Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
elforsyning, lov om fremme af vedvarende energi, lov om
naturgasforsyning, lov om Energinet.dk og lov om varmeforsyning
(Betaling for myndighedsbehandling og justering af bestemmelser om
tilsyn med Energinet.dk)
(Lovforslag nr. L 40)
Formålet med lovforslaget er at
fastsætte hjemmel til, at der kan opkræves betaling for
og fastsættes regler om opkrævning af gebyr for
myndighedsbehandling forbundet med varetagelse af bestemte opgaver
i Energistyrelsen og til drift og opgavevaretagelse i
Energitilsynet fra den 1. januar 2018.
Lovforslaget følger op på lov
nr. 662 af 8. juni 2017, hvorefter der blev fastsat et lovfikseret
beløb, der skulle opkræves hos Energinet, til betaling
for visse myndighedsopgaver m.v. frem til den 31. december 2017.
Regeringen oplyste i forbindelse med lovens vedtagelse, at den
forventede at fremsætte et lovforslag og udstede
bekendtgørelser, der indeholder en permanent løsning
i folketingssamling 2017-2018.
Betalingerne skal dække alle
Energitilsynets omkostninger, idet Energitilsynets drift og
opgavevaretagelse - som i dag - også fremtidigt vil
være fuldt ud gebyrfinansieret. Det samlede beløb for
Energitilsynets omkostninger, der efter lovforslaget kan
opkræves betaling for, fastsættes på finansloven
hvert år. Lovforslaget indeholder forslag til regler om, at
Energitilsynet får bemyndigelse til at fastsætte de
nærmere regler om fordeling af betalingen til Energitilsynet
fra energivirksomhederne. Det foreslås dog, at
Energitilsynets opgave med kommunale indberetninger betales af
energivirksomhederne efter et lovfikseret gebyr, som
fastsættes på finansloven hvert år. Endvidere vil
det fortsat være energi-, forsynings- og klimaministeren, som
har bemyndigelse til at fastsætte regler om betaling for
Energitilsynets opgaver med energibesparelser.
For så vidt angår betaling for
opgaver, som varetages i Energistyrelsen, indeholder lovforslaget
regler om, at omkostningerne til tilsyn finansieres ved gebyrer
baseret på grundbeløb, som fastsættes på
finansloven hvert år og fordeles mellem virksomhederne
afhængig af virksomhedernes leverede eller transporterede
energimængder. Dermed betales omkostningerne solidarisk af de
relevante virksomheder. Lovforslaget indeholder forslag til regler
om, at omkostningerne i forbindelse med Energistyrelsens behandling
af ansøgninger om tilladelser og bevillinger foreslås
finansieret af den virksomhed, som ansøger om tilladelsen.
Der vil ofte være tale om få komplicerede sager, som
behandles på ansøgerens eget initiativ og i
ansøgerens interesse.
Netvirksomhedernes og Energinets
omkostninger til finansiering af myndighedernes omkostninger vil
kunne overvæltes på net- og systemtarifferne, der
på elområdet betales af elhandelsvirksomhederne og i
sidste ende forbrugerne, og som på gasområdet betales
af forbrugerne.
Lovforslaget indeholder desuden forslag til
en mindre udvidelse af energi-, forsynings- og klimaministerens
kompetence til at føre tilsyn med Energinet, så der
vil kunne føres tilsyn med Energinets forpligtelser efter
elforordningen og forordninger, som er udstedt i medfør
heraf.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.