Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om infrastruktur for alternative drivmidler1)
§ 1.
Loven finder anvendelse for:
1) Offentligt
tilgængelige ladestandere til elektriske
køretøjer.
2) Offentligt
tilgængelige tankstationer.
3)
Optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søfartøjer.
§ 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende
infrastruktur til transmission af alternative drivmidler.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om tilsyn og kontrol med overholdelsen af forskrifter udstedt i
medfør af loven.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om påbud om lovliggørelse ved manglende overholdelse
af regler, der er udstedt i medfør af loven.
Stk. 4. I
regler, der udstedes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
Stk. 5. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 3.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
§ 4.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Loven er foranlediget af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af
infrastruktur for alternative brændstoffer (herefter
AFI-direktivet), i hvilket der fastsættes en række
minimumskrav til medlemsstaterne for opbygning af infrastruktur for
alternative drivmidler til transport, herunder bl.a. vej- og
søtransport.
Direktivet har til formål at fremme en bred udvikling af
markedet for alternative brændstoffer med henblik på at
minimere afhængigheden af olie og begrænse de
miljømæssige virkninger af transport. Direktivet skal
implementeres gradvist frem mod 2025.
Direktivet er et hovedelement i EU-kommissionens strategi for
alternative brændstoffer, 'Miljøvenlig energi til
transport: En europæisk strategi for alternative
brændstoffer', som blev annonceret i januar 2013. Strategien
har til formål at facilitere udviklingen af et indre marked
for alternative brændstoffer og at fjerne barrierer for
udbredelsen af infrastruktur for alternative drivmidler. I en mere
overordnet kontekst er etableringen af infrastruktur for
alternative brændstoffer et led i EU's overordnede strategi,
som er beskrevet i Kommissionens hvidbog fra 2011.
Med lovforslaget bemyndiges transport-, bygnings- og
boligministeren til at gennemføre EU-retsakter m.v. inden
for det sagsområde, som er beskrevet i AFI-direktivet.
Behovet for en sådan bemyndigelse hviler på
grundlæggende på to hovedhensyn.
For det første forefindes der ikke i eksisterende
lovgivning på Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
område de fornødne bemyndigelser til fuld
implementering af AFI-direktivets krav til infrastruktur for
alternative drivmidler. Inden for transport- og
infrastrukturområdet har ministeriets eksisterende hovedlove
begrænset geografisk anvendelse, hvilket ikke muliggør
fuld implementering af AFI-direktivet. F.eks. regulerer lov om
offentlige veje, jf. lov nr. 1520 af 27. december 2014 med senere
ændringer og privatvejsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1234 af 4. november 2015, alene arealer, der udgør
vejarealer i disse loves forstand med den konsekvens, at der ikke
kan fastsættes tekniske specifikationer, der gælder for
andre områder end vejarealer, herunder f.eks. visse
tankstationer.
For det andet er det dog Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at sagsområdet er i en hastigt
stigende udvikling, hvor der må forventes en ikke
uvæsentlig udvikling over de næste år med
stigende behov for regulering til følge. Selv om der for
nærværende ikke foreligger andre direktiver på
området for infrastruktur for alternative drivmidler end
AFI-direktivet, er det dog ministeriets vurdering, at den
EU-retlige regulering på dette område vil
fortsætte i de kommende år.
Disse hensyn understøtter efter ministeriets opfattelse
behovet for at tilvejebringe en selvstændig hovedlov, der kan
fungere som en rammelov, hvor transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndiges til at fastsætte regler
administrativt på et område, der er stærkt
præget af tekniske forskrifter, som efter almindelig praksis
egner sig bedst til at blive udstedt som administrative
forskrifter.
De med loven foreslåede bemyndigelsesbestemmelser
begrænser sig derfor ikke alene til at bemyndige ministeren
til at implementere AFI-direktivet, men giver transport-, bygnings-
og boligministeren mulighed for, at implementere restakter på
området for infrastruktur til alternative drivmidler, hvor
dette sker med henblik på efterlevelse af Danmarks EU-retlige
eller internationale forpligtelser. Hermed undgås det, at
regeringen skal fremsætte en lov, hver gang den EU-retlige
regulering på området udvikler sig udover rammerne for
AFI-direktivet.
Den forestående implementering af det aktuelle
AFI-direktiv vil således blive gennemført ved
udstedelse af en bekendtgørelse, hvis dette lovforslag
vedtages.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets afsnit
3.1.
2. Baggrund
2.1. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/94/EU af 22. oktober 2014 om etablering af infrastruktur for
alternative brændstoffer (AFI-direktivet)
AFI-direktivet har til formål at fremme en bred udvikling
af markedet for alternative brændstoffer med henblik på
at minimere afhængigheden af olie og begrænse de
miljømæssige virkninger af transport. Direktivet skal
implementeres gradvist frem mod 2025.
Direktivet pålægger blandt andet medlemsstaterne at
udarbejde nationale politikrammer for implementering af
AFI-direktivet, jf. herved direktivets art. 3. Danmark har den 26.
januar 2017 offentliggjort den danske politikramme, som kan
tilgås via Transport- Bygnings- og Boligministeriets
hjemmeside. Politikrammen er ligeledes notificeret til Kommissionen
i overensstemmelse med kravene i AFI-direktivet.
I den nationale politikramme gennemgås bl.a. status for
den nuværende udbredelse af alternative drivmidler i
transportsektoren i Danmark, herunder infrastrukturen til
distribution. Herudover beskrives nuværende og fremtidige
politiske handlemuligheder, som har været overvejet for at
påvirke markedsudviklingen på området for
alternative drivmidler, herunder generelle foranstaltninger og
foranstaltninger, der har til formål at fremme infrastruktur
til alternative brændstoffer inden for offentlig
transport.
Udover kravet om udarbejdelse af en national politikramme,
fastsættes der med direktivet en række tekniske
specifikationer og krav til infrastrukturen for alternative
drivmidler, mærkningsbestemmelser og krav til
brugerinformation, som medlemsstaterne er forpligtet til at
implementere i national ret. I direktivets artikel 4
fastsættes således nærmere krav til
elektricitetsforsyning til transport, i direktivets artikel 5
fastsættes nærmere krav til brintforsyning til
vejtransport, i direktivets artikel 6 fastsættes
nærmere krav til naturgasforsyning til transport og i artikel
7 fastsættes nærmere regler om og krav til
brugerinformation. Infrastrukturen for alternative drivmidler
dækker over infrastruktur til transmission af alternative
brændstoffer, herunder f.eks. ladestandere til elbiler,
gastankstationer mv.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Bemyndigelse til transport-, bygnings- og
boligministeren til gennemførelse eller anvendelse af
EU-regler og internationale konventioner om infrastruktur for
alternative drivmidler
3.1.1. Gældende ret
Transport-, bygnings- og boligministeren har i medfør af
§ 1 a i lov om havne, jf. lovbekendtgørelse nr. 457 af
23. maj 2012, som ændret ved lov nr. 658 af 8. juni 2016,
§ 130 i lov nr. 1520 af 27. december 2014 om offentlige veje,
som ændret ved lov nr. 658 af 8. juni 2016 og § 97 i lov
om private fællesveje, jf. lovbekendtgørelse nr. 1234
af 4. november 2015, bemyndigelse til at fastsætte regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler inden for de respektive loves
anvendelsesområde. Bemyndigelserne er bl.a. udmøntet
ved bekendtgørelse nr. 283 af 27. marts 2017 om krav til
tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig
infrastruktur for alternative drivmidler, der delvist implementerer
AFI-direktivets krav til infrastruktur for alternative
drivmidler.
3.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at loven skal finde anvendelse for
offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske
køretøjer, offentligt tilgængelige
tankstationer og optankningsfaciliteter til strømforsyning
fra land til fartøjer, jf. herved den foreslåede
§ 1. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
således i medfør af loven fastsætte regler for
offentligt tilgængelige ladestandere til elektriske
køretøjer, tankstationer og optankningsfaciliteter
til strømforsyning fra land til søfartøjer med
henblik på at opfylde Danmarks EU-retlige og internationale
forpligtelser.
Lovens anvendelsesområde er fastlagt med udgangspunkt i
AFI-direktivets artikel 2 og artikel 4-6, der på
nuværende tidspunkt er den eneste kendte EU-retlige
regulering på området. Det er dog Transport-, Bygnings-
og Boligministeriets vurdering, at ladestandere, tankstationer og
optankningsfaciliteter fra land til faretøjer er den langt
mest anvendte og hyppigst forekommende infrastruktur for
alternative drivmidler, hvorfor det efter ministeriets vurdering er
mest hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at
begrænse lovens anvendelsesområde til disse former for
infrastruktur.
Der henvises til bemærkningerne til den foreslåede
§ 1 for en nærmere beskrivelse af
anvendelsesområdet.
Med den foreslåede § 2, stk. 1,
bemyndiges transport-, bygnings- og boligministeren til at
fastsætte regler om gennemførelse eller anvendelse af
internationale konventioner og EU-regler om forhold
vedrørende infrastruktur til transmission af alternative
drivmidler.
Det er hensigten, at bestemmelsen
hovedsageligt skal anvendes til administrativ implementering af
EU-direktiver. Al implementering, som typisk vil blive
gennemført ved bekendtgørelser, på grundlag af
den foreslåede bestemmelse, vil blive gennemført inden
for rammerne af gældende lovgivning, herunder under
iagttagelse af lovens anvendelsesområde, jf. den
foreslåede § 1. Det betyder, at transport-, bygnings- og
boligministeren i med før af den foreslåede
bestemmelse ikke administrativt vil kunne gennemføre
implementering af EU-retsakter, hvis en sådan implementering
ikke er forenelig med anvendelsesområdet for denne lov. I den
situation vil der forud for implementeringens gennemførelse
blive foretaget nødvendige tilpasninger af gældende
ret, herunder denne lov, som sikrer konformitet med EU-retten. Der
vil med andre ord blive fremsat nødvendige lovforslag herom
for Folketinget. Implementering eller gennemførelse af
retsakter, der måtte falde inden for lovens
anvendelsesområde, men som bærer ikke ubetydelig
politisk vægt vil blive forelagt Folketinget. Hensynet bag
den foreslåede generelle bemyndigelsesbestemmelse er
således hovedsageligt, at transport-, bygnings- og
boligministeren får hjemmel til administrativt at
implementere EU-regler af f.eks. mere teknisk karakter, der ikke
strider mod gældende lovgivning, og som - under hensyntagen
til EU-reglernes indholdsmæssige væsentlighed - ikke
kan berettige implementering via Folketingets lovbehandling.
Såfremt loven vedtages, vil bemyndigelsen konkret blive
brugt til implementering af AFI-direktivet. Det er Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at der ved
bekendtgørelse nr. 283 af 27. marts 2017 om krav til
tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig
infrastruktur for alternative drivmidler ikke er sket en
tilstrækkelig og fuldstændig implementering af
direktivets krav til tekniske specifikationer for offentligt
tilgængelig infrastruktur for alternative drivmidler.
Ministeriets vurdering beror navnlig på, at de love, som
bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i, ikke geografisk
dækker hele det område, som direktivet vedrører.
F.eks. regulerer lov om offentlige veje og privatvejsloven alene
arealer, der udgør vejarealer i disse loves forstand med den
konsekvens, at der ikke kan fastsættes tekniske
specifikationer, der gælder for andre områder end
vejarealer.
Der vil derfor blive udstedt en ny bekendtgørelse, som
fastlægger krav til infrastrukturen for alternative
drivmidler i overensstemmelse med kravene i AFI-direktivet. Ved
udstedelsen af en sådan bekendtgørelse vil den
nuværende bekendtgørelse nr. 283 af 27. marts 2017 om
krav til tekniske specifikationer for offentligt tilgængelig
infrastruktur for alternative drivmidler blive ophævet.
Udover de nuværende kendte krav efter AFI-direktivet er
EU-Kommissionen i medfør af en række af direktivets
bestemmelser bemyndiget til at vedtage delegerede retsakter for at
ajourføre og supplere henvisningerne til de standarder, der
er omhandlet i de tekniske specifikationer i bilag II til
direktivet, såfremt disse standarder erstattes af nye udgaver
vedtaget af de relevante standardiseringsorganisationer. Det er
på nuværende tidspunkt ikke alle relevante standarder
for infrastruktur til alternative drivmidler, der er fastsat i
direktivet. Det må derfor forventes, at der løbende
vil blive behov for opdatering af reguleringen på
området, hvilket efter Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse understøtter behovet for en
generel bemyndigelsesbestemmelse på området.
For en nærmere beskrivelse af kravene i AFI-direktivet
henvises til bemærkningerne til den foreslåede §
2, stk. 1.
3.2. Bemyndigelse til fastsættelse af bestemmelser
om tilsyn, lovliggørelse og strafansvar
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
det kan vise sig nødvendigt at føre tilsyn og kontrol
med overholdelsen af regler udstedt i medfør af loven med
henblik på at sikre opfyldelse af det bagvedliggende
EU-direktivs krav. Tilsyn og kontrol er alene nødvendigt
såfremt det konstateres, at de i medfør af loven
udstedte regler i vidt omfang ikke måtte blive
efterlevet.
Det foreslås på den baggrund med lovforslagets
§ 2, stk. 2, at transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om tilsyn og kontrol,
ligesom det kan blive nødvendigt at fastsætte regler
om udstedelse af påbud om lovliggørelse i forbindelse
med konstateret overtrædelse af regler udstedt i
medfør af loven.
Endelig kan det komme på tale, at der i udstedte regler i
medfør af loven, kan fastsættes bestemmelser om straf
for at sikre efterlevelse af reglerne. Da hovedparten af offentligt
tilgængelig infrastruktur til transmission af alternative
drivmidler i Danmark er ejet af selskaber eller lignende, vil det
også være nødvendigt at kunne
pålægge disse strafansvar i henhold til de almindelige
regler herom i straffelovens 5. kapitel i udstedte
bekendtgørelser.
Bemyndigelsen planlægges ikke på nuværende
tidspunkt udmøntet, og der vil alene blive fastsat regler om
tilsynsførelse og kontrol, påbud og straf
såfremt der rejses berettiget tvivl om Danmarks
gennemførelse af EU-retsakter på området,
herunder helt konkret AFI-direktivet.
Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede
§ 2, stk. 2-5.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indeholder alene bemyndigelsesbestemmelser og
indebærer derfor ikke i sig selv offentlige administrative
eller økonomiske konsekvenser. Forskrifter udstedt i
medfør af lovforslaget vil dog kunne være forbundet
med offentlige administrative eller økonomiske konsekvenser,
hvilket vil blive vurderet i forbindelse med udstedelse heraf.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget indeholder alene bemyndigelsesbestemmelser og
indebærer derfor ikke i sig selv erhvervsøkonomiske
eller administrative konsekvenser. Forskrifter udstedt i
medfør af lovforslaget vil dog kunne medføre
erhvervsøkonomiske eller administrative konsekvenser,
hvilket vil blive vurderet i forbindelse med udstedelse heraf.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder alene bemyndigelsesbestemmelser og
indebærer derfor ikke i sig selv administrative konsekvenser
for borgere. Forskrifter udstedt i medfør af lovforslaget
vil dog kunne medføre administrative konsekvenser for
borgere, hvilket vil blive vurderet i forbindelse med udstedelse
heraf.
7. Miljømæssige konsekvenser
Der er ikke gennemført en miljøvurdering af
lovforslaget, men det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
vurdering, at en harmonisering af tekniske krav til infrastrukturen
for alternative drivmidler vil understøtte udviklingen af
disse, hvilket vil have en positiv miljømæssig
effekt.
8. Forholdet
til EU-retten
Med lovforslaget skabes den fornødne hjemmel til
implementering af EU-retlige forpligtelser på området
for infrastruktur til alternative drivmidler, herunder hjemmel til
implementering af dele af Europaparlamentets og Rådets
direktiv 2014/94/EU af 22. oktober om etablering af infrastruktur
for alternative brændstoffer.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 28. juni 2017
til den 14. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AdvoNordic Advokatfirma, Air Greenland A/S,
Akademikernes Centralorganisation (AC), Ankenævnet for Bus,
Tog og Metro, AOPA, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsmiljørådet for Luftfart, Arriva Danmark A/S,
Arriva Tog A/S, Atlantic Airways A/S, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, BAT-Kartellet,
Billund Lufthavn, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik,
Brancheforeningen Dansk Luftfart, Brancheforeningen Danske
Advokater, Beredskabsstyrelsen, Cabin Union Denmark,
CBRN-Instituttet, Center for Menneskerettigheder,
Centralorganisationen af 2010 (CO2010), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), CFL Cargo Danmark ApS, COWI, Dalpa,
Danish Business Travel Association, Danmarks Frie AutoCampere,
Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Meteorologiske Institut, Danmarks Motor Union, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, DANSAM, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Cyklistforbund,
Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Elbil Alliance, Dansk
Energi, Dansk Energinet, Dansk Erhverv - Høringssager, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk Flyvelederforening, Dansk
Gasteknisk Center, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI),
Dansk Jernbaneforbund, Dansk Ledningsejerforum, Dansk
Magisterforening (DM), Dansk Medarbejderforbund, Dansk Metal, Dansk
Motorflyverunion, Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Standard,
Dansk Transport og Logistik - DTL, Dansk UL Flyve Union, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Dansk Vejforening, Danske
Boligadvokater, Danske Busvognmænd, Danske Dagblades
Forening, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske
Havnevirksomheder, Dansk Parkeringsforening, Danske Maritime,
Danske Regioner, Danske Speditører, Danske
Svæveflyverunion, Datatilsynet, DB Schenker Rail Scandinavia
A/S, De Danske Bilimportører, De Ledende
Landinspektører, Den Danske Landinspektørforening,
Det Centrale Handicapråd, DFDS Canal Tours (Havnerundfarten),
DI Transport, Domstolsstyrelsen, DONG Energy,
Energiklagenævnet, Energinet.dk, Energitilsynet,
Energistyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Erhvervsflyvningens
Sammenslutning, Esbjerg Lufthavn, Fagligt Fælles Forbund -
3F, Forenede Danske Motorejere - FDM, Flyvebranchens
Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, FOA, FOGUS,
Forbrugerrådet, Foreningen af Autoriserede Danske
Flyværksteder, Foreningen af Rejsearrangører i
Danmark, Forsvarskommandoen, Friluftsrådet, Fritidshusejernes
Landsforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Fynbus, Færøernes Landsstyre
ved Rigsombudsmanden for Færøerne, Grundejeren.dk,
Grønlands Selvstyre ved Rigsombudsmanden for
Grønland, Grønlands Lufthavnsvæsen, Hector Rail
AB, HK Post og kommunikation, HK Stat, HK Trafik og Jernbane, HMN
Naturgas I/S, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder,
Institut for miljø, samfund og rumlig forandring - Roskilde
Universitet, Institut for planlægning - Aalborg Universitet,
ITD, Jernbanenævnet, Jettime, Karup Lufthavn, Kommunal
Teknisk Chefforening, Kommunal Vejteknisk Forening, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, Kongelig Dansk
Aeroklub, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kort- og
Matrikelstyrelsen (nu Geodatastyrelsen), KZ & Veteranfly
Klubben, Københavns Kommune, Københavns Lufthavne
A/S, Københavns Museum, Københavns Universitet -
Institut for geografi og geologi, Landbrug og Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Menighedsråd,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Ledernes Hovedorganisation,
Lokaltog A/S, Metroservice A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik,
Naturgas Fyn, Movia, NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab,
Nordjyske Jernbaner, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Parcelhusejernes Landsforening, Partnerskabet for Brint og
Brændselsceller, Primera Air, Rambøll, Rigsrevisionen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Sammenslutning af Danske Småøer, SAS Region
Danmark, Scandinavian Airlines System, SEAS NVE, Serviceforbundet,
Sikkerhedsstyrelsen, Starair, Sun Air, Sundhedskartellet,
Sydtrafik, Sønderborg Lufthavn, Teknisk Landsforbund,
Teknologisk Institut, Thomas Cook, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark, Vestbanen A/S, Videncentret for
landbrug, Øresundsbro Konsortiet, Aalborg Lufthavn, Aalborg
Universitet - Sektion for Geoinformatik og Arealforvaltning, Aarhus
Letbane I/S, Aarhus Lufthavn.
10. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Det er Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at en harmonisering af tekniske krav
til infrastrukturen for alternative drivmidler vil
understøtte udviklingen af disse, hvilket vil have en
positiv miljømæssig effekt. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget skabes den
fornødne hjemmel til implementering EU-retlige forpligtelser
på for infrastruktur til alternative drivmidler, herunder
hjemmel til implementering af dele af Europaparlamentets og
Rådets direktiv 2014/94/EU af 22. oktober om etablering af
infrastruktur for alternative brændstoffer. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Loven finder anvendelse for offentligt tilgængelige
ladestandere til elektriske køretøjer, tankstationer
til motorkøretøjer, tankstationer og
optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søfartøjer. Lovens anvendelsesområde er
fastlagt med udgangspunkt i AFI-direktivet og omfatter ud fra
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering den mest
forekommende infrastruktur til transmission af alternative
drivmidler, jf. herved også bemærkningerne til
lovforslagets pkt. 3.1.
For vejtransporten i Danmark er konventionelle
køretøjer stadig langt de mest dominerende med mere
end 99 % af den samlede bestand. Bestanden af alternative
drivmidler består primært af eldrevne
køretøjer med en bestand på 8.651 person- og
varebiler i 2016. Gas- og brintkøretøjer er i dag kun
udbredt i mindre omfang i Danmark.
AFI-direktivet udpeger elektricitet, brint,
biobrændstoffer, naturgas og flydende gas (LPG) som de
aktuelt vigtigste alternative brændstoffer, som helt eller
delvist kan erstatte fossile olieprodukter til transport, jf.
herved direktivets betragtning nr. 4. Gas omfatter naturgas og
biogas, som enten kan anvendes i komprimeret form (CNG) eller i
flydende form (LNG).
Der er i dag opsat 866 offentligt tilgængelige
ladestandere med 1749 ladepunkter i Danmark (september 2016, jf.
National politikramme for implementering af AFI-direktivet, tabel
3.2.). Heraf er 1345 normalladepunkter og 340
højeffektsladepunkter, mens der er opsat 64 Tesla
supercharger stationer.
I de kommende år (2016-2017) planlægges der opsat
yderligere ca. 60 nye ladestandere med ca. 120 ladestik (jf.
National politikramme for implementering af AFI-direktivet). En del
af ladestanderne er opsat langs motorvejsnettet med afsæt i
offentlige udbud. I dag er der 23 rastepladser med el-ladestandere,
og det forventes, at der opsættes el-ladestandere på
yderligere 10 rastepladser i 2016.
El-ladeinfrastrukturen omkring de større byer i Danmark
er i dag veletableret med mere end 200 offentligt
tilgængelige ladestandere i København, 35 i Aarhus, 7
i Odense, 9 i Aalborg og 9 i Esbjerg. I takt med, at salget af
elbiler stiger, forventes det, at markedet vil drive udviklingen og
sikre de nødvendige antal ladepunkter og kapacitet ved
disse.
Gaskøretøjer udgør i dag mindre end
én promille af den samlede køretøjsbestand.
Der findes 84 personbiler, 79 varebiler, 73 busser og 91 lastbiler,
som kører på gas i Danmark. Bestanden har været
svagt stigende afledt af et stigende indkøb af
flådekøretøjer fra offentlige eller lokale
aktører. Gaslastbilerne omfatter fx også
renovationskøretøjer, som anvendes i flere byer til
indsamling af affald.
Der er i dag 14 naturgastankstationer spredt over hele landet,
og der er planlagt yderligere 6 gastankstationer i den
nærmeste fremtid.
Gastankstationer er typisk blevet opført i forbindelse
med, at der er indkøbt et større antal
gaskøretøjer gennem et offentligt udbud eller som en
del af et demonstrationsprojekt. Opbygningen af gasinfrastruktur
har været støttet bl.a. som følge af 'Aftale om
grøn transportpolitik' fra 2009, hvor der blev afsat en
bevilling på 200 mio. kr.
Danmark har en veludbygget infrastruktur til distribution af
gas, men der er på grund af den begrænsede
efterspørgsel efter komprimeret naturgas til transport
forholdsvis få gastankstationer. Der er i dag 14
gastankstationer i Danmark, og der er planlagt yderligere 6.
Der findes 66 personbiler og 2 lastbiler, der kører
på brint, og udviklingen befinder sig således kun i en
forsøgsfase. Der er opstillet 10 brinttankstationer i
Danmark til at understøtte brintbiler, som alle allerede i
dag overholder AFI-direktivets tekniske specifikationer.
Tankstationerne er placeret over hele landet og ligger tæt
på større byer og trafikknudepunkter (Partnerskabet
for brint og brændselsceller, 2016).
Danmark har således allerede en ikke uvæsentlig
infrastruktur for alternative drivmidler, som må forventes at
blive udbygget i takt med markedets udvikling. Regler udstedt i
medfør af loven vil ikke finde anvendelse for allerede
opført infrastruktur, men vil alene fastlægge krav til
senere opført offentligt tilgængelige ladestandere og
tankstationer eller optankningsfaciliteter fra land til
søfartøjer.
Det foreslås i § 1, stk. 1, nr.
1, at loven finder anvendelse for offentligt
tilgængelige ladestandere til elektriske
køretøjer. Ved offentligt tilgængelig
ladestander forstås efter denne lov en ladestander til
forsyning med et alternativt brændstof, som giver
ikkediskriminerende adgang for brugere, jf. herved også
definitionen i AFI-direktivets artikel 2, som der ved
afgrænsningen af lovens anvendelsesområde er taget
udgangspunkt i.
I overensstemmelse med betragtning 26 i AFI-direktivet, kan en
offentligt tilgængelig ladestander f.eks. omfatte privatejede
ladestandere, der er tilgængelige for offentligheden ved
hjælp af registreringskort eller -gebyrer. Ligeledes er
ladestandere, der som led i delebilsordninger og som via et
abonnement giver tredjepartsbrugere mulighed for adgang, eller
ladestandere i forbindelse med offentlig parkering at betragte som
offentligt tilgængelige og dermed omfattet af lovens
anvendelsesområde. Ladestandere, der giver private brugere
mulighed for fysisk adgang ved hjælp af en godkendelse eller
et abonnement, er også at betragte som offentligt
tilgængelige i medfør af denne lov.
Ved ikkediskriminerende adgang forstås adgang til en
ladestander, hvor anvendelsen ikke er begrænset til f.eks. en
specifik producents køretøj. Ikkediskriminerende
adgang kan dog omfatte forskellige vilkår for godkendelse,
anvendelse og betaling. Som eksempel på en diskriminerende
adgang kan nævnes Teslas Superchargerstations, der giver en
diskriminerende adgang til Teslas egne køretøjer.
Sådanne ladestandere vil ikke være omfattet af lovens
anvendelsesområde.
Ved ladestander forstås efter denne lov en
grænseflade, der er i stand til at oplade mindst ét
elektrisk køretøj ad gangen eller udskifte et batteri
til mindst ét elektrisk køretøj ad gangen.
Grænsefladen til opladning af elektriske
køretøjer kan bestå af flere stikkontakter
eller køretøjskoblere, således at
multistandardopladning muliggøres. I praksis er det i dag
oftest muligt at lade mere end fx en elbil ved hver ladestander, og
det vil således fremadrettet være tilstrækkeligt
såfremt blot et af stikkene lever op til kravene fastsat i
medfør af denne lov.
Ved elektrisk køretøj forstås efter denne
lov et motorkøretøj, der er udstyret med
drivaggregat, der indeholder mindst én ikke-perifer
elektrisk maskine, som energiomformer med et elektrisk
genopladeligt energilagringssystem, der kan genoplades eksternt. Et
typisk elektrisk køretøj vil være en almindelig
elbil.
Det foreslås i nr. 2, at loven
finder anvendelse for offentligt tilgængelige tankstationer.
Afgrænsningen af, hvornår en tankstation er at betragte
som offentligt tilgængelig og dermed omfattet at lovens
anvendelsesområde, afgøres ud fra de samme principper
som for ladestandere, jf. bemærkninger ovenfor til nr. 1.
Ved tankstation forstås efter denne lov en
optankningsfacilitet, hvor et alternativt brændstof kan
tankes via et fast eller mobilt anlæg, en offshorefacilitet
eller et andet system. Brint- og naturgastankstationer vil
således være omfattet af loven ligesom
optankningsfaciliteter til f.eks. skibe på havneanlæg
også vil være omfattet af loven.
Den foreslåede bestemmelse i nr.
3, indebærer, at loven finder anvendelse for
optakningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søfartøjer. Herved forstås efter denne lov
optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søgående skibe eller søfartøjer til
transport ad indre vandveje på kajpladsen gennem en
standardgrænseflade, jf herved også definitionen i
AFI-direktivets artikel 2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Med det foreslåede stk. 1 bemyndiges transport-, bygnings- og
boligministeren til at fastsætte regler om
gennemførelse eller anvendelse af internationale
konventioner og EU-regler om forhold vedrørende
infrastruktur til transmission af alternative drivmidler.
Ministeren vil således i medfør af loven fx kunne
udstede regler om tekniske specifikationer og standarder, som
ladestandere til elektriske køretøjer vil skulle leve
op til.
Ved infrastruktur forstås i overensstemmelse med lovens
anvendelsesområde, jf. den foreslåede § 1,
ladestandere til elektriske køretøjer, tankstationer
og optankningsfaciliteter til strømforsyning fra land til
søfartøjer. Der henvises til bemærkningerne til
§ 1 for en nærmere definition af begreberne.
Ved alternative drivmidler forstås efter denne lov
brændstoffer eller energikilder, som i det mindste delvist
erstatter fossile oliekilder i energiforsyningen til transport,
bidrager til dekarbonisering, og som bidrager til forbedring af
miljøpræstationerne i transportsektoren, herunder
bl.a. elektricitet, brint, biobrændstoffer, syntetiske og
paraffinholdige brændstoffer, naturgas (CNG og LNG), flydende
gas (LPG) m.v.
Ved energikilder forstås efter denne lov alle alternative
kilder til energi til transport såsom elektricitet og brint,
der ikke behøver at blive frigivet gennem
forbrændings- eller ikke-forbrændingsiltning, jf.
herved også betragtning 5 i AFI-direktivet. Ved
biobrændstoffer forstås efter denne lov et flydende
eller gasformigt brændstof til transport fremstillet på
grundlag af biomasse, jf. herved artikel 2, litra i i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF.
Det er hensigten, at bestemmelsen hovedsageligt skal anvendes
til administrativ implementering af EU-direktiver. Al
implementering, som typisk vil blive gennemført ved
bekendtgørelser, på grundlag af den foreslåede
bestemmelse, vil blive gennemført inden for rammerne af
gældende lovgivning, herunder under iagttagelse af lovens
anvendelsesområde, jf. den foreslåede § 1. Det
betyder, at transport-, bygnings- og boligministeren i med
før af den foreslåede bestemmelse ikke administrativt
vil kunne gennemføre implementering af EU-retsakter, hvis en
sådan implementering ikke er forenelig med
anvendelsesområdet for denne lov. I den situation vil der
forud for implementeringens gennemførelse blive foretaget
nødvendige tilpasninger af gældende ret, herunder
denne lov, som sikrer konformitet med EU-retten. Der vil med andre
ord blive fremsat nødvendige lovforslag herom for
Folketinget. Implementering eller gennemførelse af
retsakter, der måtte falde inden for lovens
anvendelsesområde, men som bærer ikke ubetydelig
politisk vægt vil blive forelagt Folketinget.
Såfremt loven vedtages, vil
bemyndigelsen konkret blive brugt til implementering af
AFI-direktivet. Der vil i den forbindelse blive udstedt en ny
bekendtgørelse, som fastlægger krav til
infrastrukturen for alternative drivmidler i overensstemmelse med
kravene i AFI-direktivet i henhold til nedenstående.
I AFI-direktivets artikel 4, stk. 4, fastlægges, at
normale ladestandere samt højeffektladestandere til
elektriske køretøjer, bortset fra
trådløse eller induktive enheder, skal opfylde en
række mindstekrav til tekniske specifikationer angivet i
bilag II til direktivet.
Ved normal ladestander forstås en ladestander, der
gør det muligt at overføre elektricitet til et
elektrisk køretøj med en effekt på højst
22 kW, jf. herved også artikel 2, nr. 4, i
AFI-direktivet.
Ved højeffektladestander forstås en ladestander,
der gør det muligt at overføre elektricitet til et
elektrisk køretøj med en effekt på mere end 22
kW, jf. herved også artikel 2, nr. 5, i AFI-direktivet.
I medfør af AFI-direktivet skal normale ladestandere til
elektriske køretøjer af hensyn til
interoperabiliteten mindst være udstyret med stikkontakter
eller Type 2-stikforbindelser til køretøjer som
beskrevet i standarden EN 62196-2. Disse stikkontakter kan udstyres
med funktioner såsom mekanisk lukningsmekanisme samtidig med,
at Type 2-kompatibiliteten opretholdes.
Højeffektladestandere skal af hensyn til interoperabiliteten
mindst være udstyret med stikforbindelser til det kombinerede
opladningssystem "Combo 2" som beskrevet i standarden EN
62196-3.
I AFI-direktivets artikel 4, stk. 6, fastlægges, at de
installationer til strømforsyning fra land til
fartøjer til søtransport skal opfylde kravene fastsat
i bilag II, pkt. 1.7. til direktivet. I medfør heraf skal
strømforsyning fra land til fartøjer, der er
søgående skibe, herunder udformning, installation og
prøvning af systemerne, opfylde de tekniske specifikationer
i standarden IEC/ISO/IEEE 80005-1.
I AFI-direktivets artikel 5, stk. 2, fastlægges, at
offentligt tilgængelige brinttankstationer skal opfylde en
række mindstekrav til tekniske specifikationer angivet i
bilag II til direktivet. Direktivet stiller bl.a. krav om, at
udendørs brinttankstationer til optankning med gasformig
brint til brug som brændstof i motorkøretøjer
skal opfylde de tekniske specifikationer i specifikationen ISO/TS
20100 for gasformig brint som brændstof. Direktivet
foreskriver ligeledes, at renhedsgraden af den brint, der kan
tankes på brinttankstationer, skal opfylde de tekniske
specifikationer i standarden ISO 14687-2. Standarden ISO/TS 20100
er imidlertid trukket tilbage den 10. december 2015 og erstattet af
ISO/TS 19880-1:2016. Der vil ved udstedelse af forskrifter i
medfør af den foreslåede stk. 1, skulle tages
udgangspunkt i de til enhver tid gældende standarder på
området.
I AFI-direktivets artikel 6, stk. 9, fastlægges, at
CNG-tankstationer til motorkøretøjer skal opfylde en
række mindstekrav til tekniske specifikationer angivet i
bilag II til direktivet. I medfør af direktivet skal
CNG-tilslutningsanordninger og -beholdere opfylde kravene i FN/ECE
regulativ nr. 110 (som henviser til ISO-standard 14469, del I og
II). Standarderne ISO 14469 del I og II er imidlertid trukket
tilbage den 3. januar 2017 og erstattet af en ny ISO 144690:2017.
Der vil ved udstedelse af forskrifter i medfør af den
foreslåede § 4 skulle tage udgangspunkt i de til enhver
tid gældende standarder på området.
Kommissionen tillægges herudover i medfør af
AFI-direktivets artikel 8 beføjelse til at vedtage
delegerede retsakter, jf. herved også direktivet art 4, 5 og
6 om henholdsvis elektricitetsforsyning til transport,
brintforsyning til vejtransport og naturgasforsyning til transport.
Det må påregnes, at Kommissionen løbende i takt
med den teknologiske udvikling på områderne vil vedtage
en række delegerede retsakter, som vil skulle
gennemføres i national ret. Sådanne fremtidige
retsakter udstedt i medfør af direktivet vil kunne
gennemføres i dansk ret med hjemmel i loven og
ovenstående er derfor ikke udtryk for en udtømmende
opregning af den planlagte udmøntning af lovens § 2,
stk. 1.
Der henvises til pkt. 3.1. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
det kan vise sig nødvendigt at føre tilsyn og kontrol
med overholdelsen af regler udstedt i medfør af denne lov
med henblik på at sikre opfyldelse af de regler, der udstedes
i medfør af loven. Det foreslås på den baggrund
med stk. 2, at transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndiges til at fastsætte regler om tilsyn
med overholdelse af regler udstedt i medfør af denne lov.
Bemyndigelsen planlægges ikke på nuværende
tidspunkt udmøntet, og der vil alene blive fastsat regler om
tilsynsførelse, såfremt dette måtte vise sig
nødvendigt. En udmøntning af bemyndigelsen kunne
f.eks. blive relevant, såfremt der generelt kan konstateres
en omfattende tilsidesættelse af regler udstedt i
medfør af loven eller hvis der rejses berettiget tvivl om
Danmarks faktiske gennemførsel af AFI-direktivets
formål om at understøtte en harmoniseret udvikling af
infrastruktur for alternative brændstoffer i EU.
Det er henset til, at bemyndigelsen ikke på
nuværende tidspunkt planlægges udmøntet,
uafklaret præcis hvordan tilsyn eller kontrol ville skulle
tilrettelægges. Det er dog forventningen at det, hvis det
viser sig nødvendigt at udmønte bemyndigelsen, vil
blive en styrelse under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
ressort, der udfører tilsyn og kontrol. Genstanden for
tilsyn og kontrol vil være de til enhver tid værende
ejer af den kontrollerede infrastruktur. De nærmere regler
vil blive fastsat ved bekendtgørelse. Ministeren vil i
medfør af bestemmelsen fx kunne fastsætte regler om,
at der på baggrund af konkret mistanke eller ved indberetning
føres fysisk tilsyn med opførte ladestandere.
I forlængelse af den foreslåede bemyndigelse til
fastsættelse af regler om tilsyn i stk. 2, forslås det
i stk. 3, at transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om udstedelse af påbud om lovliggørelse i
forbindelse med konstateret overtrædelse af regler udstedt i
medfør af denne lov. Tilsvarende bemyndigelsen til
udstedelse af nærmere regler om tilsyn planlægges
bemyndigelsen til udstedelse af nærmere regler om påbud
ikke på nuværende tidspunkt udmøntet, og der vil
alene blive fastsat regler om tilsynsførelse, såfremt
dette måtte vise sig nødvendigt. En udmøntning
af bemyndigelsen kunne f.eks. blive relevant, såfremt der
generelt kan konstateres en omfattende tilsidesættelse af
regler udstedt i medfør af loven eller hvis der rejses
berettiget tvivl om Danmarks faktiske gennemførelse af
AFI-direktivets formål om at understøtte en
harmoniseret udvikling af infrastruktur for alternative
brændstoffer i EU.
Det er henset til, at bemyndigelsen ikke på
nuværende tidspunkt planlægges udmøntet,
uafklaret præcis hvordan meddelelse om påbud vil skulle
tilrettelægges. Det er dog forventningen at det, hvis det
viser sig nødvendigt at udmønte bemyndigelsen, vil
blive en styrelse under Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
ressort, der udsteder påbud om lovliggørelse. Det vil
være de til enhver tid værende ejer af den
kontrollerede infrastruktur, der er ansvarlig for efterlevelse af
påbud om lovliggørelse. De nærmere regler vil
blive fastsat ved bekendtgørelse.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
det kan vise sig nødvendigt at fastsætte bestemmelser
om straf i de regler, der udstedes i medfør af loven, for at
sikre efterlevelse af reglerne. Det foreslås derfor i stk. 4, at der i regler udstedt i
medfør af loven kan fastsættes straf af bøde
for overtrædelse af reglerne.
Bemyndigelsen til udstedelse af nærmere regler om straf
planlægges ikke på nuværende tidspunkt
udmøntet, og der vil alene blive fastsat regler om straf,
såfremt dette måtte vise sig nødvendigt. En
udmøntning af bemyndigelsen kunne f.eks. blive relevant,
såfremt der generelt kan konstateres at pålæg
givet i medfør af reglerne udstedt i henhold til det
foreslåede stk. 3 ikke efterleves, eller hvis der rejses
berettiget tvivl om Danmarks faktiske gennemførsel af
AFI-direktivets formål.
De almindelige strafferetlige principper, herunder principper om
strafværdighed og proportionalitet, vil skulle iagttages ved
udmøntning af bemyndigelsen i stk. 4.
Det foreslås endelig med stk.
5, at der i regler, som er udstedt i medfør af loven,
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. Det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
hovedparten af infrastrukturen til transmission af alternative
drivmidler i Danmark er ejet af selskaber eller lignende, hvorfor
det vil være nødvendigt at kunne pålægge
disse strafansvar i henhold til de almindelige regler herom i
straffelovens 5. kapitel.
Der henvises til pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. I medfør af artikel 12 i
AFI-direktivet skal medlemsstaterne sætte de
nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft for
at efterkomme direktivet senest den 18. december 2016. De krav til
tekniske specifikationer, som direktivet pålægger
medlemsstaterne at drage omsorg for opfyldelsen af, skal
gælde for infrastruktur opsat eller fornyet efter den 18.
november 2017. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
foreslår på den baggrund, at loven træder i kraft
hurtigst muligt.
Henset til, at loven ikke i sig selv indeholder rettigheder
eller forpligtelser for borgere, virksomheder eller andre
offentlige myndigheder, er det Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering, at der ikke er sådanne
væsentlige retssikkerhedsmæssige betænkeligheder
forbundet med at lade loven træde i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende, at dette kan begrunde
tilsidesættelsen af hensynet til iagttagelsen af Danmarks
EU-retlige forpligter.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed og
indebærer, at loven ikke finder anvendelse for
Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/94/EU af 22.
oktober 2014 om etablering af infrastruktur for alternative
brændstoffer, EU-Tidende 2014, nr. L 307, side 1.