af
råstoffer.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed
forstås udviklingsarbejde knyttet til erhvervsvirksomheden.
Der vil typisk være tale om lønudgifter, udgifter til
råstoffer og udgifter til leje af laboratorier eller
lignende, der anvendes til forsøgs- og
forskningsaktiviteter.
I forhold til udgifter, der afholdes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed, er det et krav efter
ligningslovens § 8 B, stk. 1, at udgifterne skal være
afholdt i tilknytning til den skattepligtiges erhverv. Dette
betyder, at disse udgifter som udgangspunkt først kan
afskrives eller fradrages, når virksomheden er kommet i gang.
Det gælder dog ikke, hvis der er tale om et aktie- eller
anpartsselskab, eller hvis SKAT giver tilladelse til, at udgifterne
må fradrages eller afskrives, før virksomheden er
kommet i gang, jf. ligningslovens § 8 B, stk. 1.
Selskaber og personer, der driver
erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, har desuden mulighed for
at anmode om udbetaling af såkaldte skattekreditter efter
ligningslovens § 8 X. Den skattepligtige kan efter denne
bestemmelse få udbetalt skatteværdien af underskud, der
stammer fra udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og
forskningsudgifter efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, eller
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. Herved opnår
virksomheder, der har underskud f.eks. i en opstartsfase, en
likviditetsmæssig lettelse.
Der kan for hvert indkomstår
højst udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. til de
berørte selskaber m.v. og personer, der driver
selvstændig erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen.
Udbetalingen er ikke skattepligtig.
3.2. Lovforslaget
Med henblik på udmøntning af den
indgåede aftale mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Radikale
Venstre af den 12. november 2017 om en række erhvervs- og
iværksætterinitiativer foreslås det at hæve
fradraget for private virksomheders udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed gradvist fra de nuværende 100 pct. til
110 pct. fra og med indkomståret 2026.
Det foreslås, at fradraget gradvist
øges til 101,5 pct. i indkomstårene 2018 og 2019, 103
pct. i indkomståret 2020, 105 pct. fra indkomståret
2021, 108 pct. fra indkomståret 2023 og til fuld indfasning
på 110 pct. fra og med indkomståret 2026.
Forøgelsen af fradraget vil give
virksomhederne større incitament til forsøgs- og
forskningsaktivitet. Forslaget må herudover også
forventes at have en positiv effekt på øvrige
virksomheders produktivitet.
Forslaget baserer sig på den
eksisterende afgrænsning af fradragsberettigede
forsøgs- og forskningsudgifter. Det er ikke hensigten med
forslaget at ændre på denne afgrænsning af
udgifter. Forslaget tilsigter alene gradvist at øge den
sats, disse udgifter kan fradrages med. En konkret forsøgs-
eller forskningsudgift skal derfor fortsat have den fornødne
tilknytning til den skattepligtiges erhverv for at være
fradragsberettiget som forsøgs- og forskningsudgift.
Samtidig med anvendelsen af det
forøgede fradrag for forsøgs- og forskningsudgifter
efter den foreslåede ændring, vil virksomheden, hvis
den har underskud, efter den særlige skattekreditordning
kunne få udbetalt den del af underskuddet, der stammer fra
forsøgs- og forskningsvirksomhed.
I relation til skattekreditordningen
foreslås det dog, at der højst kan udbetales
skatteværdien af det underskud, der svarer til de afholdte
udgifter. Der vil således ikke kunne udbetales skattekredit
vedrørende den del af underskuddet, der relaterer sig til
ekstrafradraget.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget foreslås det at
forhøje fradraget for virksomhedernes udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed gradvist fra 100 pct. til
110 pct. i 2026.
Det vurderes på baggrund af Danmarks
Statistiks opgørelse af erhvervslivets udgifter til
forskning og udvikling, at de samlede fradragsberettigede udgifter
udgør ca. 40 mia. kr. (2018-niveau). Merfradraget vil
således udgøre 0,6 mia. kr. i 2018 med en fradragssats
på 101,5 pct. stigende gradvist til 4,0 mia. kr. ved fuld
indfasning i 2026 med en fradragssats på 110 pct. Det
lægges rent beregningsteknisk til grund, at virksomhederne i
gennemsnit kan udnytte 2/3 af disse udgifter til fradrag i evt.
overskud. Det forudsættes at de resterende fradrag ikke
udnyttes, f.eks. fordi virksomheden går konkurs, inden den
kan nå at udnytte fradraget fuldt ud, eller fordi den ikke
opnår en skattepligtig indkomst i Danmark, der giver mulighed
for at udnytte fradraget fuldt ud.
På dette grundlag kan det umiddelbare
mindreprovenu skønnes til ca. 90 mio. kr. i 2018, hvilket
stiger proportionalt med den gradvise forhøjelse af
merfradraget, så det i 2026 udgør ca. 590 mio. kr.
En del af dette mindreprovenu vil blive
opvejet af øgede indtægter fra andre skatter og
afgifter i form af tilbageløb fra bl.a. øgede
indtægter fra beskatningen af aktieudbytter. Dette
tilbageløb skønnes at udgøre ca. 15 pct. af
det umiddelbare mindreprovenu.
Samtidig vil merfradraget for udgifter til
forsøg og forskning styrke virksomhedernes incitament til at
investere i forskningsaktiviteter. Det kan bl.a. øge
arbejdsproduktiviteten og dermed trække i retning af
højere lønninger og et større arbejdsudbud.
Virkningen af disse effekter på de offentlige finanser
antages beregningsteknisk at udgøre 10 pct. af det
umiddelbare mindreprovenu i året.
Det årlige mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd skønnes således at
udgøre ca. 450 mio. kr., når merfradraget på 110
pct. er fuldt indfaset i 2026.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
ved forhøjelse af virksomhedernes udgifter til forsøg
og forskning | Mio. kr. (2018-niveau) | Varig virkning | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | Finansårsvirkning 2018 | Umiddelbart mindreprovenu | 570 | 90 | 90 | 180 | 290 | 290 | 470 | 470 | 470 | 590 | 90 | Mindreprovenu efter
tilbageløb | 490 | 80 | 80 | 150 | 250 | 250 | 410 | 410 | 410 | 510 | | Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd | 430 | 70 | 70 | 140 | 230 | 230 | 360 | 360 | 360 | 450 | |
|
Kommunerne får en andel af
selskabsskatten uden for kulbrinteområdet på 15,24 pct.
med afregning tre år efter indkomståret. Den
foreslåede forhøjelse af fradraget for udgifter til
forsøgs- og forskningsvirksomhed skønnes at
medføre et mindreprovenu for kommunerne på ca. 15 mio.
kr. for 2018 med afregning i 2021. Provenuvirkningen for kommunerne
i efterfølgende år følger proportionalt
udviklingen i det samlede umiddelbare mindreprovenu med tre
års forsinkelse.
For staten vurderes lovforslaget at
medføre administrative omkostninger på i alt 2,1 mio.
kr. årligt i 2018-2021, 2,0 mio. kr. i 2022 og 1,5 mio. kr.
årligt fra 2023 og frem. De administrative konsekvenser
vedrører systemimplementeringer og en varig
ressourcetilførsel til kontrol.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget medfører en gradvis
forhøjelse af virksomhedernes fradrag for forsøgs- og
forskningsaktivitet fra 100 pct. til 110 pct. Det vil reducere
forskningsvirksomhedernes beskatning svarende til det umiddelbare
mindreprovenu for det offentlige og derved øge
virksomhedernes incitament til at investere i forsøgs- og
forskningsaktivitet. For at kunne opnå ekstrafradraget vil
virksomheden skulle sondre mellem udgifter til forsøgs- og
forskningsaktivitet og almindelige driftsudgifter. Dette vil
isoleret set kunne medføre administrative omkostninger for
virksomhederne.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. februar 2018 til den 23. marts 2018 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bryggeriforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Fiskeriforning, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Skovforening, Danske Advokater,
Danske Rederier, DI, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering,
Finans Danmark, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og Pension,
IBIS, Justitia, Kraka, Landbrug og Fødevarer,
Landsskatteretten, Mellemfolkeligt Samvirke, SEGES,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening og
Vindmølleindustrien.
Udkastet til lovforslag har i perioden fra den
28. februar 2018 til den 28. marts 2018 været sendt i
høring hos FSR - danske revisorer.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Det umiddelbare mindreprovenu
skønnes til ca. 90. mio. kr. i 2018 og ca. 590 mio. kr. i
2026. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Lovforslaget vurderes at medføre
administrative omkostninger på 2,1 mio. kr. årligt i
2018-2021, 2,0 mio. kr. i 2022 og 1,5 mio. kr. fra 2023 og frem.
Det årlige mindreprovenu efter tilbageløb og
adfærd skønnes at udgøre ca. 450 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lempeligere beskatning for virksomhederne
med forsøgs- og forskningsaktiviteter, idet udgifter til
forsøgs- og forskningsaktivitet kan fradrages med en
større værdi end de afholdte udgifter. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Sondringen mellem udgifter til
forsøgs- og forskningsaktivitet og andre udgifter vil kunne
medføre administrative omkostninger for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter § 5, stk. 2 i afskrivningsloven
foretages indkomstårets afskrivninger på grundlag af
den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets udgang. Værdien opgøres som
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
er anskaffet i løbet af indkomståret, og med fradrag
af salgssummen for driftsmidler og skibe, som er solgt og leveret i
løbet af indkomståret. Udgifter til forbedringer
behandles på lige fod med anskaffelsessummer.
Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør
det beløb, hvortil driftsmidler og skibe anskaffet i
tidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger.
Det foreslås, at der som 5. pkt.
indsættes, at driftsmidler og skibe, der anvendes til
forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan fradrages efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3, hvormed driftsmidler og
skibe, der er anvendt til forsøgs- og forskningsvirksomhed
kan fradrages. Driftsmidler og skibe, der anvendes til
efterforskning efter råstoffer kan ikke fradrages efter
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Bestemmelsen indebærer, at det
højere fradrag desuden gælder i den situation, hvor
den skattepligtige vælger at afskrive på disse
driftsmidler og skibe på den almindelige
driftsmiddelsaldo.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed
forstås originale undersøgelser, som retter sig mod at
tilegne sig ny videnskabelig eller teknisk viden og
forståelse, der primært sigter mod at nå nogle
givne mål og resultater, som kan bruges rent praktisk. Det
vil sige anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at
frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer,
mekanismer, produkter, processer, systemer eller
tjenesteydelser.
Ved afskrivningssaldo forstås et aktivs
restværdi efter foretagende afskrivninger.
Til nr.
2
Den skattepligtige kan efter § 6, stk. 1
i afskrivningsloven, vælge at fradrage (straksafskrive) hele
afståelsessummen for visse driftsmidler i den skattepligtige
indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted.
Alternativt kan disse driftsmidler afskrives efter de almindelige
regler for afskrivning på driftsmidler og skibe, der
udelukkende benyttes erhvervsmæssigt efter § 5,
hvorefter der kan afskrives med op til 25 pct. af
saldoværdien.
Efter § 6, stk. 1, nr. 3 i
afskrivningsloven, kan den skattepligtige således vælge
at straksafskrive anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Straksafskrivning kan dog ikke foretages for driftsmidler og skibe,
som anvendes til efterforskning efter råstoffer.
Det foreslås i § 6, stk. 1, nr. 3,
at fradrag af anskaffelsessummen som nævnt i 1. pkt. kan i
indkomstårene 2018 og 2019 foretages med et beløb
svarende til 101,5 pct. af anskaffelsessummen, for
indkomståret 2020 med 103 pct., for indkomstårene 2021
og 2022 med 105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med 108
pct. og fra og med indkomståret 2026 med 110 pct. af
anskaffelsessummen.
Fradraget (straksafskrivningen) for
virksomheders anskaffelsessum for driftsmidler og skibe, som
anvendes til forsøgs- og forskningsvirksomhed og som
udelukkende benyttes erhvervsmæssigt, foreslås gradvist
forøget fra de nuværende 100 pct. til 110 pct.
Ifølge forslaget vil satserne udgøre 101,5 pct. for
indkomstårene 2018 og 2019, 103 pct. for indkomståret
2020, 105 pct. for indkomstårene 2021 og 2022, 108 pct. for
indkomstårene 2023-2025 og 110 pct. fra indkomståret
2026 og frem.
Til §
2
Til nr.
1
Efter ligningslovens § 8 B, stk. 1, kan
udgifter, som er afholdt til forsøgs- og
forskningsvirksomhed i tilknytning til den skattepligtiges erhverv,
enten fradrages fuldt ud i det indkomstår, hvori de er
afholdt, eller afskrives med lige store beløb over det
pågældende indkomstår og de efterfølgende
fire indkomstår efter den skattepligtiges eget valg.
Ved forsøgs- og forskningsvirksomhed
forstås originale undersøgelser, som retter sig mod at
tilegne sig ny videnskabelig eller teknisk viden og
forståelse, der primært sigter mod at nå nogle
givne mål og resultater, som kan bruges rent praktisk. Det
vil sige anvendelsen af videnskabelig eller teknisk viden til at
frembringe nye eller væsentligt forbedrede materialer,
mekanismer, produkter, processer, systemer eller
tjenesteydelser.
Det samme gælder udgifter til
grundforskning, der afholdes af en igangværende virksomhed.
Ved grundforskning forstås originale undersøgelser med
sigte på at opnå ny videnskabelig viden og
forståelse, uden at undersøgelserne primært er
rettet mod praktiske mål eller anvendelser.
På samme måde er udgifter i
forbindelse med information om forsøgs- og forskningsarbejde
omfattet af fradragsretten, forudsat der er den fornødne
tilknytning til den skattepligtiges erhvervsvirksomhed.
Afholdes der udgifter til forskning og
udvikling, før den skattepligtige har påbegyndt sit
erhverv, kan udgifterne først fradrages i det
indkomstår, hvori erhvervet er påbegyndt, eller
afskrives fra og med dette indkomstår, medmindre der er tale
om et aktie- eller anpartsselskab. SKAT kan dog tillade, at
udgifterne fradrages eller afskrives som anført før
påbegyndelsen af erhvervet.
Udgifter, der er anvendt til anskaffelse af
maskiner, inventar og lignende driftsmidler, skibe og fast ejendom,
kan kun fradrages eller afskrives efter afskrivningsloven, jf.
også bemærkningerne til lovforslagets § 1.
Det foreslås i et nyt stk. 4 i
bestemmelsen at øge fradraget efter stk. 1 for alle private
virksomheders udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed
gradvist fra de nuværende 100 pct. til 110 pct. fra og med
indkomståret 2026. Ifølge forslaget vil satserne
udgøre 101,5 pct. for indkomstårene 2018 og 2019, 103
pct. for indkomståret 2020, 105 pct. for indkomstårene
2021 og 2022, 108 pct. for indkomstårene 2023-2025 og 110
pct. fra indkomståret 2026.
Ved at øge afskrivnings- og
fradragssatsen for virksomhedernes udgifter til
forsøg og forskning får virksomhederne større
incitament til at foretage forsøgs-
forskningsaktiviteter.
Med forslaget foreslås det gradvist at
øge fradragssatsen for virksomhedernes udgifter til
forsøg og forskning. Der er således ikke tale om at
ændre på typen af fradragsberettigede udgifter.
Ekstrafradraget omfatter kun udgifter som nævnt i § 8 B,
stk. 1.
Ekstrafradraget vil således ikke omfatte
udgifter, som afholdes til efterforskning efter råstoffer i
tilknytning til den skattepligtiges erhverv, jf. ligningslovens
§ 8 B, stk. 2. Ekstrafradraget omfatter heller ikke
almindelige driftsomkostninger, der er fradragsberettigede efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, eller udgifter til
erhvervelse af know-how eller patentrettigheder, der kan
straksafskrives efter afskrivningslovens § 41.
Til nr.
2
Efter ligningslovens § 8 X kan selskaber
m.v. og personer, der driver erhvervsmæssig virksomhed i
virksomhedsordningen, anmode told- og skatteforvaltningen om at
få udbetalt skatteværdien af underskud, der stammer fra
udgifter, der straksafskrives som forsøgs- og
forskningsudgifter efter § 8 B, stk. 1, eller
afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3. Underskuddets
skatteværdi beregnes ud fra den procent for det
pågældende indkomstår efter selskabsskattelovens
§ 17, stk. 1. I den forbindelse kan der højst udbetales
skatteværdien af 25 mio. kr. for hvert indkomstår.
Såfremt indkomståret udgør en kortere periode
end 12 måneder, nedsættes beløbet
forholdsmæssigt hermed. Udbetaling af skatteværdien af
underskud medregnes ikke ved opgørelsen af skattepligtige
indkomst.
Det foreslås, at der efter
ligningslovens § 8 X, stk. 1, 1. pkt. indsættes, at der
maksimalt kan opnås udbetaling af skatteværdien af
underskud, der stammer fra udgifter til forsøgs- og
forskningsvirksomhed, som svarer til 100 pct. af forsøgs- og
forskningsudgifterne.
Ved anvendelsen af det forøgede fradrag
for forsøgs- og forskningsudgifter efter den
foreslåede ændring i afskrivningslovens § 6, stk.
1, nr. 3, og ligningslovens § 8 B, stk. 4, vil virksomheden,
hvis den har underskud, efter den særlige skattekreditordning
efter ligningslovens § 8 X kunne
få udbetalt den del af underskuddet, der stammer fra
forsøgs- og forskningsvirksomhed.
Forslaget sikrer, at den skattepligtige efter
reglerne om skattekredit højest kan få udbetalt
skatteværdien af underskud, der stammer fra de faktisk
afholdte udgifter, der fradrages eller afskrives som
forsøgs- og forskningsudgifter efter ligningslovens § 8
B, stk. 1, og afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr. 3.
Til nr.
3
Efter ligningslovens § 8 X, stk. 4, skal
anmodning om udbetaling af skattekreditter efter stk. 1 indgives
samtidig med selvangivelsen for det pågældende
indkomstår. Årets underskud skal ved selvangivelsen
nedsættes med den del af underskuddet, hvoraf der anmodes om
udbetaling, jf. stk. 1. Det fremgår desuden af bestemmelsen,
at reglerne om udbetaling af overskydende skat efter
selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5, 5.-10. pkt., finder
tilsvarende anvendelse ved udbetalingen.
Da bestemmelsen i § 29 B, stk. 5, kun har
9 punktummer, foreslås en korrektion af henvisningen til
denne bestemmelse.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med
regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har
virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1.
januar eller den 1. juli.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning fra og med indkomståret
2018.
Virkningstidspunktet medfører, at
forslaget vil have tilbagevirkende kraft, idet det også vil
finde anvendelse for udgifter, der er afholdt inden lovforslagets
bekendtgørelse. Lovforslaget er dog udelukkende af
begunstigende karakter.
For de virksomheder, hvis indkomstår er
bagudforskudt, således at indkomståret begynder
før det kalenderår, det træder i stedet for, vil
selvangivelse for indkomståret 2018 skulle indgives efter
vedtagelsen af lovforslaget. Det vil dog i et vist omfang kunne
forekomme, at nogle virksomheder indberetter forud for vedtagelsen
af lovforslaget, idet selvangivelsen for det bagudforskudte
indkomstår kan indberettes fra starten af april 2018. Dette
vil kunne medføre behov for genoptagelse.
Loven gælder hverken for
Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der
ændres, ikke gælder for Færøerne eller
Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte
loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I afskrivningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1147 af 29. august 2016, som
ændret ved § 5 i lov nr. 688 af 8. juni 2017 og § 6
i lov nr. 1555 af 19. december 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | §
5. --- | | | Stk. 2.
Indkomstårets afskrivninger foretages på grundlag af
den afskrivningsberettigede saldoværdi ved
indkomstårets udgang. Denne værdi opgøres som
saldoværdien ved indkomstårets begyndelse med
tillæg af anskaffelsessummen for driftsmidler og skibe, der
er anskaffet i indkomståret, og med fradrag af salgssummen
for driftsmidler og skibe, der er solgt og leveret i
indkomstårets løb. Udgifter til forbedring behandles
på samme måde som anskaffelsessummer.
Saldoværdien ved indkomstårets begyndelse udgør
det beløb, hvortil driftsmidler og skibe anskaffet i
tidligere indkomstår er nedbragt ved afskrivninger. Stk. 3-6.
--- | | 1. I § 5, stk. 2, indsættes som 5. pkt.: »Driftsmidler og skibe, der anvendes
til forsøgs- og forskningsvirksomhed, indgår i
afskrivningssaldoen med det beløb, der kan fradrages efter
§ 6, stk. 1, nr. 3.« | | | | § 6 Den
skattepligtige kan i stedet for at afskrive efter § 5
vælge at fradrage (straksafskrive) hele anskaffelsessummen
for nedennævnte driftsmidler m.v. i den skattepligtige
indkomst for det indkomstår, hvori anskaffelsen finder sted,
jf. dog stk. 3: nr. 1)-2) --- | | | 3) Driftsmidler og skibe til forsøgs-
og forskningsvirksomhed bortset fra driftsmidler og skibe, der
anvendes til efterforskning efter råstoffer. 4) --- Stk. 2-4.
--- | | 2. I § 6, stk. 1, nr. 3, indsættes som
2. pkt.: »Fradrag som nævnt i 1. pkt. kan
for udgifter afholdt i indkomstårene 2018 og 2019 foretages
med et beløb svarende til 101,5 pct. af anskaffelsessummen.
For udgifter afholdt i indkomståret 2020 kan fradrag
foretages med 103 pct., for indkomstårene 2021 og 2022 med
105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra og
med indkomståret 2026 med 110 pct. af
anskaffelsessummen« | | | | | | § 2 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret senest ved § 6 i lov nr. 278 af 17. april 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 8 B.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
--- | | 1. I § 8 B indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Fradrag eller afskrivninger efter stk. 1 kan for udgifter afholdt i
indkomstårene 2018 og 2019 foretages med et beløb
svarende til 101,5 pct. af den afholdte udgift. For udgifter
afholdt i indkomståret 2020 kan fradrag eller afskrivninger
foretages med 103 pct., for indkomstårene 2021 og 2022 med
105 pct., for indkomstårene 2023-2025 med 108 pct. og fra og
med indkomståret 2026 med 110 pct. af den afholdte
udgift.« | | | | § 8 X.
Selskaber m.v. og personer, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed i virksomhedsordningen, kan anmode told- og
skatteforvaltningen om at få udbetalt
skatteværdien af underskud, der stammer fra udgifter, der
straksafskrives som forsøgs- og forskningsudgifter efter
§ 8 B, stk. 1, eller afskrivningslovens § 6, stk. 1, nr.
3. Skatteværdien af underskud som nævnt i 1. pkt.
beregnes med den i selskabsskattelovens § 17, stk. 1,
nævnte procent for det pågældende
indkomstår. Der kan for hvert indkomstår højst
udbetales skatteværdien af 25 mio. kr. Udgør
indkomståret en kortere periode end 12 måneder,
nedsættes beløbet forholdsmæssigt. Beløb,
der udbetales efter 1. pkt., medregnes ikke ved opgørelsen
af den skattepligtige indkomst. Stk. 2-6.
--- | | 2. I § 8 X, stk. 1, indsættes efter
1. pkt., som nyt punktum: »Der kan dog højst udbetales
skatteværdien af underskud svarende til de afholdte
udgifter.« | Stk. 4.
Anmodning efter stk. 1 indgives samtidig med selvangivelsen for det
pågældende indkomstår. Ved selvangivelsen skal
årets underskud nedsættes med den del af underskuddet,
hvoraf der anmodes om udbetaling, jf. stk. 1. Ved udbetalingen
finder selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5, 5.-10. pkt., om
udbetaling af overskydende skat tilsvarende anvendelse. Stk. 5-6.
--- | | 3. I § 8 X stk. 4, 3. pkt., ændres 10.
pkt.« til: »9. pkt.«. |
|