Skriftlig fremsættelse (25. april
2018)
Kulturministeren
(Mette Bock):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
ophavsret (Gennemførelse af Marrakeshdirektivet m.v.)
(Lovforslag nr. L 230)
Den 27. juni 2013 blev traktaten om fremme
af adgang til offentliggjorte værker for personer, der er
blinde eller synshæmmede eller på anden måde har
et læsehandicap, vedtaget i Marrakesh i Marokko
(Marrakeshtraktaten). Marrakeshtraktatens formål er at
øge adgangen til og den grænseoverskridende udveksling
af bøger, lydbøger m.v. i tilgængelige formater
for personer med syns- eller læsehandicap. Marrakeshtraktaten
er herefter blevet gennemført i EU-lovgivningen ved
Marrakeshdirektivet og -forordningen. Nærværende
lovforslag har til formål at gennemføre
Marrakesh-direktivet m.v. ved at gennemføre de
nødvendige ændringer i ophavsretsloven (LBK nr. 1144
af 23. oktober 2014 som ændret ved lov nr. 321 af 5. april
2016).
Forslaget medfører dels en
ændring af ophavsretslovens § 17, dels indsættelse
af nye bestemmelser i §§ 17 a-17 e. Disse ændringer
nødvendiggør ligeledes ændringer i andre dele
af ophavsretsloven, herunder regler om nærtstående
rettigheder (§§ 65-72), Ophavsretslicensnævnets
kompetence (§§ 47 og 50) og tekniske
beskyttelsesforanstaltninger (§ 75 d).
Forslaget til § 17 a indeholder
direktivets definitioner, og forslaget til § 17 b indeholder
en afgrænsning af de værker, som omfattes af de nye
bestemmelser.
Forslagene til §§ 17 c og 17 e
vedrører fremstilling og visse former for
tilgængeliggørelse for almenheden af
tilgængelige formater til gavn for personer med syns- eller
læsehandicap samt forpligtelser for de bemyndigede enheder. I
forslaget lægges der ikke op til, at der fastsættes
specifikke forpligtelser til bemyndigede enheder udover dem, som er
minimumskravet i direktivet.
I forslaget til § 17 d lægges
der op til, at rettighedshaverne modtager kompensation, når
bemyndigede enheder fremstiller eller tilgængeliggør
bøger m.v. i medfør af forslaget til § 17 c.
Dette gælder dog ikke, når skaden for en
rettighedshaver er minimal, eller når der fremstilles
tilgængelige formater i punktskrift eller andre formater, der
normalt kun kan anvendes af personer af personer med syns- eller
læsehandicap, eller når sådanne
tilgængelige formater overføres, stilles til
rådighed, spredes eller udlånes. Muligheden for at give
kompensation er et valg i henhold til direktivet. Der lægges
endvidere op til, at det som udgangspunkt er parterne, dvs. de
bemyndigede enheder og rettighedshaverne selv, der inden for
direktivets rammer aftaler udformningen af kompensationsordningen
og størrelsen på kompensationen.
Ændringen af § 17 har til
formål at undgå overlap mellem de nuværende
regler i ophavsretsloven om personer med syns- og
hørehandicap og de nye regler, der gennemfører
Marrakeshdirektivet.
Forslaget vurderes at have positive
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommuner
og regioner. Det vurderes også, at forslaget vil have
positive konsekvenser for personer med syns- eller
læsehandicap. Det vurderes ikke, at lovforslaget vil have
væsentlige konsekvenser for erhvervslivet.
Det foreslås, at forslaget
træder i kraft den 11. oktober 2018, der er den sidste dato
for gennemførelse af direktivet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.