Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 23. november 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 27. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 28. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) TRU
alm. del - bilag 385. Den 11. oktober 2017 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 5
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiets, Enhedslistens,
Alternativets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at udmøntningen af loven skal følges tæt
og evalueres.
S, EL, ALT og SF noterer sig, at ministeren
i sit svar på spørgsmål 5 oplyser, at Danmark er
forpligtet til senest den 18. november 2019 og hvert tredje
år herefter at forelægge en rapport for
Europa-Kommissionen om gennemførelsen af den nationale
politikramme på området, og at det er ministerens
forventning, at denne afrapportering kan imødekomme den i
spørgsmål 5 angivne efterspørgsel efter
opfølgning på loven.
Partierne ønsker følgende
elementer indeholdt i den af ministeren nævnte
afrapportering:
- Omfanget af ny
international regulering på området, herunder hvor
meget og hvor ofte reglerne på dette område
ændres fra EU's side eller via internationale aftaler eller
andet.
- Karakteren af
den nye regulering, herunder hvor mange af de nye internationale
regler og standarder som implementeres i Danmark via
bekendtgørelser, som loven her giver mulighed for, og hvor
mange der gennemføres via lovgivning i Folketinget.
- Afvejningen
mellem regulering af teknisk karakter og politisk karakter, det vil
sige, hvordan der i praksis foretages en afvejning mellem
regulering af teknisk karakter og regulering med »ikke
ubetydelig politisk vægt«.
- Lovens
anvendelsesområde m.m., herunder om lovens
anvendelsesområde har vist sig hensigtsmæssig i forhold
til karakteren af den internationale regulering, der er kommet
til.
- Andre landes
tilgange, herunder hvordan andre sammenlignelige lande i EU har
håndteret implementeringen af ny EU-regulering på
området, om det er gjort på samme måde som i
Danmark, eller om der er erfaringer i andre lande, som Danmark kan
lade sig inspirere af.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Mattias Tesfaye (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup
(ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 27
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 27
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil forelægge de
kommende regler, som har hjemmel i loven, inden
ikrafttrædelse, for Transport-, Bygnings- og Boligudvalget,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorfor artikel 7 i direktivet om
alternative drivmidler ikke er omfattet af dette lovforslag, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan der sikres overholdelse af
reglerne, når ministeren ifølge bemærkningerne
til lovforslaget ikke forventer at udmønte reglerne om
tilsyn og kontrol på nuværende tidspunkt, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil oversende
Europa-Kommissionens begrundede udtalelse og ministerens svar,
når det foreligger, vedrørende manglende
gennemførelse af AFI-direktivet (direktiv nr. 2014/94/EU),
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren senest i
folketingsåret 2021-22 vil fremlægge en skriftlig
redegørelse for Folketinget indeholdende en evaluering af
udmøntningen af loven, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optrykt
efter ønske fra S, EL, ALT og SF.
Spørgsmål 5:
Vil ministeren senest i folketingsåret
2021-22 fremlægge en skriftlig redegørelse for
Folketinget indeholdende en evaluering af udmøntningen af
loven, hvori bl.a. indgår følgende elementer:
- Omfanget af ny
international regulering på området, herunder hvor
meget og hvor ofte reglerne på dette område
ændres fra EU´s side eller via internationale aftaler
eller andet
- Karakteren af den
nye regulering, herunder hvor mange af de nye internationale regler
og standarder, som implementeres i Danmark via
bekendtgørelser, som loven her giver mulighed for, og hvor
mange, der gennemføres via lovgivning i Folketinget
- Afvejningen
mellem regulering af teknisk karakter og politisk karakter, dvs.
hvordan der i praksis foretages en afvejning mellem regulering af
teknisk karakter og regulering med »ikke ubetydelig politisk
vægt«
- Lovens
anvendelsesområde m.m., herunder om lovens
anvendelsesområde har vist sig hensigtsmæssigt i
forhold til karakteren af den internationale regulering, der er
kommet til
- Andre landes
tilgange, herunder hvordan andre sammenlignelige lande i EU har
håndteret implementeringen af ny EU-regulering på
området, om det er gjort på samme måde som i
Danmark, eller om der er erfaringer i andre lande, som Danmark kan
lade sig inspirere af
- Andre relevante
elementer, som kan kvalificere evalueringen.
Svar:
I medfør af AFI-direktivets artikel 10
er Danmark forpligtet til senest den 18. november 2019 og hvert
tredje år herefter at forelægge en rapport for
Kommissionen om gennemførelsen af den nationale politikramme
på området. Den nationale politikramme for
implementering af AFI-direktivet er tilgængelig på
Transport-, Bygnings og Boligministeriets hjemmeside.
Opfølgningsrapporten skal bl.a.
indeholde oplysninger om de retlige foranstaltninger, der
støtter opbygningen af infrastruktur for alternative
drivmidler og oplysninger om politikforanstaltninger, der
støtter gennemførelsen af den nationale
politikramme.
Desuden skal Kommissionen hvert tredje
år i medfør af AFI-direktivets artikel 10, stk. 3
forelægge en rapport for Europa-Parlamentet og Rådet,
hvori der blandt andet skal indgå en vurdering af de
foranstaltninger, der er truffet af medlemsstaterne.
Det er min forventning, at denne
afrapportering kan imødekomme den i spørgsmålet
angivne efterspørgsel efter opfølgning på
lovgivningen.